Ett av argumentene for skivebremser er bedre modulasjon. Med bedre modulasjon vil du i teorien tørre å ligge nærmere friksjonsgrensen for framhjulet ditt.
Re: Har din neste landeveissykkel skivebremser?
[Re: kolli]
#254083612/03/201920:59
Er vel kanskje det neste naturlige steget på elsykler? Og likeså som en elmotor, bør det ikke være lovlig i konkurranse. Tror neppe noen vil ha det på en konkurransesykkel uansett, da jeg gjetter vekten av ABS blir ganske høy i sykkelsammenheng
Ett av argumentene for skivebremser er bedre modulasjon. Med bedre modulasjon vil du i teorien tørre å ligge nærmere friksjonsgrensen for framhjulet ditt.
Blokkeringsfrie sykkelbremser har vært forsøkt lurt på forbrukere tidligere. Det var noen sykkelverksteder i hovedstaden som talte slikes sak for noen år siden. Da de hevdet at vanlige bremser, V-bremser og tilsvarende på standardsykler var for kraftige. https://www.dinside.no/fritid/denne-kan-redde-liv/61267585
Sitat: Din Side
Sykkelmekaniker Olav Berve hos Felgen sykkelverksted har reparert, skrudd og bygd om sykler i over 25 år, og har én misjon her i livet: Å få bremsemodulator som standard på sykler med V-bremser,
Kommer til å bli et blodbad med alle disse skivebremsene og låste forhjul.
Hele poenget med skivebremser er jo å ikke låse hjulene.
Vet at du vet, men nevner det likevel siden problemstillingen med låste hjul fortsatt hyppig kommer opp, som den seiglivede misforståelse det er - så seiglivet at Bikeradar måtte ta den med i sin uhøytidelige liste:
Får man panikk er det lett å låse bremser enten man har klosser eller skiver. Det fikk vi merke i Askerrunden i fjor hvor en smarting midt i feltet klemte hendlene helt inn under "trekkspill kjøring". Det gikk hardt utover han selv (som stupte over styret), han stakkar'n som lå rett bak (og knakk ramma) og et par andre.,
Som med alt annet bør man regne med litt innkjøring før man venner seg til nye greier enten det gjelder første gang med carbon-bremsing i regnvær eller ny sykkel med skiver :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
For øvrig, hvem her har ikke veltet etter å ha ikke fått ut skoklips ut av pedalene? (Nekter å tro at det var bare jeg som fersk landeveissyklist som gjorde den dansen)
(Nå er jeg kommet dit at jeg unngår turritt da jeg ikke stoler på ferskingene)
Ja, min kommentar var mer ironisering over Olav som jeg synes mer eller mindre skaper seg et problem.
Skivebrems fjerner ikke problemet med låsing av hjul under stress (når man bremser så hardt man kan uten å tenke over det), men helt enig i at det er enklere å unngå i andre situasjoner (uten at jeg noen gang har havnet i en farlig situasjon grunnet ufrivillig låsing av hjul med felgbrems).
For øvrig, hvem her har ikke veltet etter å ha ikke fått ut skoklips ut av pedalene? (Nekter å tro at det var bare jeg som fersk landeveissyklist som gjorde den dansen)
Har fortsatt arr etter et tryn ned en liten skråning da jeg var i begynnelsen av tenårene. Brukte tåklips og reimer.
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
[Re: neonstz]
#254098913/03/201917:35
Har fortsatt arr etter et tryn ned en liten skråning da jeg var i begynnelsen av tenårene. Brukte tåklips og reimer.
Der har de jo ikke noe valg siden nye P5 kommer kun med skiver. Selv om den har 17g mindre drag enn den forrige kan jeg ikke forstå annet en at en perfekt integret felgbrems ville gitt ytterligere redusert drag. Så da har de ikke lagd den så optimalt som de kunne ha gjort med felgbrems. merkelig siden man knapt rører bremsen på tempo og hvert sekund teller. Men ser fortsatt Dumolin velger R5 med felgbrems.
Hva slags tall som kommer ut av produsentenes egen vindtunnel-testing ville jeg tatt med 8 kopper salt. Det er jo ikke som det er ett realistisk alternativ for de å skrive at sykkelen er totalt sett, litt treigere enn den forrige, selv i ett eksempel hvor det faktisk viste seg at den var det. Så da er det bare å skrive den historien man selv ønsker, for det er knapt noen som har mulighet til å etterprøve dette uansett.
Veldig få har tilgang på en vindtunnel, og/eller midlene til å operere en slik tunnel med det formål å finne ut om Cervelo faktisk lyver eller ei. Og om noen faktisk skulle gjort det, og tallene kommer ut helt annerledes, så er det også bare å forvente, så lenge den opprinnelige testen ikke tilkjennegir nok test-parametre til at det vil være mulig å gjenskape den eksakt.
Blir spennende å se hvordan det der utvikler seg. Vet ikke om sykkellag er like avanserte som de f.eks er i alpin hvor høyhastighetskamera kan vise hvordan beslutninger man tar i en sving påvirker den neste osv.
Vil sykkellag kunne se hvor raskt man kjører svinger i forhold til sine konkurrenter? Ser man i et felt at de med skiver i snitt tar tid så kan man fint kvantifisere den slags.
Blir spennende å se. Spesielt i de større rittene. Jeg tror ikke det er umulig at man vil se på de litt lengre tempoetappene at skiver vil få problemer. Slik sett perfekt at Dumoulin sykler med skiver. Hvis han plutselig ikke er konkurransedyktig over de lengre tempoene så..... og hvis han bare vinner de alle med 30-40s vil indikasjonene selvsagt være det motsatte.
1. Sykkelbransjen går over til skivebrems-racere: De som må ha det nyeste kjøper ny sykkel. De som er opptatt av å være raske beholder felgbrems-racer.
2. Sykkelbransjen lager raskere felgbrems-racere: De som må ha det nyeste kjøper ny sykkel. De som er opptatt av å være raske kjøper ny sykkel.
Spikeren på huet. Men i det de går tilbake til felgbrems, mener de 12mmTA er overkill, men at 5mmQR er for spinkelt for de nå "kraftigere" felgbremsene. Så de endrer til 8.77mmQR.
1. Sykkelbransjen går over til skivebrems-racere: De som må ha det nyeste kjøper ny sykkel. De som er opptatt av å være raske beholder felgbrems-racer.
Er det i så fall i masterritt vi får se resultatene av dette. Sauene som har oppgradert til bremser som virker blir frakjørt av reaksjonære romantikere med slitte felgsider. Det blir gøy å se om resultatlistene blir stokket om i forhold til tidligere.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
[Re: kolli]
#254389228/03/201912:39
Jeg må si at etter å ha syklet med en venninne som har skaffet seg en peeent brukt felgbremssykkel så var det ikke noe klaging på bremsene fra hennes side. Jeg hadde heller ikke noe problem med å bremse smooth selv om jeg manglet skive på bakbremsen.