Har Armstrong sonet straffen sin?
|
Re: Har Armstrong sonet straffen sin?
[Re: Stefan77]
21/02/2019 11:48
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Yepp, fordi han ikke bare soner en objektiv straff men også mye av folkets vrede. De nerder like hardt på treningsmetoder, taktikk og ernæring. Har sagt det før. Armstrong 'vant' ikke bare fordi han var dopet. Han 'vant' fordi han var petimeter på de meste om ikke alt. Sikkert inkludert å være drittsekk mot de som truet hans imago
|
|
|
[Re: -Jan]
21/02/2019 13:16
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men eg tykkjer ikkje at Mühlegg var noko spesielt avvik. Doping var nok mindre vanleg i langrenn på den tida (samanlikna med sykling), slik at viss du var gjennomdopa så var du omtrent garantert å bli blant dei beste, sjølv med dårleg teknikk. Det var jo ein del andre også som gjekk fort med dårleg teknikk.
Det er vel ganske klare indikasjoner på at Russland, Italia, Finland, Østerrike og sikkert flere var bloddopet på den tia? Og allikevel dominerte Norge.
|
|
|
[Re: skubisan]
21/02/2019 17:38
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Norge har verdens beste astmatikere på ski. En egen gren? Men eg tykkjer ikkje at Mühlegg var noko spesielt avvik. Doping var nok mindre vanleg i langrenn på den tida (samanlikna med sykling), slik at viss du var gjennomdopa så var du omtrent garantert å bli blant dei beste, sjølv med dårleg teknikk. Det var jo ein del andre også som gjekk fort med dårleg teknikk.
Det er vel ganske klare indikasjoner på at Russland, Italia, Finland, Østerrike og sikkert flere var bloddopet på den tia? Og allikevel dominerte Norge.
|
|
|
[Re: Stefan77]
21/02/2019 18:30
|
AfLatTire
Entusiast
|
Entusiast
Han burde gå i skammekroken og bli der!
|
|
|
21/02/2019 19:31
|
perbaa
Avhengig
|
Avhengig
Men eg tykkjer ikkje at Mühlegg var noko spesielt avvik. Doping var nok mindre vanleg i langrenn på den tida (samanlikna med sykling), slik at viss du var gjennomdopa så var du omtrent garantert å bli blant dei beste, sjølv med dårleg teknikk. Det var jo ein del andre også som gjekk fort med dårleg teknikk.
Det er vel ganske klare indikasjoner på at Russland, Italia, Finland, Østerrike og sikkert flere var bloddopet på den tia? Og allikevel dominerte Norge. Norge var ikke spesielt gode på tidlig 2000-tall. Var vel egentlig en lang downperiode helt til Northug kom, med ett par unntak. At doping var noe mindre utbredt på 90-tallet tror jeg ikke, som jo var en periode Norge dominerte. Ikke overrasket om visse nordmenn var med på den dansen da. Bloddoping (ta ut/inn eget blod) kan jo virke relativt harmløst for den uvitende. Visse dokumentarer i nyere tid styrker vel heller ikke bilde av norske utøvere på 90-tallet. Synd de ikke hadde blodpass på den tida.
|
|
|
[Re: perbaa]
21/02/2019 23:47
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den dårlige perioden på '00 tallet er interessant. Det kan være mange forskjellige årsaker til den. Skiforbundet slutta med høydehus(mulig det var tidligere?) og utlendingene kan ha fått tilgang på CERA og andre avanserte EPO og bloddopingmetoder. Men det kan også bare ha vært en dårlig periode i forbundet og i Olympiatoppen hvor de hadde feil fokus eller rett og slett ikke jobba godt nok. Eller det kan ha vært en tilfeldig talent-tørke.
Det er uansett påfallende at Norge hevdet seg så bra i en 20-25 års periode hvor det var mye doping i sporten. Jeg tror det at Norge har den sterkeste kulturen og det høyeste nivået på hjemmebane og dermed flest talenter å ta av, størst budsjett, best trening, best støtteapparat, best utstyr, best medisinsk kompetanse, best på gråsonene osv. kan veie opp for forsiktig/konservativ eller dårlig/ineffektiv doping. I et sånn klima vil de beste lykkes uansett. Men så kommer Mühlegg og knekker Elofsson.
|
|
|
22/02/2019 06:15
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den dårlige perioden på '00 tallet er interessant. Det kan være mange forskjellige årsaker til den. Skiforbundet slutta med høydehus(mulig det var tidligere?) og utlendingene kan ha fått tilgang på CERA og andre avanserte EPO og bloddopingmetoder. Men det kan også bare ha vært en dårlig periode i forbundet og i Olympiatoppen hvor de hadde feil fokus eller rett og slett ikke jobba godt nok. Eller det kan ha vært en tilfeldig talent-tørke.
Det er uansett påfallende at Norge hevdet seg så bra i en 20-25 års periode hvor det var mye doping i sporten. Jeg tror det at Norge har den sterkeste kulturen og det høyeste nivået på hjemmebane og dermed flest talenter å ta av, størst budsjett, best trening, best støtteapparat, best utstyr, best medisinsk kompetanse, best på gråsonene osv. kan veie opp for forsiktig/konservativ eller dårlig/ineffektiv doping. I et sånn klima vil de beste lykkes uansett. Men så kommer Mühlegg og knekker Elofsson. Best på gråsone ja, men ikke best i all medisinsk kompetanse. De fleste husker vel eksperimentene med jerntilskudd og oksygentelt ved århundreskiftet?
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
22/02/2019 06:46
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På spørsmål om han har sonet sin straff, så er det enkle, juridiske svaret, nei. Han har jo livslang utestengelse. Ha, selvsagt rett svar Øyvind ! Ingen har fått så hard «straff i praksis» som han. Omtrent alle andre tidligere dopere kan møte opp på sykkelritt og bli hyllet for sine bragder. Armstrong møter motstand i Europa. Om han fortsatt har litt av æren i behold hos mange i USA aner jeg ikke. Var det ikke en artikkel i Landevei fra byen ham kom fra om dette ? Jeg er enig med de som peker på hva (hvordan, i hvilket omgang osv) han har gjort i tillegg til selve dopingen. Maktmisbruk kombinert med sterke og kyniske støttespillere gir få stilpoeng og jeg er av dem som synes han har fått som fortjent. Edit: og jeg greier ikke å la være å like Valverde, beklager...
Redigert av EmilZipp; 22/02/2019 06:52.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: Valentino]
22/02/2019 06:52
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Lance soner straffen for alle som syklet på hans nivå i hans epoke; Nope. Han soner sin straff. De fleste av hans direkte konkurrenter har også dopingstraffer. I henhold til Tyler Hamilton var hele Tour de France feltet steindopet og de færreste ble tatt og utestengt. I tilfellet Armstrong var det så utrolig mye penger som stod på spill at flere aktører stod på steinhardt for å få pengene sine tilbake. Lance Armstrong var usedvanlig profilert noe som kom arrangører og andre utøvere tilgode og dette var med på å gjøre fallet så utrolig langt. Sikkert greit at Armstrong får en lang straff, men jeg får en stygg smak i munnen når jeg ser at flesteparten slipper unna. Straffen til Armstrong er symbolsk og han soner for alle de som slapp/slipper unna
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
|
|