|
|
Kamera og objektiv til fottur
|
Re: Kamera og objektiv til fottur
[Re: aanund]
05/01/2019 17:32
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Gode betraktninger!! Det med støv kan være problematisk, så her virker Canon og Nikon bedre. Ser at Sony kan ha litt trøbbel, selv med FE 85 1.8. Uoriginal optikk og adapter gjør sikkert ikke saken bedre. Er flere tilfeller med Canon EF-optikk. Det beste er helt klart optikk som er utviklet for speilløst, uten bruk av adapter. Fra testen til dpreview Flare and striping artifacts
When we published our original Sony a7 III sample gallery, we and our readers had some concern over odd striping artifacts viewable in some images shot with the FE 85/1.8.
It's known as 'PDAF striping' and it's not limited to a single camera, or even a single brand. It's likely due to light reflections off the metal masks of on-sensor phase-detect pixels. Masked pixels, as opposed to a split dual-pixel design that obviates the need for metal masks, is to the best of our knowledge a design choice: the approach enables high performance AF even during 10 to 20 fps bursts.1 The unfortunate side effect is the potential - albeit rare - for single pixel stripes in transitions from blown areas to darker ones with certain lenses in toughly backlit scenes.
This isn't an issue unique to the a7 III: many other Sony cameras have it (like the a7R II/III, a9, R100 V), as do other cameras using masked pixels for on-sensor PDAF (like Olympus). The occurrence of this 'striping' is very hard to predict, rarely occurring with some lenses but readily occurring with others, under the right conditions to induce them. We set up a stress test in our studio (see setup here) and checked many lenses. We haven't found a pattern that allows one to predict which lens will be problematic, but we were able to differentiate lenses that produced a strong pattern (85/1.8, Canon 35L II, Canon 85L II), a mild one (50/1.4 GM, 85/1.4, 70-200/2.8 GM), or none at all (35/1.4, Rokinon 35/2.8, 55/1.8, 24-105/4, 70-200/4). Striping wasn't very dependent on aperture.
Redigert av Scottlized; 05/01/2019 17:41.
|
|
|
[Re: Scottlized]
05/01/2019 21:04
|
Joaaso
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Speilrefleks er kanskje en utdøende "rase". Speilrefleks er nok på tur i graven ja, men proffene (og amatører) vil nok bruke dem i mange mange år framover. I mine øyne blir det litt som disc vs felgbrems-diskusjonene, bare at argumentene her er enda mer tvilsomme for at "det nye" er det eneste gangbare i fremtiden og at det dermed i ennå større grad kun er produsentene som er tjent med at man bytter system. Vi snakker tross alt bare om et annet "siktemiddel". Så lenge man for øvrig sammenlikner epler med epler vil man i hovedsak bare kunne snakke om forskjeller, ikke at det ene totalt sett er bedre enn det andre; - Bildekvalitet påvirkes i prinsipp ikke. - Strømforbruk vil alltid være kraftig i favør dslr. - Speilløst er mer stillegående. - De elektroniske søkerne er, om man skal være ærlig, fortsatt *elendige* sammenliknet med optiske søkere. Her snakker man i praksis om å ofre kvalitet/respons i søkerbildet for å få litt flere tilpasningsmuligheter og å velge mellom å se "det øyet ser" vs "det kameraet ser". - Autofokus; Dslr har to AF-systemer med hver sine fordeler og ulemper, speilløst har bare det ene. - Størrelse/vekt går ned med speilløst, men ikke så mye som man skulle tro. Mange modeller vil fortsatt oppleves som store kameraer og den største praktiske effekten vil være dårligere grep/ergonomi/vektbalanse. Vil man spare betydelig må man ned et hakk til et annet segment/format. - Når det gjelder objektiver velger mange speilløs-produsenter, spesielt i