Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Solid oil bearing til rammer?

Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: ØysteinS] #2698982 13/02/2022 20:15
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ØysteinS
I vinter puttet jeg ett sett MTRX på ene fulldemperen med Race Face-kranklagre, og på den andre, byttet jeg til rustfrie fra Tysklandsjappe:

https://www.kugellager-express.de/s...ring-ss-6806-2rs-ss-61806-2rs-30x42x7-mm

Jeg har vel hatt RF-lagre siden 2015, eller så, og det har ikke skjedd at noen av de originale lagrene har vært knirkefrie på høsten. Ingen lyd enda, men er spent på om lagrene føles nye ut til vinteren, når syklene skal få årlig omsorg, og pelles fra hverandre igjen.

Begge fulldemperene mine får godt med kjærlig omsorg i disse dager, og status for kranklagrene er at de er som nye, på begge sykler, etter ett års bruk.

Mer nyansert:

MTRX-lagrene har endel friksjon, kjenslemessig sånn som svært tregtflytende fett oppfører seg, noe tungt å vri på de med fingrene, og ingen tegn til lyder eller noe tegn på slitasje.

De rustfrie, fra linken over, spinner helt latterlig lett, men ingen følbar slark, eller noe tegn til at de bør byttes.

Så da blir det de rustfrie jeg kommer til å hamstre inn, videre.

Begge syklene har vært lydløse siste året, men som vanlig trenger to-tre små enduro-max-lagre i opphenget på hver sykkel, uskiftning. (Evil-sykler begge).

Redigert av ØysteinS; 13/02/2022 22:07.
Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: simenf] #2731661 15/04/2023 21:11
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Årlig oppdatering; RaceFace BSA-kranklagrene på to sykler som har fått hhv MTRX og rustfrie lagre er klar for sesong tre, nå. Ikke behov for uskifting av noen. Vanligvis holder de en halv sesong, om man bruker lageret som sitter der i utgangspunktet.

Og kryss i taket, lagrene i opphenget på 2xEvil, totalt 20 stk trenger ikke å byttes. Sånt har ikke skjedd før. Grunnen er nok at jeg har klint sånt fett utpå gummipakningen på alle lagre:

https://www.24mx.no/product/lagerfett-maxima-waterproof-grease-450g_pid-80916

Usedvanlig seigt klineri, som ser ut til å beskytte finfint mot vannintrengning.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support