Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC
|
Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC
12/03/2019 23:45
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Starter en byggetråd for årets nybygg: De Rosa Protos Disc 2018. Min kjærlighet til De Rosa er ung og urasjonell, dyp men farlig. Lidenskapelig og dyr. Akkurat slik ett kjærlighetsforhold skal være. Det startet høsten 2016. Jeg gikk inn på Sørensen Sykler sitt høstsalg og sa "Selg meg en landeveisykkel". 5min senere var jeg den stolte eier av en italiensk karbonhest fra ett merke jeg aldri hadde sett eller hørt om, men som selgeren garanterte "ikke var noe dritt". Da var jeg fornøyd, og sykkelen ble en De Rosa R838 med mekanisk Shimano Ultegra 6800. Den har nå rullet 6500km iflg. Strava, og den selges primært fordi den er altfor stor for mine 175cm.  (Denne er nå til salgs om noen er interessert) Etterhvert som jeg utforsket landeveiens gleder, ble jeg glad i denne sykkelen. Jeg fikk anerkjennende nikk fra passerende syklister. Omtrent halvparten av syklistene som passerte meg i 2016, passerte meg tross alt bakfra, så de hadde jo god tid til å studere sykkelen. Det slo meg etterhvert at det tydeligvis er mange som liker De Rosa, til tross for at man sjelden møter en på landeveien her til lands. Min kjærlighet til merket vokste, mens mine følelser for min utvalgte make dalte, etterhvert som det ble stadig klarere for meg at hun var for stor for mine 175cm. Jeg begynte å kaste lange blikk etter andre lekkerbiskener, uten noen helt konkrete tanker. En dag i Juli 2018, etter å ha tatt min kjære en runde rundt Tyrifjorden, og deretter benket meg ned foran TV'en for å se dagens TDF-etappe, kastet jeg fra meg TDF-magasinet på bordet, og det landet opp ned.  Kjærlighet ved første blikk! Prisen var derimot langt over hva min samboer ville godtatt. Det var ikke ett poeng i å spørre, dette var forbudt kjærlighet, og følelsene ble undertrykt så godt det lot seg gjøre. For å gjøre en lang historie kort. Den gamle samboeren forsvant, og kjærligheten vant. Familiens økonomiske dømmekraft fikk samboeren beholde. Dermed var det ingen reelle hinder mellom meg og min nye flamme. Jeg måtte ha henne, jeg måtte ha henne nå, og det måtte være i den grå/oransje klesdrakten jeg så henne i første gang. Den lakken er ikke videreført på 2019-utgavene så vidt jeg vet, så dette er vel en 2018-modell. Men utover nye lakkalternativer, tror jeg ikke det er gjort noen endringer på Protos mellom 2018 og 2019. Da bikeshop tok in løse rammesett av denne modellen i riktig lakk, var beslutningsprosessen kort. Noen få dager etter var jeg den lykkelige eier av min Protos, i den rammestørrelsen De Rosa kaller "51". Det vil si ett overrør på 54.6cm. Størrelsen ble valgt ved å sammenligne geometrien mot Canyon sine sykler, og velge det som traff nærmest Canyon Aeroad/Ultimate i størrelse small, som er hva Canyon anbefaler meg basert på mine mål. Jeg har en Canyon CX i small fra før, og har derfor erfaring med at det er en størrelse jeg trives veldig godt på.  I denne tråden skal jeg bygge opp min nye italienske skjønnhet etter beste evne. De fleste komponentvalg er gjort, men det gjenstår fortsatt detaljer. Oppdateringer vil komme etterhvert som komponenter ankommer og blir montert. Dette blir ikke en tråd med fantastisk håndpolering osv. Det tar heldigvis andre seg tilstrekkelig av i andre tråder, og det er virkelig inspirerende lesing. Kanskje lar jeg meg en dag inspirere De resterende postene blir neppe så mye lidenskap og kjærlighet, men mer nerding rundt viktige (og mindre viktige) komponentvalg. Det vil benyttes italienske komponenter dersom jeg mener det gir mest mening, ut i fra en kombinasjon av ytelse, lommebok, utseende, funksjon, ergonomi. Men for de som forventer ett bygg utelukkende av italienske komponenter, kan jeg røpe at det vil bli skuffelse. Allikevel håper jeg på ett bygg som vil anses som ganske rått, samtidig som det nok også vil utfordre enkelte. 
