Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn)

Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) #875193 16/01/2010 20:17
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitter og leter på nett etter skøytetrasèer i Oslo, og klarer ikke å bli helt klok på definisjonen av en løype for skøyting.
Er det virkelig sånn at en skøytetrasè består av 2 klassisk spor med 2,5 meter til skøyting mellom?
Det er det jeg klarer å tyde utav bildene jeg finner av "skøytetrasèer".
Kan da umulig funke noe særlig, spesielt ikke om det kommer noen i mot..?

Har planer om skøytetur i morra og vil ikke gå på samme blemma som sist jeg var på skitur, da fant jeg på friluftsetatens sider at det var oppkjørt skøytetrasè mellom Sognsvann og Ullevålseter, vel den fant ikke jeg, og ingen jeg snakket med i området der hadde hørt om noe sånt.
"Skal du skøyte? Nei da må du til Frognerseteren, går ikke annet enn klassisk spor her."

Hvor drar folket når de skal skøyte på ski her i byn? Jeg har sett på Haugerud - Sleppa, Skullerudstua - Mariholtet, og Frognerseteren - Ullevålseter, er dette sikre skudd eller skivebom?

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #875195 16/01/2010 20:18
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
ICON_SMILE

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #875198 16/01/2010 20:20
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Friluftsetaten prepper ikke for skøyting i lysløypa mellom Sognsvann og Ullevålseter, for det vil etter deres mening være farlig med skøyting der.
Løypa på vestsiden av Sognsvann preppes derimot for skøyting.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: SiljeKH] #875201 16/01/2010 20:23
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: cheeky monkey
ICON_SMILE

Høhø. Har venta på halshugging på FB i hele dag, men du har tydeligvis ikke sett det. ICON_LAUGH

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #875204 16/01/2010 20:24
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Vestsiden av Sognsvann er altså et sikkert stikk?

De andre løypene jeg har blinka meg ut da, noen som vet noe håndfast omdem?

Roy

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #875207 16/01/2010 20:28
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ripen

Hva gjør du når du sykler på sti og det kommer noen i mot?

Jeg tror ikke det er mange steder hvor traséen er så bred at det går an å skøyte to i bredden...

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #875210 16/01/2010 20:30
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Ah, har ikke sett det ICON_SMILE

Du trenger jo ikke å gå Birken selv om du langrenner litt på vinteren. Du må jo ikke BLI hele langrennspakka. Det går an å være en som sykler sti uten at man blir stisyklist (TM) med baggy sombrioshorts, camelback og korrekt hjelm.

Husker jeg var stisyklist med Sonic Youth bomullstskjorte, rumpetaske med Imsdalvannflaske, skatesko og surfeshorts....det var tider det! Varte ikke så lenge da.....Man er jo litt sucker.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: -Jan] #875211 16/01/2010 20:30
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Skøyteløyper fra Linderudkollen/Solemskogen også.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: -Jan] #875217 16/01/2010 20:39
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: -Jan

Hva gjør du når du sykler på sti og det kommer noen i mot?

Jeg tror ikke det er mange steder hvor traséen er så bred at det går an å skøyte to i bredden...

Saklig sammenligning?

Løypa kunne kanskje vært bred nok om de hadde kutta ut klassisk sporene..?
Når det finnes så mange andre løyper som kun består av klassiske spor, så må det vel kunne gå an å lage rene skøytetrasèer?

Roy

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #875226 16/01/2010 20:54
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takker for svar Espen, tipper det blir tur fra Sognsvann i morra. ICON_SMILE

Så får jeg ta Linderudkollen og andre løyper senere om jeg ser at langrenn funker for meg.
Jeg gikk veldig mye langrenn frem til konfirmasjonsalder Silje, så mye at jeg utviklet eksem og fikk aversjoner.
Og jeg hadde selvsagt skikkelig tettsittende dress, så skikkelig smart ut... ICON_WINK

Roy

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #875229 16/01/2010 20:59
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Ante meg Roy, siden du spør om noe så avansert som skøyteløype ICON_WINK

Hvis du vil le av noe kan du komme å se på meg prøve å skøyte. Det tror jeg er god underholdning. Nå var jeg riktignok på tur i går kveld med de nye og mer passende støvlene, var en hel verden av forskjell siden tirsdag hvor jeg bambierte veldig.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: SiljeKH] #875233 16/01/2010 21:11
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Vi kan godt ta en tur sammen dersom du/dere vil skøyte en tur. Jeg holder veldig rolig tempo, og teknikken er rusten og fæl, 20 år siden jeg holdt på med langrenn.

Hvis man ikke har teknikken inne så kan det være litt vanskelig om man i tillegg har lange klassisk-ski og klassisk-sko, det er lettere med korte ski i starten, da blir man ikke så breibeint.

Jeg har ikke investert i skøyteutstyr selv, men har ankelhøye klassisk-sko og korte klassisk-ski, disse er litt mykere enn skøyteski skal være, men det får duge til jeg evt finner ut at jeg vil gå mer langrenn.

Roy

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #875259 16/01/2010 22:49
H
hagen1978 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Du får prøve, men tror det blir nedtur og skøyte på klassisk utstyr

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: hagen1978] #875261 16/01/2010 23:11
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg har prøvd det mange ganger før, men takk for omtanken.
Vi skøyta med lave sko på klassiske ski i skøytingens spede begynnelse i 80-åra, og vi klarte oss ganske bra. ICON_WINK

Roy

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #875416 17/01/2010 14:41
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Trekker tilbake all skepsisen til skøytetrasè med klassisk spor på sidene, det funker utmerket.

Gikk Sognsvann - Ullevålseter i dag, knallfin løype. ICON_SMILE

Roy

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #884179 06/02/2010 19:08
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Bumper opp denne, og er på nytt skeptisk til det som kalles trasè for klassisk og fristil.
Har ikke vært like heldig de siste par gangene jeg har fulgt løypeanvisningene i Markadatabasen.

Har gått fra Skullerudstua mot Mariholtet (snudde etter 1,5km pga manglende mulighet for skøyting), og i dag gikk jeg fra Haugerud til Sleppa, og videre til Mariholtet.
Begge disse løypene er i følge Markadatabasen trasèer for både klassisk og fristil, men den fristilen man har plass til mellom de klassiske sporene der, ja det er ikke mye å skryte av.
Mulig jeg misforstår konseptet, men jeg synes Markadatabasens informasjon om disse løypene er misvisende, det er ingen fristiltrasè der.

Den siste kilometeren mot Mariholtet når man kommer vestfra, det er skøytetrasè.
Hvor i Oslomarka finner jeg mer sånt, uten å møtte gå 5 km uten skøytetrasè først?

Sognsvann - Ullevålseter er fin, og jeg regner med at Frognerseteren - Ullevålseter er like bra, men jeg vil gjerne ha alternativer noenlunde nært Lindeberg/Groruddalen.

Anyone?

Har blitt tipsa om å ta utgangspunkt i Nøklevann og gå over vannet og videre mot Mariholtet.

Roy

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #884258 06/02/2010 21:21
la1hka Offline
Helt klart
Helt klart
Om du er skikkelig klin gal og tar turen til Nittedal har vi skøytespor ( mellom to klassiske) ut i fra Sørli skole. Da kan du fks skøyte Sørli-Movann-Tømte-Fløyta-Ørfiske(noe trangt men ca 2 km)Stake over Ørfiske så sløyte til Sørli.

Bare et tips.
Tipper det tar deg ca 20 min å kjøre fra Lindeberg.

Eirik Nøkleby

"Velg dine kriger med omhu."
Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: la1hka] #884284 06/02/2010 22:09
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takker! ICON_SMILE

Dette er info man ikke finner i Skiforeningens føremelding, 20 minutter takler jeg finfint.

Roy

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #2528875 04/01/2019 10:01
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Bumper opp denne, og er på nytt skeptisk til det som kalles trasè for klassisk og fristil.
Har ikke vært like heldig de siste par gangene jeg har fulgt løypeanvisningene i Markadatabasen.

Har gått fra Skullerudstua mot Mariholtet (snudde etter 1,5km pga manglende mulighet for skøyting), og i dag gikk jeg fra Haugerud til Sleppa, og videre til Mariholtet.
Begge disse løypene er i følge Markadatabasen trasèer for både klassisk og fristil, men den fristilen man har plass til mellom de klassiske sporene der, ja det er ikke mye å skryte av.
Mulig jeg misforstår konseptet, men jeg synes Markadatabasens informasjon om disse løypene er misvisende, det er ingen fristiltrasè der.

