Hvilken hund er best å he med på stisykling?
|
Re: Hvilken hund er best å he med på stisykling?
[Re: wasabi]
27/02/2019 17:00
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Og til trådstarter og knutspeed:
Søk litt på forumet. Hund til stisykling (traildog) har vært oppe jevnlig (med ditto debatt) og det ville forundre meg mye om ingen av de som da har spurt om råd ikke har skaffet seg en hund. Og det skader ikke å slenge i vei en PM og spørre om hvilke erfaringer de har gjort seg.
Edit: Skrivefeil..
Redigert av Kakachka; 27/02/2019 17:01.
|
|
|
27/02/2019 17:35
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det må da være innafor å snakke om samme tema flere ganger?
|
|
|
[Re: Alpers]
27/02/2019 20:09
|
ket16
Ringrev
|
Ringrev
Det må da være innafor å snakke om samme tema flere ganger? Hvis ikke tror jeg det hadde blitt et stusslig forum etterhvert.
Ketil
|
|
|
[Re: Alpers]
27/02/2019 20:42
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Det må da være innafor å snakke om samme tema flere ganger? Absolutt. Og det er kurant å gjøre folk oppmerksomme på at det finnes flere tråder med informasjon om samme emne.
|
|
|
02/03/2019 11:52
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Var i samme båt for et par år siden og etter mye frem og tilbake endte jeg opp med en Pinscher, type mellom. Har fra før erfaring med Border Collie, Golden Retriever og en Collie/Elghund blanding.
Ville ha en liten/mellomstor hund med av/på knapp, familievennlig, allergivennlig, muligheter for trening type spor/agility osv men først og fremst en treningskompis.
Pinscheren falt innenfor alle disse kravene men jeg var i utgangspunktet litt skeptisk da jeg ikke kjente til rasen fra før og kun lest meg opp på nett. Typisk for rasen er et sterkt vaktinnstinkt og at den er veldig smart og sta, noe som kan gjøre dressering vanskelig da den fort kjeder seg og heller vil gjøre andre ting. Men samtidig skulle den passe for aktive mennesker og gjerne vil inkluderes i familiens aktiviteter.
Vi ble solgt da vi var på besøk hos oppdretter som hadde 3 voksne hunder og 5 valper. Mer tillittsfulle hunder hadde vi aldri opplevd og vi ble overøst av uttallige våte tunger.
Nå snart 3 år senere har jeg funnet den ultimate treningskompisen. Vi bor i et område uten utvidet båndtvang så hun går mye løs. Men vaktinnstinket hun har ovenfor familien gjør at hun aldri er lengre unna enn at hun ser meg. Da føler hun at hun har kontroll. På sykkelturer, de lengse opp mot 6 timer i fjellene i nord norge, med reinsdyr og sau ligger hun klistra på bakhjulet. Jeg har henne alltid i langtine på slike turer, i tilfelle utfall men det har aldri skjedd. Hun er uinteressert i andre mennesker og hunder men for sikkerhetsskyld tar jeg henne alltid fast når vi passerer folk og dyr, mest for at de vi møter skal føle seg trygge.
Det skal sies at jeg har brukt mye tid på å dressere og sosialisere henne fra hun var valp for å få henne slik. Har vært på flere valpekurs, utstillingstrening, hatt henne med på skytebane og Oslo S i rushtiden for å gjøre henne trygg på lyder, folk, bråk og ståk. Dette har ført til at jeg idag har en hund som kan gå tur midnatt på nyttårsaften med logrende hale og som ikke bryr seg en døyt over andre mennesker og hunder når vi går tur i boligfeltet.
Hun har et jaktinnstinkt men det er først og fremst i forhold til smågnagere og fugler. Men hun skjøner når hun er på sykkeltur og at hun da har ett fokus og det er å følge meg. På roligere gåturer er fokuset litt annerledes og da kan hun gjerne sjekke terrenget litt ekstra. Men hun stopper opp når hun får beskjed.
Hjemme er hun en real kosebamse. Vil helst ha så mye kroppskontakt som mulig og favorittplassen er på sofaen, under teppet sammen med mor eller far. Men dette er fordi hun får lov til det. Kjenner mange Pinscher eiere som er betydelig strengere i forhold til dette og da ligger de i ro på plassen sin til de får beskjed om noe annet.
Jeg vil uten tvil anbefale Pinscher som trenings og familie hund.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
[Re: erijon]
02/03/2019 18:07
|
kennyo
Entusiast
|
Entusiast
Driver ikke med stisykling, men har jaktlabb i dag. Støtter tidligere poster om denne, men vær obs på røyting. Den røyter to ganger i året, og hver gang varer ca 6 mnd...  Vår neste blir sannsynligvis DSG som også er omtalt tidligere her. Begge vil jeg tro er meget gode valg til å sykle med. Men en del av meg sier at du bør skaffe deg Trek-sykkel hvis du ikke har, og deretter en trekkhund. Bare for ordspillets del et det vel verdt det? 
|
|
|
02/03/2019 21:33
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mitt svar blir ingen hund, null hund er den beste hunden å ha med på stisykling. Skybert.
Med mindre den er liten, lydig, ikke driter på stien, ikke blir en sinke for deg og kompisene dine og du kan ha den i bånd når det er båndtvang. Helst ellers også.
Ikke fordi jeg misliker hunder, jeg synes bare det bør finnes motvekter for de som skal vurdere en hund for å ha med seg på sti. Tenk nøye gjennom det i det minste.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Ripen]
05/03/2019 08:20
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Dachs, såklart. Denne hunden bestemmer da farten.
|
|
|
05/03/2019 16:16
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Om Pinscher er interessant så ta gjerne kontakt på pm. Oppdretteren min kontaktet meg idag og spurte om jeg kjenner noen som kunne tenke seg å ta imot en omplasseringshund som mistet eieren sin brått forrige uke. 1 år gammel hann.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
[Re: Ripen]
05/03/2019 18:23
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Med mindre den er liten, lydig, ikke driter på stien, ikke blir en sinke for deg og kompisene dine og du kan ha den i bånd når det er båndtvang. Helst ellers også
Sykler ofte med store, ulydige sinker som pisser på/ved stien. Ser de en stein eller stokk, skal de bort og leke seg, det kan ta evigheter. De kan forsvinne av stien, tilsynelatende uten grunn, og komme tilbake i 200 mens de hopper og spretter og vil ha oss andre inn på samme sted. I det ene sekundet setter de avgårde i en vill fart, i det neste setter de seg ned og nekter å flytte på seg. Hojer og bråker gjør de også, særlig når de møter andre av samme rase. Vel hjemme må de spyles, da de har en eller annen greie med gjørmehull. Kommer det en tispe blir det kaos, uavhengig av løpetid!  but I see your point. Lett å glemme at ikke alle andre syntes alle hunder er søte og morsomme. Litt som jeg syntes hester er dritskumle.
|
|
|
08/03/2019 11:15
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for mange velmenende innlegg. Har vurdert så og si alle rasene. Ser kult ut med DSG, akkurat der videosnuttene viser jeg er på jakt etter. Men, den blir litt for liten/ spinkel liksom. Var tett på en Breton, men nå ligger det an til en jakt cocker. Lett lært, nokså sprek, medium/ small størrelse, slipper kjøpe større bil, og et uttrykk som jeg tror de færreste blir skremt av, om vi skulle møte noen på stien.
|
|
|
08/03/2019 11:23
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
og et uttrykk som jeg tror de færreste blir skremt av, om vi skulle møte noen på stien. Velmenende, men de som har hundeskrekk har gjerne skrekk for hunder - uansett størrelse og uttrykk. Jaktcocker er fin, men vær litt kritisk til linjene til din bruk, vil tro "working" linjer passer deg bedre enn noen som faktisk er avlet på jaktlinjer. Jeg har hatt jaktspringer avlet på jakt, og av alle hunder jeg har hatt er det den eneste som hadde større jaktlyst en kjønnsdrift!
