Kudos for å ikke lansere før produktet er klart - umiddelbart tilgjengelig på lager hos Bikeshop på lanseringsdagen. Det har dog vært en offentlig hemmelighet i mange måneder.
Satser på at det holder å bytte bakskifter og boss på Ultegra 8050 når den tid kommer at Shimano kaster seg på leken, listen over XDR-kompatible hjulsett er allerede lang.
Tja, kan jo legge til at det å gå ned til 10T gir større friksjon, samtidig som at gruppen som helhet både er tyngre enn forgjengeren og vesentlig dyrere. Med andre ord har man her store muligheter til å kaste bort penger på noe som får en til å sykle saktere.
Så dette er med andre ord helt i tråd med den rådende ideen om hvordan "fremtiden" innen sykkelverden skal se ut!
Integrerings-syken blir bare verre og verre. De har integrert wattmåleren i krankdrevene, så når drevene blir utslitt må alt sammen byttes. De unnskylder seg og sier at drevene er "50% mer holdbare" og legger opp til at man skal vedlikeholde mye nøyere. Og så blir det en eller annen rabattordning ved kjøp av nye drev. Summa summarum blir dette dyrt for ivrige syklister som bruker SRAM.
Man må ikke kjøpe kranken med wattmåler. Går jo fint å bruke f. eks. Rotor krank eller er det spesielle klinger også? I så fall kommer det nok noe fra andre produsenter. Men stiv pris da. 40000 kr for en gruppe!
Integrerings-syken blir bare verre og verre. De har integrert wattmåleren i krankdrevene, så når drevene blir utslitt må alt sammen byttes. De unnskylder seg og sier at drevene er "50% mer holdbare" og legger opp til at man skal vedlikeholde mye nøyere. Og så blir det en eller annen rabattordning ved kjøp av nye drev. Summa summarum blir dette dyrt for ivrige syklister som bruker SRAM.
Vil du ha det dyreste og grommeste på markedet må du også være klar for å betale det det koster. Lett og stivt blir dyrt. Du må ikke kjøpe modellen med wattmåler. Da blir det langt rimeligere å skifte drev.
Jeg holder på å bygge nå racer nå og hadde bestemt meg for å gå for vanlige, "gamle", eTap. Jeg sliter virkelig med å se de store fordelene med nye AXS til vanlig landeveissykling. Bortsett fra tettere utveksling ser jeg ingen store behov som dekkes (eller skapes) ved endringene som markedsføres. 15 000 kroner dyrere for en tettere kassett, litt bedre justeringsmuligheter, men også noen åpenbare ulemper er uaktuelt.
Satser på at prisene på første generasjons eTap presses enda mer ned fremover, og skal prøve å vente til april med å kjøpe noe, når Force eTap lanseres.
Edit: men de har vært gode på markedsføring! Sykkelpressens vinkling og objektivitet har jo vært et tema på forumet i det siste, og jeg kan ikke huske å ha lest eller sett et eneste kritisk eller negativt ord rundt gruppa.
Det skal de ha SRAM: De har klart å lage en "tettere" vid 12-delt blokk enn hva Campa har. Men: Aluminiumskassett? Vel er det lett men levetiden er for proffer og mamiler som bytter sykkel årlig uansett.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Nei ikke borti natta men 10-42 på gravel slik de har på Apex/Force må da komme. Uansett største fordelen for de fleste er vel at Eagle og eTap sikkert faller i pris :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
"The RED eTap AXS shifters are essentially the same shape as the previous shifter but with a carbon and chrome makeover and a new more ergonomic hood cover (SRAM)"
At man klarer å lage elektronikken lettere, frese ut metall mer presist osv kan jeg til en viss grad forstå som grunn til at ting blir bedre opp gjennom årene. Men hvorfor pokker tenkte ikke SRAM på å lage ergonometrien de har på AXS i forrige versjon? Jeg tror jeg slenger opp "bedre ergonometri" som det aller største våset markedsavdelinger kommer med når det er nye versjoner. Altså høyere enn x% stivere, y% mindre drag osv.
Jeg synes det er flott at man kan programmere automatisk kompensasjonsgiring, slik at man med elektronisk hjelp kan gjøre akkurat det samme som vi med mekanisk Campa har kunnet programmere inn i lillehjernen siden 1992.
Jeg har nok latt meg forvirre av Bikeradars "The first ten sprockets are machined together, as are the largest two. These are then pinned together to create the 12-speed block.". Copy paste fra 11-delt XD-litteratur formoder jeg.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei