Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 43 av 49 1 2 41 42 43 44 45 48 49

Derfor er jeg imot el-sykler på sti.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2536813 19/02/2019 10:13
Truls Offline
Besatt
Besatt
Ok. Jeg har ikke lest hele denne tråden, men jeg har et relativt greit standpunkt som det kan være greit å meningsbære inn i debatten.

El-terrengsykler hører til i sortimentet på hjelpemiddelsentralen. Hvis du har diagnostiserte medisinske behov (herunder høy alder) og rett på hjelpemidler for å overkomme disse; altså at du trenger assistanse for å komme deg ut på sti i skogen: Gudbevares. Kjør på! (under klare krav til effekt og hastighet). For alle andre: Forbud.

Truls Erik Johnsen
Johnsen Frameworks

Redigert av Truls; 19/02/2019 10:14.

www.johnsenframeworks.com og http://www.facebook.com/johnsen.frameworks
"There are some tools that you don't really own. You are just their temporary custodian on their voyage through time"
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Truls] #2536820 19/02/2019 10:43
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Truls

El-terrengsykler hører til i sortimentet på hjelpemiddelsentralen
Generelt sett enig.

Er dog ikke imot i områder med shuttlebasert nedoversykling. Der er elsykkel et mer miljøvennlig alternativ til gamle, slitne dieselpickuper.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: baronKanon] #2536823 19/02/2019 10:52
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon

El-terrengsykler hører til i sortimentet på hjelpemiddelsentralen
Generelt sett enig.

Er dog ikke imot i områder med shuttlebasert nedoversykling. Der er elsykkel et mer miljøvennlig alternativ til gamle, slitne dieselpickuper.

Da løser vi heller det med autonome elektriske fremkomstmiddel som utenom sykling løser andre kommunikasjonsutfordringer.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2536827 19/02/2019 11:05
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: erikskon

Da løser vi heller det med autonome elektriske fremkomstmiddel som utenom sykling løser andre kommunikasjonsutfordringer.

Endelig en god grunn til autonome kjøretøy! Det er jo ingen som vil være shuttelsjåffis.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2536832 19/02/2019 11:25
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Trist, men er redd toget er gått og vi må innse at sykling generelt vil bli motorisert i raskt stigende grad.

Synes ikke å være en prinsipiell grunnholdning hos noen av aktørene - hverken syklistene selv, sykkelpressen, bransjen eller myndighetene - som skal kunne veie opp for bekvemmelighetshensyn, heller ikke i utmark.

Jeg er i praksis ikke stisyklist lenger, men synes likevel det er synd at NOTS ikke har vært i stand til å ta stilling i noen av høringsprosessene som har påvirket de sentrale avgjørelsene. NOTS' ønske om forankring i medlemsmassen er forståelig, men den tidkrevende prosessen NOTS nå legger opp til, betyr i realiteten støtte til motorisering av utmark.

Det er bare å lade opp batteriene ICON_SMILE

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: RazeFaze] #2536836 19/02/2019 11:57
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: RazeFaze
Jeg er redd redaksjonen til slutt ikke har noe valg. Bransjen har valgt, elsykkel er framtida. Hvis du står på prinsippene dine mister du jobben din og andres, og bladet, da ingen vil reklamere i bladet... skal litt ryggrad til å ta den?

Dessverre. Jeg hadde likt et blad som heter Terrengsykkel, ikke terrengELsykkel... men sånn er det nok, dessverre. Eller?
Motorisert ferdsel der altså.

...og noen av oss finner etterhvert bladet (og annet terrengsykkelstoff) så lite interessant at vi kutter det ut...

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: RazeFaze] #2536841 19/02/2019 12:13
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg er redd redaksjonen til slutt ikke har noe valg. Bransjen har valgt, elsykkel er framtida. Hvis du står på prinsippene dine mister du jobben din og andres, og bladet, da ingen vil reklamere i bladet... skal litt ryggrad til å ta den?

Dessverre. Jeg hadde likt et blad som heter Terrengsykkel, ikke terrengELsykkel... men sånn er det nok, dessverre. Eller?

Vi har valgt å omtale fenomenet ved å belyse utfordringene og evt fordeler, samt ta kategorien på alvor ved å gjennomføre en test.
Personlig ble jeg vesentlig mer skeptisk til et frislipp etter å ha prøvd dette i terrenget enn jeg var før - og jeg var allerede da kritisk.

Jeg mener elsykler er en fare for all terrengsykling. Vi valgte å ikke vekte personlige meninger i stor grad i denne utgaven.
Ingen av oss i redaksjonen ønsker at elsykler skal utgjøre en viktig del av Terrengsykkel.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: sykkeloyvind] #2536843 19/02/2019 12:15
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind

Vi har valgt å omtale fenomenet ved å belyse utfordringene og evt fordeler, samt ta kategorien på alvor ved å gjennomføre en test.
Personlig ble jeg vesentlig mer skeptisk til et frislipp etter å ha prøvd dette i terrenget enn jeg var før - og jeg var allerede da kritisk.

Jeg mener elsykler er en fare for all terrengsykling. Vi valgte å ikke vekte personlige meninger i stor grad i denne utgaven.
Ingen av oss i redaksjonen ønsker at elsykler skal utgjøre en viktig del av Terrengsykkel.

Dere får tommel opp fra meg, på det.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: sykkeloyvind] #2536846 19/02/2019 12:27
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg mener elsykler er en fare for all terrengsykling.

Kan du si hvordan du kom frem til denne konklusjonen?

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Truls] #2536847 19/02/2019 12:32
Sverre Offline
Møre trafo
Møre trafo
El-terrengsykler hører til i sortimentet på hjelpemiddelsentralen. Hvis du har diagnostiserte medisinske behov (herunder høy alder) og rett på hjelpemidler for å overkomme disse; altså at du trenger assistanse for å komme deg ut på sti i skogen: Gudbevares. Kjør på! (under klare krav til effekt og hastighet). For alle andre: Forbud.

Truls Erik Johnsen
Johnsen Frameworks

Er så hjertens enig.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: simenf] #2536848 19/02/2019 12:35
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: simenf

Som du ser er det ikke en konklusjon, men en mening.
Jeg mener og frykter at konfliktnivået i bynære marker vil øke ved frislipp av elsykling og at motstanderes reaksjon fort vil være et ønske om generelt sykkelforbud på stier.
Som påpekt tidligere har jeg i mange konfrontasjoner med forbudskåte markavernere forsvart syklisters rettigheter i marka. En del av forsvaret går på at vi også er ute etter freden og roen. Den gode opplevelsen i Marka. At vi ikke bare er forbrukere av Marka, men sunne brukere. Jeg tror denne oppfatningen vil endres når/hvis mange terrengsyklister inntar de bynære markene med hjelpemotorer på sykkelen.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2536851 19/02/2019 12:54
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Takk for avklaring. Så du mener at de argumentene du brukte da ikke holder lenger med elsykkel?

Freden og roen har kanskje ikke endret seg særlig med elsykkel, eller?

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: sykkeloyvind] #2536854 19/02/2019 13:00
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Det er vel noe som heter "som fanden leser bibelen" og jeg som motstander av motor på sti savner selvsagt noen mer om argumentene mot elsykkel på sti, men når det er sagt så synes jeg at dere i det store og hele klarte å gi en grei første gjennomgang av et vanskelig tema. Håper dog at dere lykkes bedre i få frem stemmer som kan få frem at verdier faktisk betyr noe i utvikling og reguleringer. For jeg regner med at dere kommer tilbake til temaet.

Jeg vil gjerne høre mer om hvordan "turboen" fungerer på de elsyklene deres tester. Stemmer det at noen ga 800% av det syklisten la i pedalene? Så dersom vi antar at en ok trent syklist selv kan legge i 250 W så har man opp ei kneik faktisk nærmere 2 000 W effekt? Hvor lenge i så fall?

