Det er jo i såfall opp til den som påstår at bildene er manipulerte å sannsynliggjøre det. Klarer de det er det jo helt greit at bildene avvises som bevis. Jeg tror nok at dette er en konstruert problemstilling da jeg tipper de fleste sånne saker løser seg før de ender opp i nemnd eller domstol.
Da kom det klage fra forbruker rådet i dag. Jeg har stått på at jeg ikke dekker slitasjen/skaden og ikke hørt noe siden November oganså saken som ferdig. Legger ved bilder av sykkelen dato stemplet i juni, jeg solgte sykkelen i juli og de hentet og inspiserte den 31 juli.
Legger ved bilde jeg mottok av de som er datostemplet 24 september og da har de visst nesten ikke brukt sykkel.
Jeg mener at kranken som de sendte bildet av ser mere slitt etter de 6-7 ukene de nesten ikke har brukt sykkel pga skader en de nesten 2 årene jeg hadde den Kan ikke forstå at jeg skal dekke nesten 6400 her. Hva mener dere?
Jeg kan ikke skjønne at du skal dekke noe her jeg heller. For det første så mener jeg at en klage på en brukt terrengsykkel må komme med en gang. Om man har brukt en sykkel mye eller lite har ikke så mye å si. Man kan omtrent slite ut en sykkel på en tur hvis det er skikkelig møkka føre og litt uflaks.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Jeg kan ikke skjønne at du skal dekke noe her jeg heller. For det første så mener jeg at en klage på en brukt terrengsykkel må komme med en gang. Om man har brukt en sykkel mye eller lite har ikke så mye å si. Man kan omtrent slite ut en sykkel på en tur hvis det er skikkelig møkka føre og litt uflaks.
Enig.
Satt på spissen, man kan punktere etter 12meter, kan ikke være selgers ansvar.
At noen klager på slitasje etter x antall måneder kan jeg ikke skjønne man kan være ansvarlig for... null kontrol på hva kjøper gjør, ikke gjør, er det en slask eller en som passer på. Man kan bruke opp en sykkel på 5 turer om man ikke passer på.
Slitasje på kranken kan komme om du bruker feil sko eller whatnot.
Jeg leser at her er det noen som har kjøpt feil, angrer seg, og klager for å skjule sin egen feil.
dersom kjøper klarer å dokumentere at du har lurt ham til å tro at sykkelen er i bedre stand enn den var så har han en sak, men å komme tilbake ett par måndeder senere å grine over at deler er utslitt eller ødelagt pga manglende vedlikehold fra ny kjøper er bare tull.
be sutrepungen om å hoppe ut på dypt vann med noe tungt rundt beina
Hadde ikke godtatt det nei! Han får da heller komme å levere sykkelen tilbake så får du trekke av for slitasjen han har påført, 6400 høres vel rimelig ut!?
Er klagen på at den har blitt mer slitt enn forventet, eller at den var mer slitt enn forventet. Siden den ble besiktiget ved overtagelse vil jo det siste være uaktuelt, og hvordan en sykkel slites kan ikke selger belastes for.
Ja, Skjelven, helt rett... den kan ødelegges på en dag, i værste fall.
At kjøper finner merker i lakken der skjermer er festet tyder på at han har undersøkt sykkelen ganske godt. Mer enn det overflatiske "se raskt over", i hvert fall. Et boss som er i ferd med å gå i stykker er imidlertid vanskelig å oppdage på en sånn sjekk.
Men sykkelen er jo brukt, og brukte ting har en viss grad av slitasje. Med mindre du visste, og bevisst holdt unna informasjonen, at bosset var i ferd med å ryke, og/eller at du mistenkte at det var noe galt etter montering, skal det godt gjøres å komme noen vei når det reklameres så sent.
Forbrukerrådet skal forsøke å mekle fram en løsning, og hvis de ikke greier det kan klager sende saken til Forbrukerklageutvalget. I begge tilfeller vil det være lurt av deg å være saklig, ryddig og ikke minst dokumentere så godt det lar seg gjøre hva som er sagt, gjort, lovt og ikke minst noe på hvor mye en sykkel faktisk kan slites på kort tid.
En sak i Forbrukerklageutvalget lå an til å ende i favør butikken fordi de hadde en uttalelse fra Espen Wethe om et hjul på en sykkel som gikk i butikkens favør, men saken endte likevel med at kjøper fikk medhold fordi en nøytral tredjepart (Ole Blokhus) hadde en uttalelse som ikke var like bombastisk på årsaken til at et hjul kollapset. Moralen er: Beskriv saklig og evt. finn info/dokumentasjon på normal bruk av slik sykkel, hva er normal slitasje, hva skjer om det sykles skjødesløst og/eller i møkkavær? Osv.
Har du sjekket på Strava om de har vært aktive i den perioden "de nesten ikke har brukt sykkelen"? Noen legger jo inn hvilken sykkel de bruker (...selv om det kan endres i ettertid)
Som Øyvind V sier så vil forbrukerrådet nå prøve å hjelpe dere til en løsning. Nå gjelder det å dokumentere så godt du kan og svare på de anførslene som klager har. Hvis saken din er åpenbart i din favør vil forbrukerrådet nok gi klager beskjed om det siden forbrukerrådet neppe bruker mye tid på saker hvor den ene parten helt klart har rett. Jeg regner med saksdokumentene fra forbrukerrådet også blir brukt i saken for forbrukerklageutvalget.
