|
Leddsmerter i fingrene
|
Leddsmerter i fingrene
19/12/2018 14:35
|
Flo
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Tror det startet etter en tur med nye holker i sensommer/ høst i regnvær. De var så inni gampen glatte! Det kom hvitt skum ut av dem og det var som om de var satt inn med såpe. Grepet fikk kjørt seg skikkelig, og jeg måtte rett og slett avbryte turen midtveis og sykle grus hjem.
Støl som søren i grepet i lang tid. Noen helger etter var det dagstur til Hafjell for en hel del nedoverkjøring i anlegget. Fikk unormalt vondt i hendene også her. Men det var jo vanvittig gøy, så vi tro tilbake to uker etter det igjen og kjørte to dagers runde i anlegget. Måtte teipe rundt fingrene med tape for at de ikke skulle hovne så jævli opp.
Nå viser det seg at dette ikke vil slippe taket. Kan knapt bære handlepose hjem fra butikken, og klarer ikke å skru opp en flaske...
Virker som en slags betennelse i de midterste leddene i langfinger, ringfinger og lillefinger. Pekefingeren som har vært på bremsen er helt fin..
Som den mannen jeg er så har det tatt lang tid å innse realiteten og fått bestilt legetime. Har gjort det nå og skal i første omgang til fastlegen etter nyttår.
Har litt blandet erfaring med henvisninger fra fastlegen. Tips til hvem man kan oppsøke i Oslo? Noen her som har vært borti noe liknende med grepet/hendene? Har nå startet et slags egenbehandlingsopplegg som består av tøying av underarmene/fingrene samt at jeg bruker en myk ball å klemme på for å få bevegelse i hendene. Kan jo godt hende at det er hvile jeg trenger, og at det jeg gjør nå er helt feil. De siste to ukene har jeg brukt en betenelsesdempende og smertestillende krem i hendene uten at det har gitt noe effekt.
|
|
|
Re: Leddsmerter i fingrene
[Re: Flo]
19/12/2018 14:57
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ta kontakt med fysioterapaut med ultralydsdiagnostikk for å utelukke evt. betennelse eller artrose. Dette er noe fastlege ikke kan hjelpe med. Jeg bruker Apexklinikken på Helsfyr til dette. Ble anbefalt å gå dit fra fastlegen, da han ikke kunne gi noen god diagnose ved å se på. Fysioene der kan se om det er betent vev i ultralyd, og da kan de evt. anbefale behandling med betennelsesdempende eller eller andre anbefalinger. Det kan også være du har hengt igjen med dødsgrepet, og at du dermed får feilbelastning over lang tid. Sliter med det motsatte, men har (heldigvis/dessverre) fått avkreftet betennelse.
Men hvis du har kjipe holker: hvorfor tviholde på dem? Det er jo noe av det billigste og viktigste å bytte ut hvis det ikke passer deg.
Går du via fastlege med henvisninger osv vil du få lang tid før du får henvisningstime, men går du direkte til Apexklinikken (eller andre gode klinikker med fysio), får du ofte mulighet til å få privattime (Apexklinikken har ikke avtale med offentlig helsetjeneste). Privattime får man ofte raskt, og det koster rundt en tusing for ultralyddiagnose.
Det kan nevnes at Apexklinikken også har fysioer som jobber mye med klatrere, som dermed har god erfaring med fingre osv.
|
|
|
19/12/2018 15:03
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Dette ligner veldig på slik jeg har det. Det var vel tilbake til rundt 2011-12 sesongen jeg merket det først- og da spesielt på ski. Har gått mye langrenn og frosset mye- og etterhvert begynte jeg å bli mer og mer var for kulde. Bodde på Rena fra 2010 og hadde opptil 50 ganger på ski opp fra Birkebeinerstarten og opp til Skramstadsetra- ofte slik at jeg ble god og svett på toppen, og frøs som en hund da jeg kom ned igjen. Måtte etterhvert ha tykke polvotter på meg ned igjen for ikke å fryse halvt ihjel.
Etterhvert merket jeg dette på sommeren også og leddene hovnet opp, spesielt pekefingre og langefingre. Det ytterste leddet er vridd godt innover og er opphovnet så og si hele tiden. Om jeg er uheldig å stikke fingertuppene borti noe er det meget smertefullt. Kraften i fingrene er nesten borte og jeg sliter med å skru opp bruskorker og lokk på bokser.
Gikk til legen og fikk konstatert slitasjegikt. Har prøvd litt forskjellig som skal hjelpe, men det eneste jeg syns fungerer er å være i varmen. Merket ingen smerte i fingrene sist ute da jeg var på Gran Canaria. Tilbake i kulden her oppe merker jeg at fingrene stivner til igjen og jeg klarer ikke å lukke langefingrene inn i håndflata.
På terrengsykkelen kan det gjør infernalsk vondt om det er litt kaldt i været/surt med nedbør- når jeg da bruker bremsene må jeg passe på at hendelen ikke treffer midt på det ytterste leddet.
Eneste trøsta ifølge legen er at det ikke er smittsomt til andre deler av kroppen.
|
|
|
[Re: baronKanon]
19/12/2018 15:20
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Trener du noe annet enn sykling hvor grepet brukes? Noen ømhet eller smerte i underarmene? Ta kontakt med fysioterapaut med ultralydsdiagnostikk for å utelukke evt. betennelse eller artrose. Dette er noe fastlege ikke kan hjelpe med.
Går du via fastlege med henvisninger osv vil du få lang tid før du får henvisningstime,
Fra 1. januar i år forsvant kravet om henvisning for å få stønad til fysioterapeut. Så man kan gå direkte til den man ønsker å havne i kø hos. Greit utstyrte fastlegekontor kan ta ultralyd, behandling med ultralyd må man til fysio for.
|
|
|
[Re: vehe]
19/12/2018 15:52
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Fra 1. januar i år forsvant kravet om henvisning for å få stønad til fysioterapeut. Så man kan gå direkte til den man ønsker å havne i kø hos.
Greit utstyrte fastlegekontor kan ta ultralyd, behandling med ultralyd må man til fysio for. Det var nytt. Det gjelder vel uansett fysioer med offentlig avtale. Så de uten må man betale full pris for. Det er uansett etter min erfaring vesentlig lenger ventetid på "offentlige" timer enn private betaltimer. Det med ultralydsdiagnostikk krever vel såvidt jeg vet litt spesialkunnskap, og det er ikke gitt at fastlege har denne kunnskapen. Det er i hvert fall min magefølelse. Har god tiltro til fysioer jeg har brukt for å sjekke om jeg har betennelser.
|
|
|
19/12/2018 16:00
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Trenger ikke være gikt eller artrose. Betennelser som setter seg blir helt sykt vonde etterhvert. Det som skal til er blodsirkulasjon uten å belaste for mye. Tommelfingerregel (pun intended) er at alt du kan gjøre 50 x 3 repetisjoner har medisinsk effekt og er ikke trening (som forårsaker nedbrytning). En ibux tre ganger om dagen i fjorten dager fremover sammen med 15 min forsiktig klemming på en liten skumgummiball tre ganger om dagen tipper jeg gjør deg frisk. Hvis du vil til en proff så går du til en fysioterapeut og får treningsopplegg og kanskje litt ultralyd. God bedring!
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
19/12/2018 16:06
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Trenger du fysio med ultralydkompetanse så har jeg god erfaring med Høvikklinikken......spør etter Joakim
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
|
|
|