Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn)

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534522 05/02/2019 12:53
G
Gekki Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Sitat: Girona
Det er aldri motsatt, at de velger å droppe et klassiskspor eller to for å gi plass til skøyting.
En saksopplysning både til dette, og til fredriks sitt innlegg lenger opp: når det blir seinere på sesongen ser man ofte i Skiforeningens føremelding at løypebasene kommenterer at de bare setter ett klassiskspor og lar resten av traseen være tilgjengelig til skøyting, da de av erfaring vet at flere ønsker å skøyte når føret blir mer slaskete. Gironas påstand er dermed ikke korrekt. Jeg tror dog dette først og fremst gjelder i de nordligste områdene, og at veiene i Østmarka stort sett er for trange til at dette blir en god løsning.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534525 05/02/2019 13:01
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Alpers
Men veldig mange av de andre løypene du ikke beskriver er brede nok til både skøyting og klassisk. Jeg skjønner helt ærlig talt ikke problemet ditt, annet enn at du gjerne vil skøyte på et sted det ikke er dedikerte skøyteløyper?
Jeg ønsker løyper som kan brukes med skøyteski på beina, og som jeg kan komme til fra nærområdet mitt. Jeg kan gjerne stake en km eller to i et klassiskspor, dersom jeg så kommer inn på en god fristilstrase. Men jeg ønsker ikke å måtte kjøre gjennom byen til en helt annen del av marka for å kunne gå fristil.

Det er aldri motsatt, at de velger å droppe et klassiskspor eller to for å gi plass til skøyting.

Det du sier nå er ikke riktig. Det er mange kilometer i Nordmarka der skøytesporene er gitt så mye areal at klassisksporene praktisk talt er i grøfta. Annenhvert stavtak går dypt ned i snøen fordi snøen ikke er pakket. Slik er det eksempelvis på Gråseterveien til Heggelia, Pipenhusveien til samme sted, flakene ved Løvlia eller treningsrunden ved Damtjern. Sikkert 75 km til sammen som beskrevet her.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Gekki] #2534528 05/02/2019 13:03
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Gekki
En saksopplysning både til dette, og til fredriks sitt innlegg lenger opp: når det blir seinere på sesongen ser man ofte i Skiforeningens føremelding at løypebasene kommenterer at de bare setter ett klassiskspor og lar resten av traseen være tilgjengelig til skøyting, da de av erfaring vet at flere ønsker å skøyte når føret blir mer slaskete. Gironas påstand er dermed ikke korrekt. Jeg tror dog dette først og fremst gjelder i de nordligste områdene, og at veiene i Østmarka stort sett er for trange til at dette blir en god løsning.
Ja, du har rett. Senere på sesongen, når føret blir dårligere, så hender det at de gjør som du beskriver. Men det skyldes først og fremst at det er vanskelig å kjøre gode klassiskspor da. Det er ikke basert på ønsket om å gi et godt tilbud for skøyting.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534530 05/02/2019 13:03
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Torshov-Simen

De operer på grunn som enten er
A) Privat (Løvenskiold) eller
B) Kommunal der kommunen er gitt rettighetene til løypenettet til Skiforeningen i bytte mot å få det stelt og preparert ettersom kommunen selv ikke har mulighet til det.

I alternativ B ligger også svaret på mindretallets rettigheter - våre folkevalgte er forpliktet til å høre på alle, det er ikke Skiforeningen.
Om mange nok klager til kommunepolitikerne tar de kanskje tilbake bruksretten til løypenettet, uten at jeg tror det vil gi noen et bedre tilbud enn i dag
Dette er fortsatt utmark, hvor allemannsretten gjelder. Det må Skiforeningen forholde seg til.

I likhet med i Torshovdalen kan du gå fritt rundt akkurat hvor du vil i løssnøen på skøyteski i Oslomarka. Men det vil ikke du og heller ikke jeg, vi vil benytte de løypene kommunen har gitt Skiforeningen bruksrett og preppeplikt til og da må vi rette oss etter de rammene som er lagt.
Allemannsretten, så søkt det enn er å trekke den fram her, er ikke absolutt, den gir ikke rett til å være til sjenanse for andre.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Torshov-Simen] #2534535 05/02/2019 13:13
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
I likhet med i Torshovdalen kan du gå fritt rundt akkurat hvor du vil i løssnøen på skøyteski i Oslomarka. Men det vil ikke du og heller ikke jeg, vi vil benytte de løypene kommunen har gitt Skiforeningen bruksrett og preppeplikt til og da må vi rette oss etter de rammene som er lagt.
Det vi vel ikke. Hver og en av oss har like mye rett til å bruke skiløypa, uansett hva slags type ski vi har på beina.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Torshov-Simen] #2534536 05/02/2019 13:15
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Allemannsretten, så søkt det enn er å trekke den fram her, er ikke absolutt, den gir ikke rett til å være til sjenanse for andre.
Som sagt tidligere, så synes jeg det er sjenerende at Skiforeningen trekker klassiskspor i skiløypa. Så da har de da brutt med allemannsretten?

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Torshov-Simen] #2534541 05/02/2019 13:27
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534542 05/02/2019 13:29
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Det vi vel ikke. Hver og en av oss har like mye rett til å bruke skiløypa, uansett hva slags type ski vi har på beina.

Vi kan gjerne fortsette å diskutere dette, men da må du løfte argumentasjonen til et litt høyere nivå enn dette.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534543 05/02/2019 13:30
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Som sagt tidligere, så synes jeg det er sjenerende at Skiforeningen trekker klassiskspor i skiløypa. Så da har de da brutt med allemannsretten?

Se forrige innlegg og lph sin link om begrensninger i allemannsretten

Redigert av Torshov-Simen; 05/02/2019 13:30.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: lph] #2534547 05/02/2019 13:37
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Takk for denne. Står ikke noe der om hvilke typer ski man kan eller ikke kan bruke i ulike typer løyper.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534552 05/02/2019 13:45
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Takk for denne. Står ikke noe der om hvilke typer ski man kan eller ikke kan bruke i ulike typer løyper.

Det er altså ikke lov å ferdes på en måte som gjør at man ødelegger preparerte skiløyper

Du føler ikke på noen måte at skøyting over klassisksporene dekkes av dette? Du har jo selv sagt lenger opp i diskusjonen at du er klar over at du forringer sporkvaliteten når du skøyter over klassisksporene?

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Torshov-Simen] #2534558 05/02/2019 14:05
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Du føler ikke på noen måte at skøyting over klassisksporene dekkes av dette? Du har jo selv sagt lenger opp i diskusjonen at du er klar over at du forringer sporkvaliteten når du skøyter over klassisksporene?
Ja, det er klart det forringer sporkvaliteten noe. Men jeg har prøvd å få fram tre poenger knyttet til dette:

1. Skiforeningen må ta sin del av ansvaret for forringelsen, når de (a) har så dårlig utvalg fristilstraseer og (b) feilmerker traseene, altså prepper bare klassisk i en løype som på nettsiden er angitt både som fristil og klassisk.

2. Forringelsen som et fåtall fristilsløpere forårsaker på klassisksporene er ikke verre enn den forringelsen som andre brukere av marka forårsaker på fristilsløypene (de få som finnes). Folk som går til fots, sykler, ploger eller trekker bildekk i fristilsaarealet forringer denne delen av løypa. En håndheving av aktiviteter som forårsaker forringelser må gå begge veier.

3. Mange som bruker klassisksporene lar seg ikke plage særlig av de forringelsene som skøyterne forårsaker. De er like glade og bryr seg ikke. Så er det noen som lar seg irritere kraftig av dette. Hvorfor kan ikke disse da reise til steder hvor skøyting ikke kommer i konflikt med klassisksporet? Det er ikke åpenbart for meg hvorfor det er de som vil gå fristil som må reise til et annet sted. Det er jo like lett/vanskelig for de som vil gå klassisk å reise til en annen løype.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534560 05/02/2019 14:11
A
Aunan Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
[ Mange som bruker klassisksporene lar seg ikke plage særlig av de forringelsene som skøyterne forårsaker. De er like glade og bryr seg ikke.

De fleste bare lubber avgåde så for dem har det ikke så mye å si nei, men for oss som går ordentlig så ødelegger det mye. Mer enn andre klarer i skøytetrasseer. Og husk; du ødelegger OGSÅ for oss skøytefolk som helst skulle ha skøytet.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Torshov-Simen] #2534562 05/02/2019 14:17
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M

Det er altså ikke lov å ferdes på en måte som gjør at man ødelegger preparerte skiløyper

Alle som bruker preparerte løyper ødelegger løypene til en viss grad. Hva Marianne Reusch mener og hvordan hun tolker allemannsretten er vel ganske likegyldig for denne diskusjonen?
Sier loven noe som helst om hva man kan gjøre og hvor grensen går for å ikke vise nok hensyn?
Stavene fra klassisk harver opp deler av løypa, noe som gjør det mindre bra å skøyte der det er skøytetrase i midten, så de som går klassisk bør gå uten staver for å vise nok hensyn ICON_GRIN

Allemannsretten er til for at alle skal komme seg mer ut og bruke naturen, ikke for at o2-snapperne skal ha perfekte forhold.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Aunan] #2534564 05/02/2019 14:18
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Aunan
men for oss som går ordentlig så ødelegger det mye. Mer enn andre klarer i skøytetrasseer.
Det er da jeg spør: Hvorfor må du gå akkurat der? Kan du ikke reise til et annet sted hvor det er mindre fare for overskøyting av klassisksporet?

Og husk; du ødelegger OGSÅ for oss skøytefolk som helst skulle ha skøytet.
På hvilken måte da, tenker du?

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534567 05/02/2019 14:32
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Ja, det er klart det forringer sporkvaliteten noe. Men jeg har prøvd å få fram tre poenger knyttet til dette:

1. Skiforeningen må ta sin del av ansvaret for forringelsen, når de (a) har så dårlig utvalg fristilstraseer og (b) feilmerker traseene, altså prepper bare klassisk i en løype som på nettsiden er angitt både som fristil og klassisk.

2. Forringelsen som et fåtall fristilsløpere forårsaker på klassisksporene er ikke verre enn den forringelsen som andre brukere av marka forårsaker på fristilsløypene (de få som finnes). Folk som går til fots, sykler, ploger eller trekker bildekk i fristilsaarealet forringer denne delen av løypa. En håndheving av aktiviteter som forårsaker forringelser må gå begge veier.

3. Mange som bruker klassisksporene lar seg ikke plage særlig av de forringelsene som skøyterne forårsaker. De er like glade og bryr seg ikke. Så er det noen som lar seg irritere kraftig av dette. Hvorfor kan ikke disse da reise til steder hvor skøyting ikke kommer i konflikt med klassisksporet? Det er ikke åpenbart for meg hvorfor det er de som vil gå fristil som må reise til et annet sted. Det er jo like lett/vanskelig for de som vil gå klassisk å reise til en annen løype.

1. Det er ikke dårlig utvalg skøytetraseer. De ligger ikke der du vil gå, men det er irrelevant. Folk som spiller tennis eller ishockey må også forflytte seg for å komme til treningsarenaen.
De mest bynære løypene som østsiden av Sognsvann og rundt Skullerud preppes av Bymiljøetaten og har blitt smalere etter at de overtok for Skiforeningen fordi de kjører med mindre/smalere maskiner uten at sistnevnte kan lastes for det.

2. De færreste fotgjengere går i klassisksporet, du har selv innrømmet at du skøyter over det, og det er verre. For når du skøyter over det river du ned kantene på sporet og tråkker klumper og løssnø ut i det, det gjør at de neste som går der får flere glipptak, hvilket forringer det ytterligere osv.

