Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
17/11/2018 10:11
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Førerløse elsykler blir det neste. Da trenger man ikke å sitte på sykkelen ned de skumleste nedfartene! La sykkelen ta road gap alene. Så kan man konsentrere seg om å ta gode insta bilder av sykkelen i stedet!
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
17/11/2018 11:03
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg programmerte den til å ta dritmy fart og gappe hele driten!
Per B.
|
|
|
17/11/2018 12:46
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jepp, førerløs sykkel med online kamera og VR briller i sofaen bør være målet. Alt annet er diskriminering av de som synes det er uff å gå ut.
|
|
|
17/11/2018 18:26
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Redigert av Skorp; 17/11/2018 18:36.
|
|
|
[Re: Oystein L]
25/11/2018 07:10
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Jeg mener det er relevant. Når man ikke har noen realistisk måte å skille på lovlige og ulovlige elsykler i marka, så er fjompenissene på tung motorsykkel* en direkte følge av regelendringen. Praktisk sett er det et frislipp. Den sykkelen ser riktignok ut som den vil være mest skummel for den som sitter oppå, så det vil vel neppe gå særlig fort i terreng *Om 22kg og 7kW er korrekt, så overgår dette kW/kg-grensene til både lett og mellomtung motorsykkel.
|
|
|
25/11/2018 10:26
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hvor lenge holder et 86v 20ah-batteri med 7kW-motor? Hvor landt inn i marka kommer man da med 140 km/t?
Jeg utdannelse innen elektro/elektronikk og automasjon. I tillegg til en mastergrad. Vi driver med e-motorsykkel/e-sykkel bygging.
Tipper han har en master i norsk.
|
|
|
[Re: Tange]
25/11/2018 12:39
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor lenge holder et 86v 20ah-batteri med 7kW-motor? Hvor landt inn i marka kommer man da med 140 km/t? Det er uvesentlig, han kan skremme livskiten av folk 100m fra p-plassen, det er nok til at det koker over i kommentarfeltene...
|
|
|
20/12/2018 22:18
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Nå har heg fått et nyhetsbrev fra NOTS hvor en, i likhet med enkelte tilsvar i tråden her, ønsker å jobbe for en faktabasert diskusjon om el-sykling i utmark.
Til det vil jeg egentlig bare føye til at allemannsretten ikke er faktabasert, men tufta på tradisjoner, verdier, og en svak paragraf i friluftsloven. Jeg tror fortsatt at å bruke elsykling til å snikmotorisere friluftslivet i et langsiktig perspektiv er å spille hasard med allemannsretten og vår tilgang til å sykle på sti i utmark, om/når omfanget øker. «ikke-motorisert ferdsel» er en helt sentra verdi i norsk friluftstradisjon
|
|
|
[Re: Ynot]
20/12/2018 23:45
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
allemannsretten ikke er faktabasert, men tufta på tradisjoner, verdier, og en svak paragraf i friluftsloven. Jeg tror fortsatt at å bruke elsykling til å snikmotorisere friluftslivet i et langsiktig perspektiv er å spille hasard med allemannsretten og vår tilgang til å sykle på sti i utmark, om/når omfanget øker. «ikke-motorisert ferdsel» er en helt sentra verdi i norsk friluftstradisjon
Det han sa....
|
|
|
20/12/2018 23:51
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg synes også at når man først snakker om fakta, og hva som eventuelt mangler, så får en også dra frem det som er sikkert: Med motor og elkraft kommer hastighetene til å øke og elsyklister kommer til å sykle lengre strekninger enn syklister.
