Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn)
|
Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn)
[Re: Girona]
04/02/2019 14:25
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Dette er en interessant diskusjon. Er frustrasjonen over at noen har krysset klassisksporene med skøyteski større enn frustrasjonen over å måtte reise milevis for å finne gode skøytetraseer?
Argumentasjonen dere kommer med er lett å snu tilbake. Det å preppe klassiskspor i det som kunne vært en fin skøytetrase er jo å ødelegge skøytetraseen. Hvis det er viktig for deg med ubesudlede klassiskspor, så får du reise til et sted hvor det er bredt nok til å skøyte mellom sporene. Da er det lavere risiko for at noen har skøytet over klassiskporene.
Slik som det er nå i Østmarka er det et slags kompromiss hvor ingen er fornøyde. Skøyterne må finne seg i at de må krysse klassisksporene for hvert tak (noe som er irriterende), mens de som går klassisk må leve med at det er noen skøyteskjær her og der. "Del veien", som det heter på asfalten. Jeg er uenig. Hvis du ser på Skiforeningens liste over løyper, står det eksplisitt hvilke løyper som er preppet for klassisk, og hvilke som er preppet for skøyting eller begge deler. Det er ikke lagt opp til at alle har lik rett til å være i løypa. (Det er heller ikke lagt opp til at man skal gjøre andre ting som ødelegger løypa heller, som å ri der.) Det er ikke den enkelte klassisk-skiløper som "ødelegger" for skøyting, det er de som prepper. Derfor må du ta det med dem, og ikke ødelegge for den enkelte klassisk-skiløper ved å gå ut og skøyte der du har lyst. Hvis jeg personlig, ved å gå klassisk, hadde vært den som hadde ødelagt for din skøyting, på samme måte som en fotgjenger som lager dype groper i skøytetraseen, f.eks., hadde du hatt et poeng. Men her er det systemet du ikke liker. PS. Hva hver enkelt løype er preppet for finner du ved å klikke på den aktuelle løypa i kartet, eventuelt velge lenken nederst under føremeldingen der det står "Se eventuell liste over løyper og preppestatus".
Redigert av lph; 04/02/2019 14:33.
|
|
|
[Re: Aunan]
04/02/2019 14:42
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Jeg for min del har uansett ingen glede ved å skøyte over klassiske spor. Hverken for meg selv rent egoisitisk eller med tanke på andre som ikke får god føring/feste pga klumer som det da blir. Ikke er det ideelt teknisk heller for skøyting selv om traseen er hard. Man får ikke langet ut godt og blir stampete. Del veien på asfalt blir en helt annen sak. Det er på ingen måte ideelt nei. Men hvis du har to timer til rådighet, og alternativet er å bruke en av timene i bil (feks inn til Sørkedalen), så er det bedre med to timer halvgod skøyting.
|
|
|
[Re: lph]
04/02/2019 14:53
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Dette er en interessant diskusjon. Er frustrasjonen over at noen har krysset klassisksporene med skøyteski større enn frustrasjonen over å måtte reise milevis for å finne gode skøytetraseer?
Argumentasjonen dere kommer med er lett å snu tilbake. Det å preppe klassiskspor i det som kunne vært en fin skøytetrase er jo å ødelegge skøytetraseen. Hvis det er viktig for deg med ubesudlede klassiskspor, så får du reise til et sted hvor det er bredt nok til å skøyte mellom sporene. Da er det lavere risiko for at noen har skøytet over klassiskporene.
Slik som det er nå i Østmarka er det et slags kompromiss hvor ingen er fornøyde. Skøyterne må finne seg i at de må krysse klassisksporene for hvert tak (noe som er irriterende), mens de som går klassisk må leve med at det er noen skøyteskjær her og der. "Del veien", som det heter på asfalten. Jeg er uenig. Hvis du ser på Skiforeningens liste over løyper, står det eksplisitt hvilke løyper som er preppet for klassisk, og hvilke som er preppet for skøyting eller begge deler. Det er ikke lagt opp til at alle har lik rett til å være i løypa. (Det er heller ikke lagt opp til at man skal gjøre andre ting som ødelegger løypa heller, som å ri der.) Det er ikke den enkelte klassisk-skiløper som "ødelegger" for skøyting, det er de som prepper. Derfor må du ta det med dem, og ikke ødelegge for den enkelte klassisk-skiløper ved å gå ut og skøyte der du har lyst. Hvis jeg personlig, ved å gå klassisk, hadde vært den som hadde ødelagt for din skøyting, på samme måte som en fotgjenger som lager dype groper i skøytetraseen, f.eks., hadde du hatt et poeng. Men her er det systemet du ikke liker. PS. Hva hver enkelt løype er preppet for finner du ved å klikke på den aktuelle løypa i kartet, eventuelt velge lenken nederst under føremeldingen der det står "Se eventuell liste over løyper og preppestatus". Det er lett å skylde på Skiforeningen eller kommunen. Men ved å bruke klassisksporene er du med på å opprettholde etterspørselen. Du kan også ta ansvar ved å reise dit hvor det er preppet både for klassisk og skøyting. Det er ikke åpenbart for meg hvorfor det er skøyterne som må reise. Hvis skøyterne skal holde seg unna traseene som i dag bare preppes klassisk, så bidrar det kun til å opprettholde status quo. Det å skøyte i disse løypene bidrar til å synliggjøre problemstillingen, og viser hvor diskriminert skøytestilen faktisk er i marka. Argumentet om at de som går klassisk er i flertall, og derfor har flere rettigheter, kjøper jeg ikke. Det blir som å si at syklister ikke har like mye rett på god infrastruktur som bilister, fordi syklistene er i mindretall. Det holder ikke.
|
|
|
04/02/2019 15:13
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
PS. Hva hver enkelt løype er preppet for finner du ved å klikke på den aktuelle løypa i kartet, eventuelt velge lenken nederst under føremeldingen der det står "Se eventuell liste over løyper og preppestatus". Jeg er klar over det, men i praksis kan du ikke stole på disse. Se feks løype 161 Skullerudstura - Grønmo. Det står at den er preppet både for skøyting og klassisk, men det er jo ikke tilfelle. Det er vel det som er grunnen til at denne tråden har oppstått.
|
|
|
04/02/2019 15:42
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Det er lett å skylde på Skiforeningen eller kommunen. Men ved å bruke klassisksporene er du med på å opprettholde etterspørselen. Du kan også ta ansvar ved å reise dit hvor det er preppet både for klassisk og skøyting. Det er ikke åpenbart for meg hvorfor det er skøyterne som må reise.
Hvis skøyterne skal holde seg unna traseene som i dag bare preppes klassisk, så bidrar det kun til å opprettholde status quo. Det å skøyte i disse løypene bidrar til å synliggjøre problemstillingen, og viser hvor diskriminert skøytestilen faktisk er i marka.
Argumentet om at de som går klassisk er i flertall, og derfor har flere rettigheter, kjøper jeg ikke. Det blir som å si at syklister ikke har like mye rett på god infrastruktur som bilister, fordi syklistene er i mindretall. Det holder ikke.
Jeg "skylder" på Skiforeningen og kommunen, fordi det er de som faktisk har bestemt hvordan de prepper, og for hvilken målgruppe. Jeg har ikke ansvar for at du skal få skøytetraseer. Jeg har heller ikke ansvar for at hestefolk, hundekjørere eller trugegåere skal få egne traseer. Det får de jobbe for selv. Eller, så kan kommunen, basert på etterspørsel, preppe egne traseer for dem. Det høres ut som om du forfekter å gå ut og ødelegge løypene bevisst for at kommunen eller Skiforeningen skal "forstå" at det er et behov for flere skøytetraseer, i stedet for å kontakte dem for å diskutere saken. Hvis det stemmer er det, mildt sagt, en lite konstruktiv holdning. Og bare for å ha sagt det - ja, alle løyper blir slitt etterhvert, og nei, det er ikke et problem med noen få skøyteskjær her eller der. Men jeg har sett litt for mange ganger at én som skøyter har ødelagt lange strekker med helt nypreparerte, myke løyper. Dette er en form for slitasje som ikke ville kommet før etter mange, mange skiløpere. Jeg reagerer mer på dette enn på fotgjengere og hunder i løypa, fordi skiløpere som skøyter er som oftest skientusiaster, som burde vite bedre og hatt bedre skikultur.
|
|
|
04/02/2019 15:54
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Det høres ut som om du forfekter å gå ut og ødelegge løypene bevisst for at kommunen eller Skiforeningen skal "forstå" at det er et behov for flere skøytetraseer, i stedet for å kontakte dem for å diskutere saken. Hvis det stemmer er det, mildt sagt, en lite konstruktiv holdning. Jeg forfekter retten til å kunne gå på skøyteski i en skiløype, selv om det skulle medføre frustrasjon for de som bruker klassisksporene. Dette er på samme måte som jeg forfekter retten til å sykle i veibanen, for eksempel i Maridalen, selv om det skulle frustrere og kanskje forsinke noen bilister. Jeg hadde ikke tatt det spesielt pent om en bilist hadde bedt meg reise til Frognerstranda og sykle der i stedet, fordi der er det egen sykkelvei. Det er urimelig om bare skøyterne skal ta belastningen ved at Skiforeningen/kommunen har laget for dårlig infrastruktur i så store deler av løypenettet. Det må de som går klassisk også får kjenne litt på. Kanskje kan det bidra til at du også sender en mail til Skiforeningen, og ber dem om å preppe flere skøyetraseer, og da har vi jo fått til noe. Og ja, jeg har sendt mail til Skiforeningen selv. Hjelp gjerne til!
|
|
|
04/02/2019 16:03
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Hvis skøyterne skal holde seg unna traseene som i dag bare preppes klassisk, så bidrar det kun til å opprettholde status quo. Det å skøyte i disse løypene bidrar til å synliggjøre problemstillingen, og viser hvor diskriminert skøytestilen faktisk er
Ja, du synliggjør noe men tror ikke effekten av dette er det du håper på. Personlig hadde jeg lyst å ta en Haga på en kar som skøytet vedvarende inn i sporet foran meg i helgen. Men det så ut til at stakkaren ikke visste bedre, så det fikk gå. Men ikke forvent at jeg klager til skiforbundet eller de som preppet. All min frustrasjon blir rettet mot deg hvis du med vilje ødelegger sporet. Edit: men bra at du som skøyter tar tak i dette slik at løypene kan ta høyde for flere stilarter. Det går jo an å ha rene skøytetraseer også.
Redigert av Marøder; 04/02/2019 16:05.
|
|
|
04/02/2019 16:04
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Du bruker mye sammenligninger med veien, og bilister vs syklister. Det er en dårlig analogi, fordi veien faktisk er for alle trafikanter. Skiløyper er et idrettsanlegg, lagt til rette for en bestemt gruppe brukere. Det er ikke lagt til rette for ryttere, joggere eller en haug andre brukere heller. Annen bruk som ikke ødelegger skisporene blir dog for det meste tolerert.
Det er fint at du har kontaktet Skiforeningen direkte. Men det at du syns det er greit å ødelegge for mange andre for at klassisk-gåere skal få "kjenne litt" på at det er for dårlig infrastruktur for skøytere, det synes jeg er en merkelig holdning og en type selvtekt jeg ikke har sansen for i det hele tatt. Der blir vi nok ikke enige, så dette blir mitt siste ord om saken.
|
|
|
[Re: Marøder]
04/02/2019 16:57
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
All min frustrasjon blir rettet mot deg hvis du med vilje ødelegger sporet. Det er jo ikke slik at man reiser ut i løypa med en plan om å sabotere. Det er heller slik at du har fått et par timer til rådighet, så du pakker skiene i bilen og kjører ut til marka. Så går du de par km transportetappe fram til der skøytetraseen skal starte. Kanskje staker du noen partier, nettopp for å ikke ødelegge klassisksporet. Underveis håper du at i dag har det vel snødd nok til at de faktisk har preppet for skøyting, slik det faktisk står på løypeoversikten til Skiforeningen. Når du kommer fram, så viser det seg at der det skulle være preppet for skøyting, går det to klassiskspor med akkurat litt for liten bredde mellom til å kunne skøyte uten å treffe sporene. Da har du valget: snu og kjøre hjem igjen, uten å få den turen og treningsøkta du hadde tenkt, eller gjennomføre og faktisk få en tur. Det kan jo hende at det er preppet bredere lenger inn i marka, det vet du jo aldri før du kommer dit. Jeg velger det siste. Og så får Skiforeningen/kommunen ta ansvaret for at manglende infrastruktur fører til ekstra slitasje på klassisksporene. Hvis dette er et stort problem, så kan de unngå det ved å legge bedre til rette for skøyting.
|
|
|
04/02/2019 17:05
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Du bruker mye sammenligninger med veien, og bilister vs syklister. Det er en dårlig analogi, fordi veien faktisk er for alle trafikanter. Skiløyper er et idrettsanlegg, lagt til rette for en bestemt gruppe brukere. Det er ikke lagt til rette for ryttere, joggere eller en haug andre brukere heller. Annen bruk som ikke ødelegger skisporene blir dog for det meste tolerert. Jeg synes analogien er fin, jeg. Det er mange mil med vei som er tilrettelagt for bilister i mye større grad enn for syklister. Mener du feks at syklister skal la være å sykle opp Kongsveien, fordi man risikerer at noen bilister blir frustrerte? Der er det ikke lagt spesielt godt til rette for at begge trafikantgrupper kan ferdes samtidig uten å komme i konflikt med hverandre. Skal syklister holde seg unna, og nøye seg med å sende eposter til kommunen? Men det at du syns det er greit å ødelegge for mange andre for at klassisk-gåere skal få "kjenne litt" på at det er for dårlig infrastruktur for skøytere, det synes jeg er en merkelig holdning og en type selvtekt jeg ikke har sansen for i det hele tatt. Der blir vi nok ikke enige, så dette blir mitt siste ord om saken. Som sagt, så er det ikke slik at man ødelegger med vilje. Det er en konsekvens av manglende infrastruktur. Hvis det er et stort problem for deg, så kan du jo reise til et sted med bedre infrastruktur, hvor du slipper å ha skøytere kryssende foran deg.
|
|
|
[Re: Ripen]
04/02/2019 17:06
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Re innlegg 2534341
Ja, dette har jeg ingen problem med å skjønne.
Er egentlig litt bortskjemt her i Tromsø. Her er det brede løyper med plass til begge stilarter. Der hvor det ikke er plass til 2 spor og skøytesone, er det enveiskjøring. Det vil si et klassisk spor og en sone for skøyting.
Redigert av Marøder; 04/02/2019 17:08.
|
|
|
[Re: Marøder]
04/02/2019 17:10
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Re innlegg 2534341
Ja, dette har jeg ingen problem med å skjønne.
Er egentlig litt bortskjemt her i Tromsø. Her er det brede løyper med plass til begge stilarter. Der hvor det ikke er plass til 2 spor og skøytesone, er det enveiskjøring. Det vil si et klassisk spor og en sone for skøyting. Ja, det er jo måten å gjøre det på. Jeg har gått Snarbyeidet-Tromsdalen en gang på klassiskski. Skulle gjerne gått den turen igjen med skøyteski.
|
|
|
04/02/2019 17:24
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har gått Snarbyeidet-Tromsdalen en gang på klassiskski. Skulle gjerne gått den turen igjen med skøyteski. Flott tur, årets skihøydepunkt med denne turen i godt vær i april! Det er folk som skøyter og på den tiden kan det være skaresnø med tynt topplag slik at man kan skøyte nesten over alt. Tråkkes fra mars hvis jeg husker rett. Forøvrig er det i Tromsø investert mye i utvidelse og vedlikehold av grusveier som igjen også gir gode forhold for langrenn og lite snøbehov for å kunne lage løype. Faktisk har vi en kjent friluftskonsulent ("søring") i kommunen som uttalte at vi hadde mye bedre løyper enn de fleste områdene rundt Oslo. Dette da flere løyper er så smale. Burde finnes penger til dette med så befolkningstett område i regionen.
Redigert av Marøder; 04/02/2019 17:34.
|
|
|
04/02/2019 17:36
|
Aunan
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Når du kommer fram, så viser det seg at der det skulle være preppet for skøyting, går det to klassiskspor med akkurat litt for liten bredde mellom til å kunne skøyte uten å treffe sporene. Da har du valget: snu og kjøre hjem igjen, uten å få den turen og treningsøkta du hadde tenkt, eller gjennomføre og faktisk få en tur Valgene er etter min mening lette. Enten dra til de løypene som alltid er preppet for skøyting eller ta med et klassisk skipar også. Hadde det vært mulig hadde jeg nesten alltid skøytet, men sånn er ikke virkeligheten og kan ikke begynne å ødelegge for andre. En konstruktiv dialog med skiforeningen er topp da det burde vært flere skøytetraseer. Men alså, er det ikke bredt nok for begge stilartene på veien så er saken grei. Kan ikke kreve rene skøytetraseer uten alternativer for klassisk. Kanskje det hadde vært mulig med rene skøytetraseer i terrenget eller med bare ett skispor enkelte steder. Og personlig synes jeg det er liten vits i å skøyte et par kilometer på en vei bare for å snu igjen.
|
|
|
04/02/2019 17:47
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Valgene er etter min mening lette. Enten dra til de løypene som alltid er preppet for skøyting eller ta med et klassisk skipar også. Litt tungvindt å ha et ekstra skipar på ryggen. Kan ikke kreve rene skøytetraseer uten alternativer for klassisk. Hvorfor ikke? Det er jo milevis med klassisktraseer som ikke er preppet for skøyting. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være OK med slik forskjellsbehandling. Vi er ellers tilhengere av likestilling, like rettigheter, etc, men akkurat i skisporten skal skøyting av en eller annen grunn systematisk forfordeles. Det attpåtil når det er enklere å preppe for skøyting enn for klassisk.
|
|
|
04/02/2019 17:54
|
Aunan
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis du ser på Skiforeningens liste over løyper, står det eksplisitt hvilke løyper som er preppet for klassisk, og hvilke som er preppet for skøyting eller begge deler De kartene deres som viser skøytebare løyper stoler jeg ikke på av erfaring.
|
|
|
04/02/2019 18:04
|
Aunan
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
]Hvorfor ikke? Det er jo milevis med klassisktraseer som ikke er preppet for skøyting. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være OK med slik forskjellsbehandling. Prinsipielt så er jeg enig med deg, men vi må nå engang bare se virkeligheten. Den store hopen går på ski i to spor og det hadde vært et ramaskrik om det bare ikke hadde vært kjørt opp spor fra de klassiske utfartsstedene. Hadde det derimot vært flere valg av trasser som går samme vei mer eller mindre …. Vi må være litt pragmatiske her. Ja, skjønner det ikke går å ta med ekstra ski uten bil. Da jeg ikke hadde bil ble det stort sett fra Frognersetra når det skule skøytes.
|
|
|
04/02/2019 18:43
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Merker att vi som sköyter är heldiga här i trondheim. Oftast kan man sköyte i de flesta löypene utan att förstöra spår. På en del ställen är det dock omöjligt att på förhand veta om det er bra för sköyting då det beror på hvis de har lagt ett eller två spår eller kört två gånger för att sätta två spår långt ifra varandra.
|
|
|
04/02/2019 19:03
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
For å tekkes både fristil- og klassisk stil mest mulig kan man preppe oppoversporet til høyre med spor der hvor det slak bakke og nedover uten spor. Da kan man gå fristil til venstre, men må flytte seg til høyre når det kommer noen i mot. I bratte bakker har man ikke spor i det heletatt da alle ploger, går fiskeben eller skøyter. Man kan også preppe et klassisk spor og et skøytespor der hvor det er mindre trafikk. Er det en smal trasé og det er mye trafikk, er to klassisk spor naturlig. Da får de som går fristil satse på staking.
|
|
|
04/02/2019 21:57
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det høres ut som om du forfekter å gå ut og ødelegge løypene bevisst for at kommunen eller Skiforeningen skal "forstå" at det er et behov for flere skøytetraseer, i stedet for å kontakte dem for å diskutere saken. Hvis det stemmer er det, mildt sagt, en lite konstruktiv holdning. Jeg forfekter retten til å kunne gå på skøyteski i en skiløype, selv om det skulle medføre frustrasjon for de som bruker klassisksporene. Dette er på samme måte som jeg forfekter retten til å sykle i veibanen, for eksempel i Maridalen, selv om det skulle frustrere og kanskje forsinke noen bilister. Jeg hadde ikke tatt det spesielt pent om en bilist hadde bedt meg reise til Frognerstranda og sykle der i stedet, fordi der er det egen sykkelvei. Det er urimelig om bare skøyterne skal ta belastningen ved at Skiforeningen/kommunen har laget for dårlig infrastruktur i så store deler av løypenettet. Det må de som går klassisk også får kjenne litt på. Kanskje kan det bidra til at du også sender en mail til Skiforeningen, og ber dem om å preppe flere skøyetraseer, og da har vi jo fått til noe. Og ja, jeg har sendt mail til Skiforeningen selv. Hjelp gjerne til! Skiforeningen er en medlemsforening som skal tale sine medlemmers sak. Skal du få gjennomslag for endringer må du mobilisere dine med-medlemmer, å rekruttere tilfeldige protest e-poster fra ikke-medlemmer gjør ikke inntrykk på Skiforeningen. Personlig finner jeg det ikke naturlig å kritisere en kommune/forening som har bygget ut og vedlikeholder et løypenett i verdensklasse til fri avbenyttelse selv om jeg skøyter mer enn jeg går klassisk.
Redigert av Torshov-Simen; 04/02/2019 21:58.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
05/02/2019 07:09
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Skiforeningen er en medlemsforening som skal tale sine medlemmers sak. Skal du få gjennomslag for endringer må du mobilisere dine med-medlemmer, å rekruttere tilfeldige protest e-poster fra ikke-medlemmer gjør ikke inntrykk på Skiforeningen.
Personlig finner jeg det ikke naturlig å kritisere en kommune/forening som har bygget ut og vedlikeholder et løypenett i verdensklasse til fri avbenyttelse selv om jeg skøyter mer enn jeg går klassisk. Skiforeningen forvalter et stort ansvar. Etter avtale med kommunen har de i praksis enerett på å preppe løyper i marka. Det er jo ikke slik at dersom de hadde lagt ned arbeidet, så ville vi vært uten løyper. Da ville det vært noen andre som hadde gjort det. Kanskje noen som til og med var litt mer skøyteskivennlige. Det må derfor være lov å være kritiske til måten Skiforeningen forvalter monopolet sitt på, uansett om man er medlem eller ikke. De holder tross alt på i utmark som er åpen for fri ferdsel. Derfor må de i høyeste grad ta hensyn også til ikke-medlemmer. Ville det vært OK om jeg (sammen med noen venner) leide inn en preppemaskin et par dager i uka, og preppet for skøyting noen av de løypene som nå er preppet for klassisk?
|
|
|
05/02/2019 07:16
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Prinsipielt så er jeg enig med deg, men vi må nå engang bare se virkeligheten. Den store hopen går på ski i to spor og det hadde vært et ramaskrik om det bare ikke hadde vært kjørt opp spor fra de klassiske utfartsstedene. Hadde det derimot vært flere valg av trasser som går samme vei mer eller mindre …. Vi må være litt pragmatiske her. Det er jo på en måte aktverdig at du tar en sånn underdanig holdning, og bare aksepterer at klassisk skal ha forkjørsrett i alle løyper, fordi "slik har det alltid vært". For min del synes jeg ikke Skiforeningen tar tilstrekkelig hensyn til skøytestilen i sitt valg av prepping, og det må de ta ansvar for. Når de i et stort område (Østmarka) nesten utelukkende prepper klassisk, så er det de folk må klage til dersom noen av sporene blir skøytet på. Det er ikke riktig å måtte reise langt av gårde til en helt annen del av marka for å kunne gå på (skøyte-)ski, når det finnes skiløyper i nærområdet hvor jeg bor. Ja, skjønner det ikke går å ta med ekstra ski uten bil. Da jeg ikke hadde bil ble det stort sett fra Frognersetra når det skule skøytes. Jeg har bil, men jeg må gå et stykke i en annen løype før jeg kommer dit hvor (den angivelige) skøytetraseen starter.
|
|
|
05/02/2019 07:21
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg er også veldig for dedikerte skøytetraséer. Det er tross alt i skøytedelen av en løype at det funker best å sykle. 
|
|
|
05/02/2019 07:26
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Skiforeningen er en medlemsforening som skal tale sine medlemmers sak. Skal du få gjennomslag for endringer må du mobilisere dine med-medlemmer, å rekruttere tilfeldige protest e-poster fra ikke-medlemmer gjør ikke inntrykk på Skiforeningen.
Personlig finner jeg det ikke naturlig å kritisere en kommune/forening som har bygget ut og vedlikeholder et løypenett i verdensklasse til fri avbenyttelse selv om jeg skøyter mer enn jeg går klassisk. Skiforeningen forvalter et stort ansvar. Etter avtale med kommunen har de i praksis enerett på å preppe løyper i marka. Det er jo ikke slik at dersom de hadde lagt ned arbeidet, så ville vi vært uten løyper. Da ville det vært noen andre som hadde gjort det. Kanskje noen som til og med var litt mer skøyteskivennlige. Det må derfor være lov å være kritiske til måten Skiforeningen forvalter monopolet sitt på, uansett om man er medlem eller ikke. De holder tross alt på i utmark som er åpen for fri ferdsel. Derfor må de i høyeste grad ta hensyn også til ikke-medlemmer. Ville det vært OK om jeg (sammen med noen venner) leide inn en preppemaskin et par dager i uka, og preppet for skøyting noen av de løypene som nå er preppet for klassisk? Det er ingen som per i dag har kapasitet til å gjøre noe i nærheten av den jobben Skiforeningen gjør, ikke kommunen, ikke klubber og ikke private interesser. Det er 2600 km langrennsløyper i Oslomarka, hvorav Skiforeningen prepper over 90 prosent, så jo; om Skiforeningen slutter å preppe så er Oslo i praksis uten skiløyper ganske lenge. Selv har jeg meldt meg ut av Skiforeningen fordi jeg ikke ønsker å gi økonomisk støtte til en forening som jeg oppfatter som såpass sidrumpa og negativ til nyere former for friluftsliv, men jeg forbeholder meg likevel retten til å ukritisk hylle det arbeidet de gjør.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
05/02/2019 07:38
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Det er ingen som per i dag har kapasitet til å gjøre noe i nærheten av den jobben Skiforeningen gjør, ikke kommunen, ikke klubber og ikke private interesser. Det er 2600 km langrennsløyper i Oslomarka, hvorav Skiforeningen prepper over 90 prosent, så jo; om Skiforeningen slutter å preppe så er Oslo i praksis uten skiløyper ganske lenge. Den analysen tror jeg er direkte feil. Dersom Skiforeningen plutselig forsvant, så ville det ikke gå mange uker før lokale foreninger begynte å preppe i sine lokalområder. Det finnes andre måter å organisere preppingen på enn å ha en stor forening som skal ha ansvar for alt.
|
|
|
05/02/2019 08:11
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det er ingen som per i dag har kapasitet til å gjøre noe i nærheten av den jobben Skiforeningen gjør, ikke kommunen, ikke klubber og ikke private interesser. Det er 2600 km langrennsløyper i Oslomarka, hvorav Skiforeningen prepper over 90 prosent, så jo; om Skiforeningen slutter å preppe så er Oslo i praksis uten skiløyper ganske lenge. Den analysen tror jeg er direkte feil. Dersom Skiforeningen plutselig forsvant, så ville det ikke gå mange uker før lokale foreninger begynte å preppe i sine lokalområder. Det finnes andre måter å organisere preppingen på enn å ha en stor forening som skal ha ansvar for alt. Skiforeningen disponerer 12 preppemaskiner og 25 scootere, så godt som ingen lokale foreninger/klubber i Osloområdet disponerer egne maskiner, de deler på Bymiljøetatens maskinpark som består av langt færre maskiner med langt dårligere kapasitet enn hva Skiforeningen har. En preppemaskin koster fra 2 millioner og oppover, du får ikke det regnestykket til å gå opp på kort sikt. En annen ting er kunnskapen Skiforeningens løypeavdeling besitter, det er klasseforskjell på løypene som prepareres av Skiforeningen og Bymiljøetaten.
|
|
|
05/02/2019 08:17
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det er jo på en måte aktverdig at du tar en sånn underdanig holdning, og bare aksepterer at klassisk skal ha forkjørsrett i alle løyper, fordi "slik har det alltid vært". For min del synes jeg ikke Skiforeningen tar tilstrekkelig hensyn til skøytestilen i sitt valg av prepping, og det må de ta ansvar for. Når de i et stort område (Østmarka) nesten utelukkende prepper klassisk, så er det de folk må klage til dersom noen av sporene blir skøytet på. Det er ikke riktig å måtte reise langt av gårde til en helt annen del av marka for å kunne gå på (skøyte-)ski, når det finnes skiløyper i nærområdet hvor jeg bor.
Det grunnleggende problemet er jo at de eksisterende løypetraseene er for smale til å ha plass til både skøyting og klassisk, og da er det logisk og rimelig å prioritere den stilarten majoriteten benytter. Alternativet er å utvide de eksisterende traseene (eventuelt anlegge helt nye) og med de naturinngrepene det vil medføre tror jeg det er et alternativ de færreste ønsker.
Redigert av Torshov-Simen; 05/02/2019 08:18.
|
|
|
05/02/2019 08:22
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Det grunnleggende problemet er jo at de eksisterende løypetraseene er for smale til å ha plass til både skøyting og klassisk,
Ja, det er et faktum. Ser at mange skøyter der det er for smalt, og egentlig ikke egnet for skøyting, og at dette kan skade klassisk-sporene. Går både klassisk og skøyter selv, men skøyter ikke i traséer der det kan skade klassisk sporene. Det bør heller ikke andre gjøre, mener jeg. Skader på sporet fra skøyting er nok mer alvorlig enn spor etter hunder.
|
|
|
05/02/2019 08:36
|
Aunan
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det grunnleggende problemet er jo at de eksisterende løypetraseene er for smale til å ha plass til både skøyting og klassisk, og da er det logisk og rimelig å prioritere den stilarten majoriteten benytter.
Nettopp! Ingen mening i å fremme forslag/klage før vi vet om det er bredt nok eller finnes alternativer. Hvor er det naturlig med begge deler i Østmarka? Fra Rustad/Skullerud og til Mariholtet. Er det bredt nok? Fra Oppsal? Åpenbart i en del av traeen, men det er nok for smalt i andre? Fra Rustad til Trollvann? Videre til Sandbakken? Smalt parti ved veien opp fra Skullerud, mens veien til Grønmo er uten tvil bred nok. Veien videre oppover tror jeg blir vel smal. Så burde det være bredt nok ned til Sandbakken. Så videre til Krokhol? Tror det er bredt nok i den siste delen, men ikke den første. Nei, det er nok ikke enkelt... Skader ikke å sende en mail til foreningen og spørre hva de tenker. Oh hvorfor de ikke prepper mere enn de samme rutene.
|
|
|
[Re: Anomyn]
05/02/2019 08:49
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Det grunnleggende problemet er jo at de eksisterende løypetraseene er for smale til å ha plass til både skøyting og klassisk, og da er det logisk og rimelig å prioritere den stilarten majoriteten benytter. Alternativet er å utvide de eksisterende traseene (eventuelt anlegge helt nye) og med de naturinngrepene det vil medføre tror jeg det er et alternativ de færreste ønsker. Ja, det er et faktum. Ser at mange skøyter der det er for smalt, og egentlig ikke egnet for skøyting, og at dette kan skade klassisk-sporene. Går både klassisk og skøyter selv, men skøyter ikke i traséer der det kan skade klassisk sporene. Det bør heller ikke andre gjøre, mener jeg. Skader på sporet fra skøyting er nok mer alvorlig enn spor etter hunder. Det er her jeg faller av, og er uenig. Hvorfor er det sånn at hver eneste km skiløype må ha klassiskspor? Man kunne tenke seg at det var omvendt: Som utgangspunkt prepper man bare for skøyting, og der det er bredt nok kjører man opp klassiskspor i tillegg. Da må de som vil gå klassisk reise til de stedene hvor det finnes klassiskspor. Dette ville være det andre ytterpunktet. Så mener jeg at de som prepper godt kan legge seg et sted mellom disse. Noen løyper kan preppes bare for klassisk, og noen bare for skøyting. Slik det er i Østmarka i dag er alle preppet for klassisk, og ingen bare for skøyting. Da forbeholder jeg meg retten til å skøyte i noen av disse løypene. Selv om det ikke er optimalt hverken for meg eller de som går klassisk, så er det bedre enn å måtte bruke verdifull treningstid i bilen.
|
|
|
|
|