Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Klimademonstrasjon

Klimademonstrasjon #2542734 22/03/2019 13:24
ket Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Har sjelden vært så stolt av ungdomsgenerasjonen slik de viser sitt standpunkt i klimaspørsmålet. Ære være dem, dette er beundringsverdig. Det virker lovende for fremtiden når denne generasjonen vokser til og får slippe til i maktposisjoner. Min generasjon og dets holdninger har vært ute på dato lenge, hvor grønne standpunkter nærmest har vært latterliggjort og oppfattet som hysteri.
Men, er det ikke nå på tide å avvikle FrP og erklære de gærningene som sinnsyke.
Siste dagers hetsing fra sentrale Frp'ere av klimaengasjemnetet håper jeg inderlig bidrar til at "folk flest" tar til fornuft.

-Riksklovn og klimarealist Carl I Hagen har vært i offentligheten og rakket ned på klimaengasjementet.
-Stortingsrepresentant Jon Helgheim var i NRK nyheten i går og bagatelliserte klimautfordringene
-Ole Jakob Johansen, gruppelder i FrP Asker var morsom på facebook
-FrP et eller annet Karianne Hansen hadde vært morsom på facebook
-FrP leder i Asker Trond Ellingsen forsvarer facebook innlegget til Ole Jakob Johansen i Budstikka i dag.

Jeg måtte bare få luftet min beundring av ungdomsgenerasjonen og frustrasjon over FrPerne

Redigert av ket; 22/03/2019 13:26.
Re: Klimademonstrasjon [Re: ket] #2542739 22/03/2019 13:43
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Ja dette viser hvor viktig det er at vi ikke senker aldersgrensen for stemmerett.

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Klimademonstrasjon [Re: ket] #2542746 22/03/2019 14:11
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Det viktigste her er jo ikke nødvendigvis om man er for eller i mot klima, men at ungdommen faktisk lar seg engasjere i noe som kan være viktig for deres fremtid.

At klimaskeptikerne er uenig er forsåvidt greit, men at klimaskeptikerne latterliggjør og harselerer med ungdommens engasjement er et større problem. Man må slutte å rakke ned på de som har et standpunkt som er annerledes enn sitt eget.

Politisk engasjement er bra, uansett alder. Heia de unge som streiker for det de tror på. Og er man så ung at man strengt tatt ikke vet hva dette dreier seg om, er det likevel en viktig erfaring å få med seg.

Re: Klimademonstrasjon [Re: ket] #2542757 22/03/2019 14:21
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Det er skremmende at foreldregenerasjonen har klart gi ungdommene et så negativt bilde av fremtidsutsiktene at de føler seg nødt til å demonstrere slik de gjør det i dag. Aldri har vel verden vært et bedre sted å bo og leve på i dag, aldri har vi vel vært mer beskyttet og trygg for klimaet enn nå, og aldri har så mange mennesker hatt så mye frihet og så mange muligheter som nå. At foreldre og media har ønsket og også klart å tegne et opp/ned-bilde av dette for barn og ungdommer er rett og slett utrolig, og utrolig trist.

Re: Klimademonstrasjon [Re: ket] #2542758 22/03/2019 14:25
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Uansett, det er de som lever i verdenen om 50 år. Da er jeg sannysnligvis dau.

Re: Klimademonstrasjon [Re: eGo] #2542759 22/03/2019 14:28
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: eGo
Ja dette viser hvor viktig det er at vi ikke senker aldersgrensen for stemmerett.

Redd for at deres stemmerett på en demokratisk måte kommer til å sette begrensinger for ditt eGo?

Re: Klimademonstrasjon [Re: ket] #2542760 22/03/2019 14:28
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Endelig kan vi få en ny generasjon som er opptatt av noe viktig og ikke bare seg selv. Bare synd at det ikke skjedde for 30 år siden. Men det er kanskje et lite håp. Dette gir i hvert fall nytt håp.

Re: Klimademonstrasjon [Re: ket] #2542767 22/03/2019 14:59
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Blir bare litt oppgitt av de deterministiske fremtidsvisjonene noen har gitt barna:

- Hvorfor skal man få seg en utdannelse hvis jorden går under, spør 12-åringene May og Rachel.

Altså, jorden går ikke under om det blir 2-3 grader varmere. Det blir strengt tatt mange store arealer tilgjenglig som før var ugjestmilde. Sibir anyone? Må vel bli enda litt varmere før jeg flytter dit da. Men Norge kommer vel sannsyligvis til å være veldig hyggelig å bo i. Vil vil til og med ha snø på fjellet. Norge, flora og fauna vil endre seg, men ikke katastrofalt.

En utdannelse er akkurat det de trenger i fremtidens verden. Spesielt om de har lyst til å bidra til renere energiproduksjon!

Om man skal snakke om klimakatastrofe, så gjelder det ikke for jorden, men for en god del utsatte land med flat topologi nærmere ekvator. Hadde endringen skjedd på 2 år så ville katastrofen vært sinnsyk, men over en 100 års periode er det mer snakk om en folkevandring.
Skal man demonstrere så må jo argumentene gå på dette, store problemer for land som allerede har det litt kjipt! Menneskelige tragedier. De argumentene kjøper jeg! Ikke at jorden går under. Jorden har vært både vesentlig varmere og vesentlig kaldere. Tror ikke den bryr seg.

Klimakrisen er ekte! Dette er helt klart en utvikling man må ta alvorlig, og mer alvorlig enn den tas i dag, men man trenger ikke å late som om det er den neste utryddelse av alt liv på jorden. Jeg reagerer i alle fall negativt på slike overdrivelser.

Så også en plakat med noe "dinosaurene trodde de hadde god tid". Men de hadde god tid, levde i 200-250 millioner år. Homo sapiens har bare eksistert i rundt 200 000 år, så om vi skal sammenligne oss med dinosaurer så har vi all tid i verden. Men om vi opplevde samme meteor-smellen som de som hadde vi også hatt et problem.

Alt liv på jorden vil gå under til slutt dog, verdenshavene tørker sakte ut pga avdamping til verdensrommet via planterisk vind og escape velocity. Men den prosessen tar ekstremt lang tid...

Redigert av vids; 22/03/2019 15:07.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Klimademonstrasjon [Re: skubisan] #2542769 22/03/2019 15:04
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: skubisan
Endelig kan vi få en ny generasjon som er opptatt av noe viktig og ikke bare seg selv. Bare synd at det ikke skjedde for 30 år siden. Men det er kanskje et lite håp. Dette gir i hvert fall nytt håp.

Flott hvis vi kan få en generasjon som ikke er konsumsjonsroboter slik alle andre etterkrigsgenerasjoner har vært. Men tror jeg at det kommer til å skje? Nei. Så det som blir viktig nå er å styre konsumet vekk fra ting og over på tjenester, enten de tjenestene er hårklipp, kultur, naturopplevelser eller noe annet.

Re: Klimademonstrasjon [Re: Dan] #2542771 22/03/2019 15:09
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dan

Flott hvis vi kan få en generasjon som ikke er konsumsjonsroboter slik alle andre etterkrigsgenerasjoner har vært. Men tror jeg at det kommer til å skje? Nei. Så det som blir viktig nå er å styre konsumet vekk fra ting og over på tjenester, enten de tjenestene er hårklipp, kultur, naturopplevelser eller noe annet.

Enig. Kjøper heller et skin i minecraft til guttungen enn en plast-leke. Dog, kjøper aller helst sykkelting, så helt konsekvent jeg er neppe.

..Megatower v2..
Re: Klimademonstrasjon [Re: vids] #2542772 22/03/2019 15:19
ket Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Er enig at krisescenariet er maksimert i begge leire, fra klimarealister som prøver å argumentere mot ethvert tiltak som medfører at de ikke kan kjøre dieselbilen hvor de vil i all fremtid, til klimaforkjempere som ser noe svart på fremtiden.
Om 2-3 grader temperaturøkning fører til at store deler av planeten blir ubeboelig blir det ikke mye hyggelig å bo i Norge uansett, det kan bli store folkevandringer til ytterpunktene på den nordlige og sørlige halvkule. Arealet blir sannsynligvis mindre pga økt havnivå og hvor skal det produseres mat. Det er ikke sikkert det blir tropeklima i Norge om golfstrømmen opphører. Mer nærliggende med klima som i Canda og Alaska. Dette er realistiske scenarier jeg har tro på kan bli en følge. Den vil ikke utrydde planeten, men kjipt kan det bli.

Re: Klimademonstrasjon [Re: ket] #2542774 22/03/2019 15:26
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er ikke det krise nok da? Masseinnvandring er jo noe herk. Helt seriøst.

Re: Klimademonstrasjon [Re: ket] #2542776 22/03/2019 15:30
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sant, veldig vanskelig å spå lokale forhold pga golfstrømmen. Men utdannelse er nok greit å ha både om det blir varmere eller kaldere. Og spesielt om man ønsker å flytte på seg ICON_SMILE

..Megatower v2..
Re: Klimademonstrasjon [Re: ket] #2542777 22/03/2019 15:32
ket Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Om masseinnvandring er på nivå med folkevandring, ja det blir krise. Men, jeg glemte å legge til i forrige innlegg at det er god grunn til at ungdommen er bekymrte for fremtiden og forbanna på min generasjon for egoistisk atferd.

Re: Klimademonstrasjon [Re: ket] #2542794 22/03/2019 18:09
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Jeg tror nok de fleste som går i demonstrasjon i dag skjønner de trenger utdannelse, det er ment som en provoserende uttalelse for at «de voksne» skal reagere

Re: Klimademonstrasjon [Re: ket] #2542797 22/03/2019 18:34
A
Aunan Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
For noen år siden var jeg jeg veldig skeptisk til at menneskeheten ville snu den negative utviklingen, men i de siste årene ser vi mer og mer miljøbevissthet. Det gir håp! Fantastisk å se slik engasjement! Jo, endel krisemaksimerer men vi må lytte til forskernes varsko og ikke lukke ørene. Neida, vi overlever. De gjør også barna. Men den globale oppvarmingen går svært fort når vi ser det i et langt perspektiv. Det får store konsekvenser på sikt og det skjer i dag også mange steder. Dette dreier seg ikke om oss, det dreier seg om jordklodens fremtid. Skal vi være egoistiske eller skal vi gjøre noe for menneskeheten i hundrevis av år i fremtiden? Skal vi være den generasjonen som kunne stoppe utviklingen eller den generasjonen som ga blaffen selv om vi visste? Hvilket ettermæle skal vi få for folk i år 3000?

Men jeg er fortsatt skeptisk dessverre. Vil barna som vokser opp endre vårt til dels ekstreme forbrukersamfunnet vårt hvor vi blir torpedert i å kjøpe mer og mer? Ha mer og mer? Reise overalt? Å minske oppvarmingen har en svært høy pris. Norske myndigheter vil ikke stanse oljeutvinning. Det er for dyrt å stoppe for velstanden som de fleste vil ha. Ja, jeg er truffet selv. Jeg er ikke så veldig flink, men prøver å reise mindre i allefall.

