Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 11 1 2 3 4 5 6 7 10 11

Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2544252 30/03/2019 16:13
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Ser ut som en Huawei P20 pro, burde ta bedre bilder, regner med vi får skikkelig poseringsbilder etter hvert ICON_SMILE

// Too many roads, too little time
Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: Panda] #2544262 30/03/2019 16:43
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Panda
Vet ikke hvor gammel den du har er men den tar sjukt dårlige fotos.

Det er ikke noe galt med mobilen, men formatet som bildene legges ut i, m.a.o. små og uklare ICON_SMILE

Håper vviz tilgir at jeg legger ut herligheten i en oppløsning som den lekre rammen fortjener.

Om man klikker på de små bildene, får man dem opp i all sin prakt.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2544267 30/03/2019 17:22
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Nå ser det ikke ut som fotolyset er helt perfekt heller da... De fleste (ikke-fotografer) er ikke klar over at lyset betyr minst like mye som kameraet ICON_SMILE

Vanskelig å sette den sykkelen i så dårlig lys at den ikke ser bra ut da ICON_LAUGH

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2544271 30/03/2019 17:38
Panda Offline
Besatt
Besatt
Det er cirka samme lys som på toalettene på Oslo S.
Nå må du skjerpe deg altså, haha! ICON_SMILE

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2544282 30/03/2019 18:24
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Den type lys SRAM gjør seg best i.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: Havre] #2544287 30/03/2019 18:41
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ikke vær en sånn forutsigbar Campa-fanboy, da roll

Denne tråden vil ende opp med en topp moderne sykkel og et profilbilde i god oppløsning og pen belysning, ikke bekymre dere yes ICON_SMILE

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2544415 31/03/2019 17:01
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Altså, hallo ICON_TONGUE Det er en P20 Pro, så det er ikke telefonen det er noe galt med. Om man ønsker høyere oppløsning på bildene, så er det bare å klikke på de, så får dere de i større oppløsning. Når det gjelder lyset så er det dritt der sykkelen står, og når det gjelder de fototekniske kvalitetene, så er det rett og slett ikke noe jeg har prioritert. Men jeg har to Canon speilreflekskameraer, en fotobag full av L-optikk og ca 15års erfaring med speilreflekser. Så den dagen sykkelen er ferdig, og bildene skal tas, så bør det forhåpentligvis se langt bedre ut enn hva jeg har vist dere så langt ICON_WINK

EDIT: Men det er greit, tilbakemelding tatt, jeg skal skjerpe meg.

Redigert av vviz; 31/03/2019 17:05.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2544840 02/04/2019 22:03
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Det har blitt lite oppdatering her i det siste av ulike årsaker.

Sitat: Jamez

Tips: det jo an på gear-calculator og sammenligne 2 oppsett. Hvis det ene oppsettet har litt lettere letteste og litt tyngre tyngste enn det du skal bruke, så kan du klippe ut en serie med bilder som blir sammenlignbare uten noe mer triksing. dvs samme skala.

Takk for tips

Å sammenligne kassettene tann-for-tann tror jeg ikke er like nyttig som å sammenligne kassett med krankoppsett.

Nemlig. Men jeg ville ta dere gjennom tankeprosessen. Den startet med å se på kassetter, for å se hvordan de sprer ringene sine utover. En kassett er jo alltid ett kompromiss, da ingen klarer å ha en-tanns gap hele veien igjennom, og samtidig opprettholde en brukbar spredning. Så å sammenligne de for å se hvilke tannkombinasjoner de enkelte kassettene velger å kutte ut er relevant. Selvsagt mest relevant i kombinasjon med en aktuell krank, men allerede på distribusjon av tannhjul kan man begynne å utelukke enkelte alternativer basert på de realistiske krankene man har å velge i.

Per i dag er utvalget mitt veldig dårlig tror jeg (uten å ha sjekket så nøye), men etterhvert vil vel mulighetene økes gjennom E*THIRTEEN, 3T og lignende tredjepartsprodusenter. 3T gjør jo forøvrig noe jeg synes er spennende med sine kassetter som selges i overdrive/bailout-alternativer, hvor de egentlig flytter tannkombinasjonene litt, avhengig av om man prioriteter tetthet i den ene eller andre enden.

Jeg liker tall og diagrammer og teori. Nå har jeg jo ikke all din data, men tok meg laget meg en John Doe på 65kg med 7kg sykkel som liker å sykle fra 0 til 10% stigning, med 90 kadens og 220watt power-output. I tillegg har John Doe CdA på 0.296.
Det gir følgende diagram:
[...]

Du har i stor nok grad gjort den jobben jeg hadde tenkt å gjøre med neste post, til at jeg sier takk for arbeidet, og ser ikke noe altfor stor grunn til å dra forumbrukerne gjennom en relativt lik eksersis en gang til ICON_SMILE Og det er hovedgrunnen til at det ble litt pause her. Skulle gjerne ledd av power-estimatet ditt, men så var jeg ute og syklet første langtur for året, så da velger jeg allikevel å holde munn ICON_WINK Det er ufattelig hva en hel høst og vinter uten noe sykling hverken inne eller ute gjør med formen. Satser derimot på at den bedrer seg raskt. Har ikke veid meg siden August, men fikk ny vekt i dag. Vekta er faktisk ikke så ille som jeg hadde trodd. Lå på 67kg i slutten av fjoråret, ligger på 72.5kg nå. Hadde frykta jeg var på 75kg+. Men at jeg var så (relativt sett) "lett" er jo nesten bare mer salt i såret når jeg tenker på hvor tunge motbakkene føles nå.

Oppdatering på hjul og kranklager
Felger og kranklager er bestilt fra samme butikk. Butikken venter på at de felgene skal produseres og shippes fra produsent. De felgene har jo dermed forsinket kranklageret mitt mange uker, og det kranklageret holder sykkelen min unna veien. Får gratis spedisjonsfrakt på den orderen, og det var jo litt motivasjon, da de skulle ha ett par tusen for å spedisjonsfrakte felgene til Norge (var drøyt synes jeg), og i tillegg til å spare tusenlappene, sparer jeg jo da også mva på de tusenlappene. Men nå er det vanskelig å vente lenger, og butikken hadde forståelse for det. Så i går sendte de kranklageret med Fedex (uten ekstra kostnad for meg), og Fedex estimerer levering på mandag. Da kan strengt tatt sykkelen bygges ferdig, og testes, om enn med noen kjipe hjul enn så lenge.

SRAM Stealth-a-majig
Noen som har erfaring med disse koblingene? Hvor nøye bør man være på momentet? Jeg har måtte bestillte en 8mm kråkefot (som det ikke er flust av tilgjengelighet på i så små dimensjoner) for å få brukt momentnøkkel på denne. Men er det noen som har noe erfaring med disse koblingene? Er det viktig å være på akkurat 8Nm, eller holder det å være i nærheten? Hvis dere tar disse på feeling, pleier dere typisk å gå litt over, eller å ligge ett stykke under 8Nm? 8Nm er jo "relativt" høyt moment, langt høyere enn jeg intuitivt ville dratt til om jeg skulle tatt den på feeling helt uten noe manual/pekepinn. Men det er kanskje gode grunner til at en bremseslangekobling bør ligge så høyt. Nå kommer vel kråkefoten når som helst, så har bare unlatt å røre disse inntill jeg fikk verktøyet for å gjøre det nøyaktig. Men greit å vite andres erfaring til senere anledninger man skulle trenge å være borti disse koblingene, uten å nødvendigvis ha verktøyet for å kunne stramme de til nøyaktig moment.

(Klikk for høyere oppløsning)

Ellers ett hjærteskjærende stemningsbilde fra ett ensomt baknav som savner sine kjære (bremseskive, kassett, eiker og felg). Allikevel, det er noe nakent og vakkert over dette, som gjør at jeg stadig står og stirrer inn i baktriangelet. Ser ut som disse komponentene begynner å bli like klare som meg for å komme seg ut på veien snart.

(Klikk for høyere oppløsning)

Selv den røde stempelstopperen i kaliperen gir meg assosiasjoner som får sykkelen til å se rask ut ICON_SMILE

Redigert av vviz; 03/04/2019 00:27.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2545138 04/04/2019 01:19
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Endelig litt fler deler. 8mm kråkefoten min ankom endelig, så da kunne jeg starte arbeidet med disse Stealth-a-magic koblingene, nå som jeg hadde en måte å få brukt momentnøkkel på de, trodde jeg.

Så lenge siden jeg har brukt momentnøklene mine at jeg var skråsikker på at den minste hadde innfesting for 1/4" bits. Noe den selvsagt ikke hadde, den hadde innfesting for 3/8" bits. Så da husket jeg også hvorfor det ble slik. Jeg hadde i gamle dager en stor og en liten momentnøkkel med hhv 3/8" og 1/4". Jeg syntes det var skrekkelig upraktisk å ha ulike bitstørrelse på disse. Når jeg mistet den minste momentnøkkelen erstattet jeg den med en Biltema-modell med 3/8" slik at jeg skulle slippe fremtidig frustrasjon rundt bit-størrelser. Den strategien fungerte fint i mange år, helt til det kom og beit meg bak i dag. Jeg klarte utrolig nok ikke å finne en 3/8" til 1/4" adapter i boden heller (selv om det helt sikkert gjemmer seg opp til flere der). Jeg fant derimot ett 6mm sekskant-bit og ei klubbe (1/4" = 6.35mm) og banka de sammen.

Hack, bodge (or pressfit)? ICON_SMILE Personlig sier jeg "hack" inntill jeg evt. opplever katastrofalt bremsehavari. Optimal løsning? Nei. Nøyaktig moment? Nei. Nøyaktig "nok"? Ja.

(Høyere oppløsning? Du er kun ett klikk unna)

Da jeg endelig hadde en løsning for å få rett moment (ihvertfall nært nok) på disse koblingene, fikk jeg endelig koblet på bremseslangene som nå har "hengt og slengt" i altfor lang tid. Det rødlige griset rundt skrukoblingene er fett. Viktig med riktig type fett. SRAM bruker DOT-bremsevæske (samme som i biler) i sine systemer, Shimano bruker noe annet (mineral-olje(?)). Fett, pakninger osv som kommer i kontakt med disse væskene må være kompatibelt med den bremsevæsken systemet bruker. Personlig er jeg stor tilhenger av DOT, av den enkle grunn at DOT er en standard, så du trenger ikke tenke på hvem som har laget den, eller hvordan de har laget den, så lenge den heter "DOT", så følger den standarden. Trenger man plutselig en skvett, er det bare å svinge innom Biltema (eller hvorsomhelst egentlig) og plukk en "DOT-N" flaske, hvor N=4 (eller høyere). Den er da akkurat det samme som som "CermaicSpeed UFO-DOT", "SRAM SUPERHYDRAULICS EXTRA FLUID DOT" eller annet marketing-svada som evt. selges gjennom sykkelsjappene.

(Høyere oppløsning? Klikk da vel)

Med bremseslanger på plass, kunne jeg gjøre første forsøk på styretape. Det gikk litt fort i svingene, så det ble noen småfeil i leggingen av den, men forhåpentligvis ikke altfor fremtredende(?) Modellen heter Super Sticky Kush Star Fade, og den ble valgt fordi jeg ønsket å matche de oransje detaljene på ramma uten å gå helt over the top. Den starter sort, med gradvis mer oransje detaljer, før den til slutt ender opp i solid oransje. Jeg skulle ønske det sort partiet nådde ihvertfall helt opp til innfestingen av styrehendlene. I tillegg kunne jeg egentlig tenkt meg en tape som ikke endte i solid oransje, men over det hele var sort, men med noen oransje detaljer. Tips til slikt tas gjerne i mot. Kjøpte også inn ett par andre varianter, men ingen av de traff godt på oransjefargen (som skal være ganske rødlig). En amerikansk Wahoo elemnt bolt head unit er montert midt i mellom SRAM-hendlene, så de ikke skal slite så fælt med hjemlengselen. Hva synes folk om den styretapen? Funker den? Eller i det minste, fungerer konseptet med en slik tape på denne sykkelen (sort med oransje detaljer i større eller mindre grad?). Personlig synes jeg det fungerer veldig godt, men jeg er allikevel ikke 100% fornøyd med akkurat denne tapen/leggejobben.

(Høyere oppløsning? *klikk*)

Nye centerlock-skiver kom også i posten i dag.

(høyere oppløsning? Du vet hva du må gjøre)

Stadig nærmere en ferdig sykkel ICON_SMILE

Redigert av vviz; 04/04/2019 12:45.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2545146 04/04/2019 05:24
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Fett! Deda har jo styretape som er svart med oransje inni perforeringen. Tror det hadde vært ganske kult? Bremsene ser veldig bra ut.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2545167 04/04/2019 07:08
lasselicious Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Regner med at du har prøvd Super Sticky Kush Galaxy i oransje? Eller er det kanskje samme oransje farge?

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vetleg] #2545201 04/04/2019 08:41
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: vetleg
Fett! Deda har jo styretape som er svart med oransje inni perforeringen. Tror det hadde vært ganske kult? Bremsene ser veldig bra ut.

Der var de veit du. Dødskult, tusen takk! Disse tror jeg blir helt smashing!

Disse så jeg for lenge siden, men når jeg endelig skulle bestille så fant jeg de pokker meg ikke, og jeg var helt sikker på at det var Fizik som hadde laget de, så jeg tråla internett rundt etter alle mulige fizik-taper i jakten på disse, uten noe hell.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: lasselicious] #2545202 04/04/2019 08:43
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: lasselicious
Regner med at du har prøvd Super Sticky Kush Galaxy i oransje? Eller er det kanskje samme oransje farge?

Aiai nei har aldri sett de før, de er også en het kandidat til å bli testet en gang. Jeg antar jo at det er samme farge som på min nåværende Supacaz, og den treffer ganske godt. Aldri prøvd Supacaz (eller vært kjent med utvalget). Jeg fant de som står på nå ved å gå på diverse nettbutikker, velge bartape, sortere etter farge=orange, og se hva som dukket opp.

Kult å bli gjort kjent med noen kule alternativer som kan bli bra. Tusen takk!

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2545205 04/04/2019 08:53
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Vanskelig å si uten å se hele sykkelen, men tror Deda'n kan bli bedre. Litt mer sofistikert?

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: Havre] #2545213 04/04/2019 09:09
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Havre
Vanskelig å si uten å se hele sykkelen, men tror Deda'n kan bli bedre. Litt mer sofistikert?

Enig og enig. Der er også mengden oransj såpass lav, at jeg tror det er enklere å slippe unna med ett godt resultat selv om det skulle være litt fargeforskjell i oransjefargen. Når mer av tapen blir oransje, blir det mye viktigere at fargeforskjellen minimeres, ellers blir det veldig tydelig.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2545335 04/04/2019 19:26
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kul styretape i seg selv. Såpass lite orange på rammen at det kanskje blir for mye, slik Celeste tape på en hovedsaklig sort Bianchi blir for mye (for meg).

Men altså denne tråden er digg.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2545336 04/04/2019 19:31
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Glad for å kunne hjelpe ICON_SMILE. Var i markedet for no fancy styreteip, men valgte i stedet en rimelig variant. Mulig jeg må prøve denne neste gang (med rødt). Blir gøy å se ferdig bygg!

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: Valentino] #2545339 04/04/2019 19:37
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Valentino
Kul styretape i seg selv. Såpass lite orange på rammen at det kanskje blir for mye, slik Celeste tape på en hovedsaklig sort Bianchi blir for mye (for meg).

Jeg ser poenget, og er selv i tvil. Altså, "noe" oransje jeg bare ha. Det er mer eller mindre den eneste kunstneriske friheten jeg har, med mindre jeg skal dra på en malerforetning, kjøpe spraybokser, og gå løs på krankdrevet ICON_TONGUE Men den heloransje biten av dette synes jeg også blir litt i meste laget. Jeg synes personlig det "kunne" funket, om fargen var så "spot on" at man ikke klarte å skille de med øynene. Fargen er så nært, at dersom dette hadde vært begrenset til de oransje detaljene på den sorte bakgrunnen, ville jeg ikke klart å skille dette med normalt øyemål. Men på grunn av det heloransje området, blir det "så mye" oransje der, at fargeforskjellen desverre blir synlig om man studerer det på nært hold. Så jeg har vel allerede gitt opp denne spesifikke styretapen, dog har jeg ikke helt gitt opp "konseptet". Den galaxy-tapen som er nevnt her er ett mulig alternativ i fremtiden, men min tenkte quick fix, er den nevnte Deda-tapen (den er bestilt). Som en bonus er Deda italiensk, og ifølge Bikeshop er faktisk Presa-tapen "2-lags styretape med eksepsjonelt grep og komfort, håndlaget i Italia!". Uavhengig av sistnevnte er det flott om det italienske styret kan surres inn i italiensk tape, og at de sammen kan utgjøre en stor nok styrke til å hindre det fra å bli helt amerikanske tilstander oppe i cockpit'en, hvor SRAM og Wahoo ellers kunne dannet forband det er vanskelig å se rekkevidden av.

Men altså denne tråden er digg.

Godt å høre ICON_GRIN

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547622 15/04/2019 00:30
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ferdig'ish sykkel
Da felgene til nytt hjulsett lar vente på seg (det er forøvrig ENVE 5.6 Disc-felger, som jeg bygger opp med DT Swiss 240 SP nav, og Sapim CX-ray eiker) fikk jeg overtalt butikken jeg bestilte fra, til å forhåndssende meg kranklageret, så jeg i det minste fikk sykkelen på veien. Det kom med Fedex for en ukes tid siden.

Installasjons "pro-tip" fra en "amatør". Plastfolie i mellom verktøy og del, når man bruker metallverktøy på anodisert metall, så blir overflaten i mindre grad herpet av verktøyet.

Og med det kunne DUB-kranken installeres i Italiensk-gjenget krankhus. Krankvalget fallt på 1x. Jeg kommer til å kjøre (minst) to ulike utvekslinger. Da AXS per tid er noe begrenset i tilgjengelighet, ble det 44T variant. Fin til Lillehammer-Oslo. I det daglige antar jeg at jeg kommer til å kjøre 40T, som gir meg akkurat samme utveksling på lettest gir, som en kompaktkrank med 28T bak. Dette er ett kompromiss, uten tvil. Jeg skulle gjerne hatt enda lettere gir, noe jeg selvsagt også hadde fått om jeg valgte 2x. Men litt av grunnen til at jeg ville ha nye AXS-gruppen, var fordi jeg fant ut at jeg kan få en "adekvat" giring på det, med 1x. Jeg har blitt så glad i 1x etter noen år med det på CX-sykler, at jeg ganske enkelt ikke ser for meg en fremtid med 2x i mitt hus. Så da ble kompromisset denne gang å velge å beholde en giring tilsvarende det jeg er vant til (med litt mindre tetthet i de lette girene), mot en besparelse i vekt (og sikkert aero) ved å kutte front derailleur. Ikke minst, slipper jeg alt "herket" jeg synes det er med en front derailleur. Nå ser jeg Degenkolb og Aqua Blue kanskje har andre erfaringer enn meg, men på mine år med SRAM Force/Apex 1x, har jeg aldri sporet av ett kjede. Til gjengjeld sporer jeg av i snitt 1-2 ganger i året med Ultegra 2x. Og de gangene den sporer av, er det alltid på kranken, og det er alltid i det man girer front derailleur. Jeg vil bare bli kvitt skiten, enkelt og greit. For meg var 12x ett greit "kyrsningspunkt" som gjorde det mulig. Optimalt? Nei. Adevakt og bedre enn alternativet? Forhåpentligvis. Tiden vil vise. Jeg har Front Derailleur forøvrig, så jeg slipper unna med å kjøpe 2x kjederinger og skru de på eksisterende krank, dersom jeg skulle ombestemme meg.

Med 1x foran var det strengt tatt bare ett realistisk alternativ for meg bak, nemlig 10-33T.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547623 15/04/2019 00:53
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Og her er den i sin "nesten ferdige" form.

De Rosa Protos DISC
proto-
WORD ORIGIN
a combining form meaning “first,” “foremost,” “earliest form of,” used in the formation of compound words ( protomartyr; protolithic; protoplasm )

Nå er dette selvsagt ikke verdens første sykkel med skiver eller 1x. Men hele pakka er er bygget for å representere min tro på hvordan nær fremtid kommer til å se ut på landeveien. Innen ikke veldig mange år, tror jeg "alle" sykler i entusiastklassen vil være på skiver, 1x og elektroniske gir. Det skjer den dagen prisene tillater det. Altså at man kan få en ferdigbygget sykkel som ikke veier ett tonn med det oppsettet for ca 20.000,-. Det er min spådom, den kan være feil =] Men det er slik jeg "vil" at nær fremtid skal se ut.

Litt annet tjafs. Sykkelen er ikke syklet, men den sykles til jobb i morgen, så måtte få tatt bildet før siste mulighet til å fotografere den før den besudles med veistøv og annet. Derfor er det igjen noe detaljer som ikke er fikset.

- Gaffelen er ikke kappet til lengde, da jeg ikke aner hvor lang jeg trenger enda. Jeg lot det være litt "raus" lengde igjen, og grunnen til at det er en "rød" spacer på toppen, er fordi jeg gikk tom for sorte ICON_WINK

- Styretapen har vi nevnt før. Jeg har fått ny Deda-tape. Den har litt mer subtile oransje detaljer, og en farge som matcher de oransje detaljene i ramma bedre enn den tapen som sitter der nå. Jeg har bare ikke rukket å bytte enda.

- Hjul og dekk. Nå står den på grushjulene mine, mens jeg venter på felger for å få bygget nye landeveishjul. Satt opp med GP5000 TL, som forøvrig er de ******* TL-dekkene jeg har satt opp. Klin umulig å få på felg, umulig å poppe, og at de holder luft uten sealant, det er ... ljug. Så er det mulig andre har ulike erfaringer med sine dekk/felg kombinasjoner. Men med forbehold om at jeg ikke har syklet på de, så er førsteinntrykket noe labert. Bedres ikke av kvalitetskontrollen/finishen til Continental. Se på de to dekkene. Sjekk "Continental"-logoens plassering ift. "GP5000" logoens plassering. På framdekket er dette gjort "korrekt". På bakdekket har de forskøvet logoene så de ikke står 6 timer fra hverandre på klokka. Uholdbart Continental! Det er en torn i mitt øye.

Vekt
Ca halveis ned på side #1 i denne tråden gjettet jeg på hva vekta ville bli. Jeg sa jeg anslo "bruksvekt" ville være ett sted mellom 7335g og 7522g. Det jeg egentlig mente med det, var at jeg trodde vekta ville bli 7335g med 1x, og 7522g med 2x (da hadde jeg ikke helt bestemt meg).

Fasiten slik den står nå ble 7385g. Det er da "race ready" minus startnummer. Eller, "sykle til Nesset og kjøpe softis"-ready som kanskje ærlig tatt skjer oftere ICON_WINK Vekta inkluderer pedaler (Look KEO Carbon Ti), krankwattmåler (SRAM AXS), sykkelcomputer med feste (Wahoo Bolt), to flaskeholdere (Elite Carbon), 60ml sealant (30ml per dekk). Da står den riktignok på alu-clinchere og "blytunge" GP5000 dekk. Kan kutte nesten 100g på å gå over til Pro One dekk, og jeg kan kutte ca 30g når jeg etterhvert skifter ut stem'et. Må bare få syklet litt og finne ut hvilken lengde jeg faktisk trenger. Jeg kan nok også kutte ytterligere 5-10g på å skjære bort unødvendig karbongaffel. De nye ENVE-hjulene vil nok også redusere vekt noe, men det blir ikke mye tror jeg (kanskje 10-40g), da de er ganske dype/tunge.

Nå ble det sent, men gleder meg til å sykle til jobb i morgen ICON_SMILE Håper sykkelen kan falle i smak for enkelte, selv om jeg forstår at enkelte også vil synes dette er fryktelig feil ICON_SMILE

Ja og PS: Det er 140mm skiver foran og bak. Har vel ikke tatt diskusjonen i denne tråden, men tok den relativt nylig i en annen tråd. Jeg har regnet på det, 140mm er mer enn god nok sikkerhetsmargin for meg. Nå strøyk jeg nesten i matte, så om utregningene holder mål, det finner jeg ut ICON_WINK

(Klikk for høy oppløsning)

Om det er elektrikere her (eller noen fra brannvesenet), vennligst fokuser på sykkelen, og ikke på tilførselen til stikkontakten i bakkant ICON_WINK

Redigert av vviz; 15/04/2019 01:46.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547626 15/04/2019 05:21
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gratulerer med elegant bygg!

Når småtingene du har nevnt blir fikset, blir dette aldeles utsøkt.

Imponerende prosjekt.

Spent på hjulene.

(Og siden du tåler det: Min eneste innvending måtte være at du har satt bakskiven på forhjulet ICON_SMILE men jeg aksepterer logikken - og at i et ellers perfekt sykkelfoto burde krankarmen vært mer i løp med kjedestaget ICON_LAUGH )

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: Sepeda] #2547628 15/04/2019 05:56
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Beklager min ignorans: Har SRAM ulike skiver for foran og bak, eller er det den nusselige sykkelkrossdimensjonen du sikter til?

Særdeles overrasket over 1x, vviz, siden det er et valg jeg ALDRI hadde tatt selv. Men (og dette er essensen): Kult med et bygg der valgene har blitt tatt etter grundige overveielser. Gratulerer med nesten helt ferdig sykkel! ICON_SMILE

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547629 15/04/2019 06:05
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Digg!

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: Valentino] #2547633 15/04/2019 06:12
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Beklager min ignorans: Har SRAM ulike skiver for foran og bak, eller er det den nusselige sykkelkrossdimensjonen du sikter til?

Med SRAM kan du i utgangspunktet mikse som du vil, men det finnes anbefalinger og standardoppsett. Og du har rett - ulike dimensjoner foran og bak finner man gjerne på sykler med Shimano og kanskje Campa. Selv har jeg kikket på så mange landeveissykler med skiver at 140 mm i front blir uvant rent estetisk ICON_SMILE Skal ikke føre tråden på avspor, og forstår vviz' gjennomtenkte valg, men for interesserte kan debatten gjenfinnes og evt. fortsettes i denne tråden.

Det er uansett helt underordnet - gratulerer igjen til vviz med nydelig bygg!

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547645 15/04/2019 07:40
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Ingen tvil om at det er blitt en heftig sykkel.

Nå tror jeg uansett den andre styretapen blir mye bedre, men hva med å sette den du har nå på motsatt vei? Mulig det er for sent. For meg hadde det blitt mye bedre hvis det svarte partiet hadde glidd over til hendelen (mulig det svarte partiet uansett ikke er stort nok). Nå blir kontrasten helt merkelig mellom tapen og hendlene. Ikke at jeg tror det vil fungere spesielt bra uansett da såvidt jeg kan se matcher ikke det oransje spesielt godt med ramma, men....

Hatt Look KEO tidligere? Vurderer sterkt å kjøpe de selv, men litt bekymret for at jeg har tatt Shimano litt for gitt. Med blå cleats har jeg virkelig ingenting å utsette på Shimano.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547668 15/04/2019 08:45
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Nesten litt irriterende at en italiensk fullblodshingst kler amerikanske vedheng så godt. Dette ble jo rett og slett ekstremt bra. Det blir spennende å se den med enda raffere hjul, kappet tårn og nytt stem. Gratulerer med flott sykkel!

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547679 15/04/2019 10:37
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
For all del folkens spor gjerne av, det gjør ingen. diskusjons-forum. Tråden handler om en sykkel, så lenge diskusjonen er sykkel-relatert, så er det sikkert ingen stor avsporing uansett ICON_SMILE

Takk @Sepeda, @Valentino, @Vetleg, @Havre, @Mr.Jacobsen.

Så var det jaggu mer protester på 140mm skive foran enn på 1x krank altså?

Med skiver kan man mikse og matche, så lenge ramma er laget for å kjøres med caliper-adaptere. Så vidt jeg vet gjelder vel det 98% av alle rammer, samtidig tror jeg både 3T Exploro og Open U.P.P.E.R har en integrert gaffel-adapter som ikke benytter seg av en tradisjonell adapter (for å spare vekt så vidt jeg forstår). I sistnevnte tilfelle har rammeprodusenten tatt valget for deg, mens i førstnevnte tilfeller står man helt fritt til å skifte fra 140 til 160mm ved å bare snu adapteren som står mellom caliper og ramme.

På bakre caliper så er jeg litt mer usikker? Men jeg "tror" veldig mange (alle?) rammer der er boret for 140mm. Istedenfor å snu en adapter avhengig av om man skal ha 140 eller 160mm, så blir forskjellen at på 140mm skrur man cliperen rett i ramma, mens på 160mm må man bruke adapteren. Så på bakcaliperen blir det større vektforskjell, da man potensielt får en metallbrakket i vektstraff i tillegg dersom man vil ha 160mm.

Så ja, på de aller fleste rammer er det brukeren/byggeren som velger hvorvidt man vil ha 160 eller 140 eller en kombinasjon. Om Campa ikke har laget 140mm, så betyr vel ikke det annet enn at de ikke har laget 140mm rotorer. Men om man tåler det (noe Campa-brukere neppe gjør :)) så kunne vel sannsynligvis kjørt 140mm på Campa, dersom man hadde brukt en 140mm rotor fra ett annet merke?

For meg er valget enkelt. Skiver veier, og kanskje enda viktigere, de er veldig lite aerodynamiske da de er en roterende del som treffer vinden tidlig (dette er enda viktigere for framskiva). Husk at øverste del av skiva (og felg/dekk) treffer vinden med dobbel hastighet av rytter og sykkel. Luftmotstand øker kvadratisk med hastighet som vi vet. Så selv om dette er komponenter med små tversnitt, utsettes toppen av hjul og skive for 4x luftmotstanden som de ikke-roterende komponentene på ekvipasjen gjør. Det er en grunn til at hjul er viktig. Skiva er selvsagt langt mindre, men den er trolig langt fra uvesentlig den heller.

#AeroIsEverything som de sier, men gi meg gjerne én veloverveid grunn til at man ønsker en fremre skive som er 1mm større enn den absolutt er nødt til å være?

Eneste grunnen jeg kan se, er at det potensielt er enda verre dersom den er 1mm for liten ICON_WINK Så 1-2mm for stor, for å ha litt sikkerhetsmargin, er sikkert bra ICON_SMILE Med 140mm er jeg helt sikker på at jeg har rikelige mm med sikkerhetsmargin for min vekt, og det er altså ikke ett eneste (godt) argument for å kjøre 160mm.

Redigert av vviz; 15/04/2019 10:38.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547725 15/04/2019 13:20
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Spørsmål, bør man ha en 5mm spacer på toppen av stem'et? Eller er det "helt greit" at top-cap'en (i mangel av ett godt norsk ord) klemmer rett på stem'et? Jeg ser ingen umiddelbar grunn til at sistnevnte ikke skal fungere, men mener en gang jeg leste "noe" om at det burde være en 5mm spacer på toppen. Jeg har sett at veldig mange ikke har det, men ble litt usikker.

Noen som vet noe rundt dette?

EDIT: Sykkelen er forøvrig testet. Må tross alt ta det viktigste først, så det ble strakeste veien til Sørensen for å få tak i noen nye flasker som ikke kolliderer fullstendig med oransje. Ellers merket jeg at setet til tross for korrekt moment begynte å sige. Så jeg måtte ta min nye doning på T-banen hjem, for det kommer potensielt til å sette stygge skraper på den synlige delen av pinnen. Var litt flaut å sitte på t-banen med den sykkelen uten punktering eller noe annet mekanisk havari ICON_WINK

Ellers var det bare bed'ing av bremseskiver osv på veien, så rakk ikke få noe særlig inntrykk, utover at styrehendlene var stilt feil. Så nå er alt det fiksa, og ny styretape er lagt. Sparte nye 15g på det *whoop whoop*. Men jeg er fortsatt ikke fornøyd. Lurer på om jeg skal gi opp flørten med oransje, og heller forsøke å flørte med sølvfargen der fremme. Da kanskje den Supacaz-tapen noen nevnte tidligere, som isåfall vil være sort med noen sølvsterner. Har sett en Protos på Instagram som brukte den, og det så ganske smashing ut.

Har ellers sett jeg har ca 4cm å gå på til maks-merket på setepinnen. Så jeg kan potensielt kutte av 4cm karbonpinne, noe jeg gjetter vil spare ca 10g. Det er ikke all verden. Men er det gode/dårlige argumenter for å ha en setepinne på maks-merket? Altså, er det "bedre" at det er litt for mye setepinne nede i røret, eller er det dårlig? Tenker eksempelvis på vibrasjonsdemping. Blir den dårligere om det er for mye pinne i røret? Hva gjør andre? Kutter dere de den akkurat på "maks"-grense, eller lar dere det være noe margin?

Redigert av vviz; 15/04/2019 13:29.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547727 15/04/2019 13:35
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ad. avstandsringer: Det kommer an på, som det heter...
Ekspansjonsmutteren bør helst (eller gjerne, alt etter sykkelprodusent) sitte akkurat der framspringet er høydemessig slik at kreftene mellom dem utliknes mest mulig. For å få til det kan en avstandsring over være nødvendig. Noen merker sier at det SKAL være en ring over, mens andre ikke sier noe om det.
Uansett: En veldig fin ting med å ha en ring over er at hele framspringet klemmer på gaffelrøret.

Jeg kunne kappet 5-6 cm av min setepinne (den er 40 cm) men jeg har ikke gjort det. Jeg ble også plaget med sig, men litt karbonpasta ordnet sakene. Forøvrig har jeg tapet innstikkshøyden. Det skjuler skrapemerkene og sladrer om eventuelt nytt sig. Orange elektrikertape til unnsetning, vviz.

Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC [Re: vviz] #2547763 15/04/2019 17:22
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk Valentino. Min FSA-ekspansjonsplugg er ganske raus (altså lang). Så det er ikke noe problem å få stem'et til å treffe den. Jeg ser enkelte "lavvekt"-plugger og de er vesentlig kortere, så der er dette kanskje viktigere, ift. å "treffe".

Ang at hele stem'et klemmerpå karbonrøret var ett godt poeng. Tror jeg lar det være én spacer over stem'et inntill stilpolitiet evt. begynner å bøtelegge.

Ellers sliter jeg med setepinnen. Klint den full av karbonpasta, og brukt eltape-trikset, den sklir allikevel. Men har jo ikke lyst til å overgå de 6 Nm som står der som en advarsel. Kinkik. Bare hatt to raske turer i dag, kanskje den "setter" seg etter litt mer bruk. De har jo for vane å "sette" seg ganske betraktelig etter litt tid.

Ellers holdt krankarmen min på å løsne på siste turen i dag. Det blir nok noen fler "småturer" før jeg tør ta den med ut på noe langtur. Syklet 40km på den i dag (til Nesset for softis selvsagt), og den er ganske så digg altså ICON_SMILE Meget fornøyd. Størrelsen virker fin, elektroniske gir er digg (men litt uvant), og den virker å være mer komfortabel å sykle på en min gamle karbonracer, men litt vanskelig å si uten å ha den gamle å sammenligne med lenger. 1x-kassetten har ikke plaget meg på noe vis, utover at beina er herpa etter langtur i går, så i dag kunne jeg virkelig trengt litt lettere gir i motbakkene enn hva jeg har med 44-ringen.

Redigert av vviz; 15/04/2019 17:23.

Side 5 av 11 1 2 3 4 5 6 7 10 11

Moderator  support, Valentino