Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nakamura big Bob 5.0 bygge om til 1:11

Nakamura big Bob 5.0 bygge om til 1:11 #2528721 03/01/2019 12:53
Registrert: Jan 2019
Innlegg: 1
A
Axelsander Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
A
Registrert: Jan 2019
Innlegg: 1
Hei.

Har hatt fatbike i ca 2 år, prøvde en big Bob 7 med 1:11 her om dagen og ble frelst. Så har lyst å bygge om til 1:11 eller 1:12.
Dog trenger litt hjelp og veiledning her, hva anbefales, hva er godt nok?
Ikke skrudd så mye på sykkel.. mere på motoriserte kjøretøy.
Er vel sram eller Shimano som gjelder?

Trenger vel følgende:
Kassett
Bakgir
Girspak
Kjede
Kranklageret
Krank sett
Drev

Kranklageret mitt står det PF30.. pressfit 30mm diameter? Kan man da bruke de det står bb30 på også?
Hva er lengden på kranklageret?

Hvilket kranklager anbefales?
Kom gjerne med tips om deler jeg kan/burde kjøpe når det gjelder alt 😁

Ser at det finnes en del ferdige kitt på f.eks bikeshop.no. kan disse brukes?
All hjelp mottas med stor takk

Re: Nakamura big Bob 5.0 bygge om til 1:11 [Re: Axelsander] #2528755 03/01/2019 14:45
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404
SykkelGlenn Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404
Jeg må bare spørre, hva var det som var så sabla digg med 1x11?

Jeg har har gått den veien der selv med 3 sykler, og sitter vel igjen med tanken, var det virkelig verdt det? Skal jeg stikke fingeren i jorda og være nøktern blir alltid svaret nei.

1x11 gir mindre spenn på gira enn 2x10, det er ikke til å komme unna. Du mister enten det lette første giret, eller et tyngste giret. Men det kan være du er sterk som en bjønn i beina og vil fint klart deg med litt tyngre 1. gir enn meg.

Jeg har en rimelig Mammut F4 fatbike som var bygget om til 1x10 med noe Goatlink og et slikt 42t ekstra drev bak. Selve giringa fungerte helt topp, men med 28t foran synes jeg 1. gir ble i tyngste laget.

I og med at jeg ikke har frontgiret liggende prøvde jeg et nytt stunt med den.
Inn med noen eldre 11-speed SRAM GX deler, girspak og girvelger (bak) og en SunRace 11-46 kassett.

Kranken foran er den originale som følger med sykkelen, fortsatt med 28t drev montert der minste klinga sitter på et 2x10 oppsett. Dette gir OK kjedelinje på de letteste gira som jeg bruker mest på fatbiken.

Totalkost på dette ble ca 800kr inkl. nytt 11-speed kjede.


//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Nakamura big Bob 5.0 bygge om til 1:11 [Re: Axelsander] #2528789 03/01/2019 19:24
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 743
mintman Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 743
Støtter SykkelGlenn her. Spesielt på fatbike tror jeg den hadde stått mer i garasjen med 1x11.. Er helt avhengig av de lettere gitene for å kunne nyte turen uten å slite meg ihjel.

Redigert av mintman; 03/01/2019 19:26.

Geir
Re: Nakamura big Bob 5.0 bygge om til 1:11 [Re: Axelsander] #2528791 03/01/2019 19:41
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
K
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788
Kjører 28 drev foran å 10-42 bak fornøyd om sommeren, kunne vært litt lettere på vinteren.Fatbike er ikke racer uansett så tyngre en 28 10 synes jeg ikke du trenger på sti men det er meg å min preferanse.

Re: Nakamura big Bob 5.0 bygge om til 1:11 [Re: Axelsander] #2528848 04/01/2019 07:49
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Jeg har 2x11 på landevei og gravel, 1x12 (32-10/50) på stisykkel og 1x11 (30-10/42) på fatbike. Jeg liker lette gir og sykler bla sti med mye opp/ned/kneiker/teknisk/is/snø/gjørme på fatbike'n.

Jeg er fornøyd med de ulike utvekslingene på alle syklene mine, 1x11 synes jeg fungerer brillefint på Fatbike og jeg opplever ikke behov for lettere, tyngre eller tettere gir på en slik sykkel :-)


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Nakamura big Bob 5.0 bygge om til 1:11 [Re: Axelsander] #2528856 04/01/2019 08:17
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Har sykla masse i dyp/tung/løs snø med fatbike og synes 28/30t drev og 11-46t kassett er det tyngste som funker når du skal ut i sånne forhold.
Og funker ikke det så funker ikke lettere gir heller.

Det beste er selvsagt enda større utveksling, f.eks et 30t drev og 11-50t kassett, NX Eagle er perfekt for fatbike og passer Shimano boss.
Nobrainer om man først skal gjøre om drivlinjen.

Forgir hører fortiden til, fortidsgir.
1 vaier mindre som kan fryse, 1 1 kladd mindre og 1 hendel mindre.
Der hendel til forgiret sto skal det stå hendel til jukkepinne.


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS





Re: Nakamura big Bob 5.0 bygge om til 1:11 [Re: Axelsander] #2528893 04/01/2019 11:03
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472 Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
Enig med SykkelGlenn og Kjetil307

På fatbike kan det være at man får kjedesubb hvis man monterer de største dekkene og da er det fordel med 1X som gir noen millimeter mer klaring.

Ellers vill jeg heller brukt pengene på varme sko eller piggdekk.

Re: Nakamura big Bob 5.0 bygge om til 1:11 [Re: EmilZipp] #2528930 04/01/2019 13:39
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404
SykkelGlenn Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404
Sitat: EmilZipp
Jeg har 2x11 på landevei og gravel, 1x12 (32-10/50) på stisykkel og 1x11 (30-10/42) på fatbike. Jeg liker lette gir og sykler bla sti med mye opp/ned/kneiker/teknisk/is/snø/gjørme på fatbike'n.
...


Mange av dere er tydeligvis både sterkere i beina og lettere i kroppen enn meg :-) Jeg skjønner ikke hvordan du kan oppleve at 30t foran og 42t bak oppleves lett på fatbike? Jeg synes 28-46 er helt i grenseland på hva jeg synes er lett nok.

Vi har en del bratte bakker i Drammen som må forseres før vi kan ta fatt på det som er morsomt innover i marka. Alternativt blir å kjøre bil de første 200-300 høydemeterne.

Det som er rart er at jeg opplever 32-50 som lettere på stisykkelen enn 28-46 på fatbiken? Men det har kanskje noe med vekt på hjulsett og dekk?

Enig med at SRAM Eagle NX er en no-brainer for fatbike. Passer Shimano-boss og et komplett system som girer stabilt og fint.


//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Nakamura big Bob 5.0 bygge om til 1:11 [Re: SykkelGlenn] #2528934 04/01/2019 13:53
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
K
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788
Sitat: SykkelGlenn
Sitat: EmilZipp
Jeg har 2x11 på landevei og gravel, 1x12 (32-10/50) på stisykkel og 1x11 (30-10/42) på fatbike. Jeg liker lette gir og sykler bla sti med mye opp/ned/kneiker/teknisk/is/snø/gjørme på fatbike'n.
...


Mange av dere er tydeligvis både sterkere i beina og lettere i kroppen enn meg :-) Jeg skjønner ikke hvordan du kan oppleve at 30t foran og 42t bak oppleves lett på fatbike? Jeg synes 28-46 er helt i grenseland på hva jeg synes er lett nok.

Vi har en del bratte bakker i Drammen som må forseres før vi kan ta fatt på det som er morsomt innover i marka. Alternativt blir å kjøre bil de første 200-300 høydemeterne.

Det som er rart er at jeg opplever 32-50 som lettere på stisykkelen enn 28-46 på fatbiken? Men det har kanskje noe med vekt på hjulsett og dekk?

Enig med at SRAM Eagle NX er en no-brainer for fatbike. Passer Shimano-boss og et komplett system som girer stabilt og fint.

Som jeg skriver er det i grenseland tungt på vinteren,blir det noe endringer i drivlinja blir det enten 26 drev foran eller kasset med mer en 42 tenner bak.

Re: Nakamura big Bob 5.0 bygge om til 1:11 [Re: Axelsander] #2529118 06/01/2019 08:12
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 167
E
EirikM Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 167
Har både 1x10 og 1x11 på tykksyklene mine. 1x11 med SRAM ferdig kassett, 1x10 med løs 42 og bygget om XT gir. De oppleves som like i bruk. Foran er det RF Cinch. Kan flippe drevet og bruke helt ned til 24t. Stor allsidighet til å få kjedeklaring selv med de største dekkene og grei kjedelinje. Har syklet med 26t siste årene. Det funker greit på vår våre stier hvor det ofte er stamping med lite luftrykk men går fort tomt om det er transport.

Re: Nakamura big Bob 5.0 bygge om til 1:11 [Re: Axelsander] #2529136 06/01/2019 11:32
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 11
T
Tor-Eivind Offline
Fersking
Offline
Fersking
T
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 11
Hei Alexander, her skal du få svar på det du faktisk spurte om =)
Jeg bygde om min Trek Farley til 1x12 nå nettopp, er superfornøyd.

Det jeg brukte:
Eagle GX FAT 5 GPX krank (30t drev fulgte med).
Sram GXP Pressfit FatBike MTB Kranklager.
Eagle GX kjede.
Eagle GX bakgir.
Ealge GX skifter.
Sunrace 11-50 kasett (NX eagle er nok like fin).

Mål krankhuset ditt, hvis det er 121mm bredt må du ha FAT 5 krank (lengden på akslingen).

Med PF30 kranklager må du ha krank med 30mm diameter på akslingen. Hvis du må ha nytt kranklager kan du velge krank og kranklager selv (DUB er da en fin vei å gå =), lett å få tak i på bikeshop.

Hvis det blir nytt kranklager på deg: https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/dr...001-p0000117176

Husk at da må du ha DUB krank også ;-)
https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/dr...054-p0000118047

Det finnes sikkert 34 muligheter for hva du kan putte på sykkern. Her er min anbefaling.
Om du vil ha 1x11 eller 1x12 ville jeg valgt etter hva jeg har på andre sykler. Kjekt å ha sykler med like deler så du alltid har reservedeler;-)

Re: Nakamura big Bob 5.0 bygge om til 1:11 [Re: SykkelGlenn] #2529235 07/01/2019 08:34
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Sitat: SykkelGlenn
Jeg skjønner ikke hvordan du kan oppleve at 30t foran og 42t bak oppleves lett på fatbike? Jeg synes 28-46 er helt i grenseland på hva jeg synes er lett nok.


Jeg har en plan om å sykle opp Gråfjell og Høgevarde i vinter, kan hende jeg må krype til korset og trekke tilbake "brillefint" kommentaren på den turen :-) Må nok gå det bratteste partiet ovenfor Fiskeløysingen uansett. jeg har en relativt lett FB og har ikke syklet veldig mange meter i dyp snø hvor ingen har gått før meg.


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Nakamura big Bob 5.0 bygge om til 1:11 [Re: EmilZipp] #2529329 07/01/2019 15:16
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Sitat: EmilZipp
Sitat: SykkelGlenn
Jeg skjønner ikke hvordan du kan oppleve at 30t foran og 42t bak oppleves lett på fatbike? Jeg synes 28-46 er helt i grenseland på hva jeg synes er lett nok.


Jeg har en plan om å sykle opp Gråfjell og Høgevarde i vinter, kan hende jeg må krype til korset og trekke tilbake "brillefint" kommentaren på den turen :-) Må nok gå det bratteste partiet ovenfor Fiskeløysingen uansett. jeg har en relativt lett FB og har ikke syklet veldig mange meter i dyp snø hvor ingen har gått før meg.


Mulig du blir overrasket over hvor tungt det kan være, særlig i oppoverbakke.
Er det pr definisjon dyp snø er det nesten ikke mulig med fremdrift i oppoverbakke, med mindre du har skovlhjul og vanvittig trøkk i låra i tillegg til en veldig god balanse.

Men dyp snø er et definisjonsspørsmål og snø er forskjellig.
Enkelte dager er fatbike kun for veldig spesielt interesserte, og det å såvidt klare å karre seg fremover mister sin sjarm for de fleste etter 2-3 turer.


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS





Re: Nakamura big Bob 5.0 bygge om til 1:11 [Re: Ripen] #2529332 07/01/2019 15:24
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Sitat: Ripen
Enkelte dager er fatbike kun for veldig spesielt interesserte, og det å såvidt klare å karre seg fremover mister sin sjarm for de fleste etter 2-3 turer.


Jeg feiger ut og går på langrenn fremfor å miste interessen når det er slike forhold. Uansett, poenget er vel ikke så relevant ifm å bygge om, jeg kunne jo slengt på 28 tenner foran i en fei :-) og mistet bittelitt toppfart jeg normalt ikke har bruk for.


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Nakamura big Bob 5.0 bygge om til 1:11 [Re: EmilZipp] #2529368 07/01/2019 18:06
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,251
P
Plankepetter Offline
Veteran
Offline
Veteran
P
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,251
Sitat: EmilZipp
Sitat: SykkelGlenn
Jeg skjønner ikke hvordan du kan oppleve at 30t foran og 42t bak oppleves lett på fatbike? Jeg synes 28-46 er helt i grenseland på hva jeg synes er lett nok.


Jeg har en plan om å sykle opp Gråfjell og Høgevarde i vinter, kan hende jeg må krype til korset og trekke tilbake "brillefint" kommentaren på den turen :-) Må nok gå det bratteste partiet ovenfor Fiskeløysingen uansett. jeg har en relativt lett FB og har ikke syklet veldig mange meter i dyp snø hvor ingen har gått før meg.

Hvis du sykler opp fra Fiskeløysningen til Gråfjell uten å ha beina i bakken spanderer jeg vaffel på Fiskeløysningen etterpå ICON_WINK
Opp fra Tempelseter til Høgevarde er fullt mulig men tungt

Re: Nakamura big Bob 5.0 bygge om til 1:11 [Re: EmilZipp] #2529396 07/01/2019 21:31
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Sitat: EmilZipp
Sitat: Ripen
Enkelte dager er fatbike kun for veldig spesielt interesserte, og det å såvidt klare å karre seg fremover mister sin sjarm for de fleste etter 2-3 turer.


Jeg feiger ut og går på langrenn fremfor å miste interessen når det er slike forhold. Uansett, poenget er vel ikke så relevant ifm å bygge om, jeg kunne jo slengt på 28 tenner foran i en fei :-) og mistet bittelitt toppfart jeg normalt ikke har bruk for.


Jeg kommenterte din kommentar om å sykle i dyp snø uten spor, kanskje ikke relevant for TS og ombygging, men relevant som svar til din kommentar vil jeg tro. ICON_WINK
Uansett, er det dyp nok snø så hjelper det ikke med 28t foran heller, det blir bare kaving og rot.
Tro meg, jeg har vært ute flere vinternetter etter at jeg flytta til Fagerstrand hvor det ikke er hundeluftere og fotgjengere i hopetall.

Men nå skal jeg ikke hekte meg opp i dyp snø og fatbike, har slutta med denslags, med et og annet tilbakefall i en rus av optimisme. ICON_LAUGH


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS






Moderator  support