Redigert av erikskon; 19/02/2019 13:01.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: sykkeloyvind] #2536858 19/02/2019 13:35
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: simenf

Som du ser er det ikke en konklusjon, men en mening.
Jeg mener og frykter at konfliktnivået i bynære marker vil øke ved frislipp av elsykling og at motstanderes reaksjon fort vil være et ønske om generelt sykkelforbud på stier.
Som påpekt tidligere har jeg i mange konfrontasjoner med forbudskåte markavernere forsvart syklisters rettigheter i marka. En del av forsvaret går på at vi også er ute etter freden og roen. Den gode opplevelsen i Marka. At vi ikke bare er forbrukere av Marka, men sunne brukere. Jeg tror denne oppfatningen vil endres når/hvis mange terrengsyklister inntar de bynære markene med hjelpemotorer på sykkelen.

Mye av dette gjelder også de litt mer avsidesliggende områder.
Rundt Sjusjøen traff du inntil nylig kun ihuga stinisser som stort sett holdt seg på tørr grunn, nå dukker det opp sporsettende el-syklister i myrlendte områder langt innpå fjellet.
Hittil har høyrøstede knikkerser stort sett bare slått alarm i forbindelse med Ultrabirken, nå ropes det om totalforbud. Det vil definitivt gjøre jobben tyngre for de som kjemper for syklistenes rettigheter på fjellet.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Oystein L] #2536863 19/02/2019 14:00
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Oystein L

Mye av dette gjelder også de litt mer avsidesliggende områder.
Rundt Sjusjøen traff du inntil nylig kun ihuga stinisser som stort sett holdt seg på tørr grunn, nå dukker det opp sporsettende el-syklister i myrlendte områder langt innpå fjellet.
Hittil har høyrøstede knikkerser stort sett bare slått alarm i forbindelse med Ultrabirken, nå ropes det om totalforbud. Det vil definitivt gjøre jobben tyngre for de som kjemper for syklistenes rettigheter på fjellet.

Hvor ropes det om totalforbud (annet enn i grinebiter-leserinnleggene som vi har innimellom, men sjeldnere og sjeldnere, i lokalavisa GD)?

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2536885 19/02/2019 15:01
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G

Det er vel noe som heter "som fanden leser bibelen" og jeg som motstander av motor på sti savner selvsagt noen mer om argumentene mot elsykkel på sti, men når det er sagt så synes jeg at dere i det store og hele klarte å gi en grei første gjennomgang av et vanskelig tema. Håper dog at dere lykkes bedre i få frem stemmer som kan få frem at verdier faktisk betyr noe i utvikling og reguleringer. For jeg regner med at dere kommer tilbake til temaet.

Jeg vil gjerne høre mer om hvordan "turboen" fungerer på de elsyklene deres tester. Stemmer det at noen ga 800% av det syklisten la i pedalene? Så dersom vi antar at en ok trent syklist selv kan legge i 250 W så har man opp ei kneik faktisk nærmere 2 000 W effekt? Hvor lenge i så fall?

Kødder du? % av hva da? En godt normalt trent syklist putter lett 1000w i kneikene. Toppsyklister sikkert nærmere 2000w, uten assistanse.

Har skummet gjennom deler av denne tråden. Er skremt over egoismen og den ekskluderende holdningen som er her. Har selv vært avhengig av å kunne bruke el-sykkel for å kunne komme meg ut i skogen. Har hjulpet meg veldig. Uten el-sykkelen kunne jeg ikke vært med barna ut på stier og turer. Som noen har vært inne på. En el-sykkel går kun fortere i oppoverbakke. Selv med min tidligere dårlige form, kunne jeg på flate partier kjøre i lange tider over de 25 km/t som ga assistanse. Junior kjører raskere enn meg uansett terreng. Selv oppover.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2536899 19/02/2019 15:46
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg tror de fleste som er skeptisk til motor på sti er positive til at de med spesielle behov kan få bruke det. Jeg er i alle fall positive til det. Når de med spesiell behov kan få parkeringsbevis så burde det være lite problem å utarbeide en form for løyve til å bruke motorassistanse. Jeg vil tro at for å virkelig treffe de med spesiell behov så burde man åpne for mer assistanse enn der dagens regler setter. Hva er inkluderende med å sette grensen på 250 W og at du må kunne føre pedalen rundt hele tiden? Kan man ikke si at dagens regler er utrolig egoistiske for dere som tross alt kan trå litt?

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: GardS] #2536900 19/02/2019 15:48
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: GardS

Kødder du? % av hva da? En godt normalt trent syklist putter lett 1000w i kneikene. Toppsyklister sikkert nærmere 2000w, uten assistanse.

Jeg kødder ikke, jeg spør. Etter å ha lest testen så stiller jeg altså spørsmål ved myten om at lovlige elsykler kun yter 250 W på bakhjulet. Beskrivelsen som blir gitt tyder på at langt større krefter enn det.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2536917 19/02/2019 17:19
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jeg kødder ikke, jeg spør. Etter å ha lest testen så stiller jeg altså spørsmål ved myten om at lovlige elsykler kun yter 250 W på bakhjulet. Beskrivelsen som blir gitt tyder på at langt større krefter enn det.

Att den myten inte stämmer har ju kommit upp många gånger i diverse trådar.

Jag tror att det är rätt normalt att el-syklarna kan ge ut 600-700 watt under kortare perioder. Hur länge vet jag inte och jag tror inte det skulle vara något problem att designa något som kan ge ut mycket mer än 250 w i 59 minuter och ändå följa reglerna (med elektrionik iallafall) men det är nog en gråsone.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Truls] #2536935 19/02/2019 19:44
Ynot Offline
Besatt
Besatt

El-terrengsykler hører til i sortimentet på hjelpemiddelsentralen.

Sist klubbtrening jeg var med på i september var det bare gæmliser (kategorien 38+ som ikke klarte komme seg gjennom småbarnstida uten 15kg vektoppgang) som turde stille opp med elsykkel. De holdt iallefall følge med oss ungfoler på 35, men hva slags signal de sender til ungdommen er jeg usikker på. Personlig stiller jeg alltid på klubbtrening med hardtail for å vise at det ikke bare er utstyret som teller (dessuten går det litt saktere med hardtail, og det er fart som øker skadepotensialet, ikke hårete crux per se)

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: fredriks] #2536938 19/02/2019 19:52
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: fredriks

Jag tror att det är rätt normalt att el-syklarna kan ge ut 600-700 watt under kortare perioder. Hur länge vet jag inte och jag tror inte det skulle vara något problem att designa något som kan ge ut mycket mer än 250 w i 59 minuter och ändå följa reglerna (med elektrionik iallafall) men det är nog en gråsone.

"I motsetning til forbrenningsmotorer, kan elmotorer gi mye høyere effekt i korte perioder enn den oppgitte, nominelle effekten. Det forutsetter at både batteriet og effektkomponentene i kontrolleren kan levere og tåle den ekstra belastningen. En effekt på 750 watt er derfor fullt lovlig når den bare leveres i noen få minutter oppover en kneik, og hastigheten ikke er over 25 km/t +/- 10 prosent."

https://www.dinside.no/motor/hvorfor-er-det-forskjell-pa-250-watts-elsykler/61058519

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2536949 19/02/2019 20:40
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Det kan jo like gjerne bare bli forbud mot all sykling på sti. Det er jo bare å drite i det og fortsette som før. Der er jo det elsyklistene har gjort fram til nå i Oslomarka, og ingen bryr seg uansett. ICON_SMILE

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Flo] #2536955 19/02/2019 20:57
befe Offline
Veteran
Veteran
For meg er det viktig å følge loven. Blir det forbudt med El i Nord eller Østmarka så vil jeg holde meg utenfor disse områdene når jeg skal ha litt medvind (strøm).

Jorden er absolutt ikke flat !
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Ynot] #2536989 20/02/2019 08:01
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Ynot

El-terrengsykler hører til i sortimentet på hjelpemiddelsentralen.

Sist klubbtrening jeg var med på i september var det bare gæmliser (kategorien 38+ som ikke klarte komme seg gjennom småbarnstida uten 15kg vektoppgang) som turde stille opp med elsykkel. De holdt iallefall følge med oss ungfoler på 35, men hva slags signal de sender til ungdommen er jeg usikker på. Personlig stiller jeg alltid på klubbtrening med hardtail for å vise at det ikke bare er utstyret som teller (dessuten går det litt saktere med hardtail, og det er fart som øker skadepotensialet, ikke hårete crux per se)

Stiller folk på klubbtrening med elsykkel???

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Flo] #2537003 20/02/2019 08:49
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Flo
Det kan jo like gjerne bare bli forbud mot all sykling på sti. Det er jo bare å drite i det og fortsette som før. Der er jo det elsyklistene har gjort fram til nå i Oslomarka, og ingen bryr seg uansett. ICON_SMILE
Dessverre er det en del sannhet i det. Jeg er imot elsykkel på sti, men mener at det bør åpnes i Oslomarka også, så vi har et enhetlig regelverk å forholde oss i på landsbasis. Dessverre har vi kommet dit... Andre alternativet er å reversere endringen i friluftsloven, så alle med emoped blir henvist til grusveier.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Flo] #2537006 20/02/2019 08:56
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Flo
Det er jo bare å drite i det og fortsette som før. Der er jo det elsyklistene har gjort fram til nå i Oslomarka, og ingen bryr seg uansett. ICON_SMILE

Det samme gjelder også for ulovlige el-sykler.

Frislipp av motor i utmark uten noen form for kontroll eller registrering åpner selvsagt for el-mopeder og el-motorsykler både i Marka, fjellheimen og i utmark for øvrig. Det er ikke spekulasjon, men for lengst en realitet. Selv her på forumet deler man jo ivrig turtips med folk på kraftige el-mopeder.

Motor er motor og ånden er ute av flasken.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: fredriks] #2537043 20/02/2019 11:20
eldo472 Offline
Veteran
Veteran

Det er ikke noe myte. Effekten kan beregnes slik.

En Bosch CX har 75 Nm maks dreiemoment ved 76 omdreiinger pr minutt ifølge Bosch sin Web. Momentet er synkende opp mot 120 omdreininger slik at det aldri blir høyere effekt enn ved 76 omdreininger.

Effekt blir 75 Nm x 76 rpm x 2 x Pi / 60s = 596 W

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: KKippernes] #2537047 20/02/2019 11:46
T
trond67 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: KKippernes
Og mens vi venter på det;

I kommende utgave av Terrengsykkel skal vi skrive om elsykler. I den forbindelse ønsker jeg å komme med en liten utfordring til dere i denne tråden: Hvis du skulle sammenfattet ditt gode, saklige argument for hvorfor du er for/imot elsykler i noen ytterst få setninger, hva ville det vært?

Til opplysning ønsker vi å sette noen av disse argumentene på trykk!

// Kristoffer - Redaktør Terrengsykkel

Kjenner at jeg gleder meg helt infernalsk til å legge vantene på dette bladet. Kudos til terrengsykkel som også tar emtb til test og diskusjon.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2537060 20/02/2019 12:15
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: eldo472

Det er ikke noe myte. Effekten kan beregnes slik.

En Bosch CX har 75 Nm maks dreiemoment ved 76 omdreiinger pr minutt ifølge Bosch sin Web. Momentet er synkende opp mot 120 omdreininger slik at det aldri blir høyere effekt enn ved 76 omdreininger.

Effekt blir 75 Nm x 76 rpm x 2 x Pi / 60s = 596 W

Pinglemotor altså, Haibike sin Flyon skal visstnok ha 120Nm...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2537064 20/02/2019 12:30
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: eldo472

myten om at lovlige elsykler kun yter 250 W på bakhjulet.

Det er ikke noe myte. (...) En Bosch CX har (...) 596 W

Du beviser jo at det er en myte, eller strengt tatt en misforståelse av regelverket.

Redigert av Arne_And; 20/02/2019 12:30.

Side 43 av 49 1 2 41 42 43 44 45 48 49

Moderator  support