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
08/03/2019 11:41
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jaktcocker er fin, men vær litt kritisk til linjene til din bruk, vil tro "working" linjer passer deg bedre enn noen som faktisk er avlet på jaktlinjer. Men, er ikke det det samme da?
|
|
|
08/03/2019 12:19
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Det omtales vel om hverandre i hvert fall, at working brukes til jakt - men det kan være lurt å se på linjene her og dette bør oppdretter være tydelig på, hvilke egenskaper som står i fokus hos vedkommende. Men at jaktlysten varierer innad i working er det ingen tvil om, det være seg cocker, springer eller jaktlabb for den sakens skyld. Og ikke minst, gener er ingen garanti i seg selv for noe som helst når det kommer til avl.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them Ernest Hemingway
|
|
|
08/03/2019 13:27
|
X29
Medlem
|
Medlem
Har en breton som jeg sykler med. Vi har flere tusen km sammen i skog og mark, og det fungerer ganske så bra. I transportetappene til/fra skog (og under båndtvangen) har jeg den i strikkbånd festet rett under stem midt på sykkelen.
Oppførselen er ganske lik som @erijon skriver over her om sin Pinscher. Når vi sykler, er fokus å følge meg. På litt roligere turer, eller partier hvor jeg ikke klarer å sykle så fort, går den over til å søke i terrenget, men er aldri lengre borte enn at jeg kan plystre på den, så er den på plass i løpet av kort tid. Den er også smart nok til å skjønne at den skal løpe på riktig side av brøytepinner/lyktestolper slik at båndet ikke henger seg opp. Nå er vår hund 8-9 år, så de helt lange turene blir det ikke lengre, men 20-30 km går greit.
Fordeler: Veldig lærevillig, fin størrelse, lettstelt pels, god familiehund. Ulemper: Noe sterkt jaktinstinkt.
|
|
|
08/03/2019 14:01
|
AfLatTire
Entusiast
|
Entusiast
Er så mye flått nå, at det å ta med hunden i skogen er ikke så lurt, om du ikke gir den gift da, slik at flåtten dør.
|
|
|
17/03/2019 12:20
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Jeg begynner stitrening med vår mellompuddel nå til våren, da vil den være snart 1,5 år. Jeg er skikkelig optimist på hans vegne, har øvet ham en del på løpetur i skauen først, så langrenn i vinter. Veldig positivt overrasket over kondisen og farta, og med tanke på stisykling har jeg holdt ham bak meg på stier på løpetur. Det har han skjønt veldig raskt. Jeg tror det vil funke klart best om han følger bak fremfor å virre rundt foran og på sidene.
Jeg var ambivalent til hele bikkjeprosjektet, ikke har jeg egentlig syntes at pudler er spesielt fine heller, men er alt i alt veldig positivt overrasket. Allergifri, røytefri, lettlært og tillitsfull og mye sprekere på tur enn jeg trodde. Jeg har prøvd å gå fra ham på skarpt skøyteføre over halvannen time, men greide det ikke. Da tror jeg han holder fint på sti også, det går langtfra like fort. Tror derfor mellompuddelen vil vise seg som en fin turkamerat sommer og vinter framover.
sv
|
|
|
18/03/2019 08:01
|
RobG
(Formerly Fux)
|
(Formerly Fux)
Jeg er veldig fornøyd med min lab. Finnes ikke jaktinstinkt i han, og er ikke kastrert en gang. Svært lettlært, kommer når jeg roper på han og Jeg holder han i sele når vi treffer på folk. Vi treffer ikke på folk så ofter der jeg sykler dog. youtube
#Pedalenkrs
|
|
|
19/03/2019 18:39
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
|
|
|
03/04/2019 12:17
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ville aldri valgt jakthund til det formålet. Velg heller en koselig mellomstor familiehund. En rase med instinktivt lynne hvor den er opptatt av å være sammen med flokken, og gjerne gjete denne. Jeg selv har god erfaring med fårehunder. Det har ikke vårt noe problem med sau. De bryr seg ikke mye, og er mer opptatt av oss som sykler.
|
|
|
26/08/2021 10:35
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Plukker opp denne igjen. Vi har hatt Dachs i 14 år og vår Springer Spaniel ble avlivet etter 12 år i går, nok en gang en trist opplevelse selv om beslutningen var helt riktig. Jeg tenker jeg er ferdig med hund men gjetter på at jeg blir i mindretall og trenger litt hjelp til evt valg om presset blir for stort fra fruen og femtenåringen (og 19 åringen som har reist for å studere). Stisykling i Nesoddmarka hvor det tidvis er en del folk ser jeg ikke som veldig aktuelt, kanskje alene, når jeg har lykt og det er svært få andre i skogen. Men på fjellet med fatbike, stisykkel eller ski hadde vært fint.
Dachsen var helt fantastisk på alle måter men fikk skylapper når den fikk los. Jeg vil egentlig ha gemyttet til en Springer Spaniel uten hengetryne/ører/øyne, mindre styr med pels, færre rasetypiske problemer og som ikke er så stor at den rekker opp på kjøkkenbenken. Jentene har snakket om Cocker Spaniel en stund, jeg er veldig skeptisk. De har også snakket om Dachs men jeg tror de har glemt alle gangene den stakk av og husker bedre de siste årene hvor jaktlysten dabbet av. Springer Spaniel har mye av det samme som Engelsk, er bittelitt mindre, uten hengetryne/ører/øyne, men jeg vil lengre ned i størrelse.
Dansk Svensk Gårdshund tispe virker som et kalas alternativ men jentene har tidligere sagt at de vi har møtt ikke er hyggelige å klappe (fordi de ikke har så glatt pels) og de synes ikke at de er så søte.
Innspill til en liten hund uten mye jaktinstinkt, ikke stikker av (vel, alt er relativt), som ikke bjeffer på alle, uten mye rasetypiske problemer og som tåler å bli brukt.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
26/08/2021 10:57
|
Saxen
Fersking
|
Fersking
Hadde engelsk cocker spaniel inntil for to år siden, den kan du glatt avskrive hvis du ikke er glad i pelsstell. Elsker rasen, men om det blir hund igjen her så utgår nok cocker ene og alene på grunn av pelsstell. De kan også ha en del jaktinstinkt, onkelen min brukte faktisk sin engelske cocker til rypejakt. Skal sies at den var sofahund resten av året og ofte returnerte fra jakt i ryggsekken, da staminaen var så som så 
|
|
|
[Re: EmilZipp]
26/08/2021 11:14
|
gare
More than words
|
More than words
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
26/08/2021 11:48
|
Fjeldheim
Førstemester
|
Førstemester
Nå er det vel båndtvang store deler av stisesongen så tenker du på en hund som er fin å ha i bånd på sti?
|
|
|
26/08/2021 11:50
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Du har ikke vurdert jaktavlet Springer Spaniel da? En del av problemene du nevner er mindre med de, men jeg er litt usikker på hvor lette de er å få tak nå.
Har hatt en - savner henne sterkt enda, og det er 5 år siden hun gikk bort. Fantastisk gemytt, sunn, leken til siste slutt - og en fantastisk avknapp når hun var inne. Hadde vært den perfekte hunden-under-pulten på hjemmekontor.
Jaktgemyttet var bra, men samtidig ble det lett justert med god og riktig dressur og en passe dose passivitetstrening.
Redigert av eOpseth; 26/08/2021 11:50.
|
|
|
[Re: Fjeldheim]
26/08/2021 12:07
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå er det vel båndtvang store deler av stisesongen så tenker du på en hund som er fin å ha i bånd på sti? Om den var et dårlig skjult stikk til meg (du lurer ikke på om folk sykler sti med hund i bånd, gjør du vel) så sykler jeg stort sett landevei / grus i perioden det er generell båndtvang (april/august) og mer sti høst og vinter. Jeg har kun syklet litt høst og vinter på fjellet med Springer Spaniel'en. Og som jeg skrev, det er ikke veldig aktuelt i Nesoddmarka men på fjellet, typisk sensommer, høst og vinter. Denne tråden hadde noen gode poenger med valg av hund og derfor gjenbrukte jeg den.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: Fjeldheim]
26/08/2021 12:08
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Nå er det vel båndtvang store deler av stisesongen så tenker du på en hund som er fin å ha i bånd på sti? Fant ut at den romantiske tanken om traildog som man ser på enkelte filmer aldri ville fungert for oss i praksis. Så gav etter for samboers ønske om Husky som omgjengelig familiehund og turhund. Prøvde å få han til å løpe løs bak sykkelen som valp, men det gikk ikke lange tiden før han skulle stikke etter alt mulig annet. Enten er skogen full av rådyr, elg og pip-piper, eller så er det beitedyr overalt. Huskyen går veldig bra foran sykkelen med antenne for å