Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Granite]
08/01/2019 13:26
|
Herit
Ringrev
|
Ringrev
Det er ekstremt enkelt å sette grensen ved dempere, ikke-dempere. Sykler med demper skal bare være tillatt på grusveier i marka eller på tilrettelagte stier. Utenom det er det bare lov å sykle på sti med udempet sykkel. Varför skulle det vara en bra ide ? Är det inte så att en fulldämpad cykel sliter mindre på stien än en odämpad ? Jag upplever i alla fall att man får väldigt mycket bättre traction med en fulldämpad cykel. Kan vi kanskje bare være enig om at det siterte innlegget ikke tilfører noe vettugt til diskusjonen? Kanskje vi skal fokusere på relle argumenter i stedet for trolling?
|
|
|
[Re: erikskon]
08/01/2019 14:06
|
RuneA83
Fersking
|
Fersking
Er ganske utrolig at noen (spesielt de med mye sykkelerfaring) tror på ramme alvor at en elsykkel sliter mer på stier enn hva en vanlig sykkel gjør. Disse argumentene jeg har lest er så syltynne at det er latterlig. Selv eier jeg en elsykkel på 1600w om jeg trøkker inn full spiker og enda da så river den ikke opp bakken som rene flåklypa på asfalt. Elsykler er kommet for å bli og er pr dags dato sidestilt med vanlige sykler og det er vel og bra. Tror ingen trenger å være redde for at stiene deres blir innvandert av sykler men dette gjør det mulig for de som er interessert men enten ikke har helse, ikke er godt nok trent til å komme seg ut i naturen og kose seg. Det er ei heller ikke bare disse som har elsykler men mange friske godt trente også som bruker det for å spare krefter i motbakkene slik at de får mer glede av utforbakkene og evt kommer seg lenger, hva er egentlig så galt med dette? Slik jeg ser det så er dette med på å hjelpe mennesker ut i naturen, få en bedre helse, legge vekk bilen, ha mer fokus på miljøet. Selv er jeg en helt OK trent fyr som elsker å ta med sykkelen ut i naturen der det er lov. Ikke bråker jeg, ikke sykler jeg uansvarlig, ikke ødelegger jeg noe som helst og hvertfall ikke noe mer enn hva en vanlig syklist ville gjort. Jeg er MYE mer ute i naturen nå enn før, jeg bruker nesten ikke bilen så lenge det er føre til det. Ikke bare er jeg mer ute med sykkel men jeg er mye mer ute på vidde og fjell til fots også enn hva jeg var før. Blant annet var jeg en ukes tid i jotunheimen i sommer til fots, dette fordi elsykkelen har fått meg mer ut. Så kan folk diskutere tåpelige rent idiotiske små forskjeller på elsykkel og vanlig sykkel ang "ødeleggelse" av stier og natur, mens jeg ønsker alle på både vanlig sykkel og elsykken velkommen ut i naturen og håper fler gjør det samme for naturen er for alle så lenge man respekterer den 
|
|
|
[Re: RuneA83]
08/01/2019 14:20
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Velkommen på forumet! Men 1600w? Eller er det noe jeg har misforstått? Avansert trolling? 
|
|
|
08/01/2019 14:21
|
Herit
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er MYE mer ute i naturen nå enn før, jeg bruker nesten ikke bilen så lenge det er føre til det. Ikke bare er jeg mer ute med sykkel men jeg er mye mer ute på vidde og fjell til fots også enn hva jeg var før. Blant annet var jeg en ukes tid i jotunheimen i sommer til fots, dette fordi elsykkelen har fått meg mer ut. Hei Kjempeflott at du har fått glede av el-sykkelen din! Med fare for å bli karakterisert som idiotisk vil jeg likevel nevne: 1) Alt annet likt, en sykkel med hjelpemotor er tyngre enn en uten. All den tid slitasje er en faktor på diskusjonen om sykler uten motor skal ha tilgang til stier, er det vesentlig. 2) Som du selv sier, hjelpemotor på sykkelen fører til økt bruk på flere måter: Du kommer deg ut oftere, du kommer deg lenger/høyere enn før. Sannsynlig konsekvens: flere, som ikke ellers ville kommet seg avgårde i skogen. All den tid slitasje er en faktor på diskusjonen om sykler uten motor skal ha tilgang til stier, er det vesentlig. 3) Med mindre du har registrert el-sykkelen din som moped eller lett motorsykkel bryter du loven. Sykkelen din kan i alle tilfeller IKKE brukes lovlig på sti. Lykke til med både sykling og friluftsliv! -Arve
Redigert av Herit; 08/01/2019 14:23.
