Langtur på fjellet - hvilke vesker skal man velge?
|
Langtur på fjellet - hvilke vesker skal man velge?
14/01/2019 10:36
|
ØTB
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei!
Jeg planlegger en ukes fjellsykling med min "adventure bike" - en Specialized Diverge. Så nå lurer jeg på hvilke bager / vesker jeg skal skaffe meg og håper noen har noen gode råd.
Skal jeg gå for "bagasjebrett og vanlige vesker" eller er det andre smarte løsninger som vil fungere bedre?
Jeg må ha plass til "alt". Telt, sovepose, kokeutstyr og mat.
Det blir mye bakker så lavest mulig vekt er viktig. Turen går stort sett på asfalt.
Har noen erfaringer de vil dele?
Tusen takk :-)
|
|
|
Re: Langtur på fjellet - hvilke vesker skal man velge?
[Re: ØTB]
14/01/2019 11:08
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det kommer an på hvor lett og kompakt utstyr du har og hvor asketisk du er. Jeg har et Helsport Ringstind Superlight 1-mannstelt, relativt lett og kompakt dunpose, lett men ikke ultralett Thermarest liggeunderlag og en Pocket rocket med gassboks. Pluss ullundertøy, shorts og litt mat. Da har jeg fylt to store Ortlieb sidevesker pluss drybag på bagasjebrettet og en medium handlebar roll. Jeg hadde ikke hatt sjangs til å få med meg det i en seterakett, liten rammeveske og middels styrepølse. Men det fines noen styrepølseløsninger som kan ta ganske store pakksekker så det er mulig det kunne ha gått.
Hvis du har festepunkter på gaffelen så hadde jeg gått for en stor styreveske foran og små sidevesker eller drybags på gaffelen og seteveske eller bagasjebrett med resten bak.
|
|
|
14/01/2019 11:22
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En annen faktor er at det er mye lettere å pakke inn og ut av tradisjonelle vesker enn sånne moderne greier. Men hvis du skal sykle hele dagen og bare sove og dure videre dagen etter så er det ikke så farlig, bare du har noe praktisk på styret som er lett tilgjenglig mens du sykler. Det kan være en tradisjonell styreveske eller en sånn bag med glidelås som du klipser oppå styrepølsa. Fordelen med moderne vesker er at de er lettere og kan brukes på de fleste sykler.
|
|
|
14/01/2019 12:08
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Ta en kikk her: https://ridefar.info/Mange tips om forskjellige måter å pakke sykkelen lett men effektivt.
|
|
|
[Re: skubisan]
14/01/2019 12:32
|
ØTB
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei og takk for raskt svar. Jeg har samme telt som deg og det andre hørtes også ganske likt ut. Ikke særlig asketisk og må nok ha med litt "luksus"  Har mulighet til (og lyst på en slik en): Pizza Rack Som kan toppes med en slik: Pizza Bag Man da blir det jo ekstra med vekt...
|
|
|
[Re: sun flyer]
14/01/2019 12:33
|
ØTB
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for link 
|
|
|
14/01/2019 12:52
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Dersom det er mest asfalt, fungerer tradisjonelle sykkelvesker veldig bra. Eg sykla Trondheim–Italia–England i fjor haust (delvis humpete grusvegar og sti), og da såg oppsettet mitt ut som dette: https://www.instagram.com/p/BnJB3QMhmQF/ Ortlieb er klassikaren, men du får også gode vesker frå mange andre produsentar.
|
|
|
14/01/2019 13:04
|
partypulp
Entusiast
|
Entusiast
Dette oppsettet skal jeg bruke i Belgia til våren, Skal ikke ha eget telt den turen, men etter det blir det å bruke Amok hengekøye, tarp og Exped downmat 9 XP LW liggeunderlag. 
Redigert av partypulp; 14/01/2019 13:06.
|
|
|
14/01/2019 18:07
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Pizza er digg. Jeg hadde gått for pizza rack. Jeg tror ikke du kommer til å tenke over de ekstra grammene.
|
|
|
[Re: dagfink]
15/01/2019 06:48
|
ØTB
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Dersom det er mest asfalt, fungerer tradisjonelle sykkelvesker veldig bra. Eg sykla Trondheim–Italia–England i fjor haust (delvis humpete grusvegar og sti), og da såg oppsettet mitt ut som dette: https://www.instagram.com/p/BnJB3QMhmQF/ Ortlieb er klassikaren, men du får også gode vesker frå mange andre produsentar. Takk for innspill. Det oppsettet så lekkert ut  Er det orginale fester til den nederste vannflaska eller er det noe du har laget selv?
|
|
|
[Re: partypulp]
15/01/2019 06:51
|
ØTB
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Dette oppsettet skal jeg bruke i Belgia til våren, Skal ikke ha eget telt den turen, men etter det blir det å bruke Amok hengekøye, tarp og Exped downmat 9 XP LW liggeunderlag. Flotte saker! Og skal man til Belgia så må man ha en øl lett tilgjengelig  Hva tenker du er fordelen med en slik "seterakett" fremfor klassiske sykkelvesker?
|
|
|
15/01/2019 06:53
|
ØTB
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Pizza er digg. Jeg hadde gått for pizza rack. Jeg tror ikke du kommer til å tenke over de ekstra grammene. Alle liker pizza  Jeg tenker selve racket er innafor. Sikkert ikke så tungt. Det som blir ekstra jålete/tungt er jo den veska der. Her kan man slippe unna med lettere vanntette poser. Men den ser jo lekker ut da!
|
|
|
15/01/2019 07:18
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Dersom det er mest asfalt, fungerer tradisjonelle sykkelvesker veldig bra. Eg sykla Trondheim–Italia–England i fjor haust (delvis humpete grusvegar og sti), og da såg oppsettet mitt ut som dette: https://www.instagram.com/p/BnJB3QMhmQF/ Ortlieb er klassikaren, men du får også gode vesker frå mange andre produsentar. Takk for innspill. Det oppsettet så lekkert ut  Er det orginale fester til den nederste vannflaska eller er det noe du har laget selv? Det du ser, er ein touringsykkel, og feste for flaskehaldarar under underrøyret er ganske vanleg på sånne syklar. (Den nye landevegs-/grussykkelen min har også dette.)
|
|
|
15/01/2019 09:25
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Her er mitt touringoppsett. Bagasjebrett og tradisjonelle Ortlieb Backroller Plus bak. Topeak Frontloader på styret. Den kommer med en drybag som kan rulles fra begge ender, med ventil for komprimering. Denne har jeg teltet i, uten stangpose. Den kommer også med feste for ytterligere en drybag foran, så jeg har en ekstra drybag med soveposen i. Videre har jeg en Helinox Chair One stol festet med stropper på bagasjebrettet, mellom veskene. Sykkelen er en 2005 Kona Sutra, den har ikke feste for bagasjebærer på gaffelen. Near Oma by Morten Hoff, on Flickr
Redigert av mogens; 15/01/2019 09:26.
|
|
|
15/01/2019 09:50
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Du finner kanskje noe nyttig her også: Lett ekspedisjonssykling - hva anbefales? Som du vil se av tråden, endte jeg faktisk med å selge mitt Ortlieb bikepacking-oppsett etter et par turer i sommer. Oppsettet fungerte i utgangspunktet helt fint, men hadde også noen ulemper, slik Skubisan har nevnt: - Litt knotete å få ting ut og inn av vesker når disse er festet på sykkelen. Samtidig litt knotete å ta av og på veskene daglig. - Kan oppstå gnissing mot ramme og setepinne. Gir potensielt slitasje. - Vingling i raketten kan reduseres, men vanskelig å fjerne helt, med mindre man er nøye med pakking og festing. Igjen, litt knotete å måtte gjøre det daglig. På nye turer vil jeg muligens velge tradisjonelle sidevesker nå som jeg har fått meg sykkel med festepunkter  Men husker de overlastede tursyklene jeg fløy forbi, så velger trolig seteveske og muligens styreveske fra Arkel som gir fordelene med bikepacking uten en fleste ulempene. Veskene trekkes lett av og på, gnisser ikke mot ramme og vingler ikke. Alt som anbefalt av Lars.
|
|
|
15/01/2019 10:03
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Store seterakettar misliker eg sterkt – både av praktiske og estetiske årsaker. Eit oppsett fleire bør vurdera i staden, er drybag oppå eit minimalistisk bagasjebrett i staden (f.eks. Tubus Airy). Dette kan kombinerast med rammeveske eller lowrider og frontvesker.
|
|
|
[Re: Sepeda]
15/01/2019 10:07
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Samtidig knotete å ta av og på veskene daglig.
