Re: ENVE ødelagt av Pinkbike journalist...
[Re: erikskon]
28/02/2019 20:37
|
erlingba
.
|
.
Skal ikke legge skjul på at jeg godtet meg litt da jeg leste den testen. Forventet egentlig noe ála "stiff, but compliant" og litt generell svada. Så det var et litt festlig utfall. Spørs om det var rette tidspunktet for de å lansere Revel bikes.
Paul Aston er en av de jeg har mest tillit til på Pinkbike. Han kjører kan sykle og er ikke redd for å påpeke negative ting ved utstyret han tester. Og han beskriver kjøreegenskaper på en litt bedre måte enn "descends like a downhill bike and climbs like a xc-bike".
|
|
|
28/02/2019 21:07
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
|
|
|
28/02/2019 21:29
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Når jeg leste saken og svaret fra ENVE så fikk jeg en påminnelse på hvor sårbar jeg er for påvirkning fra podcaster, for jeg hørte nylig en med han ENVE fyren og var etter den overbevist om at ENVE var verdt hver en krone. Vel har litt mer tiltro til pinkbike testere nå da.
|
|
|
28/02/2019 21:42
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Er vel ikke noe hemmelighet at karbonhjul ikke tåler de hardeste syklistene? Det ble postet bilder av skikkelig moste alu hjul fra EWS sirkuset, og det ble ramset opp alle fordelene alu har for en endurorytter.
Han skriver jo "..I rarely choose to use carbon wheels, but these two failures added to two other catastrophic failures I have had with carbon wheels in the past..."
Redigert av Skorp; 28/02/2019 21:43.
|
|
|
28/02/2019 21:56
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min gjetning: Karbonhjul på samme vektnivå fra noen andre leverandører hadde ikke klart seg bedre på samme test.
|
|
|
28/02/2019 22:27
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg har kun alu hjul. Sier ikke at det aldri blir karbon, men dette var jo da en saftig påminnelse på det "alle" vet. Nå er jo svarene fra ENVE noe av det som er morsomt her. Som å skylde på Chris King for at hjulene er dyre. Ironien i å peke på en dyr produsent som faktisk ser ut til å være verdt pengene. I motsetning til.....
|
|
|
01/03/2019 06:07
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Ikke noe tvil om at Enve er overprisa, men er det en ting som selger så er det jo nettopp overprisa ting:) Enve priser seg jo høyt nettopp for å selge hjul til de som skal ha det dyreste. Og de er det mange av.
Det flaueste her er jo svaret fra Enve. At ting ryker skjer jo.
|
|
|
01/03/2019 07:18
|
olasun
Avhengig
|
Avhengig
Redigert av olasun; 01/03/2019 07:19.
|
|
|
01/03/2019 08:12
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Heldigvis har jeg bare kinakarbon. Kinesere er flinkere i håndarbeid enn amerikanere. Jeg har sagt "skal aldri ha karbon igjen" etter å ha most to karbonfelger av første generasjon fra LB, men nå sier jeg heller "hvorfor skal jeg ha alu?"
|
|
|
01/03/2019 08:20
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ja, dette kommer for evig og alltid til å bli en referanse for enhver diskusjon om "alu vs karbon felg". Og "Kina vs. USA/Vesten karbon". Jeg kan se for meg at andre karbonprodusenter i USA er ganske pissed på ENVE for denne fadesen. Det eneste ENVE har å klamre seg til nå er at de er snille med å dele ut nye hjul. Omtrent akkurat samme argument som mange benytter for billige dårlige lykter, "det er jo bare å reklamere å få ny". Men en dag vil du heller sykle enn å vente på erstatningsdeler...
|
|
|
01/03/2019 08:22
|
BigBoben
Avhengig
|
Avhengig
Det han opp om sa, minus at jeg ikke har klart å ødelegge mine enda. De har overlevd mye grovt terreng og dæng. Pris pr sett med skikkelige nav er brøkdel av Enve. Ryker de, så koster de ikke mer enn at tar seg råa til nytt sett.
Hvordan er f eks Ibis i kvalitet? De koster vel ca samme som de Danny prøver å knuse ? SC sine ser ut til å ta en støyt vertfall, til en ok pris.
Santa Cruz Megatower
|
|
|
[Re: BigBoben]
01/03/2019 08:39
|
Niko
Avhengig
|
Avhengig
Hvordan er f eks Ibis i kvalitet? De koster vel ca samme som de Danny prøver å knuse ? SC sine ser ut til å ta en støyt vertfall, til en ok pris.
Jeg har hatt hjul med karbon felger fra 3 produsenter; Roval, Nextie og Ibis. Det har resultert i følgende: 1 stk defekt Roval felg 3 stk defekte Nextie Ingen defekte Ibis felger og har totalt hatt 4 hjulsett. Brukt på alt fra hardtail, med dertil lavt lufttrykk i dekka for komfort, til 160mm grov stisykkel i enduro konkuransser...
|
|
|
01/03/2019 08:39
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Prisnivået til Enve er helt latterlig. Etter man har lært seg å bygge hjul selv blir det liksom helt utelukket å kjøpe noe sånt.
Bygger man selv med felgringer fra Nextie, LB eller Derby koster det en brøkdel, og blir kanskje bedre (?). Hjulsettet mitt med Derby Rims har gått tre sesonger uten noen problemer, men jeg er ikke av de som mishandler hjula mine mest.
|
|
|
01/03/2019 11:42
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Aaron Gwin "tester aluhjul" ( I 240p kvalitet til dubstep musikk, takk meg senere  ) https://www.youtube.com/watch?v=8YrEvtLpXoYTallak moste bakhjulet på SantaCruz reserve ganske fort, har også hørt om mange Enve, LB, Ibis og WTB felger som har tatt kvelden på Nordisk jord. Ikke unormalt i det hele tatt, karbon er ikke noe vidundermateriale for felger. Det er sidestilt med alu, men materialene gir forskjellige egenskaper og fordeler.
Redigert av Skorp; 01/03/2019 11:44.
|
|
|
01/03/2019 16:44
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den testen som Danny gjorde med SC karbonhjul hadde vel ingen aluhjul overlevd, heller? Uten dekk ned trappa?
Innbiller meg at det må være ganske enkelt å komme opp med noen måleparametere for felger som viser hvor mye mer karbon tåler enn alu, men samtidig og kunne påvise når og hvordan karbon sprekker opp ved forskjellige påkjenning. Litt som sånne tyske Bike-tester....nerdografi. Både dynamisk og destruktiv testing.
Det kan jo være at vi fortsatt er på et ganske tidlig stadium på utviklingskurven for akkurat karbonhjul, selv om man har blitt ganske gode på rammer...?
Jeg har ikke karbonhjul selv, og har ingen umiddelbare planer om å kjøpe heller.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: Niko]
01/03/2019 17:28
|
erlingba
.
|
.
Jeg har hatt hjul med karbon felger fra 3 produsenter; Roval, Nextie og Ibis. Det har resultert i følgende: 1 stk defekt Roval felg 3 stk defekte Nextie Ingen defekte Ibis felger og har totalt hatt 4 hjulsett. Brukt på alt fra hardtail, med dertil lavt lufttrykk i dekka for komfort, til 160mm grov stisykkel i enduro konkuransser... Når du sier defekt, mener du da produksjonsfeil eller most mot stein?
|
|
|
[Re: simenf]
01/03/2019 19:58
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Den testen som Danny gjorde med SC karbonhjul hadde vel ingen aluhjul overlevd, heller? Uten dekk ned trappa?
Se Aaron klippet over, det er mye hardere enn noe trapp.
|
|
|
[Re: erlingba]
01/03/2019 20:51
|
Niko
Avhengig
|
Avhengig
Når du sier defekt, mener du da produksjonsfeil eller most mot stein?
Defekt ble litt lite presist i den sammenhengen ja... Av de felgene, så er alle knust mot stein/rot bortsett fra 1 stk Nextie, den er jeg litt usikker på hvordan jeg klarte å vrake. Forhjul, sprekt tvers over ved hullet til ventilen.
|
|
|
[Re: Skorp]
01/03/2019 22:31
|
Sverre
Møre trafo
|
Møre trafo
Aaron Gwin "tester aluhjul" ( I 240p kvalitet til dubstep musikk, takk meg senere  ) https://www.youtube.com/watch?v=8YrEvtLpXoYTallak moste bakhjulet på SantaCruz reserve ganske fort, har også hørt om mange Enve, LB, Ibis og WTB felger som har tatt kvelden på Nordisk jord. Ikke unormalt i det hele tatt, karbon er ikke noe vidundermateriale for felger. Det er sidestilt med alu, men materialene gir forskjellige egenskaper og fordeler. Priceless video av Gwin. Et solid aluhjul tåler ekstremt mye deng før det kollapser. Får du en sprekk i en karbonfelg, så kollapser hjulet som regel. Om jeg ikke husker feil så bruke vel Syndicate teamet opp 45 karbonfelger under VM i Hafjell. Sier sitt..
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
01/03/2019 22:36
|
chalshus
More than words
|
More than words
Min gjetning: Karbonhjul på samme vektnivå fra noen andre leverandører hadde ikke klart seg bedre på samme test. Over to kilo for hjulsettet og tredvetusenkroner, så bør man forvente at det er både holdbart og sterkt!
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
[Re: Sverre]
02/03/2019 07:47
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Aaron Gwin "tester aluhjul" ( I 240p kvalitet til dubstep musikk, takk meg senere  ) https://www.youtube.com/watch?v=8YrEvtLpXoYTallak moste bakhjulet på SantaCruz reserve ganske fort, har også hørt om mange Enve, LB, Ibis og WTB felger som har tatt kvelden på Nordisk jord. Ikke unormalt i det hele tatt, karbon er ikke noe vidundermateriale for felger. Det er sidestilt med alu, men materialene gir forskjellige egenskaper og fordeler. Priceless video av Gwin. Et solid aluhjul tåler ekstremt mye deng før det kollapser. Får du en sprekk i en karbonfelg, så kollapser hjulet som regel. Om jeg ikke husker feil så bruke vel Syndicate teamet opp 45 karbonfelger under VM i Hafjell. Sier sitt.. Får du sprekk i karbonfelg, er det bare å kjøre videre, så lenge det er i sideveggen. Sprakk en karbonfelg på vei til Terrengsykkelrittet for noen år siden, og kjørte gjennom hele rittet, og jeg holdt ikke igjen. Aluhjul er ikke noe bedre, og det tåler ofte mindre før de blir deformert enn karbon (avhengig av konstruksjon, selfølgelig). Var det ikke slik at Syndicate halverte felgforbruket sitt etter at de gikk over til karbon? Husk at karbon vil ikke kollapse som aluhjul, og hvis det først skal kollapse, vil det være mye større krefter som skulle til. Hvor mange felger brukte andre tilsvarende lag?
|
|
|
02/03/2019 09:41
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
En god felg er en god felg, uavhengig av materiale. "Problemet" med Enve er at de tar 25000 (?) for et hjulsett, uten at det nødvendigvis er noe bedre en andre hjulsett til halve prisen. De få turene jeg har prøvd med Enve viste meg at jeg ikke hadde kjøpt Enve om det hadde samme pris som alu.hjulsettet mitt.
Som jeg nevnte tidligere, så tror jeg at prisingen er med vilje for å trekke til seg kunder som er opptatt av dyre ting.
|
|
|
02/03/2019 13:52
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Felger ødelegger jeg uansett materiale, men det fine med karbonhjulene fra LB har vært at jeg kan fortsette å bruke dem noen måneder etter at sprekken har kommet. Utfordringen er å få det tubeless-tett med litt kreativ teiping. LB-felgene er veldig oversized, så tipper det er mye støtte. Mulig at felger som er visuelt mindre vil feile mer brått?
Har aldri hatt noen andre alufelger enn de som følger med sykkelen, men har jo kjøpt noen fine sykler, så antar at de er på grei standard. Forskjellen er at alu-felgene kan rettes mer med hammer og tang. Og det er jo derfor de ofte foretrekkes i EWS hvor man får 5 minutter straff for å bytte hjul. Ulempen er at etter hvert blir de så myke etter mekkingen at jeg ikke får meg til å pushe hardt i berms lenger. Om hjulene responderer som jeg forventer så tenker jeg ikke på hjulene. Ellers så blir det til at jeg tenker på de i inngangen til hver sving.
Hva som er beste materialet kommer nok an på personlig preferanse. Jeg liker at hjulene ikke bøyer seg for mye, selv om myke felger nok gir bedre grep så har det med tillit og behov for respons å gjøre. Flex i bakramma finnes uansett...
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: BigBoben]
02/03/2019 14:45
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det han opp om sa, minus at jeg ikke har klart å ødelegge mine enda. De har overlevd mye grovt terreng og dæng. Pris pr sett med skikkelige nav er brøkdel av Enve. Ryker de, så koster de ikke mer enn at tar seg råa til nytt sett.
Hvordan er f eks Ibis i kvalitet? De koster vel ca samme som de Danny prøver å knuse ? SC sine ser ut til å ta en støyt vertfall, til en ok pris. Litt innhabil her men mitt inntrykk er at Ibis sine hjul ikke står tilbake for SC sine hjul kvalitetsmessig, de blir bare ikke markedsført like hissig. Jeg har hatt 3 hjulsett siden 2015 og har ødelagt 1 felg. Ikke mange felger hadde tålt den smellen uten å knekke, jeg bomma grovt på linja og fikk svi for det. Men jeg syklet ca en mil med sprekken og cruxa tilogmed, felgen var jo føkka uansett så jeg hadde ikke noe å tape. SC Reserve med I9 nav koster 18 500,- veil, Ibis karbonhjul med I9 koster 17 300,- veil. Vi har selvsagt garanti på felgene, god service og crash replacement policy. For øvrig tror jeg karbonfelger generelt er noe annet nå enn det var. De som lages for å tåle tung bruk ifm sti, toppturer, enduro og utfor er solide og vil tåle mye mer enn de fleste aluhjul uten vektstraffen, uavhengig av merke.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Ripen]
02/03/2019 17:37
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
For øvrig tror jeg karbonfelger generelt er noe annet nå enn det var. De som lages for å tåle tung bruk ifm sti, toppturer, enduro og utfor er solide og vil tåle mye mer enn de fleste aluhjul uten vektstraffen, uavhengig av merke.
Også mitt inntrykk. Men hva vet vel jeg, som kjører billig "kinadrit" som tåler deng.
|
|
|
[Re: baronKanon]
02/03/2019 18:52
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For øvrig tror jeg karbonfelger generelt er noe annet nå enn det var. De som lages for å tåle tung bruk ifm sti, toppturer, enduro og utfor er solide og vil tåle mye mer enn de fleste aluhjul uten vektstraffen, uavhengig av merke.
Også mitt inntrykk. Men hva vet vel jeg, som kjører billig "kinadrit" som tåler deng. Jeg regner med du har googla og lest deg opp, og gjort en vurdering utifra hva du har funnet, og da kommet fram til felger som funker. Jeg husker diskusjonen men det er ikke sånn at jeg mener at alt fra Kina er drit. Men om man betaler 17K for et hjulsett fra en kjent produsent, hvor eiker og nav er i god kvalitet, og man får service og oppfølging fra en lokal distributør om skiten treffer vifta, ja så kan det være verdt de ekstra kronene for mange. Det er ikke alle som bygger opp hjulet på nytt med ny kinafelg selv.  Noe jeg lurer litt på og som det er mange meninger og sterke følelser knyttet til, spesielt når noen claimer garanti på en knekt felg som sto på et hjul som kom på en sykkel. Får man ferdig bygd hjul med ny felg tilbake fra forhandlere/distributører?
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
02/03/2019 19:20
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Folk må gjerne få brenne pengene sine om de vil. Og kjøpe hjul til flere titusen. Men det er bra og viktig at det kommer frem så mye kunnskap om at karbonhjul kanskje er den mest effektive måten vi har på å kaste bort penger. Det er jo synd dersom noen blir lurt til å bruke begrensede midler på karbobhjul istedenfor f. Eks. Bedre demping. Folk får skylde seg selv, men det er fint å se ar merker som kommer med så mye piss som det enve gjør, få et skudd for baugen.
|
|
|
02/03/2019 19:21
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Santa Cruz reserve, får man et helt nytt hjul, eller får man bare en løs felg i garantien? Om man får et nytt hjul så kan jeg faktisk synes det er verdt pengene. Jeg betaler Salvesen for å bygge opp, så prisen av felgen er bare en del av kosten..
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
02/03/2019 19:25
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
I diskusjonen om kinakarbon er jo kvalitetskontroll ofte trukket frem som den store forskjellen. Da er det pinlig når Enve ikke sjekker hjulene før de sendes ut.
|
|
|
|
|