Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Varmelekkasje langs deler av grunnmur

Varmelekkasje langs deler av grunnmur #2527004 18/12/2018 07:16
magic Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hepp ja!
Har nytt hus, grunnmur hvor det er er ytterst grunnmursplast, 100 mm armert sprøytebetong, 50 mm EPS, bindingsverk av tre 36*98 mm, mineralull, fuktsperre, gips.

Vi opplever nå at snø smelter inntil kjellermuren langs snaut halve huset, mens andre halvdel er helt fin. Entreprenør hevder det er jordvarme som stiger opp i godt drenerte masser, men jeg har vanskelig for å slå meg til ro med det. Det er delvis lagt noe XPS/EPS-plater inntil mur på utsiden, men jeg kjenner ikke til nøyaktig plassering av disse platene og hvor høyt opp på veggen de går.

Helt klare grenser på utsiden hvor snøen smelter og ikke, og det kan se ut som det er sentrert rundt et bad/vaskerom i kjellern, med skrå avslutninger 1,5 m til hver side hvor snøen smelter.

Det må vel sannsynligvis være en kuldebro langt ned på muren, kanskje at varmekabler som ble lagt i gulvstøpen på badet er ført for langt ut og således varmer opp utenfor også?

Er redd det er vanskelig å få landet dette uten å grave opp igjen... Har skrudd av varmekablene og venter på snø eller måker over for å se om det smelter fortsatt, badet var ca like varmt i morres etter avslåtte varmekabler i 14 timer...

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Varmelekkasje langs deler av grunnmur [Re: magic] #2527009 18/12/2018 08:02
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Kan selvfølgelig ikke si hva som er tilfelle hos dere. Men vi har lignende fenomen fra uoppvarmet kjeller. Og fenomenet dukket først opp etter at jeg hadde gravd ut grunnmuren, lagt på knasteplast og isolasjon og fylte etter med pukk isf. leire/jord.

Re: Varmelekkasje langs deler av grunnmur [Re: magic] #2527013 18/12/2018 08:17
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Kanskje du kan få lånt et varmekamera for å se etter evt lekkasjer?

Re: Varmelekkasje langs deler av grunnmur [Re: magic] #2527016 18/12/2018 08:40
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lars, jeg har FLIR termokamera til Iphone du kan låne for en poløl dersom du vil drive litt egne undersøkelser. Burde være forholdsvis greit å se hvordan det henger sammen.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Varmelekkasje langs deler av grunnmur [Re: Anders A-R] #2527032 18/12/2018 09:37
magic Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takk for det, kan godt hende jeg takker ja til det tilbudet ICON_SMILE
Er jo som vanlig litt snaut med tid nå de siste hverdagene før jul. Men hvordan er det evt til helga f.eks lørdag, kunne det passe at jeg svinger innom og låner det ei lita stund?

Og ikke minst; hvilken øl er favoritten? santa

Hilsen Lars

Re: Varmelekkasje langs deler av grunnmur [Re: magic] #2527034 18/12/2018 09:40
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Hvis badet var like varmt etter 14 timer uten oppvarming, så er det i alle fall ikke badet som smelter snøen på utsiden!

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Varmelekkasje langs deler av grunnmur [Re: Totte] #2527038 18/12/2018 09:48
magic Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Totte
Hvis badet var like varmt etter 14 timer uten oppvarming, så er det i alle fall ikke badet som smelter snøen på utsiden!

Nei, det er sikkert ikke badet. Har foreløpig ikke målt temp med/uten varmekabler på, så kun kjapp vurdering i morres.

Men snøsmeltingen er ganske nøyaktig sentert rundt dette badet, med skrå avtrapping til 0 over ca 1,5 m til hver side, målt og merket opp utendørs i går kveld.

Det jeg tenker på er at varmekablene blei hivd nerri støpen som noe av det første som blei bygget på dette huset, så jeg lurte litt på om de feks kunne ha blitt lagt litt for langt ut mot yttervegg, og således avgi varme rett ut.

Hilsen Lars

Re: Varmelekkasje langs deler av grunnmur [Re: magic] #2527046 18/12/2018 09:59
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Du mener å si at varmekablene ble lagt før grunnmuren var satt opp?

Re: Varmelekkasje langs deler av grunnmur [Re: Tange] #2527050 18/12/2018 10:08
magic Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Tange

jepp

Hilsen Lars

Re: Varmelekkasje langs deler av grunnmur [Re: magic] #2527066 18/12/2018 11:08
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Surprise me ;-)

Kamera blir ikke borte med det første - jeg bruker det ganske hyppig nå om dagen for å kvalitetssikre vinduer jeg har satt inn. Lørdag kan funke det, antagelig må jeg belage meg på å vaske heller enn å fortsette prosjekt vindu...

Men sjekk værmeldingen først - jo større delta T, desto lettere er det å finne svakhetene.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Varmelekkasje langs deler av grunnmur [Re: magic] #2527070 18/12/2018 11:22
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: magic
Sitat: Tange

jepp

Da skjønner jeg din skepsis bedre.

Kanskje det er mulig å påvise kablene på innsiden og, dvs. om de forsvinner inn i/under grunnmuren, med en kabelsøker.

Re: Varmelekkasje langs deler av grunnmur [Re: magic] #2527081 18/12/2018 12:21
K
karlsons Offline
Entusiast
Entusiast
K
Veggene på badet er jo varmere enn veggene i kjelleren ellers så det er vel ikke utenkelig at det kan lekke varme lokalt gjennom veggen selv om varmekablene er lagt riktig.

Hvordan er det på den siden av huset der du ikke har dette fenomenet, har du bad eller andre lokale "varmekilder" langs noen av disse veggene?

Re: Varmelekkasje langs deler av grunnmur [Re: karlsons] #2527086 18/12/2018 12:51
magic Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: karlsons
Veggene på badet er jo varmere enn veggene i kjelleren ellers så det er vel ikke utenkelig at det kan lekke varme lokalt gjennom veggen selv om varmekablene er lagt riktig.

Hvordan er det på den siden av huset der du ikke har dette fenomenet, har du bad eller andre lokale "varmekilder" langs noen av disse veggene?

Ja glemte å nevne det, men har et lite bad til langs den veggen, men ikkeno varmelekkasje opp langs muren der dette badet ligger....
Varmekabler / gulvstøp osv blei utført samtidig, men har jo som sagt ikkeno kontroll på akkurat plasseringa av varmekabel.

Begge bad fyres til samme temp på termostat, men det ene (der det er varmt på utsiden) er jo mye større enn det andre.

Hilsen Lars

Re: Varmelekkasje langs deler av grunnmur [Re: magic] #2527088 18/12/2018 13:11
K
karlsons Offline
Entusiast
Entusiast
K
Du kan prøve å montere termostat med mulighet for logging på begge badene. Dersom det store badet har varmen skrudd på vesentlig mye mer/oftere enn det lille badet kan det indikere et større varmetap fra det store. Dette kan vel igjen være med å bygge opp om eller avfeie mistanken om varmekabler som er lagt feil..

Verdt et forsøk før en graver opp halve hagen eller river badet iallefall..

Re: Varmelekkasje langs deler av grunnmur [Re: magic] #2527162 19/12/2018 07:01
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Med termokamera kan du se varmekabler også, så du kan evt se om de avsluttes før vegg.

Redigert av espenta; 19/12/2018 07:08.
Re: Varmelekkasje langs deler av grunnmur [Re: magic] #2527179 19/12/2018 08:47
J
jensen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Hvis jeg forstår deg riktig så ligger dette badet med varmekabler i kjelleren.
så det er ca 1.5m + ned fra bakkenivå til betongsåla med varmekabler?
isåfall er det ikke varmekablene grunnen til det der.
Det ligger alt for mye masse over til at du hadde sett det.
Er det noe utlufting som kan smelte snøen som kommer ut der?

Re: Varmelekkasje langs deler av grunnmur [Re: jensen] #2527202 19/12/2018 09:59
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: jensen

Det var min første tanke, men hvis det er et nytt bygg er vel alt på ventilasjonsanlegget.
Regner med du har tegninger? Forstod ikke helt den oppbyggingen av kjellerveggen. Ligger all isolasjonen (EPS + isolert bindingsverk) på innsiden av betongen, og så ligger det bare noen sporadiske isolasjonsplater mot veggen utvendig?

Re: Varmelekkasje langs deler av grunnmur [Re: jensen] #2527208 19/12/2018 10:15
magic Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hvis jeg forstår deg riktig så ligger dette badet med varmekabler i kjelleren.
så det er ca 1.5m + ned fra bakkenivå til betongsåla med varmekabler?
isåfall er det ikke varmekablene grunnen til det der.
Det ligger alt for mye masse over til at du hadde sett det.

det er fyllt opp ca 2,5 m høyde, så det er nok et bomskudd med de varmekablene ja.

Avløp og vann ligger jo i grøft under huset bort til nesten yttervegg der dette oppstår, så jeg har begynt å lure på om det kan lekke varme opp fra vann og avløpsgrøfta og opp til terreng, det er iallefall plassert slik at det kan gi mening.

Hilsen Lars

Re: Varmelekkasje langs deler av grunnmur [Re: Cerberus] #2527211 19/12/2018 10:17
magic Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Cerberus

Det var min første tanke, men hvis det er et nytt bygg er vel alt på ventilasjonsanlegget.
Regner med du har tegninger? Forstod ikke helt den oppbyggingen av kjellerveggen. Ligger all isolasjonen (EPS + isolert bindingsverk) på innsiden av betongen, og så ligger det bare noen sporadiske isolasjonsplater mot veggen utvendig?

Jo har tegninger av det meste, ventilasjon har vel ikke noe med dette å gjøre. Inntak på en annen vegg.

Er vel det meste av isolasjon på innsiden ja, jeg har etterhvert lest meg opp på at det bør være isolasjonutvendig også. Det er det også forsåvidt, men jeg har ikke stålkontroll på akkurat hvordan det er utført.

Hilsen Lars

Re: Varmelekkasje langs deler av grunnmur [Re: magic] #2527216 19/12/2018 11:06
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Akkurat det ville være rart i våre dager. Tommelfingerregel for isolasjon under terreng er minst halvparten av isolasjonen på utvendig side, og lavest mulig dampmotstand på innvendig side.

Vet du hvor mye/hva veggen på innvendig side er laget av? Hva er muren forøvrig laget av?

Re: Varmelekkasje langs deler av grunnmur [Re: Anders A-R] #2527217 19/12/2018 11:18
magic Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Anders A-R
Akkurat det ville være rart i våre dager. Tommelfingerregel for isolasjon under terreng er minst halvparten av isolasjonen på utvendig side, og lavest mulig dampmotstand på innvendig side.

Vet du hvor mye/hva veggen på innvendig side er laget av? Hva er muren forøvrig laget av?

Ca noe sånt som vist under her:

Hilsen Lars

Re: Varmelekkasje langs deler av grunnmur [Re: magic] #2527238 19/12/2018 12:46
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: magic
Sitat: Anders A-R

Ca noe sånt som vist under her:

Skal ikke si så mye mer om den isoleringen, de har tross alt teknisk godkjenning for systemet, som bl. a. forutsetter at det innvendige bindingsverket ikke isoleres under bakkenivå. Vanskelig å se at det skal være noen store kuldebroer her siden det uansett er minst ett kontinuerlig isolasjonssjikt. Utførelsen må i tilfelle være svært mangelfull.
Antar tegningen av bjelkelaget bare er for prinsippet sin del og at bjelkelaget er isolert i randsonen eller hele gulvet.

Tipper det er føringer i grunnen som nevnt. Dette bør også vise på noe dokumentasjon du har i form av situasjonskort, utomhusplan, VA-plan eller lignende.

Re: Varmelekkasje langs deler av grunnmur [Re: magic] #2527253 19/12/2018 13:33
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En liten graveøvelse med spade og termokamera vil antagelig kunne gi oss bedre svar, for jeg tror vi har vært innom de fleste mulige løsninger uten noen som skiller seg tydelig ut som åpenbar synder.

Re: Varmelekkasje langs deler av grunnmur [Re: magic] #2527355 19/12/2018 21:01
B
bamse_bra Offline
Avhengig
Avhengig
B
Har vært borte i noe tilsvarende. Der var det rett over avløpsrøret og godt drenerende masser. Mye varme som forsvinner ut med avløpsvannet.

Re: Varmelekkasje langs deler av grunnmur [Re: bamse_bra] #2527436 20/12/2018 09:39
magic Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Har en 3-4 rørføringer som går nesten inntil den veggen der problemet oppstår, så det kan vel godt tenkes at det er noe varme som lekker ut under ringmuren og opp.

Får se om jeg orker å grave ned noen XPS-plater til sommeren ICON_SMILE

Vedlegg
bare rør.jpg (316.59 KB, 675 nedlastinger)

Hilsen Lars

Moderator  support