Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 78 av 152 1 2 76 77 78 79 80 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: baronKanon] #2528691 03/01/2019 11:17
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Sitat: Ripen

Og helt til slutt, samme tur med Jaguar I-Pace.
(...)
Ja så der seila jaggu den opp som en kandidat også, faktisk.
Gjør den det? den er jo mindre enn Passaten!

Jepp, jeg bruker retten min til å velge kandidater etter mine kriterier så ja det gjør den.

Jeg forstår spørsmålet og kan forklare litt av bakgrunnen.
Utover at den er elektrisk og har nok rekkevidde har den også nok plass.
Kjøper jeg en I-pace skal jeg ha noe jeg ikke har hatt på Passaten til den, en takboks, og da er den stor nok selv til ferieturer.
Siste sommerferie hadde vi hele oppakkinga under rullegardina i Passaten, med fiskestenger, redningsvester, badestæsj og you name it til halvannen uke ferie med hele familien.

Bl.a sånne ting baserer jeg kandidatene på selv om jeg er glad i god plass.
Og, El-Passat finnes ikke. Er nysgjerrig på ID Crozz men den er et stykke frem i tid.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2528700 03/01/2019 11:50
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Dere ser for øvrig sikkert av førstevalget mitt i innlegget over at jeg ønsker rikelig med plass, det gjør X'en grom selv om jeg helst skulle limt igjen falkevingene og satt på takboks.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2528745 03/01/2019 14:11
Harald_D Offline
Avhengig
Avhengig
Jaja, så har september, oktober, november og desember gått, og 2019 er her.
Plutselig har jeg ikke sååå veldig god tid lenger og om et par måneder bør jeg ha bestemt meg for hva jeg gjør.
Tror faktisk jeg tenker på dette daglig nå, det har jeg aldri gjort når det gjelder min neste bil i tidligere tilfeller.

X90D 7-seter står øverst på lista p.t. men er prismessig drøy, X75D er mer realistisk men vil kanskje føles litt underdimensjonert på batteri/rekkevidde de gangene jeg skal på langtur.
Spørsmålet er om prisbesparelsen og hverdagsbehovet skal veie tyngst og jeg planlegger litt lenger tid på langturer.
Har lekt meg litt mer med ABRP som gir følgende scenarioer for en typisk vintertur.

F.eks vil jeg på en tur hjem til Nordfjord (ferie og helgeturer, gjerne et par jobbturer også) bruke 10:42 timer med en X75D fra Nesodden til hjembygda mi på vinteren med oppakking, snødekte veier og -10C.
1t 30min lading fordelt på 4 ladestopp.

Med en X90D vil samme tur ta 10:19 timer, altså 23 minutter kortere.
1 time 15min lading fordelt på 3 ladestopp.

Begge de lengste ladestoppene vil være på Skjåk som er siste SC før destinasjon, hhv 49 og 38 min for å komme frem med 20% gjenværende rekkevidde.
La inn ekstra komfortsone på kapasitet pga ofte varierende kjøreforhold det siste stykket.

Med en S 75D vil samme tur ta 10:19 timer.
1 t 15min lading fordelt på 3 ladestopp hvorav lengste blir på 36 minutter (Skjåk)

Med en S 90D korter vi turen ned til 09:35 timer og ABRP gir oss muligheten til å kjøre om Sogn med lengste ladestopp på Gol, 57 minutter.
Ladetid 1t 9 min fordelt på 3 stopp.

Til nå har vi kjørt denne turen ca 1-2 ganger pr år, litt avhengig av hvor vi feirer jula, så det er ikke mange timene av livet vårt som berøres av et bytte til den ene eller andre av de store Teslaene.
Men når man er midt oppi det så er nesten 11 timer i bil lenge ift ca 9 timer som vi bruker med fossilbil.
Barna er 5 år nå og de kan forstatt bli utålmodige og ekstra stopp kan være nødvendig.

Hadde jeg visst at det kom en SC i Stryn eller på Nordfjordeid hadde det ikke vært noe stress, men det er det kanskje ikke uansett om man bare får vridd litt på tankegangen og planleggingen.

