Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn)
|
Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn)
[Re: aug11x]
15/02/2019 10:07
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Men hvis jeg vil gå til fots i skøytetraseen så er det ok? JEG vil jo at det skal være for gående, ikke folk som skøyter eller går klassisk.... Det kommer an på hvilke andre alternativer som finnes for deg som fotgjenger. Finnes det andre steder du kan gå tur? Fortau, gangveier, etc. Kan du trekke ned mot sjøen i stedet for inn i marka? I tillegg kommer tidsaspektet inn. Skisesongen er kort. I denne delen av Østmarka er det kanskje to måneder i året det er gode langrennsforhold her. Da bør du som fotgjenger klare å holde deg unna disse to månedene, og så kan du spasere der de ti andre.
|
|
|
[Re: Ripen]
15/02/2019 11:46
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Nemlig, da finner man andre alternativer som er tilrettelagt for aktiviteten din i stedet for å ødelegge skiløypa. Jeg kan være enig med deg i at det hadde vært bedre med flere tilrettelagte skøytetraseer, men så lenge det ikke er det; slutt å vær et rasshøl.
|
|
|
15/02/2019 11:53
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Nemlig, da finner man andre alternativer som er tilrettelagt for aktiviteten din i stedet for å ødelegge skiløypa. Vi snakker om i nærområdet her. Jeg hadde ikke forlangt at du (eller noen andre) skulle måtte kjøre i 40 minutter for å kunne ta deg en spasertur. Jeg kan være enig med deg i at det hadde vært bedre med flere tilrettelagte skøytetraseer, men så lenge det ikke er det; slutt å vær et rasshøl. Så var det det med personangrep, som vi snakket om nettopp...
|
|
|
15/02/2019 12:00
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Det å bevisst ødelegge for andre er ikke å være rasshøl mener du?
|
|
|
15/02/2019 13:38
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Det å bevisst ødelegge for andre er ikke å være rasshøl mener du? Det der er en veldig forenkling av en sak som er mer kompleks enn som så. Vi snakker her om en begrenset ressurs (skiløyper) som ønskes benyttet av flere grupper. Da kan det oppstå konflikt mellom interessene, og hvem som har mest rett til å bruke ressursen på sin måte er ikke så opplagt som du antyder her. Oslo kommune ødelegger for fristilsgåere ved å legge klassiskspor i alle løypene. Er det *rh*-oppførsel? Når både syklister og el-bilførere ønsker å bruke kollektivfeltet på veien, og de kommer i konflikt med hverandre, hvem er det som ødelegger for hvem? Du bør legge vekt på flere nyanser i denne problemstillingen enn det du har tilkjennegjort så langt.
|
|
|
15/02/2019 13:45
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg vil gjerne spille basket på Kiwi, men Kiwi legger ikke til rette for de av oss som vil det.
What to do?
|
|
|
[Re: Alpers]
15/02/2019 13:48
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Jeg vil gjerne spille basket på Kiwi, men Kiwi legger ikke til rette for de av oss som vil det.
What to do? Du vil, helt oppriktig, spille basket på Kiwi? På samme måte som andre ønsker å gå på ski i marka? Kan du si litt mer om det behovet? Det er første gang jeg har hørt om.
|
|
|
15/02/2019 14:01
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei, jeg vil ikke det, men det høres litt sånn ut den skigåingen din. Du vil gjøre noe det ikke er lagt til rette for samtidig som du ødelegger for andre, og forventer aksept i mangel på lokal tilretteleggelse.
Jeg får bare ikke helt sympati for aksjonen din.
|
|
|
15/02/2019 14:17
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Nei, jeg vil ikke det, men det høres litt sånn ut den skigåingen din. Du vil gjøre noe det ikke er lagt til rette for samtidig som du ødelegger for andre, og forventer aksept i mangel på lokal tilretteleggelse.
