|
|
Skiparken din
|
Skiparken din
01/02/2019 18:50
|
Aunan
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Det synes som der er en del langrennsløpere blant syklistene her, eller dere som bare bruker ski som trening til sykkel så det kunne vært gøy å se hvordan andre tenker og hva dere har.
Jeg fikk en ny boost på langrenn og hadde bare veldig gamle Fischer klisterski, Madshus hypersonic og et Landsem skøyteski fra 80-tallet. Først kjøpte jeg et par Madshus nanosonic Skate 17/18 og tilhørende sko. De er jeg godt fornøyd med, men kanskje ikke de mest stabile? Mulig de er best på litt løsere forhold.
Så kjøpe jeg er par Atomic redster C8 skin som erstatter klisterskia og null føre. De hadde en veldig fin følelse for terrenget og flyter fint i sporet. Føles lette på foten. Lett å få feste. Men det synes at de mye tuppene går litt utover stabiliteten utenfor sporet. Pene ski.
Så kjøpte jeg fjorårsmodellen til Madshus hypersonic universalski. Det er helt greie og oppfører seg helt som normalt. Ikke noen super følelse, men slett ikke dårlige heller.
Bruker Atomic redster wc classic skisko som er helt supre. Sitter som et skudd på foten og er velig komfortable og enkle i bruk.
Det jeg fort merket er at det er viktig å ha et skipar man ikke er så redd for når snøforholdene ikke er så bra. De gamle Landsem skia fungerte forbausende bra med tanke på føring og slikt, men har veldig dårlig glid. Jeg vurderer å skaffe et par ekstra skøyteski og da hovedsakelig til de kommende sesongene. Men ikke aktuelt å kjøpe til nypris så venter til tilbudene kommer. Drømmeskia er nå S/lab carbon skate, mens S/race sikkert hadde vært bra nok.
Så tenker jeg at hypersonic´ene neste sesong blir annetparet. Jeg vurderer da S/lab classic eller Atomic redster carbon. C9 hadde holdt i massevis tror jeg, men de blir så like C8. Jeg er litt skeptisk til stabiliteten til Atomic. Med de nyeste skia deres, redster C9 carbon har de gått bort i fra de smale tuppene.
Det virker som om Atomic og spesielt Salomon er på fremmarsj og Madshus litt bakover. Fischer dominerer og av den grunn liker jeg best å se en annen vei selv om de naturligvis lager gode ski.
Jada, er klar over at spenn og slikt er det som betyr noe men det er vel greit å være litt nerdete også?
Din tur!
Redigert av Aunan; 01/02/2019 18:58.
|
|
|
Re: Skiparken din
[Re: Aunan]
01/02/2019 20:27
|
olechr
More than words
|
More than words
Ski er dødsmoro. Slik det er om dagen så er nok det du sier ikke langt fra sannheten. Fischer har mye gode ski og Salomon/Atomic er flinke. Madshus sliter og Rossi er greie.
I dag gikk jeg med de nyeste Salomon Slab skiene. Nydelige ski å gå med.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
01/02/2019 20:40
|
Aunan
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Ski er dødsmoro. Slik det er om dagen så er nok det du sier ikke langt fra sannheten. Fischer har mye gode ski og Salomon/Atomic er flinke. Madshus sliter og Rossi er greie.
Ah, da snakker du om klassisk? Yellow? Blue? Noe spesielt du la merke til dem? Virker de veldig stabile? De har vel et mer klassisk spenn enn Atomic/Rossi så vidt jeg har skjønt. Mer jevnt. Vet du hvorfor Madshus sliter? Har hørt noe om at de valgte eller måtte redusere sponsorpenger slik at de mistet toppløpere og at skiene kanskje er litt mykere enn konkurrentene. Men nå har jo også kommet med nye Redline som skal være stivere. Kan synes som at mykere ski passer best til løse forhold og stivere til hardere fører, spesielt skøyteski. Varme og sykkel er best generelt sett imo, men ikke mye som slår en skitur med en meter hvit snø og sol.
|
|
|
01/02/2019 22:35
|
sls
Veteran
|
Veteran
Vi har testet drøssevis av par fra ulike merker de siste sesongene. I klassisk har Rossignol levert de suverent beste skiene enkelte år, men første batcher med Turnamic var veldig dårlige. I år er spennprofilen hakket tøffere, og vi er litt usikre mht konklusjonen for normalt gode løpere. Tar du de ulike merkene over noen år så er det ingen generelle trender lenger. De som hadde stabile ski før har gjerne mer fleksible ski nå - og motsatt. Har også testet nyeste Slab, som virker å ha et fint spenn, men etter å ha gått gjennom en haug med par så er det klart at de har store produksjonutfordringer. Paringen av skiene er på ingen måte god. Fischer er jevnt over greit, men langt mellom de virkelige godparene. Det er veldig mye dårlige Fischerski å finne selv i de beste fagbutikkene om dagen. Sånn sett bra at det kommer en ny modell nå, så kommer det inn litt flere nye par. I skøyting er Redline 2.0 verdt å teste.
Det er lite å hente på å se på hva eliten bruker. Noen firma bruker masse penger på å sponse løpere, mens andre investerer heller i R&D og produksjonslinja. Det finnes eliteløpere som må gjennom 200 par før de finner 1 de er fornøyd med på enkelte merker. Andre merker leverer kanskje hundretalls ski som alle er nesten like gode, men kanskje den eneren mangler. Det siste er best for vanlige forbrukere. Så det er ikke så lett
Redigert av sls; 01/02/2019 22:40.
|
|
|
[Re: sls]
02/02/2019 00:27
|
Aunan
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Har også testet nyeste Slab, som virker å ha et fint spenn, men etter å ha gått gjennom en haug med par så er det klart at de har store produksjonutfordringer. Paringen av skiene er på ingen måte god.
En video skistart har lagt ut fremhever av det er lett å plukke gode par fra S/lab og at de har god info (grafer) fra fabrikken. Ja, ikke helt lett dette. Jeg har aldri prøvd å teste skipar fra samme modell mot hverandre så har null erfaring der. Ja, du har nok helt rett i at det ikke er så mye poeng i å se hva eliten bruker. Det handler vel mye om hva de tilbyr av penger og tilgang til skipar. Åpenbart at Fischer bruker mest penger. Egentlig overraskende at eliteløpere snakker så lite om skimerkene sine i media. De blir bare vist frem. Har du testet Atomic mye? Slik som redster carbon classic eller C9?
Redigert av Aunan; 02/02/2019 00:30.
|
|
|
[Re: olechr]
02/02/2019 08:18
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sliter Madshus? Det er jo ikke bra i tilfelle, krise om det spøker for skifabrikken på Biri. Velg norsk folkens!
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
02/02/2019 12:07
|
sls
Veteran
|
Veteran
Har også testet nyeste Slab, som virker å ha et fint spenn, men etter å ha gått gjennom en haug med par så er det klart at de har store produksjonutfordringer. Paringen av skiene er på ingen måte god.
En video skistart har lagt ut fremhever av det er lett å plukke gode par fra S/lab og at de har god info (grafer) fra fabrikken. Ja, ikke helt lett dette. Jeg har aldri prøvd å teste skipar fra samme modell mot hverandre så har null erfaring der. Ja, du har nok helt rett i at det ikke er så mye poeng i å se hva eliten bruker. Det handler vel mye om hva de tilbyr av penger og tilgang til skipar. Åpenbart at Fischer bruker mest penger. Egentlig overraskende at eliteløpere snakker så lite om skimerkene sine i media. De blir bare vist frem. Har du testet Atomic mye? Slik som redster carbon classic eller C9? Jeg har ikke sånn voldsom erfaring med siste Atomic-modell, men har brukt forrige Redster en del. Den hadde et litt spesielt spenn, som nok krevde ørlite mer av løperen. faktisk litt sånn Xium Premium er i år. Tidligere var Atomic-sålene litt harde og ikke av de enkleste å preppe. Mht Salomon så har jeg sansen for målene de angir på skiene, men merk at disse oftest kun står på 1 ski. Av de skiene jeg har sett på Milslukern og Bull siste uka var paringen ikke imponerende. Også store avvik mellom ski fra samme serie, som vitner om produksjonsvariasjoner.