(Alpha, uten at jeg har sjekka hva det betyr)
09:48 timer
1t 28min ladetid fordelt på 2 stopp via Sogn.
Lengste stopp Gol (Ionity) 48 min, andre stopp er ved Norsk Bremuseum i Fjærland (Grønn kontakt) på 39 min.

Da bør vel model 3 også være aktuell?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Harald_D] #2528747 03/01/2019 14:14
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Harald_D
Plutselig har jeg ikke sååå veldig god tid lenger og om et par måneder bør jeg ha bestemt meg for hva jeg gjør.
Tror faktisk jeg tenker på dette daglig nå, det har jeg aldri gjort når det gjelder min neste bil i tidligere tilfeller.

X90D 7-seter står øverst på lista p.t. men er prismessig drøy, X75D er mer realistisk men vil kanskje føles litt underdimensjonert på batteri/rekkevidde de gangene jeg skal på langtur.
Spørsmålet er om prisbesparelsen og hverdagsbehovet skal veie tyngst og jeg planlegger litt lenger tid på langturer.
Har lekt meg litt mer med ABRP som gir følgende scenarioer for en typisk vintertur.

F.eks vil jeg på en tur hjem til Nordfjord (ferie og helgeturer, gjerne et par jobbturer også) bruke 10:42 timer med en X75D fra Nesodden til hjembygda mi på vinteren med oppakking, snødekte veier og -10C.

Begge de lengste ladestoppene vil være på Skjåk som er siste SC før destinasjon, hhv 49 og 38 min for å komme frem med 20% gjenværende rekkevidde.
La inn ekstra komfortsone på kapasitet pga ofte varierende kjøreforhold det siste stykket.

1 t 15min lading fordelt på 3 ladestopp hvorav lengste blir på 36 minutter (Skjåk)

Med en S 90D korter vi turen ned til 09:35 timer og ABRP gir oss muligheten til å kjøre om Sogn med lengste ladestopp på Gol, 57 minutter.

Til nå har vi kjørt denne turen ca 1-2 ganger pr år, litt avhengig av hvor vi feirer jula, så det er ikke mange timene av livet vårt som berøres av et bytte til den ene eller andre av de store Teslaene.
Men når man er midt oppi det så er nesten 11 timer i bil lenge ift ca 9 timer som vi bruker med fossilbil.
Barna er 5 år nå og de kan forstatt bli utålmodige og ekstra stopp kan være nødvendig.

Hadde jeg visst at det kom en SC i Stryn eller på Nordfjordeid hadde det ikke vært noe stress, men det er det kanskje ikke uansett om man bare får vridd litt på tankegangen og planleggingen.

Lengste stopp Gol (Ionity) 48 min, andre stopp er ved Norsk Bremuseum i Fjærland (Grønn kontakt) på 39 min.

Da bør vel model 3 også være aktuell?

Kunne vært det men bagasjerommet bak blir for upraktisk.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2528750 03/01/2019 14:24
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Er (hurtig)ladekapasiteten hos ikke-Tesla god nok for langkjøring? Finnes det nok ladeplasser og nok ladere per plass til at det fungerer uten venting i praksis? Si f.eks Oslo - Trondheim på en middels utfartsdag.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2528757 03/01/2019 15:55
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
kjører man Gudbrandsdalen så har man god kapasitet på for eksempel Vinstra.

Uten at jeg har erfaring med ikke Tesla så vil jeg anta at tilgang på lader er grei men at man vil drive med uhensiktsmessig lading for å unngå flere ladestopp og få dårligere effektivitet.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: JonAre] #2528776 03/01/2019 17:25
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: JonAre
Er (hurtig)ladekapasiteten hos ikke-Tesla god nok for langkjøring? Finnes det nok ladeplasser og nok ladere per plass til at det fungerer uten venting i praksis? Si f.eks Oslo - Trondheim på en middels utfartsdag.

I dag er det noe magert, i løpet av våren dukker det opp flere "halvhurtige" og noen hurtige

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2528778 03/01/2019 17:27
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2528779 03/01/2019 17:37
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Tullinger finnes der både på sykkel og i bil (og ved tastaturet)....

