|
|
Trenger litt hjelp til valg av kaffekvern
|
Trenger litt hjelp til valg av kaffekvern
28/01/2019 23:51
|
svortevik
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Stort sett alt jeg foretar av søk på google som omhandler kaffe gir treff her inne, så da oppretter jeg like greit en tråd her for å få svar på det jeg lurer på. Jeg har i mange år hatt en Siemens EQ.3/5 som jeg har lyst å bytte ut. Jeg synes rett og slett ikke den gir så god kaffe som jeg ønsker. Så en Aeropress skal kjøpes inn, gleder meg stort til å komme i gang med denne etter alle lovordene den mottar. Men så har jeg samtidig lyst å oppgradere kvernen. En gjenganger i gode tips er at en skikkelig kaffekvern vil ha svært mye å si på resultatet, så da er jeg kommet dit at en ny kvern er på ønskelisten. Wilfa sin til 499 har jeg stående, samme med Bodum Bristo som også virker å få en del skryt i tester. https://forbrukerliv.no/kaffekvern-test/Så det jeg lurer på er om det er noe poeng i å gå opp et steg å kjøpe en Sage/Breville Smart eller en Rancilio Rocky? Begge disse er å finne til 1500 på finn, eller rundt 2800 ny. Av de videoer jeg har sett så liker jeg Sage/Breville best, men hvilken er egentlig den beste av disse to og den jeg bør kjøpe? Litt vagt å ta min avgjørelse på hvilken som ser "fancy" ut på video. Eller kan jeg like gjerne bruke de to modellene jeg har og spare meg for denne utgiften? På Amazon er jo Rancilio 2x prisen til en Sage, mens her hjemme er de begge å få til samme pris. I all hovedsak så skal det kvernes til Aeropress, men også til vanlig trakter/presskanne de gangene vi har besøk eller det er behov for å lage større mengder kaffe. Ikke bestemt meg for om det blir kjøpt en Wilfa Svart Presisjon, Moccamaster eller presskanne til disse anledningene. Noen råtips? På sikt vil jeg også gå til innkjøp av en espressomaskin, så kvernen må dekke nåværende og kommende behov.
Redigert av svortevik; 28/01/2019 23:53.
|
|
|
Re: Trenger litt hjelp til valg av kaffekvern
[Re: svortevik]
29/01/2019 05:38
|
erlingba
.
|
.
Gjorde litt research på kaffekverner for en stund siden, og da mener jeg konklusjonen ble at de fleste espressokverner var mindre egnet til grovere malingsgrader. Jeg bruker stort sett filter, presskanne og aeropress.
Har hatt en Wilfa en stund som har fungert fint, men jeg er ganske sikker på at den ikke er god nok til espresso. I tillegg er den ganske simpelt bygget og ikke laget for kunne repareres. Byttet den i en brukt Kitchen Aid som jeg er godt fornøyd med. Den maler grovere ganske bra. Espresso har jeg ikke testet, men den skal klare det fint også, og det er mulig å skifte ut selve "kvernsteinen".
Wilfa har kommet med en ny kvern i samarbeid med Tim Wendelboe. Den kan være verdt en titt.
|
|
|
29/01/2019 06:37
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det erlingba sa. Tror den nye til Wilfa/Wendelboe kan være den beste allround løsningen men prisen ligger på 3000+ etter hva jeg har forstått.
|
|
|
29/01/2019 06:42
|
gare
More than words
|
More than words
Jeg har en ECM C-Manuale(som ikke er manuell i det hele tatt, men elektrisk). Jeg har snart hatt den i fem år, og den bare virker, ulempen er selvsagt at prisen nærmer seg 5 lapper … Klikk her
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
29/01/2019 07:14
|
chalshus
More than words
|
More than words
Baratza Sette kvernene fungerer fra tyrkisk til filter og kverner raskt.
Jeg har en Mazzer Mini og den er hakket for treig og fungerer kun til espresso og finere.
|
|
|
29/01/2019 07:35
|
svortevik
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Skal se på den nye fra Wilfa. Ligger til 3500 ser jeg, så blir da den dyreste av alle jeg vurderer, og er egentlig litt utenfor det jeg ønsker å bruke på ny kvern.
Wilfa SVART UNIFORM heter den forøvrig, og selges kun via Tim
En åpenlys kandidat som jeg ikke tok med i vurderingen min er Baratza Virtuoso som også virker å få mye skryt.
Kitchen Aid har jeg ikke sett på, skal ta den med i vurderingen min og lese litt om den.
Etter det jeg har lest meg frem til så virker alle tre modellene jeg vurderer å være gode valg. Skal en ha en som gir perfekt resultat i begge ender av kverningsskalaen så må en gjerne mye lengre opp i pris, men for mitt behov tror jeg alle tre vil gjøre jobben. Det beste hadde vel vært å hatt en kvern til espresso og en til resten. Ser for meg det er mye finjustering som skal til for å kverne espresso, og når en da først finner den perfekte innstilling vil en gjerne ikke endre på noe igjen.
Så for å oppsummere for meg selv:
- Sage Smart, samme som Breville Smart. 2700 (2100 på Amazon) - Rancilio Rocky - 2550 uten dosering (3400 på Amazon) - Baratza Virtuoso - 2300 (2300 på Amazon)
Skal en legge pris til grunn så ser jo Rancilio ut til å være veldig godt priset her i Norge, mens Sage er noe overpriset. Skal ikke være lett dette her.
Redigert av svortevik; 29/01/2019 07:39.
|
|
|
29/01/2019 07:54
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
baratza sette 270 regnes vel som en av de beste allroundkvernene på markedet. Generelt gir baratzakvernene lite fos utenom valgt malegrad. Hvis du ikke vil bruke så mye penger så fungerer nok wilfa sin wscg2 til rundt femhundrepeisingen helt fint til 99% av kaffekverningen for de fleste.
|
|
|
29/01/2019 08:10
|
svortevik
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Herlig med så rask respons  ECM C-Manuale er utenfor mitt budsjett, men er helt sikkert en glimrende kvern. Baratza sette 270W likte jeg, men igjen, godt utenfor mitt budsjett. Det samme gjelder i grunn 270 modellen også, så må ned på Baratza sette 30 for å nå budsjettet. Ser ut til å være et greit valg denne også, men mangler en del av funksjonene en får med 270/270W. Etter hva jeg forstår så er denne mer på den fine skalaen av malingsgrad, og vil dermed ikke fungere til presskanne?
|
|
|
29/01/2019 09:31
|
svortevik
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Litt frem og tilbake her så ubesluttsom som jeg er ved kjøp av nye ting Har endret litt mening med å finne en kvern som gjør alt. Den dagen jeg skal kjøpe espressomaskin så vil jeg også kjøpe en dedikert kvern til dette. Espressomaskin er uansett ikke noe som blir kjøpt inn før nytt kjøkken er på plass, med andre ord så går det fort 2 år frem i tid. Så kvernen jeg skal kjøpe nå skal klare presskanne, aeropress, filterkaffe og V60. Da tror jeg at jeg får dekket det jeg ønsker å eksperimentere med fremover, og det som vil bli min foretrukket måte å lage kaffe på.
|
|
|
29/01/2019 10:13
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
da tror jeg wilfa wscg2 vil fungere helt fint for deg.
|
|
|
29/01/2019 10:16
|
stalsan
Entusiast
|
Entusiast
Litt frem og tilbake her så ubesluttsom som jeg er ved kjøp av nye ting Har endret litt mening med å finne en kvern som gjør alt. Den dagen jeg skal kjøpe espressomaskin så vil jeg også kjøpe en dedikert kvern til dette. Espressomaskin er uansett ikke noe som blir kjøpt inn før nytt kjøkken er på plass, med andre ord så går det fort 2 år frem i tid. Så kvernen jeg skal kjøpe nå skal klare presskanne, aeropress, filterkaffe og V60. Da tror jeg at jeg får dekket det jeg ønsker å eksperimentere med fremover, og det som vil bli min foretrukket måte å lage kaffe på. Til de bryggemetodene du beskriver sist her, har jeg brukt Wilfas WSCG-2 i mange år nå (3 år). Og den gjør jobben ypperlig spør du meg, og prismessig synes jeg den er helt innafor, fra kr 579,-
Ståle
|
|
|
[Re: Paulus]
29/01/2019 12:05
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
da tror jeg wilfa wscg2 vil fungere helt fint for deg. Enig. Men tror jeg hadde prøvd den som heter Svart Aroma med ny motor.
|
|
|
29/01/2019 13:14
|
svortevik
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Var innom senteret her jeg bor for å se litt på de ulike modellene, størrelse og utforming. Bare få et inntrykk av hvordan de er bygd. Hadde mer eller mindre bestemt meg for Baratza Virtuoso, men så hadde de Sage Smart til 1500 kroner. Elkjøp skal ta disse ut av sortimentet sitt og selger de derfor til nedsatt pris, så jeg plukket med meg siste eksemplaret de hadde i butikken her. Sage Smart kaffekvern Tenker denne er mer enn god nok til mitt bruk, om ikke så har jeg 50 dager åpent kjøp om jeg skulle være missfornøyd. Tusen takk for hjelpen så langt  Nå trenger jeg bare se igjennom diverse videoer på Youtube for å se hvordan det gjøres med Aeropress. Når en likevel er i gang, anbefaling på vannkoker og kaffebønner? 
|
|
|
29/01/2019 14:11
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har en vannkoker med temperaturinstilling og svanehals fra Bonavita. Den er bra men har litt svak effekt så det tar litt tid å få opp temperaturen og svanehals er ikke nødvendigvis noe pluss til Aeropress men veldig digg til håndbrygg. 93-94 grader og ca 1,5 min bryggetid synes jeg funker bra med Aeropress, litt avhenging av kaffen, malningsgraden og hvilken karakter man ønsker å få fram.
Oslo og Norge har jo fortsatt mange av verdens beste brennerier så det er bare å fråtse i utsøkt kaffe. Den beste jeg har hatt på en stund var en natural fra Burundi/Supreme Roastworks. Jeg abonnerer på kaffe fra Postkaffe.no. Da får man en eller to poser i uka fra norske og av og til utenlandske brennerier. Et av de mest spennende for tiden er Morgon kafferosteri i Sweden.
|
|
|
29/01/2019 14:33
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Har quooker. Går aldri tilbake.
|
|
|
[Re: skubisan]
29/01/2019 15:29
|
svortevik
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har en vannkoker med temperaturinstilling og svanehals fra Bonavita. Den er bra men har litt svak effekt så det tar litt tid å få opp temperaturen og svanehals er ikke nødvendigvis noe pluss til Aeropress men veldig digg til håndbrygg. 93-94 grader og ca 1,5 min bryggetid synes jeg funker bra med Aeropress, litt avhenging av kaffen, malningsgraden og hvilken karakter man ønsker å få fram.
Oslo og Norge har jo fortsatt mange av verdens beste brennerier så det er bare å fråtse i utsøkt kaffe. Den beste jeg har hatt på en stund var en natural fra Burundi/Supreme Roastworks. Jeg abonnerer på kaffe fra Postkaffe.no. Da får man en eller to poser i uka fra norske og av og til utenlandske brennerier. Et av de mest spennende for tiden er Morgon kafferosteri i Sweden. Ja er den vannkokeren jeg har sett på, men 2200 synes er en latterlig sum for en vannkoker. i sverige er den å oppdrive til under 1000-lappen I morgen blir det en tur for å se hva
|
|
|
29/01/2019 15:46
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja er den vannkokeren jeg har sett på, men 2200 synes er en latterlig sum for en vannkoker. i sverige er den å oppdrive til under 1000-lappen
I morgen blir det en tur for å se hva
Ganske sikker på at jeg betalte vesentlig mindre enn 2200. Ca. en tusenlapp høres riktig ut. Jeg var også veldig fornøyd med Wilfa sin Svart Te vannkoker men den gikk litt fort i stykker. Holdt ca. tre år mener jeg å huske.
|
|
|
29/01/2019 21:04
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Kjøpte den nye Wilfa/Wendelboe-kverna til meg selv i julegave. Koster litt, men den er veldig god. Den har vekt i lokket, maler fint og bråker ikke så ille. Den skal kunne kverne til espresso ifølge Wendelboe, men er ikke en espressokvern. Skal du lage mye espresso så velg en annen. Eller kanskje du trenger to? Hvis du vil bruke det den koster er den en no brainer.
mvh OveR
|
|
|
29/01/2019 21:30
|
erlingba
.
|
.
Byttet nettopp ut min 7 år gamle justerbare vannkoker med en rimelig Elektrolux, og så langt meget fornøyd. Den er mye mer nøyaktig enn den dyrere jeg hadde før, og man kan stille temperaturen med 5 graders intervall. Tuten er ganske spiss slik at man kan få ganske bra resultat på feks Hario hvis man er stødig på hånda.
https://www.jernia.no/produktkatalog/gaver/til-studenten/electrolux-vannkoker-st%C3%A5l-eewa7700-1%2C7l/p/11679320
Når det gjelder bønner er det ikke mange som slår Supreme Roastworks, Wendelboe og Kaffa, men det begynner å dukke opp mange fine små brennerier rundt om.
|
|
|
29/01/2019 22:09
|
chalshus
More than words
|
More than words
og når en da først finner den perfekte innstilling vil en gjerne ikke endre på noe igjen Bytter du om på kaffetypen, må du ofte også justere malingsgraden.
|
|
|
[Re: chalshus]
30/01/2019 08:19
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
og når en da først finner den perfekte innstilling vil en gjerne ikke endre på noe igjen Bytter du om på kaffetypen, må du ofte også justere malingsgraden. Man må gjerne endre etter hvert som kaffen blir litt eldre også. Samme kaffe må gjerne kvernes finere for hver 3-4 dag, er i hver fall min erfaring. Jeg har en Rancilio Rocky på 12. året. Jeg har byttet selve kvernehodene en gang, samt byttet plasttuten som spyr ut kaffen. Opplever at den er pålitelig og god, men ikke aller mest brukervennlig. Den bråker en del, kverner ganske sakte - omtrent 1 gram pr sekund på espresso-grad, samt har en utforming som gjør at kaffekorn hoper seg litt opp i tuten. I tillegg krever den to hender for å brukes, da du må trykke på en egen kverneknapp, samt holde bajonetten under tuten.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
30/01/2019 09:18
|
Ole
More than words
|
More than words
Jeg har en Rancilio Rocky på 12. året. Jeg har byttet selve kvernehodene en gang, samt byttet plasttuten som spyr ut kaffen. Opplever at den er pålitelig og god, men ikke aller mest brukervennlig. Den bråker en del, kverner ganske sakte - omtrent 1 gram pr sekund på espresso-grad, samt har en utforming som gjør at kaffekorn hoper seg litt opp i tuten. I tillegg krever den to hender for å brukes, da du må trykke på en egen kverneknapp, samt holde bajonetten under tuten.
Tips: Du kan veldig enkelt koble deg forbi kverneknappen, og bare bruke av/på-knappen. Det er bare å nappe ut kabelsko inni. Du kan også flytte av/på-knappen dit kverneknappen er nå. Det tok meg kanskje 15 minutter å gjøre, inkl å åpne kvernen.
|
|
|
[Re: chalshus]
30/01/2019 09:20
|
Ole
More than words
|
More than words
og når en da først finner den perfekte innstilling vil en gjerne ikke endre på noe igjen Bytter du om på kaffetypen, må du ofte også justere malingsgraden. Selv endring i luftuktigheten gjør at man må endre malingsgrad.
|
|
|
[Re: Ole]
30/01/2019 10:10
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
og når en da først finner den perfekte innstilling vil en gjerne ikke endre på noe igjen Bytter du om på kaffetypen, må du ofte også justere malingsgraden. Selv endring i luftuktigheten gjør at man må endre malingsgrad. Rart ingen har laget en kvern for å kompensere for alle disse variablene.
|
|
|
30/01/2019 10:25
|
Ole
More than words
|
More than words
og når en da først finner den perfekte innstilling vil en gjerne ikke endre på noe igjen Bytter du om på kaffetypen, må du ofte også justere malingsgraden. Selv endring i luftuktigheten gjør at man må endre malingsgrad. Rart ingen har laget en kvern for å kompensere for alle disse variablene. Hmm, er det kanskje et marked for Runkepellekvern?
|
|
|
30/01/2019 12:07
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
og når en da først finner den perfekte innstilling vil en gjerne ikke endre på noe igjen Bytter du om på kaffetypen, må du ofte også justere malingsgraden. Selv endring i luftuktigheten gjør at man må endre malingsgrad. Rart ingen har laget en kvern for å kompensere for alle disse variablene. Alle proffe kaffekverner lar seg justere i små hakk - gjerne også trinnløst, nettopp for å kompensere for dette. Baristaer med litt yrkesstolthet kalibrerer kvern hver morgen, og gjerne flere ganger om dagen. Kverner du på samme hakk uansett vær og kaffe vil du noen ganger oppleve at 20 gram (dobbel espresso) tetter filteret såpass at kaffen nesten ikke drypper gjennom - andre ganger renner den gjennom for raskt slik at kaffen blir vassen og tynn. Å justere kverna etter føret er baristaens kanskje viktigste jobb for god kaffe - gitt rent utstyr og alt det der er på plass først... Tok kaffekurs på Barcelonas mest ambisiøse kaffebarkjede/brenneri - Nomads i Poble Nou. Å kverne 20 gram med Mahlkönig-kverna der på 3 sekunder var ganske fascinerende og givende på en rar måte. Denne har da trinnløs justering av grovhet osv. https://www.amazon.com/gp/product/B07CNJ...#detail-bullets
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: Ole]
30/01/2019 12:48
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
og når en da først finner den perfekte innstilling vil en gjerne ikke endre på noe igjen Bytter du om på kaffetypen, må du ofte også justere malingsgraden. Selv endring i luftuktigheten gjør at man må endre malingsgrad. Og endringer i lufftrykk. Og partialtrykk CO2 i bønnene om de er lagret i CO2 opptrykket pose. Har du luftet bønnene? Er de fra fryseren/kjøleskapet? Ohh dear. Mye å passe på. Min Sassenhaus manuelle kvern gir mulighet for å endre i svært små trinn. Kalibrering tar tid men gjør deg til et bedre menneske, etterpå.
Redigert av BjornS; 30/01/2019 12:50.
|
|
|
31/01/2019 12:36
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Alle proffe kaffekverner lar seg justere i små hakk - gjerne også trinnløst, nettopp for å kompensere for dette. Baristaer med litt yrkesstolthet kalibrerer kvern hver morgen, og gjerne flere ganger om dagen. Kverner du på samme hakk uansett vær og kaffe vil du noen ganger oppleve at 20 gram (dobbel espresso) tetter filteret såpass at kaffen nesten ikke drypper gjennom - andre ganger renner den gjennom for raskt slik at kaffen blir vassen og tynn. Å justere kverna etter føret er baristaens kanskje viktigste jobb for god kaffe - gitt rent utstyr og alt det der er på plass først... Tok kaffekurs på Barcelonas mest ambisiøse kaffebarkjede/brenneri - Nomads i Poble Nou. Å kverne 20 gram med Mahlkönig-kverna der på 3 sekunder var ganske fascinerende og givende på en rar måte. Denne har da trinnløs justering av grovhet osv. https://www.amazon.com/gp/product/B07CNJ...#detail-bullets Greit nok. Tenkte mer på hvorfor det ikke er noen som lager ei kvern som kompenserer for alle disse variablene helt automatisk.
Redigert av Paulus; 31/01/2019 12:37.
|
|
|
01/02/2019 15:58
|
chalshus
More than words
|
More than words