Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
30/01/2019 11:17
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Ikke alt er perfekt med dieselbilen min. Men mye er veldig bra. Den følelsen du får ved å sette deg inn i en bil med utprøvd og solid teknologi som fungerer på vei til hytta veier opp mot ulempene mange ganger. Cruise av gårde med full tank mens el-bil eierne med rekkeviddeangst forbitrert sitter i bilene i ladekø og tyter i seg pølse og chips i kjedsomhet mens fossilbilene suser forbi. Ikke behøve å taste inne dagens mål på den store skjermen for du vet jo at du kommer frem uansett, du trenger ikke bekymre deg om estimert forbruk og innlagt ladestopp som beregnes og påtvinges deg av bilen. Det er du som bestemmer, ikke el-bilen! Bilens anlegg pumper ut nydelig musikk og du slipper dyre og proprietære løsninger som skal binde deg til én leverandør. Følelsen av å være miljøvennlig nok, for du vet jo at det er høyst tvilsomt hvor miljøvennlig en stor Tesla X er, samtidig som du har fornuftige fartsressurser når det trengs og du kan følge trafikken og kjøre over 100 kmt uten at forbruket skyter til værs! Glise bredt mens du står i kø - du vet at du tar din del av byrden og ikke hindrer kollektivtrafikk. Egoene som bare tenker på seg selv kan ta seg en bolle på sitt påtvungede ladestopp! På veien kan du glise enda bredere av alle bommene og tenke at, ja snart skal el-bil snylterne også få betale! For ikke å snakke om alle small talk rundt ladestasjonene som du går glipp av på veien - det er mange problemer som må løses 
|
|
|
[Re: Kriss]
30/01/2019 11:38
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg kunne faktisk ikke tenkt meg noe annet enn Tesla, gleden med eierskapet starter allerede mens jeg pusser tennene på morgenen mens jeg uten lagg starter varmen i app.
Det å kjøre barna til barnehagen i en av de aller tryggeste bilene i storbilklassen har definitivt en verdi.
Det samme kan man si om å ha er varmeapparat som står og går mens men leverer barn før man kjører videre til jobb med Spotify og ultrahifi.
Når man skal hjem fra jobb er det aldri noen skraping av is eller kokvarm bil på sommeren grunnet fantstisk app.
Langtur er også null stress, kroppen trenger mer pause enn bilen.
Så er Tesla et merke som tiltaler meg med tanke på fravær av dieselgate og et produkt som selv 7 år etter lansering er flere hestehoder foran konkurrentene.
Vi er forskjellige..  - Dieselvarmer holder bilen varm når jeg måtte ønske..  - Har 200m til barnehagen i 30 sone så selv om han sitter oppi frontruta på en toseter touran noen ganger så går det fint - Hører på det som er igjen av FM radioer når jeg kjører til og fra jobb i nevnte touran. Disse lokalradioene er til tider underholdning i verdensklasse. - Stoppe på langtur er helt uinteressant, da skal jeg hjem - Mye bra med Tesla, men frister overhodet ikke.. Foran på en del, men ikke på det jeg er opptatt av. Luditt 
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Marøder]
30/01/2019 11:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ikke alt er perfekt med dieselbilen min. Men mye er veldig bra. Den følelsen du får ved å sette deg inn i en bil med utprøvd og solid teknologi ... mens kupéen fylles av parafinlukta du har på henda og du vet at det akkurat forsvant en 1000-lapp fra bankkontoen din. Også den trege gassresponsen da - og traction-control som føles som den er fra 2005, hvilket den vel også er. Jeg har prøvd begge deler. Jeg vil ikke tilbake. Vi hører fra deg når DU har prøvd begge deler.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
30/01/2019 11:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
- Har 200m til barnehagen i 30 sone så selv om han sitter oppi frontruta på en toseter touran noen ganger så går det fint
Du starter opp en dieselmotor for å kjøre 200m til barnehagen?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: erling]
30/01/2019 11:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Taste inne dagens mål på den stooore skjermen, Eller enda bedre - sitte på telefonen og finne på Google Maps Satellite View hvor en skal parkere på morgendagens topptur og så bare dele lokasjon til Tesla-appen slik at bilen er klar for å ta deg dit når du setter deg inn om morgenen.
|
|
|
30/01/2019 12:18
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Denne tråden viser jo med all tydelighet at det er folk som har dratt ned gardina på begge sider av bordet. Men de med fossilbiler er selvfølgelig.....fossiler....og kjører dessuten med hatt og frakk. 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
30/01/2019 12:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
Denne tråden viser jo med all tydelighet at det er folk som har dratt ned gardina på begge sider av bordet. Men de med fossilbiler er selvfølgelig.....fossiler....og kjører dessuten med hatt og frakk. Dratt ned gardina - som i betydning har glemt hvordan det var å kjøre fossilbil? Husk at de eneste som er kompetente til å uttale seg om forskjellen er de som har prøvd begge deler.
|
|
|
[Re: GeirK]
30/01/2019 12:21
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Vi hører fra deg når DU har prøvd begge deler. Har selvsagt prøvd Tesla. Grei nok bil, men faller gjennom på utseende, praktiske utfordringer rundt rekkevidde, vinger og mangelen på takboks og tilhengerfeste kombo. Var vi færre ville jeg vurdert Audien.
|
|
|
[Re: Marøder]
30/01/2019 12:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vi hører fra deg når DU har prøvd begge deler. Har selvsagt prøvd Tesla. Grei nok bil, men faller gjennom på utseende, praktiske utfordringer rundt rekkevidde, vinger og mangelen på takboks og tilhengerfeste kombo. Var vi færre ville jeg vurdert Audien. OK - men de fleste av disse punktene adresserer du ikke Hva er utfordringene med rekkevidde?
|
|
|
30/01/2019 12:32
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
[ Hva er utfordringene med rekkevidde? Bor i Nord-Norge. Se på kart over ladestasjoner i området samt i Nord-Sverige og Finland. Det er krøkkete hvis man skal på langtur. Og treg lading over alt bortsett fra Tesla sine.
|
|
|
30/01/2019 13:07
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Med tanke på at det er annonsert CCS lading på nye biler og eldre biler vil bli bakoverkompatible med adapter så vil man antageligvis ha like hurtig lading på Tesla som andre biler på vanlige ladestasjoner.
|
|
|
[Re: erling]
30/01/2019 13:29
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
ikke alt er perfekt med Tesla. Men mye er veldig bra. Den følelsen du får ved å sette deg inn i morgendagens bil på vei til hytta (sorry, men alle andre el.bilprodusenter ligger mange år bak i utviklingen)
Beklager å drepe illusjonene dine altså, men Tesla er ikke morgendagens bil. Fossilbilen er gårsdagens, Tesla er dagens, mens morgendagens er en autonom elektrisk sak som du ikke eier selv, men abonnerer på bruk av.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
30/01/2019 13:57
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Tipper Tesla lager morgendagens bil også, etter hva jeg har forstått så lagde de dagens bil i 2013.
Men, nå som bilen min for de neste årene er "underveis" og jeg har et VIN, kan jeg da spore den og følge den på ferden eller er det ikke lenger mulig? Har prøvd på UECC men får ikke treff.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
30/01/2019 14:04
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
...mens morgendagens er en autonom elektrisk sak som du ikke eier selv, men abonnerer på bruk av. Semi-autonome elektriske transportmidler har vi hatt i mange år (tog, t-bane, rulletrapp..). Skjønner ikke poenget med å ha togvogner rundt i gatene. La oss hoppe over det trinnet. 
|
|
|
30/01/2019 14:09
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
- Har 200m til barnehagen i 30 sone så selv om han sitter oppi frontruta på en toseter touran noen ganger så går det fint
Du starter opp en dieselmotor for å kjøre 200m til barnehagen? Jepp. Leverer/henter som de fleste på vei til/fra jobb.. Overdrev en del og ser jeg, blir fort 400 m å kjøre
|
|
|
30/01/2019 14:12
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Denne tråden viser jo med all tydelighet at det er folk som har dratt ned gardina på begge sider av bordet. Men de med fossilbiler er selvfølgelig.....fossiler....og kjører dessuten med hatt og frakk. Dratt ned gardina - som i betydning har glemt hvordan det var å kjøre fossilbil? Husk at de eneste som er kompetente til å uttale seg om forskjellen er de som har prøvd begge deler. Det var mest ment som spøk om tidvis kategoriske utsagn fra begge sider om egnet fremkomstmiddels fortreffelighet, men jeg er selvfølgelig helt enig i dette. Jeg har vel sagt det før i tråden - jeg skal aldri tilbake til fossilbil.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
30/01/2019 14:58
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Stilte et spørsmål for noen uker siden som jeg tror ingen gadd svare på. Tar Tesla / Tesla-forhandlere innbytte?
|
|
|
[Re: Kjesk]
30/01/2019 15:11
|
Rene
Besatt
|
Besatt
Stilte et spørsmål for noen uker siden som jeg tror ingen gadd svare på. Tar Tesla / Tesla-forhandlere innbytte? Jepp, jeg fylte ut et skjema og sendte inn noen bilder, en time senere fikk jeg innbyttepris. Brukte dette da jeg bestilte ny bil nettopp. Beholder den gamle til den nye er klar, så er det bare å komme inn og bytte "nøkler".
|
|
|
[Re: Rene]
30/01/2019 15:20
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Stilte et spørsmål for noen uker siden som jeg tror ingen gadd svare på. Tar Tesla / Tesla-forhandlere innbytte? Jepp, jeg fylte ut et skjema og sendte inn noen bilder, en time senere fikk jeg innbyttepris. Brukte dette da jeg bestilte ny bil nettopp. Beholder den gamle til den nye er klar, så er det bare å komme inn og bytte "nøkler". Andre merker enn Tesla også?
|
|
|
[Re: Rene]
30/01/2019 15:47
|
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Stilte et spørsmål for noen uker siden som jeg tror ingen gadd svare på. Tar Tesla / Tesla-forhandlere innbytte? Jepp, jeg fylte ut et skjema og sendte inn noen bilder, en time senere fikk jeg innbyttepris. Brukte dette da jeg bestilte ny bil nettopp. Beholder den gamle til den nye er klar, så er det bare å komme inn og bytte "nøkler". Vurderer det samme. Hvordan ligger Tesla på innbyttepris i forhold til andre forhandlere/Finn? Er jo digg å slippe privatsalg 
|
|
|
30/01/2019 17:21
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På Tesla går de for å variere en god del avhengig av utstyrspakker og felgkombinasjoner mm som følger bilen.
