Dele opp sone 1 økter?
|
Re: Dele opp sone 1 økter?
[Re: erling]
01/02/2019 13:30
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg må innrømme at når jeg sykler en terskeløkt på rulla fra 21.30 til nærmere midnatt så er det å spise etter økta en fjern tanke. Da handler det om å dusje og komme seg i seng. Hardere enn terskel gjør det nok mer krevende å få sove, men min erfaring er at jeg sover helt greit etter rullesykling sent på kvelden. Jeg passer på å drikke godt underveis på økta - minst to 0,6-flasker for en økt på ca 90 minutter. Spising gjør jeg med familien i 18-tiden. Spiser du ikke etter kl 18 om du trener på kvelden? Det er jo i så fall bare tull og utsetter restitusjonen mye. Nei, jeg spiser ikke noe mer da nei. Trening på stappfull mage synes jeg ikke noe om. Drikker sjelden sportsdrikk på rulla, men det hender. Å si det er tull er vel i beste fall en grov spissformulering, i verste fall bare tull. Føler meg ikke tom på øktene, ei heller morgenen etter.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: John_Harald]
01/02/2019 13:48
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er som kjent mange veier til Rom. Jeg ville ikke vært bekymret for evnen til å forbrenne karbohydrater ved bruk av fastependling, med mindre man ALLTID trener fastende.
Poenget mitt var at man fint kan oppnå noe av effekten av langtur ved å f.eks benytte fastende pendling.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
01/02/2019 19:44
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg må innrømme at når jeg sykler en terskeløkt på rulla fra 21.30 til nærmere midnatt så er det å spise etter økta en fjern tanke. Da handler det om å dusje og komme seg i seng. Hardere enn terskel gjør det nok mer krevende å få sove, men min erfaring er at jeg sover helt greit etter rullesykling sent på kvelden. Jeg passer på å drikke godt underveis på økta - minst to 0,6-flasker for en økt på ca 90 minutter. Spising gjør jeg med familien i 18-tiden. Spiser du ikke etter kl 18 om du trener på kvelden? Det er jo i så fall bare tull og utsetter restitusjonen mye. Nei, jeg spiser ikke noe mer da nei. Trening på stappfull mage synes jeg ikke noe om. Drikker sjelden sportsdrikk på rulla, men det hender. Å si det er tull er vel i beste fall en grov spissformulering, i verste fall bare tull. Føler meg ikke tom på øktene, ei heller morgenen etter. Mener du at du ikke spiser noe etter 90 min terskeløkt på rulla før morgenen etter om du trener etter kl 1800? I så fall hva er poenget med det? Etter ei slik økt skriker jo kroppen etter næring. Poenget mitt er at om du ikke tilfører næring før 10-12 timer etter økta så vil du få en unødvendig lang restitusjonstid.
|
|
|
[Re: Ygranes76]
01/02/2019 22:18
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor velger du å kjøre en 90 min terskeløkt i et hardt presset tidsskjema så sent på kvelden? Wisløffs forskning skulle tilsi at 4X4 som er unnagjort på halve tida skulle være (nesten) like effektivt. Og da rekker du også bedre næringsinntak og raskere restitusjon. Eller?
|
|
|
[Re: runermm]
02/02/2019 14:16
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hvorfor velger du å kjøre en 90 min terskeløkt i et hardt presset tidsskjema så sent på kvelden? Wisløffs forskning skulle tilsi at 4X4 som er unnagjort på halve tida skulle være (nesten) like effektivt. Og da rekker du også bedre næringsinntak og raskere restitusjon. Eller? Altså dette er jo ikke et veldig bevisst valg - det er nå sånn det blir. Jeg er mer gira på å legge meg til å sove når jeg først ender opp med å trene så sent, enn å utsette det ytterligere med å spise rett før jeg legger meg. Kanskje ikke ideelt, men å føle at det må gjøres så veldig annerledes vil nok fort ende opp med at det ikke blir trent i det hele tatt.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: Ygranes76]
03/02/2019 14:00
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bikke innpå en shake er jo fort gjort, trenger jo ikke være mer avansert..
|
|
|
[Re: oyvin]
08/02/2019 12:49
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Hvis det er pendling det dreier seg om her, så skal man ikke kimse av det. Morgensykling uten frokost i magen gir faktisk utrolig godt utbytte med tanke på kroppens evne til å omsette fett, altså en del av det samme som man oppnår ved en lengre sykkeltur, bare at man oppnår det på mye kortere varighet. ... Det jeg måtte passe på var at morgensyklinga var rolig nok, alle disse turene gikk på følelse, ikke watt eller puls. Syre var nei-nei. Sykla jeg litt for hardt på morrakvisten var det bare å glemme kvalitet på intervalløkta senere samme dag. Jeg leste nå nylig en forskningsartikkel som gir Hoaas 100 % rett i alt her, en artikkel jeg selvsagt ikke finner igjen. Siden glykogenlagrene er (rimelig) tomme når man våkner, så får man adapsjon selv om det er rolig og kort varighet. Men hardere trening enn rolig er ødeleggende uten skikkelig treningseffekt, mye av samme grunn. Man vil ha glykogenlagre for hard trening. Spennende. Helt ulikt Hoaas må jeg bruke pulsbelte for å holde intensiteten lav nok. Uten pulsbelte pendler jeg i sone 2 når jeg går etter følelsen. Ca. 11 km
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
[Re: zero]
08/02/2019 14:03
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Folk er forskjellig, kroppen min fungerer bare ikke før kl 10. Kiosken med snop og sukker åpner ikke før kl 11ish  Så da ble det gjerne sånn at trening på morrakvisten måtte foregå på kroppens premisser, altså høggrolig. Forsøkte jeg å presse for mye ble det ikke mer enn moderat hardt, med for kort varighet til noe som helst. Jeg kunne ha enkeltdager hvor beina fungerte helt supert rett ut av senga, men de var unntaket heller enn regelen.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: zero]
08/02/2019 14:44
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
sone 2 når jeg går etter følelsen Stravasoner, Garminsoner, Polarsoner, Coggansoner, eller olympiatoppens soner? Og hvis sistnevnte: Med eller uten sone 1b?
Redigert av NilsStrom; 08/02/2019 14:46.
|
|
|
[Re: NilsStrom]
08/02/2019 19:26
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
sone 2 når jeg går etter følelsen Stravasoner, Garminsoner, Polarsoner, Coggansoner, eller olympiatoppens soner? Og hvis sistnevnte: Med eller uten sone 1b? Har satt opp olympiatoppens soner, uten 1b. (Hva er 1b?) Jeg pendler også fastende. I mange år tvang jeg meg selv til å spise frokost. Så hørte jeg noe om at det er gunstig for kroppen å faste mer enn 12 timer per dag. Prøvde fastependling og trives med det.
Redigert av zero; 08/02/2019 19:29. Rediger grunn: faste
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
|
|