Den siste kilometeren mot Mariholtet når man kommer vestfra, det er skøytetrasè.
Hvor i Oslomarka finner jeg mer sånt, uten å møtte gå 5 km uten skøytetrasè først?

Sognsvann - Ullevålseter er fin, og jeg regner med at Frognerseteren - Ullevålseter er like bra, men jeg vil gjerne ha alternativer noenlunde nært Lindeberg/Groruddalen.

Anyone?

Har blitt tipsa om å ta utgangspunkt i Nøklevann og gå over vannet og videre mot Mariholtet.

Hei,

Jeg har selv flytta til Oppsal og lurer på hvor det er gode skøytetraseer i nærområdet (Østmarka).

Det beste jeg har funnet hittil er Skullerud stadion.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #2529109 05/01/2019 23:39
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Beste skøyteløypa gåt fra Skansebakken til Heggelia, ca 3 mil tur-retur

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: bigp85] #2533926 01/02/2019 17:41
A
Aunan Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Sitat: bigp85

Anyone?

Hei,

Jeg har selv flytta til Oppsal og lurer på hvor det er gode skøytetraseer i nærområdet (Østmarka).

Det beste jeg har funnet hittil er Skullerud stadion.

Jeg bor også på Oppsal. Dessverre virker det som Østmarka er dårlig for skøytere. Foreløpig har jeg bare gått klassisk der. Det er jo bredt nok mellom Skullerud og Grønlia, men det var det ikke preppet for skøytetrasse til tross for at det er bredt nok. Opp til Trollvann er det for smalt alltid tror jeg. Det var en som hadde skøytet der i går, men ikke bra å skøyte over klassisk spor da de blir litt ødelagte.
Eneste mulighet er visst fra Ekerud/vallrud til Mariholtet (bare bakker) og fra Sørli og videre forbi Losby (flatt stort sett). Skal få sjekket dem ut snart. Noen som allerede har sjekket dem?

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Goldrush] #2533928 01/02/2019 17:52
A
Aunan Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Sitat: Goldrush
Beste skøyteløypa gåt fra Skansebakken til Heggelia, ca 3 mil tur-retur

Fin den om man har lyst til å gå bare bakker og skli hjem igjen. En mye lettere variant er fra Lommedalen. Omtrent like lang, veldig fin om man skal trene lett eller ha høy fart.

I helgen tenkte jeg å sjekke ut løypene mellom Solemsskogen og Rotnes.

Elsker å skøyte, men det blir dessverre begrenset med variasjoner. Gikk noen turer i Sjusjøen/Hafjell i juletider og det var helt fantastisk i forhold til Nordmarka. Brede skøytetrasseer omtrent på alle.

Flere tips på beste skøytetraseer? Fra Frongnerseteren er vel noen gode løyper når det er nok snø. Sist jeg var der gikk det bare spor ned til Songsvann.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #2534221 03/02/2019 22:07
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Det er bare 1/3 av løypa som er " gå bare bakker og skli ned." Man kan også gjøre en rundtur av det og gå ned til Pipenhus tilbake.

Redigert av Goldrush; 04/02/2019 08:29.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Aunan] #2534241 04/02/2019 07:55
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Aunan
Flere tips på beste skøytetraseer? Fra Frongnerseteren er vel noen gode løyper når det er nok snø. Sist jeg var der gikk det bare spor ned til Songsvann.
Jeg har gått en del i Lillomarka. Sist vinter var det flott å skøyte fra Linderudkollen og forbi Skytta og videre innover. Største problemet er folk som går midt i skøytetraseen, og tråkker hull.

Så er jeg også interessert i tips om gode skøytetraseer i Østmarka!

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534282 04/02/2019 11:57
A
Aunan Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Sitat: Girona
Jeg har gått en del i Lillomarka. Sist vinter var det flott å skøyte fra Linderudkollen og forbi Skytta og videre innover. Største problemet er folk som går midt i skøytetraseen, og tråkker hull.

Så er jeg også interessert i tips om gode skøytetraseer i Østmarka!

Kan i allefall si, dessverre, at det ikke finnes skøytetraseer på østsiden annet enn på Rustad Stadion. Søndag var det noen som hadde skøytet over skisporene på Vangenrunden og skapt små dunger der kantene løsner. Det er fy fy. Skal sjekke ut de fra nordsiden de kommende dagene.

Redigert av Aunan; 04/02/2019 12:00.
Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Aunan] #2534284 04/02/2019 12:12
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Kan i allefall si, dessverre, at det ikke finnes skøytetraseer på østsiden annet enn på Rustad Stadion. Søndag var det noen som hadde skøytet over skisporene på Vangenrunden og skapt små dunger der kantene løsner. Det er fy fy. Skal sjekke ut de fra nordsiden de kommende dagene.
Skullerud stadion til Mariholtet er vel i hovedsak bredt nok til å skøyte. Men det er få flate partier, enten bare rett opp eller ned.

Når det gjelder å skøyte over klassisksporene, hva annet skal man gjøre? Når de velger å kjøre opp et klassiskspor på hver side, med alt for liten bredde mellom, så blir jo det konsekvensen. Eller skal man ikke ha lov til å gå med skøyteski der? Det ferdes jo folk der til fots, med hund, pulk, sykkel og bildekk (!), så noen par skøyteski ødelegger vel ikke mer enn disse.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #2534286 04/02/2019 12:30
A
Aunan Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Er det ikke bredt nok til å skøyte uten å krysse skisporene må vi gå klassisk eller dra til der det er fast skøytetraseer. Det blir jo dobbelmoral å klage på andre som ødelegger spor om man selv ødelegger for andre. Og så må vi som elsker å skøyte bare godta at vi er i mindretall. De aller fleste som går på ski kan ikke skøyteteknikken og det krever jo også bedre styrke/kondis.

Skiforeningen pleier å svare på epost, så hvorfor ikke spørre dem/mase om flere skøytetraseer? Om det er bredt nok fra Skullerud til Mariholtet vet jeg ikke, men kanskje er det for smalt i endel partier? Skal det kunne være skøytetrasee så må det jo være bredt nok så godt som hele veien. Liten vits å kjøre opp for skøyter i bare korte strekk.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534292 04/02/2019 12:50
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Sitat: Girona
Skullerud stadion til Mariholtet er vel i hovedsak bredt nok til å skøyte. Men det er få flate partier, enten bare rett opp eller ned.

Når det gjelder å skøyte over klassisksporene, hva annet skal man gjøre?

Ikke skøyte der. SPESIELT ikke over ferske spor. Det gjør et vakkert, nylagt spor med perfekt feste og gli umiddelbart om til en løype full av klumper, som gir dårlig fraspark og dårlig gli. Jeg har forståelse for at det er frustrerende at man ikke finner steder å skøyte, men er det preparert bare for klassisk, så er det preparert bare for klassisk. Det smale feltet i midten er ikke tiltenkt skøyting i det hele tatt, det er for å kunne passere, for å ploge, for å kunne ha med seg hund eller pulk, eller for fotgjengere. Ingen av de gruppene ødelegger selve sporet i særlig grad.

Ta heller frustrasjonen med Skiforeningen og kommunen, og hør om de kan preppe flere skøytetraseer, eller gjøre om dobbeltspor klassisk-traseer til enkeltspor klassisk + skøytetraseer. Enn så lenge preparer de nok mest for det folk flest går, som er klassisk.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #2534312 04/02/2019 14:14
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Dette er en interessant diskusjon. Er frustrasjonen over at noen har krysset klassisksporene med skøyteski større enn frustrasjonen over å måtte reise milevis for å finne gode skøytetraseer?

Argumentasjonen dere kommer med er lett å snu tilbake. Det å preppe klassiskspor i det som kunne vært en fin skøytetrase er jo å ødelegge skøytetraseen. Hvis det er viktig for deg med ubesudlede klassiskspor, så får du reise til et sted hvor det er bredt nok til å skøyte mellom sporene. Da er det lavere risiko for at noen har skøytet over klassiskporene.

Slik som det er nå i Østmarka er det et slags kompromiss hvor ingen er fornøyde. Skøyterne må finne seg i at de må krysse klassisksporene for hvert tak (noe som er irriterende), mens de som går klassisk må leve med at det er noen skøyteskjær her og der. "Del veien", som det heter på asfalten.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #2534315 04/02/2019 14:23
A
Aunan Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Jeg for min del har uansett ingen glede ved å skøyte over klassiske spor. Hverken for meg selv rent egoisitisk eller med tanke på andre som ikke får god føring/feste pga klumer som det da blir. Ikke er det ideelt teknisk heller for skøyting selv om traseen er hard. Man får ikke langet ut godt og blir stampete. Del veien på asfalt blir en helt annen sak.

Side 1 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support