|
|
|
08/01/2019 14:22
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Er ganske utrolig at noen (spesielt de med mye sykkelerfaring) tror på ramme alvor at en elsykkel sliter mer på stier enn hva en vanlig sykkel gjør. Disse argumentene jeg har lest er så syltynne at det er latterlig. Selv eier jeg en elsykkel på 1600w om jeg trøkker inn full spiker og enda da så river den ikke opp bakken som rene flåklypa på asfalt. Elsykler er kommet for å bli og er pr dags dato sidestilt med vanlige sykler og det er vel og bra. Tror ingen trenger å være redde for at stiene deres blir innvandert av sykler men dette gjør det mulig for de som er interessert men enten ikke har helse, ikke er godt nok trent til å komme seg ut i naturen og kose seg. Det er ei heller ikke bare disse som har elsykler men mange friske godt trente også som bruker det for å spare krefter i motbakkene slik at de får mer glede av utforbakkene og evt kommer seg lenger, hva er egentlig så galt med dette? Slik jeg ser det så er dette med på å hjelpe mennesker ut i naturen, få en bedre helse, legge vekk bilen, ha mer fokus på miljøet. Selv er jeg en helt OK trent fyr som elsker å ta med sykkelen ut i naturen der det er lov. Ikke bråker jeg, ikke sykler jeg uansvarlig, ikke ødelegger jeg noe som helst og hvertfall ikke noe mer enn hva en vanlig syklist ville gjort. Jeg er MYE mer ute i naturen nå enn før, jeg bruker nesten ikke bilen så lenge det er føre til det. Ikke bare er jeg mer ute med sykkel men jeg er mye mer ute på vidde og fjell til fots også enn hva jeg var før. Blant annet var jeg en ukes tid i jotunheimen i sommer til fots, dette fordi elsykkelen har fått meg mer ut. Så kan folk diskutere tåpelige rent idiotiske små forskjeller på elsykkel og vanlig sykkel ang "ødeleggelse" av stier og natur, mens jeg ønsker alle på både vanlig sykkel og elsykken velkommen ut i naturen og håper fler gjør det samme for naturen er for alle så lenge man respekterer den Ingen tror vel ærlig talt at en elsykkel sliter mer på terrenget enn noen annen sykkel. Det vil i såfall være marginalt. Sykkelen i seg selv er ikke problemet. Men som du selv beskriver godt i ditt innlegg er den totale økningen i bruken som kan bli problematisk. Mennesker som aldri ville satt seg på en sykkel i skogen har nå full tilgang. 1 er like mye som 1. Men 1+1+1+1+1+1+1+1+1+1 = 10 om du skjønner.
|
|
|
08/01/2019 15:16
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Selv eier jeg en lett motorsykkel på 1600w om jeg trøkker inn full spiker Sånn, rettet for deg.
|
|
|
08/01/2019 15:17
|
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
Er ganske utrolig at noen (spesielt de med mye sykkelerfaring) tror på ramme alvor at en elsykkel sliter mer på stier enn hva en vanlig sykkel gjør. Disse argumentene jeg har lest er så syltynne at det er latterlig. Selv eier jeg en elsykkel på 1600w om jeg trøkker inn full spiker og enda da så river den ikke opp bakken som rene flåklypa på asfalt. Elsykler er kommet for å bli og er pr dags dato sidestilt med vanlige sykler og det er vel og bra. Tror ingen trenger å være redde for at stiene deres blir innvandert av sykler men dette gjør det mulig for de som er interessert men enten ikke har helse, ikke er godt nok trent til å komme seg ut i naturen og kose seg. Det er ei heller ikke bare disse som har elsykler men mange friske godt trente også som bruker det for å spare krefter i motbakkene slik at de får mer glede av utforbakkene og evt kommer seg lenger, hva er egentlig så galt med dette? Slik jeg ser det så er dette med på å hjelpe mennesker ut i naturen, få en bedre helse, legge vekk bilen, ha mer fokus på miljøet. Selv er jeg en helt OK trent fyr som elsker å ta med sykkelen ut i naturen der det er lov. Ikke bråker jeg, ikke sykler jeg uansvarlig, ikke ødelegger jeg noe som helst og hvertfall ikke noe mer enn hva en vanlig syklist ville gjort. Jeg er MYE mer ute i naturen nå enn før, jeg bruker nesten ikke bilen så lenge det er føre til det. Ikke bare er jeg mer ute med sykkel men jeg er mye mer ute på vidde og fjell til fots også enn hva jeg var før. Blant annet var jeg en ukes tid i jotunheimen i sommer til fots, dette fordi elsykkelen har fått meg mer ut. Så kan folk diskutere tåpelige rent idiotiske små forskjeller på elsykkel og vanlig sykkel ang "ødeleggelse" av stier og natur, mens jeg ønsker alle på både vanlig sykkel og elsykken velkommen ut i naturen og håper fler gjør det samme for naturen er for alle så lenge man r espekterer den Dette innlegget underbygger mange av mine fordommer overfor tilhengere av elsykkel, og gjøre det bare ennå mer relevant for meg å være imot elsykkel på sti.
|
|
|
08/01/2019 16:22
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er ganske utrolig at noen (spesielt de med mye sykkelerfaring) tror på ramme alvor at en elsykkel sliter mer på stier enn hva en vanlig sykkel gjør. Disse argumentene jeg har lest er så syltynne at det er latterlig. Selv eier jeg en elsykkel på 1600w om jeg trøkker inn full spiker og enda da så river den ikke opp bakken som rene flåklypa på asfalt. Elsykler er kommet for å bli og er pr dags dato sidestilt med vanlige sykler og det er vel og bra. Tror ingen trenger å være redde for at stiene deres blir innvandert av sykler men dette gjør det mulig for de som er interessert men enten ikke har helse, ikke er godt nok trent til å komme seg ut i naturen og kose seg. Det er ei heller ikke bare disse som har elsykler men mange friske godt trente også som bruker det for å spare krefter i motbakkene slik at de får mer glede av utforbakkene og evt kommer seg lenger, hva er egentlig så galt med dette? Slik jeg ser det så er dette med på å hjelpe mennesker ut i naturen, få en bedre helse, legge vekk bilen, ha mer fokus på miljøet. Selv er jeg en helt OK trent fyr som elsker å ta med sykkelen ut i naturen der det er lov. Ikke bråker jeg, ikke sykler jeg uansvarlig, ikke ødelegger jeg noe som helst og hvertfall ikke noe mer enn hva en vanlig syklist ville gjort. Jeg er MYE mer ute i naturen nå enn før, jeg bruker nesten ikke bilen så lenge det er føre til det. Ikke bare er jeg mer ute med sykkel men jeg er mye mer ute på vidde og fjell til fots også enn hva jeg var før. Blant annet var jeg en ukes tid i jotunheimen i sommer til fots, dette fordi elsykkelen har fått meg mer ut. Så kan folk diskutere tåpelige rent idiotiske små forskjeller på elsykkel og vanlig sykkel ang "ødeleggelse" av stier og natur, mens jeg ønsker alle på både vanlig sykkel og elsykken velkommen ut i naturen og håper fler gjør det samme for naturen er for alle så lenge man respekterer den Jeg har bare møtt en el-syklist i skogen en gang. Men han kom brasende så selv jeg som er ung og vant med stisykling skvatt og han spant oppover hvitveisengene som en crosser. Mulig dette var en ekstrem kis med ekstrem sykkel men hvordan håndhever man et regelverk når man ikke kan se om syklene er lovlige?
|
|
|
[Re: Herit]
08/01/2019 17:00
|
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
3) Med mindre du har registrert el-sykkelen din som moped eller lett motorsykkel bryter du loven. Sykkelen din kan i alle tilfeller IKKE brukes lovlig på sti.
Vet noen om det finnes presedens for hvilke reaksjoner (bøter e.l) man som ulovlig el-syklist kan forvente seg? Gitt at det er et tilfelle hvor det er enkelt å bevise ?
|
|
|
[Re: Syklus]
08/01/2019 17:37
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
3) Med mindre du har registrert el-sykkelen din som moped eller lett motorsykkel bryter du loven. Sykkelen din kan i alle tilfeller IKKE brukes lovlig på sti.
