Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?)

Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: Sepeda] #2512059 23/09/2018 15:55
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Selv jeg som er såååå glad i oppmerksomhet tenker kanskje 7 tråder med bilder blir litt i overkant. Men vi får se.

Var en tur utenfor allfarvei med Caad’n i dag og kompisen sa «carbonfelger og 28 mm er langt over grensen uti her»... så en ordentlig blandevei skal bli bra....

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: Sepeda] #2512222 24/09/2018 13:19
M
mabba Offline
Fersking
Fersking
M
Sitat: Sepeda
Sitat: mabba

Rondo Ruut AL. Etter et mislykka forsøk på å få plass til Schwalbe Ice Spiker Pro på 27,5", måtte jeg "krype til korset" og gå for 40mm Marathon Winter på originalhjul.

Hvis du fortsatt er på forumet: Det var ved krank/kjedestagene at du ikke fikk plass til ISP? Gikk greit i gaffel?

Stemmer. Det subber i kjedestaget. ca. -0,5mm klaring med ISP. I gaffelen var det null problem. Husker ikke helt hvor stor klaring det var, men det var "mer enn nok".

Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: mabba] #2512495 25/09/2018 19:17
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Det subber i kjedestaget. ca. -0,5mm klaring med ISP.

Kan jeg spørre hvilke hjul/felger du brukte? Innvendig felgbredde?

Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: Sepeda] #2512560 26/09/2018 08:24
M
mabba Offline
Fersking
Fersking
M
Det subber i kjedestaget. ca. -0,5mm klaring med ISP.

Kan jeg spørre hvilke hjul/felger du brukte? Innvendig felgbredde?

SRAM Roam 30: https://www.sram.com/sram/mountain/products/roam-30-wheels#specs

Ser ikke noe informasjon om bredde på sidene til SRAM, men jeg har målt innvendig bredde til ca. 21mm. Jeg har ikke skyvelære (rart ord thinking), så det er det mest nøyaktige jeg får målt med kombinasjonen meterstokk og øyemål.

Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: mabba] #2512562 26/09/2018 08:26
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Takker yes

Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: Sepeda] #2518747 27/10/2018 20:10
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Første tur på piggdekk i går på ny vintersykkel. Skulle egentlig bare kjøre inn nye dekk, men grunnet et lite regnvær på kvelden, var det holke de første kilometerne.

En del lirking for å få på plass 40 mm SMW under biltemaskjermene, men gikk til slutt og tror det skal gå greit også når snøen kommer. Greit nok med klaring i ramma, så kunne kanskje prøvd andre skjermer om det blir problemer.

Redigert av Elmersen; 27/10/2018 20:14.
Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: Elmersen] #2518756 27/10/2018 22:37
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
40 mm piggdekk under skjermer er bra! Ble fint, dette! yes

Fornøyd med 17 graders styrefremspring?

Som du skrev i en annen tråd, kan hendlene se ut til å være montert litt høyt (?) - slik at styret må vippes fremover for å få grepet mer horisontalt. Kanskje verdt å eksperimentere litt med festepunktene etterhvert.

Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: Sepeda] #2518780 28/10/2018 09:11
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Jo, takk, -17 fungerer bra og gjør at jeg sitter nesten likt som på de andre syklene mine. Fronten var er litt høy etter min smak originalt.

Hendlene er nok fortsatt montert litt høyt, ja. Ba de justere det da de kappet styrerøret og justerte kabeloppsettet for meg, og det ble bedre da, men de burde nok tatt i litt mer. For meg fungerer det greit nå, så videre justering får ev. tas på neste service. Må vel justere styretapen om jeg skal flytte noe mer, antar jeg, og det begynner jeg ikke med selv.

Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: Sepeda] #2518835 28/10/2018 15:26
H
Hapatron Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Etter å ha siklet på denne i halvannet år så ble det ny gravel/ vintersykkel. Rondo Ruut AL.

Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: Sepeda] #2531621 20/01/2019 19:26
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Blåser liv i denne tråden om vinterdoninger og utveksling av erfaringer!

Har fått bygget en Kinesis Tripster AT (hos Unaas).

Tøyde strikken ved å legge den ut i Vis oss din 2019 racer. Der er alle detaljer om bygget, om du er interessert.

Har fått brukt den en ukes tid og tenkte å dele noen inntrykk om løsningene jeg har valgt for nettopp vintersykling.

Rammesett

Om du er interessert i geometri, vil du kjapt se at Tripster AT er både lang og slakk, altså bygget for stabilitet uansett underlag. Skal ikke utelukke placebo, men så langt er jeg strålende fornøyd nettopp med stabiliteten. Når man ligger på is og snø, er det trygt og godt at sykkelen synes å rette seg opp selv og vil gjerne holde linjen selv om forhjulet et øyeblikk mister grepet og sporer av.

Rammesettet er også valgt ut for god dekklaring. Her er det godt plass til 40 mm eller endog mer under heldekkende skjermer. I rammen bør 27,5" piggdekk i 2,1" gå greit, mens gaffelen da muligens bør byttes i noe grovere. Siden jeg nå mistenker at det ikke blir noen 650b/27,5" hjul, kunne jeg kanskje like godt valgt en Orbea Terra eller liknende, men det var moro å finne både rammesettet og komponenter selv ICON_SMILE

Styrefremspring

Dette er litt artig: Jeg har satt på Redshift Shockstop med demping. Du finner info her:

Trykk for å se...
ShockStop er et styrefremspring med demping fra den vesle oppstarteren Redshift, opprinnelig Kickstarter-finansiert. Jeg ble oppmerksom på styrefremspringet da min favoritt-sykkelskribent - utover herværede redaksjon - James Huang skrev testen It's good to be wrong sometimes.

Kort sagt består dempingen av gummiputer i forskjellig hardhet som plasseres i det bevegbare fremspringet og kombineres til 15 forskjellige grader av demping (myk-hard), alt etter kroppsvekt, personlige preferanser og type sykling.

Styrefremspringet er blitt fordelaktig sammenliknet med både Canyons dobbeldekker og Specializeds Future Shock - vel og merke før tilbakekallingen av sykler med sistnevnte ICON_SMILE

Path Less Pedaled: Gravel Bike Suspension Shootout: Future Shock vs. Redshift Stem

Fordelen fremfor Canyons dobbeltdekker, Specializeds Future Shock og Treks IsoSpeed, er at man ikke behøver å investere store summer i en ramme bygget for formålet, men derimot kan bruke fremspringet på enhver sykkel man måtte ønske.

Etter å ha eksperimentert med forskjellige grader av mykhet i dempingen (gummiputene blir en smule stivere i kulda), har jeg funnet en kombinasjon som har gitt meg det jeg var ute etter:

På veiene i Nordmarka forekommer det strekk med vaskebrett, der sporene etter brøytebilene har frosset i snø og is. Særlig i nedstigninger kan det bli virkelig humpete. Styrefremspringet demper tilbakemeldingene fra underlaget merkbart, noe som gir meg bedre kontroll.

Sammen med dempingen fra setepinnen, blir også komforten langt bedre enn man skulle forvente fra det som er en solid og stiv ramme. Man føler i pedalene og ser i lysstrålen fra lykten at rammesettet vibrerer mer enn man merker på styrefremspring og sete.

Skal legge ut flere erfaringer etter hvert, men hittil er inntrykket meget bra. Også tillitsvekkende at da jeg henvendte meg til Redshift med noen spørsmål, fikk jeg umiddelbart svar av Erik de Brun, ingeniør og en av grunnleggerne, som virker oppriktig interessert i å lære mer om hvordan styrefremspringet fungerer i kulda. Eller jeg er bare en fordømt plage.

Lykt

La meg si med en gang at jeg helst vil ha et topp dynamo-nav fra Son og tilsvarende lykt, men har valgt å vente. Koster skjorta å få akkurat det jeg vil ha ICON_SMILE

Har valgt Lezyne Power StVZO Pro 80+. Selges i tyske nettbutikker. StVZO er den tyske standarden for sykkellykt godkjent for bruk i trafikken. Den blender ikke møtende, men konsentrerer lysstrålen mot veien. Dermed unngår du ikke bare å plage din medtrafikanter, men får også bedre utnyttelse av lyset. Den er på beskjedne 290 Lumens, men likevel hele 80 Lux på full styrke.

Via speil fordeler lyset fra én LED seg på karakteristisk vis: En halvmåne like ved forhjulet og et bredt, mer firkantet felt som fyller veibanen foran deg. Dette er Lezynes eget bilde, men det gir et noenlunde realistisk inntrykk:

Jeg har valgt pluss-versjonen med større batteri. Det er oppgitt at den skal virke 4,5 timer på full effekt, 7 på middels og 13 på lav. Kjørte fullt effekt på hele Marka-turen i dag og lot den siden skinne til batteriet var tomt, bare for å sjekke virketid: 5 timer på full effekt med nytt og nyladet batteri. Langt bedre i kuldegrader enn jeg hadde trodd. Og jeg klarer meg på ubelyste veier med middels effekt så lenge det ikke går raskt nedover, så reelt kan ture i mørket gå i enda lengre tid. Bra fra Lezyne!

Andre småting:

Har valgt 2x11, mest fordi jeg hadde komponenter tilgjengelig og gjerne vil bruke begge hjulsett på begge sykler uten bytte av kassett. Men tviler i grunnen ikke på at singelkrank er veien å gå for vinterbruk. Eller reimdrift for den saks skyld.

Kjører fortsatt 45NRTH Gravdal 38 mm 120 tpi. Liker det godt i Marka, men liker fortsatt ingen andre piggdekk en Xerxes 30 mm på asfalt ICON_SMILE

Har plassert svarte reflekser rundt omkring på gaffel og ramme, hvite foran og røde bak fra Bookman. Fungerer og gjør ingenting av seg.

Signalgul ramme er valgt både for synlighet og fordi jeg liker sterke farger i mørketiden. Tenkte det kunne bli overkill med min like signalgule vinterjakke, men det matcher faktisk bra. Blir en svart og gul veps som summer omkring.

Og: Skvettlapp på skjermen på forhjulet er tingen! Beskytter sko, men ikke minst drivverk. Festet den ikke skikkelig, så den falt av, med det resultat at det lett samler seg opp fuktig, skitten snø ved kranken når man sykler i bebodde strøk. Ny lapp er bestilt og skal på straks.

Vet at flere på forumet har fått nye eventyr/vintersykler siden sist og oppfordrer om å vise dem frem og dele erfaringer! yes

Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: Sepeda] #2532342 24/01/2019 15:21
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Det er bare å innse at denne karen har røffere sykkel og i det hele tatt er enda barskere enn de fleste av oss barske vintersyklister.

Instagram: Dafnefixed Snow Fixed

Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: Sepeda] #2532365 24/01/2019 18:39
H
Hans Wilhelm Offline
Entusiast
Entusiast
H
Flott sykkel, og beundringsverdig valg av lykt!
Har du en link til hvor du handlet den?

Nybegynner på sykkel. Du kan følge utviklingen min her, http://wilhelmtrener.wordpress.com/
Lik på facebook for mer jevnlige "feelgood" oppdateringer https://www.facebook.com/wilhelmtrener
Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: Hans Wilhelm] #2532367 24/01/2019 18:52
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Takker!

Jeg kjøpte lykten på Bike24. Takk til Baronen for tips om StVZO. Det er som nevnt kun lykter etter denne standarden som er tillatt å bruke i trafikken i Tyskland. Ingen blending og selvsagt ingen blinking. De tyske nettbutikkene selger derfor nesten utelukkende StVZO-lykter - for andre er det opplyst at de ikke er lovlige i trafikken ICON_SMILE

Har fortsatt godt inntrykk av den. Har brukt den i Marka etter mørkets frembrudd og det fungerer fint nå som det er hvitt overalt. Men jeg ser at både skigåere og syklister bruker kraftige lyskastere som gjør natt til dag. Du får ikke den effekten med denne lykten, som til sprer lys av lavere styrke.

Samtidig vil jeg nok før eller senere havne på dynamo, helst fra Son, som har dynamoene med lavest rullemostand og StVZO-lykter.

Håper som nevnt å få se nye vintersykler og høre fra andre om erfaringer på snø og is.

Las - fungerer kombinasjon Xerxes og Gravdal på Endurace?

Emil - fått luftet din Topstone på vinterføre?

ICON_SMILE

Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: Sepeda] #2532370 24/01/2019 19:03
H
Hans Wilhelm Offline
Entusiast
Entusiast
H
Bruker pr i dag en Lezyne Micro Drive 500. Lystyrken er helt fin, batteritiden middelmådig, men grei til pendling, men den lyser jo "overalt". Ønsker ikke å blende billister eller andre åp pendlerveien min, så en ordentlig lykt står på listen.
Når det er sagt er min milevis mye bedre enn lyskasterne mange bruker. Så for pengene, og lett tilgjengelighet er jeg godt fornøyd.

Nybegynner på sykkel. Du kan følge utviklingen min her, http://wilhelmtrener.wordpress.com/
Lik på facebook for mer jevnlige "feelgood" oppdateringer https://www.facebook.com/wilhelmtrener
Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: Sepeda] #2532382 24/01/2019 20:14
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Seepeda: Kjøpte meg et dynamohjul med son deluxe-nav fra bike24. Det veier faktisk bare 90 gram mer enn det originale forhjulet på min white gx pro. Etter ukens 16 mil med jobbpendling er inntrykket veldig bra. Son deluxe er det letteste dynamonavet med minst motstand men som også trenger mest fart før det gir maks strøm. Men merker ikke noe til det, kanskje fordi jeg er så rask? ICON_SMILE

Redigert av sun flyer; 24/01/2019 20:15.
Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: sun flyer] #2532383 24/01/2019 20:23
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Nå frister du meg virkelig.

Ja, har forstått at dynamoen ikke er tung, men gjerne rundt 200 gram mer enn et standard nav. Til gjengjeld er lyktene betydelig lettere enn batteri-lykter.

Hadde faktisk både dynamo og begge lykter i kurven i Bike24 i dag, men synes det ble for dyrt nå som det går mot lysere tider. Så endte opp med kun noen småting.

Det fungerer fint i regn og vintervær?

Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: Sepeda] #2532394 24/01/2019 21:23
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Ja, det har både regnet og snødd. Den axa 70 lykten får kondens på innsiden av glasset, men funker likevel. Eneste grunnen til at jeg velger akkurat den er usb-ladeuttaket. Har også baklykt.

Grunnen til at jeg måtte kjøpe nytt hjul var at den sammenleggbare altmuligraceren ble stjålet like før hjul. Så da kjøpte jeg den gx pro'en. Etter to uker med batterilykt ble jeg lei og ladet visakortet...

Når jeg regnet med vekten på de andre lyktene er faktisk sykkelen 200 gram lettere enn før... ICON_WINK Dette var kinalykt med eksternt batteri. Bak hadde jeg en lykt med aaa-batterier.
Og jeg sparer jo tid, for det blir aldri fikling med lyktene når jeg skal dra.

I praksis våkner lyktene til liv allerede ved gange i 4 km/t. Ca fra 9 km/t slutter framlykta å flimre og lyser da konstant. Axa70-frontlykten har et ekstra nærlys som lyser like foran hjulet i hastigheter under 15 km/t. Det er nyttig når det går sakte på dårlig grus eller sti, for da får man sett litt detaljer foran hjulet.

Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: Sepeda] #2532503 25/01/2019 10:17
BetongApe Offline
Avhengig
Avhengig
Kan jo melde om erfaringene med min Topstone så langt i vinter. Jeg kjører nå med Gravdal 38c foran og bak, og det går på håret med SKS Longboard-skjermer. Jeg måtte flytte festet på toppen av forskjermen litt bakover for at skjermstagene skulle kunne festes, siden de monteres så høyt opp på gaffelen. Litt rasling mot skjermen fra forhjulet, men etter at "tuppen" foran på skjermen ble revet av i fart går alt så meget bedre!

Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: Sepeda] #2532508 25/01/2019 10:28
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Årets vintersykkel er fortsatt min kjære On-One Bish Bash Bosh, nå med skjermer og 650B hjul. Har også et hjulsett med billige Schwalbe Smart Sam for når det trengs mer grep (ulempen med vestlandet at det ikke blir snø, det blir bare is...)

Redigert av Trond Helge; 25/01/2019 10:28.

// Too many roads, too little time
Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: BetongApe] #2532552 25/01/2019 13:37
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: BetongApe
Kan jo melde om erfaringene med min Topstone så langt i vinter. Jeg kjører nå med Gravdal 38c foran og bak, og det går på håret med SKS Longboard-skjermer.

Godt å høre. Din fine Topstone fortjener å være synlig i tråden:

Sitat: Trond Helge
Årets vintersykkel er fortsatt min kjære On-One Bish Bash Bosh, nå med skjermer og 650B hjul.

yes

Panaracer Gravel King Slick 48 mm?

Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: Sepeda] #2532555 25/01/2019 13:46
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig

Panaracer Gravel King Slick 48 mm?

42mm, er dessverre litt trangt ved kjedestagene på Bish Bash Bosh

// Too many roads, too little time
Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: Sepeda] #2532659 25/01/2019 21:55
O
oye Offline
Fersking
Fersking
O
Vinter nummer to på denne Tripsteren. Den tar 47mm dekk og skjermer uten problemer. 1x11 har fungert veldig bra (10-42 kassett og et 38-drev).

Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: oye] #2532665 25/01/2019 22:34
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Fint bygg!

Med flatt styre fører den tankene hen til Tripster ACE, men din er absolutt mye penere både i form og farge!

Men... Siden vi er i landeveisforumet, er jeg forpliktet til å si at Tripster'n kanskje fortjener et bukkestyre? ICON_SMILE

Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: Sepeda] #2532668 25/01/2019 22:46
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er du.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: Sepeda] #2532682 26/01/2019 07:33
T
tommsup Offline
Medlem
Medlem
T
Har fått noen fine turer med denne i vinter. Deilig med et alternativ til rulla.

3T exploro FM team force special.

Redigert av tommsup; 26/01/2019 07:34.
Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: tommsup] #2532683 26/01/2019 08:24
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Dæven!

Forumets mest påkostede vintersykkel? Eller er det Renés S-Works Diverge? ICON_CONFUSED

Bare for å yte sykkelen og fargen rettferdighet, her er den i profil:

3T: New Exploro TEAM Force in Limited Edition Racing Green

For dem som rynker på nesen over denne tråden på landeveisforumet, er det greit å minne om at Exploro nettopp er lansert i Speed-versjon for ren landeveisbruk.

Og siden vi er inne i en ny sesong - til inspirasjon for nye lesere, er det på tide med et gjensyn av denne:

DN/Arjan fra Sørensen Sykler: Slik blir du en vintersyklist

Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: Sepeda] #2533501 30/01/2019 12:58
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
[quote=Sepeda]Dæven!

Forumets mest påkostede vintersykkel? Eller er det Renés S-Works Diverge? ICON_CONFUSED

Bare for å yte sykkelen og fargen rettferdighet, her er den i profil:

3T: New Exploro TEAM Force in Limited Edition Racing Green

Hvor er wattmåleren? og sete med stålrails? Her er det lang vei å gå ICON_SMILE

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: Sepeda] #2533539 30/01/2019 14:45
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Ikke så ulik Aston Martin Balmoral Green, fargen altså. Vanvittig kul...

Hvem var det som la ut den Mason Bokeh sykkelen i fjor ? Den får kanskje ikke smake på saltet vei men bukkestyre, grove hjul og om jeg husker rett ganske flott spec.

Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: EmilZipp] #2533543 30/01/2019 14:54
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Barmoral Green/British Racing Green

Er det samme greia?

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Vis oss din vintersykkel (med bukkestyre?) [Re: Sepeda] #2533548 30/01/2019 15:21
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Nå tar jeg det fra "husk'en" men Balmoral Castle med en stor grønn plen (edti: digert hageanlegg) er vel eiet av en eller annen gren av kongefamilien i Storbritania og Aston Martin har i mange år brukt navnet Balmoral Green på sine biler luksusbiler.

British Racing Green er vel ikke en egen farge men betegnelse på engelske racerbiler som opp igjennom tidene veldig ofte har vært grønne. Google opp en av verdens vakreste biler DB4 GT Zagato. Det eneste feilen med denne var at Ferrari tryllet frem 250GTO samtidig og den banket engelsmannen hver gang.

Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå