Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 85 av 152 1 2 83 84 85 86 87 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2532449 25/01/2019 08:31
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Ripen
Det har skjedd mye hos Tesla de siste ukene, det har blitt slutt på SC, innstegsmodellene tas bort, vervekampanjer tas bort, og nå øker prisen på lading.

Innstegsmodellene tas ikke bort. Heller motsatt, det er nå den virkelige innstegsmodellen, Model 3, inntar markedet og sannsynligvis blir den mest solgte bilen i 2019.

Jeg har, naturlig nok, nerdet i vei for fullt den siste måneden. Sitter for tiden og hører på alle Talking Tesla-episoder fra starten av mens jeg sykler til og fra jobb, ser youtube-videoer og leser artikler og hvis det er én ting som slår en så er det at Elon Musk fortsatt holder på visjonen sin, og den er ikke å bli en stor bilprodusent bare for å tjene penger, men å elektrifiere samfunnet fortest mulig. Så langt ser det ut til at han klarer å følge planen på en imponerende måte, muligens med noen forsinkelser og med noen skumle finansielle hick-ups innimellom.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2532454 25/01/2019 08:44
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kan hattehylla fjernes på M3, noen som vet? Hund blir vel ganske håpløst i en 3..med mindre man vil ha den mellom barna i baksetet.

Frister ikke så mye å kjøpe outlander phev når det ikke er så lenge før det er mange rene elmodeller på markedet. Vil bort fra girkasser og all slags mekanisk bevegelig skit som kan gå i stykker.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2532455 25/01/2019 08:46
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Hoaas
Kan hattehylla fjernes på M3, noen som vet? Hund blir vel ganske håpløst i en 3..med mindre man vil ha den mellom barna i baksetet.

Niks, kan ikke fjernes. Derimot har den en lufterist, som slipper inn oksygen og lys. Men det blir nok et kjipt sted å sitte og være hund.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2532458 25/01/2019 08:51
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Dan
Det har skjedd mye hos Tesla de siste ukene, det har blitt slutt på SC, innstegsmodellene tas bort, vervekampanjer tas bort, og nå øker prisen på lading.

Innstegsmodellene tas ikke bort. Heller motsatt, det er nå den virkelige innstegsmodellen, Model 3, inntar markedet og sannsynligvis blir den mest solgte bilen i 2019.

Sorry, glemte å tenke på at det er noen som ikke har samme behov som meg når det gjelder plass i bilen.
Jeg mente "innstegsmodellene" av model S og X, 75D.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2532477 25/01/2019 09:22
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Niks, kan ikke fjernes. Derimot har den en lufterist, som slipper inn oksygen og lys. Men det blir nok et kjipt sted å sitte og være hund.

Ja, jeg "youtubet" litt angående hund og M3, i kombinasjon med barn vil bilen være veldig upraktisk. Det er kjipt. Da må man vel fortsatt vente enda en stund før en praktisk elbil i 4-500k klassen med 4x4 og krok er en realitet.
4-5 år gammel TMS er litt mjeh

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2532493 25/01/2019 09:51
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Ja, jeg "youtubet" litt angående hund og M3, i kombinasjon med barn vil bilen være veldig upraktisk. Det er kjipt. Da må man vel fortsatt vente enda en stund før en praktisk elbil i 4-500k klassen med 4x4 og krok er en realitet.

Med mindre du skal kidnappe og torturere hunder så er vel alle sedaner i overkant upraktiske for folk med hund?

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2532497 25/01/2019 09:54
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Med mindre du skal kidnappe og torturere hunder så er vel alle sedaner i overkant upraktiske for folk med hund?

Du kjenner testen for å finne ut hvem som er mest glad i deg av kona eller bikkja? Se hvem som er mest fornøyd for å se deg når du slipper dem ut fra bagasjerommet etter to timer :-)

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2532499 25/01/2019 10:02
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Kommer helt an på hvilken løsning som er brukt for åpning av bakluke. Superb sedan har f.eks "kombiåpning" hvor du kan velge om du vil åpne bare bakluka, eller bakluke m/bakvindu, samt løs hattehylle. En hund kan helt fint fraktes i bur i en slik bil.
At det produseres flest elbiler i en svært upraktisk form er ikke til å stikke under en stol. Coupe-suv (CUV?) og sedaner..

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2532523 25/01/2019 11:52
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Vil bort fra girkasser og all slags mekanisk bevegelig skit som kan gå i stykker.

Hehe, vel, jeg vil bort fra dieselrakling, stank og tanking når det kommer en elbil som passer familien. Men argumentet om at det er færre ting som havarerer på en elbil er jeg ikke enig i. Basert på all bilbruk i mine snart 30 år som bileier (og generell bilentusiast), så regner jeg med å finne igjen akkurat det samme på service/rep:

- Bremser
- Dekk
- Hjullagre
- Endeledd
- Støtdempere og fjærer
- Foringer i hjuloppheng generelt, stabstag osv
- Lyspærer
- Vindusviskere
- Elektronikk som slutter å funke, både soft- og hardware, dynamo

Vi har hatt biler som ikke anses som det mest pålitelige her i landet (baguette og spaghetti) og har fortsatt ikke opplevd kostbare mekaniske havari, men derimot mange ganske så fascinerende feil relatert til elektronikk og software. Mye sensortrøbbel med herlige følgefeil som kan få programmerere og UX-designere til å le seg tullete ICON_LAUGH

Jeg forventer også hyppigere service på alt av hjuloppheng og bremser da elbil generelt er tyngre enn fossil, samt at man også har "motorbrems". Folkesykdommen ved PKK er jo som kjent fenomenet "rust på bremsene", både for fossil og el.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2532527 25/01/2019 11:59
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå har vi heldigvis ikke særlig med salting her oppe, så rust generelt er ikke et like stort problem.
Ellers er jeg selvsagt enig, slitedeler vil også ryke på elbiler. Men kostnaden for bremser, endeledd og eksempelvis støtdempere er ikke i nærheten av motorhavari og girkasse/clutch.
Manuelle girkasser er gjerne litt mer pålitelige enn autolat, og utover en litt sliten clutch har jeg opplevd lite problemer med manuelle girkasser. Men alt skal vedlikeholdes. Forleden ville ikke bilen vår i revers..man mister jo nattesøvnen over kostnaden for havarert girkasse, selv om vi har motor og drivverksforsikring. Bilen har passert 100k og får ikke full dekning.

Jeg har også et ønske om å slippe irritasjonsmomentet det er å se tallene rulle når du fyller drivstoff ICON_LAUGH Det blir for det meste hjemmelading på en framtidig elbil, og i så måte en "usynlig" kostnad. Service hvert år, service på girkasse hvert fjerde år osv blir historie. Enda en grunn til at jeg ikke hadde fryktelig lyst å kjøpe hybrid, service på to drivlinjer, neytakk.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: knutspeed] #2532528 25/01/2019 12:02
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: knutspeed
Folkesykdommen ved PKK er jo som kjent fenomenet "rust på bremsene", både for fossil og el.

Siterer meg selv, rett og slett, fordi det er fredag, og jeg tillater meg et sidespor. Siden jeg begynte å sykkelpendle for noen år siden, har det sneket seg inn noen tanker om miljø og bærekraft.

Vi har en 3 år gammel bil som ikke ble EU-godkjent pga rust på bremseskiver. Dette er ikke-ventilerte skiver. Så i prinsipp kan man spenne de opp i en dreiebenk, og dreie av en mm eller to, og de er rustfrie, og som nye.

Istedet skal det produseres nye stålskiver (sannsynligvis ett eller annet sted veldig langt unna), disse skal så transporteres helt frem til verkstedet. Jobben gjøres, og de gamle skivene skal sendes ett eller annet sted for å gjenvinnes. Og så videre.

Når jeg tenker på at dette skjer med millioner av biler millioner av ganger i året, så kjenner jeg at jeg blir litt stressa. En dreiebenk ville vært bra miljøpolitikk. Hadde spart ganske mange liter fossilbrensel ICON_LAUGH

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: knutspeed] #2532533 25/01/2019 12:15
Dan Offline
More than words
More than words
En dreiebenk ville vært bra miljøpolitikk. Hadde spart ganske mange liter fossilbrensel ICON_LAUGH

Dreiebenker går på strøm som blir produsert av tyske kullkraftverk!!1

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2532537 25/01/2019 12:23
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
En dreiebenk ville vært bra miljøpolitikk. Hadde spart ganske mange liter fossilbrensel ICON_LAUGH

Pokker, det stemmer. Vekk med den ideen ICON_LAUGH

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2532542 25/01/2019 12:57
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment

Så, så.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2532565 25/01/2019 14:29
bjerbu Offline
Fersking
Fersking
Siden det er snakk om at det er mange som ønsker seg Tesla her, så kan jeg nevne at min Tesla model X90D kommer til salgs nå i februar.
Denne har alt utstyr ink. 22" sommerhjul, gratis lading, kjøling og varme i setene etc.
Send meg en melding om du er interessert.

2015 Nakamura Grade 6.27
2016 Nakamura pursuit 6.0T
2018 Teammachine SLR02 Disc One Mexico Blue
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ugla] #2532584 25/01/2019 16:11
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ugla
Sitat: anonymous
Dette er bare starten, flere elbiler gir høyere strømregning for alle, også for de som ikke har elbil.

https://www.dt.no/nyhet/trafikk/forbruker/ladeprisen-har-gatt-rett-til-vars/s/5-57-1076794

Jeg stiller meg avvisende til at det er økt andel elbiler som driver strømprisene i Norge og Europa, det er nok heller klimamålene som innebærer stenging av kullkraftverk etc. I det nordiske kraftmarkedet isolert sett klarer man jo å holde tritt med utbygning vs. forbruksvekst og har totalt sett et overskudd på kraft. Så det betyr vedvarende kraftoverskudd, men økende priser allikevel. Så må vi jo huske at strømprisen er ganske syklisk, det er jo bare å tenke tilbake i tid, ikke så lenge siden vi hadde skyhøye priser som siden har blitt avløst av veldig lave priser.

Her er f.eks en analyse fra NVE som sier at vårt kraftoverskudd vedvarer, men prisene går opp fram mot 2030: https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-...kraftoverskudd/

Just presis. Det er ingenting som tilsier at elbiler er prisdrivende på noen som helst måte. Sintef gjorde en beregning av full elektrifisering av bilparken/transportsektoren som helhet og selv da var det snakk om 10-20% økt forbruk for landet som helhet. Peanuts.

Prisene vil øke fordi forskjellen mellom markedene jevnes ut, mye takket være nye utenlandskabler, og kostnaden på disse bakes også inn i nettleie. I 2020 og fremover kommer mange av de nye store på lufta, og da vil svingningene blir mye mindre. Stabilt høye vil kanskje noen si. Men det går jo an å dekke tak og vegger med solceller om man bor et sted der det er mulig....

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2532657 25/01/2019 21:47
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det bør vel bli økende konkurranse i takt med at antall elbilister og ladeleverandører øker, og med det får vi vel tro at det ikke blir billigere pr mil å kjøre diesel enn el?

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ] #2532895 28/01/2019 07:54
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Elbil mannens blogg

Konklusjonen er at elbil ikke er noe problem i kulden så lenge man passer på å forvarme og den står plugget i veggen og lader. Bor man et sted hvor det er jevnlig temperaturer under 20-30 minus grader over tid vil jeg anbefale å ha en garasje.

Bloggen beskriver jo egentlig bare "første gangen i skikkelig kaldt vær på fjellet" - i de temperaturene har jo de fleste biler behov for litt annerledes behandling enn å bare sette seg inn og dure avgårde.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2533021 28/01/2019 16:27
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Hadde ikke fått start på min dieselbil i -30.

Big wheels keep on turning
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2533033 28/01/2019 17:51
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
I USA fornekter de seg ikke i alle fall, enkelte bare skal fremstå som idioter for resten av verden uansett hva temaet er.
Stupid is what stupid does.

https://www.tek.no/artikler/teslas-hurtigladere-blokkert-og-vandalisert/456548

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2533051 28/01/2019 18:59
Loki Offline
Besatt
Besatt
Dan virker å ha gjort et godt valg - en "no brainer" faktisk (ifølge DN):

https://www.dn.no/biltesten/biltest/tesl...japp/2-1-529046

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Loki] #2533189 29/01/2019 09:08
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Loki

No brain, that's me!

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Loki] #2533203 29/01/2019 09:30
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Loki

-Skjerm som gikk i svart.
- "Setene foran er ikke så ille som mange skal ha det til. Man sitter riktignok ganske så lavt, men komforten er bra. I baksetet er det verre."
-"En svak, men irriterende knirkelyd fra dashbordet gir seg heldigvis etter en fartshump." Lyden er sikkert borte for alltid. Neppe. Horrid Model 3 Dash creak

Ser ut til at det har gått litt fort med denne...

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2533209 29/01/2019 09:41
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Hvilken karakter tror du en gammel Volvo hadde fått hvis DN hadde testet den i dag?

Den hadde neppe nådd opp til billigTeslaen på et eneste punkt.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2533214 29/01/2019 09:54
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Når kommer de billigere modellene av Model 3? Er det antydet noe om pris?

(Mulig det står tidligere i tråden, men tråden er jo jævlig lang)

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2533216 29/01/2019 09:57
ventle Online
Besatt
Besatt
Ingen vet helt sikkert enda. Man antar at SR (Standard Range) blir tilgjengelig i USA i løpet av 2019, Europa kanskje 2020. Tesla drøyer denne lengst mulig fordi de har bedre margin på LR, MR og Performance (MR er kun tilgjengelig i USA per nå) og vil selge flest mulig av disse først.

SR RWD er antatt å få en grunnpris på ca 305.000 i Norge.

mvh Helge
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Syklist1] #2533217 29/01/2019 09:57
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Syklist1
Hvilken karakter tror du en gammel Volvo hadde fått hvis DN hadde testet den i dag?

Den hadde neppe nådd opp til billigTeslaen på et eneste punkt.

Nå vet jeg ikke hva du definerer som gammel, men si en 10 år gammel Volvo.

Joda, Volvoen er bedre eller like god som Teslaen på flere punkter.
- Lys. Har ikke dokumentasjon, men jeg er ganske sikker på at Volvoen har bedre kjørebelysning enn Teslaen.
- Seter. "Ingen" slår Volvo når det gjelder komfort. Både foran og bak.
- Sikkerhet. Selv chassiet til volvo tipper jeg er minst like sikker som Tesla sitt. Ikke glem at det er vanskelig å unngå kollisjon hvis den andre bilen kommer over i ditt felt. Da hjelper ikke Teslaens sikkerhetssystemer.
- Rekkevidde. En fossil Volvo har mye bedre rekkevidde.
- Utseende. Fronten på model 3 er jo bælstygg eek

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2533221 29/01/2019 10:18
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Serviceplan. Tenker i utgangspunktet at jeg dropper dette men samtidig er det jo digg med forutsigbarhet om serviceplan på en Tesla øker dette.

Men om jeg går for en serviceplan, hva er det som gjør en 4-års plan 9,5k dyrere enn en 3-års plan?
29k vs 19,5k.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2533235 29/01/2019 11:37
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
4-års servicen er en hovedservice hvor de også bytter batteriets kjølevæske og er derfor noe dyrere enn 2-års servicen.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ventle] #2533240 29/01/2019 11:50
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ventle
Ingen vet helt sikkert enda. Man antar at SR (Standard Range) blir tilgjengelig i USA i løpet av 2019, Europa kanskje 2020. Tesla drøyer denne lengst mulig fordi de har bedre margin på LR, MR og Performance (MR er kun tilgjengelig i USA per nå) og vil selge flest mulig av disse først.

SR RWD er antatt å få en grunnpris på ca 305.000 i Norge.

Da begynner jeg å bli fristet... takk!

Side 85 av 152 1 2 83 84 85 86 87 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå