|
|
Hvilken hund er best å he med på stisykling?
|
Re: Hvilken hund er best å he med på stisykling?
[Re: wasabi]
26/08/2021 18:38
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Måtte avlive vår 10 år gamle venn tidligere i vår. Ufattelig trist og savnet er stort. Dessverre kom jeg ikke i gang med stisykling før den siste høsten hennes, men hun passet perfekt til det det lille vi fikk prøvd.
Hun var en blanding, men hadde nok mest personlighetstrekk fra border collie. Det er lurt å velge en rase som ikke har et sterkt jaktinnstinkt. Eller husky, elghund etc som stikker av. Tenker at vi kommer til å se etter en ny blandingshund. Får å avslipe de kraftigste egenskapene. Gjerne border collie blanding. Eller kanskje toller? Jakter én helg i året, så trenger ikke en propell av en setter på kryss og tvers i skisporet. Naturligvis også se hva slags lynne og instinkt foreldrene har også. Skal definitivt ha tispe igjen.
|
|
|
26/08/2021 20:20
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Dogpacking er jo litt poppis for tiden... har vært flere artikler om det. Sånn hund som det her elsker iallefall å bli med på sykkeltur... https://bikepacking.com/plan/dogpacking-guide/
|
|
|
27/08/2021 07:31
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
27/08/2021 07:50
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ahh, dachsen vår satt en gang i en kasse bak på sykkelen til fruen da vi syklet på Gotland, jeg kom bak og da hunden lente seg litt for mye ut på siden for å følge med forover gikk den i bakken og jeg syklet rett på den. Det gikk heldigvis fint men vi droppet det opplegget. På ski forsto den ganske kjapt at det lønte seg å sette seg ved siden av meg når jeg stoppet på toppen av nedoverbakker så hun fikk haik ned. Mye guts i dachs men toppfarten ble litt knapp. Dette var 10-15 år før jeg ble O2 snapper. Etter noen år gjemte Springer Spaniel'en seg i en krok når jeg dro på meg langrennsklær på morgenkvisten men var hysterisk ivrig når flere skulle ut. Alene var jeg nødt til å ha henne i bånd det første kvarteret ellers stakk hun hjem.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
27/08/2021 09:02
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Nå er det vel båndtvang store deler av stisesongen så tenker du på en hund som er fin å ha i bånd på sti? Om den var et dårlig skjult stikk til meg (du lurer ikke på om folk sykler sti med hund i bånd, gjør du vel) så sykler jeg stort sett landevei / grus i perioden det er generell båndtvang (april/august) og mer sti høst og vinter. Jeg har kun syklet litt høst og vinter på fjellet med Springer Spaniel'en. Og som jeg skrev, det er ikke veldig aktuelt i Nesoddmarka men på fjellet, typisk sensommer, høst og vinter. Denne tråden hadde noen gode poenger med valg av hund og derfor gjenbrukte jeg den. Kan garantere at det ikke var et stikk, vi har nemlig samme hund Den er riktignok ikke liten-liten, 25 kilo og er en scandinavian hound/greyster. Det finnes litt forskjellige fasiter på hva det er, men er mye vorsteh/litt pointer/litt greyhound og husky. Vår variant har kort-kort smooth pels, svart/hvit mønster ala vorsteh og isblå øyne . Greia med disse er trekkegenskapen uten at de koker ihjel i pels, de er sprintere og eksplosive så gode på fart, akselerasjon og agilitet. Vi sykler faktisk på sti med bånd vi. Vår utgave er veldig tunet inn bakover (følger med på ord, kommandoer og fart) , samtidig som hun er i "jobbemodus" når selen er på og vi er på stien/kjerreveien. Det er ikke noe problem å sykle sakte og rolig ned stier med litt røtter og stein, velger stier jeg kan godt og som selvsagt ikke er de mest vanskelige eller har dropp. Med jobbemodus mener jeg fokusert på fremover, ikke svinsing og distraksjoner. Eneste er vannpytter, men det er noe vi jobber med og har også med at det er viktig å ha med masse vann til hunder på barmarksesongen og være obs på å ikke drive med hard aktivitet når det er varmt (+ 15-18 grader) Uansett så syntes jeg dette er fantastisk rasemix (den er registrert i trekkhundregisteret, og det er ikke ønskelig å gjøre den til offsiell rase, da dette er skikkelig brukshund som ikke skal ha noe utseendefjaseri på seg) Snill, mild familiehund, litt sky ovenfor fremmede, intelligent, fysiske egenskaper er svært gode (men man må justere dem for de kan løpe seg i hjel) ikke veldig jaktinstinkt (fævvel er litt interessant da, men være med flokken er viktigere) Kan trenge å ha på seg dekken på vinteren, men det er bare gøy for barna å kle opp dyret. Vi er veldig happy med å ha en hund som kan være med oss på aktiviteter i alle årstider. Det er litt vanskelig å dyrke trekkegenskaper og dette med å gå pent i bånd da, så ikke akkurat en hund man sender ut på tur med barn. Det er jo en avveining av hva som er viktigst, kunne sikkert terpet mer på dette men men. Hun er jæskla sterk, den lille raketten. Vår er en ledertype, så hun er foran. Alltid. Uansett. Har ikke fått til å ha henne bak, det er = bli forlatt.
|
|
|
[Re: Cerberus]
27/08/2021 09:06
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Egentlig bra det kommer opp. Er nok litt hype med bikepark dogs og trail dogs uten at noen skriver om hvor viktig det er å trene opp hunder, begrense aktivitet, ikke sprenge dem, sørge for restitusjon, sørge for drikke og avkjøling, og generelt skaderisiko når man sykler/løper veldig nært i "instavennlig fart"...... Jeg tror filmen av meg og min stikompis hadde vært dørgende kjedelig, men det får det bare være 
|
|
|
[Re: SiljeKH]
27/08/2021 09:13
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Nå er det vel båndtvang store deler av stisesongen så tenker du på en hund som er fin å ha i bånd på sti? Om den var et dårlig skjult stikk til meg (du lurer ikke på om folk sykler sti med hund i bånd, gjør du vel) så sykler jeg stort sett landevei / grus i perioden det er generell båndtvang (april/august) og mer sti høst og vinter. Jeg har kun syklet litt høst og vinter på fjellet med Springer Spaniel'en. Og som jeg skrev, det er ikke veldig aktuelt i Nesoddmarka men på fjellet, typisk sensommer, høst og vinter. Denne tråden hadde noen gode poenger med valg av hund og derfor gjenbrukte jeg den. Kan garantere at det ikke var et stikk, vi har nemlig samme hund Den er riktignok ikke liten-liten, 25 kilo og er en scandinavian hound/greyster. Det finnes litt forskjellige fasiter på hva det er, men er mye vorsteh/litt pointer/litt greyhound og husky. Vår variant har kort-kort smooth pels, svart/hvit mønster ala vorsteh og isblå øyne . Greia med disse er trekkegenskapen uten at de koker ihjel i pels, de er sprintere og eksplosive så gode på fart, akselerasjon og agilitet. Vi sykler faktisk på sti med bånd vi. Vår utgave er veldig tunet inn bakover (følger med på ord, kommandoer og fart) , samtidig som hun er i "jobbemodus" når selen er på og vi er på stien/kjerreveien. Det er ikke noe problem å sykle sakte og rolig ned stier med litt røtter og stein, velger stier jeg kan godt og som selvsagt ikke er de mest vanskelige eller har dropp. Med jobbemodus mener jeg fokusert på fremover, ikke svinsing og distraksjoner. Eneste er vannpytter, men det er noe vi jobber med og har også med at det er viktig å ha med masse vann til hunder på barmarksesongen og være obs på å ikke drive med hard aktivitet når det er varmt (+ 15-18 grader) Uansett så syntes jeg dette er fantastisk rasemix (den er registrert i trekkhundregisteret, og det er ikke ønskelig å gjøre den til offsiell rase, da dette er skikkelig brukshund som ikke skal ha noe utseendefjaseri på seg) Snill, mild familiehund, litt sky ovenfor fremmede, intelligent, fysiske egenskaper er svært gode (men man må justere dem for de kan løpe seg i hjel) ikke veldig jaktinstinkt (fævvel er litt interessant da, men være med flokken er viktigere) Kan trenge å ha på seg dekken på vinteren, men det er bare gøy for barna å kle opp dyret. Vi er veldig happy med å ha en hund som kan være med oss på aktiviteter i alle årstider. Det er litt vanskelig å dyrke trekkegenskaper og dette med å gå pent i bånd da, så ikke akkurat en hund man sender ut på tur med barn. Det er jo en avveining av hva som er viktigst, kunne sikkert terpet mer på dette men men. Hun er jæskla sterk, den lille raketten. Vår er en ledertype, så hun er foran. Alltid. Uansett. Har ikke fått til å ha henne bak, det er = bli forlatt. NM i snøresykling går på Elverum 13-14 oktober. Sleng deg med da, vel 
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
27/08/2021 10:36
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Vi har nå hatt våre lille DSG-frøken i 2.5 år, og trives veldig godt med henne. Men noen hund å sykle med på sti har det ikke blitt, og hovedgrunnen er enkelt nok at de lokale stiene egner seg ikke til det. Det er for mye knot og crux og lav fart, så det blir mye venting for henne mens mor eller far peser. For å sykle med flyt her må man konse veldig på akkurat det, så det blir ikke mange insta-vennlige sekunder med hund diltende etter.
Har prøvd noen ganger på fjellet. Hun elsker å løpe etter når det er litt fart, og da glemmer hun også alt det spennende i skogen nær stien. Blir det for mye venting er det enklere å gå og jogge i skogen sammen, noe vi gjør hver dag. Tenker at det er total lykke for henne uansett.
Når det er sagt blir hun mer sliten av å få oppgaver fremfor mosjon. Hun sporer 95% av tiden hun beveger seg, selv på asfalt. Så å ha med noe godt eller spennende hun kan søke seg frem til er det som gjelder - om terrenget er litt kjedelig ellers.
Redigert av knutspeed; 27/08/2021 10:45. Rediger grunn: autocorrectomundo
|
|
|
[Re: stosu]
27/08/2021 10:56
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Nå er det vel båndtvang store deler av stisesongen så tenker du på en hund som er fin å ha i bånd på sti? Om den var et dårlig skjult stikk til meg (du lurer ikke på om folk sykler sti med hund i bånd, gjør du vel) så sykler jeg stort sett landevei / grus i perioden det er generell båndtvang (april/august) og mer sti høst og vinter. Jeg har kun syklet litt høst og vinter på fjellet med Springer Spaniel'en. Og som jeg skrev, det er ikke veldig aktuelt i Nesoddmarka men på fjellet, typisk sensommer, høst og vinter. Denne tråden hadde noen gode poenger med valg av hund og derfor gjenbrukte jeg den. Kan garantere at det ikke var et stikk, vi har nemlig samme hund Den er riktignok ikke liten-liten, 25 kilo og er en scandinavian hound/greyster. Det finnes litt forskjellige fasiter på hva det er, men er mye vorsteh/litt pointer/litt greyhound og husky. Vår variant har kort-kort smooth pels, svart/hvit mønster ala vorsteh og isblå øyne . Greia med disse er trekkegenskapen uten at de koker ihjel i pels, de er sprintere og eksplosive så gode på fart, akselerasjon og agilitet. Vi sykler faktisk på sti med bånd vi. Vår utgave er veldig tunet inn bakover (følger med på ord, kommandoer og fart) , samtidig som hun er i "jobbemodus" når selen er på og vi er på stien/kjerreveien. Det er ikke noe problem å sykle sakte og rolig ned stier med litt røtter og stein, velger stier jeg kan godt og som selvsagt ikke er de mest vanskelige eller har dropp. Med jobbemodus mener jeg fokusert på fremover, ikke svinsing og distraksjoner. Eneste er vannpytter, men det er noe vi jobber med og har også med at det er viktig å ha med masse vann til hunder på barmarksesongen og være obs på å ikke drive med hard aktivitet når det er varmt (+ 15-18 grader) Uansett så syntes jeg dette er fantastisk rasemix (den er registrert i trekkhundregisteret, og det er ikke ønskelig å gjøre den til offsiell rase, da dette er skikkelig brukshund som ikke skal ha noe utseendefjaseri på seg) Snill, mild familiehund, litt sky ovenfor fremmede, intelligent, fysiske egenskaper er svært gode (men man må justere dem for de kan løpe seg i hjel) ikke veldig jaktinstinkt (fævvel er litt interessant da, men være med flokken er viktigere) Kan trenge å ha på seg dekken på vinteren, men det er bare gøy for barna å kle opp dyret. Vi er veldig happy med å ha en hund som kan være med oss på aktiviteter i alle årstider. Det er litt vanskelig å dyrke trekkegenskaper og dette med å gå pent i bånd da, så ikke akkurat en hund man sender ut på tur med barn. Det er jo en avveining av hva som er viktigst, kunne sikkert terpet mer på dette men men. Hun er jæskla sterk, den lille raketten. Vår er en ledertype, så hun er foran. Alltid. Uansett. Har ikke fått til å ha henne bak, det er = bli forlatt. NM i snøresykling går på Elverum 13-14 oktober. Sleng deg med da, vel  Hun er ikke helt 18 mnd i oktober så da blir det 2022. Og ja veldig lyst til det!
|
|
|
27/08/2021 11:05
|
stosu
Besatt
|
Besatt
I løp med miljøklasse (uten premiering og uten nm status) trenger hunden bare være 12 mnd. Blir arrangert flere slike løp i kort avstand til Drammen i høst
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
28/08/2021 11:10
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvilken rase er underordnet, dette har mest med lynnet til den aktuelle hunden å gjøre. Samtidig må den være stor nok/rask nok til å holde følge og smart nok til å ikke løpe rett foran deg/godt nok trent til å løpe bak deg, men samtidig ikke stikke av. Ideelt sett bør den bare være opptatt av deg når dere er på tur!
Har hatt gjeterhund (collie/labrador-blanding), Dachs, Schäfer og Rhodesian Ridgeback. Basert på de vi har hatt foretrekker jeg en liten/medium gjetertype hund uten for mye jaktinnstinkt, men dette kan ha hatt mye å gjøre med lynnet til de hundene vi har hatt.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
|
|