Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC
|
Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC
[Re: Valentino]
16/03/2019 19:17
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
En annen sak jeg har sett i de senere år er at enkelte produsenter begår den helligbrøde det er å la forhjulsnavet være lesbart forfra og ikke bakfra slik det være. Haram! Det synes vi vel ikke noe om, eller?
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: yolo]
16/03/2019 19:45
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Men tror ikke du kommer til å angre på å beholde en original, italiensk godsak fremfor Canyon! Det tror ikke jeg heller, ihvertfall ikke den dagen den skal selges. Jeg solgte den gamle sykkelen i går, den som var nevnt i første posten. Det var en sykkel jeg betalte 18000,- for i 2016. Den har rullet 6500km, og den ble solgt for 12000,- av en fyr som hentet den i Alfa Romeo (fantastisk)  Det var flere interessenter på den sykkelen, ingen forsøkte seg på å prute. Jeg trodde faktisk jeg hadde lagt den ut på en pris som var litt i høyeste laget, men tydeligvis ikke.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: vviz]
16/03/2019 20:13
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
17/03/2019 00:51
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
GarnityrPå tide å røpe litt garnityr, da jeg fikk nytt styre i posten i dag, og dermed har både sete og styre montert. Toppingen (styretape) får vente litt. Vi tar setet først. Dette er ikke italiensk... Det er heller ikke fra en garasje på østlandet. Derimot tror jeg det er fra en garasje i Slovenia. Hvorfor dette valget? Utelukkende på grunn av vekt. Jeg startet med ett ganske kjipt utgangspunkt da Protos-rammen var vesentlig tyngre enn jeg hadde budsjettert med. Så jeg måtte finne noen raske måter å ta igjen (mye) vekt. Det innebar å søke internettets mørke avkroker (på nye måter). Berk Composites slo seg opp som ett sete som var sinnsykt lett, men allikevel fikk gode tilbakemeldinger. Jeg kjenner jeg er skeptisk til å sykle på en "karbonplanke". Og jeg er definitivt ikke overbevist om at dette blir gjennomførbart. På en annen side er det jo ikke akkurat mange mm padding i det setet jeg har hatt. Det meste sitter i bib'en, så blir spennende å se om dette blir komfortabelt eller ei. Jeg krysser fingrene. Om noen har erfaringer med slike karbonplanker (og gjerne denne spesifikt), tar jeg gjerne i mot erfaringer  Dette er 132mm utgaven av Berk Lupina. Jeg har runde 7mm rails, med maks ryttervekt på 85kg. Jeg har også UD-carbon utgaven, da jeg synes slik 3k-carbon (og lignende) er (ekstremt) harry. Hvis noen eventuelt forteller meg at 3k er lettere enn UD, så endrer jeg derimot mening, og synes da det blir sexy  Jeg har lest en del godt om det, jeg er villig til å prøve. Jeg er forøvrig også helt avhengig av en slik utskåret profil som dette setet har. Jeg er også villig til å bytte det ut om det ikke funker. Ikke minst er jeg villig til å "tilpasse" ved behov. Dette er som tidligere nevnt en "landevei"-sykkel som aldri skal opp i Nordmarka. Om jeg merker at dette setet fungerer kurrant for meg i 150km men ikke lenger, så er det godt nok. Da kan jeg alltids bytte setet de få gangene jeg evt. skal sykle lenger. 71g er ca halv vekt av de letteste setene fra kjente merker som eksempelvis Selle Italia, som man kanskje kan mene passet bedre på en De Rosa. Men... Dette setet brukes tross alt av Colnago "Gold Private Collection", som jeg bare antar er dyre utgaver av (allerede dyre) Colnago-sykler. EDIT: Det betyr tydeligvis A bike that contains the best technological solutions available on the market together with the elegance and design of Ernesto Colnago. A product of unique value, a jewel of inestimable quality.
The C64 Gold will be produced in 64 limited edition bikes and can only be ordered at the company, which will be the only means to get hold of a real jewel of technology and style.
I tillegg sponser de tydeligvis Israel Cycling Academy med diverse deler. Det laget er tross alt er det mest kjente laget (afaik) som sykler på De Rosa rammer. Så Slovensk eller ei, dette må jo være "delvis" innafor på en De Rosa, fordi det er "pro" (og Colnago-approved)  Nytt styre er ett tryggere og mer konservativt valg. 3T Superergo LTD 400mm  Mange vil nok kjenne dette styret som både Ernova og Ergonova fra tidligere generasjoner. Kjørte Ergonova TEAM på min gamle De Rosa (men "team" er 35g for tungt for denne babe'n), så dette er ett styre jeg kjenner, og er veldig godt fornøyd med. Det har en kort reach, kompakt drop, og er komfortabelt for meg i alle grep. Det har også intern kabelføring. Nå som jeg kun hadde bremsslanger å tre gjennom styret, var det også en vesentlig enklere installasjonsprosess, enn på forrige sykkel, hvor man skulle få plass til både bremseslanger og girwire gjennom samme hullet, det var ett ******** den gang. Ønsker ny eier av den sykkelen lykke til med å skifte girstrømper i fremtiden  Man kan sikkert si mye om komponentvalget i mitt bygg, men akkurat 3T håper jeg vekker få hevede øyenbryn. Denne utgaven er 20mm smalere enn den forrige utgaven jeg hadde, men det tror jeg blir til det bedre. Jeg satte på rikelig med spacers under og ett 100mm stem. Jeg antar denne kombinasjonen gir lengre bremseslanger enn jeg vil kreve etter en bikefit. Men ser at lengden jeg kuttet frembremseslangen på i går, ikke var 1mm for lang. Men som sagt, jeg vil trolig ha færre spacere, og kanskje kortere stem til slutt enn det som står på nå. Så jeg håper i det lengste at jeg ikke kuttet den slangen for kort  På bakbremsen har jeg fortsatt noen cm å gå på. Styret veier forøvrig 171g på min vekt. Ikke altfor langt unna de 165g produsenten oppgir. Det er innnenfor feilmarginen de oppgir på +/- 4%. Er det noen som noensinne har opplevd å få en komponent som er på minus-siden av produsentens teleranse-grense? Men jaja, da blir styretapen ytterligere 1cm kortere  Takket være at XDR-bosset var 10g lettere enn Shimano-bosset jeg hadde budsjettert med, har jeg fortsatt råd til 3-4 cm styretape  Slik ser bygget ut så langt: Og her er nåværende vekt. Det står nå ett gammelt 100mm "dummy-stem" på sykkelen. Det er ikke "så galt" vektmessig, men jeg kan kutte ned 30g om jeg bytter det (sånn ca). Noen som har en link til ett bilde av "optimal" lengde på bremeslanger, stilpoliti-approved? Ellers vil jeg minne om at mitt ultimate forbilde hva gjelder vekt/aerodynamikk, nemlig Formel-1 har sitt første 2019 løp nå på søndag. forza ferrari! Forza Alfa Romeo (pluss bittelitt forza: RBR, Renault, Williams, McLaren, Haas, Racing Point)!
Redigert av vviz; 17/03/2019 01:21.
|
|
|
17/03/2019 01:29
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ett annet spørsmål. Det er FSA som har levert headset til denne sykkelen. Det synes jo, på den komponenten jeg i mangel av ett bedre norsk ord kaller "Upper bearing cover". På min gamle sykkel var den delen en De Rosa brandet komponent. Jeg solgte min gamle De Rosa i går, og jeg vurderte å bare "swappe" de komponentene før salg. Men fikk meg ikke til å gjøre det. Hva tenker folk? FSA er vel amerikansk? Nå har jeg riktignok amerikansk gruppesett, men jeg trenger ikke mer USA enn jeg må. Bør jeg etterstrebe å skifte ut denne komponenten med noe italiensk? Isåfall hvilke merker er aksepterte? Det er sikkert mulig å finne en De Rosa brandet komponent ett sted, men er det gode, aksepterte alternativer?
Andre alternativer er "unbranded". Ett annet dilemma er at den som sitter på nå er ganske lang. Det gjør det enklere å "slamme" stem'et. Den De Rosa brandede utgaven jeg hadde på forrige sykkel var ca 1/2 høyde. Så der ville det blitt spacere under ihvertfall. Tanker?
|
|
|
17/03/2019 01:51
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg legger ellers merke til at tråden tydeligvis har mange lesere, uten altfor mange bidrag utover mine. Jeg har full forståelse for at folk ønsker å følge ett bygg, uten å nødvendigvis måtte bidra i diskusjonen, men jeg vil gjerne oppfordre til diskusjoner/utfordringer rundt valgene som tas. Tråden var ikke ment som en ren monolog. Om hjernen, eller (spesielt) hjertet er uenig i valg som tas, gi beskjed 
|
|
|
17/03/2019 04:27
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
FSA og søster Vision italienske merkevarer. Brukes også av Bianchi.
|
|
|
17/03/2019 08:49
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Dette bygget fortjener dypdykk i hver enkelt komponent. GCN: How Are Carbon Bike Pedals Made? Look Cycle Factory Tour Pinarello Dogma F10 Disk GranFondo ltd S-Works Stumpy '17 Epic Comp Carbon '18 S-Works Diverge '18Keo. Se der. ... jeg vil gjerne oppfordre til diskusjoner/utfordringer rundt valgene som tas. Jeg følger tråden med fascinasjon og lærer mye nytt. Spent på hvilke felger du har valgt  eller er det allerede røpet? En overordnet kommentar måtte være at gram gjerne oppleves mer kritisk som tall på papiret enn hva reell vekt utgjør i virkeligheten. Men her gjør du gode valg som gir i både pose og sekk - lav vekt og god funksjon After the bicycle industry discovered carbon fibre, the quest for weight and stiffness became irrevocable goals in the optimisation of bikes. Each model had to be lighter and stiffer than its predecessor. It was a development that degenerated into the fact that road bikes with the best lab results were almost impossible to ride and Mr Weight-Weenie raced up the hill on his 4.7 kg super light bike, only to slide out in a corner on the way back down because the tires of his super stiff wheels simply skipped over the ground. Fortunately, this craze seems to have passed: some of 2019’s most innovative bikes have even become heavier than their predecessors. Gran Fondo Cycling Magazine: Where’s Mr Weight-Weenie anyway?
|
|
|
17/03/2019 12:47
|
Loki
Besatt
|
Besatt
I tillegg har jeg kostet på meg å oppgradere ratchet-systemet i bosset til ett system med 54 tenner, fremfor 18 tenner som følger med navet når man kjøper de. Har opplevd noe redusert driftsikkerhet med 54 tenner, men som du nevner er det lett å bytte tilbake. Superergo er jeg selv veldig fornøyd med, integrerte løsninger vel også ganske populære for tida?
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
17/03/2019 14:12
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Er det ikke kjedelig hvis noen er uenige i noe du tross alt allerede har brukt mye penger på? Selv om det selvsagt er høyt subjektivt hva som er "best" uansett. Skulle jeg bygd en De Rosa tror jeg ikke at vi hadde ville hatt en eneste overlappende del (selv ikke ramma)  Men selv jeg tror du får en ganske heftig sykkel til slutt.
|
|
|
17/03/2019 15:52
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Skulle jeg ha bygget en sykkel selv så ville jeg sørge for å spare vekt hvor jeg kan. Så om du kan slanke henne 30 gram nå så gjør det!
|
|
|
[Re: Havre]
17/03/2019 16:51
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det ikke kjedelig hvis noen er uenige i noe du tross alt allerede har brukt mye penger på? Om noen hadde gitt meg SRAM eTap AXS hadde jeg solgt det videre tvert. Men nå som vi alle er forskjellige synes jeg at vi skal venne oss til det. Fordømt kjedelig om alle skal like det samme og mene det samme.
|
|
|
17/03/2019 18:42
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
FSA og søster Vision italienske merkevarer. Brukes også av Bianchi. Godt å høre! Jeg må tydeligvis lese meg opp og skjerpe meg. Dette bygget fortjener dypdykk i hver enkelt komponent.
Kult, takk for den. Slike videoer er alltid koselig å se  Jeg følger tråden med fascinasjon og lærer mye nytt. Spent på hvilke felger du har valgt eller er det allerede røpet? Nei det er ikke røpet i helhet tror jeg. Det kan muligens ha blitt delvis røpt i en helt annen tråd ved en tidligere anledning (før denne tråden ble startet), men husker ikke helt. Tror desverre fortsatt de felgene er noen uker (ukjent antall) unna levering, omg jeg skal gjette. Det har vært litt "triksing og miksing" inne i bildet for å få tak i de felgene løse, til en "fornuftig(ere)" pris. Men den sjappa som fikset dette lagerfører ikke produktet, så de måtte bestille fra produsent. Forklaringen jeg har fått er at da går orderen inn i produksjonskø på fabrikk, og at det da normalt tar 2-3 uker før butikken mottar felgene. Videre skal de krysse noen verdenshav osv, men det tror jeg skjer med Fedex, så akkurat den delen bør ikke forsinke nevneverdig. En overordnet kommentar måtte være at gram gjerne oppleves mer kritisk som tall på papiret enn hva reell vekt utgjør i virkeligheten. Det tror jeg er helt sant. Men allikevel er det jo fryktelig morro å ha en lett sykkel, selv om den største underholdningsverdien sikkert skjer mens den henger på vekta, ikke ute på veien. Ellers er det ganske morro å følge opp dette gjennom hele byggeprosessen. Hver eneste del blir veid, og estimatet deretter justert. Når bygget er helt ferdig blir det gøy å se hvor nært man treffer på det man hadde sett for seg. Dette blir jo nesten en egen "sport" i selve byggeprosessen. Har opplevd noe redusert driftsikkerhet med 54 tenner, men som du nevner er det lett å bytte tilbake.
Superergo er jeg selv veldig fornøyd med, integrerte løsninger vel også ganske populære for tida? Interessant. Men det er vel ikke unaturlig. Disse 18T variantene er jo en ganske grov design med mye masse i hver tann. Det tar nok lenger tid å slite ned de ringene enn disse syltynne 54T-tennene. Den semi-integrerte løsningen på Superergo har jeg vært ganske fornøyd med, da jeg har brukt styret tidligere. At kablene går internt gjør at jeg slipper å wrap'e toppen av styret med tape. Der oppe er det en vingeprofil jeg synes er komfortabel å holde i uten tape. Jeg synes styrene er penere når man slipper tape der oppe. Spesielt i disse "aero-tider", da har det jo en viss funksjon å ikke tape det området også. At noe er funksjonelt gjør det enda vakrere i mine øyne. Jeg har sett på helintegrerte løsninger også (Metron 5D, etc). Men de systemene ender som regel opp med å være ekstremt mye tyngre enn å kjøre en normal styre/stem-kombo. For Metron 5D, snakker vi nesten 200g ekstra, sett opp mot det jeg skal bruke nå. Andre alternativer som er vurdert er 3T Aeronova. Men review tilsier at det styret er "litt" sært, så jeg tør ikke kjøpe det uprøvd. Det har eksempelvis veldig mye lengre reach enn Superergo. I tillegg veier det litt mer. Gikk for det lette og kjente alternativet. Er det ikke kjedelig hvis noen er uenige i noe du tross alt allerede har brukt mye penger på?
