Elbil og vinterføre
|
Re: Elbil og vinterføre
[Re: Alpers]
26/02/2019 07:33
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Blir det kun evarebiler en kan gjøre dette med, eller kan Soul være en løsning der?
Blir det ikke bare en ventepølse mtp at du ikke får montert takstativ eller krokstativ? Jeg kan ikke forstå at det ikke kommer en fullverdig el-familieboks a la Roomster i løpet av de neste par årene, kanskje før. Jeg foretrekker å ta sykkel inni bilen selv, men har alltid montert en proride på taket just in case. Det har skjedd at sykkelen er fryktelig klinete, og at det ikke er tilgang på vask, eller at bilturen krever handling/henting av folk etc, og at sykkelen må ut.
|
|
|
26/02/2019 07:39
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Leaf (gml type) tar fint fulldemper kastet inn så lenge fremhjulet tas av.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
26/02/2019 08:27
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Ble litt nysgjerrig på dette med kapasitet på takstativ og det var jo litt interessant. Nye Leaf har oppgitt 35kg kapasitet på taket. I en landeveisverden er vel dette bortimot taket fullt. Den forrige Leaf'en (som jeg har) har derimot ikke definert noe kapasitet på taklast. Har ikke sjekket eget vognkort om dette er tilfelle, men internett sier da et det er forskrift om bruk av kjøretøy som gjelder. Slik jeg oppfatter det betyr det når det ikke er definert en grense betyr ikke dette at det ikke er lov, men så lenge komponenter til innfesting og feste er beregnet/dokumentert/konstruert til lasten er det ok. Jeg har kjøpt hele pakka med takstativ og sykkelstativ spesifikt til Leaf fra Thule. Har inntrykk av at de vet hva de driver med så har ingen skrupler med å montere verken sykler eller ski på taket. (og sågar skiboks om det skulle være aktuelt)
|
|
|
[Re: knutspeed]
26/02/2019 09:12
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Blir det kun evarebiler en kan gjøre dette med, eller kan Soul være en løsning der?
Blir det ikke bare en ventepølse mtp at du ikke får montert takstativ eller krokstativ? Jeg kan ikke forstå at det ikke kommer en fullverdig el-familieboks a la Roomster i løpet av de neste par årene, kanskje før. Soul kan vel ha takstativ? Jeg har ikke dobbeltsjekket vognkort på vår men er ganske sikker på at dette er mulig med std Thule produkter.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: ELO73]
26/02/2019 09:21
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har kjøpt hele pakka med takstativ og sykkelstativ spesifikt til Leaf fra Thule. Har inntrykk av at de vet hva de driver med så har ingen skrupler med å montere verken sykler eller ski på taket. (og sågar skiboks om det skulle være aktuelt)
Støtter vurderingen av Thule. Vær OBS på at 35 kilos begrensningen inkluderer vekten av takstativ / sykkelstativ / skiboks. De fleste skibokser veier alene rundt 20 kilo, dvs at du ikke har altfor mange kilo igjen.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
26/02/2019 09:23
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Soul kan vel ha takstativ? Jeg har ikke dobbeltsjekket vognkort på vår men er ganske sikker på at dette er mulig med std Thule produkter.
NAF skriver dette om Soul EV i hvert fall: Hengerfeste/takstativ Nei/Nei ..men i info-mailen jeg fikk om 2020 Soul EV i går, så kommer den med rails som standard på alle utgavene, som vel må bety at den skal kunne ta last på taket (ingen info om vektbegrensning). Reservasjoner på 2020 Soul starter 04.03 kl.1200.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: simson]
26/02/2019 09:34
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Vær OBS på at 35 kilos begrensningen inkluderer vekten av takstativ / sykkelstativ / skiboks. De fleste skibokser veier alene rundt 20 kilo, dvs at du ikke har altfor mange kilo igjen. Ja, men min versjon av Leaf (-->2018) har ikke denne begrensningen oppgitt i vognkortet. Har ikke finlest vedlegget til stativet fra Thule, men forutsatt at de begrensningene de evt har satt på produktet er forenelig med forskriften vil det være dette som setter begrensningen.
|
|
|
26/02/2019 09:39
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
En oversikt over tillatt taklast, med forbehold siden kilden er DinSide
|
|
|
[Re: Kakachka]
26/02/2019 10:01
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, det var ikke så lett å bli klok på... - Det at en konkret bilmodell ikke har oppgitt taklast, betyr ikke nødvendigvis at det er forbud, men det å montere eget utstyr stiller naturligvis større krav til aktsomhet fra forbrukeren, understreker Frydenlund.
Jeg sjekket vognkort på vår Soul, og det står "ikke oppgitt".... Mens i DinSide-artikkelen er oppgitt 80kg. Ser Autoload m.fl selger kit fra Thule etc.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
26/02/2019 11:19
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Fikk tatt en titt på en Leaf for en liten tid tilbake - ulempen med den, i3, egolf osv er at de er små inni. Det som er greit med Roomsteren er at den har fem seter, men tar du ut baksetene har du stor lasteplass, jeg slenger bare syklene inni uten å tenke over det.
Blir det kun evarebiler en kan gjøre dette med, eller kan Soul være en løsning der? Her kommer syklisten fram i deg. Det er helt riktig at en mindre bil er ikke like stor som en større bil. Men du får nok plass til en liten ræsar i en e-golf. Jeg fikk i alle fall plass til 29eren uten å ta av hjulene i min gamle golf 5, og den nye golfen er jo en del større. Du har uansett mulighet å laste på taket. Det er mindre styr enn å ta ut setene for hver gang du skal ut på tur.
|
|
|
|
|