holde båndet unna forhjulet, og kan da ta han med på relativt teknisk sti. Men så veldig artig stisykling blir det ikke, siden man blir litt hemmet av å ha en konstant trekkraft fremover og nedover. Det medfører at sykkelturen som regel blir delt i to, først energiuttømming av hund etterfulgt av stisykling på egne premisser. Selvfølgelig hadde vært superartig å få til en hund som kan ligge låst 50 cm bak knastene på bakhjulet selv ved alle mulige distraksjoner, men det er unasett såpass store begrensninger på dette i Norge at det bør være andre kriterier som veier tyngst ved valg av hund.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
26/08/2021 12:11
|
Fjeldheim
Førstemester
|
Førstemester
Nå er det vel båndtvang store deler av stisesongen så tenker du på en hund som er fin å ha i bånd på sti? Om den var et dårlig skjult stikk til meg (du lurer ikke på om folk sykler sti med hund i bånd, gjør du vel) så sykler jeg stort sett landevei / grus i perioden det er generell båndtvang (april/august) og mer sti høst og vinter. Jeg har kun syklet litt høst og vinter på fjellet med Springer Spaniel'en. Og som jeg skrev, det er ikke veldig aktuelt i Nesoddmarka men på fjellet, typisk sensommer, høst og vinter. Denne tråden hadde noen gode poenger med valg av hund og derfor gjenbrukte jeg den. Oi - heisann! såså - Absolutt null stikk. Lurte bare oppriktig. Jeg sykler selv på sti med hund i bånd så er greit med i bikkje som ikke vimser overalt. Men holder seg på stien.
|
|
|
26/08/2021 12:21
|
Bailey
Medlem
|
Medlem
Jeg har en Dobermann tispe på ett snaut år som viser potensiale til å bli en rå stihund.
Hun er aldri mer enn 10-15meter unna, er sky ovenfor fremmede (dette er en vakhund som skal være skeptisk) så hun hilser ikke på fremmede er grei ovenfor andre hunder rå løpskapasitet, utholdenhet og fart selvrensende pels - trenger stort sett ikke å vaskes etter tur lærevillig
men som alle andre fine damer - skikkelig sær
Du kan ikke kjøpe lykke men du kan kjøpe en Dobermann - og da er du langt på vei
|
|
|
26/08/2021 12:53
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Vi har en jakt labrador som funker veldig godt på ski, i joggesko og delvis på sykkel (sannsynligvis på grunn av mangel på spesifikk trening). Kona sykler fatbike med bikkja i bånd og da er den på jobb og reagerer ikke på noe som helst verken vilt, andre hunder eller mennesker
Tipper det er endel som fnyser av labrador delen her, men det er en grunn til at denne avlslinjen kalles formel 1 i våre naboland. Vår er 5år og tispe og veier mellom 20-22 kilo og ligner mer på en liten vorsteh i kroppsbygning enn en labrador.
Naboen har en liten Vorsteh tispe og "labben" løper til tider i ring rundt den og er like utholdende.
Av knappen er umiddelbar når hun krysser dørstokken og hun kan fint ligge hele dagen under trappa og sove. Vår liker ikke å kjøre bil, noe som er ikke er ideelt med 3t til hytta, men det er nok ikke noe som ligger til rasen. Den er og litt pysete i møte med andre hunder så det kan bli litt lyd i starten, men det er og individ og ikke rase.
Pelsstell er enkelt, dvs en runde med hageslangen eller i dusjen når hun har bada i gjørma og børsting i røyte perioden. Litt hår på gulvet må man leve med.
Alt i alt en fantastisk familiehund som i tillegg tåler/krever tur og bruk
Vi har en annen nabo som bruker samme type hund (hannhund) som brannhund i Kripos og en som er redningshund i Norske redningshunder så det er definitivt en rase som tåler bruk.
Har og en sykkelkompis med jakt cocker som er imponerende som "traildog" etter endel spesifikk trening. Den er med på sykkeltrening med 10-15barn uten problemer og ellers på lange turer.
Den er vel omtrent like tung som vår men kortere i beina og med mer krøllete pels, som jeg ser for meg krever litt mer stell.
AG
40+ and still climbing......
|
|
|
|
|