Jeg får bare ikke helt sympati for aksjonen din. For det første: Dette er ingen aksjon. Når det er sagt, så er det helt greit at du ikke har sympati. Jeg har heller ikke mye sympati for klassiskløpere som har 400 av 400 km i Østmarka tilrettelagt for seg, og som blir sure dersom noen går på skøyteski i 20-30 av disse 400 km.
|
|
|
15/02/2019 14:30
|
foppaldo
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Det hadde vært et uslåelig argument hvis de som skøyter benyttet de samme 20-30 km. Godt forsøk.
|
|
|
[Re: foppaldo]
15/02/2019 14:37
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Det hadde vært et uslåelig argument hvis de som skøyter benyttet de samme 20-30 km. Godt forsøk. Jeg snakker om det omfanget jeg har oversikt over. Jeg har ingen kjennskap til hvor ellers i marka det skøytes i klassiskspor. Så er jeg samtidig overbevist om følgende: Dersom det hadde vært en ordentlig fristilstrase på 30 km som var lett tilgjengelig, så er jeg sikker på at det ville tatt majoriteten av skøyterne vekk fra de andre løypene.
|
|
|
[Re: Girona]
15/02/2019 16:56
|
Aunan
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Så er jeg samtidig overbevist om følgende: Dersom det hadde vært en ordentlig fristilstrase på 30 km som var lett tilgjengelig, så er jeg sikker på at det ville tatt majoriteten av skøyterne vekk fra de andre løypene.
Hvor tenker du den kunne være?
|
|
|
15/02/2019 18:05
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Jeg får bare ikke helt sympati for aksjonen din. Litt som når folk sykler på de blåmerka stiene som turgåerne har brukt årevis på å gå opp, og så kommer stisyklistene og ødelegger de.
|
|
|
[Re: magnusc]
15/02/2019 18:10
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jeg får bare ikke helt sympati for aksjonen din. Litt som når folk sykler på de blåmerka stiene som turgåerne har brukt årevis på å gå opp, og så kommer stisyklistene og ødelegger de. Den sammenligningen holder bare vann dersom det foregår aktiv fotgjegerspesifikk tilrettelegging på blåstiene som blir ødelagt av sykkeltrafikk.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: magnusc]
15/02/2019 20:03
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg får bare ikke helt sympati for aksjonen din. Litt som når folk sykler på de blåmerka stiene som turgåerne har brukt årevis på å gå opp, og så kommer stisyklistene og ødelegger de. ?
|
|
|
16/02/2019 18:01
|
Aunan
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Skøytet fra Sørlie til Morterudkoia i dag. Man blir ganske oppgitt. Et lite stykke uten skøytestrasse før det er bredt i midten frem til nesten Losby. Så er det plutselig borte selv om det er bredt nok stort sett. Jeg fortsatte på trass siden det er oppgitt som fristil. Så plutselig er det skøytetrasse igjen Så er det plutselig borte igjen selv om der er helt oppplagt bredt nok hele veien. Var er de tenker med? Hva er det for foregår? Forventer de at skøytere skal gå frem og tilbake et bittelite stykke mens klassiskgåere kan gå nesten overalt? At man skal bytte ski underveis? Jeg synes ikke noe om skøyting der det er opplagt for trangt for begge stilarter, men i dette tilfelle synes jeg det er helt innefor å skøyte over klassiskpor når det går helt fint å legge dem mer til siden og slippe til skøyting på de svært få traseene det er mulig. Skulle gjerne ha tatt en prat med de ansvarlige og høre om hvorfor de holder på slik.
|
|
|
18/02/2019 09:33
|
foppaldo
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Kan muligens ha noe å gjøre med hvor og hvor bredt de får lov til å kjøre med løypemaskin på golfbanen av godset/golfklubben? Det virker som traseen strengt følger gangstiene, og de er ikke brede.
Lenger inn, når man er på skogsbilvei, så er det også stedvis varierende hvor bred veien faktisk er. Selv om det ser flat og bredt ut oppå så er det noen steder det er bred/dyp grøft under. Hvis løypekjører da er tilstrekkelig lokalkjent kan det hende han trekker klassisksporet inn mot midten for å få faste forhold. (Det samme er tilfellet i deler av lysløypa Ekerud-Mariholtet, f.eks i den kilometerlange slake bakken. Er sporet satt langt ut til høyre der, så kan man "glede" seg over å stikke staven gjennom hele veien opp.)
Synes uansett det er merkelig å la sin vrede/frustrasjon gå utover andre enn de(n) man er sint på. Er ikke løypekjøreren som får lide for ødelagte klassiskspor.
|
|
|
18/02/2019 15:34
|
Aunan
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg tror ikke helt på de teoriene der, foppaldo. Det er helt åpenbart bredt nok nesten hele veien. Nei, når det er merket som skøytetrasee så har jeg ingen dårlig samvittighet. Klag til sporansvarlig. Jeg har gitt opp å få noe svar fra dem.
I dag skøytet jeg Frognersetra - Kikut. Og det er ikke på vei hele veien, men de får det til. Et lite sykke var det for smalt, men hve gjorde de da? Jo dett var ett klassisk spor og ett for skøyting. Da skjønner man at Østmarka er nedprioritert for skøytere.
|
|
|
20/02/2019 19:06
|
Aunan
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ble stille her nå. Nå som jeg har sett mer ev skøytenettverket i nordmarka jo mer har jeg forståelse for Gironas frustasjon. I dag skøytet jeg fra Sørkedalen og opp til Fyllingen. Selv om det tildels er smalt er det skøytetrasee hele veien. Helt supert. I lengre strekk er det smalere enn noen vei i Østmarka, men der oppe har de da ett klassiskspor og en skøyetrasee. Da er begge stilarter likesatt og det er slik det burde være det fleste stedet.
Var forøvrig meget harde og isete løyper. De må ha preparert tidlig på morgenen slik at det hadde fryst på igjen. Kunne ikke gi et skikkelig skyv og utforbakkene var litt kilne. Seige bakker, men ikke så bratt da. Men kult å skøyte på Fyllingen. Kunne skøyte i full fart hvor som helst på vannene.
|
|
|
28/02/2019 22:32
|
bigp85
Avhengig
|
Avhengig
Tenker en langtur på skøyting Oslo til helga. Turtips?
|
|
|
10/03/2019 18:53
|
Aunan
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Skøytet fra Nannestad i dag. Sjonken, Bekkestua og videre. Fantastiske forhold og utrolig gøy å skøyte. Ett klassiskspor og ett skøytespor hele veinen. Sånn skal det gjøres! Men det fordrer vel mindre folk slik som her. Overraskende få skigåere i praktløyper i praktvær. Litt skår i gleden at jeg snudde og tok feil løype tilbake. Ja ja sparte litt krutt til neste tur. Må opp hit flere ganger tross litt lang kjøretur. Er dettte favorittområde for skøyting i Oslomarka?
Redigert av Aunan; 10/03/2019 18:55.
|
|
|
[Re: Aunan]
11/03/2019 07:27
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Fine forhold i de trakter nå, etter siste snøen den siste tiden. Ett klassisk spor gjør jo skøytefeltet bredere. Hvis det er mye folk blir det litt kluss med tovegstrafikk i ett spor, men det var lite folk i løypene du gikk i går, som du sier. I andre deler av marka var det svær mange skiløpere (og hunder) i går. Kan ikke huske å ha opplevd flere folk (og ski/staver) på toget til Stryken enn i går. Selv om det er to klassisk spor mye av strekningen Stryken-Kikkut-Ullevålseter-Sognsvann blir det litt mas. Mas av "masere". Det er de som trolig trener til Birken, og som legger masingen sin til de mest brukte løypene, i den mest hektiske tid av dagen. Er det for å ha gleden av å vise at de går fortere enn søndags-tur-gående?
Redigert av Anomyn; 11/03/2019 07:33.
|
|
|
11/03/2019 07:35
|
foppaldo
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Kan rapportere fra fredag kveld at det var kjørt ett spor i de smale partiene av lysløypa fra Ekerud mot Mariholtet, så her kan de som føler seg kallet sende takkekort til kommunen!
Det fungerte helt fint da jeg var mutters alene der (første gang noensinne jeg ikke har støtt på noen andre på den strekningen). Er mer usikker på hvordan "trafikkavviklingen" gikk på søndag formiddag da det sikkert var mye mer folksomt. Jeg merker hvertfall selv at jeg ble usikker på hvem som har vikeplikt i ulike situasjoner. Er det konsekvent "hold høyre" som gjelder?
I andre områder jeg har gått, f.eks Romeriksåsen, så har de kjørt enkeltspor på den siden som går "oppover". Det syntes jeg var en fin måte å løse det på. Hvis det er en uoversiktlig nedkjøring vil man gjerne stå utenfor sporet, så da er det naturlig å sprette ut til høyre uansett. Der jeg gikk på fredag var sporet på samme side hele veien, og da lurte jeg på om "rekker jeg å hoppe unna hvis det kommer noen nedover i sporet nå?" samtidig som jeg ønsket å holde sporet siden jeg hadde brukbart feste der og null feste utenfor.
|
|
|
[Re: foppaldo]
11/03/2019 07:40
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
merker hvertfall selv at jeg ble usikker på hvem som har vikeplikt i ulike situasjoner. Er det konsekvent "hold høyre" som gjelder? Vanligvis gjelder vel "hold til høyre". I skuter-oppkjørte løyper, med ett singelspor, er det vanlig å vike ut til høyre, i alle fall halve sporet ut til høyre. Møter noen ganger personer som ikke vil vike halve løype heller. De tilhører en høyere kaste enn oss andre. Så den er grei.
|
|
|
[Re: Anomyn]
11/03/2019 08:11
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Møter noen ganger personer som ikke vil vike halve løype heller. De tilhører en høyere kaste enn oss andre. Så den er grei.
Enn så lenge, de gjenfødes som gjødselbiller. Karma er greit sånn.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
11/03/2019 08:22
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Mas av "masere". Det er de som trolig trener til Birken, og som legger masingen sin til de mest brukte løypene, i den mest hektiske tid av dagen. Er det for å ha gleden av å vise at de går fortere enn søndags-tur-gående? Det er for å slippe å være på tur med kona og barna. Det er jo junk-miles og må unngås for alt i verden.
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
11/03/2019 08:26
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Mas av "masere". Det er de som trolig trener til Birken, og som legger masingen sin til de mest brukte løypene, i den mest hektiske tid av dagen. Er det for å ha gleden av å vise at de går fortere enn søndags-tur-gående? Det er for å slippe å være på tur med kona og barna. Det er jo junk-miles og må unngås for alt i verden. Neida, jeg har oppfunnet "Setter-langtur" til det formålet; Rusler noen hundre meter med familien, går en kilometer i eget tempo, snur og går til jeg møter dem, rusler noen hundre meter, går en kilometer i eget tempo osv., osv.
|
|
|
11/03/2019 08:51
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Dette hadde vært litt fint om vi kunne slippe den forslitte klisjeen om at alle som går på ski fortere enn x km/t er hysteriske fanatikere som trener til Birken. Den er like meningsløs som "kondomdresskledde Birkensyklister i trafikken". Går man på ski et sted med mye folk, vil det alltid være noen som går fortere enn deg, og noen som går saktere enn deg. God skikultur er å håndtere dette uten å bli stressa av at det er fartsfoskjeller. Man kan ha god glid og en god dag og lyst til å gå med god flyt uten noensinne å ha sett snurten av en startnummer.
|
|
|
[Re: lph]
11/03/2019 09:25
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
like meningsløs som "kondomdresskledde Birkensyklister i trafikken".
Det er trolig noen av disse ikke helt sjelden meningsløst lite hensynsfulle syklistene, nå med påsatte klassiske langrennsski, jeg kaller "masere". Delvis pga. ikke sjelden lite hensynsfull opptreden i løyper med mye folk.
Redigert av Anomyn; 11/03/2019 09:26.
|
|
|
11/03/2019 09:52
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Mulig det. Men høy(ere enn deg) fart er ikke lik "mas", og generelt dårlig oppførsel i løypa er ikke en funksjon av verken fart eller treningsbehov. De mest hensynsfulle og "om seg" skiløperne jeg ser er ofte de raskeste.
|
|
|
|
|