Washington D.C. - tips til sykkeltur?
|
Washington D.C. - tips til sykkeltur?
23/02/2019 10:00
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Jobben bringer meg rundt omkring og på tampen av mars trolig til Washington D.C. Har ambisjoner om å utnytte reisingen til opplevelser på sykkelen og håper å kunne sette av noen dager til en rundtur i området, gjerne over 2-3 dager.
Noen som har tips til fine, opplevelsesrike sykkelruter og reisemål rundt hovedstaden, fortrinnsvis på lite trafikkerte veier?
|
|
|
Re: Washington D.C. - tips til sykkeltur?
[Re: Sepeda]
24/02/2019 09:48
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
http://bikewashington.org/trails/wad/wad.htmSykkelveien over er 90 mi t/r og helt uten trafikk. Går gjennom relativt variert terreng uten de store utfordringene. Eller er det massevis av fine småveier i nesten alle himmelretninger fra DC. Bruk Strava Heatmap og lag en rute. Sør-Øst for DC ut mot Chesapeake Bay har erfaringsmessig minst trafikk. Ellers er Blue Ridge Parkway områdets fineste, men da bør du sette deg i bilen først.
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
24/02/2019 09:51
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Leste posten på nytt og ser du er ute etter rundtur. Forslagene gjelder fortsatt, men er mer egnet for dagsturer.
Jeg syklet NYC til DC for noen år siden. Blir vel ca 500 km og kan fint gjennomføres på 2-3 dager.
|
|
|
[Re: ohjelm]
24/02/2019 10:01
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Tusen takk for topp tips! Dette er lovende og inspirerende. Om det blir rundtur eller langtur, vet jeg ikke, men regner med at jeg av hensyn til fly (t/r) må komme meg tilbake til D.C. på den eller andre måten 
|
|
|
25/02/2019 08:15
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Bare hyggelig.
Jeg begynte min landeveiskarriere rundt DC for noen år siden, så har tråkket noen mil rundtomkring.
Kan sende deg Strava-linkene for NYC til DC om du ønsker. Det er hyppige avganger med både buss og tog, så grei skuring med retur.
|
|
|
25/02/2019 08:47
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Takk igjen - setter stor pris på det - linker og ruter er ypperlig! Har ikke Strava selv, men må jo før eller siden koble meg på den moderne verden  Kan ta med (b)landeveissykkel selv, men er også åpen for å leie. Om jeg skulle leie, har du noen anbefalinger? Ser for meg kun helt lett oppakking, så tenker å ta med en seteveske.
|
|
|
26/02/2019 09:02
|
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
Har bodd i området for endel år siden: Jeg ville planlagt ruten godt, særlig hvis du skal inn/ut av Washington DC som er større enn man kan tro. De gode rutene er helt fine, men å sykle på måfå kan lede inn i mindre trivelige områder og lite sykkelvennlige veier. Det er heller ikke så gøy å tråkke i kilometervis på veiskulderen på en gjennomfartsvei.
Old Dominion Railroad er en super rute ut av byen vestover En fast søndagstur var nordvestover på nordsiden av Potomac. Der går det endel fine småveier. Så ta "Whites Ferry" over og dra ned til Leesburg og tilbake langs Old Dominion Railroad Trail. Blue Ridge er nevnt, Du kan komme innpå helt nord fra Front Royal til Shenadoah langs Skyline Drive.
|
|
|
26/02/2019 09:11
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Har ikke Strava selv, men må jo før eller siden koble meg på den moderne verden Du trenger ikke å være på Strava selv for å dra nytte av tydelig inntegnede ruter på et kart. Du kan se andres ruter selv om du ikke har Strava-konto selv. Eller du kan bare opprette en konto som du ikke bruker. Dette er hva den kuraterte tjenesten Strava Local anbefaler: https://www.strava.com/local/paths?parent_region=us®ion=washington&activity_type=cycling
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
26/02/2019 10:18
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Takk også til jorlie og Øyvind!
Skal se nærmere på dette.
Ideelt sett kunne jeg tenkt meg å ha en overnatting eller to på en rundreise t/r D.C. Får studere kart og ruter.
|
|
|
28/02/2019 17:47
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Takk igjen! Søren også, kanskje jeg burde ta meg mer tid.
|
|
|
28/02/2019 19:21
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Briljant, takk for loggene. Dersom man skulle finne på å ta en tur NYC-DC ved å følge strava-sporene dine: var dette gode ruter på fine backroads eller er det noe du kunne tenke deg å gjøre annerledes?
|
|
|
[Re: EspenS]
01/03/2019 17:38
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Briljant, takk for loggene. Dersom man skulle finne på å ta en tur NYC-DC ved å følge strava-sporene dine: var dette gode ruter på fine backroads eller er det noe du kunne tenke deg å gjøre annerledes? Godt spørsmål. Jeg syklet dette som en "Climate Ride" i 2012, så deler av ruten er nok lagt opp for arrangørens logistikk. Men arrangør er dreven og løypa laget av lokalkjente og jeg kan ikke huske at det var strekninger jeg mente var kjipe. Særlig delen gjennom Amish-land var veldig fin med flott kulturlandskap og lite trafikk (seff...). Området er jo ikke akkurat fullt av høydedrag, med de fordeler og ulemper det gir.
|
|
|
[Re: jorlie]
16/03/2019 11:17
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Takk igjen for tips, ohjelm og jorlie! Har sendt PM til dere med noen praktiske spørsmål Old Dominion Railroad er en super rute ut av byen vestover En fast søndagstur var nordvestover på nordsiden av Potomac. Der går det endel fine småveier. Så ta "Whites Ferry" over og dra ned til Leesburg og tilbake langs Old Dominion Railroad Trail. Er det ruten som Google gir her som alternativ til Washington og Old Dominion Trail? Google: Shirlington-Purcellville
|
|
|
18/03/2019 10:13
|
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
Sorry for sent svar: Nei, dette er en grusvei som jeg ikke vurderte for gammeldags landeveissykkel/dekk den gang. Men jeg tror det er en perfekt rute med blandeveissykkel.
|
|
|
[Re: jorlie]
18/03/2019 10:54
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Takk - absolutt aktuelt 
|
|
|
18/03/2019 11:41
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Uten å ha sjekket ut hvor sykkelvennelig veiene i den retningen er, hva med en tur ut mot Annapolis? Ellers går jo US Bicycle route 1 tvers gjennom DC. Om den er spennende å sykle aner jeg ikke, men har selv lekt med tanken om å sykle den fra Baltimore til Myrtle beach litt senere i år, om planetene legger seg på linje osv..
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
23/03/2019 23:16
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
|
|
|
24/03/2019 23:06
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
|
|
|
24/03/2019 23:37
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Kult! Basert på det du har sett, er det ett område du anbefaler å sykle i? Hvis ja, såpass sterkt at du vil anbefale brydderiet med å ta med egen sykkel for en relativt kort tur (par dagers sykling), eller tenker du det da ville vært greiere å leie? FIkk du noe inntrykk av leiemulighetene?
Basert på bildene så det jo ganske fristende ut å sykle der.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
25/03/2019 05:54
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Se der ja! Kule bilder. Enten så var denne turen finere enn jeg husker, eller så har du vært flink til å fange høydepunktene!
|
|
|
[Re: vviz]
26/03/2019 17:05
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Basert på det du har sett, er det et område du anbefaler å sykle i? Om du først er i Washington - absolutt! Andre er bedre kjent, som du ser av tråden, men kjapt om mine inntrykk: Washington & Old Dominion Trail (W&OD) er i grunnen en syv mil lang sykkel- og gangvei fra Sherlington nær Pentagon til landlige Purcellville. Tenk deg Tour de Finance, men med vennligsinnede og høflige syklister, joggere og gående som har felles koder og faktisk er i stand til å dele veien uten konflikter og hissige tilrop. I tettere befolkede strøk må man manøvrere forsiktig mellom eldre, barn, hunder og barnevogner, men så åpner det seg plutselig lange strekk der man har veien for seg selv - og gjerne valget mellom asfalt eller grus. Overalt fornemmer man privat initiativ og lokalpatriotisme. Ikke bare kan man adoptere og dermed støtte vedlikehold av veistrekk (jeg merket meg at både familiene Simpson og Adams hadde bidratt) men det er åpenbart en hel kultur rundt veien, som man bl.a. kan se av de gule skjortene med W&OD Trail Patrol. Som alltid i USA, ble jeg slått av hvor innstilt amerikanerne er på å hjelpe enhver som måtte trenge det. Vi var etterhvert en hel gjeng rundt en kar på en gammel Schwinn med to punkterte 23 mm dekk. "Snakebite" klinger bare så mye bedre på Virginia-dialekt. Og det var en gammel to-veis pumpe fra Norge som passet reserveslangene med Schrader-ventiler  Green Lizard Cycling i Herndon er så absolutt verdt et besøk. Ikke bare serveres det utmerket kaffe og Cannondale finnes i alle farger og fasonger, men jeg gikk til min overraskelse rett på et beist av en Wilier Triestina Jaroon Plus og siden mer spenstige 3T Strada, Cervelo P3, noen aldeles nydelige Wilier Cento og attpåtil et par hissige Pinarello. En hyggelig dame kunne fortelle at det hyppig samles 70-80 syklister her til arrangementer og felles turer langs W&OD. Hun var selv typen som reiste til Frankrike med familien under TdF og var godt kjent i Alpene, men det var altså W&OD som var basen. Jeg synes det var kjekt å se W&OD, men som ren sykkelopplevelse var det vesle strekket på tre mil fra Purcellville opp til historiske Harpers Ferry artigere. Google førte meg inn på noen øde grusveier - gravel! - og idylliske småveier langs jorder og vingårder. Kunne gjerne tenkt meg flere dager eller uker på sykkelen vestover. Finnes garantert mer spennende og utfordrende ruter nær Washington, for ikke å nevne andre deler av landet, men etter en travel uke i D.C., var dette prima avveksling. ...vil (du) anbefale bryderiet med å ta med egen sykkel for en relativt kort tur (par dagers sykling), eller tenker du det da ville vært greiere å leie? FIkk du noe inntrykk av leiemulighetene? Bringe eller leie er et spørsmål som kun den enkelte vet svaret på  For min del sparte jeg både penger og tid på å ta med egen doning. Og ikke minst syntes jeg Tripster'n fortjente en tur etter tro tjeneste vinteren gjennom! Hadde i grunnen tenkt å ta turen på Roadmachine, men den var ikke helt reiseklar. Har ingen oversikt over leiemuligheter, men ser at nevnte Green Lizard leier ut bl.a. Synapse. Finnes sikkert andre muligheter. Enten så var denne turen finere enn jeg husker, eller så har du vært flink til å fange høydepunktene! Kanskje begge deler  Takk igjen for tips!
|
|
|
|
|