Re: Klimademonstrasjon [Re: ket] #2542800 22/03/2019 19:28
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Jeg synes ungdommens engasjement er helt fantastisk, og jeg støtter dem hele veien. Jeg synes det et ufint å avspore diskusjonen med gnålet om gyldig fravær, det ødela mye av dax18 og Debatten forrige torsdag. Det gleder meg at politikken, og som synes å være styrt av polikiterenes lyst til å sitte en periode til, prioriterer kortsiktig gevinst fremfor varige endringer, blir presset for svar som gir langvarige resultater, men ubehagelige endringer på kort sikt. Her i Norge har vi mange som har vent oss til en livsstil, som om den skaleres, definitivt ikke synes å være bærekraftig. Om det skal være noe håp, er det her de drastiske endringene må skje. For majoriteten av verdens befolkning, tviler jeg på at de trenger å omstille seg så mye. Men mange av dem vil måtte bære konsekvensene av våre valg, opp til nå, og fremover. Og da være heldig nok til å bo i Norge, og be de andre suge balle mens omgivelsene deres bryter sammen er toppen av ignoranse. Hvis det er realiteten er ikke en myk revolusjon tilstrekkelig

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Klimademonstrasjon [Re: skubisan] #2542813 22/03/2019 20:34
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
Er ikke det krise nok da? Masseinnvandring er jo noe herk. Helt seriøst.

paradoksalt nok virker det som de som er mest redd for innvandring også er de som er minst redd for klimaendringer. Rare greier.

Re: Klimademonstrasjon [Re: jorn] #2542825 22/03/2019 21:15
A
Aunan Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Sitat: jorn
[quote=skubisan] Rare greier.

Egentlig ikke. Jeg er såvidt på venstresiden, men hvis jeg tar paribarometer med hensikten å kun tenke på meg selv treffer jeg alltid på Frp. I say no more .....

Re: Klimademonstrasjon [Re: ket] #2542845 22/03/2019 23:56
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Så utrolig ekkelt å se voksne mennesker pushe ungene ut i en meningsløs aksjonsform for en sak de er ute av stand til å fatte rekkevidden av. Og ikke overraskende, en aksjon bifalt av pk’rne på ts. Hva med å lære de unge hva miljøvern virkelig er. Hva med å droppe ny el bil og ny sykkel hver år. Eller koster det for mye på det personlig plan? Hvorfor er neste alle stisyklistene jeg møter småfeite (eller værre) men har toppnotch miljøfiendtlig utstyr de ikke har bruk for? Litt late og liker å la kidsa ta støyten? Er det soyboys syndromet? https://youtu.be/FTSvLKY7HEk

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Klimademonstrasjon [Re: eGo] #2542847 23/03/2019 00:23
Kodo Offline
Tror kidsa klarer å engasjere seg fint selv. Mine på 9 og 11 har tatt opp klimaendringene uoppfordret, før FridaysForFuture tok av. Ellers, whataboutism ICON_TONGUE

Mads | Støtt NOTS
Re: Klimademonstrasjon [Re: ket] #2542849 23/03/2019 02:28
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er fortsatt gyldighet i Arne Næss sin logikk om at en ved sivil ulydighet skulle ta sin straff.

På tross av en massiv støtte gjelder samfunnskontrakten.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Klimademonstrasjon [Re: ket] #2542850 23/03/2019 04:20
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
1. å pappa, vi må redde klimaet!
2. Kan jeg få den nye iphonene pleeease. Den gamle er jo over 1 år gammel!

Stikker nok ikke særlig dypt dessverre.

Re: Klimademonstrasjon [Re: gutt45kg] #2542851 23/03/2019 04:43
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I mitt hode er denne typen engasjement blant ungene positivt, uavhengig av den egentlige årsak, og hvor dypt det stikker.
Dette vil definitivt skape diskusjoner i skolene, og det kan nok på sikt skape flere reelle miljøforkjempere blant unge og voksne (ja, jeg bruker bevisst begrepet miljø, og ikke klima).

Re: Klimademonstrasjon [Re: eGo] #2542873 23/03/2019 07:50
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Så utrolig ekkelt å se voksne mennesker pushe ungene ut i en meningsløs aksjonsform for en sak de er ute av stand til å fatte rekkevidden av. Og ikke overraskende, en aksjon bifalt av pk’rne på ts. Hva med å lære de unge hva miljøvern virkelig er. Hva med å droppe ny el bil og ny sykkel hver år. Eller koster det for mye på det personlig plan? Hvorfor er neste alle stisyklistene jeg møter småfeite (eller værre) men har toppnotch miljøfiendtlig utstyr de ikke har bruk for? Litt late og liker å la kidsa ta støyten? Er det soyboys syndromet? https://youtu.be/FTSvLKY7HEk

Du er innom noen viktige poenger, hadde du klart det samme uten fornærmelser og henvisning til pseudovitenskap kunne det sågar blitt en konstruktiv diskusjon ut av det. Istedenfor ender du opp med noe som bare bidrar til å skape polariserende skittkasting, og det er synd, for da vil mange også gå glipp av den kjernen av fornuft som lå der i utgangspunktet.
Bare som et tips altså ICON_SMILE

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Klimademonstrasjon [Re: gutt45kg] #2542877 23/03/2019 08:23
Kodo Offline
Sitat: gutt45kg
1. å pappa, vi må redde klimaet!
2. Kan jeg få den nye iphonene pleeease. Den gamle er jo over 1 år gammel!

Stikker nok ikke særlig dypt dessverre.

Jeg mener det er mye forlangt at de unge skal ha alle svarene når vi voksne ikke har dem engang. Det kan jo være en ide å fortelle om hva som skal til for å lage en telefon, hvor lenge den kan vare, og hvordan markedsføring påvirker oss til å ville kjøpe noe nytt.

Mads | Støtt NOTS
Re: Klimademonstrasjon [Re: eGo] #2542881 23/03/2019 08:32
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J

Hvordan vet du at de kidza som demonstrerer er like ivrig på å skifte telefon hvert år som deg? De kidza kjører vel heller ikke, og har sannsynligvis lite stemmerett i hjemmet om hva slags bil familien skal kjøre, og hvor ofte den skal skiftes ut.
Og hva har hva slags utstyr de fleste stisyklister har med at barna vil redde verden? Mener du det er barna sin skyld at halvfete gubber bruker penger på ting de egentlig ikke trenger?

Re: Klimademonstrasjon [Re: ket] #2542896 23/03/2019 10:02
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G

Re: Klimademonstrasjon [Re: ket] #2542907 23/03/2019 11:33
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Elefanten i rommet.... eller den døde blåhvalen som blokkerer nødutgangen.

https://www.abcnyheter.no/amp/penger/bor...Jbo6qhyM8doyltA

Re: Klimademonstrasjon [Re: skubisan] #2542909 23/03/2019 11:46
Dan Offline
More than words
More than words
Elefanten i rommet.... eller den døde blåhvalen som blokkerer nødutgangen.

https://www.abcnyheter.no/amp/penger/bor...Jbo6qhyM8doyltA

Det blir spennende å se krampetrekningene til oljeindustrien om noen få år når særlig solenergi blir så mye billigere enn fossil energi at det ikke lenger er lønnsomt å utvinne olje. Til nå har oljelobbyistene kunnet konsentrere seg om å prøve å skjule miljøproblemene rundt fossil energi. Den dagen fienden er lav pris og lav etterspørsel på fossilt så vil de slite litt mer med bløffingen sin. "Kom og kjøp vårt dyre, dårlige produkt, vær så snill!" "Hvorfor det, når vi kan kjøpe et billigere og bedre produkt andre steder?"

I tillegg til oljelobbyen kan man lure på hva den norske staten skal finne på i den samme situasjonen. Har man klart å bygge opp alternativ industri som kan ta over når oljenæringen plutselig blir tatt innersvingen på? Det er sikkert min egen pensjon som ryker her, men du verden, det er det verdt! ICON_SMILE

Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support