Topeak Frontloader styresystemet som jeg har på bildet over, løser det ganske elegant, ved at det som festes på styret, kun er en festeanordning. Drybag'en er løs, og tas enkelt av og på vha. to remmer med klipsfester. Den kan også erstattes med en annen drybag, om ønskelig. Det finnes vel også noen seteraketter som har et lignende prinsipp der. Har også en Lezyne Caddy XL 7 liters seterakett som jeg har brukt på dagstur med utvidet bagasjebehov, eller på kort overnattingstur sammen med Topeak styrebagen. Denne er så liten at vingling ikke er et problem, men bagasjeplassen er selvsagt begrenset.
|
|
|
15/01/2019 12:29
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Har brukt denne det siste året. https://bikeshop.no/tilbehor/vesker/baga...35b-p0000033778Ulempen er at den er såpass mye tyngre enn en seterakett. Men den er veldig praktisk og har myye mer plass som kan utnyttes. Samtidig er den mer aero enn sånne store sidevesker.
|
|
|
15/01/2019 16:31
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her er to forskjellige oppsett med Spesh pizza rack. Som Sepeda sier så er seteraketter slingrete og stress å pakke men en bøylemontert løsning tror jeg kan være genialt. Det finnes mange varianter. Oppsettet til høyre ser veldig ryddig ut men det er ikke alle som liker å ha så mye vekt på forhjulet. De lærde sier man må ha en sykkel med low trail geometri mens mange er lykkelig uvitende om dette eller gir blaffen. Jeg har ikke prøvd selv men jeg liker ikke å ha all vekten på bakhjulet så det må testes. Oppsettet til venstre har en styreveske som jeg tror er den desidert mest praktiske løsningen man kan ha, både på tur og i hverdagen. Den er lett å pakke og ting er hele tiden tilgjengelig mens man sykler og den kan ta alt fra en laptop til en sixpack med øl eller en handlepose. Rammeveske er den mest praktiske løsningen av de moderne veskene synes jeg men hvis man ikke er hjulbeint så begrenser det seg hvor mye man kan stappe oppi før knærne subber. Den lille top tube bagen der har jeg selv og den subber i knærne når jeg står og tråkker. Fikk nesten hull i min favoritt Cafe du Cycliste bukse på en tur. Jeg hadde nok droppa den og kanskje rammebagen også og enten valgt seterakett med bøyle og små sidevesker foran eller bagasjebrett med sidevesker bak.
|
|
|
[Re: mogens]
16/01/2019 08:00
|
ØTB
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Her er mitt touringoppsett.
Bagasjebrett og tradisjonelle Ortlieb Backroller Plus bak. Topeak Frontloader på styret. Den kommer med en drybag som kan rulles fra begge ender, med ventil for komprimering. Denne har jeg teltet i, uten stangpose. Den kommer også med feste for ytterligere en drybag foran, så jeg har en ekstra drybag med soveposen i.
Videre har jeg en Helinox Chair One stol festet med stropper på bagasjebrettet, mellom veskene.
Ser jo veldig snasent ut det der! Er det disse veskene ? Passer de på "alle" bagasjebrett? Enkle å montere? Helt vanntette? Og stolen så veldig fin ut 
|
|
|
16/01/2019 08:26
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Her er mitt touringoppsett.
Bagasjebrett og tradisjonelle Ortlieb Backroller Plus bak. Topeak Frontloader på styret. Den kommer med en drybag som kan rulles fra begge ender, med ventil for komprimering. Denne har jeg teltet i, uten stangpose. Den kommer også med feste for ytterligere en drybag foran, så jeg har en ekstra drybag med soveposen i.
Videre har jeg en Helinox Chair One stol festet med stropper på bagasjebrettet, mellom veskene.
Ser jo veldig snasent ut det der! Er det disse veskene ? Passer de på "alle" bagasjebrett? Enkle å montere? Helt vanntette? Og stolen så veldig fin ut Ja, det er de veskene. De vil passe på det aller meste av bagasjebrett. Det følger med sett med tre ulike foringer som plasseres i "kjeften" på festet som griper rundt staget på bagasjebrettet, slik at det kan tilpasses ulike tykkelser. Festene kan flyttes sideveis på en skinne uten bruk av verktøy. Festene har en fjærbelastet klemme som griper helt rundt bagasjebrett-stagene, slik at veskene ikke kan hoppe av om det er humpete underlag. Klemmene åpnes ved å dra i bærestroppen. De er helt vanntette - toppen rulles sammen som på en drybag. Og ja, Helinox-stolen er super 
Redigert av mogens; 16/01/2019 08:30.
|
|
|
[Re: sun flyer]
16/01/2019 10:08
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Ortlieb Backroller Plus koster 1599 per par, ikke per veske.
|
|
|
16/01/2019 10:44
|
ØTB
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Her er to forskjellige oppsett med Spesh pizza rack. Som Sepeda sier så er seteraketter slingrete og stress å pakke men en bøylemontert løsning tror jeg kan være genialt. Det finnes mange varianter. Oppsettet til høyre ser veldig ryddig ut men det er ikke alle som liker å ha så mye vekt på forhjulet. De lærde sier man må ha en sykkel med low trail geometri mens mange er lykkelig uvitende om dette eller gir blaffen. Jeg har ikke prøvd selv men jeg liker ikke å ha all vekten på bakhjulet så det må testes.
Oppsettet til venstre har en styreveske som jeg tror er den desidert mest praktiske løsningen man kan ha, både på tur og i hverdagen. Den er lett å pakke og ting er hele tiden tilgjengelig mens man sykler og den kan ta alt fra en laptop til en sixpack med øl eller en handlepose.
Rammeveske er den mest praktiske løsningen av de moderne veskene synes jeg men hvis man ikke er hjulbeint så begrenser det seg hvor mye man kan stappe oppi før knærne subber. Den lille top tube bagen der har jeg selv og den subber i knærne når jeg står og tråkker. Fikk nesten hull i min favoritt Cafe du Cycliste bukse på en tur. Jeg hadde nok droppa den og kanskje rammebagen også og enten valgt seterakett med bøyle og små sidevesker foran eller bagasjebrett med sidevesker bak. Hei og takk for innspill. Synes "pizza rack" med passende veske på topp + bagasjebrett og sidevesker virker som en praktisk og pen løsning. Det bør bli ok med volum også. Men viktig at man ikke har for mye plass da. Da blir det jo tungt å drasse på opp alle bakkene :-)
|
|
|
[Re: mogens]
16/01/2019 10:53
|
ØTB
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ortlieb Backroller Plus koster 1599 per par, ikke per veske.
Ser på Bikeshop at de har Plus og Free . For meg ser det ut som Free er noe mer "solid" (og ca. 200g tyngre). Urban blir vel litt "puslete" for tøff turbruk?
|
|
|
16/01/2019 11:19
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Ser på Bikeshop at de har Plus og Free . For meg ser det ut som Free er noe mer "solid" (og ca. 200g tyngre). Urban blir vel litt "puslete" for tøff turbruk? Det er mulig at materialet i Free er ennå litt mer solid enn i Plus. Free er litt mer "tekstil-aktig", men jeg synes de virker svært solide. Det kan også tenkes at Free er litt lettere å vaske om du får flekker, for det kan kreve litt jobb med Plus-materialet. Den originale modellen ble kalt Classic (jeg tror den ennå er i salg) og ser nesten helt lik ut som Free, men brukte PVC - både Plus og Free har materialer som skal være mer miljøvennlig. Classic-modellen hadde en festeløsning som krevde skrujern for å flytte på festene.
|
|
|
16/01/2019 13:35
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du trenger ikke å bekymre deg for å ha for mye plass. Det blir fort fullt så det er greit å ha muligheter. Og når du ikke behøver å ha med så mye så er det bare å droppe de veskene du ikke trenger. Her er oppsettet jeg har brukt på noen turer. Det har vært ganske stappa i veskene selv om jeg har basert meg på restaurant og bensinstasjonmat nesten hver dag. Og jeg synes det blir for baktungt. Hvor mange kg pleier du å ha med deg, om du har flere dager med telt og overnatting?
|
|
|
16/01/2019 14:03
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Avsporing: Den Peugeot Triathlon'n (?) din er nydelig. Vekker minner.
|
|
|
16/01/2019 14:45
|
chalshus
More than words
|
More than words
Tubus Tara med passende sidevesker er et godt oppsett. Da får du lavt tyngdepunkt. Jeg bruker Ortlieb bikepackingsvesker da disse er litt lettere enn de vanlige sideveskene. I tillegg bruker jeg styrebag med harness halv rammeveske, flasker og en seterakett. Får da med meg det jeg bruker på overnattingstur. Her er Jan Heine på tur:
|
|
|
|
|