Selv om det selvsagt er høyt subjektivt hva som er "best" uansett. Skulle jeg bygd en De Rosa tror jeg ikke at vi hadde ville hatt en eneste overlappende del (selv ikke ramma) Nei jeg synes ikke det. Sykler er jo følelser og lidenskap, ihvertfall i disse kretser. Uansett hvordan jeg hadde bygget dette, så ville "noen" vært uenig i enkelte valg. Men det er klart at jeg kunne redusert mengden personer som er "uenige" i valgene en hel del, om jeg hadde valgt Super-record og Bora-hjulsett. Da hadde jo denne tråden trolig bare blitt en eneste lang like-fest, og da kunne jeg nøyd meg med å poste på Instagram. Det jeg ønsker er å lage noe som er "italiensk lidenskap" fra avstand, men som kan overraske og utfordre litt når det iaktas fra nært hold. Men det skal være fundamentert i gode tekniske valg, sett fra mitt ståsted. Jeg har forståelse for at enkelte valg kan føles litt provoserende for enkelte, men ingenting er gjort utelukkende for å provosere. Det blir bare ett resultat av at de valgene jeg mener er best, ikke alltid vil oppleves som best av andre, med andre behov, eller andre forventninger. Men slike diskusjoner kan bli artige de. Så om du kan slanke henne 30 gram nå så gjør det! Definitivt! Jeg slanker det jeg kan først. Så kan jeg heller vurdere å legge på vekt senere igjen dersom det viser seg nødvendig. Eksempelvis er setevalget noe jeg er skeptisk til hvorvidt vil fungere. Vi får rett og slett se, hvordan det blir i praksis. Om noen hadde gitt meg SRAM eTap AXS hadde jeg solgt det videre tvert. Men nå som vi alle er forskjellige synes jeg at vi skal venne oss til det. Fordømt kjedelig om alle skal like det samme og mene det samme.
Enig (i det siste punktet).
|
|
|
17/03/2019 20:30
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Hadde jeg hatt uendelig med penger hadde det blitt Super-Record EPS, men med noe form for budsjett synes jeg Chorus mekanisk felg virker som det beste kjøpet. Sparer 200gram i forhold til AXS disc og de sparte pengene gjør at man antakeligvis kunne kjøpt på absolutt høyeste hylle på resten og allikevel fått en billigere sykkel. Kunne forsåvidt fint ha kjørt SRAM også. Har SRAM på MTB´n og det fungerer helt nydelig. Har også uendelig mye mer respekt for SRAM enn Shimano. Shimano følger bare etter SRAM og Campagnolo. Så produserer de billigere og oversvømmer markedet med produkter 1-2-3 år senere. Har en kompis som sykler på SRAM Red mekanisk og elsker lyden - bedre enn Campagnolo etter mitt syn. Deda Alanera integrert hadde vært spennende. Eller noe tilsvarende hvis det er mulig å få montert. Liker også Rojan sitt integrerte styre. Jeg hadde likt å kjøpt Unaas 55 uten logo (helt svarte med det lille "flagget" på). Samtidig som jeg synes det nye Bora 45 WTO ser rått ut på bilder. Sal blir veldig personlig preferanser. Jeg må ha noe bredt og kunne aldri ha syklet på det du valgte, men det synes jeg så kult nok ut. Hva gjelder ramma hadde jeg valgt Pininfarina. Med felg hadde jeg antakeligvis fått ei ramme som både er lettere og mer aero. Fikk nesten lyst til å bygge jeg nå 
|
|
|
17/03/2019 21:31
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Håpet jeg kunne utfordre og provosere litt, men så ikke for meg å bli så provosert selv. Komponenter fra Hadeland? På min sykkel? Det skjer ikke. Italia: Ja, USA: Ja, Frankrike: Ja, Slovenia (tydeligvis), Hadeland: Altså, ett sted må faktisk grensa trekkes! Nå har jeg ingen ting imot Rojan på generell basis (heller ingen erfaring). Men så lenge den sjappa ligger på Hadeland, er det helt uaktuelt, av personlige årsaker. Jeg er vokst opp i "tilstøtende region", og normalt bygdehat gjør Hadeland-produkter helt uaktuelt. Av samme grunn ville det vært helt uaktuelt med ett "Drammen"-produkt på min sykkel. Unaas sine hjule ser veldig konkurransedyktige ut på pris. Jeg har ingen erfaring med butikken, og jeg hører mye skryt av Unaas fra mange andre. Personlig handler jeg ikke fra Unaas, men jeg ønsker ikke å utdype hvorfor, og jeg ønsker ikke at denne tråden skal bli en diskusjon om hvor fortreffelig eller lite fortreffelige de er, slikt finnes det egne tråder for. Ett bygg på felgbrems ville gjort ting mye enklere/billigere/lettere. Men skivebrems er en forutsetning for dette bygget, av årsaker som delvis er begrunnet tidligere. Dette skal være en italiensk ramme, smeltet sammen med det "ypperste" av teknologi. Hva som er det "ypperste" forbeholder jeg meg retten til å bestemme selv, siden det (desverre) er jeg som må betale  Men for meg betydde det i dag: 12mmTA, FM skivebremser, elektroniske gir, 12-delt. Campa og Shimano sine elektroniske løsninger har jeg tidligere forklart at jeg synes er gammeldagse, så de representerer (for meg) ikke det ypperste av teknologi. Så er SRAM AXS allerde svindyrt, jeg tør ikke sjekke prisen på en 12-delt Super record EPS en gang  Når det gjelder integrerte styrer, så er de "blytunge". Vi snakker tett oppi 400g for alle varianter jeg har sett (Rojan inkludert). Dette er over 100g tyngre enn en løs styre/stem-kombinasjon. For en ren aero-sykkel (eksempelvis Pininfarina) så ville jeg valgt noe slik. For min Protos, som skal balansere vekt/aero mot hverandre, tror jeg ikke integrert cockpit veier opp for ulempen av 100g+ vektstraff. Bora WTO har jeg ikke kikket nøye på enda. Men de ble uansett annonsert etter jeg hadde bestilt felger, og DISC-utgaven er vel ikke leveringsklar før August. Det blir i litt seineste laget. Dessuten mistenker jeg at WTO ikke kommer med DT Swiss nav (som er ett krav for meg), og at tilgangen til å kjøpe løse felger er dårlig, slik det er på de aller fleste dyrere karbon-disc-felger (desverre). Med felg-versjon av Pininfarina ville du definitivt fått ei ramme som var lettere og mer aero enn denne blir. Sinnsykt rå ville den blitt også! Men som nevnt i første post, jeg kunne ikke velge ramme etter eget ønske. Det var ramma som valgte meg, og gjennom en "perfect storm" av hendelser i livet, kunne vår kjærlighet fullbyrdes.
|
|
|
17/03/2019 21:54
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Selvsagt strålende det. Jeg synes det er morsomt å lese hvordan andre gjør sine valg i en finurlig miks av følelser og kvasivitenskapelige begrunnelser (som da egentlig også til slutt egentlig også blir følelser). Jeg hadde nok blitt oppfattet like styrt av følelser og kvasivitenskapelige begrunnelser hvis jeg skulle gått gjennom samme øvelse - så er ikke ment som kritikk.
For meg er ikke ting som fungerer automatisk gammeldagse. Jeg tror nok også at jeg ender opp med skiver og gjerne trådløse gir en dag, men jeg er ikke så glad for å betale ekstra for at noe skal være nytt for nyhetens skyld. Spesielt ettersom jeg virkelig aldri har tenkt over at mekaniske gir er et problem når man sykler. Så har jeg full forståelse for at dette betyr noe for andre. Jeg er også drevet av det irrasjonelle. I går var jeg ute og syklet. Kunne aldri ha falt meg inn med den gamle sykkelen, men med ny er man plutselig så ivrig at det gir mening. Dette til tross for at den nye hva gjelder sittestilling og den opplevelsen man har objektivt sett ikke skiller seg nevneverdig (iallefall ikke når formen er "vinterdårlig" og føret ikke akkurat tillater en å sykle spesielt raskt).
|
|
|
17/03/2019 22:20
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Trek/Bontrager har vel en griselett styre/stem-kombo, under 200g tror jeg, den hadde sikkert matcha bra 
|
|
|
[Re: Havre]
17/03/2019 23:14
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Selvsagt strålende det. Jeg synes det er morsomt å lese hvordan andre gjør sine valg i en finurlig miks av følelser og kvasivitenskapelige begrunnelser (som da egentlig også til slutt egentlig også blir følelser). Jeg hadde nok blitt oppfattet like styrt av følelser og kvasivitenskapelige begrunnelser hvis jeg skulle gått gjennom samme øvelse - så er ikke ment som kritikk.
På ingen måte tolket som kritikk heller. Kvasivitenskapelige begrunnelser føler jeg treffer spikeren godt på hodet. For meg er ikke ting som fungerer automatisk gammeldagse.
Helt enig. Den dagen Protos'en skal pensjoneres, er jeg ganske sikker på at den kommer til å få en Campa-gruppe (trolig mekanisk), noen italiensk hjul, og vil leve videre som "vaskekte" italiensk søndagsracer. Jeg har ikke noe imot mekaniske gir, men jeg synes elektroniske virker bedre på alle måter med unntak av pris (noe som vil bedre seg etterhvert). Jeg tror nok også at jeg ender opp med skiver og gjerne trådløse gir en dag, men jeg er ikke så glad for å betale ekstra for at noe skal være nytt for nyhetens skyld. Spesielt ettersom jeg virkelig aldri har tenkt over at mekaniske gir er et problem når man sykler. Så har jeg full forståelse for at dette betyr noe for andre.
Det er flere grunner til at jeg vil ha AXS/Elektronisk. At det er nytt er ikke det avgjørende. Det som er avgjørende for meg er at AXS er den eneste gruppen som tilbyr meg en kombinasjon av alt jeg har lyst på akkurat nå. Noen årsaker er nevnt, noen årsaker er foreløpig utelatt, men vil bli forklart senere. Trek/Bontrager har vel en griselett styre/stem-kombo, under 200g tror jeg, den hadde sikkert matcha bra 200g begynner å bli interessant får man si. Jeg kan godt dytte "ikke-italienske" komponenter på min sykkel. Men jeg kan nok ikke leve med husmerke-deler fra en annen sykkelfabrikk. Med fare for å bite meg skikkelig i r**** nå, for vipps så vil noen sikkert påpeke at jeg har klart akkurat det med en eller annen del, uten å vite om det.. Men om så skulle skje, så er det en glipp på grunn av (beklagelig) uvitenhet. SRAM, Look, Berk er så vidt jeg vet "nøytrale" komponent-leverandører, og det mener jeg er innenfor. Det er jo ikke ett mål for meg å bygge en frankenbike. Jeg klarer (desverre) ikke holde meg helt til Italia her, men allikevel ønsker jeg at dette skal bli så pent som mulig. Bontrager-logoer synes jeg ikke passer. Ellers er en integrert cockpit uaktuelt av andre årsaker. Jeg vet ikke optimal høyde/lengde på styret mitt. Jeg må få syklet litt på det for å få justert dette skikkelig. Disse integrerte cockpit'ene er sinnsykt dyre, så det ville vært dumt å kjøpe en sånn, for å finne ut at man trenger kortere/lengre stem om noen uker.
|
|
|
18/03/2019 00:43
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Krank og kranklagerDet finnes sikkert like mange tråder om kranklager her på forumet, som det finnes krankstandarder. Noen krankstandarder er sikkert bedre og mer gjennomtenkt enn andre. Av alle gode alternativ der ute man kunne valgt, valgte De Rosa selvsagt den italiensk-gjengede varianten. En krankstandard som altså kalles "italiensk-gjenget", smak litt på den. Det hadde ikke plaget meg nevneverdig om De Rosa kunne vært litt mindre italiensk på akkurat dette punktet. Men sånn er livet. De Rosa synes italiensk-gjenget er en fortreffelig løsning. SRAM synes ikke det. SRAM synes, som 100 selskaper før seg, at det ikke finnes en god standard, så de lagde enda en ny. SRAM kaller sin for DUB (30mm spindel), og det virker åpenbart at DUB er veien SRAM har tenkt å satse på. SRAM eier Truvativ, som er en stor produsent av kranklagre. SRAM har derfor laget XXX->DUB adaptere for nesten alle tenkelige krankstandarder der ute. De har dog ikke laget ett ITA-->DUB kranklager. For brukere av såpass sære kranker, henvises man til GXP-varianten av AXS-kranksettet (24mm spindel). GXP-varianten av AXS-kranksett er det ingen av de norske/europeiske nettbutikkene som ser ut til å ha i sine sortiment. Jeg har kontaktet Bikeshop, som videre måtte kontakte sin leverandør, for å finne ut om den varianten i det hele tatt faktisk eksisterer, for den hadde ikke Bikeshop hørt om. Men jeg fikk bekreftet at den faktisk finnes, og at det er mulig å ta den inn etterhvert. Men valget blir da hvorvidt man skal vente på en GXP-variant av AXS-krankene, eller om man skal prøve å finne en måte å få kjørt DUB-akslingen med italiensk krankhus. Jeg vil helst ha DUB, jeg antar det blir lettere å selge i fremtiden, dersom det skulle bli en aktuell problemstilling. Måtte en ny tur på internettets mørke avkroker. Der fant jeg Kogel.cc , som heldigvis allerede har funnet ut at her er det mulig å tjene penger på ett nisjeprodukt. Så de har ett ITA-DUB lager klart for salg. Ulempen med det, er at dette er ett slikt hybrid-keramisk kranklager, som derfor koster sykkshortsen. Jeg tror helt oppriktig at keramiske kranklagere er sykkelsportens definitive snake oil, bare så det er sagt. Jeg tror ikke de sparer noen watt, og jeg frykter at holdbarheten er dårligere enn på varianter som kjører stål/stål. Så dette tror jeg er fullstendig bortkastede penger. Jeg håper derimot at innen dette er slitt ut, så har noen kommet på banen med billige kranklagere for ITA-DUB. Men det kan jeg ikke vente på, så da ble det ett sinnsykt overpriset keramisk lager denne gangen. Nok en "ikke-italiensk" komponent på sykkelen. Dette er vel i beste fall fra en tysk garasje, men mer sannsynlig tipper jeg de keramiske lagrene kommer fra Kina, og at Kogel sin jobb består i å lasergravere på logoen sin, samt frese ut noen "endekopper" som holder lagrene på plass. Det er selvsagt bare spekulasjon fra en smått irritert syklist som innså at han måtte punge ut 2000,-(++) for ett kranklager. Men om andre har lignende problemstilling, så vit ihvertfall at det finnes en løsning, om enn en dyr en. Dette forenkler ihvertfall livet mitt vesentlig, da jeg nå kan handle DUB-varianten av AXS-kranken. Kranken min ble bestilt i dag, og den bør være her i løpet av uka vil jeg tro. Kranklageret aner jeg derimot ikke når vil bli levert. Det er bestilt sammen med felgene mine, og det er vel felgene som forsinker den forsendelsen slik jeg har forstått. 
|
|
|
18/03/2019 01:03
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
I tillegg har jeg kostet på meg å oppgradere ratchet-systemet i bosset til ett system med 54 tenner, fremfor 18 tenner som følger med navet når man kjøper de. Forskjellen er (for min del) mest på grunn av lyden, om det er lov å være ærlig  Lager du en youtube-snutt med "før" og "etter"? (dødsens alvorlig. En god grunn til å vurdere CK-nav er nettopp lyden).
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
[Re: schnappi]
18/03/2019 07:23
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Lager du en youtube-snutt med "før" og "etter"? (dødsens alvorlig. En god grunn til å vurdere CK-nav er nettopp lyden).
https://www.youtube.com/watch?v=qidu3rvJqCA
|
|
|
18/03/2019 08:07
|
Rene
Besatt
|
Besatt
CeramicSpeed lager også kranklagre for italiensk gjenget krankhus og DUB aksling. Sikkert like mye Snake Oil i ditt hode, men kvalitetsgreier laget for hånd i Danmark er gøy okkesom. Må også rette litt opp i begrepene dine i denne posten, DUB er da vitterlig 28.99mm diameter og GXP er 24>22mm.
|
|
|
[Re: Rene]
18/03/2019 08:31
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
CeramicSpeed lager også kranklagre for italiensk gjenget krankhus og DUB aksling.
Takk for det, det er greit å vite. Cermacspeed-produkter er kanskje enklere tilgjengelig her til lands enn Kogel også. Sikkert like mye Snake Oil i ditt hode, men kvalitetsgreier laget for hånd i Danmark er gøy okkesom.
Ja, hybrid-keramiske kranklager er snake oil i mitt hode, uavhengig av hvilket land det produseres og/eller til slutt brandes fra. Og med det mener jeg at ytelse/pris ikke henger på greip. Men det gjør det sjeldent i sykling uansett  Solid håndarbeid kan man alltid la seg imponere av uansett. Har aldri brukt Ceramicspeed-produkter, så er ikke ett forsøk på å rakke ned på de (eller Kogel, eller andre). Det er bare konseptet hybrid-keramiske lagre (til prisen de koster), brukt i en krank som snurrer 90 runder i sekundet minuttet jeg har litt problemer med. Må også rette litt opp i begrepene dine i denne posten, DUB er da vitterlig 28.99mm diameter og GXP er 24>22mm.
Dette var flaut, du har helt rett, jeg legger meg langflat.
Redigert av vviz; 18/03/2019 08:35.
|
|
|
18/03/2019 09:08
|
Rene
Besatt
|
Besatt
Ja, hybrid-keramiske kranklager er snake oil i mitt hode, uavhengig av hvilket land det produseres og/eller til slutt brandes fra. Og med det mener jeg at ytelse/pris ikke henger på greip. Men det gjør det sjeldent i sykling uansett  Solid håndarbeid kan man alltid la seg imponere av uansett. Har aldri brukt Ceramicspeed-produkter, så er ikke ett forsøk på å rakke ned på de (eller Kogel, eller andre). Det er bare konseptet hybrid-keramiske lagre (til prisen de koster), brukt i en krank som snurrer 90 runder i sekundet minuttet jeg har litt problemer med. For min del er det levetiden med 4-6 års garanti og lettere vekt (keramiske kuler er lettere enn stålkuler, må vite) som gjør hele forskjellen. At det er mindre friksjon hjelper selvfølgelig også, og mange har vært svært imponerte da de fikk prøve å spinne krankarmen bakover på min Venge som hadde fullt kit (hjullager, kranklager, oversized trinsehjul og kjede) da de kjente hvor lite motstand det var. Fin show-off-effekt, i det minste.
|
|
|
[Re: Rene]
18/03/2019 13:58
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har en Campa Super Record-krank fra 2009 med originale CULT-lagre. Etter hva jeg forstår er Ceramicspeeds lagre tilsvarende CULT.
|
|
|
18/03/2019 14:23
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
18/03/2019 14:58
|
Rene
Besatt
|
Besatt
Jeg har en Campa Super Record-krank fra 2009 med originale CULT-lagre. Etter hva jeg forstår er Ceramicspeeds lagre tilsvarende CULT. Du kan jo spørre hva den danske klubbkompisen din mener om temaet. Rapporter gjerne tilbake 
|
|
|
18/03/2019 21:34
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har ikke veldig lyst til å gjøre dette til en diskusjon om stål vs keramiske lagre egentlig. Men er tom for deler å bygge videre med (kranklager, krank, kassett, felger) så kan i det minste begrunne hvorfor jeg under normale omstendigheter ikke hadde prioritert å bruke 2000,- på ett (keramisk) kranklager. Men først en shoutout til Pedro's. Disse nye flattop-kjedene fra SRAM krever kompatible kjedekuttere, og SRAM's liste over kompatible verktøy er ikke så veldig lang enda. Bestilte litt verktøy fra Pedro's i går, blant annet Pro Chaintool 3.1. Fikk mail i dag om at de shipper meg v3.0 nå, og deretter en v3.1 replacement-bridge som gjør at jeg kan konvertere verktøyet selv. Den siste delen antok de å ha i Rotterdam om "noen uker". De beklaget dette, håpet det ikke ville skape noen problemer. - "Hmm, 'litt' problemer skaper det jo, da jeg trenger den pga SRAM flattop". - "Thought so - I get a bridge for you asap sent from our Taiwan warehouse" Det får'n si. Kanskje det blir mere gult verktøy fremover  Når det gjelder keramiske kranklager er jeg generelt skeptisk, og har ikke latt meg overbevise av markedsføringa. Så får vi se om dette endrer seg når jeg får ett slikt lager selv. “Longevity of a well-built high-quality ceramic bearing, in many cases, can be up to 10 times longer than commonly used stock bearings.
Det tviler jeg ikke på, for dette er klassis marketing-jargon hvor man sammenligner epler og meloner. Her sammenligner de ett "godt bygget" keramisk lager, mot ett (implisitt) "ikke så godt bygget" standard-lager, og sier videre at under den forutsetningen kan den gode (keramiske) varianten vare opp til ti ganger lenger. Det er en liten håndfull selskaper som lager det aller meste av kulelager. To av de absolutt største er japanske (NSK & NTN). De lager gode kulelagre og billige kulelagre, alt etter hvilken toleranse kunden trenger. Og som med alt annet, man får det man betaler for. Disse lager også keramiske lagre førvrig. Så vidt jeg vet benytter industrien seg av keramiske lagre primært om de trenger elektrisk isolasjon, eller når ting skal spinne veldig fort (tusenvis/titusenvis rpm). Alle keramiske kranklagre jeg har sett er hybrid-design, altså keramiske baller inni stålbaner. Keramikk er mye hardere enn stål, og det er ett av salgsargumentene jeg ser for keramiske sykkelprodukter. Er det i det hele tatt gunstig at den ene komponenten i kulelageret deformerer seg langt raskere enn den andre? Det er ett åpent spørsmål jeg ikke har svaret på. Men med stål/stål skulle man i det minste tro at deformasjonen skjer "i takt". Magefølelsen min sier at det kanskje ikke er så dumt, men det er definitivt ikke noe jeg skal påstå å vite sikkert. At ett godt keramisk lager har lav friksjon når det er nytt tviler jeg derimot ikke på. Men jeg tror heller ikke ett tilsvarende godt bygget stållager ville levert særlig dårligere resultater. Til syvende og sist blir disse lagrene normalt fyllt med fett. Når kulene skal overkomme friksjonen til fettet, er det da lenger signifikant, hvorvidt de er laget av keramikk eller stål? CULT-lageret Valentino nevner ovenfor googla jeg. De påstår faktisk å ikke bruke fett, men olje. Hvis det stemmer, og det lageret har levd i 10år, så er det hatten av til CULT. Det er godt gjort å holde ett lager så tett at man ikke trenger fett. For det er ikke noe problem å få raske hjullagre, om man avfetter de, og erstatter fettet med R'n'R gold kjedeolje. Problemet er at den gleden kommer ikke til å vare så mange kilometer  Til slutt er jeg skeptisk til om de påståtte watt-besparelsene man får med ett keramisk lager holder seg over tid, eller om de er ekstremt raske når de er nye, men raskt faller ned til "standard" nivå. Det jeg er mest skeptisk til er om ikke de stålbanene kommer til å deformere seg på grunn av ulik hardet i materialene, og at evt. wattbesparelser da raskt "forsvinner". Jeg har også snurret rundt på ett ceramicspeed/molton drivverk som står som demo hos Sørensen, og jøsses, det snurrer jo imponerende lett. Men hva forskjellen evt. blir i praksis, mot ett "standard" drivverk, ved eksempelvis 250W under sykling, hvor ting flekser, kreftene ikke kommer inn i perfekt retning etc etc, aner jeg ikke. Jeg vet bare at personlig er jeg ikke overbevist om at en kranklageroppgradering er verdt 2000,-. For min del må jo dette sees i sammenheng med andre steder man kunne kjøpt ytelse for 2000,- da alt annet på ingen måte er perfeksjonert. Vil også tro å oppgradere lager til høy kvalitet gir mer mening i hjul og trinsehjul? Disse snurrer tross alt rundt 4-5x per rotasjon av kranken. Det er ingen som i tilstrekkelig grad har klart å overbevise meg om at dette er en "god nok" investering for meg til at jeg synes det er verdt det. Nå har jeg heller ikke aktivt forsøkt bevise eller motbevise min egen skepsis rundt dette emnet. Jeg får nå snart ett slikt lager, og den dagen det evt. er slitt ut, så kanskje jeg har blitt overbevist. Men enn så lenge sier magefølelsen min at det er ekstremt mye "marketing-bullshit" rundt keramikk.
|
|
|
19/03/2019 22:30
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
OH YEAH! Du har opplagt gjort det rette valget!
Redigert av schnappi; 20/03/2019 01:17.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
[Re: schnappi]
19/03/2019 22:59
|
Rene
Besatt
|
Besatt
Elsker hvert eneste nav vi får gleden av å oppgradere til 54T. Første jeg gjorde med mine Reserve hjul da jeg fikk dem.
|
|
|
|
|