Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bra kjedesmøring?

Bra kjedesmøring? #2541253 14/03/2019 23:18
AfLatTire Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg er veldig fornøyd.

https://www.ebay.com/itm/WD40-Bike-Bicyc...-/261654642114?

Jeg betalte ikke så mye i frakt. Selgeren jeg kjøpte fra er utsolgt. frown

Redigert av AfLatTire; 14/03/2019 23:21.
Re: Bra kjedesmøring? [Re: AfLatTire] #2541259 14/03/2019 23:57
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Noe forteller meg at WD40 er en undervurdert aktør blant de mer seriøse amatørsyklister.

Hele vinteren kjører jeg standard WD40 (eller lignende fra konkurrenter (556 etc)) som eneste smøring på kjeder/kassett for å motstå saltslapsen. Det funker helt supert, og da har jeg ikke engang testet de "Bike"-spesifikke produktene deres.

Det er ikke "pro" liksom, men tror de folka der kan vesentlig mer om smøring enn veldig mange av selskapene som utelukkende driver med "Bike"-produkter.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Bra kjedesmøring? [Re: AfLatTire] #2541261 14/03/2019 23:59
AfLatTire Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Helt enig! Gjennom hele vinteren har jeg smørt med det, og kjedet mitt skinner som nypusset sølv.

Re: Bra kjedesmøring? [Re: AfLatTire] #2541274 15/03/2019 05:49
RoyK Offline
Besatt
Besatt
denne er ganske bra

Re: Bra kjedesmøring? [Re: AfLatTire] #2541279 15/03/2019 06:17
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Den pågående megatråden om kjedesmøring er Kjedeolje - hvilken? ICON_SMILE Anbefaler å kikke eller poste der.

Hva gjelder alminnelig WD40, har gjerne de fleste på forumet vært gjennom en periode der man bruker det. Og Simon Richardson er som kjent glad i WD40 ICON_SMILE Har absolutt sine fordeler, bl.a. smøring av både kjede og gir samtidig, renhold og lav pris.

Jeg likte WD40 i utgangspunktet godt, og har sansen for enkelheten, men opplevde at levetiden var litt lav og behovet for hyppig smøring var ikke ideelt for mitt bruk og lange turer i vekslende vær.

Hva gjelder WD40 Wet Lube for vått vær og vinterbruk, som trådstarter linker til, har jeg ingen erfaring med den og vet ikke hvordan den skiller seg fra alminnelig WD40. Interessant.

Om man vil ha lavest mulig friksjon eller lengst levetid - eller er i ferd med å bygge drømmesykkelen med høyt presisjonsnivå (vviz!) - synes jeg begge disse fra den nevnte mega-tråden er lesverdige:

Velolab: Hunting for speed - Searching for the fastest lubes on the planet

CyclingTips: Seeking the holy grail - A fast chain lube that saves you money

Sitat: RoyK
denne er ganske bra

+1

Dette er i grunnen den eneste løsningen for den seriøse syklisten.

Re: Bra kjedesmøring? [Re: Sepeda] #2541362 15/03/2019 11:39
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Sepeda

Om man vil ha lavest mulig friksjon eller lengst levetid - eller er i ferd med å bygge drømmesykkelen med høyt presisjonsnivå (vviz!) - synes jeg begge disse fra den nevnte mega-tråden er lesverdige:

[...]

Definitivt!

Men det er ikke i alle situasjoner man har behov/ork/lyst/råd til å optimalisere de viktigste verdiene (vekt/aero/friksjon). Det er jo faktisk bare ca 2W som skiller de fleste formene for smøring i den tabellen. Ett skifte av dekk fra 25mm Pro One til 25mm GP5000 sparer til sammenligning 5.8W iflg bicyclerollingresistance.

På vinteren (som er den tiden jeg tyr til WD40), så er drivverket så utsatt for salt, sand og skitt generelt, at jeg tror ikke friksjonsforskjellen mellom to oljer spiller noe merkbar rolle. Og om det gjør det, så er det ikke så viktig, all den tid syklingen min da i størst grad handler om å komme seg levende til/fra jobb. På vinteren bruker jeg uansett eget gruppesett, av typen "bruk og kast". Forventet levetid på kassett og kjederingen er én vinter. Til det funker WD40 på sprayflaske helt utmerket ICON_SMILE

Det var ikke planen å ty til WD40-kanna på den nye sommersykkelen ICON_SMILE

Re: Bra kjedesmøring? [Re: vviz] #2541364 15/03/2019 11:40
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Sepeda

[...]

Definitivt!

Men det er ikke i alle situasjoner man har behov/ork/lyst/råd til å optimalisere de viktigste verdiene (vekt/aero/friksjon). Det er jo faktisk bare ca 2W som skiller de fleste formene for smøring i den tabellen. Ett skifte av dekk fra 25mm Pro One til 25mm GP5000 sparer til sammenligning 5.8W iflg bicyclerollingresistance. (EDIT: Det gir en vektstraff på ca 75g også vel og merke.)

På vinteren (som er den tiden jeg tyr til WD40), så er drivverket så utsatt for salt, sand og skitt generelt, at jeg tror ikke friksjonsforskjellen mellom to oljer spiller noe merkbar rolle. Og om det gjør det, så er det ikke så viktig, all den tid syklingen min da i størst grad handler om å komme seg levende til/fra jobb. På vinteren bruker jeg uansett eget gruppesett, av typen "bruk og kast". Forventet levetid på kassett og kjederingen er én vinter. Til det funker WD40 på sprayflaske helt utmerket ICON_SMILE

Det var ikke planen å ty til WD40-kanna på den nye sommersykkelen ICON_SMILE

Redigert av vviz; 15/03/2019 11:50.

Moderator  support