Vet noen om det finnes presedens for hvilke reaksjoner (bøter e.l) man som ulovlig el-syklist kan forvente seg? Gitt at det er et tilfelle hvor det er enkelt å bevise ? Det er vel lite presedens å bygge på, men etter vegtrafikkloven § 15, jf. § 31, risikerer du bøter eller fengsel i inntil ett år for kjøring av uregistrert kjøretøy. - Ved å ikke registrere MCen gjør du deg dessuten skyldig i avgiftsunndragelse, og tollvesenet kan derfor fremme krav mot deg. - Ved å kjøre uten førerkort for MC risikerer du å bli ilagt sperrefrist, evt beslag av førerkortet - Etter bilansvarsloven risikerer du dessuten bot for manglende ansvarsforsikring. Hvis du skulle skade noen har du ytterligere en utfordring Mao; konsekvensene kan bli relativt store, så at noen tar sjansen er utenfor min fatteevne....
Redigert av Oystein L; 08/01/2019 17:39.
|
|
|
08/01/2019 19:29
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Til syvende og sist dreier skepsisen mot snikmotoriseringa av friluftslivet om å forstå hvordan sine fiender tenker. For 8-10 år sida holdt det på å bli totalforbud mot utmarkssykling i Østmarka og i byfjellene i Bergen, nærmeste friområdet for 10-20% av nordmenn etter lobbyering av Østmarkas venner og Bergen skog- og treplanteselskap. Vi ropte opp om denne trusselen mot allemannsretten og det allsidige moderne friluftslivet og ble tilslutt hørt. Det var ikke gudegitt at allemannsretten skulle innebefatte sykling under arbeidet med Friluftsloven 54-57, men den ble innebefattet fordi den var ikke-motorisert og selvbegrenset i utstrekning og rekkevidde. Dette var en verdibasert vurdering. Å utfordre denne grensen kan gi vann på mølla for de som i sin tid ønsket å begrense tilgangen til å sykle i utmark for store deler av befolkinga
|
|
|
[Re: skubisan]
08/01/2019 21:17
|
RuneA83
Fersking
|
Fersking
Er ganske utrolig at noen (spesielt de med mye sykkelerfaring) tror på ramme alvor at en elsykkel sliter mer på stier enn hva en vanlig sykkel gjør. Disse argumentene jeg har lest er så syltynne at det er latterlig. Selv eier jeg en elsykkel på 1600w om jeg trøkker inn full spiker og enda da så river den ikke opp bakken som rene flåklypa på asfalt. Elsykler er kommet for å bli og er pr dags dato sidestilt med vanlige sykler og det er vel og bra. Tror ingen trenger å være redde for at stiene deres blir innvandert av sykler men dette gjør det mulig for de som er interessert men enten ikke har helse, ikke er godt nok trent til å komme seg ut i naturen og kose seg. Det er ei heller ikke bare disse som har elsykler men mange friske godt trente også som bruker det for å spare krefter i motbakkene slik at de får mer glede av utforbakkene og evt kommer seg lenger, hva er egentlig så galt med dette? Slik jeg ser det så er dette med på å hjelpe mennesker ut i naturen, få en bedre helse, legge vekk bilen, ha mer fokus på miljøet. Selv er jeg en helt OK trent fyr som elsker å ta med sykkelen ut i naturen der det er lov. Ikke bråker jeg, ikke sykler jeg uansvarlig, ikke ødelegger jeg noe som helst og hvertfall ikke noe mer enn hva en vanlig syklist ville gjort. Jeg er MYE mer ute i naturen nå enn før, jeg bruker nesten ikke bilen så lenge det er føre til det. Ikke bare er jeg mer ute med sykkel men jeg er mye mer ute på vidde og fjell til fots også enn hva jeg var før. Blant annet var jeg en ukes tid i jotunheimen i sommer til fots, dette fordi elsykkelen har fått meg mer ut. Så kan folk diskutere tåpelige rent idiotiske små forskjeller på elsykkel og vanlig sykkel ang "ødeleggelse" av stier og natur, mens jeg ønsker alle på både vanlig sykkel og elsykken velkommen ut i naturen og håper fler gjør det samme for naturen er for alle så lenge man respekterer den Jeg har bare møtt en el-syklist i skogen en gang. Men han kom brasende så selv jeg som er ung og vant med stisykling skvatt og han spant oppover hvitveisengene som en crosser. Mulig dette var en ekstrem kis med ekstrem sykkel men hvordan håndhever man et regelverk når man ikke kan se om syklene er lovlige? Det du har sett er nok sykkel med hub motorer (motor på bakhjul) som f.eks cyclone, stealth bomber, b2 etc. Dette er sykler med 15k watt og oppover alt ettersom hvilket batteri og kontroller man har. Dette kan ikke sammenlignes med sykler med krank motorer som min egen BBSHD 52v motor, bbs02, Bafang HD ultra eller rett og slett en tunet bosch CX performance, yamaha PW etc. Dette er ikke motorer som vil oppføre seg som en motorsykkel men gi deg ett bedre driv oppover uten å vrenge pølsa av den grunn. Ingen større skade enn vanlige sykler
Redigert av RuneA83; 08/01/2019 21:18.
|
|
|
08/01/2019 21:26
|
RuneA83
Fersking
|
Fersking
Til dere som tenker på økt trafikk i skog og mark.
hva om det skjedde en terrengsykkel boom i Norge og plutselig skulle alle ut å sykle på vanlige sykler. Er det da problematisk? alle er jo på vanlige sykler med sin fulle rett. Eller må skog og mark kun være tilgjengelig for de som er trent nok? i mine øyne syns jeg det virker noget egoistisk, jeg syns det bare er fint at folk kommer seg ut av sofaen og vekk fra tv og data.
Tror folk kan ta det helt med ro, selv om elsykkel er blitt populært så vil det ikke innebære kø over vidda med halvfeite sofagriser.
Jeg har forøvrig møtt mange med min elsykkel som har vært meget interessert, til dags dato ikke møtt en eneste en som har vært negativ av både gamle og unge. Til og med møtt på en politimann som skjønte den ikke var lov men smilt, lo og sa han hadde hatt en selv om han ikke var politimann.
Så lenge man sykler ansvarsfullt og viser respekt så syns jeg det ikke er noe problem. Selv så sykler jeg så forsiktig at man ikke ville merket at sykkelen var ulovlig. Husk at nedover i skog og mark så går elsykkel like fort eller kanskje tregere, er bare i oppoverbakker en elsykkel drar ifra, men sånn sikkerhetsmessig så ser jeg ikke noe fare i å komme seg opp en bakke litt fortere enn andre.
|
|
|
08/01/2019 21:58
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvor mange har du møtt som ikke har hatt sjans i havet til å begynne med stisykling uten motor? Og i så fall, hvordan helt nøyaktig kom det til at det var umulig uten motor?
|
|
|
08/01/2019 22:01
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Lurer også på om du har noen tanker om hvor mange av de med et alvorlig behov for mer fysisk aktivitet som vil reddes av motor på sti. Er det andre tiltak en motor på sti som vil være mer effektivt for denne risikogruppen? De som forvitrer foran skjermen...
|
|
|
08/01/2019 22:05
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Interessant å høre mer om hvordan du forklarer at 1500 W motorkraft ikke vil føre til langt mer slitasje. Interessant rent fysisk og psykologisk. Vil alle med en lett motorsykkel være så eksepsjonelt ansvarlige at de aldri vil slippe hestene fri?
Redigert av erikskon; 09/01/2019 06:55. Rediger grunn: Skrivefeil og oppklaring
|
|
|
09/01/2019 06:04
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
@RuneA83 Det er fascinerende å se hvordan du stolt beskriver at du farter rundt på en ulovlig el-moped/motorsykkel og samtidig forventer å bli tatt alvorlig i debatten om el-sykler på sti. Beklager, men det er som å kjøre rundt i en uregistrert, ukontrollert og uforsikret bil, attpåtil på fortau og i gangvei og over mark og jorder, og samtidig hevde at man er en forbilledlig og ansvarlig sjåfør som har alle svarene for samferdsel og trafikksikkerhet. Eller snyte på skatten, naske i butikken, urinere på offentlig sted og antaste folk på bussen samtidig som man belærer andre om hvordan man skal oppføre seg. Bare for å spissformulere  Kvitt deg med motorsykkelen og skaff deg en sykkel, så kan vi snakkes Inntil videre fremstår dessverre innleggene dine som enda en bekreftelse på det vi lenge har fryktet og ofte ser, nemlig at mange dessverre ikke er voksne og reflekterte nok til å bedrive el-sykling på ansvarlig vis.
|
|
|
[Re: Sepeda]
09/01/2019 07:46
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
@RuneA83 Det er fascinerende å se hvordan du stolt beskriver at du farter rundt på en ulovlig el-moped/motorsykkel og samtidig forventer å bli tatt alvorlig i debatten om el-sykler på sti. Beklager, men det er som å kjøre rundt i en uregistrert, ukontrollert og uforsikret bil, attpåtil på fortau og i gangvei og over mark og jorder, og samtidig hevde at man er en forbilledlig og ansvarlig sjåfør som har alle svarene for samferdsel og trafikksikkerhet. Eller snyte på skatten, naske i butikken, urinere på offentlig sted og antaste folk på bussen samtidig som man belærer andre om hvordan man skal oppføre seg. Bare for å spissformulere  Kvitt deg med motorsykkelen og skaff deg en sykkel, så kan vi snakkes Inntil videre fremstår dessverre innleggene dine som enda en bekreftelse på det vi lenge har fryktet og ofte ser, nemlig at mange dessverre ikke er voksne og reflekterte nok til å bedrive el-sykling på ansvarlig vis. 
|
|
|
09/01/2019 08:00
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Hvor mange har du møtt som ikke har hatt sjans i havet til å begynne med stisykling uten motor? Og i så fall, hvordan helt nøyaktig kom det til at det var umulig uten motor? "æ bli så klar, og har tij ti å træn eller kom mæ ut" Så, latskap... satt i unnskyldning. Men ting skal være enkle.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
09/01/2019 08:01
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Er ganske utrolig at noen (spesielt de med mye sykkelerfaring) tror på ramme alvor at en elsykkel sliter mer på stier enn hva en vanlig sykkel gjør. Disse argumentene jeg har lest er så syltynne at det er latterlig.
Så, når du kan kjøre samme sti 5x på samme tid som du rakk 1x med fotkraft, så sliter du ikke mer? Når du enkelt sykler 10x flere stier "motsatt" vei, slik at de slites i flere retninger, så øker ikke slitasjen?
|
|
|
09/01/2019 08:06
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Interessant å høre mer om hvordan du forklarer at 1500 W motorkraft ikke vil føre til langt mer slitasje. Interessant rent fysisk og psykologisk. Vil alle med en lett motorsykkel være så eksepsjonelt ansvarlige at de aldri vil slippe hestene fri? Ikke direkte til deg Erik... Det andre som ikke er diskutert er hvordan det blir å MØTE syklister i relativt bratte nedkjøringer, der ikke bare kommer mot deg, men de kommer i 10-15km/t... dette er selvopplevd i Trysil under utflukt. Dette overrasket meg noe voldsomt, for ikke bare kom det noen opp en sti som i praksis var usykkelbar oppover(jeg hadde nettopp dytta opp den selv, sammen med flere), men han kom FORT... heldigvis såpass bratt sti at farta nedover måtte begrenses, og heldigvis slapp vi en kræsj. Det fikk meg til å tenke at det faktisk MÅ retningsbestemmelser til, fartsretning på sti, bli nærmest et krav. Se Bærstiene i Trondheim. Der kan man fint sykle ganske så fort, selv med "faren" for fotgjengere, eller med syklister imot... men dette er en herlig klatresti med elsykkel, og såpass flat at farta oppover kan bli rimelig høy... det endrer bildet for den som kommer nedover noe voldsomt, og ikke minst for den som sykler oppover. Er "vi" klar for den endringa?
Redigert av RazeFaze; 09/01/2019 08:08.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
09/01/2019 08:08
|
olechr
More than words
|
More than words
Er ganske utrolig at noen (spesielt de med mye sykkelerfaring) tror på ramme alvor at en elsykkel sliter mer på stier enn hva en vanlig sykkel gjør. Disse argumentene jeg har lest er så syltynne at det er latterlig.
Så, når du kan kjøre samme sti 5x på samme tid som du rakk 1x med fotkraft, så sliter du ikke mer? Når du enkelt sykler 10x flere stier "motsatt" vei, slik at de slites i flere retninger, så øker ikke slitasjen? Hvordan kommer du frem til 5x fart på sti med elsykkel?
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
09/01/2019 08:12
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Så, når du kan kjøre samme sti 5x på samme tid som du rakk 1x med fotkraft, så sliter du ikke mer? Når du enkelt sykler 10x flere stier "motsatt" vei, slik at de slites i flere retninger, så øker ikke slitasjen? Hvordan kommer du frem til 5x fart på sti med elsykkel? Bratte, teknisk motbakker... kanskje høyere forskjell også, da mange blir tvunget til å gå, og dytte sykkel. Evnt lange, halvslake, tekniske motbakker der du må "spare" på kreftene underveis for neste kneik... mens en elsykkel kan dundre fram i en betydelig høyere hastighet. Kanskje ikke 5x... men den farta du kan ha opp, kanskje Den Gule(?), og tilsvarende... kanskje ikke beste eksempelet da den type sti er blitt utslitt og bred motorvei, men likevel...
Redigert av RazeFaze; 09/01/2019 08:15.
|
|
|
[Re: baronKanon]
09/01/2019 09:39
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Selv eier jeg en lett motorsykkel på 1600w om jeg trøkker inn full spiker Sånn, rettet for deg. Gnål.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
09/01/2019 09:45
|
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
Selv eier jeg en lett motorsykkel på 1600w om jeg trøkker inn full spiker Sånn, rettet for deg. Gnål. det er vel helt på sin plass å påpeke at en 1600watts el-sykkel ikke er en lovlig el-sykkel? vet ikke hva du egentlig mener med "gnål" kommentaren, men det framstår som om du er irritert, og tom for reelle argumenter?
|
|
|
[Re: Sepeda]
09/01/2019 11:00
|
RuneA83
Fersking
|
Fersking
@RuneA83 Det er fascinerende å se hvordan du stolt beskriver at du farter rundt på en ulovlig el-moped/motorsykkel og samtidig forventer å bli tatt alvorlig i debatten om el-sykler på sti. Beklager, men det er som å kjøre rundt i en uregistrert, ukontrollert og uforsikret bil, attpåtil på fortau og i gangvei og over mark og jorder, og samtidig hevde at man er en forbilledlig og ansvarlig sjåfør som har alle svarene for samferdsel og trafikksikkerhet. Eller snyte på skatten, naske i butikken, urinere på offentlig sted og antaste folk på bussen samtidig som man belærer andre om hvordan man skal oppføre seg. Bare for å spissformulere  Kvitt deg med motorsykkelen og skaff deg en sykkel, så kan vi snakkes Inntil videre fremstår dessverre innleggene dine som enda en bekreftelse på det vi lenge har fryktet og ofte ser, nemlig at mange dessverre ikke er voksne og reflekterte nok til å bedrive el-sykling på ansvarlig vis. Stolt beskriver? jeg informerer om min bakgrunn til mine argumenter, at jeg faktisk prater av erfaring både med lovlige og ulovlige elsykler og kommer ikke bare med villedende fakta man finner på i farten. Forøvrig syns jeg din spissformulering er såpass "far out" at når du begynner å prate om antastning så gidder jeg ikke legge så mye vekt på innlegget ditt.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
09/01/2019 11:04
|
RuneA83
Fersking
|
Fersking
Så, når du kan kjøre samme sti 5x på samme tid som du rakk 1x med fotkraft, så sliter du ikke mer? Når du enkelt sykler 10x flere stier "motsatt" vei, slik at de slites i flere retninger, så øker ikke slitasjen? Hvordan kommer du frem til 5x fart på sti med elsykkel? Bratte, teknisk motbakker... kanskje høyere forskjell også, da mange blir tvunget til å gå, og dytte sykkel. Evnt lange, halvslake, tekniske motbakker der du må "spare" på kreftene underveis for neste kneik... mens en elsykkel kan dundre fram i en betydelig høyere hastighet. Kanskje ikke 5x... men den farta du kan ha opp, kanskje Den Gule(?), og tilsvarende... kanskje ikke beste eksempelet da den type sti er blitt utslitt og bred motorvei, men likevel... Enda ett eksempel på at noen uten erfaring fra elsykler uttaler seg om hvordan en elsykkel fungerer i virkeligheten. La oss si at på en dag på en bestemt sti er det 20 turer iløpet av en dag (bare ett eksempel) La oss si at stisykling plutselig ble så populært at antallet ble 30 turer med lovlige sykler pr dag. Skriker dere like høyt da å? eller er det bare fordi det er elsykler som evt øker "trafikken"?
|
|
|
09/01/2019 11:11
|
RuneA83
Fersking
|
Fersking
Hvor mange har du møtt som ikke har hatt sjans i havet til å begynne med stisykling uten motor? Og i så fall, hvordan helt nøyaktig kom det til at det var umulig uten motor? Jeg har møtt fler faktisk, ikke bare stisykling men sykling generelt. Møtt folk og pratet med folk som har kroniske sykdommer som gjør at de ikke ville klart å komme seg på tur uten litt hjelp. Jeg har pratet med folk som startet på elsykkel og kommet seg i bedre og bedre form slik at de kunne gå over til vanlig sykkel. Mange tror jo at å sykle på elsykkel ikke krever noe innsats men slik er det faktisk ikke, man kan faktisk få en vel så god treningsøkt med elsykkel. Jeg har også møtt folk som er i ekstremt god form på elsykkel som bruker den til å klatre oppover lettere slik at de orker fler turer ned. Så rett og slett folk av alle slag og utgangspunkt I sommer tok jeg med min far på 71 ut på sykkeltur begge på elsykkel og han digga det, vi hadde fler turer sammen med ett smil om munnen og gode minner.
|
|
|
09/01/2019 11:29
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Fantastisk! Du ser ikke at med ulovlig el-moped representerer du selv en trussel mot interessene til alle terrengsyklister, med eller uten hjelpemotor. De fleste av oss kvitter seg med mopeden ved fylte 18 år. Når skal du kvitte deg med din? 
|
|
|
09/01/2019 11:33
|
RuneA83
Fersking
|
Fersking
Det som blir litt dumt i slike diskusjoner er at det oftest er folk helt uten kunnskap og erfaring med el-sykler som uttaler seg om virkningen, motorkraft, skadeomfang etc. Jeg gidder ikke sitte her å diskutere ut i det vide og det brede for da blir vi nok aldri ferdig, ser jo denne diskusjonen har pågått en stund  Men jeg håper at de som er så i mot elsykkel kanskje prøver en og ser hva det går ut på, at de åpner øynene litt og ser hvilken positiv innvirkning dette har på andre mennesker og at det er med på å øke interessen på terrengsykling noe jeg vil si bare er positivt. Tror ingen trenger å være redde for at el-sykkel skal ødelegge for de andre som sykler på vanlige sykler og jeg tror at begge kan leve sammen og dyrke interessen for sykkel sammen enten det er uten eller med motor. Selv har jeg bare møtt utelukkende positive mennesker når jeg kommer med min el-sykkel, mange flotte mennesker og gode samtaler. Både på sti, skog, vidde og fjell har jeg møtt mennesker som har vært interessert i hva slags sykkel dette er og ingen har vært negative til at sykkelen er ulovlig. Kanskje det er fordi jeg viser respekt ovenfor de rundt meg og sykler med hodet og tar ingen sjanser når det kan gå utover andre. Jeg har hvertfall helt ærlig bare hatt positive samtaler med folk når de får pratet litt og gjerne prøvd sykkelen selv. Jeg tror også mange har missoppfatning om hva disse syklene klarer å gjøre. Mange tror at en bbshd motor på 1600w spinner oppover bakker og oppfører seg som rene motorsykkelen men slik er det absolutt ikke, det er ikke slik det fungerer. Hvis man absolutt skal uttale seg så sterkt om noe så prøv gjerne først og se hva dette egentlig går ut på, tror mange ville blitt overrasket. Selv er jeg ikke for hub motorer på 10 000w på veier men dette er virkelig noe helt annet enn krankmotorer som beskrevet over. Jeg har sagt min mening og jeg prater med bred erfaring innen el-sykler og jeg håper at man med tid får bedre forhold med de som er i mot el-sykler slik at begge parter kan bruke mer tid ute i naturen fremfor å krangle her inne peace out
|
|
|
|
|