|
|
Førstehjelpssett
|
Re: Førstehjelpssett
[Re: baronKanon]
14/02/2019 11:40
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Har et utvalg plaster og noen wipes i en ziplockpose samt et sånt folieteppe. Bank i bordet så har jeg aldri brukt noe av det ute på tur. Når ting først har skjedd har det enten bare vært å ringe 113 eller så har det vært skader der plaster eller førstehjelpssaker ikke kan brukes uansett (type store blåmerker eller sprukket hjelm og litt vondt i skallen). Hender man får risp og kutt på bein og armer fra kvister/greiner, men legger oftest ikke merke til sånt før man er kommet hjem igjen.
|
|
|
14/02/2019 11:41
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg vil gjerne se en liste over innhold i et sett som har vært brukt over tid!
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: Arne_And]
14/02/2019 11:52
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Jeg er helt enig, men denne videoen var vel mer beregnet for ekspedisjonsaktige turer? Jeg synes ikke denne karen går langt nok i multifunksjonstankegangen sin. For terrengsykkel kommer du vel stort sett i mål med en rull sportsteip eller annen teip.
|
|
|
[Re: Paulus]
14/02/2019 12:53
|
Arne_And
More than words
|
More than words
denne videoen var vel mer beregnet for ekspedisjonsaktige turer Ja, derav "inspirere av", dvs tenk multifunksjon og sett sammen selv. Tipset om gladpack er relevant mener jeg, selv om det er sjelden med seriøse blødninger på sykkeltur har det vært historier om spisse kvister med stort skadepotensiale, fatle kan være nyttig, og jeg ville trodd at det gjør litt av den jobben som Coban gjør.
|
|
|
14/02/2019 13:02
|
kruttsalve
Medlem
|
Medlem
Vil definitivt ha med noe til å stoppe større blødninger. Enkeltmannspakke eller lignende. Folieteppe er også en god idé, samt plastre. Det hele tar lite plass. Har ekstra gaffatape rundt pumpen og slange også, til multinødbruk.
|
|
|
14/02/2019 13:12
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi tror kanskje ikke at vi er så langt ute i marka at vi trenger posene han viset fram i videoen, men erfaring viser at det kan ta lang tid om uhellet er ute.
For to uker siden var speiderne til guttungen på tur og en av de knakk beinet (komplisert brudd) ved Milorg hula som ikke er spesielt langt inne i marka. Røde kors brukte to timer på å komme seg inn dit og en og en halv time på å frakte gutten ut ettersom det ikke er fremkommelig for scooter der.
Noe å tenke på.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
14/02/2019 16:18
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
denne videoen var vel mer beregnet for ekspedisjonsaktige turer Ja, derav "inspirere av", dvs tenk multifunksjon og sett sammen selv. Tipset om gladpack er relevant mener jeg, selv om det er sjelden med seriøse blødninger på sykkeltur har det vært historier om spisse kvister med stort skadepotensiale, fatle kan være nyttig, og jeg ville trodd at det gjør litt av den jobben som Coban gjør. Ja gladpak er kult. Men som fatle funker sportsteip eller annen teip eller klær fint. Store blødninger stopper du med noe klær og sportsteip. Små blødninger stopper du med sportsteip. Spjelking gjør du med sportsteip og noe du finner på stien. Enig med du i at co+ kan erstattes med gladpak. Sportsteip kan fint erstattes med annen god teip. Men det er jo opp til hver enkelt hvor mye de føler de trenger å ha med seg på tur.
|
|
|
15/02/2019 08:17
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Har alltid tenkt at reserve-slangen kan brukes både til å stoppe store blødninger og som evnt fatle?
Har en enkeltmannspakke i sekken dog. Så det er evnt bare de få turen uten sekk det vil være aktuelt.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
15/02/2019 09:07
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Har alltid tenkt at reserve-slangen kan brukes både til å stoppe store blødninger og som evnt fatle?
Har en enkeltmannspakke i sekken dog. Så det er evnt bare de få turen uten sekk det vil være aktuelt. Er ikke slangen for fleksibel til å gi tilstrekkelig trykk på såret? Enkeltmannspakke er uansett veldig anvendelig både på mindre sårskader, bruddskader og som turnike. Hilsen HV-soldat
Redigert av Brusdalen; 15/02/2019 09:07.
|
|
|
15/02/2019 09:14
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Tipset om gladpack er relevant mener jeg, selv om det er sjelden med seriøse blødninger på sykkeltur har det vært historier om spisse kvister med stort skadepotensiale, fatle kan være nyttig, og jeg ville trodd at det gjør litt av den jobben som Coban gjør.
Jeg har hatt to relativt udramatiske fall de siste årene som begge førte til dype kutt med til dels store blødninger. Alene i Barcelona-skogen angret jeg på at jeg ikke hadde med noen store plaster eller lignende. På det første kuttet - i øyenbrynet plasserte jeg goggle-skummet så stramt jeg klarte og syklet en halvtime hjem, før jeg bandasjerte og kjørte til legevakta. Det andre i albuen gikk nesten til beinet - her var jeg heldigvis bare 400 meter unna en skogsrestaurant som hadde bandasjer osv. I dette tilfellet hadde et slikt stort bandasjeplaster gjort nytta godt nok til at jeg kunne ha syklet rett til legevakta selv.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
15/02/2019 10:12
|
Hardcore Old-schooler
formerly known as Erik Angvik
|
Mr småbarns Baron.
Gjør om emne fra førstehjelpsett til (vi over 40 som har blitt kjerringer)
Nei, jeg er ikke DØ, ennå.
In a world of compromise, some don't.
|
|
|
15/02/2019 10:27
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Lever du, Erik? Ikke litt førr enda. Men hvsi du ser når denne tråden ble laget, så er det ti år siden og noen dro frem gullspaden for bumping av gammel tråd. Fått deg elmoped enda?
|
|
|
15/02/2019 11:16
|
Hardcore Old-schooler
|
Jeg så bare at Øyvind svarte idag og at du startet innlegget.
Var kun inne for og finne en sti jeg leter etter, også surfet jeg litt rundt.
Nei har ikke fått meg el-sykkel.
Ser at det er en debatt gående rundt dette med EL i marka.
Ja jeg har prøvd det, men fant fort ut at dette var alt for bra.
Hadde jeg hatt den for 5-10 år siden hadde jeg kommet opp over alt.
Hvor mange unger har du fått? Fortsatt samme frue?
|
|
|
[Re: Hardcore Old-schooler]
15/02/2019 11:20
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Jeg så bare at Øyvind svarte idag og at du startet innlegget.
Var kun inne for og finne en sti jeg leter etter, også surfet jeg litt rundt.
Nei har ikke fått meg el-sykkel.
Ser at det er en debatt gående rundt dette med EL i marka.
Ja jeg har prøvd det, men fant fort ut at dette var alt for bra.
Hadde jeg hatt den for 5-10 år siden hadde jeg kommet opp over alt.
Hvor mange unger har du fått? Fortsatt samme frue?
Samme dame to unger og ikke moped. Alu og "ræva" kondis. Uansett teip har man jo med seg i form av en del runder gaffa på pumpa.
|
|
|
15/02/2019 11:33
|
Hardcore Old-schooler
|
Bra at du har samme kone, kondolere med ungene (fuck for life)
Her er en trøst Baron, de som er over 40 og har bra kondis har også folk i fryseren.
I disse dager så sykler jeg for å kunne spise og drikke mer, fantastisk måte å tilnærmer seg livet på. Ost og vin skulle vært forbudt, dere snakker om EL-sykkel.
|
|
|
15/02/2019 11:54
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har du noen gode tips for førstehjelpssett også, kanskje??
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
16/02/2019 12:27
|
TMAB
Medlem
|
Medlem
I tillegg til førstehjelpskit så kan det være lurt med luftambulansens "hjelp 113" app. Nødetatene får da nøyaktig koordinater slik at en eventuell redningsaksjon blir betraktelig kortere tidsmessig.
|
|
|
16/02/2019 12:53
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Har en grønn pakke merkety "Førstehjelp"
Skal inneholde 10 stk plaster ( 6 forbrukt) 2 stk gnagsår plaster ( 1 forbrukt ) 1 stk Salvon sårsalve ( brukt) 2 stk enkeltmannpakke nr 7 ( en forbrukt og fyllt opp) 1 stk enkeltmannspakke nr 8 3 stk sterile kompresser ( 1 forbrukt) 4 stk våtservietter (4 forbrukt) 1 stk elastisk bind ( 1 forbrukt) 1 stk engangshansker 1 stk munn til munn maske 1 stk førstehjelpsinfo (erstatter app)
Forbruket har for det meste gått til å dekke behov for andre jeg har vært på tur med.
|
|
|
16/02/2019 12:54
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Sportsteip og tieraps. Har de som regel med i sekken.
Sportsteip er multifunksjonell kan brukes for alt fra små skader (isf. plaster), til å lappe store hull eller spjelke ramme eller finger. Likeså med tieraps. Kan brukes til å fikse sykkelen men kan også i nød brukes til å binde av lemmer og liv eller spjelke armer eller bein.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
16/02/2019 16:21
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Har en enkeltmannspakke i sekken dog. Så det er evnt bare de få turen uten sekk det vil være aktuelt. Er ikke slangen for fleksibel til å gi tilstrekkelig trykk på såret? Enkeltmannspakke er uansett veldig anvendelig både på mindre sårskader, bruddskader og som turnike. Hilsen HV-soldat en sykkelslange vil absolutt kunne brukes til å stoppe blødninger. Jeg vil påstå at den er ganske optimal også om den brukes rett. surrer man den stramt rundt seg selv kan den skape et enormt trykk. Som fatle er den helt sikkert ypperlig også. Førstehjelp handler i stor grad om å kunne improvisere og utnytte de midlene man har. Improvisering blir mye lettere med kunnskap så bruk heller tid og penger på det enn å kjøpe dyre førstehjelpssett. Utover hjerte-lunge redning er de viktigste tingene en lekmann bør kunne gjøre i felt disse: Sikre frie luftveier, stoppe store blødninger og hindre varmetap. Til det trenger man sportstape/gassbind/tau/sykkelslange, kompresser eller noe å lage kompresser av (t-skjorte), ekstra klær og en eller annen vindsekk/søppelsekk/jervenduk. utenfor vei har jeg stort sett sportstape, 10x10cm kompresser, en bivuakksekk og ekstra klær avhengig av årstid og vær. I tillegg har jeg nesten alltid saks også har jeg litt annet utstyr som krever mer kompetanse.
|
|
|
20/02/2019 07:53
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man kan også kjøpe "gummibandasje". det ligner litt på slike treningsbånd, men er tynnere/bredere og kan justeres veldig bra fra lett bandasje til kompresjon. Liten plass tar de også. Samt sikkerhetsnåler. de er greie å ha noen av for å sikre bandasjene :-)
Anekdote: Jeg var på joggetur i sentrum og traff på ei dame som hadde falt og brukket ankelen. Det tok en liten time før ambulansen kom. dette var da 500 meter unna St.Olavs Hospital. (nei, hun var ikke bærbar)
Så det er greit å kunne litt om førstehjelp og ha tilgjengelig en og annen bandasjen/plaster om uhellet er ute. Uansett nærhet til sivilisasjonen.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Tange]
25/02/2019 10:50
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Sportsteip og tieraps. Har de som regel med i sekken.
Sportsteip er multifunksjonell kan brukes for alt fra små skader (isf. plaster), til å lappe store hull eller spjelke ramme eller finger. Likeså med tieraps. Kan brukes til å fikse sykkelen men kan også i nød brukes til å binde av lemmer og liv eller spjelke armer eller bein. Er "tieraps" et lokalt uttrykk for strips/buntebånd/tie wraps, eller er det et utslag av hissig stavekontroll? Pleier selv å ha med strips, sportstape og ekstra slange, men resten av førstehjelpsskrinet har jeg ofte kun hatt med meg på skikkelig langtur (i fjellet). Burde sikkert tatt det med også på småturer i marka...
|
|
|
25/02/2019 14:13
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Plaster, sportsteip, støttebandasje, små pakker med sårrens, paracet, ibux, morfin, EPO, gjerne litt mye sånn at man kan dele ut til andre på veien mot litt generøs betaling…
|
|
|
|
|