Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøkkenmaskin

Kjøkkenmaskin #2536165 14/02/2019 22:03
K
Kanondal Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Vi (fruen) baker det vi spiser av brød.
Hun bruker en Kenwood major for å blande/elte deigen.
Hvordan kan en maskin som har vært nesten uforandret siden 1950 fortsatt bli verdsatt som bra? Maskinen veier ''ett ton'' bråker som en totakts påhenger på fri eksos og er upraktisk på mange måter. Dette samtidig som det produseres elektriske biler med mange hundre hestekrefter som bare sier svisj?

Greia er at hun vil ha ny maskin. Denne bør være bedre på alt. Hva regnes som best, eller bra til først og fremst baking. Kan maskinen gjøre andre ting er jo det også flott.

Prisen er ikke det viktigste her, men bør likevel være ''innafor''.

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Kjøkkenmaskin [Re: Kanondal] #2536166 14/02/2019 22:10
S
Storfe Offline
Entusiast
Entusiast
S
https://www.tek.no/artikler/samletest-kjokkenmaskiner/365941

Husker vi hadde en slik som nå heter Ankarsetelleranna når jeg var liten, for 30 år siden.

Re: Kjøkkenmaskin [Re: Kanondal] #2536169 14/02/2019 22:26
perbl Offline
More than words
More than words
Denne avgjørelsen brukte jeg mye tid og lesing på for halvannet års tid siden.

Kraftige kjøkkenmaskiner bråker alle endel etter min erfaring, så svisj tror jeg neppe du får. Det å elte en deig er en kraftanstrengelse, så alle gode maskiner vil nok også veie endel for å unngå at den danser bortover kjøkkenbenken.

Sett bort fra det, tror jeg det blir en avveining av hva du skal bruke maskinen til ellers. Finnes slik jeg ser det ingen som er best i alt. Er det i all hovedsak god elting og bra kapasitet til deigbearbeiding du er ute etter, tror jeg du vil bli veldig fornøyd med en Assistent fra Ankarsrum (den gamle Electrolux-maskina under ny produsent som forrige taler nevner) blant maskinene i forbrukersegmentet. Disse er dog litt knotete om man skal bruke dem til mye annet etter min mening.

Jeg nerder endel på kjøkkenet, og ville ha én maskin kunne brukes godt til det meste, men med fokus på å bra kapasitet til elting. Endte opp med en Kenwood Cooking Chef av den nye typen.

Den har bra kapasitet til elting, samtidig som varme gir endel kule muligheter, feks la gjærdeig heve på ideell temperatur, eller kunne lage sauser og kremer med eggeplommer som skal koagulere og tykne uten bekymring for at ting skal svi seg. Helt grei dampkurv har funka ok til å lage fisk og steam buns med og. Steking synes jeg ikke fungerer sånn superbra i den, så det bruker jeg den ikke så mye til. Hadde varmemulighetene vært det viktigste, tror jeg en Thermomix er bedre i så måte.

Tilbehøret til Kenwood er også ganske bra og rikt i utvalg, jeg er godt fornøyd med både foodprosessor og blender, samt en genial liten kvern med små glass som er fin til å mose ting i. Iskremmaskinen synes jeg også har gitt meg akseptable resultat. Ellers finner du både pastamaskiner og annet mer eller mindre nyttig tilbehør til den.

Et annet aspekt er så klart design og utseende. Jeg har såpass høy ungkarsfaktor på kjøkkenet at en stor Kenwood kan stå framme hele tiden, mens andre kanskje vil foretrekke en annen maskin med litt mer designpreg, som feks en KitchenAid. Disse er jo også ok maskiner, men ikke like kraftige med samme kapasitet som de større alternativene med mer røft design.

Redigert av perbl; 14/02/2019 22:29.

Per B.
Re: Kjøkkenmaskin [Re: Kanondal] #2536172 14/02/2019 23:10
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Elbilmotorer sier i alle fall ikke "svisj" når de hører dem uten all lydempingen rundt. Det er en ganske støyende affære.

Uansett. Assistent og Major er vel de to gullstandardene for kjøkkemaskiner for forbrukere. Jeg har ingen erfaring med assistent, men har en major titanium selv. Muttern har en major fra 70-tallet. Jeg synes ikke min maskin bråker så mye mindre at jeg ville investert i en ny hvis jeg hadde en gammal en.

Grunnen til at major bråker er fordi den har en veldig kraftig motor, samt en svær overdimensjonert girkasse og fire kraftuttak. Det at maskinen ikke er forandret stort siden dens introduksjon er jo en god ting, det betyr jo at den fungerer. Det er nok også derfor maskinene har blitt kopiert av de fleste kjøkkenmaskinprodusenter. Men ja, det hadde ikke gjort noe om den var mer stillegående.

Si gjerne i fra hvis du finner noe like bra som støyer betydelig mindre.

Re: Kjøkkenmaskin [Re: Kanondal] #2536212 15/02/2019 08:58
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Skjønner ikke hvorfor du vil bytte. Ja, den både ser ut, låter som og er bygget som en traktor og er vel i bunn og grunn en traktor.
Bruker den til baking med eltekroker og visper, hurtigmikser og sågar til kjøttkverning/pølsemakeri. Helt konge.
Dessuten er den griseenkel å reparere (fullt demonterbar med "vanlig" verktøy) og alt av deler finnes på nett.
Har selv byttet innfesting for visp/eltekrok, drivrem, plastdrev for hurtigmikser etc når det var behov for dette (etter 10års drift)

Re: Kjøkkenmaskin [Re: Kanondal] #2536213 15/02/2019 09:02
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Elsker min Kenwood. Baker brød med den 2-4 ganger i uka, og den har aldri svikta.

Har brukt Ankarsrum når på besøk hos andre. Også en kjempegod maskin, men husker den som akkurat like støyende.

Re: Kjøkkenmaskin [Re: Kanondal] #2536224 15/02/2019 09:19
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Vi har en original gammel Electrolux av typen som nå heter Ankarsrum. Denne er den beste maskinen jeg har vært borti for elting av gjærdeiger. Når den vi har ryker blir det mest sannsynlig investert i en ny Ankarsrum. Vi har også en Kirchenaid og denne anbefaler jeg ikke for noen som skal drive med gjærbakst. Eltekroken på den er nesten ubrukelig. Kitchenaiden er bra til å røre sammen kakerøre, piske eggeplommer og eggehviter og annet for kakebaking, men som sagt særdeles dårlig på elting. Om jeg skulle hatt bare en maskin så hadde jeg gått for en av de kraftigste Kenwood modellene, kjenner flere som har disse og de fungerer veldig bra som allroundmaskinee.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Kjøkkenmaskin [Re: svene] #2536230 15/02/2019 09:38
perbl Offline
More than words
More than words
Ja, hvis man legger feks ballongvispen eller eltekroken fra en av de store Kenwoodene i Major/Chef eller Cooking Chef-variantene ved siden av deler fra rimeligere maskiner, ser man veldig lett en viss divisjonsforskjell. Det er kraftige greier som er designet for å vare samt ha god kapasitet.

Jeg ville valgt variant utfra om man først og fremst er interessert i baking, eller om man også ser for seg å bruke maskina til mye annet. Jeg erstattet både juicemaskin, blender, foodprosessor og miksmaster med én maskin som klarer mye mer da jeg kjøpte.

Redigert av perbl; 15/02/2019 09:41.

Per B.
Re: Kjøkkenmaskin [Re: Kanondal] #2536236 15/02/2019 09:47
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Vi har byttet ut en Kitchen Aid i en Kenwood Chef.
Kenwooden er vesentlig mer høylydt, men også vesentlig sterkere og mer funksjonell. Kitchen Aiden taklet ikke mer enn 1 kilo brøddeig og vippet opp og ned ganske ukontrollert under bruk. Den var også dårlig til å få med alt i bollen ved kakevisping.

Chefen er også litt dårlig på å nå helt ned i bollen med vispen - smør og sukker-pisking krever for eksempel en del bruk av slikkepott for at alt skal bli med rundt.
Andre minus med Chef er at undersiden av bollen fyller seg med vann etter vask og dermed søler en del.
I tillegg er det litt uggent med støt-funksjonen på bryteren. Denne kan man lett havne i når man egentlig prøver å skru av motoren. En terskel på bryteren her hadde bidratt til økt HMS ved baking med litt mindre barn.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Kjøkkenmaskin [Re: Kanondal] #2536240 15/02/2019 09:56
B
bamse_bra Offline
Avhengig
Avhengig
B
Bosch sine mum6 eller optimum burde også vurderes i denne sammenhengen. Disse sammen med Kenwood er de eneste som ville blitt vurdert hos oss. Har forgjengeren til mum6 i dag, og den har eltet MANGE kilo deig opp igjennom...

Re: Kjøkkenmaskin [Re: sykkeloyvind] #2536242 15/02/2019 09:59
perbl Offline
More than words
More than words
Er det ikke mulig å justere vispen? Jeg synes selv små mengder eggehvite vispes veldig bra med den jeg har, smør og sukker har jeg også testet et par ganger, men la ikke merke til større problemer med det.

Ved elting har jeg funnet ut at små deigmengder av og til bare blir hengende rundt eltekroken, så man må stoppe maskina og løsne den av og til for at det skal eltes.

Per B.
Re: Kjøkkenmaskin [Re: perbl] #2536246 15/02/2019 10:10
gare Offline
More than words
More than words
Det er fullt mulig å justere høyden på vispen ja.

Utover det er det bare to aktuelle maskiner i min verden, det er den som nå heter Ankarsrum, og Kenwood sine varianter(der man bør gå for de kraftigste variantene).
Jeg har hatt en Major i flere år, og er storfornøyd, men jada, den bråker.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Kjøkkenmaskin [Re: Kanondal] #2536247 15/02/2019 10:11
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Hvis brødbaking er hovedoppgaven til maskina ville jeg i hvert fall sett på maskiner med stor kapasitet på deig. Bosch MUM6 har (hvis reklamen stemmer) over 1,5 kilo større deigkapasitet enn romskipet til Kenwood. Sikkert en flott maskin, men bare 2,5 kg deigkapasitet er ikke all verden.

Re: Kjøkkenmaskin [Re: sykkeloyvind] #2536248 15/02/2019 10:12
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: sykkeloyvind

Chefen er også litt dårlig på å nå helt ned i bollen med vispen - smør og sukker-pisking krever for eksempel en del bruk av slikkepott for at alt skal bli med rundt.

Du kan justere vispen, og annet tilbehør, med mutteren på toppen av vispen. Når den er riktig innstilt skal det være mulig å få med seg alt i bunnen av skåla.

Re: Kjøkkenmaskin [Re: Kanondal] #2536251 15/02/2019 10:18
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kan man lage børsteløse kjøkkenmaskinmotorer? Ville de bråke mindre eller er det ikke motoren, men girene/tannhjulene som bråker?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Kjøkkenmaskin [Re: Knirkekne] #2536253 15/02/2019 10:27
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Ankarsum assistent - my two cent
Fikk en slik i bursdagsgave fra svigers (roinndag), ett år for tidlig (!)
Nå i år (riktig år for roinndag) fikk jeg gavekort på GMax ICON_SMILE

Helt innafor begge to, ja til noe glemsomhet hos svigers 8)

Men for tråden: maskina gjør alt bra, mengde, sånn der "får med alt" ved elting ++ ingen kroker og kriker som samler dritt/deigrester, har kraftuttak på siden for blender/smoothiemixing. Bra maskin.

Bjørn

Re: Kjøkkenmaskin [Re: sykkeloyvind] #2536271 15/02/2019 11:35
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S

Andre minus med Chef er at undersiden av bollen fyller seg med vann etter vask og dermed søler en del.

Sånn justerer du skruen: https://youtu.be/fjGoNYkrSIQ?t=177

Enig i minuset med vann fyller seg på undersiden når den står opp ned.

Re: Kjøkkenmaskin [Re: simson] #2536279 15/02/2019 11:44
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: simson

Sånn justerer du skruen: https://youtu.be/fjGoNYkrSIQ?t=177

Enig i minuset med vann fyller seg på undersiden når den står opp ned.

Supert. Da skal vispen justeres. Takk for råd og tips.
Gjorde noe tilsvarende på Kitchen Aiden i sin tid, men det hjalp ikke stort på den. Har større tro på at Kenwood har dette på stell.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Kjøkkenmaskin [Re: Kanondal] #2536354 15/02/2019 18:25
chalshus Offline
More than words
More than words
Hobart N50 er best. Den har det beste eltemønsteret og en kvalitet som går utenpå det meste. Ulempen er at den koster omtrent 20k.

I mer betalbar prisklasse finner du Variomixer Bjørn Teddy. Omtrent 10k.

https://www.youtube.com/watch?v=WBy8vrJVcWg

Begge maskinene bråker lite.

Selv elter jeg for hånd.

Re: Kjøkkenmaskin [Re: Storfe] #2536383 16/02/2019 00:05
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket

Assistenten er fortsatt den beste, det har den vært i snart 80 år, den kan brukes til absolutt alt fra visping av eggehviter via kverning av kaffe til elting av 7 liters brøddeiger. Min barndoms maskin er brukt flittig av min gamle mor (bl.a. til brødbaking flere ganger ukentlig i snart femti år) og har aldri hatt et sykedøgn, samme med min egen, som er blitt 25 år, den er god som ny ennå. Svært praktisk, lagringsvennlig (selv med alle mulige tilobehør, nesten alt passer inni bollen) og lett å vaske og holde ren.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Kjøkkenmaskin [Re: Kanondal] #2536386 16/02/2019 07:04
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg invisterte i en Variomixer Bjørn Teddy. En helt fantastisk maskin. Bare det at man kan føre en normal samtale samtidige med at den elter. Elter svært godt.

Re: Kjøkkenmaskin [Re: erikskon] #2536407 16/02/2019 09:55
perbl Offline
More than words
More than words
Fine de Varimixerne, men de blir for spesialiserte for meg, da måtte jeg hatt minst to maskiner til på kjøkkenet, blender og foodprosessor bruker jeg ganske ofte.

Og så avhengig av å prate i de få minuttene av et døgn akkurat der en sånn maskin går er jeg heller ikke ICON_SMILE

Per B.
Re: Kjøkkenmaskin [Re: Kanondal] #2537319 21/02/2019 19:07
AfLatTire Offline
Entusiast
Entusiast
Har en Ankarsrum 800w som lett elter grov deig til fire brødformer (som det er plass til på ett brett). 1500w versjonen (som kun finnes nå, så vidt jeg vet) ble best i test (hos Tek tror jeg). Leste en omtale hvor det ble skrevet at maskinen river i deigen. Ja, det gjør den, men brødene blir like gode som hvilken som helst annen maskin. De hever like godt også også.

Jeg anbefaler https://www.ebay.com/itm/Norpro-Stainles...-/273701905384. Sammen med Ghee fra Vitacost, og sesamfrø er de fantastiske.

Redigert av AfLatTire; 21/02/2019 19:08.
Re: Kjøkkenmaskin [Re: Kanondal] #2539879 07/03/2019 23:52
AfLatTire Offline
Entusiast
Entusiast
Med økologiske mandler kvernet blir brødene veldig gode. ICON_SMILE

Moderator  support