Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 94 av 152 1 2 92 93 94 95 96 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2538855 02/03/2019 19:53
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Marøder
Tilbake til hovedtema. Er Tesla det åpenbare valget?

Sannsynligvis ikke hvis det er S eller X man vurderer. Ønsker man å "klasse opp", er svaret ja.

Sannsynligvis ikke: er alternativet en Model S eller X vs en Passat er det høyst tvilsomt om dette er lønnsomt økonomisk. Det finnes en edruelig og passe fersk artikkel her!. Den viser at forskjellen økonomisk er liten dersom man kjøper en fossilbil til 600' og en elbil til 500'. Merk at fossilbilen er den dyreste. Øker man elbilprisen til 800' vil verditapet og finanskostnader gjøre at elbilen blir den mest ulønnsomme, og det trolig med god margin. Ifølge ny statistikk fra leasingbransjen er 50 det nye 60 for fossilbilene. Det vil si at de må ta et verditap på 50 % vs 40 % tidligere etter endt leasingperiode. Det utgjør et ekstra verditap på 50' kr på en bil til 500'. Tesla satte nylig ned prisen på S long range med 50' kr, noe som bør føre til tilsvarende verditap for dagens eiere av samme modell. Og også prispress på de med kortere rekkevidde som vel også ble satt ned i pris. Det som er ganske sikkert, er at verditapet på en elbil til 800' blir betydelig høyere enn en fossilbil til 500'. Da blir regnestykket i elbilenes disfavør.

Klasse opp: Med å "klasse opp" mener jeg at man i dette tilfellet ønsker en bedre bil en Passaten. Kjøper man en Tesla for å få en sportsbil med mange kule gadgets og alternativet er en fossilbil i samme prisklasse, er egnestykket i elbilens favør. Man får da en kulere bil (gjelder både elbilen og fossilbilene til 800') enn Passaten, men dette betaler man ekstra for. Så er det opp til hver enkelt å vurdere om differansen er verdt dette. Min påstand er at det å betale 300' mere for en elbil slik som eksemplet ovenfor, aldri vil lønne seg økonomisk. Å tro dette, er å narre seg selv for å rasjonalisere valget man har gjort.

Mener man at TM3 kan erstatte en Passat, noe jeg forøvrig ikke er enig i pga. plass og mangel på tak/krok kombo, er TM3 et flott alternativ. Men da har man i mine øyne klasset ned på en del sentrale parametere. Og da er kanskje alternativet en billigere og mindre VW enn Passaten?

Merk at subsidiert finansiering av Teslaen kan forrykke regnestykket noe. Men i dag er det vel slik at alle bilmerkene kjører finansieringskampanjer fra tid til annen?

Jeg synes det er en underlig sammenligning å sette Tesla Model S eller X opp mot en Passat for å argumentere om verdiutvikling. De nevnte Teslaene er ca. 5 m lange biler og du finner tilsvarende modeller i f.eks BMW 5-serie, Volvo S/V90, Mercedes GLC mm, her kan man også finne modeller som ligner rent prismessig.

Passat er en mindre bil og forskjellen er på lengde mindre mot Tesla Model 3 enn de nevnte bilene. Så kan man jo si at Passat er en stasjonsvogn og sånn sett en større bil, men det holder ikke i min optikk. Skal man sammenligne så må man jo sammenligne noe som ligner på hverandre.

Jada, det er mange som går fra Passat til Tesla, akkurat som det er noen som går fra Tesla til Jaguar, men da endrer man også bilklasse og den type sammenligning beviser hverken det ene eller det andre. Hadde f.eks Jaguar I-Pace hatt bedre ombordlader og rekkevidde kunne jeg godt ha byttet inn min Model S i en slik, begge dekker vårt behov, men de er ikke spesielt sammenlignbare og da beviser egentlig ikke et regnestykke noe som helst

Lars-Erik
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2538865 02/03/2019 20:37
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Tror Passat kommer inn her fordi det var sånn tråden startet. Mitt kriterie var like god plass som i Passaten jeg nå har parkert.

Ja, Passat er en liten bil ift en Model X, på alle måter. Den er stor innvendig for sin klasse og veldig praktisk, X er enda større og f.eks en I-Pace blir trang i forhold (har sittet i og sett på begge ja).
Det som er kult er at selv om man har all verdens plass i Model X, og jeg på 1,70 sikkert ser ut som en mygg i den, så føles den ikke stor, det er bare digg.
Og jeg som syntes jeg hadde god plass i Passaten. Heh!

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ugla] #2538890 03/03/2019 06:23
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Ugla

Jeg synes det er en underlig sammenligning å sette Tesla Model S eller X opp mot en Passat for å argumentere om verdiutvikling.