Ser ikke ut som det løser seg, kjøper har fått laget en rapport som i mine øyne ikke henger på greip. Nye verkstedet de har hatt sykkel hos fant flere "feil" som er min skyld... snart 1 år etter overtagelse...
Krank mutter var visstnok strammet så de vurderte å kappe kranken av!!!! annet verksted fikk den av, de stiller spørsmål om kompetanse på folk som installerte krank men kan si det samme tilbake når verkstedet som laget rapporten vurderte å kappe kranken mens andre fikk den av. Krank må jeg visst og erstatte pga potensielle skader som kan komme i fremtiden... 5900Kr takk.
Dropper sluttet å virke så de overfylte mye trykk over maks og da virket den igjen, visstnok min feil at den slutter å fungere, 2000Kr takk.
Blir helt matt av dette her.
Stillte samtidig spørsmål tilbake om deres kompetanse og verksteds kompetanse når de vurderer å bruke vinkelsliper på en krank mens andre får den av ,samt at de overfyller trykk på dropper men det er min feil? Hvordan kan jeg vite at de ikke har gjort samme med kassetten som var opprinnelige problem, de har nesten ikke brukt sykkel men samtidig er det synlig slitasje som ikke var der i mitt eie.
Er dette veien det går må folk snart slutte å selge brukt
Jeg slutter aldri å forundre meg over folk. Hva slags fantastisk drittsekk er det du har møtt? Du har min dypeste medfølelse og krysser fingrene for at dette ordner seg i ditt favør.
Ser ikke ut som det løser seg, kjøper har fått laget en rapport som i mine øyne ikke henger på greip. Nye verkstedet de har hatt sykkel hos fant flere "feil" som er min skyld... snart 1 år etter overtagelse...
Krank mutter var visstnok strammet så de vurderte å kappe kranken av!!!! annet verksted fikk den av, de stiller spørsmål om kompetanse på folk som installerte krank men kan si det samme tilbake når verkstedet som laget rapporten vurderte å kappe kranken mens andre fikk den av. Krank må jeg visst og erstatte pga potensielle skader som kan komme i fremtiden... 5900Kr takk.
Dropper sluttet å virke så de overfylte mye trykk over maks og da virket den igjen, visstnok min feil at den slutter å fungere, 2000Kr takk.
Stillte samtidig spørsmål tilbake om deres kompetanse og verksteds kompetanse når de vurderer å bruke vinkelsliper på en krank mens andre får den av ,samt at de overfyller trykk på dropper men det er min feil? Hvordan kan jeg vite at de ikke har gjort samme med kassetten som var opprinnelige problem, de har nesten ikke brukt sykkel men samtidig er det synlig slitasje som ikke var der i mitt eie.
Sjekk hvor godt kjøper kjenner folka i butikken. Det lukter svidd.
1. be verkstedet dokumentere at kjøper selv ikke strammet kranken, og hvordan de har kommet fram til at det var DU som gjorde det. 2. Dropper-pinner krever vel sitt av service, og man kan aldri si at de skal vare evig...
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Sjekk hvor godt kjøper kjenner folka i butikken. Det lukter svidd.
Be de bevise at de selv ikke har skrudd på sykkelen?'' Hva betyr "de har nesten ikke brukt sykkel"?
Etter så lang tid kan du ikke ha NOE ansvar, de kan ha skrudd den fra hverandre totalt. Du som selger har NULL kontroll på hva som skjer med sykkelen etter den forlater deg...
Jeg fatter ikke dette.
Hva dette verkstedet mener... det er ikke noe sertifisering på verksted, kvaliteten kan være så mangt.
Ring Forbrukerrådet og snakk med saksbehandler. Forklar hvordan en sånn sykkel fungerer, bruksområde etc., og hva som skjer dersom ukyndige får fritt spillerom til å herje med den. At det klages på ting ett år etter kjøp faller på sin egen urimelighet. Hvis det fortsatt ikke hjelper, be om at sykkelen settes på et nøytralt verksted for en gjennomgang. Kostnaden deles på begge parter.
Fikke en "klage" på en bruktbil jeg solgte for noen år siden. Forbrukerrådet tok tom inn en klage på han som hadde kjøpt bilen av han jeg solgte til først. De har tydeligvis null filter.
Da er saken løst og ute av verden, jeg betalte for en mutter på kranken som mangler, noe jeg og tilbød helt tilbake til september...
Kom vell fram litt i siste "rapporten" der de hadde fylt luft selv i dropper utover maks anbefaling og generelt sådde tvil om verkstedets og kjøpers kompetanse og dermed rapporten som er laget nesten 1 år etter salg..
Var en del frem og tilbake med "tilbud" fra kjøper men løste seg til slutt med opprinnelige tilbud fra meg i å dekke en mutter som manglet ved overtakelse.