det litt dyrere segmentet, å cashe ut plassbesparelsen (fra redusert avstand objektiv-sensor) på alt annet enn størrelse/vekt - som i flere tilfeller faktisk går opp og dermed nuller ut reduksjonen på kamerahuset. Jeg tror begge systemene kommer til å eksistere parallelt i lang tid - hva som vil være best vil komme an på hvem man er og hva man skal bruke det til. Kanskje speilløst får pri på ny teknologi, men vi er jo der nå at alle kameraer er relativt gode, så dette tror jeg vil bry de gadget-interesserte mer enn de foto-interesserte. Til syvende og sist er det markedet som bestemmer - og det som egentlig har skjedd nå er jo bare at lufta har gått ut av dslr-boblen som oppstod når produsentene var smarte nok til å tilby billige nybegynner-dslr'er mens mobilkameraene fortsatt var relativt begrensede. Ingenting tyder på at speilløst er i ferd med å ta over disse salgstallene - speilløst har holdt seg stabilt lavt gjennom hele nedturen til de billige dslr'ene. Om dette gjør TS noe klokere vet jeg ikke, men om jeg satt på samme utstyr ville jeg holdt meg til Canon, kun vurdert M-serien av speilløst mtp størrelse/vekt, men også vurdert å sitte på gjerdet og ventet på R-serien mtp å bruke nåværende objektiver videre med adapter. Samtidig ville jeg nok også tenkt at dette er et bra tidspunkt for gode bruktkjøp av både FF dslr-hus og objektiver..... ;-)
Redigert av Joaaso; 05/01/2019 21:06.
|
|
|
[Re: Joaaso]
05/01/2019 21:51
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Flott oppsummering!!! Tråden har fungert som en sondering av utstyr og muligheter. Har brukt endel tid på å sette meg inn i den nye teknologien, men ikke alt. Mye bra med speilløst, men ulemper også, som du skriver. Ikke supergod på alle fordeler og ulemper.
EOS R veier 230 gram mindre en EOS 5 D mark lV, men Canon har bl.a et 28-70mm f/2.0 til sitt nye speilløse flaggskip, som både veier og koster fryktelig mye. Det er snakk om 1.5 kg og 33 laken........... hvor er vektbesparelsen da....... Jeg mistet lysten på EOS R og A7 lll. De er knallbra på flere områder men lista over «cons» er også lang, de fleste helt spiselige, mens noen ikke.
Utgangspunktet mitt var turkamera og kamera for landskapsfotografering på fjellet. Ser at jeg er lenket til Canon gjennom mine Canon-objektiver. Kanskje EOS R fortsatt er interessant, men i tenkeboksen. Mitt gamle 60D vil jeg bytte ut med fullformat, men verken 5D mk lV eller 6D mk ll er innertier. Førstnevnte har et avansert AF-system som krever mye innsikt, mens 6D har et dårlig dynamisk område, faktiske dårligere enn flere halvformat. I tillegg har 6D adoptert autofokussystemet fra 80D, hvor alle fokuspunkter er i senter. EOS M50 liker jeg godt, men objektivutvalg er ikke bra.
Heldigvis er det en stund igjen til sommeren. Er ikke villig til å legge 50k inn i et kamera og ett objektiv. Blir helt vilt for en fjellfant som har interesse for foto. Greit å stikke fingeren i jorda. Kanskje DSLR fortsatt er best, samt 16-35mm, som jeg mangler. På mitt gamle 60D gir 50mm 1.4 80mm bildeutsnitt (for trangt til mitt bruk), men på fullformat er 50mm = 50mm, m.a.o. mye mer anvendelig.
|
|
|
05/01/2019 23:05
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Personlig kommer jeg til å bruke mitt Nikon Df i mange år fremover med ymse optikk, både orginalt og tredjeparts, ny og gammel. Eldste jeg bruker jevnlig er en Helios f/2.0 produsert i Russland en gang under den kalde krigen. Som "sidekick" har jeg valgt Panasonic Lumix GX9. Som nevnt i tråden er ikke fullformat speilløst nødvendigvis mindre og lettere, det blir det kun når man går ned på sensorstørrelse, og for meg er kombinasjonen fullformat/mtf perfekt nettopp for å ha et stort og et lite system.
Redigert av Espen E; 05/01/2019 23:05.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
[Re: Espen E]
05/01/2019 23:37
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Dette veier bare 230 gram mer enn Canons nyeste speilløse flaggskip Canon 5D Mark lV Er villig til å bære vekta, samt en lett 50mm og en vidvinkel/zoom og stativ på 4-5 dagers fototur i fjellet.
|
|
|
06/01/2019 11:04
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
T&C Northrup har sluppet en ny vlog hvor de diskuterer fremtiden. ikke så mye spennende egentlig men interessant uansett. Personlig hadde jeg ikke gidda å investert i eske nytt dslr. Spesielt ikke når prisene er tilsvarende et speilløst kamera. Men noe fint brukt på finn til en urimelig rimelig penge er nok veien å gå for et dslr. Unntaket er kanskje hvis man primært skal bruke kameraet til de tingene dslr enda er betydelig bedre enn speilløst på. Med de linsene trådstarter har så burde et speilløst kamera med adapter fungere kanon. Jeg er ikke så inne på adaptere, men forstår det sånn at de største problemene kommer med vidvinkel og ultravidvinkel. Så da kan det være lurt hvis man har tenkt å investere i slike linser å allerede nå gå for en linse med den fatningen man kommer til å bruke på kameraet i fremtiden. Jeg tror nok 2019 er begynnelsen av slutten for dslr. Bransjen selv spår at i år vil speilløst selge like bra som dslr, og neste år vil de selge tre ganger så mange speilløse kamera som dslr. Da er det ikke mange insentiver igjen for produsentene å fortsatt satse på dslr. Men dslr vil være et godt valg for mange i lang tid framover.
Redigert av Paulus; 06/01/2019 11:09.
|
|
|
[Re: Paulus]
06/01/2019 11:19
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Minner meg litt om hifi/filmbransjens overgang fra Laserdisc til DVD. Den største butikken i Oslo hadde trua på det halvdigitale laserdisc, derfor kjøpte de opp et stort varelager. De gikk konkurs med dunder og brak. DVD tok raskt over. Tror ikke det blir like dramatisk med speilrefleks kontra speilløst all den tid begge formater er digitale. Speilrefleks vil nok vare mange år, men på sikt tror jeg på speilløst. Når speilløst har fått skikkelig fotfeste, finner de på noe nytt kundene kan bruke penger på  Canon EOS R kontra Canon 5D Mark lV. Førstnevnte ligger på rundt 23k inkl ekstra batteri, minnekort og adapter. Sist nevnte på 24k på Japan Photo. Kan utsette alt ett år, tror bildet er mye klarere da  Trenger det helst til sommeren.......sukk.....Første fototur på 4 netter i telt er planlagt. Motivene står i kø.
Redigert av Scottlized; 06/01/2019 11:38.
|
|
|
06/01/2019 11:57
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Du må bruke adapter for canon r også hvis du skal bruke linsene dine. Så du kan også vurdere de andre produsentene med mindre merke er det som betyr mest for deg.
|
|
|
[Re: Paulus]
06/01/2019 12:11
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Så det  Tenker det blir mindre problemer med Canon EF-optikk på EOS R, selv med adapter. Blir det EOS R blir neste objektiv naturligvis tilpasset dette.
|
|
|
06/01/2019 16:08
|
Joaaso
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
EF med adapter til R skal etter sigende gi akkurat samme ytelse som på dslr - etter hva jeg har hørt kan ikke det samme forventes med adapter til andre speilløse systemer, f.eks Sony.
Når jeg nevnte det å vente på R-serien mtp videre bruk av objektiver mente jeg primært å vente på det som måtte komme av nye R-kamerahus (og objektiver) fremover - kanskje noen av de treffer det kompromisset du er ute etter bedre enn denne første modellen.. RF 35/1.8'en peker jo også mot at Canon har til intensjon å ha kompakte alternativer i R-serien (RF 85/1.8 ryktes bl.a.). Tenker at dette kan være en gangbar vei for deg, det har såvidt jeg kan huske vært rykter om et nytt R-kamerahus før sommeren, trolig et billigere/enklere et. Hvis det ikke slår til, og du heller mot at du kan bære på litt vekt/størrelse, tenker jeg at et fornuftig alternativ er et lite brukt 5Dmk3 (10-15k) - da har du kamera for de neste 5-10 åra uten å tømme banken. 5Dmk2 (rundt 5k brukt) er også fortsatt et helt kurant kamera egentlig, spesielt hvis du ikke trenger avansert AF, men om du finner et lite brukt er tvilsomt.
Forøvrig ang fremtiden til dslr/speilløs og hva som er trygt å investere i; husk at Canon trolig har utviklet EOS R i lang tid - og allikevel valgte å slippe nye superteleobjektiver for dslr samme dag som EOS R, kun 3 mnd etter to nye 70-200'er, som fulgte etter 3 nye Tilt-shifter og en 85/1,4 IS i fjor. Det sier ganske mye om hvilke intensjoner de har. Selv EF-S fikk to nye objektiver i fjor, 5 år etter lanseringen av EOS M (det selges fortsatt store volumer av crop dslr - 800D toppet salgslista fra japan i desember, som canonrumors la ut her om dagen, og japan er der speilløst selger desidert best). Tipper Canon (og Nikon) kommer til å prioritere å få speilløst-systemet opp og gå nå, for så å fortsette med "vedlikeholdsoppdateringer" av dslr om noen år.
Redigert av Joaaso; 06/01/2019 16:24.
|
|
|
06/01/2019 16:43
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
EF med adapter til R skal etter sigende gi akkurat samme ytelse som på dslr - etter hva jeg har hørt kan ikke det samme forventes med adapter til andre speilløse systemer, f.eks Sony. Det var det som fikk meg bort fra Sony. EOS R er overkommelig i pris. Billigere blir gjerne flere kompromisser, som vanligvis ikke er optimalt. Synes lista over "cons" på Dpreview er lang, noen mindre viktige, mens andre er noe å tenke over. Slike tester finner gjerne det meste. Noe kan sikkert rettes gjennom software-oppdatering. Denne som du linker til er type liten og lett - spent på testresultatet https://www.scandinavianphoto.no/produkt/1023090767/canon/rf-35mm-f-1-8-is-stm-macroAt det blir Canon er helt sikkert  EOS R, 5D Mark IV, eller en mulig 6D Mark III.
|
|
|
06/01/2019 17:15
|
Joaaso
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Samme her - har også sondert speilløst litt i høst, med samme tanker og bruk som deg, men nok i større grad som et kompakt sekundærkamera, i likhet med Espen E.. Jeg landa på at verken EOS R eller Sony var interessante, begge pga størrelse, sistnevnte også pga nevnte adapter primært men også ergonomi/evf. M50 med en pancake og adapter stod egentlig igjen som det mest aktuelle pga størrelsen, men crop frister ikke veldig og selvom jeg innså at FF + kompakthet nok er et umulig ønske, så slo jeg vel det hele fra meg i denne omgang..
Skjønner! 6D sammen med 5DS/5DSr er nok de seriene som jeg ville tvilt mest på at utvikles videre som dslr, så en 6D3 ville jeg kanskje ikke ventet på. Men 6D2 selger like godt som EOS R i japan ser jeg, så hvem vet..
Redigert av Joaaso; 06/01/2019 17:18.
|
|
|
06/01/2019 20:19
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Etter enda mer googling tviler jeg på at Canon EF-optikk fungerer like godt på RF(EOS R) som dedikert RF-optikk. Har aldri hatt helt troen på at en konverter gjør jobben 100%. Slik jeg ser det er det to valg: 1) kjøp 5D mk IV og lev lykkelig med det 10-15 år til (klarer ikke å slite det ut før) 2) selg alt med tap og kjøp helt nytt speilløst system, med tilpasset optikk Tror nok valget faller på det første alternativet  Har fire EF og ett EF-S. Kan bruke 60D og EF-S 18-55mm IS STM på gåsegihjelturer  Det er ikke så tungt - objektivet er fjærlett.
|
|
|
06/01/2019 21:26
|
Joaaso
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er en litt annen sak. Det adapteren gjør 100% er å gjøre EF-optikken like brukbar på EOS R som på et dslr. Men det RF-objektiver måtte ha av ekstra features (fokusavstand-info i søker, endre retning på fokusring (den er ikke mekanisk som på EF), o.l.) kan ikke adapteren gjøre alt for mye med. Unntatt control-ringen, som er å finne på den ene alternative adapteren. I tillegg har man den andre adapteren med mulighet for drop-in filter, noe som faktisk blir en feature bare EF/EF-S optikk kan få på EOS R.
Når det er sagt; kan skrive under på at du kan leve lykkelig med alternativ 1 - har det selv ;-) Det er et dyrt kamera med flere funksjoner enn de fleste av oss vanlige dødelige trenger, så det er ikke noe jeg i utgangspunktet anbefaler til folk - men fornøyd kan jeg garantere at man blir - jeg ser ikke helt hva mer jeg ihvertfall skal trenge fra et kamera enn dette og kommer til å holde liv i mitt så lenge jeg kan - tenker at jeg heller vil få det reparert enn å kjøpe noe nytt, den dagen f.eks lukkeren tar kvelden - det vil med stor sannsynlighet også være billigst (vet at ny lukker på andre 5D'er har kosta rundt 4-5k).
|
|
|
06/01/2019 21:34
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
+1 Takker  Håper på 20k tilbud mot våren og sommeren.
|
|
|
06/01/2019 22:15
|
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
Litt betraktninger og informasjon om speilløst og fremtiden, samt Canon og Nikon dSLR: https://www.sansmirror.com/newsviews/201...-is-headed.htmlhttps://dslrbodies.com/newsviews/nikon-2...on-dslr-in.htmlSpeilløst og speilreflekser fungerer utmerket og kommer til å gjøre det i mange år, men speilløst vil ta over så utvalget på speilrefleks vil minke. Det blir nok billig optikk å kjøpe framover hvis man ikke må ha det nyeste og orker å dra på _litt_ ekstra vekt. Jeg har Sony A6000 og det gir veldig gode bilder, men betjeningen er ikke den beste så jeg håper det kommer nye og bedre hus, samt litt mer optikk. Jeg har også et par eldre Canon dSLR som er gode å betjene og sitter godt i hånden, men speilløst er mere kompakt (og gir en del fordeler men også noen ulemper). Jeg syns speilløst APS er et godt kompromiss med tanke på bildekvalitet og størrelse, og med mulighet til å bruke fullformatoptikk og senere oppgradere til fullformat liker jeg per i dag Sony. De nye fra Nikon og Canon er fine for de som har slik optikk fra før, selv om Canon EOS-R ikke er innertier. Jeg ville ikke lagt ned mye penger i nytt dSLR og optikk hvis jeg ikke hadde mye fra før, men du har jo allerede en del og liker det. Da kan et brukt fullformat-hus fra finn.no være et godt alternativ, alternativt utgående modell på tilbud. Det kan holde i mange år og det vil nok være mulig å finne oppgraderinger lenge framover. Sammen med EOS-optikk så er også EOS-M fin, men jeg ville ikke brukt mye penger på optikk i det systemet. Finn.no kanskje?
Karbonbasert livsform.
|
|
|
06/01/2019 22:33
|
Joaaso
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Støtter det ovennevnte - hold et øye med bruktmarkedet også. Jeg kjøpte mitt brukt, mitt forrige hus også. Har stort sett kjøpt og solgt objektiver brukt og, kun kjøpt nytt på tilbud. Proffene kan kjøpe det nyeste til fullpris, så kan vi kjøpe det av dem noen år senere - det er litt sånn man må tenke for å kunne ta seg råd til dette som hobby ;-) Særlig når man har dyre sykler som hobby i tillegg, hehe 
|
|
|
[Re: rokkitan]
06/01/2019 22:46
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takker! Mange fornuftige innspill. Har ikke lagt mye penger i EF-optikk, men endel. Prisene har økt endel siden jeg kjøpte. Kunne solgt med tap på finn.no og kjøpt nytt til speilløst.
Å kjøpe et nytt EF-objektiv til 12k, for bruk på en 5D mark IV, som også må kjøpes, blir å putte penger i noe man trolig ikke får solgt (forutsetter da at speilløst tar av). Er klar over det.
For 35k får jeg speilløst fullformat med et bra og lyssterkt objektiv. Da har jeg fortsatt mitt gamle dSLR med tilhørende optikk, som kan glede meg i mange år. Mulig et billig fullformat på finn gjør at EF-optikken min kommer bedre til sin rett.
Hvis jeg hadde kjøpt nytt 5D Mark IV, måtte jeg på sikt hatt det nevnte 12k objektivet for EF. Pris 37k samlet for et velfungerende og topp systemkamera, men som vil være rimelig verdiløst dersom spådommene slår til.
Petimeter er jeg, foretrekker derfor nytt.
Kan velge Sony, Nikon eller Canon speilløst. Får mye for 35k, men hvor lenge holder speilløst med dagens innfatning. Sony har vel holdt på sitt lenge, som også er knallbra.
|
|
|
06/01/2019 23:26
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg legger kjøpsplanene på hylla fram til sommeren. Kunne også kjøpt en Canon 10-18mm for 2500kr, har da det jeg savner i vidvinkelområdet. En slags quick fix. Vil fortsatt oppleve at 50, 85 og 100mm oppleves som trange på APS-C, og at de ikke kommer til sin rett. www.finn.no og ny start 
|
|
|
07/01/2019 08:54
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Canon EOS M5 er til bra pris på Dustin med objektiv 14-45 3.5-6.3 til 6590 nå. Kamera er vel en utgående modell. Har selv to EOS M og liker størrelsen selv om M5 er større. Har solgt unna de store EOS unntatt en 20D. Litt fristet til å gå for en M5 selv. Litt mer forseggjort enn M50 som KKIPERNES kjøpte. Mangler 4K film samt at skjerm har litt dustete vippefunksjon i forhold til VLOGGING med stativ/håndtak, men proffe Youtubere bruker Powershot GX7 II med samme type skjermvipping. Med adapter kan man bruke alle ef og ef-s objektiv. Vidvinkel 11-22 4-5.6 finnes til M.
|
|
|
08/01/2019 07:38
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takker! Ken Rockwell var jeg innom i går, ble overbevist om Canon EOS R  Den sammen med RF 24-105mm og senere 50mm 1.2. Har da et fremtidsrettet system.
|
|
|
08/01/2019 08:15
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Av nysgjerrighet, hva planlegger du å bruke 50 f1.2 linse til? Å.
|
|
|
08/01/2019 08:27
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Portrettbilder, bryllupsbilder og bilder hvor jeg ønsker stor blender. Ikke et must å ha. Kommer til å prøve min EF 50 1.4 USM med adapter. Blir resultatet topp, dropper jeg trolig den svindyre RF 50 1.2.
|
|
|
08/01/2019 11:11
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Kjøpte pakke bestående av EOS R, Canon 24-105 og adapter  Så kostbart at jeg måtte jobbe hardt for å trykke på «send-knappen»
|
|
|
08/01/2019 14:19
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Grattis da. Tror du blir knakende fornøyd, og din EF 50 f1/4 virker sikkert kanon på R med adapter. Jeg har Nikon sin 50 f1./4, men har aldri klart blitt venn med min, selv om den er liten og lett. Eneste jeg får den til å duge noenlunde til er familiebilder innendørs. Så den ligger helst å støver ned. :-( Å.
|
|
|
08/01/2019 18:33
|
fuzzy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
På speilløst full frame er det Sony som er det åpenbare valget. A7III er helt ekstremt. A7RIII hvis foto er megaoppløsning er valget. Nikon Z6 er et like åpenbart andrevalg. Panasonic sine nye (S1 og S1R?) kan bli rågode, men vi må vite mer først. Canon EOS R er så soft på filmkvalitet at det ikke kan brukes til annet enn familiefilmer. Innen APSC har Fuji inntatt tronen fullstendig med XT3 og XH1. Hvis du vil ha et rimelig kamera er Canon M50 soleklart valg. Greit at andre M-kamera kan virke mer forseggjort, men bilde- og filmkvaliteten på M50 er best av Canons kamera i denne serien. Sony a6500 kan du få til skikkelig god pris nå. Kommer oppfølger snart. XT3 er det åpenbare valget innen APSC hvis penger ikke betyr noe. M50 like åpenbar hvis du vil ha det billig. I M43 - som jeg personlig liker veldig godt - skjer det fremdeles mye. Panasonic GH5 og GH5S er fremdeles glimrende. IBIS i GH5 er legendarisk. Helt ufattelig. Hvis du liker å filme er dette toppvalget. Filming på budsjett med M43 bør foregå med Panasonic G80. Mye for pengene. Panasonic har blitt bedre på farger og spesielt farger på jpeg det siste året eller to, men Olympus er etter min mening bedre på foto. Nå kommer M1X, et monsterkamera. Men alle de andre i samme serie er gode alternativ. A7III XT3 XH1 M50 GH5 G80 Det hadde vært mine valg, men det er umulig å finne en fasit her. Det eneste sikre er at Sony A7III er helt umulig å ikke kjøpe hvis du skal ha full frame. Og det sier jeg som hater å jobbe med Sony sine filer på Mac/iPad  Kronglete og knotete overføring.
|
|
|
08/01/2019 18:49
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ikke uenig i at Sony er rå på speilløst, ikke helt uten feil, men de havner stor sett på rundt 90% og «gold award» på www.dpreview.com. Ser også at Nikon gjøre det like bra på kamerasiden, også nye Nikon Z7 fikk 89% og silver award. Canon må nok spille 3.fiolin her  . 4.gen 5D klarte 87% og gold award. Litt synd at EOS R har en del «cons» hos dpreview. Sony A7R lll med 42 MP ville jeg ikke ha, mest grunnet at 42 MP krever den beste og dyreste optikken. De som har greie på det har fortalt meg at stativ er et must med så stor oppløsing da det er lettere å få uskarpe bilder håndholdt. Filene blir rimelig store også, i hvertfall ukomprimert. Canon har etter min mening den beste optikken. Kommer ofte bedre ut enn de andre på tester. Fujifilm X-T3 har jeg fortsatt lyst på. Det virker svært bra  Med disse to: https://www.opticallimits.com/fuji_x/871-fuji56f12https://www.opticallimits.com/fuji_x/887-fuji1024f4oisEv. Denne da 35mm blir mer 50mm på APS-C https://www.opticallimits.com/fuji_x/985-fuji35f2
Redigert av Scottlized; 08/01/2019 19:20.
|
|
|
08/01/2019 21:51
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Jeg får en M5 i posten i morgen. Kan nok ikke måle seg med R. Blir nok en bra oppgradering av ur M som er best til å ta bilde av ting som står helt stille.
|
|
|
[Re: eldo472]
08/01/2019 22:44
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Gratulerer - speilløst er tingen. Ser at Nikon kommer med mange nye speilløse objektiver til Nikon Z7/Z6, men ingen nye til speilrefleks. Tipper Canon gjør det samme. Mange på foto.no sier at de ikke ville lagt penger i speilrefleks og speilrefleks-optikk. Adapter fra speilrefleks-optikk til speilløstFlere mener at det er kun er optikk til speilløst som vil fungere optimalt på speilløst. Hvorfor skulle de ellers endret innfatningen! Ny, større og mer fleksibel innfatning enn dagens. Det beste for meg hadde vært å ventet ett par år, til Canon og Nikon hadde sluppet nye speilløse modeller med færre svakheter. Banding, jagende autofokus i dårlig lys, lysmåling som gir forskjellig resultat under like forhold...........the list is long......... Edit: Denne sier mye om at Canon og Nikon har en vei å gå, spesielt Canon. Canon kom dårligst ut. https://m.dpreview.com/videos/3279784857/dpreview-tv-nikon-z6-sony-a7-iii-and-canon-eos-r-compared
Redigert av Scottlized; 09/01/2019 08:30.
|
|
|
|
|