|
|
|
21/12/2018 07:46
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Ser frem til å bli stoppet i skogen av Politiet. I moped-dagene dro de jo rundt på en kjerre for å sjekke om mopeder var trimma også, kanskje vi får se en ATV dra rundt på en slik? Hverken turgåere eller onkel vil klare å se forskjellen på en el/ikke-el uten å inspisere på ganske så kloss hold. Med SWAT-boks på Epic'en ble jeg jo spurt av andre syklister flere ganger om det var en el-sykkel... Enig i at Allemannsretten er en ganske så skjør "lov", og at vi har store utfordringer her. Hvis eMTB forblir på dagens nivå er jeg ikke stressa over frislipp, vil gjerne se fakta når det gjelder påstanden om at vi vil få både flere syklister i marka, og at de vil sykle lenger. De jeg kjenner med eMTB sykler ikke i nærheten av så mye og langt som oss med tvangsnevroser og uten e. De er ute for å leke, ikke for å svette blod i 2-3 timer. Og siden jeg opplever det slik, er det sikkert sant  Aberet er jo at utviklingen går fremover, og det er vanskelig å spå hvordan eMTB kommer til å utvikles. Er litt redd for at skillet mellom eMoped og eMtb kommer til å viskes ut, kanskje bare ved hjelp av en mobil-app.
|
|
|
[Re: Flex]
26/12/2018 09:17
|
bjornark
Fersking
|
Fersking
Bra svart Flex! på innlegget til en surpomp som tror han vet hva terrenegsykling skal dreie seg om.. Vi som startet med terrengsykling, eller offroad som det het den gangen, hørte mye av de samme «synse og tror» argumentene rundt det å sykle i marka. Slitasje, fart osv.. Men det var vi som gjennåpnet mange av de gamle gjenngrodde stiene og det ble fort slutt på sutringen fra fotfolk når man bare bremset ned, stoppet opp og tok en prat med folk. Vi var ute for å ha det gøy i skogen, ikke nødvendigvis trene eller prøve å slå Strava rekorder. Vi kastet oss gladelig over alle nye oppfinnelser til å ha på rokken. Nå som terreng- el sykkelen har kommet ser jeg ikke noe problem med den. Det gir mange muligheter til lange turer i fjellet og flere turer opp og ned favoritt stien. Å si at den sliter mer på stien er tåkeprat, for du får et jevnere tråkk, ferre stopp i cruks og el-sykkelen spøler ikke når du starter tråkket. Desuten er slitasje på stien ikke bare terrensykkelister som står for. Ta en tur i bymarka i Trondheim etter «Syvtopper» løpet, da skal du få se på ødeleggelse av sti og terreng! Nei det må bli slutt på å legge egne høye tanker om fin form og teknikk, og synsing om hva terrengsykling er som grunn til å begrense EL terrengsykling.
|
|
|
26/12/2018 10:19
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Jeg mener at vi skal ha det motorløst på stier i marka, dagens friluftslov regulerer i utgangspunktet det greit, men så har lovgiver uthulet dette ved å sidestile en lovlig elsykkel med en vanlig sykkel gjennom en forskriftsendring.
Som flere har pekt på er ikke elsykkel-industrien statisk, men i stadig utvikling. Vi ser f.eks at man i Danmark nå har et prøveprosjekt hvor man sidestiller speed pedelec sykler med 500W og inntil 45 km/t hastighet før motoren kutter med dagens elsykler. Disse kan oppnå opp mot 20 km/t uten at man tråkker i det hele tatt. Skulle det vise seg å bli en suksess er det bare å forvente at dette kommer krypende til våre breddegrader også.
På toppen av dette har man alle de ulovlige syklene, og hvem ser egentlig forskjell på om den er lovlig eller ikke? Så kan man argumentere at de nok er der uansett, men poenget er at de kan "gjemme" seg blant el-syklene dersom det er generelt tillatt på sti.
Og da kommer jeg til mitt hovedpoeng som er brukerkonflikter. Ved å sidestille elsykkel med vanlig sykkel havner vi også i samme kategori, noe som vil gi friluftsorganisasjonene vann på mølla i deres krav om "regulering" av ferdselen, som er en pen omskrivning av forbud - ref. feks Østmarkas Venner og Naturvernforbundet som gjorde felles front om vernområder. Der foreslo som kjent ØV forbud mot sykling på det meste av stier.
Disse organisasjonene har ikke endret syn selv om det er mer stille nå enn tidligere, så jeg frykter en oppblomstring av disse konfliktene, og det er ikke så lenge siden vi var der sist, og jeg ønsker meg ikke tilbake igjen. Vi ser jo disse konfliktene jevnlig allerede nå om enn ikke så ille som det var for 5-8 år siden, så jeg tenker vi skal ta vare på den skjøre retten vi har gjennom allemannsretten ved å være føre var.
Derfor støtter jeg Oslo kommunes syn på dette, hvor de lokalt uansett kommer til å forby el-sykkel på sti. Så får det heller komme unntak for de som har medisinske grunner for det, som det er på andre hjelpemidler i samfunnet for øvrig.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
26/12/2018 10:42
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Derfor støtter jeg Oslo kommunes syn på dette, hvor de lokalt uansett kommer til å forby el-sykkel på sti. Så får det heller komme unntak for de som har medisinske grunner for det, som det er på andre hjelpemidler i samfunnet for øvrig. Dette er ikke et syn Oslo kommune har og heller ikke noe Oslo kommune har myndighet til å bestemme noe om. Dagens markalov er til hinder for elsykkel, straks lovgiver har endret den, vil elsykkel bli lovlig i Oslomarka.
|
|
|
[Re: larsdx]
26/12/2018 11:04
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Dette er ikke et syn Oslo kommune har og heller ikke noe Oslo kommune har myndighet til å bestemme noe om. Dagens markalov er til hinder for elsykkel, straks lovgiver har endret den, vil elsykkel bli lovlig i Oslomarka. I stortingsproposisjonen heter det: (...) kommunene vil ha mulighet til å forby eller begrense bruk av el-sykler i bestemte områder eller på nærmere angitte strekninger, jf. forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark § 2 a), som også vil gjelde for Marka.
Prop. 11 L (20182019): Adgang til å bruke el-sykler i Marka Jeg kjenner ikke til hvorvidt Oslo eller de andre aktuelle kommunene vil benytte seg av dette og evt. i hvilket omfang.
|
|
|
[Re: larsdx]
26/12/2018 11:07
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Derfor støtter jeg Oslo kommunes syn på dette, hvor de lokalt uansett kommer til å forby el-sykkel på sti. Så får det heller komme unntak for de som har medisinske grunner for det, som det er på andre hjelpemidler i samfunnet for øvrig. Dette er ikke et syn Oslo kommune har og heller ikke noe Oslo kommune har myndighet til å bestemme noe om. Dagens markalov er til hinder for elsykkel, straks lovgiver har endret den, vil elsykkel bli lovlig i Oslomarka. Jo, det er et syn Oslo kommune har, de har bla. stilt seg bak oppropet fra OOF, og selv om lovforslaget vedtas har fremdels kommunen anledning til å vedta begrensning ref. denne uttalelsen på regjeringen.no: "Der sykling kan være et problem, vil kommunene ha mulighet for å innføre begrensinger, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen."
Lars-Erik
|
|
|
26/12/2018 13:01
|
røde pimpernell
Medlem
|
Medlem
Helt enig i argumentasjonen til Ugla. Nei til el-sykkel på sti!
Momenter som er viktig for meg: -Når det allerede er konflikter mellom stisyklister og andre brukergrupper, hvorfor provosere ytterligere. Det å akseptere el-sykkel i naturen vil, med rette, sitte veldig langt inne for svært mange. -Motorisert ferdsel i natur bør være reservert nytteformål. (Som prinsipp, uansett grad av slitasje.) -Skråplaneffekten. Det er sannsynlig at regelverket blir mer liberalt med tiden. -Større slitasje. Jeg har problemer med å forstå at enkelte nekter å innse dette. Jeg, som er en middels trent syklist, hadde nok mangedoblet rekkevidden på alle mine sykkelturer på en el-sykkel. Dette tror jeg gjelder for de fleste. At dette ikke fører til mer slitasje kan en ikke argumentere mot. Det en kan diskutere er om totalbelastningen på stiene blir for stor eller ikke. Med dagens antall syklister er det nok problemfritt i enkelte deler av marka, mens andre deler er mer utsatt. Jeg har i tillegg snakket med bekjente som har syklet med el-sykkel under våte forhold, og disse var helt i ekstase over at de hadde spunnet gjennom "alt", inkludert myrer. Ja, sykler en ansvarlig så unngår en sikkert dette, men alle gjør dessverre ikke det.
|
|
|
[Re: røde pimpernell]
26/12/2018 14:52
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
I hele diskusjonen er det et skikkelig stort problem som "motstanderne" har. Momenter som er viktig for meg: -Når det allerede er konflikter mellom stisyklister og andre brukergrupper, hvorfor provosere ytterligere.
Det er alt tydeligvis konflikter (jeg ser dem ikke her lokalt, men her må jeg bare stole på forståsegpåere) og hva har DU tenkt å gjøre mot det? Skal DU sykle mindre, sykle steder hvor det er mindre moro å sykle, skal DU kjempe for en ordning hvor folk født på like dager bare får sykle på likedager i måneden; eller YOU name it? Det å akseptere el-sykkel i naturen vil, med rette, sitte veldig langt inne for svært mange. Ja, og siden ØV alt er nevnt sitter det langt inne for svært mange å akseptere sykler i naturen uten at det ser ut til å påvirke DEG i DIN bruk av naturen. -Motorisert ferdsel i natur bør være reservert nytteformål. (Som prinsipp, uansett grad av slitasje.) Dette er vel omtrent det eneste argumentet som står, men det blir som regel nihilert fordi det blir knyttet til at motorisert sykling vil gi økt bruk og økt slitasje (kommer tilbake til det senere). Ikke ulikt typisk Nordmarksofa. Hvor mange av DERE motstanderne hadde syklet terreng på en helstiv sykkel? Trenger ikke å svare, for vi har sett en stor eksplosjon av terrengsykling så fort de første fulldemperne med mye vandring kom på markedet. Og dertil økt slitasje. -Skråplaneffekten. Det er sannsynlig at regelverket blir mer liberalt med tiden.
Ja, det er jo også sannsynlig for at om man får pupp så vil man før eller senere gå over til sterkere saker  . Om det er sannsynlig at regelverket blir mer liberalt, hvorfor er DU da redd for at all sykling kommer til å bli forbudt? Er forøvrig ikke uenig at det kan bli mer liberalt. Det er jo en tendens vi ser overalt i samfunnet, selvbestemt abort, opphevelse av forbudt mot homofilt samliv mellom menn, opphevelse av forbudt mot likekjønnet ekteskap (tenkte å Hitle tråden men det får holde frem til nå). -Større slitasje. Jeg har problemer med å forstå at enkelte nekter å innse dette. Ja, her er den. Jeg tipper at DU nekter å innse at DIN bruke av DIN sykkel fører til større slitasje (yepp, hadde du syklet like mye i terrenget om du bare fikk lov til å sykle med helstiv sykkel? DU vet, det med å bruke DIN egen kropp, mestring og bla, bla bla). Jeg, som er en middels trent syklist, hadde nok mangedoblet rekkevidden på alle mine sykkelturer på en el-sykkel. Dette tror jeg gjelder for de fleste. Se der ja. Jeg derimot er rimelig sikker på at DU har økt rekkeviden DIN betraktelig med bruk av Nordmarksofa fremfor helstiv sykkel. At dette ikke fører til mer slitasje kan en ikke argumentere mot. At dette ikke fører til mer slitasje kan en ikke argumentere mot. Det en kan diskutere er om totalbelastningen på stiene blir for stor eller ikke. Med dagens antall syklister er det nok problemfritt i enkelte deler av marka, mens andre deler er mer utsatt. Det en kan diskutere er om totalbelastningen på stiene blir for stor eller ikke. Med dagens antall syklister er det nok problemfritt i enkelte deler av marka, mens andre deler er mer utsatt. Jeg har i tillegg snakket med bekjente som har syklet med el-sykkel under våte forhold, og disse var helt i ekstase over at de hadde spunnet gjennom "alt", inkludert myrer. Ja, sykler en ansvarlig så unngår en sikkert dette, men alle gjør dessverre ikke det. Husker en del lignende ekstase om sykling med fatbike i bla. myrlendt terreng. Skjønt det store problemet? Stortsett all argumentasjon slår tilbake på en selv. Blir litt sånn, ja jeg vet at jeg sliter på stiene, at ikke alle er like glade for at jeg sykler i marka og at mange synes det er skummelt med min sykling i høy fart på stiene, men jeg vil ikke at det skal bli flere for da kan det bli forbudt for meg og. Og bare for å gjøre det helt klart røde pimpernell; jeg har bare brukt din oppsummering og retter meg ikke mot deg personlig når jeg fremhever DEG (DU/DIN).
|
|
|
[Re: Oystein L]
26/12/2018 15:36
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hvor lenge holder et 86v 20ah-batteri med 7kW-motor? Hvor landt inn i marka kommer man da med 140 km/t? Det er uvesentlig, han kan skremme livskiten av folk 100m fra p-plassen, det er nok til at det koker over i kommentarfeltene... Analog til innlegget over. Antar at alle "motstanderne" sykler i gangfart med en gang de ser folk i redsel for å kunne skremme livskiten ut av dem. Kan svare selv. Ved 'optimale' forhold gir batteriet 1720 w som holder 1720/7000*60 ≈ 15 minuter. Så ved optimale forhold klarer syklisten å tilbakelegge 35 km. Med andre ord så kan hun/han legg i vei fra Hølen mot Skullerud for å starte på turen et kvarter senere. Som tråkkesyklist...........
|
|
|
[Re: Ugla]
26/12/2018 16:14
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jo, det er et syn Oslo kommune har, de har bla. stilt seg bak oppropet fra OOF, og selv om lovforslaget vedtas har fremdels kommunen anledning til å vedta begrensning ref. denne uttalelsen på regjeringen.no: "Der sykling kan være et problem, vil kommunene ha mulighet for å innføre begrensinger, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen."
Jeg er usikker på om lovforslaget virkelig åpner for at man kan innføre generelle stisykkelforbud i så store områder. Blir interessant å følge med. Også interessant at kommunen mener slitasje fra elsykkel er et problem, men ikke hester: Kommunal forskrift om ridning i Oslo kommunes skoger foreslås opphevet. Dette innebærer at det vil være tillatt å ri på stier og veier i kommuneskogen, men ikke utenom sti og vei, jf. friluftsloven. Det legges også opp til at det skal være tillatt med elsykler på veiene i kommuneskogen, men ikke på stier.
https://tjenester.oslo.kommune.no/ekstern/einnsyn-fillager/filtjeneste/fil?virksomhet=976819837&filnavn=byr%2F2018%2Fbr1%2F2017023387-1960790.pdf
|
|
|
26/12/2018 16:47
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Har ikke lest hele PDF-en, bare sammendraget. Hvor står det at kommunen mener at slitasje fra hester ikke er et problem?
Nei vent, fant det:
Videre er det et begrenset antall hester i Marka og brukerkonfliktene og slitasj en på naturen anses ubetydelige. Den tidligere forventede økningen i antall hester i Marka har ikke inntruffet. Kommunal forskrift om ridning i Oslo kommunes skoger foreslås derfor opphevet, slik at de samme reglene for ridning blir gjeldende i hele kommuneskogen.
Bra, da er jo oppskriften for elsykling klar. Den forventede økningen uteblir og et forbudt mot elsykler på stier blir foreslått opphevet.
|
|
|
26/12/2018 18:00
|
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
I hele diskusjonen er det et skikkelig stort problem som "motstanderne" har. Momenter som er viktig for meg: -Når det allerede er konflikter mellom stisyklister og andre brukergrupper, hvorfor provosere ytterligere.
Det er alt tydeligvis konflikter (jeg ser dem ikke her lokalt, men her må jeg bare stole på forståsegpåere) og hva har DU tenkt å gjøre mot det? Skal DU sykle mindre, sykle steder hvor det er mindre moro å sykle, skal DU kjempe for en ordning hvor folk født på like dager bare får sykle på likedager i måneden; eller YOU name it? Det å akseptere el-sykkel i naturen vil, med rette, sitte veldig langt inne for svært mange. Ja, og siden ØV alt er nevnt sitter det langt inne for svært mange å akseptere sykler i naturen uten at det ser ut til å påvirke DEG i DIN bruk av naturen. -Motorisert ferdsel i natur bør være reservert nytteformål. (Som prinsipp, uansett grad av slitasje.) Dette er vel omtrent det eneste argumentet som står, men det blir som regel nihilert fordi det blir knyttet til at motorisert sykling vil gi økt bruk og økt slitasje (kommer tilbake til det senere). Ikke ulikt typisk Nordmarksofa. Hvor mange av DERE motstanderne hadde syklet terreng på en helstiv sykkel? Trenger ikke å svare, for vi har sett en stor eksplosjon av terrengsykling så fort de første fulldemperne med mye vandring kom på markedet. Og dertil økt slitasje. -Skråplaneffekten. Det er sannsynlig at regelverket blir mer liberalt med tiden.
Ja, det er jo også sannsynlig for at om man får pupp så vil man før eller senere gå over til sterkere saker  . Om det er sannsynlig at regelverket blir mer liberalt, hvorfor er DU da redd for at all sykling kommer til å bli forbudt? Er forøvrig ikke uenig at det kan bli mer liberalt. Det er jo en tendens vi ser overalt i samfunnet, selvbestemt abort, opphevelse av forbudt mot homofilt samliv mellom menn, opphevelse av forbudt mot likekjønnet ekteskap (tenkte å Hitle tråden men det får holde frem til nå). -Større slitasje. Jeg har problemer med å forstå at enkelte nekter å innse dette. Ja, her er den. Jeg tipper at DU nekter å innse at DIN bruke av DIN sykkel fører til større slitasje (yepp, hadde du syklet like mye i terrenget om du bare fikk lov til å sykle med helstiv sykkel? DU vet, det med å bruke DIN egen kropp, mestring og bla, bla bla). Jeg, som er en middels trent syklist, hadde nok mangedoblet rekkevidden på alle mine sykkelturer på en el-sykkel. Dette tror jeg gjelder for de fleste. Se der ja. Jeg derimot er rimelig sikker på at DU har økt rekkeviden DIN betraktelig med bruk av Nordmarksofa fremfor helstiv sykkel. At dette ikke fører til mer slitasje kan en ikke argumentere mot. At dette ikke fører til mer slitasje kan en ikke argumentere mot. Det en kan diskutere er om totalbelastningen på stiene blir for stor eller ikke. Med dagens antall syklister er det nok problemfritt i enkelte deler av marka, mens andre deler er mer utsatt. Det en kan diskutere er om totalbelastningen på stiene blir for stor eller ikke. Med dagens antall syklister er det nok problemfritt i enkelte deler av marka, mens andre deler er mer utsatt. Jeg har i tillegg snakket med bekjente som har syklet med el-sykkel under våte forhold, og disse var helt i ekstase over at de hadde spunnet gjennom "alt", inkludert myrer. Ja, sykler en ansvarlig så unngår en sikkert dette, men alle gjør dessverre ikke det. Husker en del lignende ekstase om sykling med fatbike i bla. myrlendt terreng. Skjønt det store problemet? Stortsett all argumentasjon slår tilbake på en selv. Blir litt sånn, ja jeg vet at jeg sliter på stiene, at ikke alle er like glade for at jeg sykler i marka og at mange synes det er skummelt med min sykling i høy fart på stiene, men jeg vil ikke at det skal bli flere for da kan det bli forbudt for meg og. Og bare for å gjøre det helt klart røde pimpernell; jeg har bare brukt din oppsummering og retter meg ikke mot deg personlig når jeg fremhever DEG (DU/DIN). Jeg tror jeg skjønner at du er positiv til el-sykler på sti i marka, men innlegget ditt framstår som et sammensurium av diffuse "argumenter" der det er litt vanskelig å få øye på de logiske sammenhengene.
Redigert av Syklus; 26/12/2018 19:25.
|
|
|
[Re: bjornark]
26/12/2018 18:16
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Bra svart Flex! på innlegget til en surpomp som tror han vet hva terrenegsykling skal dreie seg om. Jeg antar at jeg er en av suprompene. Jeg skal holde meg for god til karakteristikk av de som ikke mener det samme som meg. Det er alt for mange intelligente og reale folk som er uenige med meg til at jeg vil nedlate meg til det. Når det dreier seg om å vite hva terrengsykling handler om så sitter selvsagt ingen på fasiten. Men for meg og veldig mange er det en form for friluftsliv. Og for like mange, og fler, er friluftsliv noe vi driver innenfor egne grenser og uten motor og elkraft. Nå som terreng- el sykkelen har kommet ser jeg ikke noe problem med den. Det gir mange muligheter til lange turer i fjellet og flere turer opp og ned favoritt stien. Å si at den sliter mer på stien er tåkeprat, Her motsier du deg selv såpass solid at det vel egentlig ikke trengs noen kommentar Desuten er slitasje på stien ikke bare terrensykkelister som står for. Ta en tur i bymarka i Trondheim etter «Syvtopper» løpet, da skal du få se på ødeleggelse av sti og terreng!
Jo takk, jeg bor rett ved de aller mest populære stiene i Bymarka og har brukt så mange timer på å styrke dem at jeg tror at jeg har en god forståelse av summen av slitasje. Jeg skjønner ikke at det skal være et argument for å at vi skal dope slitasjen med motor og elkraft. Jeg har også tatt frem mange stier som mange nå takker oss for, men ser nå at vi snart når et punkt der jeg tror mange synes det er nok stier. Spesielt i de store byene blir det stadig mer folk og det virker da som at stadig flere finner frem til marka og bruker den. Selv uten motor... For det går faktisk an å gå for de som ikke vil tråkke. Jeg gjør det ofte selv. Det er veldig fint... Nei det må bli slutt på å legge egne høye tanker om fin form og teknikk, og synsing om hva terrengsykling er som grunn til å begrense EL terrengsykling.
Jeg vet ikke hvor i denne tråden du finner motstand mot elsykkel på sti ut fra egenvurdering av form og evner. En av forgangspersonen for elsykkel på sti er jo sannsynligvis en av landets beste stisyklister
Faktisk er egen vurdering av form og evner en grunn til at jeg er mot elsykkel på sti. Jeg er så takknemlig for at det finnes rom for å være lat og treg og fortsatt være med de beste. At ikke stisykling (foreløpig) er sånn at man må kunne kjøpe en sykkel til en liten formue for å kunne komme i gang. At stisykling er en aktivitet der mye av gleden kommer fra egen fremgang og ikke antall ampertimer man har råd til å kjøpe seg.
|
|
|
26/12/2018 19:02
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor lenge holder et 86v 20ah-batteri med 7kW-motor? Hvor landt inn i marka kommer man da med 140 km/t? Det er uvesentlig, han kan skremme livskiten av folk 100m fra p-plassen, det er nok til at det koker over i kommentarfeltene... Analog til innlegget over. Antar at alle "motstanderne" sykler i gangfart med en gang de ser folk i redsel for å kunne skremme livskiten ut av dem. Kan svare selv. Ved 'optimale' forhold gir batteriet 1720 w som holder 1720/7000*60 ≈ 15 minuter. Så ved optimale forhold klarer syklisten å tilbakelegge 35 km. Med andre ord så kan hun/han legg i vei fra Hølen mot Skullerud for å starte på turen et kvarter senere. Som tråkkesyklist........... OK
|
|
|
[Re: Syklus]
26/12/2018 20:02
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg tror jeg skjønner at du er positiv til el-sykler på sti i marka, men innlegget ditt framstår som et sammensurium av diffuse "argumenter" der det er litt vanskelig å få øye på de logiske sammenhengene.
Nja, egentlig var jeg imot, da følelsene enneå hadde overtaket. Så begynte jeg å tenke over argumenter imot og fant ingen fornøftige. Og du bekrefter vel hermed min mistanke at det er lite logisk sammenheng i argumentene fra motstanderne. De bare gjentar de 'samme' argumentene ØV, en haug med bilister og andre sykkelhatere bruker mot sykling generelt. Bare med en liten vri. Nå etter drøye tretti sider er det vel lite håp om at det kommer til å dukke opp noe argumenter som står av seg selv. Utover 'ingen motorisering', men det blir litt tynt. Begynner virkelig å helle over mot å være for snart.
|
|
|
26/12/2018 21:37
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Utover 'ingen motorisering', men det blir litt tynt.
Fordi...?
Redigert av Torshov-Simen; 26/12/2018 21:38.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
27/12/2018 08:24
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Utover 'ingen motorisering', men det blir litt tynt.
Fordi...? Motor og batteri blir brukt i utøvelsen av friluftsliv i for eksempel fritidsfiske.
|
|
|
27/12/2018 08:27
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Fordi motorisering av friluftsliv for lengst har gjort sitt inntreden med, igjen, de følgene som man så ivrig argumenterer i mot når det gjelder elsykkel.
Ja, jeg vet at ØV får andre følelser når det brummer forbi en løypeskuter enn når de hører en sykkel, Men jeg kan ikke la min mening forme (eller joda, noen ganger så må man ta hensyn til følelser også men det er ikke tilfelle her) av følelsene til ØV; like lite kan jeg la min mening forme av at noen føler at elsykkel ikke er en ekte sykkel.
Så, ja det er et argument men det blir for tynt fordi vi alt for lengst har beveget oss ut på skråplanet av motorisering og luksifisering av friluftsliv. Hvor ingen vil ta et steg tilbake men alle ugleser nye aktører i spillet.
|
|
|
27/12/2018 08:46
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Fordi motorisering av friluftsliv for lengst har gjort sitt inntreden med, igjen, de følgene som man så ivrig argumenterer i mot når det gjelder elsykkel.
Ja, jeg vet at ØV får andre følelser når det brummer forbi en løypeskuter enn når de hører en sykkel, Men jeg kan ikke la min mening forme (eller joda, noen ganger så må man ta hensyn til følelser også men det er ikke tilfelle her) av følelsene til ØV; like lite kan jeg la min mening forme av at noen føler at elsykkel ikke er en ekte sykkel.
Så, ja det er et argument men det blir for tynt fordi vi alt for lengst har beveget oss ut på skråplanet av motorisering og luksifisering av friluftsliv. Hvor ingen vil ta et steg tilbake men alle ugleser nye aktører i spillet. Med tanke på at den ferdselsretten vi alle nyter gjennom Friluftsloven til de grader ikke er faktabasert, men basert på følelsen fra lovgiver dengang, om at det hadde vært fint om alle kunne ha fri, umotorisert, tilgang til utmark, må jeg si at følelser defintivt har noe med denne debatten å gjøre. Det betyr også at lovgiver på et senere tidspunkt godt kan legge restriksjoner på den samme frie ferdselsretten for enkelte grupper av brukere - og jeg synes det er naivt å tro at ikke pressgruppene kommer til å bruke dette for alt det er verdt framover for å "regulere" ferdselen, og så egoistisk er jeg at det ikke er et offer jeg er villig til å ta på vegne av de som vil ha motorisering på sti. Det er fordi jeg er flaska opp med at motordrift på annet enn nyttetrafikk ikke er greit, og har den følelsen at det er riktig for friluftslivet. El-sykkel er under rivende utvikling, og jeg mener at man i etter et føre-var prinsipp heller skal være restriktiv på å slippe dette til på stier, akkurat som jeg også mener at snøskuter-frislippet var dumt.
Lars-Erik
|
|
|
|
|