3. Igjen snur du problemstillingen på hodet, uten at det fremstår som mindre navlebeskuende denne gangen enn de 10 første. Det er ikke, har aldri vært og kommer aldri til å bli slik at det er flertallet som må rette seg etter særinteressene.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Torshov-Simen] #2534587 05/02/2019 15:58
A
Aunan Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A

1. Det er ikke dårlig utvalg skøytetraseer.

I Østmarka er utvalget meget dårlig, det er åpenbart!

Ellers så synes det som om utvalget er brukbart, men hvilke traeer kan man stole på? Foreløpig er det kun Skansebakken, Lommedalen, Nannestad og Holmenkollen til Sognnann øst jeg vet alltid har blitt kjørt denne sesongen. Og visstnok da på veien sør i Lillomarka. Det er synd man ikke stole på de kartene.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Aunan] #2534591 05/02/2019 17:00
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

1. Det er ikke dårlig utvalg skøytetraseer.

I Østmarka er utvalget meget dårlig, det er åpenbart!

Delvis enig, men det er uansett litt optimistisk å basere skikarrieren utelukkende på Østmarka ettersom det er den delen av Oslomarka som har det tynneste løypenettet og den dårligste snøsikkerheten.

Redigert av Torshov-Simen; 05/02/2019 17:04.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #2534595 05/02/2019 18:19
A
Aunan Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Jeg bor rett ved Østmarka så det er da kjipt å basere siste del av skikarrieren i andre deler.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Aunan] #2534597 05/02/2019 18:50
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg bor rett ved Østmarka så det er da kjipt å basere siste del av skikarrieren i andre deler.

Ser den, men det sier også litt om hvor bortskjemte vi er med hensyn til tilgjengelighet av skiløyper i Oslo - hvor mange hovedsteder finnes det hvor man kan bo godt innenfor bygrensen og fortsatt spenne på seg skiene utenfor stuedøra?
Jeg synes ærlig talt ikke at 40 minutters reisevei tur/retur er hårreisende uoverkommelig for å få tatt en skitur, og jeg tipper at de fleste skifrelste med nærhet til Østmarka uansett trekker til andre deler av marka på for og ettervinteren for å strekke skisesongen lenger enn man får til på østkanten.

Redigert av Torshov-Simen; 05/02/2019 20:39.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Torshov-Simen] #2534634 06/02/2019 06:56
Girona Offline
Ringrev
Ringrev

3. Igjen snur du problemstillingen på hodet, uten at det fremstår som mindre navlebeskuende denne gangen enn de 10 første. Det er ikke, har aldri vært og kommer aldri til å bli slik at det er flertallet som må rette seg etter særinteressene.
Her fremstiller du det som om behovet for å gå i perfekte, uberørte klassiskspor ikke er en særinteresse. Min erfaring er at folk flest er ikke så nøye på dette. Det er en svært liten andel av befolkningen som lar seg plage av noen skøyteskjær over klassisksporene. Det er denne marginale gruppen (som du muligens tilhører) som kan sette seg i bilen og kjøre til der hvor klassisksporene ikke berøres av andre.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534645 06/02/2019 08:00
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Her fremstiller du det som om behovet for å gå i perfekte, uberørte klassiskspor ikke er en særinteresse. Min erfaring er at folk flest er ikke så nøye på dette. Det er en svært liten andel av befolkningen som lar seg plage av noen skøyteskjær over klassisksporene. Det er denne marginale gruppen (som du muligens tilhører) som kan sette seg i bilen og kjøre til der hvor klassisksporene ikke berøres av andre.

Godt mulig at det er en særinteresser totalt sett, men nå er det engang den særinteressen løypene er preparert for og dessuten er din særinteresse fortsatt i mindretall.
Personlige anekdotiske erfaringer kan man dessuten ikke legge så stor vekt på, skulle vi ha gjort det i denne diskusjonen hadde jeg hatt trumfkortet ettersom min erfaring er at de fleste som skøyter er egoistiske drittsekker da jeg senest på min siste skitur observerte to personer skøytende ved siden av hverandre slik at de tråkket oppi klassisksporene i begge retninger på strekningen mellom Blankvann og Sulutjern.
Forøvrig mistenker jeg deg for å gjøre deg dummere enn du er bare for å kunne fortsette argumentasjonen; jeg har som du sikkert har lest ikke sagt at noen enkelte skøyteskjær over klassisksporene gjør det umulig å gå der, det er den kjedereaksjon av sporforringelse det medfører som er problemet.
Og så tar du feil; det er vesentlig raskere, enklere og billigere å preparere en løype uten klassiskspor, så om majoriteten av skiløperne ikke hadde brydd seg om sporkvaliteten slik du hevder så hadde alle løyper vært fristilsløyper.

Redigert av Torshov-Simen; 06/02/2019 08:38.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #2534667 06/02/2019 08:57
Langbein Rise Offline
Entusiast
Entusiast
Området der jeg går på ski er det ikke mange skøytere utenfor konkurranseløypene, maks 1 av 20. Dette selv om mange løyper er mer enn brede nok. Problemet med brede løyper for oss klassikere er at de går på grusveiene og klassisksporet kommer delvis over grøfta, så ofte forsvinner høyrestaven ned i det tomme intet. De fleste steder er det er fysiske begrensninger på hvor brede skiløypene kan være. I terrengløypene er trærene normalt så tett på at skøytebrede skiløyper er enn umulighet, selv om man slipper grøfteproblemet.

Langbein Rise
- lykken er en sykkelbar sti i sola
Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Torshov-Simen] #2534700 06/02/2019 11:02
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Godt mulig at det er en særinteresser totalt sett, men nå er det engang den særinteressen løypene er preparert for og dessuten er din særinteresse fortsatt i mindretall.
Personlige anekdotiske erfaringer kan man dessuten ikke legge så stor vekt på, skulle vi ha gjort det i denne diskusjonen hadde jeg hatt trumfkortet ettersom min erfaring er at de fleste som skøyter er egoistiske drittsekker da jeg senest på min siste skitur observerte to personer skøytende ved siden av hverandre slik at de tråkket oppi klassisksporene i begge retninger på strekningen mellom Blankvann og Sulutjern.
Forøvrig mistenker jeg deg for å gjøre deg dummere enn du er bare for å kunne fortsette argumentasjonen; jeg har som du sikkert har lest ikke sagt at noen enkelte skøyteskjær over klassisksporene gjør det umulig å gå der, det er den kjedereaksjon av sporforringelse det medfører som er problemet.
Og så tar du feil; det er vesentlig raskere, enklere og billigere å preparere en løype uten klassiskspor, så om majoriteten av skiløperne ikke hadde brydd seg om sporkvaliteten slik du hevder så hadde alle løyper vært fristilsløyper.
Folk flest som går på ski i marka vil nok ha spor å gå i. Men de forventer ikke at sporene til enhver tid skal framstå som nylagte trikkeskinner. Det behovet er det kun en marginal gruppe skiløpere som lar seg stresse av.

Så er det sikkert riktig at skøytere er i mindretall også i forhold til denne lille gruppen (selv om det nok er en viss overlapp mellom dem). Det betyr ikke at det er akseptabelt at det ikke finnes et eneste godt tilbud til skøytere i hele Østmarka! Det må gjerne være et flertall km tilrettelagt for klassisk, men problemet nå er at klassisk har førstepri i samtlige løyper.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534703 06/02/2019 11:10
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Gruppeløs :p
Quote:
Folk flest som går på ski i marka vil nok ha spor å gå i. Men de forventer ikke at sporene til enhver tid skal framstå som nylagte trikkeskinner.

Nei, men at sporene er skøytet istykker eller fyllt opp med klumper irriterer. Det slipper mer enn nødvendig i motbakkene.

Quote:
Det behovet er det kun en marginal gruppe skiløpere som lar seg stresse av.

Har du dokumentasjon for denne påstanden?

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Kodo] #2534706 06/02/2019 11:15
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Kodo
Nei, men at sporene er skøytet istykker eller fyllt opp med klumper irriterer. Det slipper mer enn nødvendig i motbakkene.
Ja, jeg skjønner at noen lar seg irritere av det. Kan du skjønne at det er irriterende når det er så smalt mellom klassisksporene, at du treffer sporene for hvert eneste skøyteskjær du tar?

Sitat: Kodo
Har du dokumentasjon for denne påstanden?
Nei, det har jeg ikke. Det er kun basert på egne observasjoner og erfaringer.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #2534707 06/02/2019 11:22
Langbein Rise Offline
Entusiast
Entusiast
Det er vel tydelig at skøyting er mer opphissende enn klassisk, bare se på Dirik Tønseth ;p Derfor bør alle gå klassisk, så vi roer oss ned ICON_WINK

Langbein Rise
- lykken er en sykkelbar sti i sola
Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534711 06/02/2019 11:47
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Folk flest som går på ski i marka vil nok ha spor å gå i. Men de forventer ikke at sporene til enhver tid skal framstå som nylagte trikkeskinner. Det behovet er det kun en marginal gruppe skiløpere som lar seg stresse av.

Igjen; når man skøyter, går, sykler, rir eller kjører hundespann i sporene forringes kvaliteten på en slik måte at alle plages av det. Racerne merker det først, men også Hvermannsen lider under at løypene slites langt raskere enn nødvendig av glipptak og feilskjær som er en direkte følge av nedtråkkede spor og som blir en selvforsterkende akselerende prosess.
I neste omgang rammer det også deg selv ettersom løypene da må preppes hyppigere, hvilket gjør at man ikke har kapasitet til å preppe de mindre brukte løypene samt at man i perioder med lite nedbør prepper i stykker underlaget med grovkornet løs sukkersnø som resultat (jamfør løypene i Kollen få uker etter siste snøfall)

Så er det sikkert riktig at skøytere er i mindretall også i forhold til denne lille gruppen (selv om det nok er en viss overlapp mellom dem). Det betyr ikke at det er akseptabelt at det ikke finnes et eneste godt tilbud til skøytere i hele Østmarka! Det må gjerne være et flertall km tilrettelagt for klassisk, men problemet nå er at klassisk har førstepri i samtlige løyper.

Konkurranseløypene på Skullerud er preppet for skøyting, men det tilbudet passer ikke dine interesser og du vil ikke oppsøke de egnede løypene som finnes andre steder.
Du har selvsagt rett til å mene hva du vil, men jeg har vanskelig for å se at du skal klare å få den holdning til å fremstå som en edel kamp for rettferdighet og ikke som et egoistisk ønske om å kunne gjøre akkurat hva man vil, akkurat der man vil akkurat når det passer en selv.

Redigert av Torshov-Simen; 06/02/2019 12:26.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534713 06/02/2019 11:58
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, jeg skjønner at noen lar seg irritere av det. Kan du skjønne at det er irriterende når det er så smalt mellom klassisksporene, at du treffer sporene for hvert eneste skøyteskjær du tar?

Nei, jeg kan ikke forstå hvorfor du klager over skøyteforholdene i løyper som ikke er tilrettelagt for det.

Hvorfor er det så vanskelig for deg å dra et annet sted å skøyte?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534722 06/02/2019 12:35
G
Gekki Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Men det skyldes først og fremst at det er vanskelig å kjøre gode klassiskspor da. Det er ikke basert på ønsket om å gi et godt tilbud for skøyting.
Har du belegg for denne påstanden? Det høres rart ut at det skal være så mye vanskeligere å lage to spor enn ett.

Side 4 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support