Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 97 av 152 1 2 95 96 97 98 99 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2542905 23/03/2019 11:07
Tex Offline
Besatt
Besatt
GeirK: Har ikke du en Model S? Hvordan vil du sammenligne 3’ern med S’en når det gjelder kjøreegenskaper?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2542973 23/03/2019 20:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tex
GeirK: Har ikke du en Model S? Hvordan vil du sammenligne 3’ern med S’en når det gjelder kjøreegenskaper?

Interessant og betimelig spørsmpål.

Jeg har Nokian Hakka R2 på 19"-felg og han har R3 på 20". Det er et hav av forskjell spesielt når min bil er 300kg tyngre. Synes også det er lettere å plassere en smalere bil spesielt i høyresvingene når du skal legge det innerste hjulparet halvveis utenfor asfalten for å hente grep.

Det er for lenge siden jeg kjørte min aktivt på sommerdekk til å gjøre en ordentlig sammenligning, men jeg tipper at vi kommer til at M3-en er et knepp kvikkere i responsen på alle måter også fremover siden TMS-en min ikke er performance.

M3-en hadde mer responsivt understell uten at jeg synes på noe sted at det gikk utover komforten - og deler av veien var så hullete at vi var redd for punktering. DET imponerte meg.

Men skikkelig kjøremaskiner er de begge to. TMS-en er i tillegg en kjempepraktisk familiebil og da må noe ofres.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2543130 25/03/2019 08:01
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Vi leverte tilbake vår Model 3 etter ti dagers prøvetid. Mest fordi vi betalte den dagen etter prisreduksjonen og er lite interessert i den gratis oppgraderte autopilot-funksjonen med selvkjøring i beta som er eneste plaster på såret for dem som bestilte med full autopilot fra før.
At det per nå er krevende å få med ski i/på denne bilen gjør det uansett fint å vente til skisesongen er helt over. Rart at ikke Tesla har lagt inn en skiluke i baksetene. En ny er i bestilling, noe som sparer oss ca 40 000 kroner, men som sikkert vil koste Tesla mer enn det. Det var mange som gjorde som oss. Tesla selger disse demokjørte bilene som bruktbiler. Det er spennende å se hva de kommer til å ta for dem.

Å gå tilbake til E-Golfen etter 10 dager med TM3 var forbundet med en viss følelse av å gå tilbake i tid.
Golfen er mykere i fjæringen og mer komfortabel på fartshumper enn TM3, men på alt annet var/er Teslaen ganske overlegen. Den koster jo også 150000-200000 mer, så det skulle bare mangle, men. Firehjulstrekken var merkbar fra første tur opp fra garasjen på snøføre. Tilvenningen til skjermen i midten tok noen dager. Auto-funksjonen på vindusviskerne var litt sløv, og det å gå inn på skjermen for å skru dem på fremstår litt klønete i starten, i tillegg opplevde vi et tilfelle av audio-kutt, som krevde restart av datamaskinen.

Følte også at dører og bagasjelokk er en del tynnere og mindre solide i følelsen ved åpning og lukking enn på Golften. Litt tynnere metall og litt mindre godlyd på TM3 enn på Golf på akkurat dette.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2543153 25/03/2019 08:58
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fikk testet min X i kolonnekjøring i helga - det blåste rimelig godt i fjellet med 20m/s på lørdag. Helt udramatisk og bilen satt som støpt på veien. Med boksen på kroken var det også mulig å få med seg ski og pulk til hele familien. Pulken ble ørlite grann for bred for boksen, så den ble plassert mellom bagger innvendig, mens boksen tok fint av seg transport av draget til pulken, 4 par langrennsski og 5 par alpint/rando, i tillegg til staver, hjelmer og støvler.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2545376 04/04/2019 21:17
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Da var syretesten gjennomført, 3 dagers jobbturné til vestlandet med X'en.
1650km med flere fjelloverganger, snittemperatur på ca 2-4 plussgrader.
Konklusjonen må være at X 75D funker finfint for meg de gangene jeg legger ut på langtur med bilen både ifm jobb og privat.

Hadde faktisk ikke ladeangst og hele turen var veldig komfortabel og avslappende. Digg med litt ekstra tid på stoppene som passet fint inn med spising, toalettbesøk og lit strekking av beina.
ChaDeMo adapter på Grønn kontakt ladestasjon i Selje fungerte prima, der blåste jeg 112,- som ble turens eneste driftstoffutgift (gratis SC i 6 mnd).
Tesla superladerne er jo bare helt overlegne, det var masse ledig kapasitet der jeg stoppet for å lade.
Digg! Jeg har blitt veldig glad i bilen og særhetene den har, nå gleder jeg meg til vi skal vestover igjen på påskeferie. ICON_SMILE

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2545549 05/04/2019 17:01
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Ripen
Hadde faktisk ikke ladeangst og hele turen var veldig komfortabel og avslappende. Digg med litt ekstra tid på stoppene som passet fint inn med spising, toalettbesøk og lit strekking av beina.

Jeg tok også en tredagers jobbtur i forrige uke. Akkurat samme erfaring. Når man lader kan man slappe av på en helt annen måte enn når man tar et tankstopp med litt mat, der det hele tiden gnager i bakhodet at jo raskere man spiser desto fortere kommer man frem til mål. Og likevel var det ikke mer enn kanskje ti minutter på hver lading at jeg faktisk satt og ventet (og brukte tiden til surfing og annet som man ellers ikke har tid til).

Quote:
Tesla superladerne er jo bare helt overlegne, det var masse ledig kapasitet der jeg stoppet for å lade.

Jeg ladet tre ganger og to av gangene var jeg første bil på plass og så dukket det etter hvert opp én eller to til. Den tredje gangen derimot, på Klepp, var det fullt da jeg kom, unntatt på den ene laderen som ikke funket. Men det tok mindre enn fem minutter så var en fungerende lader ledig.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2545676 06/04/2019 08:45
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja det var en helt annen ro over hele turen, både selve kjøringen og pausene var mindre stressende enn hva som har vært normalen for meg.
Jeg har vært av typen som gjerne kjører hele strekk på 60 mil med kun 1 kort stopp, det blir man sliten av.
Veldig effektiv fra A til B men ikke verdens mest opplagte sjåfør den siste timen på turen.

Når det fungerer såpass godt med dagens rekkevidde og ladetid så er det bare å glede seg til det som kommer i årene fremover.

Jeg tipper jeg kommer til å havne i situasjoner hvor jeg helst skule hatt mer rekkevidde og blir stressa pga dårlig tid, men jeg tror ikke det vil skje ofte nok til at jeg vil bekymre meg for det.

Savner en funskjon jeg trodde (regnet med) at bilen hadde, nemlig rundtur.
Å kunne legge inn flere adresser og planlegge ruta hadde vært gull siden jeg er mye rundt og har møter på flere adresser i løpet av en dag.
Nå fungerer det jo greit å planlegge dette på forhånd også, og man slipper å få overraskelser idet man starter turen om man har lagt opp til en treg/vanskelig/umulig rute, men det hadde vært digg å kunne knotte det inn i bilen.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2545680 06/04/2019 09:08
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Ripen
Savner en funskjon jeg trodde (regnet med) at bilen hadde, nemlig rundtur.

Som GIS-mann er jeg generelt lite imponert over navigasjonen til Tesla. GoogleMaps funker selvfølgelig veldig bra og skjermresponsen er nydelig. Men selve navigasjonen er latterlig dårlig og ofte prøver den å lure deg av hovedveien for så å lede deg opp på hovedveien igjen noen kilometer lengre frem.

Grunnen til dette er at Tesla bruker Navigon for selve ruteberegningen og rutepresentasjonen og så blir det lagt oppå GoogleMaps. Det ville selvfølgelig funket mye bedre om de hadde brukt GoogleMaps navigasjon også. Hvorfor de ikke gjør det er sikkert et økonomisk spørsmål, men jeg håper inderlig at de får på plass en avtale med Google så fort som mulig, for slik det er nå så funker navigasjonen bare for to ting:
1. Nødnavigasjon hvis du virkelig ikke vet hvor du skal. Du kommer til mål til slutt, men muligens ikke via den mest effektive veien.
2. Planlegging av ladestopp og omtrentlig ETA.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2545706 06/04/2019 12:40
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Er ikke Navigon 'avviklet' og tatt over av Garmin?

Men de har kanskje ennå Navigon-support i noen år til?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tange] #2545714 06/04/2019 13:42
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Tange

Det er i hvert fall helt åpenbart at navigasjonens spor noen ganger la seg langs helt andre veier (gamle, før ombygging) som vises fint i Google-kartet.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2545774 06/04/2019 20:37
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Har man ikke god tid til å sitte og se på kartet og planlegge ruten i ladepausene?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Lid] #2545777 06/04/2019 21:06
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Lid
Har man ikke god tid til å sitte og se på kartet og planlegge ruten i ladepausene?

Jo det funker sikkert bra det, er mange som tar livet som det faller seg og ser hvor de havner.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Lid] #2545812 07/04/2019 08:44
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Lid

Nei, det går for fort å lade. ICON_SMILE Men uansett, slik navigasjonen funker i dag så hjelper det ikke å se på kartet og planlegge ruten. Da jeg skulle kjøre til Trondheim så hadde jeg lyst å kjøre E6 hele veien, med Vinstra som første ladestopp. Men navigasjonen skulle absolutt ha meg til å kjøre Østerdalen. Så da testet jeg med å si at jeg ville til Vinstra isteden for til Trondheim. Da mente navigasjonen at jeg skulle kjøre over Jevnaker og Gjøvik. Problemet er altså at man ikke får noen alternative ruter å velge mellom.

Og selv om man sitter og ser nøye på hele ruten mens man lader så skal det mye til for å huske alle stedene man ser at navigasjonen har tenkt å lure en ut på omveier på gamleveien. Så man ender opp med å måtte følge med på kartet med passe utzooming, så man ser om det er relevant å svinge av hovedveien. (Hvor vanskelig er det å navigere til Trondheim? Ikke vanskelig i det hele tatt. Men derimot å vite når man skal svinge av til ladestasjonen på Klepp kan kreve litt oppmerksomhet. Særlig som navigasjonen ikke hadde den nye E6 forbi Klepp inne, slik at det ble mye gnåling fra systemet om at man kjørte over jorder og burde svinge i neste kryss...)

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2545839 07/04/2019 10:23
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Dan
Sitat: Tange

Det er i hvert fall helt åpenbart at navigasjonens spor noen ganger la seg langs helt andre veier (gamle, før ombygging) som vises fint i Google-kartet.

Jeg har jo sett dette ved noen anledninger med Garmin og men der har de tilfellene omtrent uten untak vært 'logiske' fordi den foreslåtte veien var kortere.
Hva gjør Navigon da? Foreslår den også avstikkere som er lengre (i avstand) enn hovedveien?.
Jevnaker-Gjøvik fra Lommedalen (?) høres ikke så gæli (ulogisk) ut litt avhengig av preferanser. Selv om Jevaker ikke akkurat er moterveienes mekka.

Har ikke satt meg inn i Navigon men med at du sier at den legger seg opp på Google maps så antar jeg at de bruker sin egen database for beregningene.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tange] #2547010 11/04/2019 14:14
irata Offline
Fersking
Fersking
Hva tror dere om frakt av sykler på Model 3?

Lar seg vel gjøre å knote inn i 1 sykkel bagasjerommet, men hadde vært greit med en utvendig løsning ut over taklast. I mangel på hengerfeste virker Thule Raceway som en mulighet: https://elbilforum.no/index.php?topic=45691.0

Andre alternativer som burde vurderes?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2547043 11/04/2019 17:47
bstein Offline
Ringrev
Ringrev
Seasucker! Hadde det på S'en min. 30 sek å montere. 5 sek å demontere.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: bstein] #2547045 11/04/2019 17:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: bstein

Bortsett fra at det er ulovlig når det ikke er oppgitt noen grense for taklast på bilen.

https://www.dinside.no/motor/nei-elbilist---dette-er-ikke-lov/70644138

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2547055 11/04/2019 18:24
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK

Bortsett fra at det er ulovlig når det ikke er oppgitt noen grense for taklast på bilen.

Men gjelder dette forbudet Model 3?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: bstein] #2547058 11/04/2019 18:30
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Fornøyd?
Har anskaffet, men enda ikke testet. Tiltenkt kjappe turer med racer (vil ikke ha takstativ stående på batteribilen hele sommeren, slik jeg gjorde med dieseldyret)

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: sykkeloyvind] #2547066 11/04/2019 19:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sykkeloyvind

På FB-sidene til Tesla Owner's Club er man litt usikre på akkurat dette. Jeg ville uansett hørt med Vegvesenet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2547125 12/04/2019 07:08
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind

På FB-sidene til Tesla Owner's Club er man litt usikre på akkurat dette. Jeg ville uansett hørt med Vegvesenet.

I og med at Tesla selger takstativ til den, er det nå vel grunn til å anta at dette vil være ok? Eller tenker dere bare på det sugekoppstativet nå?

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: perbl] #2547146 12/04/2019 07:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: perbl

I og med at Tesla selger takstativ til den, er det nå vel grunn til å anta at dette vil være ok? Eller tenker dere bare på det sugekoppstativet nå?

Godt poeng. Nei - sugekoppfestet har ingen egen lastgrense, men hvem vet hvor mye glasstaket tåler? Det er jo ikke laget for å bære noe.

Noe sier meg at dette bør man kanskje ikke gjøre
https://www.bikeforums.net/general-cycli...rear-glass.html

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2547317 12/04/2019 16:24
Dan Offline
More than words
More than words
Godt poeng. Nei - sugekoppfestet har ingen egen lastgrense, men hvem vet hvor mye glasstaket tåler? Det er jo ikke laget for å bære noe.

Jeg hørte noe om at det finnes forskjellige modeller av Seasucker og at det er viktig å velge en modell som fordeler belastningen over så stor flate som mulig. I tillegg ble det sagt noe om at selv om Seasucker funker fint stort sett hele tiden så kan én litt kraftig hump i veien være det som får lasten (sykkelen) til å overbelaste glasstaket og få det til å sprekke.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2547321 12/04/2019 17:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
I tillegg ble det sagt noe om at selv om Seasucker funker fint stort sett hele tiden så kan én litt kraftig hump i veien være det som får lasten (sykkelen) til å overbelaste glasstaket og få det til å sprekke.

Mitt problem er beslektet, men litt annerledes. Med takstativet på er jeg til en hver tid to skjermtrykk unna å knuse glasstaket.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Oystein L] #2547332 12/04/2019 19:10
bstein Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Oystein L

Fornøyd?
Har anskaffet, men enda ikke testet. Tiltenkt kjappe turer med racer (vil ikke ha takstativ stående på batteribilen hele sommeren, slik jeg gjorde med dieseldyret)

Veldig fornøyd, hadde ingen problemer med at sykkelen falt av eller at glasset sprakk/falt ut. Brukt til lett carbonracer.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2547361 12/04/2019 22:49
Dan Offline
More than words
More than words
Mitt problem er beslektet, men litt annerledes. Med takstativet på er jeg til en hver tid to skjermtrykk unna å knuse glasstaket.

Jøss, er det ikke mulig å "dyplåse" taket i menyen slik at man ikke glemmer seg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2547365 13/04/2019 01:00
AfLatTire Offline
Entusiast
Entusiast
.

Redigert av AfLatTire; 13/04/2019 01:18.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2547372 13/04/2019 06:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jøss, er det ikke mulig å "dyplåse" taket i menyen slik at man ikke glemmer seg?

Nei - dessverre ikke. Gjør bare livet litt mer spennende, da ...

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2547400 13/04/2019 09:48
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Tipper det finnes en sikkerhetsfunskjon som gjør at lukeåpning avbryttes når det blir for høy motstand. Da er det vel bare å 'teipe igjen' luka med litt gorillateip.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2547426 13/04/2019 13:07
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran

Nei - dessverre ikke. Gjør bare livet litt mer spennende, da ...

Sikker på at det ikke går ? Jeg har Thule stativ på min. Første gang jeg monterte stativet åpnet jeg først luka, og satte stativene løst på plass. Og det er plass til at luka kan åpne seg, så det virker som om Thule har tatt høyde for det. MEN det gjelder jo selvsagt når det ikke er f.eks slalomski på taket. Bindingene kan vel lett sørge for ett ødelagt tak ICON_WINK

Side 97 av 152 1 2 95 96 97 98 99 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå