Tror jeg forsto deg helt rett - vi ser forskjellige muligheter med 12x. 2x11 har ~16 unike gir uten overlapp og 2x12 gir 17 og mer overlapp på midten. Sier seg selv at 1x gir kompromisser på spredning eller steg eller litt på begge. Økning fra 11 til 12 gir utgjør mer for 1x- enn for 2x-oppsett.
1x vs 2x er vel en kombinasjon av subjektive preferanser, nivå og bruksområde?
At enkelte (og sikkert mange) mener det vil være hjelpeløst til "vanlig" landeveissykling tar da kanskje ofte utg.pkt i rittsykling, i kombinasjon med egen subjektiv avsky mot mangelen av tette gir(?)
Personlig sykler jeg ikke ritt, men sykler av og til i grupper med andre mosjonister på mitt nivå, og jeg bruker 11s 1x og 11s 2x om hverandre på to ulike sykler. Med 10-42 middagstallerken bak, og 44T foran er det en utveksling på 1:4.4, og har aldri gitt meg ett problem med å holde følge med kompissene mine i gruppesykling. Til sammenligning har jeg 1:4.54 på 2x'en min med Ultegra. Forskjellen i tung utveksling mellom de to oppsettene er vel kun teoretisk, ikke merkbar.
I motsatt enda har jeg 1:1.05 som letteste, mot 1:1.21 på Ultegra. Så mulighet for langt lettere giring når ting går bratt oppover. Langt lettere enn hva jeg har behov for til landeveissykling (men sykkelen brukes også både på grus og "offroad", og da setter jeg mer pris på dette).
Spredningsforskjellen er jo ganske stor, men for min mosjonist-sykling og Strava-konkurrering, ikke ett stort problem for min del. Jeg er ganske komfortabel med å pushe i lange perioder mellom ca 90-105 i kadens (og kan gå høyere i perioder på få minutter). Føler sjeldent mangelen av gir som spesielt prekær, men en gang i blant tenker man jo tanken "pokker, jeg skulle gjerne hatt ett tannhjul mellom disse to girene akkurat nå".
Det var med 11s 1x på 10-42 spredning. Skulle jeg brukt AXS til å bygge 1x for ren landeveisykkel, så ville det for det første vært ett ekstra tannhjul bak i kassetten, samt at spredningen ville vært langt lavere enn hva jeg har brukt på 1x blandesykkel. Da ville jeg nok (uten å ha finregnet) gått for 42T og 10-33T for mitt daglige bruk. Ville fått litt lavere topphastighet, med 1:4.2, samt 1:1.27 i letteste, som vil være ett sted mellom 25 og 28T på 2x-oppsett. Så kunne jeg heller bytta til 44T de gangene jeg evt. skulle sykle i grupper i flate terreng.
Ja, det har helt klart sine ulemper. Det har også sine fordeler (mange hundre gram). Så spørs det jo om det man bruker landeveisykkelen til, favoriserer det ene eller det andre. Folk er ulike, behovene er ulike.
EDIT: Med nevnte 10-33 kassett, så ville man hadde nøyaktig samme tetthet i girene sammenlignet med en Shimano-kassett, hele veien fra 11 til og med 21-drevet, mens de tre øverste klatregirene vil en Shimano 11-28 sitte igjen med tettere giring, med 23, 25, 28 mot hhv. 24, 28, 33. For meg er den rangen litt viktig (dog skremmer ikke spredningen meg), men om man primært sykler i flatere terreng, så er vel ikke de tre øverste drevene noe man ofte er innom, og så lenge man holder seg unna de, så har man akurat like tett giring på 1xAXS som man vil ha med 2x11, men uten "problemet" med mange overlappende gir eller "problemet" med å også måtte operere en front-derailleur.
EDIT2: Ser ikke ut som det finnes en 44T ring til 1xAXS, men kun 40, 46, 48, 50. Skulle dog overraske meg om ikke 42T og 44T dukker opp for å fylle det gapet etterhvert.
Mange bra tanker der vviz, og kjenner meg mye igjen. (Selv om det vel flyter litt over i "1X for landevei"-diskusjonen mer enn AXS.)
For å holde det til AXS, ang edit2. Om jeg har forstått riktig så er ikke bredden på tennene noe annerledes, så skal fint gå an å bruke krank for 1x11, og dermed 44T.
Legger med et bilde av 10-33 med 42T foran, sammenligna med 11-28 og 34/50 krank. Min typiske snitthastighet på landeveien når jeg sykler alene er 31km. Redd jeg hadde blitt å savne 16T i kassetten.
