Hvor havner prisen? Man må vel minimum ha med Metallic lakk, Autopilot og vinterhjul. ca 550K?
Metallic og 19" men ikke utvidet autopilot ender på 489 kkr. Vinterhjul kommer i tillegg men om det blir original Tesla eller billige tredjepartsgreier gjenstår å se.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: gare]
#252728019/12/201814:44
Hvor havner prisen? Man må vel minimum ha med Metallic lakk, Autopilot og vinterhjul. ca 550K?
Metallic og 19" men ikke utvidet autopilot ender på 489 kkr. Vinterhjul kommer i tillegg men om det blir original Tesla eller billige tredjepartsgreier gjenstår å se.
Godkjent, men ta en runde til om du skal droppe oppgradert autopilot, Dan. Bortimot dobbelt så dyrt å oppgradere i etterkant, øker verdien på bilen og nesten like moro som å kjøre singlespeed
Vurder eventuelt litt folie (f.eks. Xpel) her og der. Kvaliteten på lakken er amerikansk.
Dere som har Model X, hvilken seteløsning har dere gått for, og hvorfor? Hva gjør dere med f.eks ski?
Og finnes det en oversikt noe sted som viser seteløsninger pr årsmodell av de forskjellige opsjonene som har vært? Eller må jeg sjekke det på hver bil som er aktuell? Skjønner det har vært flere forskjellige løsninger på både 5-, 6-, og 7-seter.
Her er noen tanker om seteløsninger i Model X:
En nyere 5-seter vil gi mest plass, men det er køddent å få med seg 2 unger i barnestol og lange ting samtidig.
6-seter gir mulighet for 2 unger i barnestol og lange ting i bilen samtidig, men lastsikring er en utfordring har jeg skjønt. Samt litt mindre bagasjeplass
7-seter gir god fleksibilitet og mulighet for både unger i barnestol og lange ting i bilen, men også her er vel lastsikring en utfordring. Ved å legge ned 1 sete på 2 og 3 rad er det seter med isofix til barnestoler samt f.eks en skipose. Litt mindre bagasjeplass enn i 5-seter, men kanskje mer enn nok likevel.
Skipose på tvers bak Model X på stativ er nok vel og bra, men de skiposene må jo bli bra innsausa etter hvert. Griseri?
Model S er hakket mer praktisk sånn sett om man har skiboks på taket, men det er digg å ikke ha noe på taket også uten å måtte ta av og på stativ flere ganger ila året, hvis dere skjønner.
5-seter kom januar 2017. Rekke to kan legges helt flatt, og kan splittes og legges ned i 70/30 løsning.
7-seter som kan legges helt ned ble produsert fra august 2017, levering i Norge fra sent november 2017. Biler fra før det har ikke mulighet for å legge flatt seterekke 2.
6-seter kom sommeren 2016. Kun seterekke 3 kan legges helt ned. Seterekke 2 kan du bare vippe fram. Denne løsningen er fortsatt slik mener jeg.
Seterekke 2 er lik for 5-seter og 7-seter.
Hva som er den beste løsningen kommer veldig an på behovet. Uten unger vill jeg valgt 5-seter. Med små unger hadde jeg valgt 7-seteren. Med mellomstore unger/ungdom ville jeg valgt 6-seteren. 6-seteren er nok mest praktisk om du skal ha skiene inne i bilen, men det er begrenset med plass om du har behov for store kolli inne i bilen fra tid til annen.
[Re: Ripen]
#252732219/12/201817:23
Enig, og veldig kjekt med autopilot når det er kø - og når man skal fikle med Spotify på skjermen. Mindre aktuelt hvis man ikke kjører på 4-feltsveier overhodet. Husk også den geniale auto-parkeringen som kommer med autopiloten - det er smått magisk når du trykker én gang på "park" og bilen rygger, kjører fremover og mikker seg på plass uten at du gjør noe. Så får du Summon også på kjøpet.
Redigert av daktari; 19/12/201817:58.
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
[Re: daktari]
#252733319/12/201818:00
Off topic - noen her, f.eks @GeirK, som vet hvem som lager infotainment til Jaguar I-pace? "Litt" trøbbel for en del eiere nå med black screens of death etter en oppdatering.
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
#252733619/12/201818:15
Enig, og veldig kjekt med autopilot når det er kø - og når man skal fikle med Spotify på skjermen. Mindre aktuelt hvis man ikke kjører på 4-feltsveier overhodet. Husk også den geniale auto-parkeringen som kommer med autopiloten - det er smått magisk når du trykker én gang på "park" og bilen rygger, kjører fremover og mikker seg på plass uten at du gjør noe. Så får du Summon også på kjøpet.