På alt annet bruker de bare profesjonelle oppkjøpere/forhandlere så der er det ikke mulig å komme i havn på noen kristelig måte.
|
|
|
30/01/2019 17:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jepp. Leverer/henter som de fleste på vei til/fra jobb.. Overdrev en del og ser jeg, blir fort 400 m å kjøre
DA skjønner jeg. Det var jo egentlig ganske opplagt. Jeg har aldri i mitt 25 år lange yrkesliv har måttet kjøre til jobb, så jeg er ikke helt inne i tankegangen til dem som faktisk må.
|
|
|
30/01/2019 18:58
|
perbl
More than words
|
More than words
Såå, jeg skal være med en kompis og prøvekjøre en M3 i morgen.
I tilfelle jeg blir hekta og vil bestille noe sjøl, selv om jeg fortsatt ikke er helt overbevist om at jeg har råd, bør man gå for en box fresh M3, eller kjøpe en brukt S som er 2-3 år gammel?
Per B.
|
|
|
30/01/2019 19:24
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jepp. Leverer/henter som de fleste på vei til/fra jobb.. Overdrev en del og ser jeg, blir fort 400 m å kjøre
DA skjønner jeg. Det var jo egentlig ganske opplagt. Jeg har aldri i mitt 25 år lange yrkesliv har måttet kjøre til jobb, så jeg er ikke helt inne i tankegangen til dem som faktisk må. Bor heldigvis på landet og er knapt en arbeidsplass i gangavstand her, ble ferdig med å bo i byen for ca 15 år siden.. Kjører til Heimdal eller Orkanger sånn ca annenhver dag. Men har faktisk kjørt hjem først og henta han med spark noen dager nå, sparte miljøet for noen starter med dieseldyret der gitt..
|
|
|
30/01/2019 19:31
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hehe.. Nekter å gå over til skiver på racer ennå og vettu.. Kom jo en elbil jeg har lyst på nå, men hater jo egentlig Møller og vettu så sitter for langt inn og kaste altfor mye penger etter de.. Har igjen 2 år med motor og drivverkforsikring på en A6 allroad nå. Tør ikke kjøre den en dag uten den forsikringa, så er blitt grønn innen den tid. Kjører en del e-golf på jobb. Kommer frem, men gir meg ingenting utover litt spenning om jeg kommer meg hjem igjen uten å fryse og kjøre med parklys.. Så framskritt kan jo alltids diskuteres..  Det avhenger nok av bruken. Så tar som regel en gammel hi-lux i stedet..
|
|
|
[Re: perbl]
30/01/2019 19:39
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
I tilfelle jeg blir hekta og vil bestille noe sjøl, selv om jeg fortsatt ikke er helt overbevist om at jeg har råd, bør man gå for en box fresh M3, eller kjøpe en brukt S som er 2-3 år gammel? Er interessert i korleis det funka å berre ha den eine skjermen i midten mtp å måtte flytte blikket for å sjå hastigheita..Har oppfatta at det er litt ymse meiningar. Alt er sjølvsagt ei vanesak men...
Redigert av TrondAM; 30/01/2019 19:42.
|
|
|
[Re: TrondAM]
30/01/2019 19:40
|
perbl
More than words
|
More than words
Ja, jeg var også veldig skeptisk til skjermen da jeg først leste om den, men etter å ha sett litt videoer og tester, må jeg innrømme det miniminiminimalistiske interiøret har blitt litt mer snasent i mine øyne.
Per B.
|
|
|
[Re: TrondAM]
30/01/2019 19:45
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
I tilfelle jeg blir hekta og vil bestille noe sjøl, selv om jeg fortsatt ikke er helt overbevist om at jeg har råd, bør man gå for en box fresh M3, eller kjøpe en brukt S som er 2-3 år gammel? Er interessert i korleis det funka å berre ha den eine skjermen i midten mtp å måtte flytte blikket for å sjå hastigheita..Har oppfatta at det er litt ymse meiningar. Alt er sjølvsagt ei vanesak men... Dette testpanelet ville gjerne hatt HUD eller mer tradisjonelt plassert speedometer. https://www.dinside.no/motor/test-tesla-model-3-kommer-sent---men-godt/70714066
Roy
|
|
|
30/01/2019 19:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg hadde fra 2003-2013 en Nissan X-Trail med instrument-clusteret i midten. Det tok kun noen få dager å vennet seg til.
|
|
|
|
|