Syklet Strømsbråtan og opp langs Wyller i går kveld. Knallhard og fint i skiløypa. Opptråkkede stier var også fine, men litt for mye snø i terrenget til å komme frem på stier som ikke har vært i bruk.
Langbein Rise - lykken er en sykkelbar sti i sola
Re: Føreforhold i Oslomarka vinteren 2018-2019
[Re: Ugla]
#252895204/01/201915:16
Vært over Trulsen, Lutvann og Bukkeberget i dag. Knallfine forhold, men mildværet begynner å sette sine spor. Skal ikke fortsette mye nå før det blir løst. Var et par steder over mot Lutvann hvor det var blitt for løst til å komme opp, men det var helt bagatellmessige problemer.
Det er fremdeles mye is, en og annen bar flekk, selv brukte jeg tynnhjuling med ISP som fungerte fint for meg, da piggene har en tendens til å fly med mine Wratchild på denne type føre.
Lars-Erik
#252905305/01/201914:29
Kjørte E6 og omegn i dag på 29 med Nicotine. Variert føre, hadde alt fra is og fin vintersti til råtten snø og full vårløsning. Blir nok bedre så fort det fryser litt på.
#252914306/01/201912:41
Sognsvann - E6 - Skjennungstua - Frøensvolltråkka - Vettakollen i dag. Stort sett hardt og isete, litt laust noen steder. Veldig morsom tur både for han med smale ISP og han med feite Wrathchild.
Syklet en tur fra Skullerud i dag. Føret var veldig varierende. Litt is og litt slush og litt bart... Gullforholdene er over for denne gang i Østmarka.
Syklet en halvlang tur i Østmarka i går - synes det var supre forhold. Bomma litt på et sporvalg da jeg syklet opp Gudbrandsdalen. Men over Langvann og videre til Sandbakken var eventyrlig bra. Krysset litt over mot Skjeldbreia i litt løs snø, men retur over Spinneren, gjennom Smørhullet og over Elvvåga var igjen flott. Opp til Haukåsen/Branntårnet var ruglete, men fast. På Haukåsen var det inversjon og plussgrader med slush og barmark som resultat. Likevel fint å sykle hele veien ned til Sarabråten, med de sedvanlige bærepartiene man også har på sommeren. Syklet Truls-returen som avslutning - her er det nå for det meste holke og is. AltaBjørn-linja på innsiden av steinrøysbekken var for blankpolert for mitt mot/mine pigger i går. https://www.strava.com/activities/2059801037
Syklet en halvlang tur i Østmarka i går - synes det var supre forhold. Bomma litt på et sporvalg da jeg syklet opp Gudbrandsdalen. Men over Langvann og videre til Sandbakken var eventyrlig bra. Krysset litt over mot Skjeldbreia i litt løs snø, men retur over Spinneren, gjennom Smørhullet og over Elvvåga var igjen flott. Opp til Haukåsen/Branntårnet var ruglete, men fast. På Haukåsen var det inversjon og plussgrader med slush og barmark som resultat. Likevel fint å sykle hele veien ned til Sarabråten, med de sedvanlige bærepartiene man også har på sommeren. Syklet Truls-returen som avslutning - her er det nå for det meste holke og is. AltaBjørn-linja på innsiden av steinrøysbekken var for blankpolert for mitt mot/mine pigger i går. https://www.strava.com/activities/2059801037
Kanskje jeg er bortskjemt - jeg syklet opp Fjeldstadbakken og innover mot Trolldalsåsen - der var det dårlig tråkket i utgangspunktet og Trolldalsåsen Enduro gikk saaaakte. Returen gikk opp Fjeldstadbakken igjen og ned til segmentet som heter "Steinete og bratt, Letth!", der var det også dårlig tråkket i utgangspunktet. De store stiene var nok et bedre valg i går.
Området rundt Østmarksetra er fremdeles veldig bra, mye is og på mindre trafikkerte stier som f.eks deler av indrefileten dukker det opp barmark her og der.
Syklet noen runder i trulsen-land i kveld. Jeg syntes det var veldig bra ute nå. Tidvis spennende i noen bakker da man ikke ser isen under snøen, men satt stort sett godt fast. Syklet tjukksykkel med dillinger 5 i dag
#252968409/01/201915:30
Fint i området rundt Truls og Bukkeberget for fatbike. Snøen binder bra på isen så det er ikke i nærheten av så glatt som det har vært den siste tiden.
Jeg syklet noe varianter som ikke nødvendigvis er så mye brukt, så noen steder var det ganske løst, men ikke løsere enn at jeg stort sett kom meg opp med vanlig lufttrykk i dekkene.
Blir nok fort kjørt opp, så til helgen bør det være strålende også for tynnhjulinger.
Blir nok fort kjørt opp, så til helgen bør det være strålende også for tynnhjulinger.
Tror også det bør bli bra f.eks Truls/Bukkeberget nå på lørdag, dvs imorgen! Noen som har ferske oppdateringer? Men allerede søndag er det meldt mer snø.
[Re: Syklus]
#253004111/01/201918:09
Tror også det bør bli bra f.eks Truls/Bukkeberget nå på lørdag, dvs imorgen! Noen som har ferske oppdateringer? Men allerede søndag er det meldt mer snø.
Helt greie forhold i Trulsen og Bukkeberget i dag. Var ikke superraskt, men bør fungere for både tynne og feite hjul. De sedvanlige skrensesporene fra noen med tynnhjuling som ikke har klart å beherske seg kan gi noen overraskelser her og der ift. sporing selv for feite dekk. Klink is i steinurkneika og siste droppet før IMBA-stien, ellers godt feste.
Lars-Erik
#253024313/01/201917:49
Østmarka: Drømmeføre! Tjukkhjuling/tynnsykkel/piggdekk/piggfritt. Alt funker. Litt is på de vanlige stedene med litt avrenning, ellers hardpakket snø i Trulsenområdet og det samme på Skullerudåsen, dog noen prosent løsere.
Sesong? Er jo alltid sesong!
Thomas
#253024713/01/201918:14
Det er greit å holde seg så mye som mulig utenfor skiløypene, i hvert fall med tynne hjul. Det er nylagte skispor fra både Skullerud og Østmarksetra. Vi som sykler om vinteren har vært "heldige" med dårlig skiføre lenge og har hatt det islagte løypenettet for oss selv.
Ingen vits i å provosere skifolket.
Ellers var det masse gull i en utvidet Trulsrunde i dag.
Hvor mange dager bør man vente før det blir OK med tynnhjuling igjen i disse områdene?
Vanskelig å si siden det hadde vært særdeles lite trafikk, bla. var skiløypa (les gruspartiet på Strava) løs og upreparert, så der alene hadde en tynnhjuling blitt lagt for hat. Det har jo ikke kommet supermye med snø heller, men det tar noen dager før det har vært nok trafikk og ting får satt seg.
Lars-Erik
#253118518/01/201908:56
Nordmarka fra Riksen til Vettakollen kvelden Torsdag 17.01 med tynnhjuling. Det gikk forsåvidt akkurat, men ganske utfordrende. Tidvis relativt smalt område man måtte holde seg innenfor. Men det gikk.
Blir enda bedre hvis det er flere som kommer seg ut nå i dagene som kommer.
Den som satser høyest, krasjer mest spektakulært
#253130718/01/201916:58
Strøkne forhold på Trulsfeltet nå. Ligger så lite snø i terrenget under trærne at det ikke er krise om du havner utenfor sporet. Ettersom det har vært vedvarende kaldt og snøen er kald og porøs er det ikke knallhardt verdensmesterføre, men veldig moro lell.
#253161920/01/201919:12
Sykla Trulsområdet og Skullerudåsen i går. Nydelig føre, litt smalt over Skullerudåsen, dog. Tror jeg hiver av Dillinger 4 og 5, og går til piggfritt med bedre knaster.
Hei, er det noen som har vært ute i det siste og kan fortelle meg; - om den grusveien jeg har markert med røde piler er brøytet inn til der Bukkene bruse svinger av? - på sti - er det piggdekk som gjelder, eller funker det uten?
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
#253179521/01/201913:17
Har du piggdekk så jeg vil anbefale å sette de på. Det er stedvis glatt. Jeg har ikke vært over Skullerudåsen i vinter, men erfaringsmessig er stinettet der oppe noe begrenset vinterstid sammenlignet med f.eks Trulsfeltet og Ulsrudvann. Det skyldes naturligvis at det er en mer krevende tur som færre folk prøver seg på. Hovedstien pleier dog å være åpen og den er helt annerledes - og bedre! - enn på sommeren
#253187021/01/201922:07
Som nevnt så er det hovedstiene som er åpne. Piggdekk og piggfritt har jo både fordeler og ulemper begge to, men nå er det primært snøforhold og ikke egentlig behov for pigg. Personlig hadde jeg syklet på de dekkkene som stod på sykkelen, men tatt det litt mere med ro i isete partier uten pigg. Jeg syklet skullerud lørdag og søndag. Etter det kan det ha kommet mere snø, men neppe mere is.
#253206223/01/201912:09
Jeg var en tur på det jeg antar er Trulse-relaterte stier i dag. Deilig nedtråkket snøunderlag og veldig lite is.
Min første tur på fatbike og første tur på sti i Oslo. Det var helt konge, gleder meg veldig til å få syklet mer! Uventet hvor kvikt det går å suse avgårde på digre dekk.