Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Makita multikutter - hvilke blad?

Makita multikutter - hvilke blad? #2527671 21/12/2018 18:22
O
oyvinsr Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Hadde en litt tidlig julefeiring med samboer (av praktiske årsaker). Fikk en Makita multikutter, DTM51, men ikke noen blad. Er litt forvirra av bladstandardene, ser at min maskin har OIS, og skjønner jo at den da bruker OIS blad, men det virker også som at mange lager adapter og slikt på ettermarked.
Tenkte jeg skulle kjøpe inn diverse blad, er det noen anbefalinger å finne her? I all hovedsak tre som skal kuttes, men også kjekt å ha noe for å kutte spiker og skruer.
Tips i form av produsent(må være kompatibel med maskina), bredde og geometri hadde vært gøy.

Lurer også på å kjøpe slipeplate, selv om jeg leser at de ikke fungerer spesielt godt som slipemaskin. Har allerede en tipptopp deltasliper på ledning, men hadde vært kjekt med en batteridrevet en i enkelte tilfeller, verdt bryet?

Re: Makita multikutter - hvilke blad? [Re: oyvinsr] #2527681 21/12/2018 19:56
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Coop har vel et passende utvalg - og det er gjerne merka av på pakka på 3.partsleverandørene hvilken standard de følger.

Skal du ha noen som tar spiker også må du se nøye på bladene. De er dyrere, men det er verdt penga. Og så må du kjøpe langt nok innstikk. De blir dyrere jo lengre de er, men det er kjipt å ikke kunne kappe dype nok kutt, f.eks ved kapping av spiker.

Jeg har brukt min Bosch 10.8V i flere år, mye av dette med deltasliper og syns det fungerer helt prima. Deilig å slippe tråd. Men anbefaler oppgradering til større batteripakke for den slags arbeid. Jeg har kjøpt 4Ah pakker fra Werkzeugalarm.de som kom inn til en hyggelig pris under en tilbudsperiode.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Makita multikutter - hvilke blad? [Re: Anders A-R] #2527690 21/12/2018 21:22
jok Offline
Entusiast
Entusiast
OIS står for Oscillating Interface System, og er et system oppfunnet av Bosch for at Boschbladene kunne brukes på mange fabrikat av multimaskinen. Har selv en Makita. Jeg bruker Feinblader til finere arbeider, og bllligblader fra Europris eller Jula til grovere arbeider.

Moderator  support