|
|
Dekkvalg pendling og trening, slangeløst?
|
Dekkvalg pendling og trening, slangeløst?
19/02/2019 16:47
|
Andysor
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg sykler tur-retur Oslo Sandvika 5 dager i uka i sommerhalvåret og sykler i tillegg treningsturer med kolleger og venner en gang eller to i uka.
Dekkene jeg har nå, Schwalbe pro one, som fulgte med sykkelen, er greie nok, men punkterte i hvert fall 5 ganger forrige sesong.
Felgene mine, Stans Grail, støtter slangeløst oppsett, så jeg vurderer å prøve de nye GP5000 TL dekkene, men har også hørt at slangeløse dekk mister luft en del fortere. Jeg vil nødig pumpe oftere enn en gang i uka når jeg pendler. Jeg kjørte tidligere GP4 seasons og var veldig fornøyd og punkterte aldri.
Erfaringer/råd?
|
|
|
Re: Dekkvalg pendling og trening, slangeløst?
[Re: Andysor]
19/02/2019 19:41
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Selvsagt litt tilfeldig hvor ofte man punkterer, men fem ganger på en sesong høres absurd mye ut.
Kan høres ut som du sykler med for lavt trykk?
Og ja. Finnes dekk med vanlig slange som holder bedre. GP 4-seasons er et glimrende dekk slik sett.
|
|
|
20/02/2019 09:38
|
Andysor
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ingen av punkteringene var "snakebite", det var skarpe steiner eller andre gjenstander jeg måtte plukke ut av dekket.
Det jeg lurer på er vel egentlig om GP5000 er egnet som pendlerdekk da jeg gjerne skulle kvittet meg med de ekstra 8 wattene i rullemotstand når jeg sykler Enebakk rundt.
Så lurer jeg også på om noen har suksess med slangeløst til pendling, eller om det bare er masse styr og tap av lufttrykk.
|
|
|
20/02/2019 09:42
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Jeg kjørte tidligere GP4 seasons og var veldig fornøyd og punkterte aldri.
Der har du svaret ditt....
|
|
|
20/02/2019 10:07
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Så lurer jeg også på om noen har suksess med slangeløst til pendling, eller om det bare er masse styr og tap av lufttrykk. Ikke til pendling, men jeg sykler stort sett rundt i byen og pendlertraseer. Både ProOne og nå Mavic-dekkene har fungert ypperlig. Klart man må fylle litt oftere enn med butyl-slanger, men det tar deg 30 sekunder om morgenen, og fordeler oppveier for det, mener jeg.
Anonym5
|
|
|
20/02/2019 10:19
|
KER
Entusiast
|
Entusiast
Har pendla 3800km hovedsaklig på asfalt med Schwalbe G-One Speed (uten slange), uten en eneste punktering. Bakdekket er utslitt nå, men fremdeles tett.
Redigert av KER; 20/02/2019 10:19.
|
|
|
20/02/2019 10:27
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Har akkurat gått til innkjøp av G-one allround som jeg skal benytte til samme formål som deg, men også kunne ta noen raske grusturer i løpet av året også.
Om du kun sykler asfalt, og formålet er koseturer, samt pendling, ville jeg gått for GP4 season. Trygt og godt valg som du tydeligvis kjenner fra før av.
|
|
|
20/02/2019 10:52
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Slutter meg til Pontiff og KER  Pendler daglig og har ikke punktert siden jeg gikk over til slangeløs G-One Allround og deretter Speed for noen år siden. Opplever oppsett og vedlikehold som enkelt. Tar for min del ikke mer tid enn med slange, heller det motsatte. Har vel å merke pumpe med trykkammer for problemfritt og raskt oppsett. Tap av lufttrykk avhenger av hvor tett oppsettet er, som igjen avhenger av felg, dekk, ventil og guffe. Her er det mange forskjellige erfaringer på forumet. I hverdagen etterfyller jeg gjerne en gang hver uke eller annenhver uke. Husker at jeg i sommer tapte rundt 15 psi på en ukestur på rundt 70 mil. Uansett er ikke trykktap like dramatisk som med slange ettersom toleransene er andre og man ikke får gjennomslag/snakebite på slangeløst oppsett. *** Men også enig med TonyN og aug11x at det gjerne er greiest å holde seg til det du er vant med og synes selv fungerer best. Om du skal over på slangeløst, må du ha lyst til det. Det er et annet system som krever andre rutiner og en viss tålmodighet og fleksibilitet. Spesielt i begynnelsen sliter mange med å få dekk av/på felg og få effektivt tettet med guffe. Om du dyperst inne føler at det er noe nymotens herk som du bare må holde ut for å oppnå noen få watts redusert rullemotstand, er det best å droppe det  Hva gjelder felg, er Grail som du sier spesifikt laget for slangeløst oppsett av Stan's Notubes  Det følger ikke UST-standarden vi kjenner fra Mavic, men er etter min erfaring godt egnet for de fleste slangeløse dekk. Fun fact: Grail ble utviklet på forespørsel av GT for deres eventyrsykkel Grade, som jeg rullet på for en stund siden. Målet var en felg som taklet slangeløst oppsett med både lavt og høyt lufttrykk, altså både for grus-, kross- og landeveisbruk. Har forresten en kompis som bruker Pro One 28 mm slangeløst på Grail til pendling og tur under alle forhold og herjer verre med det i Marka uten punkteringer. GP5000 TL vil sikkert også fungere utmerket. Om du skulle prøve deg på slangeløst, er dette et godt sted å begynne: An endless FAQ to tubeless bicycle tyres  Men uansett hva du bestemmer deg for: Velg dekk som er beregnet for oppsettet du bruker. Å bruke et dekk som Pro One med slange er ikke den beste løsningen. Du betaler for teknologi du ikke utnytter og får du et tyngre dekk med lavere punkteringsmotstand og høyere rullemotstand enn optimalt. Alle de gode målingene som Schwalbe refererer til hva gjelder Pro One er foretatt med slangeløst oppsett. Om du bruker slange og vil ha Schwalbe, er det One som er dekket. Det er lettere, har med V-Guard bedre punkteringsbeskyttelse og ruller så vidt jeg vet like godt eller bedre enn Pro One med slange. Ellers er nevnte GP5000 og GP 4-Season åpenbart topp dekk for slange. Og GP4000 SII får man for god pris for tiden.
|
|
|
21/02/2019 15:33
|
Andysor
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Tusen takk for svært nyttige, detaljerte svar! Jeg tror jeg biter i meg min iboende redsel for nye ting og bestiller 2 x GP5000 TL til sesongstart, forhåpentligvis før påske :-)
|
|
|
21/02/2019 20:34
|
Havre
Besatt
|
Besatt
TL har selvsagt fordelen med "gugge" som gjør det mer punkteringssikkert (eller rettere sagt konsekvensene av en punktering er mindre), men GP5000 TL har betydelig større risiko for vanlig punktering (ikke snakebite) enn f.eks de nevnte 4 Seasons dekkene.
Hva gjelder watt (motstand) vil selvsagt GP 5000 TL knuse f.eks 4 seasons. Så GP 5000 TL er knapt noe dårlig valg selv om det ikke er det mest punkteringssikre du kan velge.
|
|
|
01/03/2019 13:25
|
Andysor
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Nå er GP5000 TL 28 mm bestilt, samt Stan's kit med ventiler, felgbånd og guffe og en Schwalbe tire booster. Er det noe mer jeg trenger da?
|
|
|
01/03/2019 20:41
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Burde være i mål  Du finner noen greie instruksjoner på Stan's hjemmeside, bl.a. Tubeless Tape Installation. Jeg liker også Crankbrothers Speedier Level og Schwalbe Easyfit, men det er bare for enkelhets skyld.
|
|
|
11/03/2019 18:54
|
Andysor
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Da var alt i hus og dekk er på! Bortsett fra en dekkspak i plast som knakk gikk alt som smurt og dekket poppet på første forsøk. Skal la dem stå noen dager for å sjekke lufttap før jeg heller i guffe. Vinteren er jo tilbake på østlandet så det blir ikke noe testing på vei med det første :-(
|
|
|
11/03/2019 20:07
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
Anbefaler de nye dekkspakene til park-tools - skikkelig solid og ikke antydning til fleks, til tross for at de er i plast og karbonfelgvennlige. knakk selv begge leyzine power lever dekkspakene mine når jeg var på en meget punkteringsrik tur i høst, så vet hvor smertefult det kan være 
|
|
|
11/03/2019 20:08
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Hei @Andysor. Jeg kjører (blant annet) Pro One på de nevnte Grail-felgene. Supert hjulsett for hverdagsbruk. For det meste bruker jeg 28mm Pro One, og 40mm Maxxis Rambler på mine. Personlig gikk jeg over til tubeless i 2009, fordi jeg var lei av å punktere på alskens metallstifter innenenfor Ring3, når pendla rundt på en hardtail. De siste sesongene har jeg hatt en racer med slange, og en CX med tubeless. Er i ferd med å bygge ny landevei nå, den vil bli 100% tubeless. Tubeless er litt herk (hører jeg mange si). Jeg har kjørt det så lenge at jeg er vant til det, og for meg er det slanger som er noe herk. Men bruker du guffe i de Pro One dekkene du opplever å punktere på? Jeg har aldri punktert på de, eller det vil si; det er det jo godt mulig jeg har gjort, men det har isåfall aldri vært merkbart, fordi guffa isåfall har tettet de før jeg har oppdaget det. Når det er sagt har jeg aldri punktert på racer med slanger heller, dog har jeg "bare" kjørt slangeracer siden 2016, men det har nok blitt 10-15.000 km. På landevei med slange har jeg brukt utelukkende GP4000, mens på tubeless har jeg brukt Pro One. Jeg har dog også akkurat fått meg ett sett GP5000-TL som jeg skal prøve ut på nye landeveisykkelen i år. Jeg pendler med tubless også, det er helt problemfritt. Under pendling gidder jeg ikke sjekke lufttrykk osv. Jeg fyller luft i dekkene når jeg merker under sykling at det har blitt for lavt. Men de gangene jeg er ute for å trene, så setter jeg lufttrykk før hver treningstur, men det samme gjør jeg med slanger, så ingen endring i rutinen for min del. Vet ikke hva konklusjonen min er, men kanskje: - Slange er fint - Tubeless er deiligere. Man slipper ett ekstra lag med latex/butyl, og det er på en måte sammenlignbart med andre (helt andre) aktiviteter som kan gjøres med og uten ett latex-lag. - Grail er knallfelger! Det har forøvrig kommet en carbon-versjon ( Grail CB7) som jeg kjenner jeg har veldig lyst på.
Redigert av vviz; 11/03/2019 20:13.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: vviz]
11/03/2019 22:41
|
Andysor
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei @Andysor. Jeg kjører (blant annet) Pro One på de nevnte Grail-felgene. Supert hjulsett for hverdagsbruk. For det meste bruker jeg 28mm Pro One, og 40mm Maxxis Rambler på mine. Personlig gikk jeg over til tubeless i 2009, fordi jeg var lei av å punktere på alskens metallstifter innenenfor Ring3, når pendla rundt på en hardtail. De siste sesongene har jeg hatt en racer med slange, og en CX med tubeless. Er i ferd med å bygge ny landevei nå, den vil bli 100% tubeless. Tubeless er litt herk (hører jeg mange si). Jeg har kjørt det så lenge at jeg er vant til det, og for meg er det slanger som er noe herk. Men bruker du guffe i de Pro One dekkene du opplever å punktere på? Jeg har aldri punktert på de, eller det vil si; det er det jo godt mulig jeg har gjort, men det har isåfall aldri vært merkbart, fordi guffa isåfall har tettet de før jeg har oppdaget det. Når det er sagt har jeg aldri punktert på racer med slanger heller, dog har jeg "bare" kjørt slangeracer siden 2016, men det har nok blitt 10-15.000 km. På landevei med slange har jeg brukt utelukkende GP4000, mens på tubeless har jeg brukt Pro One. Jeg har dog også akkurat fått meg ett sett GP5000-TL som jeg skal prøve ut på nye landeveisykkelen i år. Jeg pendler med tubless også, det er helt problemfritt. Under pendling gidder jeg ikke sjekke lufttrykk osv. Jeg fyller luft i dekkene når jeg merker under sykling at det har blitt for lavt. Men de gangene jeg er ute for å trene, så setter jeg lufttrykk før hver treningstur, men det samme gjør jeg med slanger, så ingen endring i rutinen for min del. Vet ikke hva konklusjonen min er, men kanskje: - Slange er fint - Tubeless er deiligere. Man slipper ett ekstra lag med latex/butyl, og det er på en måte sammenlignbart med andre (helt andre) aktiviteter som kan gjøres med og uten ett latex-lag. - Grail er knallfelger! Det har forøvrig kommet en carbon-versjon ( Grail CB7) som jeg kjenner jeg har veldig lyst på. Jeg fikk Pro One på sykkelen når jeg kjøpte den, med slanger, så har aldri kjørt dem slangeløst. På min forrige sykkel hadde jeg Continental 4 seasons i kanskje 3 år med omtrent 1 eller 2 punkteringer, så syntes Pro One (med slange uten guffe) var vesentlig verre. Ser frem til å teste GP5000 TL fremover og håper at guffen (Stan's) holder det den lover!
|
|
|
11/03/2019 22:47
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Det blir urettferdig å sammenligne Pro One med slange mot GP5000 tubeless vil jeg si.
Pro One er også ment å kjøres uten slange, med guffe.
Når det er sagt, er sikkert ikke GP5000 ett dårlig dekk. Men vær forsiktig med å snakk ned Pro One til venner pga dårlig erfaring med slangekjøring. Du har tross alt brukt det dekket på en annen måte enn det ble laget for.
Redigert av vviz; 11/03/2019 22:49.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: vviz]
12/03/2019 09:03
|
Andysor
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det blir urettferdig å sammenligne Pro One med slange mot GP5000 tubeless vil jeg si.
Pro One er også ment å kjøres uten slange, med guffe.
Når det er sagt, er sikkert ikke GP5000 ett dårlig dekk. Men vær forsiktig med å snakk ned Pro One til venner pga dårlig erfaring med slangekjøring. Du har tross alt brukt det dekket på en annen måte enn det ble laget for. Enig. Det var ikke meningen å klage på Schwalbe, og det kan godt hende at det hadde fungert helt fin slangeløst for meg. Jeg var ganske klar for å kjøpe GP4 seasons igjen, men alt hypet rundt GP5000 fikke meg til å vurdere det i stedet.
|
|
|
13/03/2019 15:11
|
Andysor
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har latt hjulene stå med 80 PSI i 2 dager og merket i går at det ene var tomt for luft. Jeg la på ny Stan's rimtape (dobbelt lag) og pumpet opp. Da var utfordringen at det lekket ut luft rundt ventilen. Jeg la så et ekstra lag med tape akkurat rundt den og da virket det tett.
Er det noe mer jeg bør gjøre? Har ikke hatt i guffe ennå.
|
|
|
13/03/2019 15:17
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Ja, om du vil beholde lufttrykket, bør du ta guffe i. Tetter bl.a. rundt ventil.
Slangeløst oppsett uten guffe fungerer godt kun ved rent UST, f.eks. Mavic UST felg og dekk. (Og selv da anbefales det guffe for punkteringssikkerhet.)
Pass på å fordele guffen godt ved å bevege på hjulet. Mange lar det også ligge flatt på hver side, f.eks. 2x15 min, for fordeling og tetting ved felgkant.
Om du vil vente med å ta guffe i, et det naturlig at luften vil sive ut kjappere. Men du har jo fått bekreftet at dekket poppet fint på felgen.
|
|
|
14/03/2019 08:48
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bør jeg ta av dekka og kontrollere guffa etter en vinter med lagring?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
14/03/2019 08:56
|
larshkj
Entusiast
|
Entusiast
Bør jeg ta av dekka og kontrollere guffa etter en vinter med lagring? Ja, guffa bør byttes med jevne mellomrom siden den stivner etter en tid. Jeg pleier å bytte etter senest 4 mnd. Tar av dekkene og gir de en vask innvendig, samt prøver å fjerne stivnet guffe. Lars
|
|
|
[Re: Sepeda]
14/03/2019 09:13
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Mange lar det også ligge flatt på hver side, f.eks. 2x15 min, for fordeling og tetting ved felgkant. Her er det stor uenighet blant eksperter og utøvere. Noen mener 2x15 er for lite, og anbefaler heller 2x20. Noen mener det blir mer riktig med 1x40-60. Andre ser heller flere og kortere intervaller. F.eks. 4x10, 6x8 eller 5x5. Noen sverger til 30x(30/15). Når på året er også viktig. Vinteren er base og da vil de fleste gå for få, men lange, drag. Men det er sikkert lurt med en vedlikeholdsøkt i ny og ne. Når sesongen nærmer seg bær man gradvis introdusere flere og kortere drag. Foran en konkurranse kan de være lurt å kutte ned på antall drag, og kanskje også færre drag i uka.
Anonym5
|
|
|
14/03/2019 09:36
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Jeg synes ikke slangeløst høres så enkelt ut jeg 
Redigert av Havre; 14/03/2019 09:36.
|
|
|
[Re: anonym5]
14/03/2019 09:37
|
vetleg
Avhengig
|
Avhengig
Her er det stor uenighet blant eksperter og utøvere.
Noen mener 2x15 er for lite, og anbefaler heller 2x20. Noen mener det blir mer riktig med 1x40-60.
Andre ser heller flere og kortere intervaller. F.eks. 4x10, 6x8 eller 5x5. Noen sverger til 30x(30/15).
Når på året er også viktig. Vinteren er base og da vil de fleste gå for få, men lange, drag. Men det er sikkert lurt med en vedlikeholdsøkt i ny og ne. Når sesongen nærmer seg bær man gradvis introdusere flere og kortere drag. Foran en konkurranse kan de være lurt å kutte ned på antall drag, og kanskje også færre drag i uka.
LoL
|
|
|
14/03/2019 11:21
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg gjør guffe enkelt:
Popper med kompressor, heller guffe gjennom ventilen etter "litt ekstra-metoden", pumper opp dekket, rister/ruller det rundt, sykler en kort-kort tur, pumper opp igjen og lar det stå til dagen etter.
Når jeg syns det begynner å virke tomt med guffe inni dekket etterfyller jeg bare litt gjennom ventilen uten å ta dekket av og fjerne guffe.
Det hender jeg får lyst til å fikle litt, da tar jeg av dekket og skrubber dekket med en oppvaskbørste inni og gjentar prosessen.
|
|
|
[Re: kjasmas]
14/03/2019 11:36
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Anonym5
|
|
|
14/03/2019 14:06
|
Andysor
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ene hjulet holder perfekt på lufttrykk etter 48 timer uten guffe. Er såpass OCD at jeg kjøpte nye 9,14 m med Stans felgtape og skal prøve å legge på nytt på hjulet som ikke er tett. Tett uten guffe må bety enda tettere med guffe?
Har lest en del og sett at noen sier at ventilen ikke bør være for stramt skrudd fast med låseskrue. Noen erfaringer med dette?
|
|
|
15/03/2019 08:28
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Har lest en del og sett at noen sier at ventilen ikke bør være for stramt skrudd fast med låseskrue. Noen erfaringer med dette?
JEg har motsatt erfaring, men det kan være pga ventilet, som var noe kina e-bay-greier. Jeg måtte stramme og stramme helt jeg jeg hørte lufta ikke sev ut der lenger.
Redigert av anonymous5; 15/03/2019 09:00.
Anonym5
|
|
|
15/03/2019 09:38
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Ene hjulet holder perfekt på lufttrykk etter 48 timer uten guffe. Er såpass OCD at jeg kjøpte nye 9,14 m med Stans felgtape og skal prøve å legge på nytt på hjulet som ikke er tett. Tett uten guffe må bety enda tettere med guffe?
Har lest en del og sett at noen sier at ventilen ikke bør være for stramt skrudd fast med låseskrue. Noen erfaringer med dette? Tett med løs ventil må bety enda tettere med stram ventil?  Jeg holder mine stramme. Etterstrammer de i ny og ne når jeg fyller luft. Aldri forsøkt å ha de slakke, og klarer ikke opplagt å forstå hva godt det skal gjøre?
|
|
|
|
|