|
Hjelper du biler forbi hvis mulig?
|
Hjelper du biler forbi hvis mulig?
15/03/2019 22:43
|
AfLatTire
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hvis en bil ligger bak meg på en svingete vei, og jeg har mulighet til å gjøre det lettere for den, så gjør jeg det. Også hvis det er et busstopp og det kommer biler i mot på en rett strekning. Jeg liker best å holde meg på sykkelstier.
Redigert av AfLatTire; 15/03/2019 22:44.
|
|
|
Re: Hjelper du biler forbi hvis mulig?
[Re: AfLatTire]
15/03/2019 23:05
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Hvis jeg er midt i ett Strava-segment-forsøk, så kan jeg være egoistisk.
Men i 95% av alle tilfeller hjelper jeg bilen forbi. Jeg er selv bilist, så jeg veit hvor ***** irriterende det er å ligge bak syklister. Å slippe de forbi gjør dagen deres litt mindre kjip, og det bedrer også sikkerheten min, da bilisten slipper å finne på noe dumt i ett forsøk på å presse seg forbi på ett uegnet sted.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: vviz]
15/03/2019 23:30
|
AfLatTire
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hvis jeg er midt i ett Strava-segment-forsøk, så kan jeg være egoistisk.
Men i 95% av alle tilfeller hjelper jeg bilen forbi. Jeg er selv bilist, så jeg veit hvor ***** irriterende det er å ligge bak syklister. Å slippe de forbi gjør dagen deres litt mindre kjip, og det bedrer også sikkerheten min, da bilisten slipper å finne på noe dumt i ett forsøk på å presse seg forbi på ett uegnet sted. Har ikke kjørt bil på mange år, men synes å huske det var irriterende ja. Hvis det er en slette og jeg ikke vil at bilen presser seg forbi når det kommer biler i mot, da legger jeg meg midt i veien.
|
|
|
16/03/2019 00:13
|
larshkj
Entusiast
|
Entusiast
Jeg prøver å gjøre det enkelt for biler å komme forbi. Liker også sykkelstier. Har en fin runde fra Nittedal via Fetsund, Sørum og Frogner hvor det er sykkelvei store deler av ruta. Det er superdigg å kunne lunte avgårde uten å stresse med å kikke bakover hele tiden.
Lars
|
|
|
16/03/2019 09:05
|
altitude
Avhengig
|
Avhengig
Slipper alltid forbi biler på smale svingete veier og andre veier det er vanskelig å kjøre forbi. Irriterer meg selv over syklister som sperrer og lager kø, så da prøver jeg å unngå dette selv. Har faktisk opplevd syklister som til og med ikke gir klar bane til utrykningskjøretøy under utrykning med blålys, da er du rimelig nedsnødd i hodet.
|
|
|
16/03/2019 09:51
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Hjelpes. Den som synest at det er nemneverdig «irriterande» at det ikkje alltid står det same på speedometeret som på skilta for maksimal lovleg fart, burde ha brukt konfirmasjonspengane på noko anna enn bil. Normaltilstanden er at trafikantar er i vegen for kvarandre.
|
|
|
[Re: dagfink]
16/03/2019 10:00
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Hjelpes. Den som synest at det er nemneverdig «irriterande» at det ikkje alltid står det same på speedometeret som på skilta for maksimal lovleg fart, burde ha brukt konfirmasjonspengane på noko anna enn bil. Normaltilstanden er at trafikantar er i vegen for kvarandre. 100% uenig. Ligger en syklist i 28-35kmt i en 60 sone er man rimelig tett i pappen hvis man ikke prøver å være litt fleksibel med å slippe forbi biler. Kommer selvsagt litt an på situasjonen. Er det mye trafikk kan man knapt stoppe opp hver 50m for å la folk kjøre forbi. Vanligvis skal det ikke mer til enn noen sekunder med rulling og en håndbevegelse så... Den type holdning du viser er deler av grunnen til at bilister er til tider unødvendig aggressive. Gjensidig respekt - det blir vanskelig hvis alle skal kategorisk «stå på krava» på den måten du beskriver. Må innrømme at noen ganger kan jeg forstå at bilister blir lei dessverre.
|
|
|
[Re: Havre]
16/03/2019 11:16
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Trur nok eg har meir erfaring som førar av motoriserte køyretøy enn dei fleste. Eg er einig i idealet om at ein gjerne kan vera smidig. Det eg reagerer på, er framstillinga av at det skulle vera noko rimeleg i den infantile irritasjonen mange rapporterer å oppleva når dei blir littegrann hindra.
Sjølv har eg positive erfaringar med Acem-meditasjon, men ser ikkje bort ifrå at andre vil ha like stort utbytte av vipassana.
|
|
|
16/03/2019 12:12
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Jeg mener ikke at bilisten alltid har rett, men syklister som ligger midt i veien på en svingete vei mil etter mil bidrar kun til å fyre opp under "syklisthatet" som igjen muligens fører til mer aggressiv kjøring som igjen fører til irriterte syklister osv. - ingen god spiral.
Personlig prøver jeg å gjøre mitt til at bilister føler at syklister tar hensyn. Slik at når den bilisten møter den neste syklisten så er han/hun litt vennligere innstilt.
Så når jeg ser syklister som tydelig helt unødvendig "står på krava" blir jeg irritert ettersom det fort kan gå utover meg senere.
Det sagt så synes jeg generelt, iallefall ute på landeveien, at bilister og syklister oppfører seg bra. I Oslo derimot ser jeg idioter på sykkel, og ofte bilister, hver eneste dag frem og tilbake fra jobb. Sensasjonelt hvor mye styr noen alltid klarer å lage. Heldigvis oftere syklister som ødelegger for andre syklister enn at de skal blande inn biler. Og hva gjelder busser er det fascinerende hvor vanskelig de skal gjøre seg. 1.5m er for de gjerne 1.5 desimeter.
|
|
|
17/03/2019 07:57
|
lkall
Medlem
|
Medlem
Jeg mener ikke at bilisten alltid har rett, men syklister som ligger midt i veien på en svingete vei mil etter mil bidrar kun til å fyre opp under "syklisthatet" som igjen muligens fører til mer aggressiv kjøring som igjen fører til irriterte syklister osv. - ingen god spiral.
Personlig prøver jeg å gjøre mitt til at bilister føler at syklister tar hensyn. Slik at når den bilisten møter den neste syklisten så er han/hun litt vennligere innstilt. Helt enig! Jeg pleier å vinke forbi biler om det er klar bane, og gir tommel opp til de som kjører forbi meg med god avstand eller noe annet jeg setter pris på. Utrolig hvor lite som skal til for å lage litt bedre stemning på landeveien! Skal også sies at jeg er ikke sein om å gi fingern heller, om jeg opplever det motsatte! 
|
|
|
17/03/2019 08:47
|
hinault
Ringrev
|
Ringrev
. 1.5m er for de gjerne 1.5 desimeter. Jeg setter pris på at kjøretøy holder god avstand og gjerne 1,5m men det er vel ingenting som fastslår avstanden her, eller?
|
|
|
[Re: dagfink]
17/03/2019 09:03
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Hjelpes. Den som synest at det er nemneverdig «irriterande» at det ikkje alltid står det same på speedometeret som på skilta for maksimal lovleg fart, burde ha brukt konfirmasjonspengane på noko anna enn bil. Normaltilstanden er at trafikantar er i vegen for kvarandre. Men det blir noe litt inkonsekvent over å harselere over andres ønske om å komme fort frem og samtidig ikke kunne spandere de 30 sekundene det koster å svinge inn på en busslomme og slippe dem forbi. Personlig har jeg lav terskel for å stoppe for busser og trailere som naturlig nok har mindre mulighet for å komme seg forbi på egen hånd enn personbiler.
Redigert av Torshov-Simen; 17/03/2019 10:23.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: hinault]
17/03/2019 09:33
|
Rednaskela
Ivrig
|
Ivrig
. 1.5m er for de gjerne 1.5 desimeter. Jeg setter pris på at kjøretøy holder god avstand og gjerne 1,5m men det er vel ingenting som fastslår avstanden her, eller? 1,5m er Vegvesenets anbefaling for trygg avstand ved passering av en syklist.
|
|
|
17/03/2019 09:53
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
Idioter i trafikken er da idioter i trafikken, uansett om de sitter bak et ratt eller et styre. De som er dårlig til å slippe forbi bak et styre er sannsynligvis de som blir mest irriterte bak et ratt også.
Hvis en bilist har det så travelt med å komme frem at vedkommende ikke kan ligge 30 sek bak en syklist skulle vedkommende starta 5 min tidligere hjemmefra. «Mil etter mil» uten mulighet til å gjennomføre en trygg forbikjøring er et ganske søkt scenario, én kilometer er vel et mer sannsynlig scenario, om en gang så langt. Hvis man ikke har tålmodighet til å vente på det bør man ta en grundig vurdering på om man er skikket til å ansvaret det medfører å kjøre rundt i en metallkasse på 1,5 tonn og oppover.
Den villfarelsen om at fartsgrense er minste fart man må holde som virker å eksistere i Norge viser bare en hårreisende dårlig trafikkultur hvor bilen i altfor lang tid har hatt eneveldig fokus.
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
17/03/2019 10:18
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
Men for å svare på spørsmålet; ja, vinker alltid biler forbi så sant det er trygt. Ikke fan av å ha bilister på hjul. Hvis det ikke er trygt har jeg heller ingen problemer med å legge meg midt i kjørebanen for å ha litt bedre marginer hvis noen absolutt skal presse seg forbi.
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
17/03/2019 20:43
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Samme her. Vinker forbi, triller rolig gjennom busslommer etc for å slippe forbi.
MEn der det er blinde svinger, trangt og biler kommer i mot; Der legger jeg meg bredt og hindrer uvettig forbikjøring. Men jeg er rimelig kjapp med å legge meg tilbake når det er klar bane.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
20/03/2019 23:39
|
AfLatTire
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Tusen takk for for deres synspunkter.. Biler som er sinker bør hjelpe biler forbi, det samme gjelder for syklister.
|
|
|
21/03/2019 06:36
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Selvsagt prøver jeg å gjøre det smidig for bilister å passere. Bruker bussholdeplasser (men holder farten), holder helt til høyre når jeg tenker det er helt greit å passere vinker alltid frem når jeg har oversikt over bakketopper og i uoversiktlige svinger. Det er mye tryggere for meg selv også å unngå at enkelte blir utålmodige og banker forbi når de blir lei. Men jeg tenker også at jeg har rett til å være i veien
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
21/03/2019 07:23
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Selvsagt prøver jeg å gjøre det smidig for bilister å passere. Bruker bussholdeplasser (men holder farten), holder helt til høyre når jeg tenker det er helt greit å passere vinker alltid frem når jeg har oversikt over bakketopper og i uoversiktlige svinger. Det er mye tryggere for meg selv også å unngå at enkelte blir utålmodige og banker forbi når de blir lei. Men jeg tenker også at jeg har rett til å være i veien Ditto Jeg tenker også at når jeg benytter mulighet til å dra ut på ei lomme eller vinke over en bakketopp / ut av en sving gir jeg bilisten en positiv opplevelse av syklister
|
|
|
[Re: altitude]
21/03/2019 08:47
|
Lars V
Entusiast
|
Entusiast
... Har faktisk opplevd syklister som til og med ikke gir klar bane til utrykningskjøretøy under utrykning med blålys, da er du rimelig nedsnødd i hodet. Hindret selv en utrykning 10-15 sekunder i går ubevisst.. Politibilen brukte kun blålys og ikke sirener så det tok en stund før jeg ble oppmerksom da jeg ikke har speil på CXen min  Mistenker at det var øvelseskjøring så håper han får tips om at sirener må til om man vil kjapt forbi syklister kjapt..
|
|
|
21/03/2019 09:36
|
edorF
Entusiast
|
Entusiast
Jeg gjør det jeg kan for å ikke være til bry. Ser ikke poenget med å være vanskelig når jeg med letthet kan svinge inntil kanten når det behøves. Det gjelder ikke bare bilder, men også andre syklister som kommer rasende forbi med et par cm mellomrom  Med speil på sykkel og baklys som gjør meg lett synlig i dagslys, har jeg sjelden opplevd ubehagelige situasjoner i trafikken (bank i bordet).
|
|
|
21/03/2019 13:48
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
https://www.dinside.no/motor/dette-er-de-mest-aggressive-sjaforene/70875772Lurer på hva slags sykler de mest aggressive syklistene i trafikken har. Gjetter på følgende spec: Mann i 40-50-åra, ansatt i Finans/Konsulent-bransjen på Aker Brygge eller i Bjørvika med aeroracer, høyprofil disc hjul, barberte ben, dobbeltnavn (minst), abnormt selvbilde, aupair, setter, horn i panna bosatt i Bærum og BMW i garasjen. Setter en knapp på denne: https://www.milslukern.no/product.html/specialized-s-works-venge-2019-mod
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
21/03/2019 19:28
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Noe jeg føler for å poengtere i denne debatten, er at dette for mange av oss ikke er "oss og dem".
Jeg legger meg ofte over hvitstripa, ute på skulderen, for å signalisere til bilisten at han kan passere. Da har han hele feltet sitt å boltre seg i, og trenger ikke krysse gulstripa for å passere meg på en trygg måte.
Bilisten jeg hjelper forbi i dag, hjelper meg forbi i morgen tenker jeg. De fleste av oss syklister er vel også bilister går jeg ut ifra. Jeg er ihvertfall det.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
21/03/2019 22:40
|
AfLatTire
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har ennå ikke montert bakspeilet, så ser meg bakover om det kommer biler. Er de langt bak så beregner jeg hvor jeg må legge meg ut.
|
|
|
[Re: vviz]
21/03/2019 23:30
|
familyguy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Noe jeg føler for å poengtere i denne debatten, er at dette for mange av oss ikke er "oss og dem".
Jeg legger meg ofte over hvitstripa, ute på skulderen, for å signalisere til bilisten at han kan passere. Da har han hele feltet sitt å boltre seg i, og trenger ikke krysse gulstripa for å passere meg på en trygg måte.
Bilisten jeg hjelper forbi i dag, hjelper meg forbi i morgen tenker jeg. De fleste av oss syklister er vel også bilister går jeg ut ifra. Jeg er ihvertfall det. Ditto. Jeg er også veldig påpasselig med å hilse med håndflaten eller gi tommel opp til de som passerer meg på en hensynsfull måte. Når det gjelder tungtransportsjåfører på en uoversiktlig eller sterkt trafikkert strekning så tar jeg ekstra mye hensyn og stopper helt opp ved nærmeste mulige avkjørsel slik at de enkelt kan gli forbi. Det resulterer i at jeg nesten hver eneste gang får et "takk" tilbake fra sjåføren i form av en håndflate oppi frontruta eller et napp i lydhornet i det de passerer. Det føles godt for hjertet!
Redigert av familyguy; 21/03/2019 23:34.
|
|
|
25/03/2019 13:04
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Litt på siden; men satan så fint der er i sykle rundt i trafikken i byene i sørlige Frankrike. Der er det tydeligvis helt normalt at syklister skal være litt fleksible. I Norge derimot så er det ofte sperring og tuting hvis man skal snirkle seg fremover i tett trafikk.
|
|
|
|
|