Det er nå sånn at 1x for landevei blir kompromisser uansett.
Mange bra tanker der vviz, og kjenner meg mye igjen. (Selv om det vel flyter litt over i "1X for landevei"-diskusjonen mer enn AXS.)
For å holde det til AXS, ang edit2. Om jeg har forstått riktig så er ikke bredden på tennene noe annerledes, så skal fint gå an å bruke krank for 1x11, og dermed 44T.
Det er min oppfattelse basert på specs jeg har lest. Men jeg har kontaktet SRAM, og de sier at dette er ukompatibelt. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor, utover at kjedelinjen kanskje flyttes mikroskopisk eller lignende. Hvis noen kan finne en reell teknisk årsak til hvorfor dette ikke skal være kompatibelt, si gjerne i fra, for dette er noe jeg stusser over.
Det er den ustandard yttterdiameteren på rullene i kjedet på AXS som er greia. Man må bruke AXS kranktannhjul.
Ok. Hadde fått det for meg at de bare hadde beholdt de "vanlige" X-sync drevene foran, uten noe endring i dimensjoner. Men om det er endring i drevene, så forklarer jo det ting.
Uansett, selv om SRAM ikke opplyser om 42T og 44T varianter, så er det vitterlig en 42T variant de har klart å vise bilde av på sin egen hjemmeside Så at 42 og 44 ikke listes er kanskje bare en skrivefeil.
Har en litt eldre sykkel som jeg vurderer å oppgradere. Dessverre er det ikke mulig å kable Di2 innvendig. Jeg har tidligere forsøkt "gamle" eTap uten å ha blitt frelst, men vurderer å gi det en ny sjanse. Er dette allerede gammeldags? Tross alt snakker vi under halv pris av AXS..
Om du trenger 12 gir, eller du føler ett behov for å være kompatibel med "hva-nå-enn" SRAM slipper av elektronikk fremover, da er det gammeldags.
Om du "bare" har behov for en (angivelig) fantastisk 11-delt trådløs gruppe som "kun" skal kunne gire og bremse, så tror jeg det vil være midt i blinken gitt prisforskjellen. Og siden du nevnte Di2, ETAP er vel på ingen måte mer gammeldags enn den tøffeste varianten av Di2?
Som nevnt litt lenger oppi tråden her, har jeg vært i kontakt med SRAM tidligere, for å forhøre meg om kompatibilitet med mine eksisterende Force1 kranker og AXS. Svaret fra SRAM var bare ganske enkelt at dette ikke er kompatibelt, uten at de oppga noe grunn.
I fjor sommer oppgraderte jeg blandeveisykkelen min med en Quarq wattspider. Da ble jeg nødt til å kjøpe ny krank samtidig. Den eksisterende kranken hadde 3-bolt feste for spider. De nye DZero-spiderne brukte 8-bolt feste. Samme 8-bolt feste som kjederingene til AXS bruker. Bør det ikke være mulig å bare bolte AXS-kjederinger på denne kranken da tro?
Til info, om man laster ned AXS-appen til Android/iOS, så identifiseres DZero wattmåleren som ett AXS-produkt merket jeg i dag.
Har forøvrig akkurat gjenbrukt en quicklink/missinglink/powerlink (tror SRAM kaller de power links(?)) på Red-utgaven av AXS-kjedet og kjørt ett ritt på det uten problemer. 11s linker var vel heller aldri ment å gjenbrukes, men det var vel noe "folk flest" etterhvert gjorde uten særlig problemer. At de ikke kan gjenbrukes har nok en gang blitt stresset på 12s. Så selv om erfaringsgrunnlaget foreløpig er noe tynt, så førte det ihvertfall ikke til katastrofal brekkasje på første forsøk
Problemet nå er at det foreløpig ikke er mulig å skaffe disse linkene løst noe sted jeg har funnet ut. Kontaktet Bikeshop, de hadde ikke peiling på når de kommer, og det var heller ikke en vare de har bestilt fra sin leverandør
Nå har jeg tre slike RED-kjeder til ca 700,-/stk, og for all del, kjeder er jo greit å ha, men det begynner å bli en grense for hvor mange jeg trenger å ha til en hver tid (ihvertfall til den prisen) Så om noen har funnet disse flat top power link'ene for salg noe sted, meld gjerne i fra.
Har forøvrig akkurat gjenbrukt en quicklink/missinglink/powerlink (tror SRAM kaller de power links(?)) på Red-utgaven av AXS-kjedet og kjørt ett ritt på det uten problemer. 11s linker var vel heller aldri ment å gjenbrukes, men det var vel noe "folk flest" etterhvert gjorde uten særlig problemer. At de ikke kan gjenbrukes har nok en gang blitt stresset på 12s. Så selv om erfaringsgrunnlaget foreløpig er noe tynt, så førte det ihvertfall ikke til katastrofal brekkasje på første forsøk
Problemet nå er at det foreløpig ikke er mulig å skaffe disse linkene løst noe sted jeg har funnet ut. Kontaktet Bikeshop, de hadde ikke peiling på når de kommer, og det var heller ikke en vare de har bestilt fra sin leverandør
Nå har jeg tre slike RED-kjeder til ca 700,-/stk, og for all del, kjeder er jo greit å ha, men det begynner å bli en grense for hvor mange jeg trenger å ha til en hver tid (ihvertfall til den prisen) Så om noen har funnet disse flat top power link'ene for salg noe sted, meld gjerne i fra.
Som nevnt litt lenger oppi tråden her, har jeg vært i kontakt med SRAM tidligere, for å forhøre meg om kompatibilitet med mine eksisterende Force1 kranker og AXS. Svaret fra SRAM var bare ganske enkelt at dette ikke er kompatibelt, uten at de oppga noe grunn.
I fjor sommer oppgraderte jeg blandeveisykkelen min med en Quarq wattspider. Da ble jeg nødt til å kjøpe ny krank samtidig. Den eksisterende kranken hadde 3-bolt feste for spider. De nye DZero-spiderne brukte 8-bolt feste. Samme 8-bolt feste som kjederingene til AXS bruker. Bør det ikke være mulig å bare bolte AXS-kjederinger på denne kranken da tro?
Til info, om man laster ned AXS-appen til Android/iOS, så identifiseres DZero wattmåleren som ett AXS-produkt merket jeg i dag.
Merk at leverandørene alltid sier at alt må passe sammen, uansett. (Det er egentlig bare tull å spørre dem.) I praksis virker mye på tvers, for ex har jeg perfekt giring med gamle 11-delte etap gir med Campa krank, kjede og kassett. (Og perfekt Campa mekanisk med 10-delt skifter og kassett, 11-delt kjede og gir.
Takker! Antok dette ville komme før heller en siden.
Vurderer oppgradering til Force 12x på cx'en etterhvert. Ikke at det er noe fryktelig galt med mekanisk 11-delt Force heller. Men etter å ha kjørt elektronisk 12-delt en stund, vil jeg bare ønske alle innbitte motstandere av elektronisk grupper lykke til med sitt. Nå har jeg smakt fremtiden, og den var deilig 🥰
Så needless to say, Jeg vil ha både elektronikk og ett ekstra drev på sykkel #2 også.
På den sykkelen har jeg en quarq-brandet wattkrank (som basically er en oppdatert versjon av Force1-kranken). Av kostnadårsaker vil jeg helst slippe å skifte den ut. I så måte kan dette på noe sikt bli ett alternativ.
De funker også på vanlig 11-speed hvis man vil oppgradere for å ha enda bedre unnskyldning for å bytte til AXS neste gang det trengs ny kassett bak e.l
Litt usikker på akkurat hvilke størrelser man får direkte fra SRAM. 44T fulgte med gruppen min, og originalt 40T drev fikk jeg tak i allerede før Oslo-Mysen i slutten av April. 42T er hva de offisielle pressebildene fra SRAM benytter (så antar ihvertfall den er tilgjengelig). 46T tror jeg man skal få, men fra 48T tror jeg man må over på aerokranken(?)
Syklet turklassen til Jotunheimen rundt i helgen med 40T drevet. 1x fungerte fortsatt utmerket. Opp mot Sognefjellet var jeg ganske glad jeg ikke stilte med 44T, som jeg egentlig hadde planlagt. Offisiell gjennomsnittsfart fra start til Fagernes, inkl 10min stopp på Vang var på litt over 30km/t, så det gikk ganske radig i nedoverbakkene fra Filefjell og flatene etterpå. Gikk greit å henge på det tempoet med den utvekslingen også. (4.0x som tyngste).
EDIT: Prisen var vel sammenlignbar med WT sine. Tror jeg betalte ca 800,- (+mva) for ekstradrevet.
Har jo en slik wattkrank på CX'en, som jeg innerst inne drømmer om etap på, men prisen holder meg tilbake. Noe jeg vil si den trolig fortsatt gjør, takket være den sinnsyke prisen på ett løst Eagle bakgir. Men får regne på det igjen i morgen i det minste. Jeg håper jeg kommer til samme konklusjon som forrige gang allikevel :'D
Hva skal man si. Jeg har kjørt dette grupoesettet vesentlig lenger enn landeveis 90km test. Nærmere bestemt ca 3000km.
Kan supplere med litt langtidserfaring, samt rette opp ett par regelrette faktafeil.
Jeg kjører forøvrig 1x konfigurasjon med wattmåler og 40-44T foran (veksler etter behov), og 10-33 bak. Min bruk inkluderer trening, og ritt av ulike typer:
- Oslo-Mysen (fellesstart/tur) - Enebakk rundt (storrulle) - Nordmarka rundt (storrulle) - Follorittet (fellesstart) - Lillehammer-Oslo (rulle med ett lite lag) - Jotunheimen rundt (fellesstart/tur)
Så bruken er godt og blandet. 44T i rulleritt og i det daglige (tilsvarer kompaktkrank & 25T kassett), og 40T på eksempelvis Jotunheimen rundt (Tilsvarer kompaktkrank +28T, men med noe redusert toppfart i tyngste gir).
Hvor langt kassetten bak skal "hoppe" om man holder inne hendelen er programmerbart. Landevei har kjørt med en programmering som flytter kjedet så lenge du holder hendelen inne. Personlig har jeg landet på en konfigurasjon som flytter maks tre drev av gangen når jeg holder inne. Da er det enklere for meg å holde mental kontroll på hvor langt ting hopper når jeg vil gire raskt.
Bakgiret har ingen clutch! Det har en oljedemper. En clutch kjenner man fra apex1/rival1/force1 &/ gruppene. Den sørger for å holde kjedet stramt til en hver tid (på bekostning av friksjon). AXS har en oljedemper (som støtdemperen i en bil). Det gjør at kjedet har ett normalt slakk, samtidig som bakgiret motsetter seg raske bevegelser. Fungerer aldeles utmerket, hindrer chainslap, hindrer kjedeavhoppinger (1x), men stjeler ikke friksjonswatt slik en clutch gjør.
Trenger ikke gjenfortelle alt Landevei skriver, men siden jeg har vesentlig flere km på dette enn de har hatt (i både vått og tørt) kan jeg vel gi de vitale statistikkene de ikke har nok km til å si noe meningsfullt om.
Antall kjedeavsporinger: 0 Antall feilgiringer: 0 Antall girkommandoer som ikke plukkes opp av bakgiret: 0
Jeg er happy. Det koster skjorta, men å gå tilbake til mekanisk Ultegra er utenkelig.
EDIT: Oar ting til. Gå tilbake til mekanisk Ultegra er utenkelig for meg, når det kommer til Di2 har jeg ikke peiling. Aldri prøvd. Allikevel utenkelig for meg. Jeg har valgt AXS pga trådløst. Elektriske kabler appellerer ikke til meg. I tillegg går jeg aldri tilbake til 2x etter å ha kjørt 1x eksklusivt i år (brukt det siden 2017 på gravel). Mulig man kan hacke 1x på Shimano Di2 også, det har jeg ikke undersøkt (som nevnt, jeg vil ha det trådløst).
Ang hvor "idiotisk" det er med wattmålere i 2x kranken som må skiftes når ett av drevene er slitt ut. Nå har ikke jeg prøvd 2x'en, og 1x'en har ikke den designen. Der kan man bytte krankdrevet uten å bytte wattmåler. Vil bare si at det er en årsak til at sram gjorde det som de gjorde på 2x. Ved å integrere wattmåler og kjederinger, påstår de at man ikke får noe avvik i wattmåleren gjennom levetiden av kjederinger. På en spider-basert løsning, med løse kjederinger (slik som 1x'en jeg kjører) får man slitasje i boltfestene, som over tid vil forskyve verdiene i wattmåleren. SRAM gjorde som de gjorde for å sikre at wattmåleren er konsistent gjennom hele levetiden.
Når AXS ble introdusert ble det også snakket om en "panteordning" på wattmåleren, slik at man kunne få nye kjederinger/wattmåler med en ganske stor rabatt, om man shippet inn den gamle. Jeg har ikke noe mer info om det personlig, da jeg valgte 1x med tradisjonell frikobling mellom drev og wattmåler. Men sikkert greit å ha i mente om man vurderer 2x-varianten.
Usikker på om jeg skal velge 46-33 med 10-26 eller 48-35 med 10-28. Kan man bytte på 10-28/10-33 med 48-35 uten at det blir noe kluss med kjede, andre justeringer?