Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Syklist1]
29/01/2019 11:56
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Hvilken karakter tror du en gammel Volvo hadde fått hvis DN hadde testet den i dag?
Den hadde neppe nådd opp til billigTeslaen på et eneste punkt. Hvorfor skulle det være en relevant sammenligning?
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
29/01/2019 12:03
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Hvilken karakter tror du en gammel Volvo hadde fått hvis DN hadde testet den i dag?
Den hadde neppe nådd opp til billigTeslaen på et eneste punkt. Hvorfor skulle det være en relevant sammenligning? Det å plukke opp bruddstykker fra en test for å svartmale mest mulig er vel enda mindre relevant. Bare å hoppe over konklusjonen for den passer ikke.
|
|
|
29/01/2019 12:12
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
4-års servicen er en hovedservice hvor de også bytter batteriets kjølevæske og er derfor noe dyrere enn 2-års servicen. Men...det kreves jo mindre service på en elbil pga færre bevegelige deler? 😉
|
|
|
[Re: Ripen]
29/01/2019 13:05
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva bør man tenke på ved kjøp av eldre TMS rwd? Fallgruver? Hvordan er fremkommeligheten? Er det et dårlig/dumt kjøp med tanke på fremtiden?
Redigert av Hoaas; 29/01/2019 13:08.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
29/01/2019 13:15
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Hva bør man tenke på ved kjøp av eldre TMS rwd? Avstanden til verksted.
|
|
|
29/01/2019 13:30
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Den hadde neppe nådd opp til billigTeslaen på et eneste punkt. Hvorfor skulle det være en relevant sammenligning? Det å plukke opp bruddstykker fra en test for å svartmale mest mulig er vel enda mindre relevant. Egentlig ikke, for hvis en test lister opp flere problemer, men likevel konkluderer med at produktet er topp så fremstår jo det som litt ulogisk og merkelig. Forøvrig var poenget i større grad knyttet til hvordan en sammenligning med et gammelt produkt fra en annen produktkategori skal kunne si noe som helst fornuftig om det nye produktet man ønsker å fremheve.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
29/01/2019 13:40
|
Dan
More than words
|
More than words
Egentlig ikke, for hvis en test lister opp flere problemer, men likevel konkluderer med at produktet er topp så fremstår jo det som litt ulogisk og merkelig. Eller at produktet er så overlegent på andre punkter at totalen likevel blir topp.
|
|
|
[Re: Dan]
29/01/2019 13:44
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Egentlig ikke, for hvis en test lister opp flere problemer, men likevel konkluderer med at produktet er topp så fremstår jo det som litt ulogisk og merkelig. Eller at produktet er så overlegent på andre punkter at totalen likevel blir topp. Den eneste grunnen til at totalen blir topp, må være at det (foreløpig) ikke finnes alternativer i samme kategori og prisklasse (El, 4wd, god rekkevidde, 400-500k).
|
|
|
[Re: knutspeed]
29/01/2019 13:49
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
4-års servicen er en hovedservice hvor de også bytter batteriets kjølevæske og er derfor noe dyrere enn 2-års servicen. Men...det kreves jo mindre service på en elbil pga færre bevegelige deler? 😉 Tja... Det skal vel kanskje gjøres noe med bremser, smøres litt her og der, sjekkes litt og dekkene skal jo sparkes på, filter for luft/klima skal sikkert byttes... Står mer om det her bl.a: https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance Etter 3 år med ladbar hybrid gruer jeg meg ikke spesielt til serviceutgiftene på en Tesla. Med det sagt, jeg har fått ypperlig service hos VW men det koster å være kar.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Marøder]
29/01/2019 14:02
|
Dan
More than words
|
More than words
Den eneste grunnen til at totalen blir topp, må være at det (foreløpig) ikke finnes alternativer i samme kategori og prisklasse (El, 4wd, god rekkevidde, 400-500k). Helt enig, det må være den absolutt eneste grunnen... *humre*
|
|
|
29/01/2019 14:08
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva bør man tenke på ved kjøp av eldre TMS rwd? Avstanden til verksted. Fordi det er mye feil på en 4-5 år gammel TMS? Ved garanti på batteri/motorer er det selvsagt kjipt å måtte sende bilen 50mil.
|
|
|
29/01/2019 14:19
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Egentlig ikke, for hvis en test lister opp flere problemer, men likevel konkluderer med at produktet er topp så fremstår jo det som litt ulogisk og merkelig. Eller at produktet er så overlegent på andre punkter at totalen likevel blir topp. Njjaaaeei... Det blir litt som karaktersetting da jeg gikk på videregående - skulle man få 6 måtte det ikke være noe som kunne vært bedre
|
|
|
29/01/2019 14:22
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Den eneste grunnen til at totalen blir topp, må være at det (foreløpig) ikke finnes alternativer i samme kategori og prisklasse (El, 4wd, god rekkevidde, 400-500k). Helt enig, det må være den absolutt eneste grunnen... *humre* Dan, the converted Citroen man 
|
|
|
[Re: Hoaas]
29/01/2019 14:24
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Hva bør man tenke på ved kjøp av eldre TMS rwd? Avstanden til verksted. Fordi det er mye feil på en 4-5 år gammel TMS? Ved garanti på batteri/motorer er det selvsagt kjipt å måtte sende bilen 50mil. Dørhåndtak er en del som har kort levetid på Tesla. Selv har jeg hatt 2 feil med de på 31k og det sies at de har blitt forbedret med tiden. Ser ikke bort fra at det kan bli en del andre småfeil men det vet jeg ikke med sikkerhet. Men med 2 dørhåndtak, en defekt storskjerm og et par turer til verksted for å få utbedret knirk for min del så vil jeg ikke uten forbehold anbefale Tesla til en som er bosatt i Alta. Men jeg har ikke noe problem med å anbefale Tesla, bilene er fantastiske.
Redigert av Syklist1; 29/01/2019 14:25.
|
|
|
29/01/2019 14:31
|
Dan
More than words
|
More than words
Dan, the converted Citroen man Jepp. Jeg har nerdet ganske mye om Tesla de siste ukene og må si at det frister lite å skulle velge en "tradisjonell" bilprodusent isteden. Alt for mye juks og alt for konservativ konstruksjon. Det meste der ute av elbiler unntatt Tesla føles som helt vanlige biler hvor markedsavdelingen har presset fabrikken til å konvertere noen modeller til el. Så hvis det sikkert kan føles som at Tesla har et stykke å gå med kvalitetsfølelsen så har de andre et veldig langt stykke å gå med innovasjonsfølelsen.
|
|
|
29/01/2019 14:37
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva bør man tenke på ved kjøp av eldre TMS rwd? Avstanden til verksted. Fordi det er mye feil på en 4-5 år gammel TMS? Ved garanti på batteri/motorer er det selvsagt kjipt å måtte sende bilen 50mil. Dørhåndtak er en del som har kort levetid på Tesla. Selv har jeg hatt 2 feil med de på 31k og det sies at de har blitt forbedret med tiden. Ser ikke bort fra at det kan bli en del andre småfeil men det vet jeg ikke med sikkerhet. Men med 2 dørhåndtak, en defekt storskjerm og et par turer til verksted for å få utbedret knirk for min del så vil jeg ikke uten forbehold anbefale Tesla til en som er bosatt i Alta. Men jeg har ikke noe problem med å anbefale Tesla, bilene er fantastiske. Ser den, går en hel del Tesla her likevel. Men du har nok sikkert rett, blir man plaget er det fryktelig irriterende med 5 timers kjøreturer til verksted.
|
|
|
29/01/2019 14:44
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Dan, the converted Citroen man Jepp. Jeg har nerdet ganske mye om Tesla de siste ukene og må si at det frister lite å skulle velge en "tradisjonell" bilprodusent isteden. Alt for mye juks og alt for konservativ konstruksjon. Det meste der ute av elbiler unntatt Tesla føles som helt vanlige biler hvor markedsavdelingen har presset fabrikken til å konvertere noen modeller til el. Så hvis det sikkert kan føles som at Tesla har et stykke å gå med kvalitetsfølelsen så har de andre et veldig langt stykke å gå med innovasjonsfølelsen. Når du har vært vant med Citroen, som jo i tillegg til ymse kvalitet er kjent for antall sminkespeil, neonlys og koppholdere, er kanskje ikke veien til en Tesla Model 3 så lang. Så kan man kanskje leve med at setene ikke er helt top-notch, litt knirk her og der og at man av gammel vane må tilbringe en god del tid på verksted 
|
|
|
29/01/2019 15:14
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hoppa av i svingen på vei inn i elverden (e-tron).. Ser bra ut, men slet med å få til en spec under 900k så er nok en kombinasjon av feil med prisene og meg (som ikke greier å velge bort nok greier). Plan B med e-golf som nummer 2 bil plukket opp fra skuffen igjen. Fossil hovedbil et par år til.
|
|
|
29/01/2019 15:26
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Dan, the converted Citroen man Jepp. Jeg har nerdet ganske mye om Tesla de siste ukene og må si at det frister lite å skulle velge en "tradisjonell" bilprodusent isteden. Alt for mye juks og alt for konservativ konstruksjon. Det meste der ute av elbiler unntatt Tesla føles som helt vanlige biler hvor markedsavdelingen har presset fabrikken til å konvertere noen modeller til el. Så hvis det sikkert kan føles som at Tesla har et stykke å gå med kvalitetsfølelsen så har de andre et veldig langt stykke å gå med innovasjonsfølelsen. Når du har vært vant med Citroen, som jo i tillegg til ymse kvalitet er kjent for antall sminkespeil, neonlys og koppholdere, er kanskje ikke veien til en Tesla Model 3 så lang. Så kan man kanskje leve med at setene ikke er helt top-notch, litt knirk her og der og at man av gammel vane må tilbringe en god del tid på verksted Man tilbringer gjerne litt tid på verksted grunnet dårlig kvalitet på girkasser med fossile biler ref innleggene dine i en annen tråd.
|
|
|
29/01/2019 18:01
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
.... kommentar til Dan.... Når du har vært vant med Citroen, som jo i tillegg til ymse kvalitet er kjent for antall sminkespeil, neonlys og koppholdere, er kanskje ikke veien til en Tesla Model 3 så lang. Så kan man kanskje leve med at setene ikke er helt top-notch, litt knirk her og der og at man av gammel vane må tilbringe en god del tid på verksted Tesla er ingen perfekt bil, de har kvalitet som bare amerikanske produsenter sier seg fornøyd med, enkelte eiere har vært skikkelig uheldige og hatt verkstedopplevelser som er helt tragiske, men av en eller annen merkverdig grunn er det slik at har du først hatt Tesla så har de fleste problemer med å gå tilbake til en "vanlig" bil igjen. Har selv en TMS og den har pt. gått 34K, ikke hatt noen driftsmessige forstyrrelser, et par småting som har blitt tatt når bilen først har vært inne på service, og det er det hele. Skjerm som restarter? Ja, det kan skje, det er jo en datamaskin, men er veldig sjelden - på min har det aldri skjedd uten at jeg selv har gjort det, og da for å fikse påloggingsproblemer med Spotify (og hvilke andre biler har både TuneIn og Spotify inkludert). Men, det skjedde mye oftere på min Passat. Knirk, irriterende, og skal ikke være der. Min 2015 BMW var helt klart verre, fordi BMW fant ikke ut hvordan de skulle fikse det. Jeg fikk litt knirk i luftfjæringen på min Tesla under kalde forhold (for øvrig Mercedes-deler), ble smurt opp og borte var det. Elektronikk-feil? Jeg har opplevd at det utvendige lyset i dørhåndtakene ikke fungerte på høyre-siden på min Tesla. På Volvoen jeg hadde måtte bilen stå en hel uke for å fikse feil på airbag-lampa som gikk av og på samt alarmen som løste ut i utide. Er jeg lojal Tesla-eier? Egentlig ikke, er notorisk lite lojal mot ulike bilmerker og kan ikke huske sist jeg kjøpte to like bilmerker på rad. Kommer det noe bedre enn Tesla når jeg skal bytte, så hopper jeg uten å nøle på det, men jeg ser ikke alternativet pt.
Lars-Erik
|
|
|
29/01/2019 19:32
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Joda, feil er det jo gjerne på de fleste biler. Og nye modeller har gjerne mer inntil produksjonen stabiliserer seg. Men nå har jeg tatt mi etappe. Provokasjonen mot Dan the Citroen Man tok dessverre ikke fyr, nå får noen andre dra denne tråden mot hundre sider 
|
|
|
29/01/2019 20:48
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Snedig at alle skal påpeke småfeil med Tesla, men det faktum at de har gitt bilverden den første lydløse, momentsterke og sømløse drivlinje blir bagatellisert. Det i seg selv banker både knirk i dashbord, varierende panelgaps og vonde seter langt ned i støvlene.
Min erfaring med Tesla strekker seg til min første P85 i 2013, til en P85D, til en X75D som nå byttes inn i en P3D. I disse årene har jeg opplevd at kvaliteten på bilene har steget jevnt og trutt, men jeg har hatt feil på samtlige biler. DU-bytter, dørhåndtak som streiker, feil på hjulopphenget, feil på luftfjæring samt at skjermen har fryst tre-fire ganger. Jeg synes ærlig talt ikke det er så galt til å være en ny bilprodusent som er innovativ, vågal og annerledes. Og ja, jeg kunne godt tenkt meg en Audi e-tron.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
29/01/2019 21:29
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg kunne faktisk ikke tenkt meg noe annet enn Tesla, gleden med eierskapet starter allerede mens jeg pusser tennene på morgenen mens jeg uten lagg starter varmen i app.
Det å kjøre barna til barnehagen i en av de aller tryggeste bilene i storbilklassen har definitivt en verdi.
Det samme kan man si om å ha er varmeapparat som står og går mens men leverer barn før man kjører videre til jobb med Spotify og ultrahifi.
Når man skal hjem fra jobb er det aldri noen skraping av is eller kokvarm bil på sommeren grunnet fantstisk app.
Langtur er også null stress, kroppen trenger mer pause enn bilen.
Så er Tesla et merke som tiltaler meg med tanke på fravær av dieselgate og et produkt som selv 7 år etter lansering er flere hestehoder foran konkurrentene.
|
|
|
[Re: Ugla]
29/01/2019 22:24
|
Rene
Besatt
|
Besatt
Er jeg lojal Tesla-eier? Egentlig ikke, er notorisk lite lojal mot ulike bilmerker og kan ikke huske sist jeg kjøpte to like bilmerker på rad. Kommer det noe bedre enn Tesla når jeg skal bytte, så hopper jeg uten å nøle på det, men jeg ser ikke alternativet pt.
Jeg følte det samme, og etter snart fem år med min Model S 85, bestilte jeg på fredag ny ... Model S. For å være helt ærlig tør jeg ikke, med min økonomi, å kjøre rundt i en bil med luftfjæring uten garanti. Skal bli deilig med alle nyvinningene i den nye (min har ikke adaptiv cruise-control engang), men kommer til å savne baksetene til småfolket. Og muligens bagasjerommet foran. Håper alt det andre "nye" veier opp.
|
|
|
[Re: ]
30/01/2019 07:09
|
Dan
More than words
|
More than words
Click-bait som litt for mange journalister har latt seg rive med av. Kort fortalt sier Transportstyrelsen at "hvis det plutselig skulle dukke opp funksjonalitet som ikke er forsvarlig så vil vi vurdere et salgsstopp". Omtrent som hvis VW skulle selge en bil uten bremser, da ville den også bli stoppet. Likevel leser vi ikke overskriften "Svenskene vurderer midlertidig forbud mot VW". Mer info her: http://teslaclubsweden.se/nej-transportstyrelsen-vill-inte-stoppa-tesla/
|
|
|
30/01/2019 08:15
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kunne faktisk ikke tenkt meg noe annet enn Tesla, gleden med eierskapet starter allerede mens jeg pusser tennene på morgenen mens jeg uten lagg starter varmen i app.
Det å kjøre barna til barnehagen i en av de aller tryggeste bilene i storbilklassen har definitivt en verdi.
Det samme kan man si om å ha er varmeapparat som står og går mens men leverer barn før man kjører videre til jobb med Spotify og ultrahifi.
Når man skal hjem fra jobb er det aldri noen skraping av is eller kokvarm bil på sommeren grunnet fantstisk app.
Så er Tesla et merke som tiltaler meg med tanke på fravær av dieselgate og et produkt som selv 7 år etter lansering er flere hestehoder foran konkurrentene.
Vi er forskjellige..  - Dieselvarmer holder bilen varm når jeg måtte ønske..  - Har 200m til barnehagen i 30 sone så selv om han sitter oppi frontruta på en toseter touran noen ganger så går det fint - Hører på det som er igjen av FM radioer når jeg kjører til og fra jobb i nevnte touran. Disse lokalradioene er til tider underholdning i verdensklasse. - Stoppe på langtur er helt uinteressant, da skal jeg hjem - Mye bra med Tesla, men frister overhodet ikke.. Foran på en del, men ikke på det jeg er opptatt av.
|
|
|
[Re: Rene]
30/01/2019 08:21
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For å være helt ærlig tør jeg ikke, med min økonomi, å kjøre rundt i en bil med luftfjæring uten garanti.
Er feil på luftfjæringa så dyrt? Ingen ettermarkeds produsenter? Bytta selv en belg på A6 og kosta 2000,- for en uoriginal en og tror nesten det tok lenger tid å ta av og på hjulet. 1 klips og av med en slange med 10mm fastnøkkel.
|
|
|
[Re: ]
30/01/2019 08:56
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
30/01/2019 09:02
|
ijustpop
Entusiast
|
Entusiast
Så er Tesla et merke som tiltaler meg med tanke på fravær av dieselgate og et produkt som selv 7 år etter lansering er flere hestehoder foran konkurrentene. Veldig mye som er bra med Tesla, og jeg har lyst på en Model S selv, men tingene du nevner er jo standard på alle biler som er like gamle og i samme prisklasse som Tesla? Min 5 år gamle Diesel-Volvo har bedre seter og bedre stereoanlegg enn en ny Tesla, dieselvarmeren starter jeg med bilens iOS app.
|
|
|
30/01/2019 10:15
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
ikke alt er perfekt med Tesla. Men mye er veldig bra. Den følelsen du får ved å sette deg inn i morgendagens bil på vei til hytta (sorry, men alle andre el.bilprodusenter ligger mange år bak i utviklingen) veier opp mot ulempene mange ganger. Cruise av gårde med fullt batteri (som kostet deg under en 100-lapp). Taste inne dagens mål på den stooore skjermen, hvor Google leder deg fram på de minst trafikkerte rutene. Estimert forbruk og innlagt ladestopp er beregnet og planlagt av bilen. Bilens egen Spotyfi pumper ut nydelig musikk. Følelsen av å være miljøvennlig, samtidig som du har hinsidige fartsressurser når det trengs. Glise bredt på vei ut av byen i kollektivfeltet der du passerer alle dieselkokerne som stamper i kø. På veien kan du glise enda bredere av alle bommene som til stadighet blinker og du slipper å betale. For ikke å snakke om alle de gode tilbudene på drivstoff du går glipp av på veien.
Redigert av erling; 30/01/2019 10:19.
|
|
|
|
|