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2528785 03/01/2019 18:47
JR Ewing Offline
Fersking
Fersking

Slenger meg innpå diskusjonen etter å ha fulgt alle 79 sidene:)

Stusser litt over at du skriver at kjøring via Sogn kun er opsjon med S90D?
Har du fått med deg at det finnes chademo-adapter så du kan lade Tesla hos alle Grønn kontakt og Fortum ladestasjoner?

Kjører selv X100D og har tatt turen Oslo-Nordfjord med tilhenger 5-6 ganger allerede. Med 3 kids og stæsj på tur så var det tilhenger som ble løsning for min del.
Gol-Sandane går akkurat med tilhenger, men har Chademo-adapter i bakhånd for sikkerhets skyld.
Måtte bruke dette no i romjula pga snø på veien over fjellet gav høyere forbruk enn tidligere. 10 minutt lading bak kiwi i Hemsedal sikret god margin ned til Gol.

Med Chademo har du hurtigladenettverk å støtte deg til også der tesla mangler muligheter. Får ca 40-45 kW effekt med adapter, ca halv hastighet av SuC.
Slike finn du som du sikkert er klar over både i Stryn, Nordfjordeid, Oppstryn, Grotli, Borgund, Lærdal osv osv.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2528825 03/01/2019 22:59
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Chademo er veldig greit til Tesla og nå skal det jo også komme CCS adapter til TMS og TMX.

Jeg har barn på 2 og 5 år og selv om jeg bare har med hun eldste på tur så er problemet gjerne det at jeg må flytte bilen all den tid pausen hun ønsker gjerne tar lengre tid enn å lade.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: JR Ewing] #2528846 04/01/2019 07:48
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: JR Ewing

Slenger meg innpå diskusjonen etter å ha fulgt alle 79 sidene:)

Stusser litt over at du skriver at kjøring via Sogn kun er opsjon med S90D?
Har du fått med deg at det finnes chademo-adapter så du kan lade Tesla hos alle Grønn kontakt og Fortum ladestasjoner?

Kjører selv X100D og har tatt turen Oslo-Nordfjord med tilhenger 5-6 ganger allerede. Med 3 kids og stæsj på tur så var det tilhenger som ble løsning for min del.
Gol-Sandane går akkurat med tilhenger, men har Chademo-adapter i bakhånd for sikkerhets skyld.
Måtte bruke dette no i romjula pga snø på veien over fjellet gav høyere forbruk enn tidligere. 10 minutt lading bak kiwi i Hemsedal sikret god margin ned til Gol.

Med Chademo har du hurtigladenettverk å støtte deg til også der tesla mangler muligheter. Får ca 40-45 kW effekt med adapter, ca halv hastighet av SuC.
Slike finn du som du sikkert er klar over både i Stryn, Nordfjordeid, Oppstryn, Grotli, Borgund, Lærdal osv osv.

Her kan jeg ikke nok, da er det digg å ha et vel av forumdeltakere som jobber i opplysningens tjeneste. ICON_SMILE

ChaDeMo har jeg ikke tatt med i beregningen, har sett på det som backup.
Til disse lengre turene har jeg tenkt kortest mulig totaltid og tatt utgangspunkt i kun Tesla SC.
Og med det som utgangspunkt har ikke ABRP valgt Hemsedalsfjellet og Sogn som beste vei for meg hjem til Nordfjord, men det kan jo være at den turen blir raskere enn Gudbrandsdalen og Strynefjellet selv om jeg må ty til ChaDeMo med en X 75D.
Jeg må leke mer med ABRP.

Fint med ChaDeMo på Nordfordeid også, det hender at vi stopper der uansett og målet er gode 26km lenger utover i fjorden.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ] #2528851 04/01/2019 07:55
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: anonymous
Campingbilsalget økte med 18.9% i 2017:

Bilåret 2017

What, Tesla er ikke nevnt med et eneste ord i 2018 oppsummeringen:
Oppsummering 2018

Det er vel ikke så rart når det er topp 3 modeller og topp 3 merker som nevnes?
Hadde blitt mer bekymra om 30 modeller og merker var listet opp uten Tesla, det hadde vært kreativ statistikkbruk.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2528858 04/01/2019 08:27
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ripen, du problematiserer problemer som du trolig ikke vil oppleve. De ladepausene du må ha på vei til Nordfjord blir kjærkomne. Spesielt for dine to små. Jeg hadde selv bekymringer for disse ladepausene før jeg selv kjøpte Tesla. Men disse pausene er null stress og noe jeg har blitt glad i. Mindre stress og mer opplagt med slike pauser.

Tesla X75 med tilhenger og chademo dekker ditt behov godt.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: erling] #2528864 04/01/2019 09:25
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: erling
Ripen, du problematiserer problemer som du trolig ikke vil oppleve. De ladepausene du må ha på vei til Nordfjord blir kjærkomne. Spesielt for dine to små. Jeg hadde selv bekymringer for disse ladepausene før jeg selv kjøpte Tesla. Men disse pausene er null stress og noe jeg har blitt glad i. Mindre stress og mer opplagt med slike pauser.

Tesla X75 med tilhenger og chademo dekker ditt behov godt.

God lesning. ICON_SMILE

Ladepausene bekymrer meg ikke i seg selv, men totallengden på turen gjør meg litt urolig.
Vi har kjørt turen noen ganger med ungene og den siste timen kan være slitsom pga det begynner å bli fryktelig mange timer i bil for små kribleføtter.
Vi bruker som nevnt over ca 9-9:30t på turen med fossilbil, å forlenge turen med en drøy time vil selvsagt merkes.

Men, disse turene er heller ikke hverdagen vår, så du har nok rett i at jeg problematiserer litt, dette gjør jeg litt for å fremprovosere synspunkter som dine som kan berolige meg litt.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2528879 04/01/2019 10:20
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Se der ja, høh...

Med ChaDeMo avhuka så blir samme tur 23 minutter kortere og man blir guida om Hemsedalsfjellet og Sogn med X75.

Det kan vi definitivt leve med.

På sommeren med 20C og tørre veier tar ikke turen lenger tid enn med Fossilbil, så X 75D vil etter alt å dømme funke prima.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: erling] #2528889 04/01/2019 10:54
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mindre stress og mer opplagt med slike pauser.

Det samme tenker jeg - vi har et mye mer avslappet forhold til tid til/fra med elbil enn hva vi hadde med bensinbil.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Anders A-R] #2528895 04/01/2019 11:12
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R
Mindre stress og mer opplagt med slike pauser.

Det samme tenker jeg - vi har et mye mer avslappet forhold til tid til/fra med elbil enn hva vi hadde med bensinbil.

Dette er en av de tingene jeg tror er noe man luller seg inn i for å rettferdiggjøre bilvalget sitt, uten at det trenger å være negativt.
Hvorfor har man plutselig bedre tid når man er på tur med elbil? Er det fordi man må ha det og er innstilt på det?

For meg blir det et kompromiss og noe jeg må tåle, jeg ville helst hatt muligheten til å kun ha korte stopp og lenger rekkevidde likt det jeg har i dag med fossilbil, men fordelene med elbil gjør at jeg velger å tåle at de langturene tar litt lenger tid.

Nå skal jo jeg på flere turer med kun meg i bilen også, turer som skiller seg vesentlig fra turer med familien når det kommer til behov for pauser.
Ja, det er sunt å ta seg god tid, men jaggu er det digg å bare komme seg fram også og ikke føle at man somler bort unødvendig tid.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2528901 04/01/2019 11:32
X
X29 Offline
Medlem
Medlem
X
Et lite innspill, kjører X75 selv:

det å finregne på hva ABRP viser er bortkasta tid. (Men gir en pekepinn!)
Hastigheten på supercharger er sjelden på max er min erfaring, selv om man velger et ledig lader-par. Spesielt vinterstid. Beregn minst 10 minutter ekstra per ladestopp.
Du lader også raskere med 400V batteri (90kWh og 100kWh), enn med 350V batteri (75kWh). Max er vel ca 116kW på X100, mens det stopper på ca 96kW på X75. Tar forresten ABRP hensyn til dette?

Når det er sagt, ladestopp er helt ålreit, vi pleier å lufte oss og bikkja litt, kanskje ta en matbit, do-pause.
Henger meg på det erling skriver over her. Pausen(e) er null stress, og et ålreit avbrekk
Flere av superladerne har lekeplass i umiddelbar nærhet.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2528904 04/01/2019 11:50
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Etterhvert som man har hatt bilen en stund så finner man ut at rundt 10% er passe restkapasitet for lading og så lader man ikke mer enn at man har ca det samme i restkapasitet ved neste planlagte stans.

Så lærer man også å droppe stedene med stor pågang som for eksempel Lier og Lillehammer.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2528911 04/01/2019 12:18
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Mulig det står tidligere i tråden her, men hvordan er kapasiteten og ladehastigheten på Teslas superladere jevnt over? Om noen har erfaringer med superladeren på Nes i Ådal (E16) er dette eventuelt superrelevant for meg.

Nedover i Europa kan det se ut som om i alle fall ladehastigheten ikke er helt topp: https://www.tv2.no/a/10102444/

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2528913 04/01/2019 12:21
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Den artikkelen er vel kommentert tidligere.

Mitt inntrykk er at ladere leverer hastigheten de skal forutsatt at brukeren er bevisst, oppfører man seg som en tosk gjelder artikkelen.

Redigert av Syklist1; 04/01/2019 12:23.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2528926 04/01/2019 13:29
JR Ewing Offline
Fersking
Fersking
Kommentar ang ladehastighet så en slipper å leite tilbake i denne tråden.

Et par ''feil'' som vart gjort i den testen hos TV2:
1. Starta turen uten å ha full-ladet batteri
2. Ladet for lenge per stopp enkelte ganger. Hastigheten går betydelig ned ettersom batteriet fylles opp.
3. For stor rest-kapasitet på batteri ved ankomst ladestasjon (har sammenheng med punkt 2)

Oppskrift for å få kortast mulig ladetid:
1. Start med fullt batteri. Forvarm bil med kontakt tilkoblet så batteriet får en lunk før avgang (gjeld vinter).
2. Kjør minst 1,5-2 timer før første superlading for å få batteriet varmt nok (også vinter)
3. Lad til du har nok til å nå neste superlader med 10-15% buffer. Bedre å lade to ganger og få maks ladehastighet på begge enn å lade lenge for å skippe en lader.
4. Plugg bilen i lader ved ankomst slutt-destinasjon og start lading mens batteriet fremdeles er varmt (spesielt viktig om vinter).

Redigert av JR Ewing; 04/01/2019 13:30.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2528928 04/01/2019 13:37
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Ankomst Rhüden 21.25 (Rest km: 136 – lading)
Avgang Rhüden 22.15 (Rest km: 409)
Ankomst Wehrheim 01.10 (Rest km: 14 – lading!)

Han står altså 1 time og lader for å kjøre forbi 2 superchargers uten å stoppe.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: X29] #2528931 04/01/2019 13:42
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: X29
Et lite innspill, kjører X75 selv:

det å finregne på hva ABRP viser er bortkasta tid. (Men gir en pekepinn!)
Hastigheten på supercharger er sjelden på max er min erfaring, selv om man velger et ledig lader-par. Spesielt vinterstid. Beregn minst 10 minutter ekstra per ladestopp.
Du lader også raskere med 400V batteri (90kWh og 100kWh), enn med 350V batteri (75kWh). Max er vel ca 116kW på X100, mens det stopper på ca 96kW på X75. Tar forresten ABRP hensyn til dette?

Når det er sagt, ladestopp er helt ålreit, vi pleier å lufte oss og bikkja litt, kanskje ta en matbit, do-pause.
Henger meg på det erling skriver over her. Pausen(e) er null stress, og et ålreit avbrekk
Flere av superladerne har lekeplass i umiddelbar nærhet.

ABRP burde ta høyde for forskjellig ladehastighet på de forskjellige modellene, men om den faktisk gjør det vet jeg ikke.

Om jeg skal legge til 10 min i praksis på hver ladestopp så begynner den Vestlandsturen å bli drøy igjen, da er vi oppe i nesten 11 timer på vinterstid så da må jeg gruble litt mer.

Nå er ungene 5 år og sånn sett er vel det verste kanskje (?) over mtp tålmodigheten på såpass lange bilturer, og neste gang vi kjører turen i kulde og på snø vil de være nesten 6 år.
Men uansett er det ikke bare å feie under teppet at man legger på 1,5 time på reisen mot hva man kan klare med en fossilbil, det gjelder både for familieturer og jobbturer.

Kall meg gjerne vanskelig, men skal jeg kjøpe bil til over 700K så skal den jaggu kunne brukes til alle turer også uten at det føles som et steg tilbake, jeg skal ikke måte leie/låne bil for å dra på ferie eller en helgetur til vestlandet, det er ikke et tema.

Ramtitam...

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: JR Ewing] #2528942 04/01/2019 14:21
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: JR Ewing
Kommentar ang ladehastighet så en slipper å leite tilbake i denne tråden.

Et par ''feil'' som vart gjort i den testen hos TV2:
1. Starta turen uten å ha full-ladet batteri
2. Ladet for lenge per stopp enkelte ganger. Hastigheten går betydelig ned ettersom batteriet fylles opp.
3. For stor rest-kapasitet på batteri ved ankomst ladestasjon (har sammenheng med punkt 2)

Oppskrift for å få kortast mulig ladetid:
1. Start med fullt batteri. Forvarm bil med kontakt tilkoblet så batteriet får en lunk før avgang (gjeld vinter).
2. Kjør minst 1,5-2 timer før første superlading for å få batteriet varmt nok (også vinter)
3. Lad til du har nok til å nå neste superlader med 10-15% buffer. Bedre å lade to ganger og få maks ladehastighet på begge enn å lade lenge for å skippe en lader.
4. Plugg bilen i lader ved ankomst slutt-destinasjon og start lading mens batteriet fremdeles er varmt (spesielt viktig om vinter).

Det var oppklarende - takk!

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Syklist1] #2528949 04/01/2019 15:01
JR Ewing Offline
Fersking
Fersking
Sitat: Syklist1
Ankomst Rhüden 21.25 (Rest km: 136 – lading)
Avgang Rhüden 22.15 (Rest km: 409)
Ankomst Wehrheim 01.10 (Rest km: 14 – lading!)

Han står altså 1 time og lader for å kjøre forbi 2 superchargers uten å stoppe.

Jepp! Nå står det ingenting i saken om ladehastighet ved start og avslutning av ladeøkt, men kan nok anta at hastigheten ved slutt har vært i området ~35kW.
Da er det bedre å avslutte når hastigheten har gått fra maks ~115 kW og ned til ~90 kW og heller ta en stopp til.
Tiden går fort når en må bruke 2 minutt per kWh kontra 30 sekund:)

Redigert av JR Ewing; 04/01/2019 15:02.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2529019 05/01/2019 08:50
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Kall meg gjerne vanskelig, men skal jeg kjøpe bil til over 700K så skal den jaggu kunne brukes til alle turer også uten at det føles som et steg tilbake, jeg skal ikke måte leie/låne bil for å dra på ferie eller en helgetur til vestlandet, det er ikke et tema.

Enn så lenge er det ingen som sier at du _må_ kjøpe elbil. Får mye fin fossilbil til 500K også. Da har du 200K å bruke til bensin og bompenger (ca. 30K i året?). Så kan du ta pauser akkurat der det passer ungene.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2529050 05/01/2019 13:44
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
På en så lang biltur må/bør man uansett ta pauser. Med litt planlegging timer man dette greit sammen med ladepausene. Jeg tror ikke den reelle reisetiden er veldig mye lengre med el kontra ICE.

Big wheels keep on turning
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: parob] #2529052 05/01/2019 14:16
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: parob

Enn så lenge er det ingen som sier at du _må_ kjøpe elbil. Får mye fin fossilbil til 500K også. Da har du 200K å bruke til bensin og bompenger (ca. 30K i året?). Så kan du ta pauser akkurat der det passer ungene.

Kona hadde en XC60 og skulle bytte bil. Kikket lenge på BMW X6, men i og med at jeg har 4-hjulstrekker tenkte hun at vi prøver oss på elbil. Ut fra at vi bor langt fra sentrale strøk var det bare Tesla som var aktuelt, så hun endte opp med en S85. Som den tidligere Teslahater jeg er skal det bli interressant å se om bilen klarer å rettferdiggjøre prisen.

Redigert av kaiost; 05/01/2019 14:17.
Side 78 av 152 1 2 76 77 78 79 80 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå