30/15 intervaller - Wattkoden
|
Re: 30/15 intervaller - Wattkoden
[Re: Kaffepause]
17/12/2018 20:13
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Hvis jeg ikke husker feil så var det John Haralds Kickr Gen 1 som var litt generøs med watt´n. Tror ftp ble justert endel ned da han fikk wattmåler, men ikke lenger ned enn at han greide å bli nordisk mester i tempo i master klassen.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: hrukin]
17/12/2018 20:42
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis jeg ikke husker feil så var det John Haralds Kickr Gen 1 som var litt generøs med watt´n. Tror ftp ble justert endel ned da han fikk wattmåler, men ikke lenger ned enn at han greide å bli nordisk mester i tempo i master klassen. Med 335 watt ser det ut til.. https://www.strava.com/activities/1748799802/analysis/18/2384Men uansett hva som var watten, gratulerer med nordisk! 
|
|
|
[Re: Kriss]
17/12/2018 20:57
|
Shellpropell
Entusiast
|
Entusiast
Hvis jeg ikke husker feil så var det John Haralds Kickr Gen 1 som var litt generøs med watt´n. Tror ftp ble justert endel ned da han fikk wattmåler, men ikke lenger ned enn at han greide å bli nordisk mester i tempo i master klassen. Med 335 watt ser det ut til.. https://www.strava.com/activities/1748799802/analysis/18/2384Men uansett hva som var watten, gratulerer med nordisk! Hvis strava watten stemmer er terskel ca 330w, hvorfor stiller ikke alle disse 400+ watterne som det virker som det finnes et flust av i dette landet. Det vil skille ca 7% mellom watt i bakke og flatt med tempo. Så 400w + bakke, vil bli veldig mye mer enn 330w flatt på tempo. Nordisk mesterskap tempo master må jo ha vært et B ritt, de hadde jo knust John Harald.
Redigert av Shellpropell; 17/12/2018 21:05.
|
|
|
[Re: Shellpropell]
17/12/2018 21:12
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Tror min watt inne på tempsykkelen er den samme som ute med samme wattmåler..
Synd at ikke flere av de med 400 watt på terskel, stiller opp i de større temporittene som NM eller ritt de kunne vunnet lett. Hva skal man gjøre for å motivere? Øke pengepremiene?
Syns at nivået de beste på Zwift er høyt, brutalt og har for meg vært veldig god trening for å øke i toppregisteret, f.eks på KISS ritt i gruppe A.
Før når jeg kun brukte TrainerRoad hjemme, ble det få all out sprinter og at man passerte 200% av FTP..
På Zwift er det ofte bånn gass fra start, +600 watt i korte bakker og +400 watt i lange bakker. Omtrent de samme tallene har jeg også sett på terreng- og landeveisritt. Da er jeg spent John Harald. Hvis jeg husker riktig, så hadde du 411 watt i 40 min på rulla. Profilbildet ditt viser god sittestilling og smale skuldre, og med 74 kilo bør du være medaljekandidat i et NM. Når jeg sjekker tidene du har oppnådd i år som forøvrig er helt topp, tipper jeg terskelen på tempo ligger en plass mellom 330-350w stemmer dette? I så fall hvor ble resten av watten av. I fjor verifiserte jeg tallene fra en kalibrert Wahoo Kickr 1. gen med Stages wattmåler 1. generasjon. Hva skjedde: Var syk i ca 3 måneder fra januar. Hadde også en bihuleoperasjon på våren. Gikk også fra å drive eget firma til å bli fast ansatt i Mai. Fikk meg kjæreste og slet med motivasjonen etter April. Nå er formen bra og stigende, håper på å kvalifisere meg til VM Master Tempo neste år.
|
|
|
17/12/2018 21:22
|
sls
Veteran
|
Veteran
Hvis jeg ikke husker feil så var det John Haralds Kickr Gen 1 som var litt generøs med watt´n. Tror ftp ble justert endel ned da han fikk wattmåler, men ikke lenger ned enn at han greide å bli nordisk mester i tempo i master klassen. Med 335 watt ser det ut til.. https://www.strava.com/activities/1748799802/analysis/18/2384Men uansett hva som var watten, gratulerer med nordisk! Hvis strava watten stemmer er terskel ca 330w, hvorfor stiller ikke alle disse 400+ watterne som det virker som det finnes et flust av i dette landet. Det vil skille ca 7% mellom watt i bakke og flatt med tempo. Så 400w + bakke, vil bli veldig mye mer enn 330w flatt på tempo. Nordisk mesterskap tempo master må jo ha vært et B ritt, de hadde jo knust John Harald. Nå er det jo et fåtall som noen spesiell interesse av temposykling. Det viser jo deltagelsen fra alle land i nordisk. At det finnes mange kondistalenter i dette landet er jo en kjennsgjerning. At i det hele tatt en eneste av disse stiller i et temporitt er basert på sannsynlighetsregning tilnærmet null. Forrige løpebølge, hvor fokus på resultater var mye større enn nå, viste hvor mange som komme seg ned mot 30 min på mila med målrettet satsning. Se også på birken på ski hvor over 50 stk over 40 år går til dels veldig langt under 3 timer. Dette krever en kapasitet langt over 3 timer på sykkel (vist på samme lab som jeg refererte til tidligere). Potensialet for mange gode temposyklister er sikkert stort. De få som holder på nå har vel omtrent begynt med det av ren tilfeldighet og ikke pga evnene (been there done that). Man kan jo snu på det og la de som er best på tempo i dag forsøke seg i andre kondisjonsøvelser hvor konkurransen er hard. Er de eksepsjonelle så tilsier all forskning at de skal kunne konvertere relativt enkelt og levere gode resultater. Kort oppsummert så er det vel viktigst at vi gamle gubber får holde på med noe vi synes er artig å bruke fritiden til. Feilen blir når vi sammenligner veteranidretten med toppidretten.
|
|
|
[Re: John_Harald]
17/12/2018 21:26
|
sls
Veteran
|
Veteran
Tror min watt inne på tempsykkelen er den samme som ute med samme wattmåler..
Synd at ikke flere av de med 400 watt på terskel, stiller opp i de større temporittene som NM eller ritt de kunne vunnet lett. Hva skal man gjøre for å motivere? Øke pengepremiene?
Syns at nivået de beste på Zwift er høyt, brutalt og har for meg vært veldig god trening for å øke i toppregisteret, f.eks på KISS ritt i gruppe A.
Før når jeg kun brukte TrainerRoad hjemme, ble det få all out sprinter og at man passerte 200% av FTP..
På Zwift er det ofte bånn gass fra start, +600 watt i korte bakker og +400 watt i lange bakker. Omtrent de samme tallene har jeg også sett på terreng- og landeveisritt. Da er jeg spent John Harald. Hvis jeg husker riktig, så hadde du 411 watt i 40 min på rulla. Profilbildet ditt viser god sittestilling og smale skuldre, og med 74 kilo bør du være medaljekandidat i et NM. Når jeg sjekker tidene du har oppnådd i år som forøvrig er helt topp, tipper jeg terskelen på tempo ligger en plass mellom 330-350w stemmer dette? I så fall hvor ble resten av watten av. I fjor verifiserte jeg tallene fra en kalibrert Wahoo Kickr 1. gen med Stages wattmåler 1. generasjon. Hva skjedde: Var syk i ca 3 måneder fra januar. Hadde også en bihuleoperasjon på våren. Gikk også fra å drive eget firma til å bli fast ansatt i Mai. Fikk meg kjæreste og slet med motivasjonen etter April. Nå er formen bra og stigende, håper på å kvalifisere meg til VM Master Tempo neste år. Det bekrefter jo at potensialet egentlig er større, og hadde mange giddet å satse tilsvarende så ville flere levert tilsvarende. Lykke til, JH
|
|
|
[Re: Kriss]
17/12/2018 21:28
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Hvis jeg ikke husker feil så var det John Haralds Kickr Gen 1 som var litt generøs med watt´n. Tror ftp ble justert endel ned da han fikk wattmåler, men ikke lenger ned enn at han greide å bli nordisk mester i tempo i master klassen. Med 335 watt ser det ut til.. https://www.strava.com/activities/1748799802/analysis/18/2384Men uansett hva som var watten, gratulerer med nordisk! Tusen takk! Bruker nå wattmåleren i temposykkelen og opplever Quarq som konservativ og ikke minst stabilt.
|
|
|
[Re: John_Harald]
17/12/2018 21:43
|
Shellpropell
Entusiast
|
Entusiast
Hvis jeg ikke husker feil så var det John Haralds Kickr Gen 1 som var litt generøs med watt´n. Tror ftp ble justert endel ned da han fikk wattmåler, men ikke lenger ned enn at han greide å bli nordisk mester i tempo i master klassen. Med 335 watt ser det ut til.. https://www.strava.com/activities/1748799802/analysis/18/2384Men uansett hva som var watten, gratulerer med nordisk! Tusen takk! Bruker nå wattmåleren i temposykkelen og opplever Quarq som konservativ og ikke minst stabilt. Jeg er nok ganske streng nå, poenget er jo alle disse tallene som kommer frem uten dokumentasjon. Ellers vil jeg si at John Haralds prestasjon kan oppnås av flere med nok trening. Men treninga som trengs er det ikke mange som klarer/orker. Det imponerer meg hva du har fått til og treninga du har lagt ned. Regner med du trener over 600 timer i året. Og ja jeg vet hva det koster, du har vel også jobb og unger. Sette seg på rulla for å trø intervallene som du sikkert gjør etter en hard dag på jobb og en familie som krever sitt. Lykke til videre, og takk for du deler info om dine prestasjoner.
Redigert av Shellpropell; 17/12/2018 21:59.
|
|
|
17/12/2018 22:48
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Terskel på 400W er mye.
Har ingen grunn til å mistro det noen sier her de har sett, men lurer litt på nøyaktig hvordan dette er målt. University of Kent laget en beregningsmodell for ulikt utstyr og posisjon, og fant da ut at Francesco Moser holdt snitt 410 W da han slo timesrekorden i 1984. Gjennomsnitt 436 W på Indurain i 94. Det høyeste de fant i sitt tidsutsnitt var Rominger med 460, også i 94 (med Michele Ferrari ringside).
Terskel 400 Watt på en mosjonist som konkurrerer fint lite, er i tilfelle såpass heftig høyt tall at det nesten må være en djevel eller to gjemt i detaljene et sted.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
18/12/2018 04:51
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Regner med du trener over 600 timer i året. Og ja jeg vet hva det koster, du har vel også jobb og unger. Sette seg på rulla for å trø intervallene som du sikkert gjør etter en hard dag på jobb og en familie som krever sitt. Lykke til videre, og takk for du deler info om dine prestasjoner. 600 timer i året ved siden av jobb og familie? Hvis dette er tilfelle, så all respekt til John Harald, men det høres ut som en god oppskrift på å brenne lyset i begge ender. Hvor mye trente Kriss før birken de siste årene?
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
18/12/2018 07:15
|
sls
Veteran
|
Veteran
Jeg vil tro John Harald har rimelig gode forutsetninger og ligger på halvparten av det som antydes her. Med dedikert tempotrening burde 200 timer holde. Det trengs lite volumøkter, men desto flere vonde minutter. Har man genene er dette derfor oppnåelig for en viss andel av befolkningen.
Redigert av sls; 18/12/2018 07:19.
|
|
|
[Re: sls]
18/12/2018 08:37
|
Shellpropell
Entusiast
|
Entusiast
Jeg vil tro John Harald har rimelig gode forutsetninger og ligger på halvparten av det som antydes her. Med dedikert tempotrening burde 200 timer holde. Det trengs lite volumøkter, men desto flere vonde minutter. Har man genene er dette derfor oppnåelig for en viss andel av befolkningen. Ingen jeg kjenner som er på John Haralds nivå trener 200 timer i året. For å klare dette må du i så fall ha et veldig bra grunnlag i oppveksten eller et unomalt talent. Her er hva han selv har sagt han trener, så da er det bare og legge sammen. - +10 timer sykling pr uke i tillegg til daglig pendling. - Strukturert trening. - Mye Sweet Spot. - 3 til 5 hardøkter pr uke. - Stort sett 1 - 2 økter hver dag.
|
|
|
18/12/2018 08:54
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Amen til oyvin. 400 watt på terskel av en mosjonist som ikke konkurrerer vil jeg gjerne se dokumentason på, selv om personen er 100 kg. Og uansett er det så mye rart der ute på wattmålerfronten (f.eks. stages og ymse wattruller når det er snakk om inne) at man ikke kan stole på noens verdier nå til dags. Ta f.eks. denne nordisk-tempoen dere snakker om, legg gjerne merke til at det er svensken med 25. beste tid som har høyest watt på førstesida på Strava, høyere enn suverende Reidar også. Og på side to finner vi jo faktisk en med nærmere 400 watt også, og farta han har holdt er nesten dokumentasjon nok på at wattmåleren hans er på jordet. For det kan neppe kun være at kan sitter minimalt aero. Men segmentet viser i hvert fall at man kan komme langt nasjonalt som mastersyklist med en terskel på 340ish i tempostilling (forutsatt god aero), men antageligvis også topp 20-30 i NM for senior.
|
|
|
18/12/2018 09:13
|
sls
Veteran
|
Veteran
Jeg vil tro John Harald har rimelig gode forutsetninger og ligger på halvparten av det som antydes her. Med dedikert tempotrening burde 200 timer holde. Det trengs lite volumøkter, men desto flere vonde minutter. Har man genene er dette derfor oppnåelig for en viss andel av befolkningen. Ingen jeg kjenner som er på John Haralds nivå trener 200 timer i året. For å klare dette må du i så fall ha et veldig bra grunnlag i oppveksten eller et unomalt talent. Her er hva han selv har sagt han trener, så da er det bare og legge sammen. - +10 timer sykling pr uke i tillegg til daglig pendling. - Strukturert trening. - Mye Sweet Spot. - 3 til 5 hardøkter pr uke. - Stort sett 1 - 2 økter hver dag. Da kjenner du kanskje litt for få blandt de beste. Hvor mye JH trener får han nesten kommentere selv. Jeg tviler på det du skisserer er snittverdier, men jeg kan selvsagt ta feil. Jeg vet imidlertid nøyaktig hva en del topper innen ulike idretter trener, og variasjonene er store. Finnes nok av utøvere med diverse kroppslige utfordringer som kun prioriterer hardøktene og ligger på årsvolum godt under ivrige mosjonister. Vi har jo også en familie i Sandnes som ligger på omlag halvparten av det årlige timeantallet som er vedtatt nødvendig for å hevde seg i kondisjonsidrett. Og de mener igjen at over halvparten av det volumet ikk ekan klassifiseres som trening, men restitusjon i sone 0. Det nevnes også 'unormalt talent'. Mitt poeng er vel egentlig at genene er veldig viktig, men at en relativt høy andel av befolkningen kunne gjort det ganske så bra om de satset hardt. Man skal være litt forsiktig med å definere utøvere som unormale talenter. Det bør ihvertfall forankres i målinger (som VO2 max) utenfor normalnivåene for idrettsutøvere. Hvor mange er talenter? Hvor mange er unormale talenter? I mine øyne faller du i den siste kategorien når du måler 85+ i VO2, blir topp 3 i landet i årsklassen på Birken/Sentrumløpet etc første året du trener (eksemplene finnes). De unormale talentene vil stort sett være i toppen uavhengig av hva de velger å satse på, kort sagt fordi de har unormalt gode forutsetninger.
Redigert av sls; 18/12/2018 09:21.
|
|
|
[Re: stosu]
18/12/2018 09:26
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor mye trente Kriss før birken de siste årene?
Aldri ført treningsdagbok, men hvertfall mye mindre enn 600. Kan prøve et overslag. Har trent ca 30 timer totalt siden 1.september nå så det drar jo ned årstallet. I tillegg ca 5 timer i uka frem til 01.04. Så hvis man sier 13 t i uka mellom 1.april og 1.september i snitt. 5x13 = 65 13x21 = 273 1 september til nå = 30 Resten av året = 18 Totalt 386 så kan si 400. Elendig høst på grunn av halsbetennelse siden 1 september og operert kne og mandler. Håper på lysere tider og i bra trening fra juleferien starter.
|
|
|
[Re: rasmusic]
18/12/2018 09:30
|
olechr
More than words
|
More than words
Amen til oyvin. 400 watt på terskel av en mosjonist som ikke konkurrerer vil jeg gjerne se dokumentason på, selv om personen er 100 kg. Og uansett er det så mye rart der ute på wattmålerfronten (f.eks. stages og ymse wattruller når det er snakk om inne) at man ikke kan stole på noens verdier nå til dags. Ta f.eks. denne nordisk-tempoen dere snakker om, legg gjerne merke til at det er svensken med 25. beste tid som har høyest watt på førstesida på Strava, høyere enn suverende Reidar også. Og på side to finner vi jo faktisk en med nærmere 400 watt også, og farta han har holdt er nesten dokumentasjon nok på at wattmåleren hans er på jordet. For det kan neppe kun være at kan sitter minimalt aero. Men segmentet viser i hvert fall at man kan komme langt nasjonalt som mastersyklist med en terskel på 340ish i tempostilling (forutsatt god aero), men antageligvis også topp 20-30 i NM for senior. Jeg også har vanskelig for å tro at det er mange mosjonister med over 400 i terskel. Er ikke så mange elite utøvere heller som har det
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
18/12/2018 09:33
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Amen til oyvin. 400 watt på terskel av en mosjonist som ikke konkurrerer vil jeg gjerne se dokumentason på, selv om personen er 100 kg. Og uansett er det så mye rart der ute på wattmålerfronten (f.eks. stages og ymse wattruller når det er snakk om inne) at man ikke kan stole på noens verdier nå til dags. Ta f.eks. denne nordisk-tempoen dere snakker om, legg gjerne merke til at det er svensken med 25. beste tid som har høyest watt på førstesida på Strava, høyere enn suverende Reidar også. Og på side to finner vi jo faktisk en med nærmere 400 watt også, og farta han har holdt er nesten dokumentasjon nok på at wattmåleren hans er på jordet. For det kan neppe kun være at kan sitter minimalt aero. Men segmentet viser i hvert fall at man kan komme langt nasjonalt som mastersyklist med en terskel på 340ish i tempostilling (forutsatt god aero), men antageligvis også topp 20-30 i NM for senior. Se der ja.. de 400 watt terskelgutta på 75kg kan bare kjøpe seg en temposykkel, stille den inn og mate på.. Reidar er vel godt over 75kg, men knuser de andre med 1,5min med 366 watt over 36min. Er så mye watthistorier der ute nå, de aller fleste er fantasier. F.eks ei kjerring som skal kjøre 6w/kg på en VM tempo. Hakke trua ass. Tror det som sagt den dagen jeg ser innveiing på godkjent vekt og ei srm fil (siden hun kjørte med det) Edit: Et eksempel: Ser jeg hadde 334w på 62 kg opp Trollstigen ca 25 min for lenge siden. 5.38 w/kg og ca 1550 VAM på strava Siden dama klatrer bra i tillegg så kjører hun nok minst det samme opp her siden det er kortere, trolig mer. Med 6w/kg så visper hun vel fort 1800 VAM. Kan prøve å se på hva som er VAM på kjente fjell til damene.
Redigert av Kriss; 18/12/2018 09:56.
|
|
|
[Re: Hoaas]
18/12/2018 09:37
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
<om arbeidskrav rundbane> Snakker ikke om en spesifikk varighet, men at man må opp på både 2 og 3 gangen av FTP skjer ganske ofte. 10-20s kneiker på full spiker, igjen og igjen og igjen. 1-2min klatringer langt opp i rødt, etterfulgt at teknisk terreng hvor watten er mer "bursty". Det er sjelden man ligger på et "jevnt tråkk" for å si det på den måten. Det er vel litt mer tråkking internasjonalt enn vanlig i Norge, men jeg fant analyse av da Kate Courtney vant VM. https://www.trainingpeaks.com/blog/see-kate-courtneys-xco-world-championship-winning-power-file/Første 1:44 lå hun på 406 W, 7,66 W/kg "For the remainder of the 1st lap (about 10 min) Kate averaged 193W, or 6.64W/kg. But we can see that she hit between 280-300W for 20-30sec at least nine times, mostly on the short rooty sections and punchy climbs. " Tøff dame.
Redigert av oyvin; 18/12/2018 09:42.
|
|
|
18/12/2018 09:39
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Da kjenner du kanskje litt for få blandt de beste. Jeg tør påstå jeg kjenner mange av de beste i master- og mosjonistsykling, og du skal ha et vanvittig talent/grunnlag for å klare noe som helst på 200 treningstimer. Jeg tror du skal lete lenge for å finne noen i toppen der med mindre enn 500 timer, og de beste ligger vel på 600-700. Selv har jeg også passert 800 timer de siste årene, men jeg må jo kompensere for middels talent og mye gitar i tenårene 
|
|
|
18/12/2018 09:46
|
Shellpropell
Entusiast
|
Entusiast
Jeg vil tro John Harald har rimelig gode forutsetninger og ligger på halvparten av det som antydes her. Med dedikert tempotrening burde 200 timer holde. Det trengs lite volumøkter, men desto flere vonde minutter. Har man genene er dette derfor oppnåelig for en viss andel av befolkningen. Ingen jeg kjenner som er på John Haralds nivå trener 200 timer i året. For å klare dette må du i så fall ha et veldig bra grunnlag i oppveksten eller et unomalt talent. Her er hva han selv har sagt han trener, så da er det bare og legge sammen. - +10 timer sykling pr uke i tillegg til daglig pendling. - Strukturert trening. - Mye Sweet Spot. - 3 til 5 hardøkter pr uke. - Stort sett 1 - 2 økter hver dag. Da kjenner du kanskje litt for få blandt de beste. Hvor mye JH trener får han nesten kommentere selv. Jeg tviler på det du skisserer er snittverdier, men jeg kan selvsagt ta feil. Jeg vet imidlertid nøyaktig hva en del topper innen ulike idretter trener, og variasjonene er store. Finnes nok av utøvere med diverse kroppslige utfordringer som kun prioriterer hardøktene og ligger på årsvolum godt under ivrige mosjonister. Vi har jo også en familie i Sandnes som ligger på omlag halvparten av det årlige timeantallet som er vedtatt nødvendig for å hevde seg i kondisjonsidrett. Og de mener igjen at over halvparten av det volumet ikk ekan klassifiseres som trening, men restitusjon i sone 0. Det nevnes også 'unormalt talent'. Mitt poeng er vel egentlig at genene er veldig viktig, men at en relativt høy andel av befolkningen kunne gjort det ganske så bra om de satset hardt. Man skal være litt forsiktig med å definere utøvere som unormale talenter. Det bør ihvertfall forankres i målinger (som VO2 max) utenfor normalnivåene for idrettsutøvere. Hvor mange er talenter? Hvor mange er unormale talenter? I mine øyne faller du i den siste kategorien når du måler 85+ i VO2, blir topp 3 i landet i årsklassen på Birken/Sentrumløpet etc første året du trener (eksemplene finnes). De unormale talentene vil stort sett være i toppen uavhengig av hva de velger å satse på, kort sagt fordi de har unormalt gode forutsetninger. Nå bor jeg sammen med den kanskje beste mosjonisten i dameklassen. Hun trener over 600 timer i året, i tillegg så har jeg selv konkurert mot den antatt beste i herreklassen. Så litt kjenner jeg til. Løperbrødrene fra Sandnes springer mens vi sykler. Hvor mange veldig gode syklister trener så lite som Ingebretsen brødrene? Men jeg er enig at du kan bli god på tempo med lite trening, skal du bli veldig god må det trenes mye.
Redigert av Shellpropell; 18/12/2018 09:47.
|
|
|
18/12/2018 09:54
|
sls
Veteran
|
Veteran
Jeg vil tro John Harald har rimelig gode forutsetninger og ligger på halvparten av det som antydes her. Med dedikert tempotrening burde 200 timer holde. Det trengs lite volumøkter, men desto flere vonde minutter. Har man genene er dette derfor oppnåelig for en viss andel av befolkningen. Ingen jeg kjenner som er på John Haralds nivå trener 200 timer i året. For å klare dette må du i så fall ha et veldig bra grunnlag i oppveksten eller et unomalt talent. Her er hva han selv har sagt han trener, så da er det bare og legge sammen. - +10 timer sykling pr uke i tillegg til daglig pendling. - Strukturert trening. - Mye Sweet Spot. - 3 til 5 hardøkter pr uke. - Stort sett 1 - 2 økter hver dag. Da kjenner du kanskje litt for få blandt de beste. Hvor mye JH trener får han nesten kommentere selv. Jeg tviler på det du skisserer er snittverdier, men jeg kan selvsagt ta feil. Jeg vet imidlertid nøyaktig hva en del topper innen ulike idretter trener, og variasjonene er store. Finnes nok av utøvere med diverse kroppslige utfordringer som kun prioriterer hardøktene og ligger på årsvolum godt under ivrige mosjonister. Vi har jo også en familie i Sandnes som ligger på omlag halvparten av det årlige timeantallet som er vedtatt nødvendig for å hevde seg i kondisjonsidrett. Og de mener igjen at over halvparten av det volumet ikk ekan klassifiseres som trening, men restitusjon i sone 0. Det nevnes også 'unormalt talent'. Mitt poeng er vel egentlig at genene er veldig viktig, men at en relativt høy andel av befolkningen kunne gjort det ganske så bra om de satset hardt. Man skal være litt forsiktig med å definere utøvere som unormale talenter. Det bør ihvertfall forankres i målinger (som VO2 max) utenfor normalnivåene for idrettsutøvere. Hvor mange er talenter? Hvor mange er unormale talenter? I mine øyne faller du i den siste kategorien når du måler 85+ i VO2, blir topp 3 i landet i årsklassen på Birken/Sentrumløpet etc første året du trener (eksemplene finnes). De unormale talentene vil stort sett være i toppen uavhengig av hva de velger å satse på, kort sagt fordi de har unormalt gode forutsetninger. Nå bor jeg sammen med den kanskje beste mosjonisten i dameklassen. Hun trener over 600 timer i året, i tillegg så har jeg selv konkurert mot den antatt beste i herreklassen. Så litt kjenner jeg til. Løperbrødrene fra Sandnes springer mens vi sykler. Hvor mange veldig gode syklister trener så lite som Ingebretsen brødrene? Men jeg er enig at du kan bli god på tempo med lite trening, skal du bli veldig god må det trenes mye. Hva er det fysiologisk som tilsier at treningsvolumet må være større for å sykle tempo? Det er konkurranserelevant trening som er absolutt viktigst. Dvs at skal man sykle ritt som varer i timevis så må man tilvenne seg det. Tempo er imidlertid mye tettere opp mot langdistanseløping ifm krav (dog ulike muskler).
|
|
|
18/12/2018 09:56
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Løping og sykling/langrenn/svømming etc kan ikke sammenlignes. Det er en helt annen belastning å løpe, så det å prøve seg på samme timenivå (med kun løping) som andre idretter vil selvsagt stoppe seg selv pga skader. Med 200 timer i året og 3 gode intervaller i uka bikka jeg 240w terskel  Angående han jeg snakka om tidligere, så veier han 85kg, har sett labtesten fra i sommer. Ellers ligger nivået blant de beste mosjonistene her på 330-360w terskel. Det som ofte skiller de er evnen til å gjenta grom watt i bakker (fatigue resistance) eller evnen til å trå syk watt når det går oppover. Andre igjen er veldig lette, typ 60kg og har noe lavere watt. Timetallet på de 10 ivrigste lokalt er 500-800 timer. Selv har jeg klokket 350-450 timer de siste årene. Siden august i år har jeg snitta 18 timer i mnd  Pauseår
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
18/12/2018 09:57
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Tror du virkelig det er mange som driver KUN med tempo? Og ikke sykler vanlig landevei/fellesstart??
|
|
|
|
sls
Veteran
|
Veteran
Da kjenner du kanskje litt for få blandt de beste. Jeg tør påstå jeg kjenner mange av de beste i master- og mosjonistsykling, og du skal ha et vanvittig talent/grunnlag for å klare noe som helst på 200 treningstimer. Jeg tror du skal lete lenge for å finne noen i toppen der med mindre enn 500 timer, og de beste ligger vel på 600-700. Selv har jeg også passert 800 timer de siste årene, men jeg må jo kompensere for middels talent og mye gitar i tenårene  Jeg refererer hovedsaklig til de som virkelig er best, ikke mosjonister som sjeldent har hatt det som skulle til for å hevde seg i toppidretten. Å være en god mastersyklist krever tross alt noe helt annet enn å bli en god nasjonal eller internasjonal syklist (tenket da på medfødte evner). Heldigvis kan veldig mange hevde seg i veteranklassene gitt at de gidder å legge ned arbeidet som skal til.
|
|
|
|
olechr
More than words
|
More than words
Da kjenner du kanskje litt for få blandt de beste. Jeg tør påstå jeg kjenner mange av de beste i master- og mosjonistsykling, og du skal ha et vanvittig talent/grunnlag for å klare noe som helst på 200 treningstimer. Jeg tror du skal lete lenge for å finne noen i toppen der med mindre enn 500 timer, og de beste ligger vel på 600-700. Selv har jeg også passert 800 timer de siste årene, men jeg må jo kompensere for middels talent og mye gitar i tenårene I terrenget er jeg stort sett på pallen/vinner det jeg sykler på ca 300 timer med ekstremt usystimatisert trening. Stort sett bare røring rundt i skogen. Men nå har jeg syklet mine mil tidligere da og ikke er jeg jeg skikkelig master enda heller (40+). Så at du finner folk som sykler fort på 200-300 timer tror jeg nok, men da har de nok vært elite syklister tidligere. Så mange er det nok ikke nei. Er nok vesentlig mer vanlig å sykle 500-600 timer og ikke være i toppen.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
18/12/2018 10:01
|
sls
Veteran
|
Veteran
Tror du virkelig det er mange som driver KUN med tempo? Og ikke sykler vanlig landevei/fellesstart?? John Harald gjør jo i praksis det. Så det viser jo potensialet som ligger i å trene konkurransespesifikt for tempo.
|
|
|
[Re: Hoaas]
18/12/2018 10:05
|
sls
Veteran
|
Veteran
Løping og sykling/langrenn/svømming etc kan ikke sammenlignes. Det er en helt annen belastning å løpe, så det å prøve seg på samme timenivå (med kun løping) som andre idretter vil selvsagt stoppe seg selv pga skader. Med 200 timer i året og 3 gode intervaller i uka bikka jeg 240w terskel  Angående han jeg snakka om tidligere, så veier han 85kg, har sett labtesten fra i sommer. Ellers ligger nivået blant de beste mosjonistene her på 330-360w terskel. Det som ofte skiller de er evnen til å gjenta grom watt i bakker (fatigue resistance) eller evnen til å trå syk watt når det går oppover. Andre igjen er veldig lette, typ 60kg og har noe lavere watt. Timetallet på de 10 ivrigste lokalt er 500-800 timer. Selv har jeg klokket 350-450 timer de siste årene. Siden august i år har jeg snitta 18 timer i mnd  Pauseår Dette er strengt tatt ikke riktig fysiologisk. Det stemmer at løping er mer skadeutsatt, men det betyr ikke at man utvikler kroppen som syklist bedre på høyere timeantall. Det finnes nok av løpsrelevant trening man kunne brukt som supplement i løping også. I all hovedsak så skal man trene hjerte- og lunger, og det henger hovedsaklig sammen med belastningen man tilfører og ikke bevegelsesformen
|
|
|
[Re: olechr]
18/12/2018 10:16
|
sls
Veteran
|
Veteran
Da kjenner du kanskje litt for få blandt de beste. Jeg tør påstå jeg kjenner mange av de beste i master- og mosjonistsykling, og du skal ha et vanvittig talent/grunnlag for å klare noe som helst på 200 treningstimer. Jeg tror du skal lete lenge for å finne noen i toppen der med mindre enn 500 timer, og de beste ligger vel på 600-700. Selv har jeg også passert 800 timer de siste årene, men jeg må jo kompensere for middels talent og mye gitar i tenårene I terrenget er jeg stort sett på pallen/vinner det jeg sykler på ca 300 timer med ekstremt usystimatisert trening. Stort sett bare røring rundt i skogen. Men nå har jeg syklet mine mil tidligere da og ikke er jeg jeg skikkelig master enda heller (40+). Så at du finner folk som sykler fort på 200-300 timer tror jeg nok, men da har de nok vært elite syklister tidligere. Så mange er det nok ikke nei. Er nok vesentlig mer vanlig å sykle 500-600 timer og ikke være i toppen. Du er vel godt innafor det jeg faktisk vil klassifisere som et talent. Du etablerte deg i toppen over natta, og kunne hevdet det like godt i løping og langrenn. Hadde du trent systematisk 200 timer i året hvert år de neste 20 årene så hadde toppen av pallen vært okkupert. Og du hadde vært et lite hav foran såkalte gode mastersyklister. Jeg har såpass god kontakt med toppidretten at jeg ser hvor enormt langt det er mellom 'såkalt god' og 'virkelig god'. Poenget mitt er at veldig mange har det som skal til for å bli 'mastergod' slik nivået er pr i dag. Hvis de som virkelig har forutsetningene hadde satset så hadde man sett et helt annet nivå. Bare se på Aukland på ski. Han vant 45-49 på Birken i vinter, 23 min foran neste (også meritterte) nordmann. Han var 35 min foran nr 10 av 'masterne'. 35 min når Aukland går på 2.23 viser noe om forskjellene. Jeg vil nå si at heldigvis er det plass til de med normale forutsetninger i mosjonsidretten. Litt stygt sagt så kan de med litt bedre forutsetninger enn snittet hevde seg bra hvis de legger ned betydelig bedre jobb enn snittet. Ikke noe galt i det, men de vil fort bli slått av supertalentene dersom disse legger ned under halve treningsmengden.
Redigert av sls; 18/12/2018 10:20.
|
|
|
18/12/2018 10:19
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
200 timer i året er 33 minutter pr dag. Selv de mest lettrente vil slite med å hevde seg, om det er der de ligger (over tid). Så dårlig er ikke nivået. Dog, de som har solid grunnlag fra tidligere og evner å presse seg hardt, behøver ikke samle avsindig med timer for å være helt der fremme.
Men stor og antagelig mye en genetisk forskjell på hva som skal til.
Det er forskjell i hva folk kaller trening også. Har hørt tidligere elitefolk som "ikke trener" på et nivå som hadde redusert meg til et hulkende vrak. For eksempel hadde vel Hovdenes ikke trent, når han hadde vært på 7 timer stitur med litt fart?
|
|
|
[Re: oyvin]
18/12/2018 10:24
|
sls
Veteran
|
Veteran
200 timer i året er 33 minutter pr dag. Selv de mest lettrente vil slite med å hevde seg, om det er der de ligger (over tid). Så dårlig er ikke nivået. Dog, de som har solid grunnlag fra tidligere og evner å presse seg hardt, behøver ikke samle avsindig med timer for å være helt der fremme.
Men stor og antagelig mye en genetisk forskjell på hva som skal til.
Det er forskjell i hva folk kaller trening også. Har hørt tidligere elitefolk som "ikke trener" på et nivå som hadde redusert meg til et hulkende vrak. For eksempel hadde vel Hovdenes ikke trent, når han hadde vært på 7 timer stitur med litt fart? Man trener jo ikke 33 min pr dag. Man fordeler disse minuttene på kvalitetsøkter på et mye mindre antall dager. Og trener bedre på riktig tid av året. Hvor mye bedre blir jeg egentlig av mine 2 timers rolige turer? Jeg vil egentlig tippe null og niks, men det er jo strengt tatt ikke derfor jeg sykler de heller. På en annen side er jeg ganske så sikkert på at man kunne blitt ekstremt god på 33 min hver eneste dag med riktig trening. Igjen koker det ned til medfødte evner. Hvor trenbar er egentlig VO2 max? Forskningen tilsier vel at det er skuffende lite
Redigert av sls; 18/12/2018 10:26.
|
|
|
|
|