Redigert av vviz; 13/03/2019 00:37.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
Re: Byggetråd: De Rosa Protos 2018
[Re: vviz]
13/03/2019 00:09
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
InnveiingDe Rosa (og dermed Bikeshop) oppga vekt på dette rammesettet til å være: Ramme: 920g Gaffel: 370g Det skulle etter min kalkulator bli 1290g totalt. Når jeg veide sykkelen etter en kjapp montering, så synes jeg vekta virket høy. Sykkelen ble dermed pelt fra hverandre, slik at ramme og gaffel kunne veies, uten en eneste skrue, aksling, girhenger eller annet montert. Ramme: 1090g Gaffel: 415g Totalt: 1500g(!!) Var min nye kjærlighet en tjukkas? Her trengtes en forklaring. Bikeshop var i dialog med sin leverandør, og etter litt om og men fikk jeg forklaringen. Ikke akkurat en forklaring jeg likte, men den var omtrent som følger: De Rosa oppgir vekten på sin felgbrems-ramme (Protos kommer i felg og disc-variant), de oppgir i tillegg vekt på rammene ulakkert. Bikeshop har etter dette endret spec'en på disse rammene på sine sider, til noe som samsvarer mer med virkeligheten. Jeg måtte gå noen runder med meg selv nå. Dette var tross alt en langt dyrere ramme enn eksempelvis en Aeroad SLX eller en Ultimate SLX. Var det på tide å kaste inn håndkleet, gjøre det rasjonelle, bruke angreretten og heller bestille en Canyon? Etter noen dagers betenkningstid var svaret nei. 200g er jo tross alt en del, men jeg og min kjære tok en lang prat. Vi ble enige om å satse på kjærligheten, og at disse 200g skulle vi sammen klare å slanke vekk andre steder (altså fra meg). Denne prisen måtte jeg akseptere for å slippe å sykle min stolte nybygde doning til jobb, for deretter å parkere den sidenav to kliss like sykler. Den tanken orket jeg ikke når jeg først skulle legge altfor masse penger i dette. Rammen beholdes, og vekta jeg sikter inn totalbygget på har måtte revideres noe. Jeg sikter i dag på en sånn "butikkvekt" som vil ligge mellom 6.9 - 7.2kg, litt avhengig av noen uavgjorte komponentvalg, forutsatt at alle regnefeil er luket ut. I tillegg vil det tilkomme noen gram i form av fett osv, som jeg har utelatt fra kalkuleringene (det er vel ikke snakk om altfor mange gram). "Butikkvekta" bryr meg ikke så mye. Det er bruksvekten, altså inkludert pedaler, to flaskeholdere, computer, tubeless-dekk (inkl guffe) som egentlig bryr meg. Jeg sikter mot ca 7.4 - 7.6kg totalt. Mine gamle sykkel har en bruksvekt på 7.7kg, så lenge jeg lander under dette er jeg måtelig fornøyd. Den nye har tross alt skivebremser, og det kommer ikke gratis vektmessig.
Redigert av vviz; 13/03/2019 00:11.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
13/03/2019 06:48
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
GCN: How much does your bike weigh? Roman Kreuziger: 7.4 GCN (weighs): 7.6 Roman Kreuziger: Well, then I eat one banana less. GCN Asks The Pros At The UAE Tour 2019
|
|
|
13/03/2019 07:11
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
13/03/2019 07:42
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Denne tror jeg blir rå!
(Uten å avspore for mye så synes jeg ikke det er overraskende at en sykkelbutikk har solgt deg en for stor sykkel. Riktig størrelse og service er jo gjerne butikkenes beste salgsargument, men etter min oppfatning virker det som butikker er mer opptatt av å selge det dem har inne i butikken..)
|
|
|
Re: Byggetråd: 2018 - De Rosa Protos DISC
13/03/2019 08:33
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Fin tråd! Gleder meg til å se komponenter. Ganske breialt av DeRosa og oppgi felgbrems-vekt på disc-versjonen. Men tror ikke du kommer til å angre på å beholde en original, italiensk godsak fremfor Canyon! Valentino har jo startet trenden med demokratisk komponentvalg, så vi fortsetter vel tradisjonen? Her er mitt tips: 
|
|
|
[Re: yolo]
13/03/2019 08:46
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Demokratisk trend i betydningen at du kan ha din mening og uttrykke den selv om du er helt på viddene.  vviz sine valg kommer sikkert tilby falle enkelte tungt for brystet. Jeg synes egenvilje er kult.
|
|
|
13/03/2019 09:09
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Flott historie :-) Komboen av "under-dyna-bildet" og denne teksten ble veldig bra ! !
"Den gamle samboeren forsvant, og kjærligheten vant. Familiens økonomiske dømmekraft fikk samboeren beholde. Dermed var det ingen reelle hinder mellom meg og min nye flamme. Jeg måtte ha henne, jeg måtte ha henne nå"
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
13/03/2019 11:54
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
@DBrodshaug Bare å spore av her og der for min del. De som kun er interessert i selve bygget, de klarer sikkert gjøre som jeg gjør i andre tråder hvor jeg ikke orker å lese alle diskusjonene, bare scroll forbi alt som ikke inneholder bilder av sykkelen. Jeg kjøpte sykkelen på Sørensens høstsalg i 2016. Det var en ganske hektisk affære. Veldig masse kunder som stormer inn for å finne de beste tilbudende, og ikke altfor mange ansatte til å håndtere mengdene. Det ble ikke akkurat tid til å prøvesitte osv. Den ansatte så på høyden min, og tenkte at 54cm ramme sikkert passet mine 175cm godt. Og det gjør det kanskje, på alle andre merker. De Rosa sine rammestørrelser derimot, de er ikke som andre har jeg etterhvert funnet ut. Uten at jeg har forsøkt å gjøre meg spesielt klok på emnet, "tror jeg" problemet er at bransjen flest, måler seterøret C-T fra hhv BB og seterør. De Rosa tror jeg måler T-T. Altså ikke midt i krankhuset, men toppen av krankhuset. Så man må legge på noen cm for å få størrelsene til å være sammenlignbare mot andre. Måten jeg valgte denne størrelsen på, da jeg heller ikke hadde noe enkel måte å få prøvesittet en, var å sammenligne geometritabellen mot Canyon Aeroad/Ultimate, hvor jeg vet jeg er en størrelse "small". I størrelsestabellen til Protos er det størrelse 51 som har stack/reach/øvrige mål som så ut til å falle nærmest Canyon sine modeller i korrekt størrelse. Det er uansett ikke helt bra at butikken gjør en såpass stor feil. Hadde det skjedd i dag, så hadde jeg merket dette første gang jeg satte meg på sykkelen, og reist tilbake og hevet kjøpet. Siden dette var første gang jeg prøvde en landeveisykkel, så syklet jeg ganske mye på den før jeg gradvis begynte å mistenke at dette var i største laget. Når det er sagt, Sørensen har gitt meg mye bra service ellers, kan trygt anbefale sjappa, men de er mennesker der også, og mennesker gjør av og til feil, desverre. De var også interessert i å hjelpe meg å fikse opp dette problemet når jeg nevnte det for de. Jeg fikset det derimot etter beste evne selv, ved å korte ned det 120mm lange stem'et til 80mm, samt sette på ett smalere compaktstyre med kortere reach. Det har gjort sykkelen mye bedre, men selvsagt ikke optimal. 175mm lange krankarmer hadde den også, noe jeg etterhvert også har merket at jeg mistrives på, etter jeg fikk prøvd noen kortere alternativer. @Yolo Takk for tips. De fleste komponentvalgene er nok desverre allerede tatt. En del komponenter er allerede levert, mens andre har noen ukers leveringstid. Setter allikevel pris på å høre innspill. Komponenter kan jo tross alt også skiftes ut i fremtiden om argumentene faller i smak. Komponentene vil bli røpet etterhvert som de kan monteres og fotograferes. Men jeg ønsker ikke å gjøre det i ene helt tilfeldig rekkefølge. Jeg tror det blir ryddigere med de litt større valgene først, og så kan vi sikkert "kose oss" med 8 paragrafer tekst som forklarer akkurat hvorfor det er den bolten som ble valgt til flaskeholderene, på side .. #14  Når det kommer til komponentvalg, så etterstrebes selvsagt en åpen transparent og demokratisk prosess!  @EmilZipp Godt teksten fallt i smak. Der tror jeg vi skal takke Italia for. Hadde forholdet vært med "en tysker", ville det trolig vært fundamentert på helt andre ting enn kjærlighet, og historien og dermed ordvalget, ville blitt ganske annerledes. Godt vi slapp å skrive den historien egentlig 
|
|
|
13/03/2019 14:20
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
13/03/2019 15:12
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Ja, det blir nok bra! Og selv med en japansk-amerikansk komponentmix (jf. din forrige kjærlighet) og hjul fra en garasje på Østlandet skal nok jeg klare å være positiv 
|
|
|
[Re: yolo]
13/03/2019 16:04
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ja, det blir nok bra! Og selv med en japansk-amerikansk komponentmix (jf. din forrige kjærlighet) og hjul fra en garasje på Østlandet skal nok jeg klare å være positiv Det var da fryktelig så lavt forventningsnivå man landet på her da 
|
|
|
13/03/2019 16:23
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Haha! Valentino gir meg litt tyn for å være litt for firkantet når det kommer til komponenter. Så nå skal jeg ha et åpent sinn!
|
|
|
13/03/2019 20:53
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Her er litt mer om bakgrunnen for bygget. BruksområderDette skal være min allround landeveisykkel, som i denne sammenheng ikke skal forveksles med blandevei. Denne jenta trives i korte trange kjoler og skyhøye heler. Grusveier og sauemøkk er ikke for henne. Hun har en større og litt grovere halvsøster fra Tyskland (Koblenz, nærmere bestemt), som derimot trives godt i de forholdene, så selv om trenden peker i en annen retning, vil jeg gå mot den trenden, og bygge en sykkel uten tanke på grusveier. Jeg ser ikke noe poeng i å ha to sykler som i vesentlig grad skal overlappe på det segmentet. Så med allround landevei menes i denne sammenheng at dette blir min eneste sykkel jeg vil kalle landevei. Den må derfor være rask rett frem, samtidig som det ikke skal føles som jeg må “slepe” den opp til Tryvannstårnet. Den skal dessuten også være morsom å kjøre ned igjen fra Tryvannstårnet. Denne sykkelen skal gjøre flatt/oppover/nedover tilsvarende godt/dårlig. Den blir hverken sinnsykt lett, eller sinnsykt aero. Men jeg skal gjøre det jeg kan, innenfor (u)rimelighetens økonomiske begrensninger, for å sørge for at den ikke blir spesielt dårlig på noen av nevnte områder. Utgangspunktet i ramma “tror jeg” passer denne filosofien godt. Protos er ikke en rendyrket aeroramme, og den er heller ikke utpreget lettvekt. Men det er den letteste rammen av de De Rosa tilbyr (i skiveform), og selv om De Rosa har en egen aeroramme tilgjengelig (SK Pininfarina), har de ikke kastet aerodynamikk helt på skogen når de tegnet Protos. Alle rør som møter vinden har en vingeprofil med kamm-hale. Så er det noen detaljer i utformingen enkelte steder jeg ikke forstår, men som jeg slår meg til ro med at sikkert har blitt klekket ut av noen som forstår aerodynamikk langt bedre enn meg, og derfor forhåpentligvis er til det bedre, selv om jeg intuitivt synes det virker å ha negativ effekt. Hvorfor i alle dager endrer de lakk/tekstur midt i gaffelbenene? Det går fra glattpolert til nesten "griptape"-tekstur. Det har kanskje estetiske eller beskyttende årsaker, siden det er inne i gaffelen, hvor dritt, lort og grus kastes rundt. Men den overgangen i lakkteksturen, den har jeg vanskelig for å se påvirker vinden positivt. Fremsiden av downtube har en liten ekstraleppe på hver side, som brekker opp en ellers ganske fin vingeprofil. De er såpass fremtredende at jeg nesten tror de er ment å ha en effekt, utover estetikk. Men jeg forstår ikke helt hva isåfall. Kanskje noen her har en forklaring? Magefølelsen min heller mot at det kanskje har noe med sidevind å gjøre, men det er ren gjetting. For alt jeg vet kan like godt være at designteamet overtalte sjefen til å gi fysikeren en langhelg, og utnyttet anledningen. Setepinnen er av det propritære slaget. Forlenger samme vingeprofil med kamm-hale som seterøret forøvrig. Liker å finne igjen samme serienummere på både ramme, setepinner, gafler. Tidvis limt på, tidvis tusjet på for hånd (gaffelrøret). Enkelte kilder påstår at De Rosa produserer Protos-modellen i Italia. Sikkert av en gammel mann, som drikker rødvin til lunch. Jeg liker ihvertfall å tro det. For meg virker Protos som ett godt allround-alternativet. blandevei faller som nevnt ikke inn i allround i denne sammenheng, og av de sykkellagene De Rosa sponser, så er det Protos-modellen de bruker i ritt, fremfor SK Pininfarina (aerosykkelen). At den skal være allround setter enkelte føringer/begrensninger for videre komponentvalg. Her er noen av de viktige valgene jeg har hatt. Nærmere begrunnelser vil det kommes grundigere tilbake til etterhvert som delene monteres: Dekk: 25C, tubeless Clincher. Hjulsett: Middels dypt (40-60mm), 25C-optimalisert bredde. GruppesettRamma er en disc-variant, så det valget er jo førende for bremsene. Bakgrunnen for valget er at jeg liker skivebremser, jeg tror det er fremtiden på landevei, og jeg ønsker kompatibilitet i hjulsett mellom landeveisykkel og CX. Jeg liker også at jeg slipper å slite ut felgene mine gjennom bremsing. Det er ett argument som gjør at jeg kan velge dyrere felger enn jeg ellers ville ha gjort, også fordi bruktverdien antas å holde seg bedre enn felgalternativene. Dessuten, å bygge en lett sykkel med felgbrems ville blitt for lett (pun intended). Jeg vil ha elektroniske gir. Aldri brukt det tidligere, men føler teknologien virker moden nok for at det er veien å gå når man først skal bygge noe rått. Med det skal nok desverre mange hjerter knuses. Det blir ikke Campagnolo! Det er tross alt 2019, hvis jeg først skal ha elektroniske gir, og dermed slippe unna å trekke girkabler gjennom ramma mi, hvorfor i alle dager skal jeg da finne meg i å måtte trekke elektronisk wire gjennom ramma? Det enkle svaret er at det skal jeg slippe å finne meg i. Og med det står jeg kun igjen med SRAM RED som alternativ. En bonus med trådløse signaler er “desentraliserte” batterier. Nå tror jeg ikke det blir ett problem for meg at jeg skal gå tom for strøm midt under en sykkeltur. Sykkelen kobles jo allerede til alskens ladere regelmessig pga wattmåler og head unit. Men batteriene til RED veier 24g per stk, og koster ca 300,-. Med ett slikt oppsett kan man strengt tatt putte ett reservebatteri i verktøytaska man har reserveslangen i, problem løst. Til Campagnolo og Shimano; jeg beklager, de elektroniske systemene deres er etter min mening ikke verdige etter 2019-standard (eller 2017 for den saks skyld). Hadde jeg syklet ritt i world tour, hvor det er millioner av kroner på spill, da hadde jeg kanskje satt pris på tryggheten et kablet system kunne gitt meg, og da ville disse argumentene falt bort. For meg som mosjonist, og som min egen mekaniker, er det uaktuelt å bruke et elektronisk system med ett sentralt "keitete" plassert batteri og kablede forbindelser. Når valget først var tatt, fikk jeg plutselig ett nytt valg. 11 eller 12-delt? Måtte gå noen runder med meg selv og nettbanken. Men jeg landet til slutt på 12-delt RED AXS. Tanker rundt dette valget vil jeg nok komme tilbake til i mer detaljer senere. Men bling-faktoren hadde lite å gjøre med det. Personlig synes jeg gamle ETAP RED kranken ser vesentlig finere ut enn den nye AXS-krankene. Skulle jeg valgt av rent visuelle årsaker, hadde jeg nok valgt gamle ETAP. 
Redigert av vviz; 13/03/2019 21:12.
|
|
|
13/03/2019 21:23
|
ktodnem
Ringrev
|
Ringrev
One man's "alt for stor" is another man's "akkurat passe".
Hun må føle seg skuffet og forbigått nå, av en yngre modell som smyger seg så lett rundt, uten en tråd.
Kanskje hun hadde fått det bedre som arbeidshest og jobbpendler, og kan snakke med to tilårskomne amerikanere som henger fra bodtaket, de elsker å rante om alle disse nymotens standardene som alle skal ha.
Men tenkeboksen bombarderes av innfall for tiden. Oppgradere den sure klassiske franskmannen, transplantere inn en ny ramme på franskmannen, finne noe brukt, eller ringe på hos tyskeren, her også. (Fordel at alle på jobb har terreng eller el., så selv en tysker blir sjelden fugl)
Kjekk tråd! -KT (som altså fisker etter en PM her...)
|
|
|
14/03/2019 07:01
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Har sansen for allround landevei - artig å lese betraktningene dine - overbevist om at du har valgt rett ramme. Enkelte kilder påstår at De Rosa produserer Protos-modellen i Italia. Sikkert av en gammel mann, som drikker rødvin til lunch. Bike World News: De Rosa opens factory doors to debut New Protos line
|
|
|
14/03/2019 09:09
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Har du valgt felger? Ser av kjøpstråden ut som du skal bygge selv? (DT240+sapim eiker)
|
|
|
[Re: DBrodshaug]
14/03/2019 09:21
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har du valgt felger? Ser av kjøpstråden ut som du skal bygge selv? (DT240+sapim eiker) Det har jeg. Kommer nok en eller fler poster om hjulsettet etterhvert. Det blir bygd selv ja, og nav/eiker er helt korrekt observert, Swiss 240 nav og CX-ray eiker. EDIT: Gud vet når de felgene kommer. De blir produsert etter ordre. Så de ligger fortsatt i produksjonskø på en fabrikk, og skal etter produksjon også fraktes til Norge. Men det ble estimert 3-4 uker fra jeg bestilte de for ca to uker siden.
Redigert av vviz; 14/03/2019 09:23.
|
|
|
14/03/2019 11:39
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg blir alltid imponert når folk bygger hjul selv.
|
|
|
14/03/2019 14:15
|
HobbyTom
Entusiast
|
Entusiast
Fantastisk byggetråd - nydelig lesning og god underholdning. Mange takk - gleder meg til neste "episode"
:-)
-Tom
|
|
|
[Re: Valentino]
14/03/2019 21:02
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg blir alltid imponert når folk bygger hjul selv. Takk for det. Har bygd hjul én gang tidligere. Og som man kan lese i den tråden, var mange av valgene som ble gjort den gang gjort mtp. den fremtidige landeveisykkelen. CX'en er byttet ut til en mer moderne variant med 12mm akslinger siden den hjulbygg-tråden ble skrevet, og navene i hjulsettet har slik planen var, blitt konvertert tilsvarende. Nå kommer jeg til å ende opp med kompatible hjulsett på CX og landevei. Jeg tok ett valg om DT Swiss 240 som "enhetsnav" på mine sykler når det hjulsettet ble bygd, og jeg følger det opp nå. Da får jeg bremseskiver på eksakt samme sted, så da kan hjulsett swappes rundt uten å måtte flytte calipere. Det første hjulbygget gikk veldig bra, og de hjula har fungert utrolig godt i ett år, med masse trillesti-deng, så jeg ser ingen grunn til ikke å gjøre det igjen denne gangen. Det er tross alt en fin "sitte-foran-tv'en, drikke rødvin og snurre litt på eiker"-operasjon. Det er en terskel mtp. verktøyinnkjøp. Men den investeringen har jeg allerede gjort, så da ser jeg ingen grunn til ikke også å bygge de nye. Så begynner jeg å få "noe" avkastning på verktøyet jeg kjøpte, tross alt. Ellers ikke så mye nytt i byggetråden. Montert på hendler/calipere, bare for å se at bremserørene er sikkert 50cm for lange. Så der kom den første vektoverraskelsen i positiv retning. Sparer nok noen titalls gram med rør og hydraulikk om jeg skal gjette. Apropo vekt, det har blitt nerda litt rundt emnet. Har ett spreadsheet jeg har prøvd å kalkulere dette bygget i siden før jeg kjøpte ramma. Blir stadig oppdatert med kontrollveide verdier etterhvert som delene kommer, og tar høyde for alt jeg har klart å komme på (med unntak av fett, etc). Det ser nå slik ut. Har sladda en del ting, da det gjelder komponenter som ikke er mottatt (eller tatt stilling til), og derfor ikke omtalt enda. En byggetråd er vel ikke noe gøy om hele planen røpes i detalj før bildene kan vises(?) Det man kan dra ut er det som står nede til høyre. Det er estimert "bruksvekt". Dvs med pdaler, to flaskeholdere og computer. Mange av vektene er jo per nå basert på produsent-verdier (de er nesten alltid litt for lave), så det man vel kan lese ut av dette nå er at bruksvekten antas å bli ett sted "rundt" (sannsynligvis i mellom) 7335g og 7522g. Om jeg treffer det vil jo fremtiden vise, men om jeg gjør det, så synes jeg ikke det er for shabby, mtp skivebremser, 12-gir og "ganske" dype hjul. De "grønne verdiene" i spreadsheet'en har jeg kontrollveid. De gule er kontrollveid av uavhengige kilder (eksempelvis r2-bike), mens de røde er tall fra produsent, som jeg ikke har hatt noe mulighet til å få verifisert på egenhånd enda.  EDIT: Fikk pedaler i posten i dag. Noen som har nerda pedalvekt nok til å si hva jeg har valgt basert på dette bildet? Det som ligger på vekta er to pedaler, 2 cleats samt alt av "festemateriell" for å feste cleats til skoene. 
Redigert av vviz; 14/03/2019 21:53.
|
|
|
14/03/2019 21:32
|
Rene
Besatt
|
Besatt
EDIT: Fikk pedaler i posten i dag. Noen som har nerda pedalvekt nok til å si hva jeg har valgt basert på dette bildet?
Keo blade carbon Ti skal vel ligge rett under 250 inkl alt. Speedplay Nanogram Zero med "gamle" cleats er vel under 220 men med de nye walkable som er superdigg nærmer man seg vel 270. Jeg tipper Keo.
|
|
|
[Re: Rene]
14/03/2019 21:33
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
EDIT: Fikk pedaler i posten i dag. Noen som har nerda pedalvekt nok til å si hva jeg har valgt basert på dette bildet?
Keo blade carbon Ti skal vel ligge rett under 250 inkl alt. [...] Det får man si. En kjøpmann som kan sine produkter. To tomler opp for sjappa til Rene, selv om jeg aldri har sett den   EDIT: Og nok ett hardt slag i magen for enkelte vil jeg tro. Franske pedaler? che cazzo? EDIT2: Look Keo Carbon Ti. Første produktet jeg har veid i dette bygget, som faktisk veide 1g mindre enn oppgitt vekt fra produsent. #marginalgains EDIT3: Rene: Jeg vurderte Speedplay. Hvis man er opptatt av sånn "sykkelvekt", så er de ett ganske opplagt valg, da selve pedalen er i sin egen vektklasse. Hvis man er mer opptatt av "totalvekten" på ting (som tross alt er det som teller i praksis), så kommer de ganske likt ut som Keo, da Speedplay-cleats er ganske tunge. Da valget til slutt ble litt "hipp som happ", valgte jeg Keo, da det er plattformen jeg er vant til å bruke. EDIT4: Den speedplay-varianten jeg vurderte var ikke nanogram. Dette bygget blir dyrt, men det finnes tross alt en grense 
Redigert av vviz; 14/03/2019 21:56.
|
|
|
15/03/2019 22:53
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Kuttet hydraulikkwire, og ført de gjennom ramma. De opprinnelige wirelengdene var i lengste laget. Før jeg kan fjerne noe som helst, må kvinnen en tur på vektkontroll. Hensikten er før/etter-vekt. Har kontroll på hva høyre/venstre hendel/kaliper/bremserør veier fra før de ble montert, men det er umulig å få veid de komponentene på nytt etter de er montert. Så går for den noe grovere før/etter-vekt av hele rammesettet for å finne ut hvor mye vekt denne operasjonen sparer totalt. Ellers kan man delvis se vekk fra totalvekta. Det står en "dummy" stem/styre kombinasjon i aluminium fra hhv BBB/Canyon på ramma nå, for å få holdt hendlene på plass. Disse komponentene blir ikke en del av det ferdige bygget. Førvekt: 3765g Som man ser er SRAM rause med lengden på bremseslangene. Blir nødt til å koble de fra hendlene, tre de gjennom ramma, kutte de til ca riktig lengde, og montere de til hendlene igjen. Lagde denne anordningen i ett forsøk på å fjerne slangen fra å "slå" og lage lyd. Tipset fikk jeg fra en annen tråd. Denne biten veier mindre enn 1g, og den er da "genuine De Rosa". Var en del av paddingen til rammesettet i orginalembalasjen. Det gjør litt godt i sjela faktisk, at jeg slapp å dytte inn noe skum fra Biltema.
Da ser ramme litt ryddigere ut, og er klargjort for de neste stegene av byggingen. Men noe særlig lenger kommer jeg ikke før jeg får nye deler. Men hva synes folk om dette egentlig? Var ikke dette utrolig kjedelig? Kommer bremseslanger i assortert utvalg farger? Jeg er isåfall på utkikk etter bremseslanger i oransje. Eller blir det tacky? Synes ihvertfall sort ble litt "hverken eller". Ettervekt: 3720g. 45 etterlengtede gram spart der ja. Dette er ikke helt eksakt. Det har rent ut noen dråper hydraulikkolje som må erstattes. Men samtidig er bremseslangene med hensikt fortsatt litt for lange, da stem/styre vil bli byttet, og jeg må ha litt å gå på frem til korrekte komponenter er montert, og korrekt stemlengde etablert. Er forresten boltdybden på flatmount-fester standardisert? Disse boltene fulgte med gruppesettet. Det fulgte ingen bremsebolter med rammesettet. Det får meg jo til å tro at dybden er standardisert, og at disse boltene passer. Men når jeg forsøker å skru inn disse, møter jeg såpass motstand etter ganske kort tid, til at jeg ikke tør øke momentet før jeg har funnt ut av dette. På det første bildet er festebolten skrudd så langt inn som jeg egentlig tør, fordi motstanden blir så stor. Holder en tilsvarende bolt ved siden, for å vise ca hvor langt inn i gaffelen denne nå stikker. På dette bildet holder jeg en bolt sidenav gaffelen for å vise hvor langt inn i gaffelbenet den bolten faktisk vil gå, dersom den skrus helt inn.  Jeg blir veldig usikker. Det ene virker for grundt, det andre synes jeg virker veldig dypt. Noen som vet noe rundt dette? EDIT: Fant denne i en SRAM manual. Ser ut som det skal være 5-7mm gjengekontakt. De boltene som fulgte med er vesentlig lenger. Må få kjøpt noen bolter som passer rammen (nå lukter det Biltema lang vei), og ender sannsynligvis med ytterligere #ToGramSpart. 
Redigert av vviz; 16/03/2019 00:18.
|
|
|
16/03/2019 18:04
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Unngå tacky. Stay stealthy. Dine bremseslanger skal være sorte.
Har lest at Campa selger kaliperbolter i diverse lengder svindyrt (selvfølgelig). Sjekk forresten at boltene du finner er ordentlige (også over tid) og ikke noe myk drit som korroderer før du får sagt gammel FIAT. De skal tross alt holde bremsene på riktig sted slik at du unngår injury or death eller det som verre er.
|
|
|
16/03/2019 18:28
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Unngå tacky. Stay stealthy. Dine bremseslanger skal være sorte.
Takk for det, da lar vi de være slik. Har lest at Campa selger kaliperbolter i diverse lengder svindyrt (selvfølgelig). Sjekk forresten at boltene du finner er ordentlige (også over tid) og ikke noe myk drit som korroderer før du får sagt gammel FIAT. De skal tross alt holde bremsene på riktig sted slik at du unngår injury or death eller det som verre er.
Ja, ser bolter kan kjøpes i ulike lengder rundt omkring på sykkelsjappene. Selvsagt skal boltene være ordentlige. Men jeg skal samtidig innrømme at jeg faktisk har mer tiltro til en stål/aluminium-bolt fra biltema/Jernia enn jeg har til en stål/aluminium-bolt fra en sykkelspesifikk produsent. EDIT: Å spare vekt der jeg kan synes jeg er viktig. Men å spare 2g på boltene som skal feste bremsekaliperne mine synes jeg ikke er verdt risikoen. Biltema sine bolter brukes tross alt av meg selv (og tusenvis av andre) til å feste ting med som skal tåle vesentlig mer krefter enn sykkelcaliperen min, og hvor katastrofen ved en feil, kan ramme langt fler enn kun meg. I tillegg selger Biltema sannsynligvis ca 100.000 slike bolter hver dag, over hele norden. Om det er produksjonsfeil på en slik, så oppdages det sannsynligvis raskt. Jeg har ikke samme tiltro til sykkelprodusenter som selger lave antall, og alltid ønsker å produsere med lavest mulig vekt,.
Redigert av vviz; 16/03/2019 18:33.
|
|
|
16/03/2019 18:52
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Alltid hyggelig å være helt på linje.
Ang. tacky og relatert: Jeg har aldri fikset Celeste tape på Bianchirammer som nesten ikke har Celeste, og jeg tror ikke jeg hadde lagt helorange tape på din heller.
|
|
|
16/03/2019 19:00
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hjulsett - navHjulsettet som helhet får vente, da jeg fortsatt venter på viktige deler (felger). Men til min store overraskelse fikk jeg hentemelding fra posten i dag. Jeg som trodde posten hadde sluttet med postdistribusjon på lørdager(?!). En etterlengtet pakke fra Hollandbikeshop. Så nå har jeg nav og eiker, mangler kun felger. I tillegg skal jeg gjøre en del endringer på baknavet. Man kan nerde nav mer enn lenge nok til at det rettferdiggjør sin egen post. En del av denne nerdingen er tidligere forklart. Eksempelvis at DT Swiss 240 er etablert som enhetsnav her i huset. DT Swiss er veldig modulært. Meget enkelt å konvertere mellom akselstandarder, veldig enkelt å ta service på, og det er veldig enkelt for meg å kun ha ett nav å forholde meg til på alle hjulsett. En ekstra bonus er at det meget billigere Swiss 350 navet er egnet for vintersykling på grunn av pris. Det er likt på innsiden, så selve service-prosedyren er lik. Jeg har eksempelvis ett vinterhjulsett med Swiss-370-nav (tror det også er helt likt 350-navet). Swiss-240 er ikke ett billig nav, men det er heller ikke blant de aller dyreste. Det finnes sikkert lettere nav, det finnes sikkert billigere nav, men Swiss-240 virket for meg å være ett sinnsykt bra “allround”-nav når jeg tok valget om å standardisere på de. Men det første som slår meg denne gang er mangelen på ett øye for detaljer fra DT Swiss. Klistremerkene er snudd motsatt vei(?!) Was zum Teufel? Er det slik på alle Swiss-240 nav? Det kan godt hende, jeg har isåfall ikke lagt merke til det før. Men jeg synes ikke noe om det. I tillegg var rødfargen på disse klistremerkene “slightly off” når man sammenlignet de med hverandre. Mer i virkeligheten enn mobilkameraet mitt klarte å fange opp. I tillegg passer ikke denne rødfargen med sykkelen forøvrig. Den krasjer faktisk mot de oransje detaljene. Klistremerkene må bort. #EttGramSpart. Enkel service er veldig viktig for meg. For de som ikke er kjent med navnet, skal jeg dokumentere prosessen med bilder. Her er ett DT Swiss 240 nav, slik man mottar det fra butikk. Man ser jo lett hvordan det er bygget opp innvendig. En nav-kropp med ett lager på hver side (blå), og en endekopp helt ytterst på hver side (gul). På "drive-side" har man i tillegg en ratchet-mekanisme (grønn) som sitter inne i bosset, som blir presset på plass av to fjærer (brune). Hvis man ønsker å konvertere til en annen akselstandard, så bytter man bare endekoppene, slik: Ønsker man å bytte ratchet, så gjør man slik. Dette er veldig enkelt og greit altså. Det jeg trenger å gjøre med mitt nav, er å konvertere det fra Shimano-11 til SRAM XDR, for å kjøre 12-delt kassett. I tillegg har jeg kostet på meg å oppgradere ratchet-systemet i bosset til ett system med 54 tenner, fremfor 18 tenner som følger med navet når man kjøper de. Forskjellen er (for min del) mest på grunn av lyden, om det er lov å være ærlig  Dette med inngrepspunkter osv er sikkert kjempeviktig for mange (spesielt på MTB), men det er ikke noe som har plaget meg nevneverdig tidligere. Å få litt kulere lyd, det er derimot verdt å betale for. Så enkel skal jeg innrømme at jeg er.  "Mack 'Good Girls'" ble valgt som tørstedrikke til denne jobben. Passet utmerket. Totalvekt på baknavet er 204g. Ikke så galt. Blant annet er det spart 10g på å bytte fra Shimano til XDR-boss. Jeg har valgt å standardisere på Centerlock, da det gjør livet mitt litt enklere. Mistenker dog at jeg taper noen gram på den designen kontra 6-bolt. Men det får være. Dette bygget tar sikte på å få vekta presset så lavt som mulig, men det skal også være funksjonelt. Enkelte steder må jeg la hensyn til enkelhet (og av og til økonomi) få lov å vinne. Det finnes eksempelvis sikkert ett titalls nav som er langt lettere og/eller rimeligere enn DT Swiss 240 også. Men jeg vil ha ett lav som har enkel service, lange intervaller mellom service, som ikke knuser bankkonto fullstendig, og som enkelt konverteres i fremtiden, eksempelvis om 2år, når sykkelindustrien finner ut at 12mm bare er “so last year” og endrer akslingene til 12.7mm, da det selvsagt ville gjort amerikanerenes liv mye enklere (½”). 213g med skivemutter, men fortsatt stort rom for forbedring. 
Redigert av vviz; 16/03/2019 19:12.
|
|
|
16/03/2019 19:03
|
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Alltid hyggelig å være helt på linje.
Ang. tacky og relatert: Jeg har aldri fikset Celeste tape på Bianchirammer som nesten ikke har Celeste, og jeg tror ikke jeg hadde lagt helorange tape på din heller. Tape'n er allerede kjøpt inn, jeg tror den blir fin. Den er ikke helorange. Over til ett mer "generelt" problem med min orange. Det er ikke en "standard" orange akkurat. Den heller veldig langt mot rødt. Produkter man kjøper som bare er "orange" har ofte mindre rødskjær i seg. Og slikt er veldig vanskelig å sammenligne før man mottar produktet og får sett de under samme lysforhold.
Redigert av vviz; 16/03/2019 19:04.
|
|
|
16/03/2019 19:06
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En gang for lenge siden leverte FFWD hvite 240S-dekaler til meg. En annen sak jeg har sett i de senere år er at enkelte produsenter begår den helligbrøde det er å la forhjulsnavet være lesbart forfra og ikke bakfra slik det være. Haram!
|
|
|
|
|