Men du trenger ikke utvidet AP for å få dette?
Big wheels keep on turning
[Re: M@rtin]
#252734319/12/201819:38
Godkjent, men ta en runde til om du skal droppe oppgradert autopilot, Dan. Bortimot dobbelt så dyrt å oppgradere i etterkant, øker verdien på bilen og nesten like moro som å kjøre singlespeed
Ikke bortimot dobbelt så dyrt. Tror det var 58-59000,- isteden for 41000,-. Om det øker verdien er sannsynligvis uinteressant. Det blir som om jeg for fjorten år siden skulle ha forsvart Citroënens glasstak og utstyrspakke med økt fremtidig salgsverdi. Nå er fremtiden her og glasstaket og de fine felgene har absolutt null å si for om jeg skal få noen titusinger for bilen eller bare vrakpanten.
Så er spørsmålet om det øker verdien for *meg*. Skeptisk. Jeg gidder ikke å betale 41000,- for å gjøre parkering litt lettere (som allerede kommer til å være lett med ryggekamera og sensorer). Slå ut den prisen på de gangene man faktisk trenger den ekstra parkeringshjelpen så blir det sannsynligvis en skremmende sum per parkeringstilfelle.
Selvkjøringsdelen av autopiloten vet jeg at jeg kommer til å klare meg veldig bra uten. Jeg liker nemlig å kjøre bil, så tanken på dagsetapper på motorvei hvor jeg selv må stå for fartstilpassing og styring skremmer meg ikke i det hele tatt. Og sikkerhetsdelen av autopilotsystem inngår jo uansett, så det får holde for meg.
Altså, ingen utvidet autopilot for meg. Bilen koster allerede opptil flere månedslønner. Det får holde.
Et lite spørsmål på tampen. Har den vanlige autopiloten (ikke utvidet altså) funksjonen som gjør at bilen ved parkering nekter å kjøre inn i vegger og andre biler hvis man prøver?
Autopilot er gull verdt. Motorvei, som nevnt, og køkjøring gjøres mye mer behagelig med autopilot. Bruker det MYE. Jeg var/Er også en som liker å kjøre, men du verden hvor glad jeg er blitt i den funksjonen
+1. Jeg er også ganske kjøreglad - i starten hatet jeg AP. Nå har det begynt å vokse på meg. Jeg holder litt løsere i rattet og lar bilen ta seg av avstand til folk foran og hastigheten. Det føles stadig mer behagelig.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Adaptiv cruise og brake-assist er obligatorisk for langkjøring. Tenk om all produktutvikling hadde fokusert på brukerbehov på samme måte som disse funksjonene. Da ville verden raskt blitt et bedre sted.
#252736619/12/201822:05
Off topic - noen her, f.eks @GeirK, som vet hvem som lager infotainment til Jaguar I-pace? "Litt" trøbbel for en del eiere nå med black screens of death etter en oppdatering.
Dessverre nei. Delphi er en av de største, så det er min gjetning
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
[Re: Dan]
#252736819/12/201822:14
Jeg kjøpte tredjepartsfelger fordi jeg ønsket en bil som skiller seg litt ut når jeg først hadde sjansen uten at det kostet noe. Det ble så vellykket at jeg vurderer å i allefall lakkere sommerfelgene som er standard Tesla Slipstream, som alle har. Jeg er svak for mørke felger.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#252737019/12/201822:36
Panasonic
[Re: GeirK]
#252737620/12/201806:42
Dessverre nei. Delphi er en av de største, så det er min gjetning
Systemet er utviklet av Panasonic Automotive og tilpasset av JLR.
Langbein Rise - lykken er en sykkelbar sti i sola
[Re: GeirK]
#252739620/12/201808:08
Jeg kjøpte tredjepartsfelger fordi jeg ønsket en bil som skiller seg litt ut når jeg først hadde sjansen uten at det kostet noe.
Ja, det blir uvant for meg å ha en bil hvor man må bruke lysblink via appen for å skjønne hvilken av dem på parkeringen som er ens egen.
Siden lys sølvmetallic er fjernet som alternativ av Musk, slik at det bare var svart, mørkegrå, blå, hvit og rød å velge mellom så fikk det bli mørkegrå isteden. Med mørkegrå bil velger jeg å gå for lyse felger. Hvis jeg hadde kunnet få førstevalget, lys sølv, så ville jeg nok ha gått for mørke felger.
Men jeg tror jeg blir fornøyd. Tidløs eleganse og diskré ulv i saueklær passer meg fint gjennom femtiåra.
[Re: Dan]
#252739820/12/201808:10