Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 112 av 121 1 2 110 111 112 113 114 120 121

Bilist mot syklist konflikter i media.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2545505 05/04/2019 11:46
T
Terskeltrening Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Veldig trist sak i aftenposten ja. Samtidig, ingen av oss som vet hva som faktisk skjedde. Min erfaring er riktignok at bilister er helt ekstremt dårlige på å bruke blinklys (og bruker de det skjer det først 1 sekund før de svinger). De er også dårlige på å sjekke blindsonen når de svinger.

Konsekvensen er at syklistene må være mer aktsomme og forsiktige.

Men jeg er også veldig oppgitt over alt for mange syklister som virker å ta helt ekstreme sjanser - alt for høy fart og bryter alle regler de kan for å komme frem.

Når det gjelder tilrettelegging i lyskryss: Jeg tror det hadde vært positivt om bilistene fikk stoppmerke 1 billengde fra lyskrysset, mens syklistene kan stoppe rett foran slik som i dag. Det er et enkelt tiltak som krever en hvit strek.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2545672 06/04/2019 07:56
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hele problemet er vel som nesten alltid at man ligger mange år bak utviklingen og heller ikke henter inn kompetanse fra land som ligger forut i utviklingen.
I andre land har man alt funnet ut at sykkelfelt (som har forskjellig status fra land til land; kan være en del av kjørebanen men også sykkelvei) ikke fører til bedre sikkerhet for syklister.
Angående bredden på sykkelfelt i utlandet som er det så vidt jeg vet sjeldent definert en absolutt minimumgrense. Anbefalinger gå fra minst 1,5 meter til anbefalt over 1.75 til 200 meter. I så måte er 1.5 meter i DE-gate ikke bak mål sammenlignet med for eksempel sykkelland Nderland. Det som er bak mål her at det ikke er egnesykkelveier med egen lysregulering som gir syklister fri bane uten kryssende trafikk (gjerne sensorbasert 'forkjørsrett').
Spesielt med tanke på at gata har ÅDT på 15000 eller noe sånt.

Min egen tilnærming er som vanlig. Legge seg ut i kjørebanen der hvor det kan oppstå usikkerhet med tanke svingende trafikk.

Ja, det er sterkt å lese om mennesket bak en ulykke

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: perbl] #2548515 20/04/2019 06:18
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: perbl
.. jeg opplevde senest for noen dager siden at det kun er min egen årvåkenhet som berger meg fra smellen. Har hatt tre sånne episoder bare i vår..

Artikkel i Aftenposten i dag om det store antallet sykkelulykker:
https://www.aftenposten.no/meninger/deba...lig--Lars-Skaug

Debattinnlegget nedenfor, et tilsvar til artikkelen linket til ovenfor, er skrevet av en person som neppe sykler selv, men går hunden sin, når hun ikke er ute og kjører bil: Syklisene har skylda.:

"Av: Gry Kristiansen

Enig i at noe drastisk må gjøres for å få ned ulykkene, vi kan begynne med holdningene til syklistene! Det burde innføres nett-kurs for de som sykler i tette, trafikkerte områder hvor man bl.a annet må lære om blindsonen til store kjøretøy samt gående med hund. Mange syklister er flinke mens andre gir fullstendig blaffen der de kommer i full fart bakfra og bryter alle lover og regler. Jeg er daglig ute å går lange turer med hunden på en kjempefin gang/sykkelveg men grunnet gærninger på sykkel, som passerer deg bakfra med minst mulig margin i høy fart, er dette blitt noe som gir meg klump i magen. Ringeklokke er visst ekstrautstyr hos de fleste. Hva tror du skjer om du kjører på meg eller min hund (25 kg) i 40-50 km/t bakfra? Vi risikerer alvorlige, kanskje livstruende skader, takket være din holdning. Så vi trenger i aller største grad holdningskampanjer, bedre sikkerhet for alle samt adskilte gang og sykkelsoner!"

Ser at denne damen kommer ut for syklister med sterke lårmuskler, - opptil 50 km/t. Imponerende fart det, men neppe realistisk. En overdrivelse av en sykkel-misbilligende bilistinne. Mer bekymringsfullt er vel biler som overskrider fartsbegrensninger.

En annen vinkling for bilisters slappe årvåkenhet overfor syklister er også at straffenivået for å skade noen i trafikken er svært lavt. Å avlive en syklist med bilen sin koster ofte ikke mer enn betinget fengsel i noen uker. Og fravær av førerkort i noen måneder, kanskje.

Redigert av Anomyn; 20/04/2019 06:27.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Anomyn] #2548518 20/04/2019 06:33
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Da kom det inn en velskrevet kommentar til i tilknytning til oppslaget i Aftenposten:

"Sykling er bra for helsen, hvorfor gjør vi dette, rissikosport, ja hvorfor er det sykelister som sykler på bilveien og det i 2-3 i bredden, og, ja, det finne fårtaug merket med sykkelskilt, hva er galt når di gjør dette, er ikke til og forstå, har disse sykelgjenene sykkelsertefikat fo bilveier?

Er det noen som kan svare meg?

Jeg også sykkler, men tar ingen sjagser, bilen er for tung og møte!"

Mannen kaller seg "Alf", og lever i sin overbeviste tro om at syklister trenger førerkort for sykkel, eller "sykkelsertifikat", slik "Alf" formulerer det, for å sykle på veg.
"Alf" synes også å mene at bruk av sykkelsti er PÅBUDT for syklister. Men sykkelstier/sykkelfelt er vanligvis merket med blå firkantede opplysningsskilt, som altså ikke er påbudsskilt.
Tror at "Alf" er en syklist-misbilliger som forsøker å kamuflere seg som noe annet: "sykler jeg også".

Redigert av Anomyn; 20/04/2019 06:44.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Anomyn] #2548519 20/04/2019 06:52
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Tar med et nytt debattinlegg fra en annen "syklist-misbilliger" ift. artikkelen i Aftenposten:
"Jan Husabø
Syklister burde lære seg trafikkreglene, nå sykler de som noen hodeløse høns. Burde også ha forsikring i tilfelle de skader en bil. Det kan blir veldig dyrt å betale fra egen lomme."

Da er det slått fast, eller "Jan Husabø" har gjort det for oss: Vi er hodeløse høns.
Greit nok, har ikke noe imot høns, men da må det vel kunne sies at enkelte bilister kjører som hodeløse kalkuner.

Kan noen av debattantene i Aftenposten være debattanter også i VG? Ligger på sammenlignbart kognitivt nivå, ser det ut til.

Redigert av Anomyn; 20/04/2019 06:55.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2548526 20/04/2019 08:00
ket Offline
Ringrev
Ringrev
De lærde fra livets harde skole er engasjerte på mange debattforum, deres veier er uransakelige

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2548565 20/04/2019 14:33
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Gry burde skrive klarere at hun argumenterer for at syklister skal bruke veibanen i stedet for g/s :-)

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: ket] #2548647 21/04/2019 06:03
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: ket
De lærde fra livets harde skole er engasjerte på mange debattforum, deres veier er uransakelige

Flere godbiter fra "de lærde" i Aftenpostens kommentarfelt:
Et knippe nye åndsverk tilknyttet den samme artikkel i Aftenposten:
Jo Øiongen:
Først og fremst så hører ikke syklister hjemme i et moderne trafikkbilde. De er i veien for bilister og er en fare for fotgjengere.

Lars E Hansen:
Dessverre er det rødgrønne byrådet i Oslo inkompetent. Ikke bare inkompetent, men direkte livsfarlig. …
Og her håver byrådet inn penger fra bommer og annet for å bygge sykkelveier. Farlige sykkelveier. Slik at de kan forsvare innstramningene på bilbruk.
At folk risikerer livet hver dag eller lemlestes, er visst en pris vi må betale for denne fanatismen...
Jeg kan dessverre ikke bruke sykkel i Oslo på disse amatørsykkelveiene, for barna mine er avhengig av en far som fungerer.

.. må byrådet (hvis det mot formodning skulle bli sittende) gjøre noe med råsyklingen.
Et fenomen i Norge, som man ikke finner noen andre kjente steder i verden, er en relativt stor og markant gjeng av Birken-trenende gule brøleaper som ikke viser noen hensyn og mener alle andre skal vike for dem - selv barnefamilier. De bremser aldri ned. En ukultur som har fått utvikle seg. Bøter og konfiskering av sykkel ville vært passende straff for slik livsfarlig oppførsel. Samt annullering av påmelding til sykkelløp!

Redigert av Anomyn; 21/04/2019 06:08.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Anomyn] #2548648 21/04/2019 06:06
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Tar en til fra nevnte kommentarfelt i Aftenposten:
Johan Slåttavik:
Når jeg kjører bil, så opplever jeg ofte syklister som opptrer nærmest suicidalt i trafikken. Når jeg sykler selv, så bruker jeg gang- og sykkelvei. Jeg har som syklist ingenting ute i veibanen å gjøre, hvor jeg kan møte rusede bilister.

Vel, i løpet av det siste året har faktisk 3 personer blitt drept på gangvei, av rusede bilister. Minst én av bilførerne var uten førerkort.

Redigert av Anomyn; 21/04/2019 06:23.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2548704 21/04/2019 12:40
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Jo mer jeg leser kommentarfeltene, jo tjukkere blir hud og hår. Hvis man følger med litt, ser man gjerne at det ofte er de samme som går igjen, det være seg mot muslimer, samer, syklister, kvinner, politikere på venstresida osv.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2548872 22/04/2019 10:47
J
j.bruu Offline
Entusiast
Entusiast
J
Fikk pepper av en hundeeier på sti i dag. Han ba meg pelle meg ut av skauen og sykle på vei .
(jeg passerte sakte på brei sti og skremte ikke bikkja).
Tror denne hundeeieren må prate litt med bileierene så de blir enige om hvor vi skal sykle ICON_SMILE

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2548894 22/04/2019 13:23
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
fikk kjeft av en bilist her om dagen når jeg parkerte sykkelen utenfor en dagligvarebutikk. Han mente sykkelen sto i veien når han gikk fra butikken og til bilen sin og vi syklister måtte tenke oss om når vi slengte fra oss syklene våre over alt. Han hadde jo forsåvidt et poeng siden han måtte gå i en liten bue rundt sykkelen mens han ville gått en rett linje til bilen sin hvis sykkelen min ikke sto der. Men jeg kjenner mer og mer at jeg sliter med å prøve å holde en hyggelig tone med folk som til stadighet skal kommentere at vi syklister er verdens største problem.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Paulus] #2548998 23/04/2019 06:37
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Paulus
fikk kjeft av en bilist her om dagen når jeg parkerte sykkelen utenfor en dagligvarebutikk. Han mente sykkelen sto i veien når han gikk fra butikken og til bilen sin og vi syklister måtte tenke oss om når vi slengte fra oss syklene våre over alt.

Dette. Jeg sykkelpendler til jobb, og dermed ofte innom butikker på vei hjem for å handle ymse. Den lokale Coop'en ligger kun 500m hjemmefra, så 3 bæreposer går greit på sykkelen - men parkering er en vits! Bilene kan parkere helt oppå inngangen, men det er null plass til sykler, og lykke til om du i tillegg ønsker å låse den fast i noe, eller om du er så teit at du har med en sykkelvogn.
Kommentarfelt-fotnote: jeg er også bilistt ICON_LAUGH

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2549230 23/04/2019 21:15
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Bilistt og sykelist, hvor dypt kan man synke?

devilsmile

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2549734 25/04/2019 15:42
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2549745 25/04/2019 17:05
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Endel "eksperter" mener vel at syklister helst bør være på Nordaustlandet…

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2549856 26/04/2019 07:18
Anerds Offline
Entusiast
Entusiast
Det er jo egentlig såre enkelt, syklene må vekk fra fortauet slik som resten av den vestlige verden. Det vil gjøre reglene enklere for alle partene og bilistene(og av en eller annen grunn noen mennesker hos politi og påtalemyndighet) kan slutte å "tro" at syklistene hører hjemme på fortauet.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2549859 26/04/2019 07:29
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
På Sykkelprat på Facebook ble den nye traséen over Rådhusplassen i Oslo tatt opp nå.

Hva er greia med den?? De har lagt en stripe med 100 meter asfalt på en del av Rådhusplassen der ingen sykler? Der de som kommer enten gjennom Kvadraturen eller rundt Festningen må krysse Rådhusplassen innover, inkludert trikkeskinnene, for å komme til traséen, for så å krysse tilbake igjen for å komme videre mot Vika.

Jeg hadde et håp om at dette var en del av en plan, men nå ser det ut som det er noe midlertidig de har lagt ut. Så hva er greia??

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Gråstein] #2549865 26/04/2019 07:51
ket Offline
Ringrev
Ringrev
På tide å forkaste ambisjonene om at hele landet skal sykle, nordmenn flest er mest opptatt av bomring, dieselpriser og bruker mye energi på å irritere seg over hindringer i veibanen. Infrastrukturen er ikke tilpasset andre trafikkerende enn biler og til nød gående. På tide å stripse fast Siw og Erna til et sykkelstyre og sende dem ut i Oslo trafikken, kan forresten ta med Carl I og et par andre FrP duster i samme slengen

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Anerds] #2549883 26/04/2019 08:34
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Anerds
Det er jo egentlig såre enkelt, syklene må vekk fra fortauet slik som resten av den vestlige verden....

....og slik det var i Norge før våre folkevalgte pyntet på manglende tilrettelegging ved å tillate fortaussyklig på 70-tallet. Vipps, så hadde vi milevis med sykkeltrase....

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2550320 28/04/2019 09:11
T
Terskeltrening Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Syns det blir veldig ensporet her på forumet. Det vil ikke bidra til bedringer, og det er rimelig crazy i Oslo for tiden. Jeg kan vel ikke akkurat være uenig i at det ikke er ekstremt mange hensynsløse syklister i Oslo. Det er full spiker hele veien, ingen som stopper for å sjekke om det er klart der sykkelveier krysser, og det er sneiing av andre syklister (for å få medfart?)

Det er ekstremt mange jeg møter som har holdningen "Håper det går bra" eller "de andre får ta hensyn slik at jeg klarer persen min til jobb".

Nå har det kommet en ny bekymringsmelding fra Aftenposten. Så hvis noen av dere føler de sykler for fort der gjør de nok det.

https://www.aftenposten.no/osloby/i/OpgB...ner-denne-varen

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Terskeltrening] #2550325 28/04/2019 09:38
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Terskeltrening
Syns det blir veldig ensporet her på forumet. Det vil ikke bidra til bedringer, og det er rimelig crazy i Oslo for tiden. Jeg kan vel ikke akkurat være uenig i at det ikke er ekstremt mange hensynsløse syklister i Oslo. Det er full spiker hele veien, ingen som stopper for å sjekke om det er klart der sykkelveier krysser, og det er sneiing av andre syklister (for å få medfart?)

Det er ekstremt mange jeg møter som har holdningen "Håper det går bra" eller "de andre får ta hensyn slik at jeg klarer persen min til jobb".

Nå har det kommet en ny bekymringsmelding fra Aftenposten. Så hvis noen av dere føler de sykler for fort der gjør de nok det.

Problemet er vel at det fokuseres ensporet på syklister utenom på TS. Syklister er trafikanter og oppfører seg som trafikanter flest. Husker jeg riktig skrives det ut noen hundre tusen forenklede foreleg for trafikkforseelser. Det kunne sikkert vært flere for trafikanter på sykkel men brorparten av disser er nok trafikanter i bil. Sjansen for å bli tatt for en forseelse er 'mikroskopisk liten', det virkelige antallet forseelser ligger sikkert mye høyere. Type forseelser varierer. Ikke mange syklister som blir tatt for fartsovertredelser. Ikke mange bilister som blir tatt for kjøring uten lys i mørket.

Det er omtrent like farlig å sykle som det er å kjøre bil. Ingen grunn til å tru at syklister virkelig setter liv og helse i større fare enn andre trafikanter.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tange] #2550327 28/04/2019 09:54
T
Terskeltrening Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Sitat: Tange

Problemet er vel at det fokuseres ensporet på syklister utenom på TS. Syklister er trafikanter og oppfører seg som trafikanter flest. Husker jeg riktig skrives det ut noen hundre tusen forenklede foreleg for trafikkforseelser. Det kunne sikkert vært flere for trafikanter på sykkel men brorparten av disser er nok trafikanter i bil. Sjansen for å bli tatt for en forseelse er 'mikroskopisk liten', det virkelige antallet forseelser ligger sikkert mye høyere. Type forseelser varierer. Ikke mange syklister som blir tatt for fartsovertredelser. Ikke mange bilister som blir tatt for kjøring uten lys i mørket.

Det er omtrent like farlig å sykle som det er å kjøre bil. Ingen grunn til å tru at syklister virkelig setter liv og helse i større fare enn andre trafikanter.

Jeg syns veldig mange bilister også er hensynsløse og kjører alt for fort i forhold til omgivelsene. Men jeg tror også at de fleste syklister også er bilister.

Ulykker er ofte farligere for syklister enn for bilister. og i % er det flere sykkelulykker enn bilulykker fordi det er ekstremt mange flere biler enn syklister. Dermed er det faktisk større sjanse for å komme i en ulykke som syklist.

Personlig prøver jeg å holde hodet kaldt, jeg ser alltid etter tegn fra bilister når jeg skal sykle over fotgjengerfelt (de fleste jeg ser sykler bare over), ser meg for før jeg krysser sykkelveier (ekstremt mange kommer i fart de bare kan glemme å stoppe på).

For ikke lenge siden tok jeg motorsykkellappen. Noe vi lærte var at man alltid skal kunne stoppe dersom noe skulle dukke opp. Det vil si at dersom det står en stor lastebil og blokkerer utsikten skal du kunne stoppe selv om det kommer noe i høy hastighet fra den blindsonen. Det sier seg selv at man da skal ha lav fart, men likevel ser jeg syklister som holder 30km/t forbi en stående buss med fotgjengerfelt og kryss rett etter.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Terskeltrening] #2550335 28/04/2019 11:07
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange

Jeg syns veldig mange bilister også er hensynsløse og kjører alt for fort i forhold til omgivelsene. Men jeg tror også at de fleste syklister også er bilister.

De kalles for trafikanter når man snakker om oppførsel; om man snakker om tilrettelegging kan man gjerne differensiere.
Quote:

Ulykker er ofte farligere for syklister enn for bilister. og i % er det flere sykkelulykker enn bilulykker fordi det er ekstremt mange flere biler enn syklister. Dermed er det faktisk større sjanse for å komme i en ulykke som syklist.

Korrigert for misvisende faktorer er det omtrent like farlig å kjøre bil som å sykle.

Quote:

For ikke lenge siden tok jeg motorsykkellappen. Noe vi lærte var at man alltid skal kunne stoppe dersom noe skulle dukke opp.

Det er jo bare en vanlig trafikkregel. Skulle bare mangle at dere lærte denne. Antar du lærte dette også da du tok billappen (om du har den fra før).

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tange] #2550355 28/04/2019 13:00
T
Terskeltrening Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
[/quote]

Det er jo bare en vanlig trafikkregel. Skulle bare mangle at dere lærte denne. Antar du lærte dette også da du tok billappen (om du har den fra før).

[/quote]

Poenget var ikke at vi lærte den, poenget er at det virker som om ingen jeg ser i trafikken er klar over dette. Lærte det helt sikkert når jeg tok billappen også, men jeg hadde glemt den regelen.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2551224 01/05/2019 15:53
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g7...m_content=row-1

Tragisk sak :-(

Men hvordan kan man ha som hovedteori at bilfører sovnet på en vei med fartshumper og svinger? Jeg villa ha sjekket loggene til Telenor..

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Gråstein] #2551225 01/05/2019 15:58
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Gråstein
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g7...m_content=row-1

Tragisk sak :-(

Men hvordan kan man ha som hovedteori at bilfører sovnet på en vei med fartshumper og svinger? Jeg villa ha sjekket loggene til Telenor..

Noen går jo i søvne og puler i søvne og sånt - det er helt sikkert noe sånt som har skjedd ICON_SMILE

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2552524 06/05/2019 22:53
RoyK Offline
Besatt
Besatt

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2552715 07/05/2019 13:05
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Det er bare helt tragisk at det er formildende at en gammel gubbe ikke har mørkesyn.
Og at han heller ikke er i stand til å registrere at han hadde kjørt på en mann men bare kjørte videre.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Plankepetter] #2552736 07/05/2019 13:51
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Det var vel ikke noe som var formildende. Saken ble henlagt grunnet bevisets stilling. Jeg ser heller ikke hva slags positiv virkning det skal ha for samfunnet eller individet å fengsle gamle gubber.

Jeg mener det bør bli bedre oppfølging av eldre som skal ha førerrett. De burde ha oppfriskningskurs kanskje hvert 3-4 år med både teoretisk og praktisk opplæring. Her hadde man hatt mulighet å luke ut personer som ikke lenger var skikket til å føre motorkjøretøy. Det burde være strengere oppfølging av legene som gir ut helseattest. Jeg mistenker det er noen leger som bare krysser av og signerer skjemaet uten noen nærmere undersøkelse. men jeg sier ikke at det har skjedd i dette tilfellet. Dessverre har vi en regjering som ønsker å gjøre det motsatte. De vil gjøre det enklere for eldre å beholde førerretten ved å øke aldersgrensen for når det kreves helseattest, øke intervallet for fornying av attest, samt fjerne kognitiv test.

Link til artikkel i Aftenposten.

Redigert av Paulus; 07/05/2019 13:53.
Side 112 av 121 1 2 110 111 112 113 114 120 121

Moderator  support