|
|
|
[Re: Ripen]
02/02/2019 12:18
|
Bent74
Avhengig
|
Avhengig
Sliter Madshus? Det er jo ikke bra i tilfelle, krise om det spøker for skifabrikken på Biri. Velg norsk folkens! Ikke gått på no annet enn Madshus, kjøper ski fra nærområdet. Sitter nå med 2 par red skate, 1 par red cold klassisk, 1 par nano intelligrip og 1 par hyper grusski. Veldig lyst til å prøve no annet for å kjenne forskjell, men som mosjonist vet jeg ikke om det merkes? Går sånn ca 1200-1500km i sesongen.
|
|
|
[Re: sls]
02/02/2019 13:28
|
Aunan
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Den hadde et litt spesielt spenn, som nok krevde ørlite mer av løperen. faktisk litt sånn Xium Premium er i år. Jeg trodde det var motsatt. At det er lettere å få feste fordi de faller mer igjennom når trykket settes og at det heller kan gå litt utover gli hvis man er litt for tung for spennet. Tror du at S/lab sin spennkurve kan passe bedre om man varierer mer i vekt enn gamle redster carbon? For meg som ikke konkurrerer er feste mye viktigere enn glid. Liker å gå fort i lett terreng og går teknisk bra (konkurrerte opptil 20 årsalderen da landeveissykling overtok helt), men ikke i form til å gjennomføre over tid med mye bakker. Blir litt rykk og napp. Blitt over 40 nå. Mht Salomon så har jeg sansen for målene de angir på skiene, men merk at disse oftest kun står på 1 ski. Av de skiene jeg har sett på Milslukern og Bull siste uka var paringen ikke imponerende. Også store avvik mellom ski fra samme serie, som vitner om produksjonsvariasjoner.
Ja, da forstår jeg bedre. Takk.
|
|
|
[Re: Bent74]
02/02/2019 13:34
|
Aunan
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Ikke gått på no annet enn Madshus, kjøper ski fra nærområdet. Sitter nå med 2 par red skate, 1 par red cold klassisk, 1 par nano intelligrip og 1 par hyper grusski. Veldig lyst til å prøve no annet for å kjenne forskjell, men som mosjonist vet jeg ikke om det merkes? Går sånn ca 1200-1500km i sesongen.
Jeg har også tenkt at jeg vil støtte norske produkter, men nå har jeg lyst å prøve noe annet også. To par Madshus må holde. Kanskje blir jeg påvirket av at eliten svikter Madshus litt (eller er det motsatt?). Mine verste ski jeg noensinne har hatt var et Atomic klisterski og derfor skulle jeg aldri ha det igjen. Tenkte det var på tide å bryte den greia der nå og aldri hatt Salomon før. Liker blåfargen også og er litt artig å ha i stedet for to par Atomic. Ikke det at det egentlig betyr noe, men synes de gamle redster carbon er det aller fineste skia jeg har sett. Aldri hatt Rossignol heller da, så de også er en mulighet.
Redigert av Aunan; 02/02/2019 13:37.
|
|
|
02/02/2019 14:29
|
sls
Veteran
|
Veteran
Den hadde et litt spesielt spenn, som nok krevde ørlite mer av løperen. faktisk litt sånn Xium Premium er i år. Jeg trodde det var motsatt. At det er lettere å få feste fordi de faller mer igjennom når trykket settes og at det heller kan gå litt utover gli hvis man er litt for tung for spennet. Tror du at S/lab sin spennkurve kan passe bedre om man varierer mer i vekt enn gamle redster carbon? For meg som ikke konkurrerer er feste mye viktigere enn glid. Liker å gå fort i lett terreng og går teknisk bra (konkurrerte opptil 20 årsalderen da landeveissykling overtok helt), men ikke i form til å gjennomføre over tid med mye bakker. Blir litt rykk og napp. Blitt over 40 nå. Mht Salomon så har jeg sansen for målene de angir på skiene, men merk at disse oftest kun står på 1 ski. Av de skiene jeg har sett på Milslukern og Bull siste uka var paringen ikke imponerende. Også store avvik mellom ski fra samme serie, som vitner om produksjonsvariasjoner.
Ja, da forstår jeg bedre. Takk. Vår erfaring er at Xium Premium er mer krevende å gå på. Hvor lett det er å få feste avhenger hovedsaklig hvor jevnt spennet endrer seg når det belastes med mer vekt, samt sluttspennet. Premium har en trykkurve som krever bra tyngdeøverføringen (ihvertfall de skiene jeg har vært borti), eller evt veldig mye smørning. Mange løpere ender med å dytte bindingen fremover for å få feste på disse på enkelte fører. Mitt inntrykk er at Slab'en oppfører seg litt lik Xium gjorde i glansdagene (15/16). Det betyr knapt at skiene tåler vektforskjeller bedre enn andre ski. Hvor stive ski du plukker ut vil påvirke dette mest. Akkurat nå ville jeg tippet at Redline 2.0 er den skia som tåler ulik vekt best gitt hvordan den er bygget. Kammer på halvvekt vil endre seg med vekt, mens kammer ved helvekt vil endre seg lite. Men det blir litt synsing.
|
|
|
02/02/2019 15:21
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Et par Landsem fra 1985. Funker som pokker, holder til alle forhold. Svikter aldri.
|
|
|
02/02/2019 17:01
|
oladonk
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har to par av hver. To fischer skate, toppmodell 2011 som b ski og ett speedmax 2015 modell. Liker speedmax skiene veldig godt, gode å gå med, føler de flyter bra på faste forhold i hvert fall. Klassisk har jeg gamle ski, ett atomic toppmodell 1998! Kjøpt av Usa landslagsløper når jeg jobba i Meråker da. Cold ski som har meget god glid på kalde dager som nå ennå, ikke enkle å smøre dessverre. Men fikk målt opp på nytt å de må smøres mange lag. Har også ett par fischer 2007 toppmodell som er ok på klisterføre. Kunne godt tenkt meg salomon slab skiene, spør om de må på ønskelisten neste år
Ola
|
|
|
[Re: 123nils]
04/02/2019 12:29
|
Gekki
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Et par Landsem fra 1985. Funker som pokker, holder til alle forhold. Svikter aldri. Samme filosofi her. Et par Fischer Superlight 12/13 som passer meg bra. Imidlertid er dette en veldig interessant tråd å følge, da det nærmer seg et punkt hvor oppgradering kan forsvares. Til tross for navnet går det jo an å spare en halvkilo vekt på beina, og spennet på disse er lite tilgivende. Man skal ikke slurve mye teknisk før glipptakene kommer (som for så vidt er en nyttig tilbakemelding)...
|
|
|
[Re: Gekki]
04/02/2019 12:41
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Skiparken min består i all hovedsak av ski til kona og ungene. Har ett par klassiskski selv som jeg tok fram i forrige uke etter å ha stått 4 år innerst i boden. Har aldri likt skiene, men skulle gi dem en ny sjanse. Fikk målt spennet på dem (igjen), og fikk en god forklaring på hvorfor jeg hater skiene: Spennet er i det store og hele for mykt for meg, men sluttspennet er så stivt at jeg aldri vil ha sjangs til å tråkke det ned. Det gir derfor en komisk kort smøresone, og hvis jeg ikke er kjempenøye med å legge smurningen i tyyyynne lag vil jeg nesten alltid subbe når jeg står på halvvekt. Klister er bare å glemme.
Gikk 23 km med dem på lørdag, og vurderte allerede etter 200 meter om jeg skulle snu. Tilnærmet null feste, og subb. Tvang meg gjennom den planlagte turen, men hata hvert sekund.
Har tømt skikontoen på randorigg, så evt. nye ski må være et eller annet godt kjøp på tilbud. Har sett et par Fischer Vasa Classic billig et sted; er det kurante ski? Har ikke peiling, og er ikke akkurat Didrik Tønseth når det gjelder klassisk teknikk.
|
|
|
04/02/2019 13:00
|
Aunan
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
På tide å bytte dem da ja. Det synes for meg at det er lettest å finne gode og rimelige ski fra tidligere Madshus modeller. De har åpenbart kjøpt inn flest av dem tidligere i allefall. Jeg ville ha sett på nanosonic da (tror det er mye for penga), mens det er igjen noen tidligere Rossignol ski som sls her skryter av. Hvor bra ski man trenger avhenger jo på farta i sporet. Liten vits med toppski om man "går" på ski.
Men det er vel ikke helt tiden for de gode tilbudene midt i sesongen med flotte forhold. Jeg prøver å ha is i magen, men det frister fælt å handle inn S/lab classic. Skistart har beste pris nå om man tør å handle på nett. De virker veldig seriøse da. Nye skøyteski blir til etter påske om prisen er lav nok for toppski. Noen som vet hva man kan forvente hvis de har mange skipar igjen? S/lab går vel uansett ikke under ca 3500,-? Kanskje er det ikke så mye å spare og at det er større sjanse for å få gode par nå. Finner ikke noen par igjen av Atomic redster carbon i min vektklasse (få igjen generelt), så de må jeg nok bare glemme. Skistart har høy pris på dem.For min del er det mest med tanke på neste sesong, men det hadde jo vært gøy å i allefall få prøvd dem litt før de blir lagt i boden.
Redigert av Aunan; 04/02/2019 13:04.
|
|
|
04/02/2019 13:45
|
sls
Veteran
|
Veteran
Merk at den Slaben som har blitt nevnt over er den som akkurat kom inn i butikk. Den finnes kun i et fåtalls par i noen få butikker (Milsukern, Bull, Skistart...) Også verdt å tenke på at man ikke kan justere bindingen på Salomon. Det finnes forsåvidt en mellomplate man kan benytte for å bruke Rottefella, men vanligvis monteres Prolink rett i skia. Jeg tenker ikke at Move er nødvendig, men hvor færre par man har jo viktigere er det å kunne justere 1-2 hakk fram og tilbake (helst fram for å sikre feste på enkelte fører). Generelt er jeg særs skeptisk med å vente til ski er på tilbud. Best å handle når butikkene er fulle av ski, og det fylles ofte på gjennom hele vinteren i fagbutikkene. Rester av ski er ikke som rester av sykler, de står gjerne igjen fordi parene ikke er optimale og fordi vi skinerder ikke ønsker å kjøpe de. Men det kommer tidsnok en innom som er mest opptatt av prisen... Det er forøvrig masse bra ski på nivået under det aller dyreste nå. Eliten bruker disse like mye som de dyreste (begge er toppmodeller). Dvs Redline nå som Redline 2.0 har kommet, Redster S9 (istedenfor carbon), Slab (istedenfor Slab carbon), Xium WCS (istedenfor Xium Premium) etc. Jeg ville mye heller plukket fra en fyldig nest-beste-hylle enn fra et fåtalls 'besterester'. Har faktisk noen favorittlinjer som gjerne selges ganske så rimelig og som jeg vet er bedre enn årets hotteste.
Redigert av sls; 04/02/2019 13:49.
|
|
|
04/02/2019 14:07
|
Aunan
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg tror du har rett i at det er mer fornuft og velge blant de nest beste med godt utvalg.
S/lab har jo nettopp kommet med en 19/20 modell. Trodde ikke det var vanlig, men vet ikke hva årsaken er? Er det de du tenkte på? Virker jo som Bull, milslukeren og kanskje skistart har bra mange S/lab ski nå. Synes ikke som de forrige da er stort rimeligere. S/race er vel nest best hos Salomon. Det er var bare litt vektforskjell? 50g pluss minus har vel ingenting å si for de som ikke konkurrerer og knapt dem. Ja, jeg har sett noen eliteløpere som bruker ski det står Salomon på og ikke S/lab.
En grunn til at jeg er litt nerdete nå er at det trolig blir det siste topp racingski jeg kjøper i mitt liv.
Redigert av Aunan; 04/02/2019 14:16.
|
|
|
04/02/2019 15:08
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På fjellet har jeg Nanosonic med kaldslip fra Oslo Sportslager og et nesten identisk par uten slip.
Hjemme har jeg et par Madshus RS232 fra år 2000. Disse fikk jeg levert dagen før Birken etter å ha tapt et veddemål. Den ene skien stor det racer weight 64-69 kg og den andre skien 102-109 kg. Selvsagt gode forberedelser og dette oppdaget jeg først på vei ut av stadion på Rena. Den gang var jeg i elendig form og uten teknikk. Fullstendig låsing i ryggen halvveis og brukte over 6 timer på godt føre. Da jeg kom inn igjennom døra på Oslo Sportslager mandagen etter med skiene hevet over hodet ropte en kar "NEI-NEI-NEI, vi hadde akkurat han andre på besøk, VI BEKLAGER". Så fikk jeg nye ski og div annet som plaster på såret. Slet med vond korsrygg i mange år....
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
04/02/2019 15:46
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg tror du har rett i at det er mer fornuft og velge blant de nest beste med godt utvalg.
S/lab har jo nettopp kommet med en 19/20 modell. Trodde ikke det var vanlig, men vet ikke hva årsaken er? Er det de du tenkte på? Virker jo som Bull, milslukeren og kanskje skistart har bra mange S/lab ski nå. Synes ikke som de forrige da er stort rimeligere. S/race er vel nest best hos Salomon. Det er var bare litt vektforskjell? 50g pluss minus har vel ingenting å si for de som ikke konkurrerer og knapt dem. Ja, jeg har sett noen eliteløpere som bruker ski det står Salomon på og ikke S/lab.
En grunn til at jeg er litt nerdete nå er at det trolig blir det siste topp racingski jeg kjøper i mitt liv. Hva mener du med vanlig? Det er ikke helt uvanlig at merkene slipper noen ski av neste årsmodell rundt VM. Selv har jeg hatt stort hell med å kjøpe ski som er fra "VM" kolleksjonen. Sist det klaffa var da Fischer kom med ski. Da fikk jeg tak i et par som har vært helt prima. Spesielt på +/-0 grader. Nå har jeg et par av de nyeste S-Lab Carbon skiene. De er utrolig gode å gå på, men har ikke slipt de enda så ikke fått testet de mot ski jeg har som jeg vet glir bra. Som SLS er inne på så ville jeg personlig ikke ventet til ski er på tilbud. Man kan ha flaks, men det skal mer til for å finne ski som er gode der. Nye ski er butikkene gjerne rundt og plukker. Når man først skal legge så mye i ski ville jeg lagt litt ekstra for å få "nye" ski.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
04/02/2019 17:08
|
Aunan
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Å ja, det har med VM å gjøre. Skjønner.
|
|
|
04/02/2019 19:16
|
sls
Veteran
|
Veteran
VM eller ikke VM, så får ofte fabrikkløperne modeller 1-2 år før de kommer i butikk. Gitt at fabrikkene må produsere en haug av ski som utøverne kan velge fra, så blir det ofte et overskuddslager av utøverski. Disse skiene havner ofte hos spesialbutikker i god tid før reell lansering. Andre ganger ligger produsenten foran skjema og kan levere ski før de opprinnelig antok. Slik det er med Redline 2.0 nå, som også egentlig er en 19/20-modell.
|
|
|
04/02/2019 20:50
|
oladonk
Avhengig
|
Avhengig
jeg lurer litt på de nye skru bindingene som fischer og rossignol har. Det kan ikke være fordel ved skibytte og kaldt vær i hvert fall. Så på nm i Meråker at de med disse bindingene stort sett tapte tid ved skibyttet. En kompis sin sønn er blant de 5-10 beste i sin klasse (jr). Han liker ikke disse. Noen Som påstår motsatt eller?
Ola
|
|
|
[Re: Øyvind V]
04/02/2019 20:54
|
oladonk
Avhengig
|
Avhengig
Hørtes ut som en kjedelig skitur. Sånn skal det ikke være. Med dagens føre er det lett å få spikerfeste. Tror du må få tak i ett ordentlige ski før du tar neste tur🙈
Ola
|
|
|
04/02/2019 20:55
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Skøyteski har jeg et par Nanosonic som er lette å gå på syns jeg. Lette å føre og gode oppover. Kom over et par Rossignol x-ium til 90% på Intersporten for 2 år siden, de er utrolig gode og kjennes mye stødigere ut. Har fått god glid på dem også, gikk greit opp til Skramstadsetra på 36 min med dem. Har en jeg kjenner som smører ski på toppnivå som sa han hadde et av Johnsrud Sundby sine skøyteski fra i fjor som jeg kunne få kjøpe. Venter på å få prøvd dem, de står i garasjen med glider...
På klassisk har jeg tre par Hypersonic fra 13-15, hvorav det ene paret er Kuzminsiklet. De glir utrolig i harde løyper. Videre to par Nanosonic fra samme periode, det er vel egentlig favorittskiene mine. Glir godt og jeg syns de er lette å føre, stødige i dårlige løyper også. Et par Atomic World Cup featherlight. De er ganske gode i faste fine spor, men kjennes nervøse ut i løse spor. Bra glid. Et par Fischer Zero ski, på rett føre er de så gode at det kan sammenlignes med doping.. Videre et par Fischer RSC fra rundt 2000, samme type Bjørgen gikk på i mange år senere. Nå begynner de å bli utslitt, brukte de sist i 2014 eller noe på Trysil Skimaraton under løse forhold- med VR45 gikk jeg inn til 3.plass i klassa med de. Har i tillegg et par Peltonen som jeg bruker på grusføre, de har jeg aldri fått glid på. Har ikke samvittighet til å kjøpe noen nyere par...
Redigert av kaiost; 04/02/2019 20:56.
|
|
|
[Re: oladonk]
04/02/2019 21:23
|
sls
Veteran
|
Veteran
jeg lurer litt på de nye skru bindingene som fischer og rossignol har. Det kan ikke være fordel ved skibytte og kaldt vær i hvert fall. Så på nm i Meråker at de med disse bindingene stort sett tapte tid ved skibyttet. En kompis sin sønn er blant de 5-10 beste i sin klasse (jr). Han liker ikke disse. Noen Som påstår motsatt eller? Turnamic, Rottefella og Prolink er alle gode, velfungerende systemer. Noen plusser og minuser med hver, men intet man burde bekymre seg over. Turnamic og Prolink sitter litt tightere enn Xcelerator (sistnevnte utvikler fort litt sideveis slark som gjør at vi bytter bindinger i skøyting jevnlig). I NM så jeg forøvrig flere som kom inn for å bytte ski der bindingene på skøyteskia var lukket når de ankom båsen. Da taper man litt tid, spesielt med Turnamic. Et lite minus med Turnamic er at jeg av og til sliter litt med å låse bindingen igjen etter flytting. Mest irriterende med kalde fingre når man er i løypa. Skulle jeg valgt fritt i dag så ville jeg valgt Turnamic, før Xcelerator og til sist Prolink. På et par treningsski ville jeg kanskje satt Move helt på toppen (veier litt mer).
|
|
|
[Re: oladonk]
05/02/2019 08:01
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hørtes ut som en kjedelig skitur. Sånn skal det ikke være. Med dagens føre er det lett å få spikerfeste. Tror du må få tak i ett ordentlige ski før du tar neste tur🙈 Det var enkelt føre å smøre for ja. Blåswix med tynt lag lys fiolett på toppen. Guttungen gikk renn med samme smurning og han løp bakkene med spikerfeste. Vet jeg må ha nye ski, og når jeg først kjøper vil jeg ha noe ordentlig. Men nå i år er ski-kassen nesten tom, så jeg kommer ikke til å prioritere å bruke 5-7 lapper på langrennsski. Hadde jeg bare funnet et par med noenlunde jevnt spenn som var mulig å tråkke ned hadde det hjulpet veldig. Artig med god glid, men jeg vil heller ha godt feste. Går uansett ikke på tid eller mot andre.
|
|
|
05/02/2019 08:31
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Hva går man for hvis man skal ha best mulige klassiske ski, beregnet for klister eller klister med dekning? Skjønner at man ikke er garantert gode ski uansett merke, men for hvilket merke er det størst sjanse å finne et godt par? Er Madshus på vei ned, eller har de skjerpet seg med Redline 2.0? Har et par Redline, mulig jeg har dårlig teknikk, men jeg synes de er mindre stabile enn min Fiscer RCS. Jeg har trynt et par ganger med de, jeg blir veldig ustø når de kommer opp i fart og jeg må svinge.
Har alltid vært svak for Fischer Carbonlite, har en kompis som har et par slike som går noe inni h... på kaldt føre (eller egentlig nesten alle fører). Ser nesten ikke ut til at noen lenger selger 18/19 modellen. Noen som vet om det kommer en ny Carbonlite ski i år (19/20)?
|
|
|
[Re: Marøder]
05/02/2019 09:11
|
sls
Veteran
|
Veteran
Hva går man for hvis man skal ha best mulige klassiske ski, beregnet for klister eller klister med dekning? Skjønner at man ikke er garantert gode ski uansett merke, men for hvilket merke er det størst sjanse å finne et godt par? Er Madshus på vei ned, eller har de skjerpet seg med Redline 2.0? Har et par Redline, mulig jeg har dårlig teknikk, men jeg synes de er mindre stabile enn min Fiscer RCS. Jeg har trynt et par ganger med de, jeg blir veldig ustø når de kommer opp i fart og jeg må svinge.
Har alltid vært svak for Fischer Carbonlite, har en kompis som har et par slike som går noe inni h... på kaldt føre (eller egentlig nesten alle fører). Ser nesten ikke ut til at noen lenger selger 18/19 modellen. Noen som vet om det kommer en ny Carbonlite ski i år (19/20)? Det er generelt litt tynt med klisterski i butikk om dagen. Mange har jo forlatt klisteret til fordel for felleski. De fleste rene klistermodellene fra de ulike merkene er svært godt egnet. Så se etter C3 fra Ross, Fischer 902, Redline plus etc. Merk at man også før transparent såle som et alternativ for klisterskiene. Med unntak av Ross sin hvitsåle, som jeg stort sett får like bra eller bedre enn svartsåleski, så ville jeg gått for en tradisjonell såle.
Redigert av sls; 05/02/2019 09:12.
|
|
|
05/02/2019 10:05
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev