Personlig har jeg aldri helt taket på dette med nøkkelløst i bil. Jeg klarer bare ikke å synes at det er så mye mer pes å vri om en nøkkel enn å trykke på en knapp at nøkkelløst start i det hele tatt skal være et salgsargument
Det må du jo få lov til å mene, men etter å hatt nøkkelløst de siste 6-7 årene med forskjellige bilmerker ser ikke jeg trangen til å gå tilbake til nøkkel igjen noensinne. Var også noe jeg trodde jeg ikke betydde noe, men har du først fått det går du ikke tilbake igjen. En ting jeg savner med Tesla er at jeg på min forrige bil kunne sveipe beinet under støtfangeren bak så åpnet bakluka seg, veldig fint når du har hendene fulle.
Lars-Erik
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: vids]
#253839127/02/201920:14
Hentet meg en Tesla Model 3 performance denne uken, skikkelig kul bil å kjøre! Understellet responderer mer i retning av en racerbil enn tilsvarende jeg har testet på Model S eller for den saks skyld BMW 330xd som jeg bytter fra. Eneste skåret i gleden er en del veistøy i motovei-hastigheter.
Håper Tesla snart kommer med takstativ dog. Et som ikke er utsolgt til en hver tid. Bagasjerommet er stort, men trenger stativ! Kunne kjøpt Seasucker, men frister mer med noe orginalt om det skulle komme noenlunde i tid..
Men vær så snill og ikke kall den M3, det er navnet på den legendariske BMW M3 som har en spesiell plass i historien. Hvorfor ikke bare skrive TM3?
Gratulerer med TM3. Tror Performance er et godt valg, min datter på 5 ønsker at vi bytter til TMS Performance all den tid man smiler bredere med P.
[Re: Ugla]
#253839727/02/201920:46
Personlig har jeg aldri helt taket på dette med nøkkelløst i bil. Jeg klarer bare ikke å synes at det er så mye mer pes å vri om en nøkkel enn å trykke på en knapp at nøkkelløst start i det hele tatt skal være et salgsargument
Det må du jo få lov til å mene, men etter å hatt nøkkelløst de siste 6-7 årene med forskjellige bilmerker ser ikke jeg trangen til å gå tilbake til nøkkel igjen noensinne
Jeg sier jo ikke at nøkkel er bedre enn nøkkelløs, så slik sett er det heller ingen gode grunner til å gå tilbake til det når man først har blitt vant med noe annet. Men så lenge bilen er i gang raskere med nøkkel enn uten ser jeg ikke at nøkkelløs start utgjør en relevant oppdatering av bilkonseptet.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Det må du jo få lov til å mene, men etter å hatt nøkkelløst de siste 6-7 årene med forskjellige bilmerker ser ikke jeg trangen til å gå tilbake til nøkkel igjen noensinne
Jeg sier jo ikke at nøkkel er bedre enn nøkkelløs, så slik sett er det heller ingen gode grunner til å gå tilbake til det når man først har blitt vant med noe annet. Men så lenge bilen er i gang raskere med nøkkel enn uten ser jeg ikke at nøkkelløs start utgjør en relevant oppdatering av bilkonseptet.
Du klarer ikke å sette deg inn i og starte bilen raskere enn med en Tesla, den bilen det går i må noen vise meg.
Etter snart en uke med ny bil er smidigheten og hvor raskt det er å komme seg avgårde noe av det jeg virkelig digger med bilen. Døra er åpen, du setter deg inn og tråkker på bremsen for å starte bilen og lukke døra automatisk. På med setebeltet, sett girspaken i D, kjør!
Jeg klarte ikke å se noen spesiell nytte ved bekvemmelighetsgreiene til Tesla før jeg fikk bilen min, men det er bare så digg... Prøv selv, fort gjort å bli glad i. Passat med startknapp er bare sååå fjernt allerede, som om jeg skulle hatt telefon med tastelås. Haha!
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
[Re: Rønnern]
#253841127/02/201921:42
Skjønner ikke helt greia med kortet som må plasseres over kameraet på dørstolpen for å åpne, og plasseres på midkonsollen for å kunne kjøre. Ikke akkurat nøkkelløst, og det føltes som et lite steg tilbake, uten at jeg har satt meg inn i hvorfor det er sånn.
Min M3 åpner seg og starter så lenge jeg har mobilen i lomma. Får vel ikke det mindre nøkkelløst enn det?
Jeg tror du får mindre nøkkelløse løsninger.
Jeg hadde ikke satt meg inn i det og tenkte ikke på at det selvsagt kan gjøres vha mobiltelefon. Smart! 1 ting mindre å ha i lomma. Og etter å ha fått forklart greia med kortet så er det enda mer genialt og innovativt. Tommel opp!
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
[Re: Ripen]
#253843228/02/201907:41
Du klarer ikke å sette deg inn i og starte bilen raskere enn med en Tesla, den bilen det går i må noen vise meg.
Etter snart en uke med ny bil er smidigheten og hvor raskt det er å komme seg avgårde noe av det jeg virkelig digger med bilen. Døra er åpen, du setter deg inn og tråkker på bremsen for å starte bilen og lukke døra automatisk. På med setebeltet, sett girspaken i D, kjør!
Jeg klarte ikke å se noen spesiell nytte ved bekvemmelighetsgreiene til Tesla før jeg fikk bilen min, men det er bare så digg... Prøv selv, fort gjort å bli glad i. Passat med startknapp er bare sååå fjernt allerede, som om jeg skulle hatt telefon med tastelås. Haha!
Jeg hadde biler med ordentlig motor i tankene da jeg skrev Forøvrig er vel selve oppstarten av bilen det som tar minst tid av alle prosedyrene man skal gjennom når man skal ut å kjøre, så en eventuell marginal besparelse blir fortsatt stående som en overteknifisert "gøy å ha greie" uten praktisk nytteverdi for meg
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Forøvrig er vel selve oppstarten av bilen det som tar minst tid av alle prosedyrene man skal gjennom når man skal ut å kjøre, så en eventuell marginal besparelse blir fortsatt stående som en overteknifisert "gøy å ha greie" uten praktisk nytteverdi for meg
Ja - slik tenker man vel om de fleste ting før en har vent seg til dem.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Jeg hadde biler med ordentlig motor i tankene da jeg skrev Forøvrig er vel selve oppstarten av bilen det som tar minst tid av alle prosedyrene man skal gjennom når man skal ut å kjøre, så en eventuell marginal besparelse blir fortsatt stående som en overteknifisert "gøy å ha greie" uten praktisk nytteverdi for meg
Jeg sa noe lignende om jukkepinner en gang for lenge lenge siden, det skulle jeg fint klare meg uten. Jeg er glad jeg leste og tok inn meningene til den voksende jukkepinnemenigheten den gangen for nå klarer jeg meg ikke uten. Halleluja!
Roy
#253847828/02/201910:12
Jeg sa noe lignende om jukkepinner en gang for lenge lenge siden, det skulle jeg fint klare meg uten. Jeg er glad jeg leste og tok inn meningene til den voksende jukkepinnemenigheten den gangen for nå klarer jeg meg ikke uten. Halleluja!
Jeg har også jukkepinne, men den tilfører en helt ny funksjon som løser et konkret problem og er således ikke en gangbar analogi til nøkkelløs start slik jeg ser det
Og etter å ha brukt nøkkelløs start ganske mye de siste årene ser jeg fortsatt ikke poenget
Redigert av Torshov-Simen; 28/02/201910:14.
#253851328/02/201913:22
Ser heller ikke noe voldsomt behov for nøkkelløs start, mye annet som kommer før. Slik som blinkende diskolys. Som Teslamenigheten sier, så vet man ikke selv at dette er noe man savner før man faktisk har opplevd gleden ved dette.
Og etter å ha brukt nøkkelløs start ganske mye de siste årene ser jeg fortsatt ikke poenget
Nei - når man likevel må trykke på en knapp, har det jo mindre verdi. Den eneste fordelen jeg kan komme på i de tilfellene er at hvis du kommer inn i bilen med en ting i høyre hånd, slipper du å måtte fiske nøkkelen ut av lomma etter at du har satt deg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Jeg har også jukkepinne, men den tilfører en helt ny funksjon som løser et konkret problem og er således ikke en gangbar analogi til nøkkelløs start slik jeg ser det
Sånn jeg ser det så var det en veldig fin måte å hinte om at jeg hadde samme holdning til jukkepinner den gangen som du har til nøkkelløs teknologi her, nå, i denne tråden. Og hvis du etter å ha brukt nøkkelløs start start ganske mye de siste årene ikke ser poenget med det, ja så er det vel ikke noe poeng i det for deg. Da setter du nøkkelen i tenninga, vrir om og kjører videre til en annen kanal, verre er det faktisk ikke. Ta-daaa!
Roy
#253857228/02/201919:54
Sånn jeg ser det så var det en veldig fin måte å hinte om at jeg hadde samme holdning til jukkepinner den gangen som du har til nøkkelløs teknologi her, nå, i denne tråden. Og hvis du etter å ha brukt nøkkelløs start start ganske mye de siste årene ikke ser poenget med det, ja så er det vel ikke noe poeng i det for deg. Da setter du nøkkelen i tenninga, vrir om og kjører videre til en annen kanal, verre er det faktisk ikke. Ta-daaa!
Slik jeg ser det hintet du også ganske tydelig til at jeg bare prinsipielt var imot det fordi det er nytt og at jeg ikke skjønner hvor bra det er fordi jeg ikke har gitt det sjansen, og da forbeholder jeg meg retten til å være uenig og påpeke at jeg har prøvd det ganske mye.
Redigert av Torshov-Simen; 28/02/201919:54.
Hmm.. Javel, men da tar jeg bare feil uansett da. Skjønner ikke om du er for eller mot eller midt i mellom, men du skriver i klartekst at du ikke ser poenget i alle fall, hvorpå jeg prøver å få frem et par gode poeng som jeg liker ved det nøkkelløse konseptet i min Tesla.
Nuvel. God helg!
Roy
#253863701/03/201908:35
Tesla holdt pressekonferanse i går kveld der det plutselig kom en masse spennende nyheter:
- Model 3 Standard Range RWD (350 km rekkevidde) kan nå bestilles i USA, til $35.000, og vil leveres innen 2 til 4 uker. Skal komme til Europa innen 3 til 6 måneder - Model 3 Standard Range RWD Plus, en hittil ukjent modell, ble lansert. 30 km lengre rekkevidde, noe bedre akselerasjon og toppfart, og litt bedre interiør sammenlignet med Standard Range. $37.000 - Prisen på de Model 3-variantene som er tilgjengelige i Norge senkes med kr 24.900. Innstegsprisen for Long Range AWD er nå 429.800 - En ny og enklere Autopilot-variant, som bare inkluderer adaptiv cruisekontroll og filholder tilgjengelig for kr 25.100 (den gamle Enhanced Autopilot kostet 41.800) (gjelder både 3, S og X) - Enhanced Autopilot forsvinner og erstattes av Full Self-Driving til samme pris (men du må kjøpe Autopilot til 25.100 for å få FSD, så i praksis 25.100 dyrere enn EAP) (gjelder både 3, S og X) - Ny Model S Standard Range med innstegspris på 734.000. Rekkevidde omtrent som gamle S90D. Det kom ikke noen Model X standard range. - Model S og X Long Range (tidligere 100D) får prisreduksjon og koster nå fra 771.000 (S) og 827.000 (X) - Model S og X Ludicrous Performance (Tidligere P100D, men den hadde ikke Ludicrous om jeg ikke husker feil) får kraftig prisreduksjon og koster nå fra 878.000 (S) og 933.000 (X)
Tesla holdt pressekonferanse i går kveld der det plutselig kom en masse spennende nyheter:
- Model 3 Standard Range RWD (350 km rekkevidde) kan nå bestilles i USA, til $35.000, og vil leveres innen 2 til 4 uker. Skal komme til Europa innen 3 til 6 måneder - Model 3 Standard Range RWD Plus, en hittil ukjent modell, ble lansert. 30 km lengre rekkevidde, noe bedre akselerasjon og toppfart, og litt bedre interiør sammenlignet med Standard Range. $37.000 - Prisen på de Model 3-variantene som er tilgjengelige i Norge senkes med kr 24.900. Innstegsprisen for Long Range AWD er nå 429.800 - En ny og enklere Autopilot-variant, som bare inkluderer adaptiv cruisekontroll og filholder tilgjengelig for kr 25.100 (den gamle Enhanced Autopilot kostet 41.800) (gjelder både 3, S og X) - Enhanced Autopilot forsvinner og erstattes av Full Self-Driving til samme pris (men du må kjøpe Autopilot til 25.100 for å få FSD, så i praksis 25.100 dyrere enn EAP) (gjelder både 3, S og X) - Ny Model S Standard Range med innstegspris på 734.000. Rekkevidde omtrent som gamle S90D. Det kom ikke noen Model X standard range. - Model S og X Long Range (tidligere 100D) får prisreduksjon og koster nå fra 771.000 (S) og 827.000 (X) - Model S og X Ludicrous Performance (Tidligere P100D, men den hadde ikke Ludicrous om jeg ikke husker feil) får kraftig prisreduksjon og koster nå fra 878.000 (S) og 933.000 (X)
Topp at Tesla blir billigere. Jeg liker at Tesla setter standarden på rekkevidde og de presser tyskerne til å lage bedre elbiler med lengre rekkevidde. Så kan jeg kjøpe en tysker når det blir mer og velge i.
#253865201/03/201909:19
- Enhanced Autopilot forsvinner og erstattes av Full Self-Driving til samme pris (men du må kjøpe Autopilot til 25.100 for å få FSD, så i praksis 25.100 dyrere enn EAP) (gjelder både 3, S og X)
Hva betyr det i praksis for de som har oppgradert AP i dag?
Roy
#253866101/03/201910:01
- Enhanced Autopilot forsvinner og erstattes av Full Self-Driving til samme pris (men du må kjøpe Autopilot til 25.100 for å få FSD, så i praksis 25.100 dyrere enn EAP) (gjelder både 3, S og X)
Hva betyr det i praksis for de som har oppgradert AP i dag?
Hmm.. Javel, men da tar jeg bare feil uansett da. Skjønner ikke om du er for eller mot eller midt i mellom, men du skriver i klartekst at du ikke ser poenget i alle fall, hvorpå jeg prøver å få frem et par gode poeng som jeg liker ved det nøkkelløse konseptet i min Tesla.
Nuvel. God helg!
Jeg er hverken for eller mot, hadde bilen jeg ønsket meg hatt nøkkelløs start hadde jeg levd fint med det. Jeg startet med å si at jeg ikke så det som et salgsargument at en bil har nøkkelløs start ettersom jeg ikke synes det tilfører noe vesentlig forbedring sammenlignet med nøkkelstart og det er vel i grunn fortsatt hele essensen i mitt standpunkt.
God helg
#253877102/03/201908:43
Tilbake til hovedtema. Er Tesla det åpenbare valget?
Sannsynligvis ikke hvis det er S eller X man vurderer. Ønsker man å "klasse opp", er svaret ja.
Sannsynligvis ikke: er alternativet en Model S eller X vs en Passat er det høyst tvilsomt om dette er lønnsomt økonomisk. Det finnes en edruelig og passe fersk artikkel her!. Den viser at forskjellen økonomisk er liten dersom man kjøper en fossilbil til 600' og en elbil til 500'. Merk at fossilbilen er den dyreste. Øker man elbilprisen til 800' vil verditapet og finanskostnader gjøre at elbilen blir den mest ulønnsomme, og det trolig med god margin. Ifølge ny statistikk fra leasingbransjen er 50 det nye 60 for fossilbilene. Det vil si at de må ta et verditap på 50 % vs 40 % tidligere etter endt leasingperiode. Det utgjør et ekstra verditap på 50' kr på en bil til 500'. Tesla satte nylig ned prisen på S long range med 50' kr, noe som bør føre til tilsvarende verditap for dagens eiere av samme modell. Og også prispress på de med kortere rekkevidde som vel også ble satt ned i pris. Det som er ganske sikkert, er at verditapet på en elbil til 800' blir betydelig høyere enn en fossilbil til 500'. Da blir regnestykket i elbilenes disfavør.
Klasse opp: Med å "klasse opp" mener jeg at man i dette tilfellet ønsker en bedre bil en Passaten. Kjøper man en Tesla for å få en sportsbil med mange kule gadgets og alternativet er en fossilbil i samme prisklasse, er egnestykket i elbilens favør. Man får da en kulere bil (gjelder både elbilen og fossilbilene til 800') enn Passaten, men dette betaler man ekstra for. Så er det opp til hver enkelt å vurdere om differansen er verdt dette. Min påstand er at det å betale 300' mere for en elbil slik som eksemplet ovenfor, aldri vil lønne seg økonomisk. Å tro dette, er å narre seg selv for å rasjonalisere valget man har gjort.
Mener man at TM3 kan erstatte en Passat, noe jeg forøvrig ikke er enig i pga. plass og mangel på tak/krok kombo, er TM3 et flott alternativ. Men da har man i mine øyne klasset ned på en del sentrale parametere. Og da er kanskje alternativet en billigere og mindre VW enn Passaten?
Merk at subsidiert finansiering av Teslaen kan forrykke regnestykket noe. Men i dag er det vel slik at alle bilmerkene kjører finansieringskampanjer fra tid til annen?
Redigert av Marøder; 02/03/201908:52.
#253878102/03/201909:48
Uinteressant regnestykke for alle som ikke kjøper nye biler.
Det som blir interessant er hvordan lønnsomheten er med en 12-15 år gammel elbil for en som skrur litt selv. Regnestykke2 bruker jo mer pnger på bil i løpet av 2 år enn jeg har brukt på bil i hele mitt liv.
Og da nevner jeg ikke 12-15 for mitt eget vedkommende men fordi det vil vise litt mer om den reelle levetiden for en elbil.
#253878602/03/201910:22
Når man har kjørt ladbar hybrid i 2,5 år og hatt god nytte av å kjøre ren el i det meste av daglig bruk, da virker det som et helt naturlig steg å gå for elbil med neste veivalg og ikke sette seg på gjerdet igjen.
Ladbar hybrid (Passat GTE) har vært gull, men jeg tror 1 drivlinje er nok og den fjerne drømmen om elbil med nok plass og rekkevidde er nå innenfor... rekkevidde. I april 2019 går leasingen ut og da ser jeg mot Tesla. Kriteriene for vår nr 1 bil er som nevnt god plass til en familie på 4 på ferietur, god nok rekkevidde ifm private langturer og langkjøring ifm jobb. Jeg kjører endel ifm jobb, kan lade på jobb, har bilstøtte og kjøregodtgjørelse. Ser for meg at jeg kommer til å lade lite hjemme siden jeg kan lade på jobben, og her kommer Tesla's nettverke av superladere også inn i bildet ifm langkjøring.
Tipper at en brukt S 75D vil være en fin bil for meg, X synes jeg blir for dyr til at regnestykket går opp/blir bra, jeg tjener ikke så fett. Skulle gjerne hatt hengerfeste men når jeg leser at man bør opp i X 100 for å få ok rekkevidde så får man heller klare seg uten og byttelåne bil med naboen eller familie de gangene man trenger hengeren. Model X er et sabla dyrt hengerfeste, satt på spissen.
1 April 2019 bør jeg ha ny bil å sette meg i og da vil jo utvalget fortsatt være veldig likt det som er i dag med kriteriene mine. Audi, Mercedes, Jaguar osv vil fortsatt ha ventetid og de blir ikke noe særlig mer enn jevngode med eksisteredne Tesla-modeller uansett. Jeg ser heller ikke at markedsverdien på en brukt Tesla vil lide nevneverdig pga inntoget av konkurrenter ila de neste 2-3 årene, så risikoen ved å dra på med en bruktbil på over en halv mill virker ikke helt koko, eller?
Noen som har bedre regnestykker, oversikt og resonnement mtp timing og økonomi her?
Nå er vi her og det kanskje ikke fullt så åpenbare valget ved trådstart åpenbarte seg mer og mer etter som tråden gikk, det ble helt åpenbart for meg ved kampanje rett over nyttår. Dvs, åpenbart var det vel fortsatt ikke, men den var innenfor rekkevidde og jeg hoppa ned fra gjerdet og landet ganske mykt. Så nå er jeg altså den lykkelige eier av en X 75D og etter en drøy uke med bilen angrer jeg ikke et sekund. Det var kanskje ikke åpenbart at jeg skulle skaffe meg elbil nå, men tråden ble startet med et sterkt ønske om dette og jeg ville ha synspunkter på Tesla og kommende alternativer som kunne dekke mitt behov mtp plass og rekkevidde. Check!
Det jeg tok feil om i trådstarten var ventetid på I-Pace, den kunne jeg kjøpt nå. Men den har blitt vurdert og valgt bort underveis. Andre alternativer er ennå ikke leveringsklare, og når jeg ser hva jeg har nå og hva jeg kunen bestilt og ventet på så er jeg fornøyd med valget, det er fortsatt ingen Teslakillere på veiene slik jeg ser det. Ikke at jeg på død og liv må ha den beste, men når prisen er omtrent den samme så velger man det man har mest lyst på. Komforten og pakka man får med en Tesla X er grom, og den vil ikke være utdatert i overskuelig fremtid, Tesla er i mine øyne fortsatt foran konkurrentene, uten behov for målfoto.
Så får vi se hva jeg gjør ved neste veivalg, det kommer mye spennende fremover fra andre merker, og etter alle solemerker også fra Tesla. Kanskje det blir diesel? De som styrer landet vårt er kapable til det meste, det har vi sett før...
Roy
#253879202/03/201911:07
Bygde nettopp en Ford S-Max som er så nærme man kommer likt utstyrt med X på Ford sin bilkonfigurator. 758K for en 2L diesel AWD.
Den har vært nevnt før i tråden, tenkte den kunne nevnes igjen for å sette ting i perspektiv. Nå er det ikke sånn at alle familer på 4-5 kjører rundt i en såpass oppjazza familietralle, men det er forbausende mange som gjør det.
Roy
[Re: Syklist1]
#253880602/03/201913:00
Når den elbilen til 500k har større verdifall i kroner enn fossilbilen til 600k forsvinner troverdigheten i regnestykket.
De må ha bommet for det står at begge bilene skal ha restverdi på 60 % av nybilpris.... Men prøv å regne 800' kr i kost på elbil og 500' fossilbilen, og 50 og 60 % restverdi. Og juster for finans. Alt annet likt så tror jeg man skal slite å regne hjem elbilen. Men det raskeste er vel kanskje bare å avfeie dette?
#253880702/03/201913:04
Bygde nettopp en Ford S-Max som er så nærme man kommer likt utstyrt med X på Ford sin bilkonfigurator. 758K for en 2L diesel AWD.
Den har vært nevnt før i tråden, tenkte den kunne nevnes igjen for å sette ting i perspektiv. Nå er det ikke sånn at alle familer på 4-5 kjører rundt i en såpass oppjazza familietralle, men det er forbausende mange som gjør det.
Jeg gjør akkurat denne vurderingen.... 2-3 år gammel Tesla vs en like gammel gammel S-Max som har tatt mye av tapet (prises til 450-500'). Har satt meg på nyhetsbrev for VW Id som jo snart kan bestilles. Da beholder jeg 4x4 fossilen og har id som en bybil.
Redigert av Marøder; 02/03/201913:05.
#253880802/03/201913:23
Synes mest synd på (eller, egentlig ikke), de som tenkte de skulle gjøre penger på model 3 og skal forsøke å selge bilene sine nå, ettersom Tesla akkurat justerte ned prisen på LR 4x4 med 30k. I tillegg kommer SR rwd om 3-6 mnd til i underkant av 300k. Mange av Model S som ligger på finn er nok også betydelig overpriset, siden de fleste, i likhet med meg selv, garantert er skeptiske til 5+ år gamle Teslaer. Det de kan håpe på er jo at det blir innført avgifter snart, så de kanskje kan karre til seg noe mindre verditap
You are what you eat...mmm nuts
[Re: Marøder]
#253880902/03/201913:25
Når den elbilen til 500k har større verdifall i kroner enn fossilbilen til 600k forsvinner troverdigheten i regnestykket.
De må ha bommet for det står at begge bilene skal ha restverdi på 60 % av nybilpris.... Men prøv å regne 800' kr i kost på elbil og 500' fossilbilen, og 50 og 60 % restverdi. Og juster for finans. Alt annet likt så tror jeg man skal slite å regne hjem elbilen. Men det raskeste er vel kanskje bare å avfeie dette?
Jeg regnet på det da jeg kjøpte Tesla opp mot RAV4 og kom frem til at jeg etter 6-7 år kom til å spare penger med Tesla med 20k i kjørelengde og forutsatt at service og forsikring var likt. Men nå var ikke en S75D så dyr i 2017, startprisen var 620.
Redigert av Syklist1; 02/03/201913:25.
[Re: Marøder]
#253882602/03/201916:02
Har satt meg på nyhetsbrev for VW Id som jo snart kan bestilles. Da beholder jeg 4x4 fossilen og har id som en bybil.
Jeg står også på nyhetsbrevlisten for VW ID.3 (som den nå heter) for å vurdere som bybil (vår 15 år gamle bybil ble nettopp EU-godkjent uten anmerkninger, så vi har i hvert fall bil der i to år til), mens vi har en 4x4 fossil som familiebil. Nyhetsbrevet fra Møller er derimot en vits. Har fått én mail, og infoen som stod der hadde jeg allerede lest på nett et sted.
Ryktene nå er at ID ikke får hengerfeste, så da utgår det uansett (må ha til sykkelstativet).
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han