Som Ripen er inne på.... les denne tråden, alle 95 sidene så forstår du ICON_GRIN

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2538891 03/03/2019 06:39
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Marøder

Mener man at TM3 kan erstatte en Passat, noe jeg forøvrig ikke er enig i pga. plass og mangel på tak/krok kombo, er TM3 et flott alternativ. Men da har man i mine øyne klasset ned på en del sentrale parametere. Og da er kanskje alternativet en billigere og mindre VW enn Passaten?

Ikke bare plass, men lastevennlighet (ikke fullt så enkelt å ta med seg store kolli i en TM3) og ikke minst muligheten til å bruke baksetet som sitteplass for voksne over lengre strekninger.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2538937 03/03/2019 11:03
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Satt på Anders A-R sin TMX i går, og fikk heldigvis ikke bakoversveis mtp wow-følelse. Stor bil med maaaaaaaaaaaasse plass inni, men jeg begynte å se etter mindre (dyre) biler på nett på kvelden.

Tror nok e-Niro seiler frem som en potensiell erstatter for Passat GTE for min del. (enn så lenge). Når den blir tilgjengelig med krok. Og i det hele tatt tilgjengelig.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: baronKanon] #2538945 03/03/2019 12:06
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det var bare fordi du satt bak og ikke fikk klå på skjermen foran det ;-)

Det er ikke noe overdreven luksusfølelse i baksetene. Et par ladepunkter type USB, integrert koppholder i midtkonsoll og noen lufteventiler for å holde liv i passasjerene er vel i grunn det hele. Mulig å løfte seg ganske mange knepp her.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2539047 04/03/2019 08:07
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Hvordan ser du restlån? Er ikke slike opplysninger utilgjengelig? Er du sikker på at det ikke bare er pant i bilen du har sjekket?
Pant i bilen er den samme som dagen lånet ble tatt opp, Den oppdateres ikke underveis. Kan være at det bare er småpenger igjen av lånet, sannsynligvis nedbetalt de som er fra 2013 i hvert fall?

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2539051 04/03/2019 08:19
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Og der er nyheter om lansering av Model Y ute:
https://www.tu.no/artikler/elon-musk-viser-fram-tesla-model-y-om-en-droy-uke/459427
Vanlige dører høres lovende ut. Jeg antar at den ikke får skikkelig dashbord, men vil ligne på Model 3, hvilket jeg ikke syns er så bra. Så får vi se om den blir tøffere eller mer spennende utvendig enn de andre Tesla-modellene, eller ligner mye.

Karbonbasert livsform.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2539066 04/03/2019 08:52
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ser flere Model S med denne type heftelser: https://w2.brreg.no/motorvogn/heftelser_motorvogn.jsp?regnr=EL25254

Disse utleggene til kemneren osv, er det pant som kommer i tillegg til pant for lånet?

You are what you eat...mmm nuts
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: rokkitan] #2539070 04/03/2019 08:59
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: rokkitan
Og der er nyheter om lansering av Model Y ute:
https://www.tu.no/artikler/elon-musk-viser-fram-tesla-model-y-om-en-droy-uke/459427
Vanlige dører høres lovende ut. Jeg antar at den ikke får skikkelig dashbord, men vil ligne på Model 3, hvilket jeg ikke syns er så bra. Så får vi se om den blir tøffere eller mer spennende utvendig enn de andre Tesla-modellene, eller ligner mye.

3 seterader og vanlige dører + firehjulstrekk. Har den mulighet for takstativ og hengerfeste så er vi nær drømmekomboen!

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2539079 04/03/2019 09:41
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hoaas
Ser flere Model S med denne type heftelser: https://w2.brreg.no/motorvogn/heftelser_motorvogn.jsp?regnr=EL25254

Disse utleggene til kemneren osv, er det pant som kommer i tillegg til pant for lånet?

Dette behøver ikke ha noe med bilen å gjøre.
Namsmann kan ta utleggspant i alt av verdi når du ikke gjør opp for deg, og om du ikke har fast eiendom er bilen det første de går på...
(og når kemneren tar pant er det for manglende innbetaling av skatter og avgifter).
Resultatet blir som regel tvangssalg og restgjeld...

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Oystein L] #2539103 04/03/2019 10:36
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Oystein L

Namsmann kan ta utleggspant i alt av verdi når du ikke gjør opp for deg, og om du ikke har fast eiendom er bilen det første de går på...
(og når kemneren tar pant er det for manglende innbetaling av skatter og avgifter).

Kjent "problem" på attraktive sportslige biler. Tror det har noe med noen av kjøperne av disse bilene. Var litt samme sak på en del A6 Allroad og BMW 5x serie da kompisen min var i markedet etter en sånn for 6-7 år siden. Han fant ingen kemner-heftelser på XC70'ene han så på.

- Stefan
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2539122 04/03/2019 11:15
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
En annen parameter er jo når pant i bilen ble tatt. Mange fullfinansierer bilen, aka låne til pipa, og da vet man verdifallet på bilen på perioden eieren har hatt bilen.
Fullfinansiering og kort eieperiode er tradisjonelt dårlig tegn angående vedlikehold, spesielt dyre biler

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Oystein L] #2539134 04/03/2019 11:27
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Ja det er jo greit, men man vil vel ikke kjøpe en slik bil? Panten følger jo som kjent bilen, med mindre den blir gjort opp??

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2539143 04/03/2019 11:43
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Ja det er jo greit, men man vil vel ikke kjøpe en slik bil? Panten følger jo som kjent bilen, med mindre den blir gjort opp??

Normalt ikke, og en slik selgers erklæring om at blilen vil bli fri for heftelser er jo relativt lite verdt....
(så store pant i en bil blir sjelden "gjort opp" på annen måte enn ved tvangsinndrivelse og påfølgende salg)

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Oystein L] #2539146 04/03/2019 11:54
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Normalt ikke, og en slik selgers erklæring om at blilen vil bli fri for heftelser er jo relativt lite verdt....
(så store pant i en bil blir sjelden "gjort opp" på annen måte enn ved tvangsinndrivelse og påfølgende salg)

Jau, for nevnte bil var det jo snakk om 700k tilsammen. Selv om lånet sikkert er betalt noe ned på 2 år, så var 200k relativt fersk pant. Det finnes sikkert de som går i "fella" på en sånn bil også.
Av 6-7 biler jeg sjekka blant de billigste på finn, var det 2 med slike utlegg.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2539149 04/03/2019 12:02
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jau, for nevnte bil var det jo snakk om 700k tilsammen. Selv om lånet sikkert er betalt noe ned på 2 år, så var 200k relativt fersk pant. Det finnes sikkert de som går i "fella" på en sånn bil også.
Av 6-7 biler jeg sjekka blant de billigste på finn, var det 2 med slike utlegg.

Når selger har fått så mye utleggspant i en bil er det i allefall dårlige odds for at han har cash til å løse ut det i forkant av et salg... (og eiendom går de på først, så der er det intet å hente)

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2539152 04/03/2019 12:09
espenta Online
Ringrev
Ringrev
DnB har jo hatt en deal med lån til Tesla, med veldig lav lånerente. Den var nede i 0.25% en periode. Vi tok opp fullt lån med maksimal nedbetalingstid på vår Model X nettopp fordi lånerenta er mye lavere enn sparerenta.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: espenta] #2539156 04/03/2019 12:17
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: espenta
DnB har jo hatt en deal med lån til Tesla, med veldig lav lånerente. Den var nede i 0.25% en periode. Vi tok opp fullt lån med maksimal nedbetalingstid på vår Model X nettopp fordi lånerenta er mye lavere enn sparerenta.

De kampanjene varte vel bare i 3 år? Så flytende? Eller så kunne man velge en noe høyere rente for hele lånets løpetid.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2539160 04/03/2019 12:34
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: espenta

De kampanjene varte vel bare i 3 år? Så flytende? Eller så kunne man velge en noe høyere rente for hele lånets løpetid.

Man kunne velge flytende for hele perioden hvor din rente følger billånsrenten.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2539222 04/03/2019 17:54
vids Offline
Ivrig
Ivrig
https://www.dn.no/magasinet/lunch/ukens-lunch/2-1-554395
Uten at det er klarsignal til å starte den diskusjonen igjen ICON_LAUGH

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2539359 05/03/2019 11:38
P
Pendleren Offline
Medlem
Medlem
P

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: vids] #2539371 05/03/2019 12:32
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: vids
https://www.dn.no/magasinet/lunch/ukens-lunch/2-1-554395
Uten at det er klarsignal til å starte den diskusjonen igjen ICON_LAUGH

Printa ut og hengt opp på kontoret. ICON_LAUGH

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2539504 06/03/2019 09:26
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Er det noen av de som har bestilt Tesla som tar en Elkjøp eller XXL? Det vil si at man benytter seg returneringsretten som er innen 3 dager etter levering for å få den siste prisen (refundert prisøkningen) eller eventuelt bestille bilen på nytt til lavere pris?

Det "morsomme" er jo at man mister denne retten dersom man har prøvekjørt Tesla før man kjøper. I mitt hode ville jeg da aldri prøvekjørt bilen før kjøp, eventuelt ville jeg fått en annen person til å prøve bilen (i denne sitt navn) og blitt med. Da kan man angre dersom Tesla justerer ned prisen etter bestilling. Dette må jo føre til at færre vil prøve bilen, i hvert fall i eget navn. Men det har kanskje ikke så mye å si for salget uansett?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2539507 06/03/2019 09:39
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Vi har avtale om å hente en 3er nå på lørdag. Hverken jeg eller kjæresten har prøvekjørt noen Tesla tidligere. Nå er i tillegg prøveperioden justert opp til en uke/1600 km.
Prisjusteringen forrige dagen medfører jo et ganske drastisk verditap fra dag 1 på denne bilen - vi hadde bestilt med autopilot-pakka. Nå får vi evt den oppgraderte selvkjøringsfunksjonen gratis i tillegg, men denne er priset omtrent til halvparten av prisreduksjonen som kom dagen etter at vi fullførte bestillingen på nett.
Å ta ut en ny bil, som allerede fra start er verdt 25 000 kroner mindre enn en helt lik bil, som har blitt betalt for 2 dager senere byr meg litt i mot, men vi får se. Også litt rart at Tesla ikke har sendt ut noen e-post eller tilsvarende til dem i tilsvarende situasjon som oss - fullført betaling før prisreduksjon, men fortsatt ikke hentet bil...

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2539513 06/03/2019 09:51
ventle Online
Besatt
Besatt
FSD har gått ned i pris, men du må kjøpe Autopilot for å få kjøpe FSD. En bil med FSD bestilt i dag koster altså det samme som du har betalt for din (som nå har blitt oppgradert fra EAP til FSD).

Om du ikke er interessert i FSD, men klarer deg med den nye, forenklede Autopiloten (som mangler summon, autopark og navigate on autopilot), så er det noen som har fått prisreduksjon ved å kontakte Tesla for å nedgradere. Har du prøvd dette?

Edit - her er såvidt jeg vet prisene (+/- noen hundrelapper) før og etter prisjusteringen:
Model 3 LR AWD uten AP: før 454.000, nå 429.000
Model 3 LR AWD med ny, forenklet AP (fantes ikke før), nå 454.000
Model 3 LR AWD med EAP: Før 495.000, (finnes ikke lenger)
Model 3 LR AWD med FSD: Før 520.000, nå 495.000

Redigert av ventle; 06/03/2019 09:58.

mvh Helge
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2539518 06/03/2019 10:00
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Totalprisen skal bli den samme som tidligere, med mindre man ikke ønsker noen form for autopilot (da starter den nå 25k lavere enn tidligere). De som har bestilt uten autopilot skal nå få begrenset autopilot inkl, og til samme pris om om man bestiller den nå.

[edit]: ventle satte opp en fin oversikt som viser dette.

Redigert av espenta; 06/03/2019 10:06.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2539585 06/03/2019 14:17
Dan Offline
More than words
More than words
Vi bestilte uten gammel EAP og får derfor ny AP inkludert nå, isteden for prisreduksjon. Gidder ikke å styre med avbestilling og bestilling på nytt for å spare 25000,-. For oss så blir denne løsningen egentlig helt perfekt, siden den gamle EAP var for dyr og hadde funksjonalitet vi ikke var interessert i (summon og autopark). Nå får vi de delene jeg kunne ha tenkt meg å betale for (adaptiv fartholder og selvstyring) inkludert uten ekstra kostnad.

Siden vi har det med å beholde bilene våre til de er nedskrevet til tilnærmet null i verdi så har det ikke noe å si for oss at prisreduksjonen på nybestilte biler gir verditap for oss andre.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2539732 07/03/2019 10:42
S
spilleth Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hei,

Er det noen med erfaring fra TMS med glasstak og bruk av sugekopper til sykkel/skiboks stativ? Fungerer det eller er eneste fungerende løsning å ha bil med panorama taket som kan åpnes.

Bare lurer.

På forhånd takk

Pål

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2539735 07/03/2019 10:50
ventle Online
Besatt
Besatt
Tesla har nettopp kommet med en løsning for takstativ på glasstak som ikke kan åpnes ICON_SMILE

Bilen må inn på servicesenter for å få ettermontert festepunkter. Pris er antydet til ca 5000 (inkludert selve stativet), og skal bli tilgjengelig til sommeren. Kan ettermonteres på alle TMS med glasstak (de som har metalltak er det dessverre ikke mulig å få takstativ til).

(Biler med glasstak produsert etter 11. februar 2019 har allerede disse festepunktene installert)

https://www.tesla.com/no_NO/support/model-s-roof-rack-installation?redirect=no

mvh Helge
Side 94 av 152 1 2 92 93 94 95 96 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå