Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 42 av 49 1 2 40 41 42 43 44 48 49

Derfor er jeg imot el-sykler på sti.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2530588 15/01/2019 13:57
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bare for å dra oss litt ned på jorda igjen - det er vel ingen konkrete forslag til noe forbud mot terrengsykling i dag på noe område pga elsykler?

Å spekulere om mulige forbud basert på potensielle konflikter mellom brukere på et lite utvalg av steder er lite konstruktivt.

Redigert av simenf; 15/01/2019 15:35.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: sykkeloyvind] #2530590 15/01/2019 14:02
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: sykkeloyvind
Jeg mener at hvis definisjonen av elsykkel etter hvert blir sykler som også kan få motorhjelp forbi 25 km/t så vil også denne definisjonen bli gjeldende for terrengsykler. Hurtiggående elmotorsykler med pedaler i skogen tror jeg er farlig både for syklister, turgåere og terrengsyklisters muligheter til å bedrive aktiviteten uten motor.

Takk for presisering.

Og som du påpekte i et annet innlegg, er det i USA allerede tillatt med høyere maksfart og -effekt. Det finnes varierende definisjoner og grenser i verden for øvrig.

Det sørgelige er, som hyppig nevnt, at mange el-syklister uansett ikke vil respektere begrensningene som regelverket setter, like lite på sti som i trafikken.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2530602 15/01/2019 15:24
T
trond67 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sånn dere argumenterer så burde konfliktnivået økt når vi gikk fra hardtail til full dempede sykler for da økte jo farten betraktelig for de fleste av oss. Men det har det ikke gjort. Grunnen er vel at gående har blitt vant til å møte oss samt at vi er som gruppe meget hennsynsfulle og hyggelige å møte på. Nekter å tro at en tilnærmet lydløs og usynlig motor skal forandre på det.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: trond67] #2530604 15/01/2019 15:38
H
Herit Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: trond67
Sånn dere argumenterer så burde konfliktnivået økt når vi gikk fra hardtail til full dempede sykler for da økte jo farten betraktelig for de fleste av oss. Men det har det ikke gjort.

Har den ikke? Jeg har et annet inntrykk.

Grunnen er vel at gående har blitt vant til å møte oss samt at vi er som gruppe meget hennsynsfulle og hyggelige å møte på.

Det kan godt hende. Du virker som en hyggelig person, så det er sikkert mange hyggelige møter mellom deg på sykkel og fotgjengere på tur.

Nekter å tro at en tilnærmet lydløs og usynlig motor skal forandre på det.

Uavhengig av hvor sterk den er, og hvor raskt sykkelen kommer på gående, og hvor mange som sykler, og hvor mye slitasje det er?

Er du enig i at det må settes en grense? Hvor synes du den bør gå? Ved dagens grense (250W/25kmt/pedalinput) eller et annet sted?

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: trond67] #2530605 15/01/2019 15:40
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
Sånn dere argumenterer så burde konfliktnivået økt når vi gikk fra hardtail til full dempede sykler for da økte jo farten betraktelig for de fleste av oss. Men det har det ikke gjort..

nå er det vel akkurat det som har skjedd. fulldempede sykler har økt populariteten til det som var en sport for sære typer ganske dramatisk og vi sykler fortere og mange fler plasser enn før. Kan ikke huske at det var sinte leserinnlegg om terrengsykkelister i lokalavisene på tidlig 2000 tall, men det er det nå.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Herit] #2530609 15/01/2019 16:16
T
trond67 Offline
Entusiast
Entusiast
T

Uavhengig av hvor sterk den er, og hvor raskt sykkelen kommer på gående, og hvor mange som sykler, og hvor mye slitasje det er?

Er du enig i at det må settes en grense? Hvor synes du den bør gå? Ved dagens grense (250W/25kmt/pedalinput) eller et annet sted?

Ja det er jeg enig i. Er ikke for noe frislipp på noen som helst måte. Synes egentlig at dagens regelverk virker som et greit kompromiss.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2530611 15/01/2019 16:30
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ikke rart at du er enig med deg selv ICON_WINK ..........

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2530613 15/01/2019 16:53
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
For å oppklare: Det er IKKE noen "250w" grense i dag. Det er grense på 250w "kontinuerlig" effekt. Tolk det som du vil.

Du kommer ikke opp mange bakker med 250, så de fleste motorer produserer ihvertfall 500w. Og det er lovlig. Uansett eksempel på enda en tåpelig eu-regel som passer i nederland, men ikke i Norge. Hvorfor ikke 750w? Vi har mange bakker. 1hk er ikke akkurat mye.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Tange] #2530618 15/01/2019 17:06
T
trond67 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Tange
Ikke rart at du er enig med deg selv ICON_WINK ..........

Hehe ;-) Det var disse klippe,lime og quote greiene da:-)

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: gutt45kg] #2530621 15/01/2019 17:17
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: gutt45kg
...1hk er ikke akkurat mye.

Nei, en moderne moped har heller ikke mye futt (jeg sykla fra junior i motbakker) men den krever førerbevis, typegodkjenning/registrering og ansvarsforsikring. I tillegg er den forbudt på sti, gs-veier, fortau, etc.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: gutt45kg] #2530626 15/01/2019 17:58
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det er IKKE noen "250w" grense i dag. Det er grense på 250w "kontinuerlig" effekt. Tolk det som du vil.

Æsj, jeg liker ikke skrive om motorer på et sykkelforum.

Men altså: Du behøver ikke tolke det som du vil. Som allerede opplyst i tråden, er de 250 lovlige nominelle wattene den mekaniske effekten som motoren skal kunne gi kontinuerlig i en time uten at temperaturen stiger mer enn to grader over jevn driftstemperatur. Alt henhold til standard NS-EN 15194. Som du sier, kan elmotorer gi mye høyere effekt i korte perioder enn den oppgitte, nominelle effekten, alt etter kontrolleren og batteripakken. Man kan jo forestille seg hva ulovlige sykler med nominell effekt på 750w - som du fremholder som en fornuftig effekt - kan produsere i korte perioder, for ikke å snakke om de som har motor på 1000-2000-3000w.

Den nevnte standarden NS-EN 15194 slår forresten også fast at produsentene innen midten av 2019 forplikter seg til å innføre «egnede tiltak» for å forhindre at motorene blir endret slik at kuttgrensa på 25 km/t blir hevet.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: gutt45kg] #2530640 15/01/2019 18:44
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Du kommer ikke opp mange bakker med 250

Så en vanlig syklist kommer ikke opp mange bakker?

Det som är naturligt med dagens 250 watts regel (iallafall om de inte "jukser" alltför mycket med nominal vs max effekt) är ju att det är i samma storleksordning som en någorlunda vältränt syklist kan prestera över tid. Så det är inte något helt annat än en sykkel.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Arne_And] #2530643 15/01/2019 18:50
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Arne_And
Sitat: sykkeloyvind
250W-grensa er det ingen sykler som følger, hva den nå innebærer. Lovlige elsykler gir over 1000 watt i hjelp ved behov, så fremt farten er lavere enn 25 km/t.

Effektgrensen er på nominelt 250W. I følge dinside brukes denne (etter min mening) meningsløse definisjonen på nominell effekt:
Quote:
Nominell effekt - hva betyr det?
De 250 lovlige nominelle wattene er den mekaniske effekten som motoren skal kunne gi kontinuerlig i en time uten at temperaturen stiger mer enn to grader over jevn driftstemperatur.

Selv om en lovlig motor bare skal yte 250 watt nominelt, er det fullt lovlig at den kan levere langt høyere effekt opp en kneik.

I motsetning til forbrenningsmotorer, kan elmotorer gi mye høyere effekt i korte perioder enn den oppgitte, nominelle effekten. Det forutsetter at både batteriet og effektkomponentene i kontrolleren kan levere og tåle den ekstra belastningen. En effekt på 750 watt er derfor fullt lovlig når den bare leveres i noen få minutter oppover en kneik, og hastigheten ikke er over 25 km/t +/- 10 prosent.

Den definitionen passar bättre om man vill försöka uppnå en så hög nominell effekt som möjligt med en design istället för att ha som en effekt grens.

Det må väl vara möjligt att på många olika sätt designa en motor så att den blir väldigt sprek under korte interval eller kanske upp till en halvtimme men som får en lav nominel effekt för att den fungerar dårligt under en hel timme?

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2530677 15/01/2019 23:27
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Har en Cube med Bosch CX motor. Ingen trimming. Sykler en lang bratt bakke hjem fra jobb hver dag. Stravan viser at jeg kjører med ca 500 W totalt opp bakken hvis jeg tråkker på så mye jeg kan. UTEN motor sier Stravan 230W. Det vil si motoren har hjullpet med ca 270 W, og det er langt unna 500 W eller 700W. Slik at effekt er nærmere 250W. Man kjenner at momentet generer høyere effekt ved igang kjøring, men det er kun kortvarig. Det gjør at sykkel faktisk er kjørbar. I følge GPS er toppfart på sletta 25 km/t.
Det er fort nok på gangvei hvor det også kan være et stort antall gående.
Er enig med olechr når det gjelder fart på sti. Man må være veldig dyktig for å holde opp mot 25 km/t på sti.
Her er entusiastiske Claudio Caluori på prøvetur ned Vallnord utforløypa, riktig nok med hangover, men jeg synes det går fort allerede før han er oppe i 25 km/t.
https://youtu.be/UVVOad8CShE?t=70
Påstander om folk som kommer rasende på ulovlige kina sykler i 50 km i skogen kan man bare glemme.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2530678 15/01/2019 23:50
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: eldo472
Påstander om folk som kommer rasende på ulovlige kina sykler i 50 km i skogen kan man bare glemme.

Har ikke lest den påstanden i tråden ennå, ville nok i tilfelle hatt veldig vanskelig for å glemme den.
Men at folk på slike sykler kommer opp i ~25 km/t i skogen svært mange steder der ingen forventer det (og der de fleste ikke behersker det på et trygt og hensynsfullt vis) vil jeg komme med her og nå, slik at vi ikke glemmer det. Noe de av oss som har kjørt mx (selv bare som amatør og barn) også vet, det blir litt av det samme, men eMTB bråker dessverre ikke. Jeg har som sagt prøvd eMTB et par ganger, og ser absolutt konfliktforverringspotensialet i det. At jeg og enkelte her "svartmaler" potensialet og undervurderer helsegevinsten(!) kan jo hende og er fremdeles oppe til debatt.. ICON_SMILE

Redigert av ingeplinge; 15/01/2019 23:54. Rediger grunn: Forresten er vel nesten alt fremdeles laget i kina. Det er ikke ulovlig, ennå

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: jorn] #2530808 16/01/2019 12:38
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: jorn
Kan ikke huske at det var sinte leserinnlegg om terrengsykkelister i lokalavisene på tidlig 2000 tall, men det er det nå.

Teller 2004 som tidlig 2000-tall? Det var da vi så oss nødt til å starte NOTS for å verne terrengsyklingen fra forbudsivrere. Dette var grunnet artikler, hissige leserinnlegg og interesseorganisasjoners fordommer.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2531499 19/01/2019 21:37
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2531514 19/01/2019 23:06
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Her er et mye bedre alternativ.. https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=129833044
Hva skal du med 5000 ulovlige watt når du kan få 15000 lovlig til samme pris? ICON_SMILE

Var på tur i Frankrike i vår, hver eneste turgåer kom med positive kommentarer, tommel opp og store glis når vi kom tråkkende på vanlige sykler.
Vi ble passert av et par med elsykkel som tråkket litt ekstra på og svinget krapt inn fremfor oss for å vise hvor overlegent kule de var med El-syklene sine.

Ser ikke noe grunn til at sykler som følger dagens regler ikke kan brukes i f. Eks Øyer, Nesbyen eller andre plasser hvor det er relativt lite trafikk på stiene. Det er jo perfekt for å komme seg opp grusveien, kanskje sykle Påskestien tre-fire ganger istedet for to. Problemet er jo at du har en bæltung sykkel som ikke gir meg noe sykkelglede utfor hvertfall.
Ja det er ofte lettere å ha det gøy på flate stier og oppover, men jeg har det mer moro når "formen er på topp", kroppen funker, jeg har en god dag og kan holde farten oppe selv.

Når det gjelder bynære stier derimot er det for mye å tape. Forbud er den beste og eneste løsningen ICON_SMILE ICON_LAUGH

Redigert av Skorp; 19/01/2019 23:08.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: ingeplinge] #2531516 19/01/2019 23:22
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: ingeplinge
Sitat: eldo472

Har ikke lest den påstanden i tråden ennå, ville nok i tilfelle hatt veldig vanskelig for å glemme den.
Men at folk på slike sykler kommer opp i ~25 km/t i skogen svært mange steder der ingen forventer det (og der de fleste ikke behersker det på et trygt og hensynsfullt vis) vil jeg komme med her og nå, slik at vi ikke glemmer det. Noe de av oss som har kjørt mx (selv bare som amatør og barn) også vet, det blir litt av det samme, men eMTB bråker dessverre ikke. Jeg har som sagt prøvd eMTB et par ganger, og ser absolutt konfliktforverringspotensialet i det. At jeg og enkelte her "svartmaler" potensialet og undervurderer helsegevinsten(!) kan jo hende og er fremdeles oppe til debatt.. ICON_SMILE

Innlegg #2515447
Sitat: EmilZipp
Et par av oss i styret i sykkelklubben hadde møte med kommunen denne uken og de ønsker å begrense sykling på enkelte stier og i områder med mange myke brukere. De har alternative områder de vil vi skal vurdere og kan være behjelpelige med å lage løyper etc. Det er nok vanskelig å forstå at vi ønsker å sykle der det er vanskelige + smale stier fremfor autostrada i lysløypa på underlag av bark og at vi ikke har kontroll på alle som eier tråsykkel på halvøya vår. Men vi skal nok bli enige om en løsning alle kan leve med :-)

Men til topic... de nevnte en episode hvor de var i skogen på stier for befaring og nesten ble kjørt ned av en idiot på terrengsykkel med motor i 50 km/t. Tviler på at de hadde radar med seg og veldig glad for at vedkommende ikke hadde trøya full av Nesodden Sykkelklubb logoer.....

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2532915 28/01/2019 08:58
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Er det noen som vet om det kom noen nye signaler om hvilken retning det bærer angående "Endringer i markaloven" som ble behandlet i stortingskomiteen 17/1-19? Ser det ligger en video av det avholdte møtet her (men har ikke hatt tid til å kikke igjennom den):

https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer-pa-Stortinget/Horing/horing/?h=10004015

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Syklus] #2532932 28/01/2019 10:45
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Syklus
Er det noen som vet om det kom noen nye signaler om hvilken retning det bærer angående "Endringer i markaloven" som ble behandlet i stortingskomiteen 17/1-19? Ser det ligger en video av det avholdte møtet her (men har ikke hatt tid til å kikke igjennom den):

https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer-pa-Stortinget/Horing/horing/?h=10004015

Saken har kun vært til høring, det vil si at politikerne i komiteen har lyttet til hva folk har å si.

I utgangspunktet er signalet at regjeringspartiene vil stemme gjennom dette. Det har ikke kommet noen nye signaler fra KrF på dette og er vel uansett ikke en veldig viktig sak for partiet.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Syklus] #2533075 28/01/2019 20:09
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Og mens vi venter på det;

I kommende utgave av Terrengsykkel skal vi skrive om elsykler. I den forbindelse ønsker jeg å komme med en liten utfordring til dere i denne tråden: Hvis du skulle sammenfattet ditt gode, saklige argument for hvorfor du er for/imot elsykler i noen ytterst få setninger, hva ville det vært?

Til opplysning ønsker vi å sette noen av disse argumentene på trykk!

// Kristoffer - Redaktør Terrengsykkel

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: KKippernes] #2533116 28/01/2019 23:26
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Kkippernes & co:
Syns fremdeles det er ett viktig poeng som overskygger de andre nevnt her i tråden (som ofte går på personlige preferanser og prinsipielle holdninger, uegnet for politisk debatt). Ingen her på forumet er vel kategoriske motstandere av elsykkel. Men: Vi alle vet om konfliktene og utestengingen terrengsyklister blir utsatt for andre steder i verden, og vi har vært gjennom Østmarkasaken, vernebestemmelser for nasjonalparker, etc.
Det vil være et langt større tap å miste tilgangen vi har til naturen gjennom den generelle allemannsretten enn den gevinsten enkelte argumenterer for at samfunnet kan få med emtb. Vi kan ikke bruke de samme argumenter som tilhengere av frisbeegolf i denne diskusjonen, .. "Alle skal med" er et fint slagord for mye, men gjelder ikke her. Våre talspersoner og organisasjoner må skille mellom muskeldrevet og motorisert terrengsykkel, fordi vi risikerer å bli "bondefanget" ellers, med svært negative følger. Vi trenger varige allianser med de tradisjonelle friluftsorganisasjonene som har slagkraft, og politiske naturforkjempere forøvrig, derfor må vi spille på det "enkle" i vår sport så langt som mulig, der en forståelig og naturlig differensiering er motor/muskelkraft. Hvis vi tar veldig mye mer plass i naturen kommer vi i alle fall til å møte restriksjoner, uansett om årsaken er motordrift eller utbredelse/volum, og disse blir mye vanskeligere å hindre uten allianser. For de fleste i dette landet er ikke sykkelparker noe alternativ, og kommer nok aldri til å bli det, ikke en gang om det skulle skje at vi ble nektet adgang til alle stier.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2536728 18/02/2019 16:49
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Masse bra elsykkelstoff i siste Terrengsykkel. Det var mange som fikk foklart hva som er bra med motor på sti, men siden det er "ingen som vil" stå frem som motstander så er det viet lite plass til motargument. Synd. Og rart iom at flere som er lett å identifisere her har gitt lange og gode argument for hvorfor det ikke er plass til motor i det norske friluftslivet. Men redaksjonen fikk altså nei fra "alle", den henvendelsen gikk jeg glipp av i alle fall ICON_WINK

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2536745 18/02/2019 19:07
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: erikskon
men siden det er "ingen som vil" stå frem som motstander så er det viet lite plass til motargument. Synd. Og rart iom at flere som er lett å identifisere her har gitt lange og gode argument for hvorfor det ikke er plass til motor i det norske friluftslivet. Men redaksjonen fikk altså nei fra "alle", den henvendelsen gikk jeg glipp av i alle fall ICON_WINK

Jeg skal innrømme at jeg er en av de som fikk henvendelsen men som valgte å takke nei. Min begrunnelse er at jeg bare "føler" at elsykkel på sti er satans verk og selv om jeg liker å prøve mine argumenter her på forumet så har jeg ikke lyst å fremstå på trykk til evig tid som han surpompen som ikke skjønner at verden vil videre. Så trygg på mine egne argumenter er jeg ikke. ICON_SMILE

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2536763 18/02/2019 21:57
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: erikskon
Men redaksjonen fikk altså nei fra "alle", den henvendelsen gikk jeg glipp av i alle fall ICON_WINK

Pussig. Det skjedde med meg også. Ville ikke hatt noe problem med å legemligjøre den skråsikre neoludittiske surpompen Dan ikke føler seg klar for å stå fram som. For meg er det ingen tvil om at elterrengsykler i fri dressur er djevelens verk.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: ingeplinge] #2536776 19/02/2019 07:50
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ingeplinge

Det vil være et langt større tap å miste tilgangen vi har til naturen gjennom den generelle allemannsretten enn den gevinsten enkelte argumenterer for at samfunnet kan få med emtb.

Supert at TERRENGSYKKEL tar opp temaet i bladet, og mulige konflikter dette kan forårsake i fremtiden. Synes derimot det er synd at de i tillegg har test av el-sykler. Det beste, hvis man ikke ønsker el-sykler velkommen, er vel å ikke gi oppmerksomhet til butikkene som ønsker å selge dem. Sykkelimportørene og butikkene går her, i mine øyne, for kortsiktig profitt, men graver kanskje sin egen grav på lang sikt. Hvis det skulle ende med forbud på stier vi elsker.

Men, men. Jeg er bare en sur gammel gubbe. Hva vet vel jeg.
Tok meg heldigvis en sykkeltur etter å ha lest bladet i går, og fikk tråkket ut litt irritasjon i motvinden, for egen motor.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2536794 19/02/2019 09:16
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Denne utgaven av bladet fikk jo slått fast at det store markedet ligger i motor. Så da blir det nok flere anledninger til å teste og skrive om elsykkel. Da håper jeg de har anledning til å vie litt mer tid til å ta for seg den aspekter av at stisyklister nå er de første og eneste gruppene med frislipp av bruk av motor og elkraft. For eksempel ved å se tilbake på hvilke verdier det åpne og enkle friluftslivet vi har i dag er tuftet på og hvordan motor og elkraft passer inn der. Kanskje se på liknende konflikter i andre aktiviteter. Som bolting vs ikke bolting i klatresporten. Angrer mange der i dag på at det ble tatt et standpunkt mot bolting (vet at det er mange unntak). Håper også redaksjonen kan ta seg tid til å samle litt mer av de innspillene som er kommet her. Se for eksempel på Ynot sine innlegg så vil de finne svært godt formulerte og faktaorienterte innlegg. For det er et faktum at motor i utmark ikke blir omfavnet av resten av friluftsnorge.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2536795 19/02/2019 09:25
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det kom forresten en veldig interessant opplysning i testene av elsyklene. Og det var kraften som motoren yter, det var veldig langt unna myten om at det aldri er mer enn 250 W. Alle motorsystemene hadde jo modus der der de mangedoblet det syklisten bidro med. En ga 600% av input. Og var det ikke en som var oppe i 800%? Så hvor mye kraft er det da på bakhjulet når også føreren tråkker godt til?

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2536806 19/02/2019 09:47
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg er redd redaksjonen til slutt ikke har noe valg. Bransjen har valgt, elsykkel er framtida. Hvis du står på prinsippene dine mister du jobben din og andres, og bladet, da ingen vil reklamere i bladet... skal litt ryggrad til å ta den?

Dessverre. Jeg hadde likt et blad som heter Terrengsykkel, ikke terrengELsykkel... men sånn er det nok, dessverre. Eller?
Motorisert ferdsel der altså.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Side 42 av 49 1 2 40 41 42 43 44 48 49

Moderator  support