Hva er grunnen til at man må ha ladebrikke, app og avtaler for å bruke ladestasjoner? Hadde det ikke vært enklere å bare bruke kort som på bensinstasjoner?
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#252938507/01/201920:26
Hva er grunnen til at man må ha ladebrikke, app og avtaler for å bruke ladestasjoner? Hadde det ikke vært enklere å bare bruke kort som på bensinstasjoner?
Jo, det kan man forsåvidt si. Dog, du kommer nok ikke til å oppleve dette problemet veldig ofte, men det er ganske greit med brikke. Du henger den på nøkkelknippet/FOB som følger bilen, og så sørger du for å opprette avtaler med Grønn kontakt/Fortum/Oslo kommune etc de du trenger - og knytter dette mot et kredit/debitkort. Når avtalene så er opprettet så fungerer ladebrikka overalt.
Tilsv har jeg lagt inn et kort på Tesla-kontoen for supercharging.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#252940107/01/201922:26
Hva er grunnen til at man må ha ladebrikke, app og avtaler for å bruke ladestasjoner? Hadde det ikke vært enklere å bare bruke kort som på bensinstasjoner?
Jeg er ikke sikker, men jeg har noen forslag - ved korte ladestopp blir det små beløp per gang. Med en konto/avtale hos leverandøren kan man fakturere et større beløp en gang i blant, i stedet for mange småbeløp veldig ofte. Billigere for operatøren. - en kortterminal koster en del penger, både i innkjøp, drift og i bruk per transaksjon. Det trengs flere ladestolper enn bensinpumper for å håndtere et gitt antall kjøretøy, og denne kostnaden blir mer signifikant for ladeoperatører enn drivstoffselgere. En RFID-leser er forsvinnende billig til sammenligning, igjen, billigere for operatøren.
...men i fremtiden, når bilprodusentene blir enige om en standard for hvordan bilen kan identifisere seg overfor ladestolpen når du plugger inn kabelen, slipper du å bruke brikke eller app i det hele tatt (men du må fortsatt ha konto hos ladeoperatøren).
mvh Helge
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#252942208/01/201907:41
Anbefaler å bruke én brikke. Enklere enn kort eller app, du bipper bruken og lading starter. Eneste jobben er registrering hos operatører av brikken og velge faktura eller kortbelastning.
Så er det slik med Tesla at du oftest ikke behøver å bruke annet enn Superladere, og der behøves intet - bilen snakker med lader direkte.
Redigert av daktari; 08/01/201907:41.
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: ]
#252943008/01/201908:43
Har litt vanskelig å forstå hvorfor dette kappløpet er på fremsiden ab Dagbladet.no nå, det er jo 8 mnd siden det ble gjennomført
Litt rart ja, med hele 8 måneders gammelt stunt som dukker opp igjen. Men, siden Panda 45 ble produsert i perioden 1982 til 1984, en veteranbil med 45 hk, som vinner, så er det fortsatt interessant :-)
Er det interessant grunnet manglende begrep om fysikk eller er det noe annet som gjør det interessant?
Selv en stor SUV trenger ikke mer enn 30hk for å holde 120km/t.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Syklist1]
#252944208/01/201909:53
Har litt vanskelig å forstå hvorfor dette kappløpet er på fremsiden ab Dagbladet.no nå, det er jo 8 mnd siden det ble gjennomført
Litt rart ja, med hele 8 måneders gammelt stunt som dukker opp igjen. Men, siden Panda 45 ble produsert i perioden 1982 til 1984, en veteranbil med 45 hk, som vinner, så er det fortsatt interessant :-)
Er det interessant grunnet manglende begrep om fysikk eller er det noe annet som gjør det interessant?
Selv en stor SUV trenger ikke mer enn 30hk for å holde 120km/t.
Det som er gøy er at Pandaen slo den store SUV’en som tydeligvis bare trenger 30 av de flere hundre hk den har
Har litt vanskelig å forstå hvorfor dette kappløpet er på fremsiden ab Dagbladet.no nå, det er jo 8 mnd siden det ble gjennomført
Litt rart ja, med hele 8 måneders gammelt stunt som dukker opp igjen. Men, siden Panda 45 ble produsert i perioden 1982 til 1984, en veteranbil med 45 hk, som vinner, så er det fortsatt interessant :-)
Er det interessant grunnet manglende begrep om fysikk eller er det noe annet som gjør det interessant?
Selv en stor SUV trenger ikke mer enn 30hk for å holde 120km/t.
Det som er gøy er at Pandaen slo den store SUV’en som tydeligvis bare trenger 30 av de flere hundre hk den har
Tanking av fossilbiler tar marginalt av tid, så det er vel ingen bombe at "alle" fossilbiler slår el-biler over større avstander, spesielt når man tilpasser konkurransen eller driter i sikkerhet (les hviletid)
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#252945108/01/201910:31
Har litt vanskelig å forstå hvorfor dette kappløpet er på fremsiden ab Dagbladet.no nå, det er jo 8 mnd siden det ble gjennomført
Litt rart ja, med hele 8 måneders gammelt stunt som dukker opp igjen. Men, siden Panda 45 ble produsert i perioden 1982 til 1984, en veteranbil med 45 hk, som vinner, så er det fortsatt interessant :-)
Er det interessant grunnet manglende begrep om fysikk eller er det noe annet som gjør det interessant?
Selv en stor SUV trenger ikke mer enn 30hk for å holde 120km/t.
Det som er gøy er at Pandaen slo den store SUV’en som tydeligvis bare trenger 30 av de flere hundre hk den har
Jeg tviler på at jeg hadde følt meg som en vinner etter den turen i en Panda...
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Syklist1]
#252946808/01/201912:15
Så lenge begge bilene har mer enn nødvendig effekt er det jo tiden for å fylle drivstoff som er avgjørende.
Om det er Fiat Panda eller BMW 7-serie er ikke relevant med annet enn størrelse på tank og forbruk.
Det er jo det som er hele poenget, panda har ikke nok effekt til å kjøre fort på motorvei. Har man 7-serie er det jo ikke stress å kjøre igjennom Tyskland i 200, en Panda gjør ikke 200 i fritt fall engang
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#252947208/01/201912:46
Poenget er at den har effekt til å kjøre i langt over 100 på motorvei og av den grunn kunne man like gjerne kjørt en anstendig bil men det hadde ikke generert like mange klikk.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#252948108/01/201913:42
Viktig poeng. Vi burde alle skrote våre moderne biler og heller kjørt Ford Anglia, VW Boble og Pandaer jfr denne testen. Er Fiat Uno innafor eller for stor?
En kulere test av fortid mot fremtid hadde vært enS vs W116 Merce 450SEL. Mer sammenliknbar størrelse og ytelser. Eller en X vs Geländewagen, kanskje en "VW bulli".
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: daktari]
#252950608/01/201915:41
Viktig poeng. Vi burde alle skrote våre moderne biler og heller kjørt Ford Anglia, VW Boble og Pandaer jfr denne testen. Er Fiat Uno innafor eller for stor?
En kulere test av fortid mot fremtid hadde vært enS vs W116 Merce 450SEL. Mer sammenliknbar størrelse og ytelser. Eller en X vs Geländewagen, kanskje en "VW bulli".
Vi burde ha tatt vare på og kjørt de gamle bilene til de var utslitte ja, hvis man ser på avtrykket i miljøet.
Nå var vel poenget motsetningene mellom en helt analog veteranbil med liten moter vs høyteknologisk stor bil.
Så lenge begge bilene har mer enn nødvendig effekt er det jo tiden for å fylle drivstoff som er avgjørende.
Om det er Fiat Panda eller BMW 7-serie er ikke relevant med annet enn størrelse på tank og forbruk.
Det er jo det som er hele poenget, panda har ikke nok effekt til å kjøre fort på motorvei. Har man 7-serie er det jo ikke stress å kjøre igjennom Tyskland i 200, en Panda gjør ikke 200 i fritt fall engang
Da ber jeg deg prøve å kjøre gjennom Tyskland med en snittfart på 200km/h. Det vil du slite hardt med. Om du virkelig går inn for det så vil du klare det på korte strekninger, men snittfart noe særlig over 150km/h over tid med agressiv kjøring i sterk bil er vanskelig. Selv om natten. Om du prøver vil du også raskt bli sliten selv i en god bil.
Så lenge begge bilene har mer enn nødvendig effekt er det jo tiden for å fylle drivstoff som er avgjørende.
Om det er Fiat Panda eller BMW 7-serie er ikke relevant med annet enn størrelse på tank og forbruk.
Det er jo det som er hele poenget, panda har ikke nok effekt til å kjøre fort på motorvei. Har man 7-serie er det jo ikke stress å kjøre igjennom Tyskland i 200, en Panda gjør ikke 200 i fritt fall engang
Da ber jeg deg prøve å kjøre gjennom Tyskland med en snittfart på 200km/h. Det vil du slite hardt med. Om du virkelig går inn for det så vil du klare det på korte strekninger, men snittfart noe særlig over 150km/h over tid med agressiv kjøring i sterk bil er vanskelig. Selv om natten. Om du prøver vil du også raskt bli sliten selv i en god bil.
Lykke til, med vennlig hilsen fra München
Har jeg skrevet noe sted at det er lett å kjøre i 200 i snitt?? Nei Men du må være greit enig i at å kjøre en bil med fartsressurser og kraft, som feks en BMW 7-serie, vil være ganske mye raskere enn en Panda med 45 hk og 0-100 på 17.5 s, i gjennom Tyskland?
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#252951708/01/201916:34
Det som gjør det så festlig er at Panda`n er en gammel analog bil. Et veterankjøretøy som helt uten datakraft (og motorkraft for den saks skyld).
- Ikke injection, men forgasser, med andre ord ingen chip. - Ikke elektronisk tenning, men gode gamle stifter, ikke noe data her heller. - 0-100km/t på fantastiske 18.5 sekunder. Og en bitteliten 35 liters bensintank. Dette er ingen Grand Tourer akkurat, men en bybil.
Det "morsomme" med artikkelen er jo at det mest moderne av fremkomstmidler på fire hjul har enkelte begrensninger som en gammel og dårlig bil ikke har.
Det er jo i grunn ingen nyhet, det er kjent for de fleste, men jeg må si jeg er litt overrasket over at en så "dårlig" bil som en Fiat Panda vinner denne øvelsen.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: ]
#252959209/01/201908:02
At denne lurvete tassen banker Tesla er jo mildt sagt forbløffende :-)
Virkelig? To stykker bytter på å kjøre en bil som kun trenger korte stopper for fylling av drivstoff og er helt ødelagte dagen etter at de kommer frem - mot en enkelt person som kjører en bil som trenger lengre pauser og kommer frem nokså utvilt.
Dette er jo ren logikk.
Sitat: anonymous
Registrer jo at dette overhode ikke er morsomt for menigheten, her skorter det nok litt på selvironi/humor (?).
Hvis jeg ikke synes forventede resultater er morsomme, så mangler jeg selvironi og humor?
Her har du overlegen tro på egen evne til å resonnere, gitt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Så lenge begge bilene har mer enn nødvendig effekt er det jo tiden for å fylle drivstoff som er avgjørende.
Om det er Fiat Panda eller BMW 7-serie er ikke relevant med annet enn størrelse på tank og forbruk.
Det er jo det som er hele poenget, panda har ikke nok effekt til å kjøre fort på motorvei. Har man 7-serie er det jo ikke stress å kjøre igjennom Tyskland i 200, en Panda gjør ikke 200 i fritt fall engang
Da ber jeg deg prøve å kjøre gjennom Tyskland med en snittfart på 200km/h. Det vil du slite hardt med. Om du virkelig går inn for det så vil du klare det på korte strekninger, men snittfart noe særlig over 150km/h over tid med agressiv kjøring i sterk bil er vanskelig. Selv om natten. Om du prøver vil du også raskt bli sliten selv i en god bil.
Lykke til, med vennlig hilsen fra München
Har jeg skrevet noe sted at det er lett å kjøre i 200 i snitt?? Nei Men du må være greit enig i at å kjøre en bil med fartsressurser og kraft, som feks en BMW 7-serie, vil være ganske mye raskere enn en Panda med 45 hk og 0-100 på 17.5 s, i gjennom Tyskland?
Du skrev: "Har man 7-serie er det jo ikke stress å kjøre igjennom Tyskland i 200"
Mulig jeg er dårlig til å tolke tekst, men akkurat det tror jeg ikke kan forstås annereledes enn at du skrev at det ville være greit oppnåelig.
At pandaen neppe er noe lyn er det liten tvil om, men den klarer nok helt fint 140km/h. Personlig tror jeg det hadde blitt en prøvelse uten like etter kort tid. Forbruket i den farten er sannsynligvis heller ikke spesielt gunstig(les: hyppige tankfyllinger)
Ut på tur!
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#252960709/01/201909:23
Det testen viser er vel at Tesla først og fremst er et statussymbol, og ikke nødvendigvis det best egnede kjøretøyet ...
Det er den konklusjonen du trekker av den testen? Det stemmer kanskje om du ser helt bort komfort og sikkerhet, og kun ser på tid brukt totalt. Men hvem er dette egentlig interessant for?
Det testen viser er vel at Tesla først og fremst er et statussymbol, og ikke nødvendigvis det best egnede kjøretøyet ...
Er det sant? Ekte fakta fra virkeligheten? Stiger jeg inn i elitens rekker om jeg kjøper meg Tesla?
Jeg tror du er på bærtur, det er vel en stund siden Tesla var et statussymbol om det noen gang har vært det, det er jo den nye folkevogna. Da føler jeg mer at biler som Q7, XC90, Cayenne, X5 osv er mye mer pompøse. De som fiser rundt i de bilene har penger de! Ikke bare er bilene dyre men de slurper i seg diesel og bensin som om oljen skulle ta slutt i morgen tidlig, og har et verditap som omtrent kunne vært tatt rett ut av en skrekkfilm. Heisann Montebello!
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS